ORDIN Nr. 172
din 19 iunie 2006
privind aprobarea
Metodologiei de gestionare a Programului de dezvoltare comunitara in
localitatea Hadareni, comuna Chetani, judetul Mures, pentru perioada 2006-2008
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA PENTRU ROMI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 667 din 3 august 2006
Având în vedere prevederile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 78/2004 pentru înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Romi,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 7/2005, ale Hotărârii Curţii Europene a
Drepturilor Omului nr. 1/2005 (soluţionare amiabilă) în
Cauza Moldovan şi alţii împotriva României (cererile nr. 41.138/98 şi 64.320/01), publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 796
din 1 septembrie 2005, ale Hotărârii Guvernului nr. 523/2006 pentru aprobarea
Programului de dezvoltare comunitară în localitatea Hădăreni, judeţul Mureş,
pentru perioada 2006-2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 385 din 4 mai 2006, ale Hotărârii
Guvernului nr. 430/2001 privind aprobarea Strategiei Guvernului României de
îmbunătăţire a situaţiei romilor, astfel cum a fost modificată prin Hotărârea
Guvernului nr. 522/2006,
în temeiul prevederilor art. 6 alin. (3) din Hotărârea
Guvernului nr. 1.703/2004 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei
Naţionale pentru Romi, cu modificările ulterioare,
preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Romi emite prezentul ordin.
Art. 1. - (1) Incepând cu data prezentului ordin, se
aprobă Metodologia de gestionare a Programului de dezvoltare comunitară în
localitatea Hădăreni, comuna Cheţani, judeţul Mureş, pentru perioada 2006 -
2008, prevăzută în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentul ordin.
(2) Metodologia de gestionare a programului prevăzut
la alin. (1) cuprinde procedurile de implementare, monitorizare şi
evaluare ce se vor aplica pentru derularea acestuia.
(3) Anexa nr. 1 „Ghidul de finanţare pentru proiectele
cu finanţare nerambursabilă" şi anexa nr. 2 „Atribuirea contractelor de
achiziţie publică în cadrul Programului de dezvoltare comunitară în localitatea
Hădăreni, comuna Cheţani, judeţul Mureş, pentru perioada 2006-2008" fac
parte integrantă din metodologia prevăzută la alin. (1).
Art. 2. - Programul va fi gestionat de structurile de
implementare prevăzute în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 523/2006
pentru aprobarea Programului de dezvoltare comunitară în localitatea Hădăreni, judeţul Mureş,
pentru perioada 2006-2008, şi în metodologia prevăzută la art. 1.
Preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Romi,
Mariea Ionescu
ANEXĂ
METODOLOGIE
de gestionare a Programului de dezvoltare comunitară în localitatea Hădăreni, comuna
Cheţani,judeţul Mureş, pentru perioada 2006-2008
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Cadrul legal al prezentei metodologii
este constituit din următoarele acte normative interne şi externe:
• Hotărârea Curţii Europene a Drepturilor Omului nr.
1/2005 (soluţionare amiabilă) în Cauza Moldovan şi alţii împotriva României (cererile
nr. 41.138/98 şi 64.320/01), publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 796 din 1 septembrie 2005;
• Hotărârea Guvernului nr. 523/2006 pentru aprobarea
Programului de dezvoltare comunitară în localitatea Hădăreni, judeţul Mureş,
pentru perioada 2006-2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 385 din 4 mai 2006 (anexa nr. 1 pct. VI);
• Hotărârea Guvernului nr. 430/2001 privind aprobarea
Strategiei Guvernului României de îmbunătăţire a situaţiei romilor, astfel cum
a fost modificată prin Hotărârea Guvernului nr. 522/2006.
(2) Programul de dezvoltare comunitară în localitatea
Hădăreni, comuna Cheţani, judeţul Mureş, pentru perioada 2006-2008, denumit în
continuare Programul Hădăreni, va fi gestionat de structurile de
implementare prevăzute în prezenta metodologie, cu respectarea prevederilor
următoarelor acte normative:
• Legea nr. 350/2005 privind
regimul finanţărilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru
activităţi nonprofit de interes general;
• Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006
privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de
concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii.
Art. 2. - Principiile în baza cărora se implementează
Programul Hădăreni sunt următoarele:
a) asigurarea transparenţei administrării bugetului
propriu de venituri şi cheltuieli;
b) alocarea de fonduri pe baza propunerilor de
proiecte eligibile, pe fiecare domeniu de activitate;
c) orientarea resurselor către nevoile identificate
şi/sau către cererile exprimate de grupul de iniţiativă;
d) participarea comunitară şi parteneriatul;
e) asigurarea unui raport optim între costurile şi
eficienţa proiectelor;
f) contribuţia beneficiarilor şi a organizaţiilor
intermediare, după caz, la realizarea proiectelor, prin aporturi în muncă, în
natură şi/sau în numerar;
g) abordarea integrată a
problemelor beneficiarilor.
Art. 3. - Proiectele care vor susţine Programul
Hădăreni, precum şi măsurile realizate prin implementarea acestuia vor avea ca
obiectiv pe termen lung:
• îmbunătăţirea programelor educaţionale pentru
prevenirea şi combaterea discriminării romilor în programa şcolară;
• elaborarea unor programe de informare publică şi de
înlăturare a stereotipurilor, prejudecăţilor şi practicilor care afectează
comunitatea romilor în instituţiile publice din judeţul Mureş, competente
pentru comunitatea din localitatea Hădăreni;
• iniţierea unor programe de educaţie juridică în
cooperare cu membrii comunităţilor de romi;
• susţinerea schimbărilor pozitive în rândul opiniei
publice din comunitatea existentă în localitatea Hădăreni cu privire la romi,
pe baza toleranţei şi a principiului solidarităţii sociale;
• stimularea participării romilor la viaţa economică,
socială, educaţională, culturală şi politică a comunităţii locale din judeţul
Mureş, prin promovarea unor programe de asistenţă mutuală şi dezvoltare
comunitară;
• implementarea unor programe de reabilitare a
locuinţelor şi a mediului în comunitatea din localitatea Hădăreni;
• identificarea, prevenirea şi soluţionarea activă a
conflictelor care pot genera violenţe familiale, comunitare sau interetnice.
Art. 4. - Conform Hotărârii Guvernului nr. 523/2006,
categoriile de proiecte sectoriale din Programul Hădăreni sunt următoarele:
a) proiecte de parteneriat şi dezvoltare comunitară,
propuse de grupul de iniţiativă definit la art. 14 alin. (2) şi de beneficiarii
direcţi, definiţi la art. 5 lit. a);
b) proiecte de informare publică, de educaţie civică,
combaterea şi prevenirea discriminării, propuse de grupul de iniţiativă definit
la art. 14 alin. (2) şi de beneficiarii direcţi, definiţi la art. 5 lit. a);
c) proiecte de educaţie, cultură şi dialog
interconfesional, propuse de grupul de iniţiativă definit la art. 14 alin. (2)
şi de beneficiarii direcţi, definiţi la art. 5 lit. a);
d) proiecte de dezvoltare economică, propuse de grupul
de iniţiativă definit la art. 14 alin (2) şi de beneficiarii direcţi, definiţi
la art. 5 lit. a);
e) proiecte de sănătate şi acces la serviciile de
sănătate, propuse de grupul de iniţiativă definit la art. 14 alin. (2) şi de
beneficiarii direcţi, definiţi la art. 5 lit. a);
f) proiecte de locuinţe şi de infrastructură, propuse
de grupul de iniţiativă definit la art. 14 alin. (2) şi de beneficiarii
direcţi, definiţi la art. 5 lit. a);
g) alte tipuri de proiecte considerate ca inclusive
domeniilor menţionate mai sus, de comun acord cu Agenţia Naţională pentru Romi.
CAPITOLUL II
Implementarea şi administrarea Programului Hădăreni
Art. 5. - In sensul prezentei metodologii, expresiile
de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) beneficiariidirecţi sunt cetăţenii din comunitatea existentă în
localitatea Hădăreni, în ansamblul său:
• romi, români, maghiari;
b) beneficiarii indirecţi sunt:
• autorităţile publice locale şi judeţene, inclusiv
funcţionarii publici din instituţiile descentralizate şi serviciile
deconcentrate din comuna Cheţani, judeţul Mureş;
• mass-media;
c) proiectul este o
iniţiativă venită din partea beneficiarilor, cuprinsă în domeniile Programului
Hădăreni, ca urmare a procesului de facilitare comunitară, proces în baza
căruia a fost elaborat Programul Hădăreni;
d) coordonatorul de program este o persoană fizică, angajată a Agenţiei Naţionale pentru Romi,
agreată de Comitetul de coordonare al Programului Hădăreni, care îşi asumă obligaţia să ajute grupul de
iniţiativă să se organizeze, să îşi identifice necesităţile, să le ierarhizeze,
să elaboreze un proiect, să depăşească eventualele probleme de organizare şi
comunicare apărute în timpul derulării proiectului şi să participe la
dezvoltarea Programului Hădăreni;
e) beneficiarii finanţării sunt solicitanţii (organizaţii
neguvernamentale, persoane juridice de drept privat, fără scop lucrativ, sau,
după caz, autorităţi ale administraţiei publice locale), cărora li se atribuie
contractul de finanţare nerambursabilă în urma aplicării procedurii de selecţie
publică a proiectelor.
SECŢIUNEA 1
Structuri de
implementare a Programului Hădăreni
Art. 6. - (1) In temeiul Hotărârii Guvernului nr.
523/2006, coordonarea Programului Hădăreni va fi realizată de Secretariatul
General al Guvernului, Agenţia Naţională pentru Romi şi ministerele implicate
în implementarea acestuia.
(2) In conformitate cu pct. V „Structura
de implementare a Programului Hădăreni", din anexa nr. 1 la Hotărârea
Guvernului nr. 523/2006, pentru buna organizare şi coordonare a îndeplinirii
Programului Hădăreni se constituie structuri de implementare la nivel central,
judeţean şi local.
(3) Agenţia Naţională pentru Romi va avea rol de
coordonare, implementare, monitorizare şi evaluare a Programului Hădăreni.
Art. 7. - (1) La nivel central,
structura de implementare a Programului Hădăreni este formată din Comitetul de
coordonare al Programului Hădăreni şi din Grupul de lucru pentru politicile
publice pentru romi.
(2) Comitetul de coordonare al Programului Hădăreni
este organul de conducere al programului, denumit în
continuare Comitetul de coordonare al Programului
Hădăreni, care este format din 11 membri, după cum
urmează:
a) membrii Consiliului consultativ al Agenţiei
Naţionale pentru Romi, prevăzut la art. 61 din Hotărârea Guvernului nr. 1.703/2004 privind organizarea şi
funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Romi, cu modificările ulterioare;
b) un reprezentant al Secretariatului General al
Guvernului;
c) reprezentanţi ai Agenţiei Naţionale pentru Romi.
(3) Conform pct. V din anexa
nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 523/2006, Comitetul de coordonare al
Programului Hădăreni îşi desfăşoară activitatea sub autoritatea Guvernului.
(4) Secretariatul Comitetului de coordonare al
Programului Hădăreni este asigurat de Agenţia Naţională pentru Romi.
Art. 8. - (1) Durata mandatului Comitetului de
coordonare al Programului Hădăreni este de 3 ani, pe perioada implementării
proiectului.
(2) In cadrul primei şedinţe, membrii Comitetului de
coordonare al Programului Hădăreni fac propunerea pentru desemnarea
preşedintelui acestuia, pe care o înaintează ministrului delegat pentru
coordonarea Secretariatului General al Guvernului spre avizare.
Art. 9. - (1) Membrii Comitetului de coordonare al
Programului Hădăreni pot fi revocaţi de autoritatea care i-a numit, în
următoarele situaţii:
a) se află într-o situaţie de conflict de interese cu
Programul Hădăreni;
b) nu promovează principiile prevăzute la art. 2.
(2) De asemenea, membrii Comitetului de coordonare al
Programului Hădăreni pot fi revocaţi în cazul în care şi-au pierdut calitatea
în temeiul căreia au fost delegaţi de instituţiile din care provin.
Art. 10. - Comitetul de coordonare al Programului
Hădăreni coordonează şi controlează întreaga activitate a programului şi
exercită următoarele atribuţii:
a) oferă sprijin Agenţiei Naţionale pentru Romi în
elaborarea prezentei metodologii, Metodologiei de gestionare a Programului
Hădăreni şi a Termenilor de referinţă, în vederea publicării acestora în Monitorul Oficial al României, Partea I, conform prevederilor Legii nr. 350/2005;
b) acordă sprijin şi consultanţă de specialitate
Agenţiei Naţionale pentru Romi în activitatea de coordonare a Programului
Hădăreni şi a proiectelor sectoriale;
c) urmăreşte concordanţa şi complementaritatea
Programului Hădăreni cu strategiile şi cu politicile sectoriale ale propriilor
instituţii;
d) aprobă repartiţia bugetului anual alocat
Programului Hădăreni, pe domenii sectoriale;
e) aprobă raportul anual de activitate privind
Programul Hădăreni, elaborat prin grija coordonatorului
de proiect;
f) urmăreşte complementaritatea proiectelor iniţiate
la Hădăreni, în baza Programului Hădăreni, în raport cu proiectele propriilor
instituţii publice;
g) desemnează cenzori externi independenţi, în vederea
verificării situaţiilor financiare ale Programului Hădăreni, şi primeşte
rapoartele acestora;
h) avizează alocările financiare pentru proiectele
rezultate în urma aplicării procedurii de selecţie publică a proiectelor;
i) adoptă orice alte măsuri necesare pentru realizarea
scopului Programului Hădăreni.
Art. 11. - (1) Pentru realizarea atribuţiilor sale,
Comitetul de coordonare al Programului Hădăreni se întruneşte în şedinţe de
lucru trimestriale şi ori de câte ori este nevoie.
(2) Comitetul de coordonare al Programului Hădăreni se întruneşte la convocarea preşedintelui sau a unei
treimi din numărul membrilor săi.
(3) Şedinţele Comitetului de coordonare al
Programului Hădăreni sunt conduse de preşedinte sau, în absenţa acestuia, de
către unul dintre membrii desemnaţi de preşedinte.
(4) Comitetul de coordonare al Programului Hădăreni
adoptă hotărâri în prezenţa a cel puţin 7 membri, dintre care unul trebuie să
fie preşedintele sau, după caz, un înlocuitor mandatat de preşedinte.
(5) La şedinţele Comitetului de coordonare al
Programului Hădăreni pot asista, în calitate de invitat, şi reprezentanţi ai
societăţii civile.
(6) In situaţia în care, cu ocazia adoptării unei
hotărâri supuse la vot, unul dintre membrii Comitetului de coordonare al
Programului Hădăreni ştie că se află într-un conflict de interese, el este
obligat să se abţină de la vot. Incălcarea acestei obligaţii conduce la
revocarea sa din Comitetul de coordonare al Programului Hădăreni şi la anularea
hotărârii adoptate.
(7) Pentru deplasările în interesul programului,
preşedintele şi membrii Comitetului de coordonare al Programului Hădăreni
beneficiază de decontarea cheltuielilor de transport, cazare şi diurnă, în
condiţiile prevăzute de dispoziţiile legale în vigoare pentru personalul din
sectorul bugetar.
Art. 12. - (1) Grupul de lucru pentru politicile
publice pentru romi este organul de supervizare a
activităţilor Agenţiei Naţionale pentru Romi, în domeniile: educaţie, cultură,
cercetare, tineret, sport şi minorităţi, organizat conform următoarelor acte:
- Hotărârea Guvernului nr. 750/2005 privind
constituirea consiliilor interministeriale permanente, Decizia
primului-ministru nr. 498/2005 privind organizarea şi funcţionarea aparatului
de lucru al ministrului de stat pentru coordonarea activităţilor din domeniul
culturii, învăţământului şi integrării europene;
- Decizia Consiliului interministerial pentru
educaţie, cultură, cercetare, tineret, sport şi minorităţi nr. 3/2005.
(2) Obiectivul principal al Grupului de lucru pentru
politicile publice pentru romi este coordonarea
implementării diverselor politici publice pentru romi, monitorizarea atentă a
modului de implementare a acestora şi diseminarea informaţiilor în interiorul
Guvernului.
(3) In cadrul Programului Hădăreni, Grupul de lucru
pentru politicile publice pentru romi are rol consultativ şi de supervizare a
deciziilor Comitetului de coordonare al Programului Hădăreni.
Art. 13. - (1) La nivel judeţean, structurile de
implementare a Programului Hădăreni sunt Biroul judeţean pentru romi şi Grupul de lucru mixt.
(2) In conformitate cu prevederile cap. VIII
„Structuri" din Hotărârea Guvernului nr. 430/2001, astfel cum a fost
modificată prin Hotărârea Guvernului nr. 522/2006, la nivel judeţean s-a format
Biroul judeţean pentru romi.
(3) Biroul judeţean pentru
romi este structura de coordonare la nivel judeţean a Programului Hădăreni.
(4) Conform prevederilor cap. VIII din actul
menţionat la alin. (1), Biroul judeţean pentru romi va reconstitui, la nivel de
judeţ, Grupul de lucru mixt.
(5) Secretariatul Grupului de
lucru mixt va fi asigurat de Instituţia Prefectului Judeţului Mureş.
(6) In cadrul Programului Hădăreni, Grupul de lucru
mixt facilitează legătura dintre comunitatea locală din Hădăreni, informează şi
sprijină comunitatea şi celelalte instituţii implicate în implementarea
Programului Hădăreni, coordonează şi administrează activităţi sectoriale,
participă în parteneriat cu beneficiarii direcţi la implementarea proiectelor,
informează, sprijină şi participă la implementarea activităţilor Programului
Hădăreni.
(7) La reuniunile de lucru ale Grupului de lucru mixt
vor fi invitaţi şi reprezentanţi ai organizaţiilor neguvernamentale.
Art. 14. - (1) La nivel local, structurile de
implementare sunt grupul de iniţiativă locală şi comitetul local de conducere a programului.
(2) Grupul de iniţiativă
locală este structură de implementare la nivel
local, este alcătuit din minimum 9 persoane aparţinând celor 3 minorităţi din
comunitatea Hădăreni, mandatate de membrii comunităţii locale să le reprezinte
interesele în cadrul Programului Hădăreni, şi este recunoscut prin hotărâre a
Consiliului Local al Comunei Cheţani.
(3) Comitetul local de
conducere a Programului Hădăreni este unitatea
locală de gestiune şi conducere a Programului Hădăreni, alcătuită din: membrii
grupului de iniţiativă locală, primarul şi viceprimarul din localitatea
Hădăreni, 2-3 consilieri aleşi, dintre care unul aparţinând minorităţii
romilor, mediatorii sanitari şi şcolari, câte un reprezentant al celorlalte
autorităţi publice locale şi ai organizaţiilor neguvernamentale din localitatea
Hădăreni.
(4) Comitetul local de conducere a Programului
Hădăreni reprezintă nucleul comunitar multietnic care asigură legătura dintre
comunitatea existentă în localitatea Hădăreni, comunităţile etnice (romi,
români, maghiari) şi autorităţi, coordonează activităţile Programului Hădăreni
în plan local, informează comunitatea locală asupra stadiului îndeplinirii
proiectelor, participă la luarea deciziilor, la stabilirea criteriilor pentru
implementarea proiectelor şi acţiunilor comunitare şi la aplicarea acestora
etc.
(5) Mandatul comitetului local de conducere a
Programului Hădăreni se va încheia odată cu închiderea programului.
(6) In vederea asigurării sustenabilităţii
Programului Hădăreni, pentru atragerea altor surse financiare în localitate şi
pentru transferarea dreptului de proprietate către beneficiarii direcţi ai
programului, grupul de iniţiativă locală se va constitui ca persoană juridică
de drept privat, fără scop patrimonial, în conformitate cu prevederile
Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, cu modificările
şi completările ulterioare, şi ale Legii nr. 129/1998 privind înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea Fondului Român de Dezvoltare Socială, republicată,
cu modificările ulterioare, sau în oricare altă formă de asociere prevăzută de
legislaţia românească în vigoare. Pentru formarea asociaţiei, grupului de
iniţiativă locală i se pot alătura şi alţi membri ai comunităţii din
localitatea Hădăreni.
Art. 15. - Activitatea curentă
a Programului Hădăreni este condusă de un coordonator de program, angajat al
Agenţiei Naţionale pentru Romi, numit de preşedintele Agenţiei Naţionale pentru
Romi, cu acordul Comitetului de coordonare al Programului Hădăreni şi cu
condiţia îndeplinirii cerinţelor de pregătire şi de experienţă profesională
impuse de natura activităţilor Programului Hădăreni.
Art. 16. - Coordonatorul de program are următoarele
atribuţii:
a) conduce activitatea grupului de iniţiativă locală
şi a comitetului local de conducere a Programului Hădăreni;
b) supraveghează şi îndrumă activitatea structurilor
de implementare la nivel local;
c) asigură colaborarea structurilor locale de
implementare locale cu structurile judeţene şi centrale, precum şi cu
organizaţiile neguvernamentale;
d) asigură elaborarea rapoartelor lunare,
trimestriale şi anuale de activitate, precum şi a oricăror alte materiale, la
cererea Comitetului de coordonare al Programului Hădăreni;
e) informează periodic Comitetul de coordonare al
Programului Hădăreni asupra stadiului de implementare a Programului Hădăreni.
Art. 17. - (1) In relaţiile cu persoanele fizice şi cu
persoanele juridice, coordonatorul de program este reprezentantul Biroului
regional al Agenţiei Naţionale pentru Romi, încadrat cu contract de muncă,
potrivit legislaţiei muncii.
(2) Drepturile şi obligaţiile coordonatorului de
program, inclusiv sub aspectul nivelului salarizării şi contravalorii
prestaţiilor, se stabilesc prin reglementări legale de către Agenţia Naţională
pentru Romi.
SECŢIUNEA a 2-a
Proceduri de monitorizare, evaluare şi raportare a Programului Hădăreni
Art. 18. - (1) Monitorizarea Programului Hădăreni se va
realiza prin:
• Departamentul de monitorizare din cadrul Agenţiei
Naţionale pentru Romi, ori de câte ori este necesar;
• ministerele de resort şi celelalte instituţii
implicate în implementarea Programului Hădăreni;
• coordonatorul de program din cadrul Agenţiei
Naţionale pentru Romi, detaşat la nivel local, care va monitoriza permanent
stadiul implementării Programului Hădăreni;
• echipele de intervizare şi control din cadrul Agenţiei
Naţionale pentru Romi, care vor face vizite de monitorizare ori de câte ori
este necesar.
(2) Pentru monitorizarea proiectelor din categoriile
prevăzute la art. 4 lit. d) şi f) din prezenta metodologie, realizate exclusiv
pe baza procedurilor de atribuire prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 34/2006, Agenţia Naţională pentru Romi va contracta experţi
independenţi.
Art. 19. - (1) Instrumentele utilizate
pentru monitorizarea Programului Hădăreni vor fi următoarele:
• fişe de monitorizare, focus-group-uri organizate
ad-hoc;
• rapoarte administrative de monitorizare a
activităţii, întocmite lunar de coordonatorul Programului Hădăreni, transmise
Agenţiei Naţionale pentru Romi;
• rapoarte de progres, întocmite trimestrial de
coordonatorul de program, transmise Agenţiei Naţionale pentru Romi, care să
reflecte progresul implementării fiecărui proiect din Programul Hădăreni;
• rapoarte anuale, întocmite
la sfârşitul fiecărui an de coordonatorul de program, transmise Agenţiei
Naţionale pentru Romi, conform modelului de raportare prevăzut la art. 23;
• raport final al Programului Hădăreni, întocmit la
sfârşitul perioadei de implementare a Programului Hădăreni.
(2) In vizitele de monitorizare, membrii echipei de
intervizare ai Agenţiei Naţionale pentru Romi pot fi însoţiţi de reprezentanţi
ai instituţiilor responsabile din cadrul Programului Hădăreni de la nivel
central, judeţean sau de experţi independenţi.
Art. 20. - (1) Pentru aprecierea eficienţei aplicării
Programului Hădăreni, Agenţia Naţională pentru Romi şi instituţiile partenere
în implementarea Programului Hădăreni vor proceda la monitorizarea sistematică şi la evaluarea periodică
a proiectelor.
• In timpul execuţiei proiectelor şi după finalizarea
lor, Agenţia Naţională pentru Romi va proceda la o evaluare a execuţiei şi a
impactului implementării acestora, pentru a aprecia dacă obiectivele
planificate au fost deja realizate sau pot fi realizate.
(2) Evaluarea se va realiza pe parcursul a 3 etape:
• preevaluarea, care se va realiza anterior acordării
finanţării, urmărindu-se concordanţa dintre ofertele selectate spre finanţare
şi realitatea din teren;
• evaluarea intermediară, care cuprinde evaluarea
parţială a stadiului de îndeplinire a obiectivelor şi a indicatorilor asumaţi
prin contractul de finanţare nerambursabilă/contractul de achiziţie publică, la
un anumit interval de timp;
• evaluarea finală/recepţia finală a lucrării, care
cuprinde evaluarea îndeplinirii obiectivelor asumate prin contractul de
finanţare nerambursabilă/contractul de achiziţie publică, la sfârşitul
perioadei de implementare a proiectului.
(3) Pentru a creşte eficacitatea Programului
Hădăreni, Agenţia Naţională pentru Romi va acorda o atenţie deosebită
transparenţei managementului de program.
Art. 21. - (1) Instrumentele ce se vor utiliza pentru
evaluare sunt rapoarte de evaluare pentru fiecare etapă şi focus-group.
(2) In cazul evaluării intermediare, evaluării finale
şi a recepţiei finale a lucrărilor se vor întocmi şi rapoartele financiare
aferente.
(3) In fiecare etapă de evaluare se va ţine cont de
rezultatele focus-grupurilor, precum şi de discuţiile avute cu beneficiarii
direcţi ai Programului Hădăreni şi cu structurile de implementare de la nivel
judeţean şi local.
(4) Alte criterii de evaluare a rezultatelor,
aplicabile în Programul Hădăreni, sunt prevăzute în secţiunea a 7-a din cap. II al Legii nr. 350/2005.
Art. 22. - (1) Pentru problemele majore apărute în
implementare va fi consultat Comitetul de coordonare al Programului Hădăreni.
(2) Evaluarea şi monitorizarea se vor face ţinându-se
cont de sistemul de monitorizare din cadrul Programului PHARE multianual
2004-20061).
(3) Toate instrumentele folosite
în monitorizarea şi evaluarea Programului Hădăreni vor fi aprobate de Comitetul
de coordonare al Programului Hădăreni.
(4) Coordonatorul de proiect are obligaţia de a
trimite Agenţiei Naţionale pentru Romi rapoartele de monitorizare în termenele
prevăzute în prezenta metodologie.
Art. 23. - (1) Coordonatorul de program va trimite
Agenţiei Naţionale pentru Romi rapoarte lunare de activitate, rapoarte de
progres trimestriale şi rapoarte de progres anuale.
(2) Rapoartele lunare de activitate au rol administrativ şi măsoară eficienţa coordonatorului de program.
(3) Trimestrial, coordonatorul de program va trimite
Agenţiei Naţionale pentru Romi rapoarte de progres, care să reflecte progresele
implementării proiectelor sectoriale.
(4) La sfârşitul anului financiar (începutul lunii
noiembrie), coordonatorul de program va trimite Agenţiei Naţionale pentru Romi
un raport anual privind progresele realizate pe fiecare componentă a
Programului Hădăreni.
(5) In baza acestor rapoarte, a rapoartelor proprii şi
a rapoartelor de progres întocmite de partenerii de implementare a Programului
Hădăreni, Agenţia Naţională pentru Romi va întocmi un raport anual consolidat
privind evaluarea progreselor realizate în implementarea Programului Hădăreni,
pe care îl va discuta în cadrul Comitetului de coordonare al Programului
Hădăreni şi îl va supune atenţiei Grupului de lucru pentru politicile publice
pentru romi.
(6) Raportul final, cuprinzând perioada 2006-2008, va
fi elaborat de Agenţia Naţională pentru Romi, în baza rapoartelor consolidate, cu sprijinul
coordonatorului local şi al partenerilor de implementare.
(7) Rapoartele de monitorizare, de progres şi anuale
vor include următoarele informaţii:
• evoluţiile socioeconomice semnificative,
modificările, evoluţiile şi schimbările în politicile locale, regionale sau
sectoriale;
• progresul implementării priorităţilor şi măsurilor,
folosindu-se indicatori cantitativi şi calitativi, precum şi impactul şi
rezultatul acestora asupra beneficiarilor;
• execuţia financiară a proiectelor, cu o listă a
cheltuielilor efectuate, şi estimarea lor prin indicatori financiari;
• măsurile luate de structurile de implementare a
Programului Hădăreni şi/sau de alţi parteneri de implementare, pentru a asigura
eficienţa şi eficacitatea implementării acestuia;
• măsurile luate pentru a se asigura compatibilitatea
cu politicile Guvernului României, de către autorităţile locale;
• sectoarele sprijinite de autorităţile locale,
studiile pregătitoare iniţiate;
• informaţii asupra ajustării proiectelor în
conformitate cu rezultatele menţionate în Programul Hădăreni, pentru a se
asigura coordonarea şi coerenţa proiectelor sectoriale;
• după caz, informaţii asupra rezultatelor
controalelor realizate, iregularităţilor găsite, procedeelor administrative şi
juridice în curs.
CAPITOLUL III
Finanţarea Programului Hădăreni
Art. 24. - (1) Finanţarea Programului Hădăreni este
asigurată din următoarele surse:
a) sume de la bugetul de stat, prin bugetul
Secretariatului General al Guvernului, alocate Agenţiei
Naţionale pentru Romi pentru anii 2006-2008;
b) sume de la bugetele locale şi judeţene, în
limitele aprobate de consiliile locale sau de consiliile judeţene, după caz;
(2) Pentru anul 2006 suma alocată Programului Hădăreni
de la bugetul de stat este de 1.500 mii lei, conform prevederilor art. 2 alin.
(2) din Hotărârea Guvernului nr. 523/2006.
Art. 25. - Resursele financiare ale Programului
Hădăreni sunt utilizate pentru:
a) finanţarea de proiecte în domeniile enunţate la
art. 4;
b) acoperirea cheltuielilor
proprii Agenţiei Naţionale pentru Romi, impuse de organizarea, coordonarea,
monitorizarea implementării şi evaluarea Programului Hădăreni.
Art. 26. - (1) In conformitate cu prevederile art. 2
alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 523/2006, Agenţia Naţională pentru Romi
deţine întreaga răspundere în ceea ce priveşte derularea financiară a
Programului Hădăreni.
(2) Plafoanele maxime ale contribuţiei financiare a
Guvernului la Programul Hădăreni, destinată realizării proiectelor, precum şi
măsurile eligibile sunt stabilite prin prevederile Hotărârii Guvernului nr.
523/2006.
Art. 27. - In cursul efectuării operaţiunilor prevăzute
la art. 21, Agenţia Naţională pentru Romi intră în raporturi juridice
contractuale cu diferiţi parteneri, cum sunt: autorităţi ale administraţiei
publice locale, organizaţii neguvernamentale, persoane fizice şi juridice.
SECŢIUNEA 1
Proiecte cu finanţare nerambursabilă
Art. 28. - (1) In conformitate cu prevederile Legii nr.
350/2005, Agenţia Naţională pentru Romi are calitatea de autoritate
finanţatoare.
(2) In calitatea sa de autoritate finanţatoare, conform
prevederilor Legii nr. 350/2005, Agenţia Naţională pentru Romi va realiza anual, pe perioada
desfăşurării Programului Hădăreni, operaţiunile prevăzute de Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 34/2006.
1) Sistemul de
monitorizare şi evaluare a mecanismelor de implementare a Strategiei naţionale
pentru îmbunătăţirea situaţiei romilor, realizat în cadrul Programului PHARE
multianual 2004-2006.
(3) Atribuirea contractelor
de finanţare nerambursabilă pentru proiecte din categoriile prevăzute la art. 4
lit. a), b), c) şi e) se va realiza exclusiv pe baza procedurilor de atribuire
prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006.
(4) Pentru atribuirea contractelor de finanţare nerambursabilă, Agenţia Naţională pentru Romi va
realiza anual următoarele operaţiuni:
• publicarea anunţului de participare în Monitorul
Oficial al României, Partea a VI-a într-un cotidian central, pe site-ul Agenţiei
Naţionale pentru Romi şi în cel puţin două cotidiene locale;
• înscrierea candidaţilor;
• transmiterea documentaţiei;
• prezentarea propunerilor de proiecte;
• verificarea eligibilităţilor, înregistrării şi a
îndeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnică şi financiară;
• evaluarea propunerilor de proiecte;
• comunicarea rezultatelor;
• încheierea contractului sau contractelor de
finanţare nerambursabilă;
• publicarea anunţului de atribuire a contractului sau
contractelor de finanţare nerambursabilă.
Art. 29. - (1) Autoritatea
finanţatoare are obligaţia de a constitui, pentru atribuirea fiecărui contract
de finanţare nerambursabilă, o comisie de evaluare, în condiţiile art. 138 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006.
(2) Membrii comisiei de evaluare
vor fi selectaţi de Agenţia Naţională pentru Romi, în baza prevederilor
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006, şi vor fi propuşi spre validare
Comitetului de coordonare al Programului Hădăreni.
Art. 30. - Din comisia de evaluare prevăzută la art. 29
alin. (1) vor face parte două persoane din Comitetul de coordonare al
Programului Hădăreni, coordonatorul de program, două persoane delegate de
Agenţia Naţională pentru Romi, altele decât cele din Comitetul de coordonare al
Programului Hădăreni, două persoane delegate de Secretariatul General ai
Guvernului, altele decât cele din Comitetul de coordonare al Programului
Hădăreni.
Art. 31. - Evaluarea propunerilor de proiect se face cu
aplicarea în mod corespunzător a criteriilor stabilite în documentaţia pentru
elaborarea şi prezentarea propunerii de proiect, detaliată în Legea nr.
350/2005.
Art. 32. - In procesul de finanţare a activităţilor
Programului Hădăreni se vor efectua următoarele activităţi:
a) promovarea şi difuzarea informaţiilor către
public, cu privire la categoriile de proiecte pentru care se va organiza
licitaţia, prevăzute la art. 4;
b) facilitarea, la nivelul beneficiarilor,
identificarea şi ierarhizarea nevoilor acestora şi elaborarea proiectelor;
c) organizarea procesului de selecţie şi aprobare a propunerilor de proiecte primite de la
beneficiari;
d) monitorizarea, evaluarea, consultanţa, lobby-ul,
advocacy-ul etc, pe toată durata implementării Programului Hădăreni;
e) încheierea contractului de finanţare nerambursabilă
cu reprezentanţii beneficiarilor;
f) finanţarea nerambursabilă destinată realizării
proiectelor;
g) organizarea programelor de instruire şi schimb de
experienţă pentru reprezentanţii beneficiarilor direcţi;
h) evaluarea îndeplinirii propriu-zise la terminarea finanţării nerambursabile.
Art. 33. - (1) Resursele financiare necesare
implementării proiectelor selectate în baza Legii nr. 350/2005 vor fi
transferate beneficiarilor finanţării de către Agenţia Naţională pentru Romi,
pe baza contractului de finanţare nerambursabilă care se încheie, în formă
scrisă, între Agenţia Naţională pentru Romi, reprezentată de preşedintele
acesteia, pe de o parte, şi beneficiar, pe de altă parte.
(2) Conţinutul-cadru al contractului de finanţare nerambursabilă
este stabilit de Agenţia Naţională pentru Romi şi este aprobat de Comitetul de
coordonare ai Programului Hădăreni.
Art. 34. - Plata contractului de finanţare
nerambursabilă va fi în lei, în condiţiile stabilite prin prevederile
contractuale.
Art. 35. - (1) Utilizarea finanţării nerambursabile în
alte scopuri decât cele prevăzute în contractul de finanţare nerambursabilă
este interzisă şi atrage rezolutiunea contractului de finanţare nerambursabilă,
pe calea administrativ-jurisdicţională sau a instanţei judecătoreşti
competente, după caz.
(2) In cazul în care se constată utilizarea
finanţărilor în alte scopuri decât cele prevăzute în contractele de finanţare
nerambursabilă, recuperarea sumelor de la respectivii beneficiari se
efectuează, conform legislaţiei în vigoare privind modul de utilizare a
fondurilor publice, de Agenţia Naţională pentru Romi, împreună cu organele
fiscale competente, pe perioada implementării Programului Hădăreni, iar după
încetarea funcţionării acestuia, de către organele fiscale competente.
Art. 36. - (1) Contractele
dintre beneficiari şi terţi, furnizori şi prestatori de servicii, pentru
realizarea obiectivelor şi activităţilor proiectului se încheie în formă
scrisă, cu includerea obligatorie de menţiuni referitoare la finanţarea
nerambursabilă primită de beneficiar şi la implicarea Agenţiei Naţionale pentru
Romi în implementarea Programului Hădăreni.
(2) Pe bunurile rezultate din executarea contractelor
prevăzute la alin. (1) furnizorul, antreprenorul şi prestatorul de servicii au
obligaţia să aplice, în orice formă şi la vedere, emblema şi celelalte semne
distinctive ale Guvernului României.
Art. 37. - Dacă în cursul executării contractului de
finanţare nerambursabilă se constată încălcări ale obligaţiilor contractuale
sau nesocotiri ale dispoziţiilor prezentei metodologii, Agenţia Naţională
pentru Romi poate proceda la suspendarea executării până la remedierea
deficienţelor constatate sau la rezolutiunea contractului de finanţare
nerambursabilă, pe calea administrativ-jurisdicţională sau a instanţei
judecătoreşti competente, după caz.
SECŢIUNEA a 2-a
Contractele de achiziţie publică
Art. 38. - (1) Atribuirea contractelor de achiziţie
publică, pentru proiecte din categoriile prevăzute la art. 4 lit. d) şi f) din
prezenta metodologie, se va realiza exclusiv pe baza procedurilor de atribuire
prevăzute de Ordonanţa de urgentă a Guvernului nr. 34/2006.
(2) In calitate de autoritate finanţatoare, Agenţia
Naţională pentru Romi va realiza anual, pe perioada desfăşurării Programului Hădăreni,
operaţiunile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006.
Art. 39. - (1) Autoritatea finanţatoare are obligaţia
de a constitui, pentru atribuirea fiecărui contract de achiziţie publică, o
comisie de evaluare, în condiţiile art. 138 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006.
(2) Membrii comisiei de evaluare vor fi selectaţi de
Agenţia Naţională pentru Romi, în baza prevederilor Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 34/2006, şi vor fi propuşi spre validare Comitetului de coordonare
al Programului Hădăreni.
Art. 40. - Din comisia de evaluare prevăzută la art. 39
alin. (1) vor face parte 7 persoane cu experienţă în domeniul achiziţiilor
publice: o persoană din Comitetul de coordonare al Programului Hădăreni,
coordonatorul de program, o persoană delegată de Agenţia Naţională pentru Romi,
care nu este membră în Comitetul de coordonare al Programului Hădăreni, o
persoană delegată de Secretariatul General al Guvernului, care nu este membră
în Comitetul de coordonare al Programului Hădăreni, o persoană delegată de
ministerul de resort, care nu este membră în Comitetul de coordonare al
Programului Hădăreni, o persoană din partea structurii locale de implementare
locală, o persoană din partea structurii judeţene de implementare, o persoană
din partea autorităţii locale din comuna Cheţani.
Art. 41. - (1) Evaluarea propunerilor de proiect se face
cu aplicarea în mod corespunzător a criteriilor
stabilite în dosarul achiziţiei publice, elaborat conform prevederilor Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006.
(2) In procesul de evaluare a
ofertelor, o atenţie deosebită va fi acordată studiilor de prefezabilitate a
propunerilor, în funcţie de care candidatul va intra în procesul de evaluare a
ofertelor tehnice.
Art. 42. - (1) Resursele financiare necesare
implementării categoriilor de proiecte care intră sub incidenţa Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 34/2006, vor fi transferate contractanţilor de către
Agenţia Naţională pentru Romi, pe baza contractului de achiziţie publică, care
se încheie, în formă scrisă, între Agenţia Naţională pentru Romi, reprezentată
de preşedintele acesteia, pe de o parte, şi contractant, pe de alta parte.
(2) Conţinutul-cadru al contractului de achiziţie
publică este stabilit de Agenţia Naţională pentru Romi şi aprobat de Comitetul
de coordonare al Programului Hădărehi.
Art. 43. - Plata contractului de achiziţie publică se
va face în lei, în condiţiile stabilite prin prevederile contractuale.
Art. 44. - (1) Utilizarea finanţării în alte scopuri
decât cele prevăzute în contractul de achiziţie publică este interzisă şi
atrage rezoluţiunea contractului pe calea administrativ-jurisdicţională sau a
instanţei judecătoreşti competente, după caz.
(2) In cazul în care se constată utilizarea finanţărilor
în alte scopuri decât cele prevăzute în contractul de achiziţie publică,
recuperarea sumelor de la respectivii beneficiari se efectuează, conform
legislaţiei în vigoare privind modul de utilizare a fondurilor publice, de
către Agenţia Naţională pentru Romi, împreună cu organele fiscale competente,
pe perioada implementării Programului Hădăreni, iar după încetarea funcţionării
acestuia, de către organele fiscale competente.
Art. 45. - (1) Contractele dintre beneficiari şi terţi,
furnizori şi prestatori de servicii, pentru realizarea obiectivelor şi
activităţilor Programului Hădăreni, se încheie în formă scrisa, cu includerea
obligatorie de menţiuni referitoare la finanţarea primită de contractant şi la
implicarea Agenţiei Naţionale pentru Romi în implementarea Programului
Hădăreni.
(2) Pe bunurile rezultate din
executarea contractelor prevăzute la alin. (1) furnizorul, antreprenorul şi
prestatorul de servicii au obligaţia să aplice, în orice formă şi la vedere,
emblema şi celelalte semne distinctive ale Guvernului României.
Art. 46. - Dacă în cursul executării contractului de
achiziţie publică se constată încălcări ale obligaţiilor contractuale sau
nesocotiri ale dispoziţiilor prezentei metodologii, Agenţia Naţională pentru
Romi poate proceda la suspendarea executării până la remedierea deficienţelor
constatate sau rezoluţiunea contractului de achiziţie publică pe calea
administrativ-jurisdicţională sau a instanţei judecătoreşti competente, după
caz.
Art. 47. - Resursele Programului Hădăreni nu pot fi utilizate
pentru:
a) achiziţionarea de clădiri;
b) operaţiuni speculative de
orice tip;
c) achiziţionarea de valori mobiliare;
d) construcţii şi amenajări pe terenul unor
proprietari persoane fizice sau persoane juridice cu scop lucrativ, altele
decât cele care fac obiectul de preocupare al Programului Hădăreni;
e) întreţinerea şi alte costuri ulterioare finanţării,
necesare bunei funcţionări a infrastructurilor rezultate ca urmare a executării
proiectelor;
f) alte operaţiuni prevăzute în reglementările
legislaţiei româneşti în vigoare.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 48. - Pe toată perioada implementării,
monitorizării şi evaluării Programului Hădăreni, beneficiarii şi facilitatorii
ori organizaţiile intermediare, după caz, au dreptul la asistenţă juridică şi
tehnică gratuită din partea autorităţilor administraţiei publice locale de pe
raza teritorială a judeţului, indiferent de nivelul ierarhic al acestora,
pentru pregătirea şi încheierea oricăror acte juridice aferente prezentării
unui proiect spre finanţare.
Art. 49. - (1) Dreptul de proprietate asupra bunurilor rezultate prin aplicarea Programului Hădăreni
(construcţii, echipamente, vehicule şi alte rezultate materiale ale
proiectelor) va fi transferat, cel mai târziu la sfârşitul perioadei de implementare
a proiectelor, structurii asociative reprezentative a beneficiarilor direcţi ai
Programului Hădăreni, prevăzută la art. 14 alin. (6).
(2) Autorităţile publice locale la nivel comunal şi
judeţean se vor asigura că terenurile pe care se propune construcţia, precum şi
construcţia propriu-zisă, în cazul renovării, au un regim juridic care permite
transferarea dreptului de proprietate asupra construcţiei care va rezulta, nu
sunt în litigiu şi nu fac parte din domeniul public al statului. Acestea se vor
proba cu acte doveditoare oficiale, eliberate de autorităţile competente.
(3) Copii ale documentelor care atestă transferarea
dreptului de proprietate trebuie să fie anexate raportului final al fiecărui
proiect/subproiect.
Art. 50. - Comitetul de coordonare al Programului
Hădăreni se va constitui prin ordin al ministrului delegat pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului, la propunerea preşedintelui Agenţiei
Naţionale pentru Romi.
Art. 51. - Organele abilitate
prin lege efectuează controlul asupra modului în care sunt utilizate sumele
destinate finanţării Programului Hădăreni, conform Hotărârii Guvernului nr.
523/2006.
Art. 52. - La încetarea duratei de implementare a
Programului Hădăreni, resursele financiare neutilizate vor fi returnate la
bugetul de stat, prin bugetul Agenţiei Naţionale pentru Romi.
ANEXA Nr. 1 la metodologie
GHID
de finanţare pentru proiectele cu finanţare
nerambursabilă
Reguli referitoare la prezenta cerere de ofertă de
proiecte de finanţare:
I. Criterii de eligibilitate
Există patru seturi de criterii de eligibilitate.
Acestea se referă la:
• instituţiile care pot solicita o finanţare
nerambursabilă;
• parteneriatele încheiate în scopul implementării
proiectelor propuse;
• proiectele pentru care se
poate acorda finanţare;
• tipurile de costuri care pot fi luate în considerare
pentru finanţare.
I.1. Eligibilitatea
solicitanţilor:
a) Cine poate depune o cerere de finanţare
• Solicitanţii trebuie să fie instituţii ale
administraţiei publice locale sau organizaţii apolitice, nonprofit, definite
conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii
şi fundaţii, cu modificările şi completările ulterioare.
• Parteneriatul dintre instituţiile publice şi
organizaţiile neguvernamentale, precum şi grupurile de iniţiativă din
localitatea Hădăreni este obligatoriu.
• Solicitanţii trebuie să fie direct responsabili de
elaborarea şi managementul proiectului.
• Solicitanţii trebuie să aibă surse stabile şi
suficiente de finanţare pentru a asigura funcţionarea instituţiei lor pe
perioada derulării proiectului şi să participe la finanţarea acestuia cu o
cotă-parte, în servicii sau financiară.
• Solicitanţii trebuie să aibă experienţă şi să poată
demonstra capacitatea de a conduce activităţi de amploarea proiectului pentru
care se solicită finanţarea.
• Solicitanţii trebuie să recruteze forţa de muncă
necesară derulării proiectelor din rândul membrilor comunităţii locale din
localitatea Hădăreni, judeţul Mureş, în cuantum de minimum 30% din forţa de
muncă totală angajată în implementarea proiectului, de orice tip.
b) Potenţialii solicitanţi nu au dreptul să participe
la cererea de ofertă de proiecte sau să primească o finanţare nerambursabilă
dacă:
• au încercat să obţină informaţii confidenţiale sau
să influenţeze Agenţia Naţională pentru Romi în timpul procesului de evaluare a
licitaţiilor prezente sau anterioare;
• fac subiect al unui conflict de interese, definit
de legislaţia românească în vigoare.
I.2. Eligibilitatea partenerilor
• Parteneriatul dintre aplicant şi grupul de
iniţiativă din localitatea Hădăreni este o condiţie obligatorie pentru
acordarea finanţării.
• Este eligibil ca partener grupul de iniţiativă din
localitatea Hădăreni, constituit conform Legii nr. 129/1998 privind
înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Fondului Român de Dezvoltare Socială,
republicată, cu modificările ulterioare.
• Pe toată durata proiectului, pe lângă activităţile
proiectului, partenerul şi grupul de iniţiativă vor organiza întâlniri de
informare cu ceilalţi membri ai comunităţii locale din localitatea Hădăreni cel
puţin o dată pe lună.
• In cadrul acestor întâlniri comunitatea locală va fi
informată despre progresele realizate în cadrul proiectului şi se va promova
implicarea directă şi activă a beneficiarilor în desfăşurarea acestuia.
• La aceste întâlniri vor participa şi coordonatorul
de proiect şi/sau persoane din partea autorităţilor publice locale.
I.3. Eligibilitatea proiectelor: proiecte pentru
care se poate face o cerere de finanţare
a) Dimensiunea financiară a
proiectelor
Orice sumă cerută şi aprobată în cadrul Programului
Hădăreni trebuie să se încadreze între valoarea minimă şi cea maximă stabilită
conform anexelor nr. 1 şi 2 la Hotărârea Guvernului nr. 523/2006 pentru
aprobarea Programului de dezvoltare comunitară în localitatea Hădăreni, judeţul
Mureş, pentru perioada 2006-2008.
b) Durata proiectelor
Pentru anul 2006, durata proiectelor este perioada
dintre data şi luna semnării contractului şi ultima lună în care în mod
obligatoriu se vor face raportările narative şi financiare finale, inclusiv
auditul financiar, respectiv data de 15 decembrie 2006. Durata unui proiect nu
poate depăşi termenul de 15 decembrie 2006.
c) Activităţi neeligibile
Următoarele tipuri de activităţi nu sunt eligibile:
• sponsorizări individuale pentru participare la
ateliere, seminarii, conferinţe, congrese;
• burse de studiu individuale, cursuri de specializare;
• activităţi de cercetare;
• activităţi de refinanţare nerambursabilă, credite
sau împrumuturi;
• activităţi curente ale instituţiei solicitantului;
• achiziţii de terenuri şi clădiri.
I.4. Eligibilitatea
costurilor: costuri care pot fi luate în considerare pentru finanţare
Doar costurile eligibile pot fi luate în considerare pentru a fi finanţate. Aceste costuri sunt detaliate mai
jos. Bugetul reprezintă o estimare a costurilor eligibile. Este în interesul
solicitantului să prezinte un buget realist şi eficient din punctul de vedere
al costurilor, să acorde o mare atenţie faptului că acestea trebuie să se
bazeze pe costuri reale, care nu pot lua forma unor sume globale.
Vor fi finanţate acele propuneri care, în procesul de
verificare ce precedă semnarea unui contract, nu relevă probleme care necesită
schimbări ale bugetului. In cazul în care în urma verificării se constată
neconcordanţe, se pot cere clarificări şi, acolo unde este cazul, se va
solicita refacerea bugetului.
In cadrul proiectului, contribuţia fiecărui solicitant
trebuie să fie de minimum 10% din valoarea totală a proiectului, financiară
şi/sau în natură, detaliată în cererea de finanţare şi în buget.
Costuri direct eligibile
Pentru a fi considerate eligibile în contextul
proiectului, costurile trebuie:
a) să fie necesare pentru derularea proiectului şi să
fie în concordanţă cu principiile unui management financiar sănătos, cu un
raport optim cost/eficienţă şi transparent;
b) să fie efectuate în timpul perioadei de execuţie a
proiectului şi după semnarea contractului;
c) să fie înregistrate în contabilitatea
beneficiarului, să fie identificabile şi verificabile şi să fie dovedite cu
documente originale.
Următoarele costuri directe sunt eligibile:
• costul pentru personalul angajat pentru proiect,
inclusiv taxele pentru asigurări sociale şi alte costuri aferente remunerării
(nu mai mult de 3 persoane);
• costuri pentru consumabile, bunuri şi utilităţi
necesare pentru realizarea activităţilor proiectului;
• costuri pentru auditarea proiectului.
Costuri neeligibile
Următoarele costuri sunt neeligibile:
• rezerve pentru posibile pierderi sau datorii
viitoare;
• dobânzi datorate;
• costuri pentru diseminarea informaţiilor despre
proiect;
• costuri pentru remuneraţia salarială a
funcţionarilor publici/demnitarilor din instituţia contractantă, precum şi a partenerilor în proiect.
II. Cererea de finanţare
Cum trebuie completată cererea de finanţare şi
procedurile care trebuie urmate
II.1. Cererea de finanţare
şi documentele care o însoţesc
• Cererea de finanţare trebuie înaintată conform
formularului cererii de finanţare din prezentul ghid de finanţare. Cererea de
finanţare poate fi găsită şi pe pagina de internet a Agenţiei Naţionale pentru
Romi: www.anr.gov.ro.
Se vor respecta cu exactitate formatul cererii de
finanţare şi ordinea paginilor.
• Cererea de finanţare se completează cu atenţie şi va
conţine informaţii clare, pentru a facilita evaluarea lor.
• In cerere se vor da suficiente detalii pentru a se
asigura claritatea, în special privind modul în care obiectivele proiectului vor fi atinse, avantajele ce vor decurge din acest
proiect şi felul în care proiectul propus este relevant pentru obiectivele
Programului Hădăreni.
• Cererile de finanţare scrise sau modificate de mână
nu vor fi acceptate.
Cererile de finanţare trebuie însoţite de următoarele
documente:
1. bugetul detaliat, cu finanţare pe capitole si
subcapitole (pct. IV lit. B);
2. actele normative de înfiinţare;
3. CV-urile echipei proiectului, cu menţionarea
poziţiei în cadrul acestuia;
4. declaraţia de parteneriat semnată de toţi
partenerii, în original;
5. declaraţie de imparţialitate;
6. documentele care să demonstreze angajamentul şi
experienţa solicitantului, precum şi ale partenerilor în programele de
îmbunătăţire a situaţiei romilor (articole din presă, rapoarte, studii, analize
sau propuneri înaintate autorităţilor locale pentru soluţionarea problemelor cu
care se confruntă locuitorii din Hădăreni etc.)
Verificaţi dacă în cererea de finanţare completată au
fost incluse toate documentele solicitate!
II.2. Unde şi cum se trimit
cererile de finanţare
Cererile de finanţare trebuie trimise într-un plic
sigilat prin poştă recomandată, mesagerie expresă sau livrate personal (o
confirmare de primire semnată şi datată va fi înmânată la livrare) la adresa
următoare: Agenţia Naţională pentru Romi, Str. Viitorului nr. 14, Bucureşti,
sectorul 2.
• Cererile de finanţare trimise prin alte mijloace (de
exemplu, prin fax sau prin e-mail) ori livrate la alte adrese decât cea
menţionată mai sus sau neînregistrate la Agenţia Naţională pentru Romi nu vor
fi luate în considerare în procesul de evaluare.
• Cererile de finanţare şi anexele trebuie înaintate
în original şi în copie, precum şi pe suport electronic (pe CD sau dischetă).
• Cererile de finanţare se vor depune în termen de 30
de zile calendaristice de la publicarea prezentului ghid de finanţare în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
• După evaluarea proiectelor, în termen de 20 de zile,
fiecare solicitant va primi o adresă de răspuns cu privire la decizia de
finanţare sau de respingere a finanţării proiectului.
• Termenul de încheiere a activităţilor proiectelor şi
de depunere a rapoartelor finale, narative si financiare este 15 decembrie
2006.
II.3. Evaluarea şi selecţia
cererilor de finanţare
Cererile de finanţare vor fi
examinate şi evaluate de o comisie de evaluare stabilită la cap. III din
metodologie.
Toate proiectele solicitanţilor vor fi evaluate conform
următoarelor criterii:
1. conformitatea administrativă;
2. calitatea tehnică;
3. calitatea financiară;
4. rezultatele aşteptate;
5. continuitatea/sustenabilitatea proiectului;
6. capacitatea şi expertiza managerială.
Comisia de evaluare va evalua proiectele pentru a
determina impactul anticipat al acestora în funcţie de obiectivele Programului
Hădăreni, care sunt definite pe baza unor indicatori cuantificabili. Pentru a
eficientiza procesul de evaluare, solicitantul va furniza, de asemenea,
indicatorii proprii de îndeplinire a obiectivelor proiectului.
O evaluare a calităţii propunerilor, inclusiv a
bugetului propus, va fi efectuată în conformitate cu criteriile de evaluare din
grila de evaluare din prezentul ghid de finanţare.
III. Tipurile de proiecte şi valoarea finanţărilor, conform
Hotărârii Guvernului nr. 523/2006, sunt următoarele:
|
|
Capitolul 1 - Parteneriat şi
dezvoltare comunitară
4.B.2. Participarea romilor la viaţa publică locală şi implicarea
lor în procesul de luare a deciziilor
- Organizarea unei campanii locale de informare privind
participarea civică
- Realizarea şi distribuirea de
materiale informative în comunitate
5.B.3. Dezvoltarea capacităţii parteneriale şi de acţiune la
nivel local
- Organizarea de cursuri şi întâlniri pentru facilitarea
comunicării dintre cetăţeni şi diverse organizaţii care îi reprezintă,
instituţii de stat sau private, precum şi dintre sectorul neguvernamental şi
cel guvernamental
- Organizarea de cursuri de dezvoltare comunitară parteneriat şi
planificare strategică în soluţionarea problemelor pentru toate
grupurile-ţintă
- Organizarea de cursuri pentru scrierea de proiecte
- Organizarea de cursuri de negociere şi managementul
conflictelor
- Organizarea de ateliere privind comunităţile multietnice
24.A.1. Clarificarea situaţiei juridice a unor clădiri şi
terenuri de pe teritoriul comunei Cheţani (marea majoritate aparţinând fostei
cooperative agricole de producţie)
|
88.773 lei
46.161,96 lei
17.754,60 lei
|
Capitolul 2 - Informare publică,
educaţie civică, prevenirea şi combaterea discriminării
11.B.2. Informare publică şi prevenirea faptelor
antisociale
- Organizarea de evenimente educative (ateliere, cursuri etc.)
privind promovarea drepturilor omului, prevenirea şi combaterea discriminării
- Realizarea de campanii de informare şi educaţie civică;
informarea cu privire la drepturile, libertăţile şi îndatoririle fundamentale
ale omului
- Realizarea de informări privind drepturile şi obligaţiile ce
rezultă prin aplicarea principiilor egalităţii de şanse şi nediscriminării
- Organizarea de programe de promovare a valorilor democraţiei
şi modul lor de aplicare în comunitate
- Organizarea de ateliere şi cursuri de formare/informare şi
pentru media
- Organizarea de cursuri de formare a poliţiştilor în relaţia cu
comunitatea romilor
- Monitorizarea aplicării legislaţiei referitoare la minorităţi
12.B.3. Educaţie juridică şi prevenirea discriminării
- Organizarea de cursuri, ateliere, discuţii privind drepturile
omului şi educaţia civică
- Realizarea şi distribuirea de materiale privind legislaţia în
vigoare despre drepturile şi obligaţiile cetăţenilor şi combaterea
discriminării
- Realizarea şi distribuirea de materiale în domeniul
nediscriminării pentru grupuri-ţintă specifice (romi, funcţionari publici
etc.)
- Organizarea de ateliere de lucru privind practici în domeniul
nediscriminării şi drepturile omului
- Elaborarea de metodologii de organizare şi furnizare a
programelor de training în domeniul nediscriminării, dezvoltarea de curricule
pentru diferite grupuri-ţintă
|
15.000 lei
17.754,60 lei
|
Capitolul 3 - Educaţie,
cultură, dialog interconfesional
16.B.1. Infiinţarea şcolii mamelor la şcoala şi grădiniţa din
Hădăreni
17.B.2. Organizarea grădiniţei estivale premergătoare clasei I Hădăreni
|
3.550,92 lei
5.326.38 lei
|
Capitolul 5 - Sănătate şi acces la
serviciile de sănătate
28.B.1. Accesul la serviciile de sănătate publică
- Formarea de mediatoare sanitare (de etnie romă, română şi
maghiară)
- Organizarea de cursuri pentru sănătatea mamei şi a copilului
- Organizarea unei campanii locale privind accesul şi drepturile
la serviciile de sănătate publică,
prevenirea şi combaterea discriminării etnice în domeniu
29.B.2. Pregătirea cadrelor sanitare în domeniul prevenirii şi
combaterii discriminării
- Organizarea de cursuri de formare cu cadre medicale şi
mediatori sanitari privind prevenirea
şi combaterea discriminării
|
14.203,68 lei
8.877,30 lei
|
TOTAL:
|
319.958,28 lei
|
IV. Formulare*)
A. CERERE DE FINANŢARE
1. TITLUL PROIECTULUI
2. INIŢIATORI (denumirea organizaţiei/instituţiei,
adresa, telefon/fax, e-mail)
Anexaţi o listă cu cele mai importante proiecte derulate de organizaţia
/instituţia dv.
3. ORGANIZAŢII/INSTITUŢII PARTENERE
4. PERIOADA DE DESFĂŞURARE A PROIECTULUI
5. LOCUL DE DESFĂŞURARE (localitatea Hădăreni)
6. NUMĂR PARTICIPANŢI (anexaţi
lista participanţilor autentificată prin semnătură şi ştampilă)
7. COORDONATOR PROIECT(nume, prenume, funcţia în cadrul adresă, tel/fax, e-mail) organizaţiei/instituţiei, date de
contact:
Anexaţi Curriculum Vitae
*) Pct. IV „Formulare" este reprodus în facsimil.
8. PERSOANA ÎMPUTERNICITĂ STATUTAR SĂ REPREZINTE ORGANIZAŢIA/INSTITUŢIA (nume, prenume,
funcţia în cadrul organizaţiei / instituţiei,date de contact: adresă, tel
./fax, e-mail)
L.S. 9. GRUPUL TINTĂ/BENEFICIARI AI PROIECTULUI
10. REZUMATUL PROIECTULUI (agenda activităţilor,
programul, alte detalii relevante)
11.OBIECTIVELE PROIECTULUI
(obiective generale şi specifice)
12.GRUPE PRINCIPALE DE ACTIVITĂŢI SPECIFICE DIN CADRUL
PROIECTULUI (inclusiv metode
de mediatizare şi de evaluare, indicatori, se va prezenta rolul şi aportul
iniţiatorului şi al partenerilor în conceperea şi desfăşurarea proiectului,
aportul financiar urmând a fi prezentat în rubrica de buget)
Important! - Toate câmpurile sunt obligatorii
B. BUGETUL PROIECTULUI
Bugetul Proiectului
|
Perioada totală a proiectului
|
Cheltuieli
|
Unitatea
|
Nr. de unităţi
|
Val. Unitara (in RON)
|
Costuri (in RON)
|
Contribuţia solicitata
|
Contribuţia aplicantului/ a partenerilor
|
Total
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Resurse umane
|
|
|
|
|
|
|
1.1 Salarii (cheltuieli totale, locale)
|
|
|
|
|
|
|
1.1.1 Personal tehnic (angajaţi implicaţi in proiect)
|
Per luna
|
|
|
0
|
0
|
0
|
1.2 Diurne delegaţii, calatorii
|
|
|
|
|
|
|
1.2.1 In tara (angajaţi implicaţi in proiect)
|
Per luna
|
|
|
0
|
0
|
0
|
Subtotal Resurse Umane
|
|
|
|
0
|
0
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Transport
|
|
|
|
|
|
|
2.1 Transport local
|
Per luna
|
|
|
0
|
0
|
0
|
2.2 Costuri cu vehicule
|
Per luna
|
|
|
0
|
0
|
0
|
Subtotal Transport
|
|
|
|
0
|
0
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Costuri strict aferente proiectului
|
|
|
|
|
|
|
3.1 Inchiriere de autovehicule
|
Per vehicul
|
|
|
0
|
0
|
0
|
3.2 Piese de schimb/echipamente pentru maşini, unelte
|
|
|
|
0
|
0
|
0
|
3.3 Consumabile - accesorii pentru birou
|
Per luna
|
|
|
0
|
0
|
0
|
Subtotal cheltuieli sediu/costuri strict aferente proiectului
|
|
|
|
0
|
0
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Alte costuri, servicii
|
|
|
|
|
|
|
4.1 Publicaţii
|
|
|
|
0
|
0
|
0
|
4.2 Costuri pentru audit
|
|
|
|
0
|
0
|
0
|
4.3 Costuri pentru conferinţe si seminarii (cazare, transport,
masă)
|
|
|
|
0
|
0
|
0
|
Subtotal Alte costuri, servicii
|
|
|
|
0
|
0
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Altele (specificaţi)
|
|
|
|
0
|
0
|
0
|
Subtotal Altele
|
|
|
|
0
|
0
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
6. Costuri totale (1+2+3+4+5)
|
|
|
|
|
|
0
|
Notă:
Bugetul trebuie înaintat conform formularului.
Prezentarea sa in alta forma nu este luată în
considerare.
Totalul capitolului 1. Resurse umane nu poate depăşi 5%
din costurile totale ale proiectului
Criterii de evaluare a cererilor de finanţare:
Nr.
|
Criteriu
|
Punctaj maxim
|
Nota
|
Observaţii
|
A
|
Experienţa
|
|
|
|
1.
|
Vechimea organizaţiei
|
5
|
|
|
2.
|
Experienţa anterioară specifică (sau în
activitate similară)
|
5
|
|
|
3.
|
Participări la alte programe internaţionale sau naţionale
|
5
|
|
|
4.
|
Rezultate anterioare pozitive
|
5
|
|
|
|
Suma capitolului A
|
20
|
|
|
B
|
Personal
|
|
|
|
1.
|
CV
|
10
|
|
|
2.
|
Structură personal (număr adecvat, organigramă, relevanţa
specializărilor)
|
10
|
|
|
3.
|
Vechime personal (propriu şi colaboratori) în cadrul organizaţiei
|
5
|
|
|
4.
|
Disponibilitatea personalului
|
5
|
|
|
|
Suma capitolului B
|
30
|
|
|
C
|
Tehnici, metode, instrumente de lucru
|
|
|
|
1.
|
Criterii de selecţie beneficiari
|
5
|
|
|
2.
|
Metoda de lucru şi organizare
|
5
|
|
|
3.
|
Planificare detaliată în timp
|
5
|
|
|
4.
|
Obiective specifice, rezultate aşteptate, indicatori de
realizare, activităţi
|
10
|
|
|
5.
|
Programa cursului, Suport curs
|
5
|
|
|
6.
|
Plan de promovare şi mediatizare
|
5
|
|
|
7.
|
Bugetul şi eficienţa costurilor propuse
|
5
|
|
|
|
Suma capitolului C
|
40
|
|
|
D
|
Aspectul General al Ofertei
|
10
|
|
|
|
TOTAL
|
100
|
|
|
ANEXA Nr. 2 la metodologie
ATRIBUIREA
contractelor de achiziţie publică în cadrul
Programului de dezvoltare comunitară în localitatea Hădăreni, comuna Cheţani,
judeţul Mureş, pentru perioada 2006-2008
I. Prezentare
generală
Scopul prezentei anexe este acela de a defini
procedurile de achiziţie publică şi contractare a operatorilor economici, ce se
cer aplicate în cazul achiziţiilor de servicii de calificare a forţei de muncă,
precum şi a execuţiei de lucrări finanţate în parte sau în totalitate din
costurile Programului Hădăreni.
Serviciile de calificare a forţei de muncă, precum şi
execuţia de lucrări sunt furnizate de ofertantul selectat, prin contracte de
achiziţii publice încheiate ca urmare a aplicării procedurii de cerere de
ofertă, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006
privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de
concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii.
Conform prevederilor art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 34/2006, termenii de mai jos au următoarele semnificaţii:
• operator economic - oricare furnizor de
produse, prestator de servicii sau executant de
lucrări, persoana fizică/juridică de drept public ori privat, sau grup de
astfel de
persoane, care oferă în mod licit pe piaţă produse,
servicii şi/sau execuţii de lucrări;
• contract de achiziţie
publică - contractul cu titlu
oneros, încheiat în scris între una sau mai multe autorităţi contractante, pe
de o parte, şi unul sau mai mulţi operatori economici, pe de altă parte, având
ca obiect execuţia de lucrări, furnizarea de produse sau prestarea de servicii,
în sensul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006;
• documentaţie de atribuire
- documentaţia ce cuprinde toate informaţiile
legate de obiectul contractului de achiziţie publică şi de procedura de
atribuire a acestuia, inclusiv caietul de sarcini sau, după caz, documentaţia
descriptivă;
• ofertant - oricare operator economic care a
depus oferta;
• ofertă - actul juridic prin care operatorul economic îşi manifestă voinţa de
a se angaja din punct de vedere juridic într-un contract de achiziţie publică;
oferta cuprinde propunerea financiară şi propunerea tehnică;
• contractant - ofertantul
care a devenit, în condiţiile legii, parte într-un contract de achiziţie
publică;
Limite de aplicare: aceste instrucţiuni vor fi aplicate
pentru toate achiziţiile de servicii şi de execuţii de lucrări din cadrul
Programului Hădăreni, conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 523/2003,
coroborate cu Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006.
II. Criterii de calificare
şi selecţie a candidaţilor/ ofertanţilor
Criteriile de calificare şi
selecţie a candidaţilor/ofertanţilor, conform cap. V, secţiunea a 2-a din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006,
se referă la:
a) situaţia personală a candidatului sau ofertantului;
b) capacitatea de exercitare a activităţii profesionale;
c) situaţia economică şi financiară;
d) capacitatea tehnică şi/sau profesională;
e) standardele de asigurare a calităţii.
Criteriile de calificare şi selecţie a
candidaţilor/ofertanţilor vor fi detaliate în documentaţia de atribuire,
conform prevederilor
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006, ţinându-se cont de specificul
Programului Hădăreni, conform Hotărârii Guvernului nr. 523/2006.
Forma de asociere între operatorii economici Operatorii economici se pot asocia unii cu alţii pentru a-şi
complementa domeniile de specialitate sau din alte motive. O astfel de asociere
se poate face pe termen lung (independent de un anume contract) sau doar pentru
rezolvarea unui anumit contract. „Asocierea" poate fi realizată sub formă
de subcontractare. Odată ce ofertele au fost depuse, orice asociere sub formă de
subcontractare între firme este permisă numai cu aprobarea Agenţiei Naţionale
pentru Romi.
III. Tipuri de servicii şi
lucrări ce vor fi contractate în anul 2006, conform Hotărârii Guvernului nr.
523/2006, prin procedura cerere de ofertă, respectiv procedura prin care
autoritatea contractantă solicită oferte de la mai mulţi operatori economici
Capitolul 4. - Dezvoltare economică
25.B.1. - Calificarea forţei apte de muncă în meserii cerute pe
piaţa muncii
26.B.2. - Program economic local
- Elaborarea de studii de fezabilitate pentru ideile de proiecte,
finanţarea celor cu potenţial,
identificate de grupul de iniţiativă locală şi de comitetul local
de conducere a Programului Hădăreni:
• microfermă pentru creşterea animalelor,
prelucrarea laptelui şi valorificarea produselor;
• atelier de tâmplărie tradiţională şi metalică;
• fabrică de prefabricate;
• unitate de exploatarea caolinului;
• seră de legume, flori.
|
35.509,2 lei
541.605,6 lei
|
Capitolul 6. - Locuinţe, mică infrastructură, infrastructură
educaţională si sanitară
21.B.6. - Reamenâjarea infrastructurii fizice educaţionale din
Hădăreni
33.B.1. - Reabilitarea drumurilor locale din Hădăreni
- Refacerea dalajelor şi trotuarelor în zonele publice
34.B.2. - Echipamente locale: branşamente de curent electric,
alimentare cu apă, telefonie publică
35.B.3. - Stabilirea de criterii şi priorităţi pentru prima etapă
şi selectarea echipelor mixte de lucru
din comunitate
- Refacerea şi construirea de locuinţe
30.B.3. - Servicii medicale la nivel local
- Amenajarea şi deschiderea unui punct medical permanent în
Şcoala Hădăreni
- Dotarea dispensarului cu echipamentul necesar
|
106.527 lei
106.527 lei
106.527 lei
332.638 lei
53.263.80 lei
|
TOTAL:
|
705.482,80 lei
|
IV. Realizarea
procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţii publice
Procedurile necesare pentru achiziţia de servicii de
calificare a forţei de muncă, inclusiv selectarea operatorilor economici şi
atribuirea contractelor, vor fi realizate de Agenţia Naţională pentru Romi, în
colaborare cu Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, conform art. 4
din Hotărârea Guvernului nr. 523/2006.
Procedurile de atribuire a contractelor de execuţie de
lucrări, inclusiv selectarea operatorilor economici şi atribuirea contractelor,
vor fi realizate de Agenţia Naţională pentru Romi, în colaborare cu Ministerul
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, conform art. 4 din Hotărârea
Guvernului nr. 523/2006.
Regulile şi procedurile concrete ce vor fi aplicate la
contractarea operatorilor economici sunt cele prevăzute de Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 34/2006, existând 5 considerente principale urmărite de
Agenţia Naţională pentru Romi, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului şi de Agenţia Naţională pentru
Ocuparea Forţei de Muncă în procesul de selecţie:
• servicii de înaltă calitate;
• economie şi eficientă;
• oferirea oportunităţii furnizorilor eligibili de a
intra în competiţie pentru furnizarea serviciilor finanţate prin Programul Hădăreni;
• interesul partenerilor de a încuraja dezvoltarea şi
implicarea furnizorilor locali în Programul Hădăreni;
• importanţa transparenţei în procesul de selecţie.
Instituţiile precizate mai sus sunt de principiul că
aceste considerente pot fi abordate cel mai bine în cadrul unei competiţii
între firmele eligibile care au răspuns cererilor de ofertă şi care îndeplinesc
criteriile minime de eligibilitate definite în prezenta metodologie în care
selecţia este bazată atât pe calitatea ofertei, cât şi pe nivelul costului
serviciilor ce urmează să fie furnizate:
Procedura de atribuire a contractului de achiziţie
publică
Procedura de atribuire a contractului de achiziţie
publică va fi cererea de oferte şi se va realiza conform prevederilor
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006.
Procedura de atribuire a contractului de achiziţie
publică presupune un proces competitiv între operatorii economici, selecţia
operatorului economic câştigător realizându-se în funcţie de calitatea ofertei
şi de costul serviciilor. Costul ca factor al selecţiei trebuie cântărit cu
atenţie.
a) Estimare de costuri
Elaborarea unei estimări de costuri bine fundamentate
este esenţială pentru ca resursele bugetare să fie alocate realist. Estimarea
de costuri trebuie să se bazeze pe evaluarea de către operatorul economic a
resurselor necesare realizării contractului si ţinând cont de alocările
bugetare prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 523/2006.
b) Promovarea Programului
Hădăreni
In cadrul procedurii de atribuire
a contractelor de achiziţii publice, Agenţia Naţională pentru Romi va respecta
prevederile referitoare la anunţul/invitaţia de participare, publicându-le, după caz, într-un ziar de circulaţie
naţională sau/şi în ziare judeţene.
Pe bunurile rezultate din executarea
contractelor (diplome, materiale de promovare, publicitate etc.) operatorii
economici au obligaţia să aplice, în orice formă şi la vedere, emblema şi
celelalte semne distinctive ale Guvernului României.
c) Redactarea şi lansarea
invitaţiei de participare la atribuirea contractelor de achiziţie publică prin
procedura „cerere de oferte"
Redactarea şi lansarea invitaţiei de participare la
atribuirea contractelor de achiziţie publica prin procedura „cerere de
oferte" se va face conform prevederilor Ordonanţei de urgentă a Guvernului
nr. 34/2006.
In conformitate cu prevederile
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006, invitaţia de participare
trebuie să cuprindă următoarele informaţii: data limită şi modul de transmitere
a ofertelor, adresa la care se transmit acestea, o scurtă descriere a
obiectului contractului de achiziţie publică ce urmează să fie atribuit, modul
de obţinere a documentaţiei de atribuire, procedura folosită pentru atribuirea
contractului de achiziţie publică, locul, data şi ora participării.
d) Evaluarea ofertelor:
considerente de calitate şi cost Evaluarea calităţii ofertei
Evaluarea ofertelor tehnice şi financiare va fi
efectuată de un comitet de selecţie format din cel puţin 3 specialişti în domeniile în care se solicită încheierea
unui contract de achiziţie publică, luându-se în considerare următoarele
criterii:
• descrierea operatorului economic (dacă obiectul de
activitate al operatorului economic este relevant pentru domeniul propus prin
program, relevanţa serviciilor furnizate în mod curent de operator, înţelegerea
şi adaptarea la nevoile pieţei, experienţa anterioara şi rezultatele obţinute
în alte programe, dotări şi echipamente etc);
• descrierea proiectului (claritatea obiectivelor,
relevanţa şi durabilitatea rezultatelor, măsurabilitatea indicatorilor,
adecvarea activităţilor pentru nevoile grupului-ţintă şi obiectivele fixate,
realismul premiselor utilizate în fundamentare, coerenţa planului general al
Programului Hădăreni, fezabilitatea planului de acţiune şi a metodologiei de
lucru etc);
• personalul proiectului (calificările şi experienţa
personalului în domeniul propus, precum şi ale celorlalţi membri ai echipei de
proiect, relevanţa alocării resurselor umane în termeni de calificare, număr şi
disponibilitate pe activităţi etc).
Fiecărui criteriu i se vor aloca puncte, totalul
acestora putând fi de 100.
Evaluarea se va concentra pe adecvarea ofertelor la
cerinţele exprimate în documentaţia de atribuire.
O ofertă care nu răspunde la toate cerinţele importante
sau nu întruneşte punctajul minim acceptabil precizat în Criteriile pentru
evaluarea ofertei tehnice va fi respinsă.
Fiecare membru al Comitetului de selecţie va evalua în
mod independent ofertele depuse, înregistrând pe o grilă separată punctajele
acordate.
La final, dacă evaluatorii nu pot ajunge la un consens
privind punctajul final, acesta va fi stabilit prin efectuarea mediei
aritmetice a punctajelor individuale.
La finalul evaluării, comisia de evaluare va întocmi un
raport de evaluare a calităţii ofertelor, în care va evidenţia plusurile şi
minusurile identificate. Toate documentele produse pe parcursul evaluării
(grile individuale de punctaj, centralizatorul punctajelor, raportul comisiei
de evaluare etc) vor fi înregistrate şi păstrate pe toată durata implementării
şi evaluării finale a Programului Hădăreni.
Evaluarea costului
Comitetul de evaluare va analiza apoi ofertele
financiare.
Odată evaluarea calităţii încheiată, Agenţia Naţională
pentru Romi îi va înştiinţa pe acei operatori economici ale căror oferte nu au
întrunit minimul de punctaj acceptabil sau care nu au corespuns cerinţelor
documentaţiei de atribuire, menţionând că ofertele financiare le vor fi
returnate nedeschise la finalizarea procesului de selecţie.
Ofertele financiare vor fi deschise
public în prezenţa reprezentanţilor operatorilor economici care doresc să
participe. Se vor citi cu voce tare şi se vor înregistra numele operatorilor
economici şi punctajul obţinut la calitate, iar Comitetul de evaluare va
pregăti procesul-verbal al deschiderii publice a
ofertelor financiare.
Evaluarea totalului calitate-cost
Punctajul total se obţine prin evaluarea punctajului
obţinut pentru calitate şi a celui pentru cost şi adunarea celor două. Ponderea
costului va fi aleasă în funcţie de complexitatea contractului şi a importanţei
calităţii. Ponderile pentru calitate şi cost trebuie specificate în
documentaţia de atribuire.
Anularea aplicării procedurii de atribuire a
contractului de achiziţie publică şi respingerea ofertelor
Conform prevederilor Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006, Agenţia Naţională pentru Romi are dreptul
de a anula aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de achiziţie
publică, dacă ia această decizie, de regulă, înainte de data transmiterii
comunicării privind rezultatul aplicării procedurii de atribuire, numai în
următoarele cazuri:
• nu a fost posibilă asigurarea unui nivel
satisfăcător al concurenţei, respectiv numărul de operatori economici este mai
mic decât cel minim prevăzut în Ordonanţa de urgentă a Guvernului nr. 34/2006;
• au fost depuse numai oferte inacceptabile,
neconforme sau necorespunzătoare;
• au fost depuse oferte care, deşi pot fi luate în
considerare, nu pot fi comparate datorită modului neuniform de abordare a
soluţiilor tehnice şi/sau financiare;
• abateri grave de la prevederile legislative
afectează procedura de atribuire sau este imposibilă încheierea contractului.
Agenţia Naţională pentru Romi are obligaţia de a
comunica ofertanţilor deciziile referitoare la atribuirea contractului de
achiziţie publică prin poştă şi fax sau prin mijloace electronice.
Fraudă şi corupţie
Agenţia Naţională pentru Romi urmăreşte ca operatorul
economic, pe perioada executării contractului de achiziţie publică, să respecte
cele mai înalte standarde de etică profesională.
In sensul respectării standardelor de etică
profesională, termenii de mai jos au următoarele înţelesuri:
- practică coruptă înseamnă oferirea, acordarea, primirea sau solicitarea oricărui
lucru de valoare în scopul influenţării demersurilor întreprinse de o
oficialitate publică în procesul de selecţie sau în executarea unui contract;
- practică frauduloasă înseamnă o reprezentare eronată a faptelor în vederea influenţării
unui proces de selecţie sau a executării unui contract în detrimentul Agenţiei
Naţionale pentru Romi, cum ar fi înţelegeri între furnizorii de servicii
(anterioare sau ulterioare depunerii ofertelor) menite a stabili preţurile la
niveluri artificiale, necompetitive şi de a lipsi Agenţia Naţională pentru Romi
de avantajele unei competiţii libere şi deschise.
Agenţia Naţională pentru Romi va respinge o ofertă dacă
consideră că operatorul economic selectat în vederea atribuirii contractului de
achiziţie publică s-a implicat în activităţi de corupere sau fraudă in competiţia pentru obţinerea contractului
respectiv.
Operaţiuni premergătoare atribuirii contractului de
achiziţie publică
Operaţiunile premergătoare atribuirii contractului de
achiziţie publică vor include vizite de precontractare, discuţii cu privire la
metodologia de lucru, la personalul angajat pentru execuţia contractului,
responsabilităţile operatorului economic şi la condiţiile speciale ale
contractului. Aceste discuţii nu trebuie să altereze în mod semnificativ
termenii contractului, pentru că ar afecta calitatea produsului final, costul
său şi relevanţa evaluării iniţiale.
Firma selectată nu are voie să înlocuiască
personalul-cheie decât în cazul în care ambele părţi cad de acord.
In caz contrar, dacă se stabileşte că personalul-cheie
a fost trecut în oferte fără a se confirma disponibilitatea sa, firma poate fi
descalificată şi procesul continuă cu firma clasată următoarea.
Personalul-cheie propus spre înlocuire trebuie să aibă
calificări la fel de bune sau mai bune decât ale celui propus iniţial.
Confidenţialitate
Informaţiile privitoare la evaluarea ofertelor şi
recomandările comisiei de evaluare de atribuire a contractelor nu trebuie
dezvăluite operatorilor economici care au depus ofertele sau altor persoane
care nu au legătură oficială cu procesul de achiziţie, până în momentul în care
atribuirea contractului de achiziţie publică este adusă la cunoştinţa firmei
câştigătoare.
V. Condiţii de
achiziţionare a serviciilor de calificare a forţei de muncă şi a execuţiei de
lucrări
Agenţia Naţională pentru Romi nu va finanţa cheltuieli
pentru servicii de calificare a forţei de muncă şi pentru execuţia de lucrări,
dacă nu s-a încheiat un contract în conformitate cu prevederile Ordonanţei de
urgentă a Guvernului nr. 34/2006.
VI. Circuitul financiar în cadrul furnizării de servicii şi execuţiei de lucrări
a) Pentru furnizarea de servicii de calificare a
forţei de muncă se vor încheia contracte între Agenţia Naţională pentru Romi şi
Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, pe de o parte, şi furnizorii
de servicii selectaţi, pe de altă parte, în conformitate cu procedurile de
achiziţie cuprinse în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006.
b) Pentru execuţia de lucrări se vor încheia contracte
între Agenţia Naţională pentru Romi şi Ministerul Transporturilor,
Construcţiilor şi Turismului, pe de o parte, şi executanţii de lucrări
selectaţi, pe de altă parte, în conformitate cu procedurile de achiziţie
cuprinse în Ordonanţa de urgentă a Guvernului nr. 34/2006.
c) Pe baza contractelor astfel încheiate Agenţia Naţională pentru Romi poate acorda un avans de 30% din
contract, în funcţie de specificul acestuia. La contractele privind lucrări de
infrastructură şi construcţii de locuinţe, a căror derulare este pe termen
îndelungat, după acordarea avansului se vor înainta de către operatorul
economic devizele parţiale aferente diferitelor stagii ale lucrărilor avizate
de o comisie mixtă.
d) Operatorul economic va furniza serviciile asupra
cărora s-a convenit în contract.
e) Operatorul economic va înainta lunar factura către Agenţia Naţională pentru Romi, în conformitate
cu prevederile contractului şi, trimestrial, un raport de activitate şi
financiar.
f) Agenţia Naţională pentru Romi, după ce va analiza
facturile, care vor fi însoţite de devizele de lucrări şi de procesele-verbale
de recepţie a lucrărilor (în cazul contractelor de execuţie de lucrări), va
evalua serviciile furnizate. Ulterior, după avizul favorabil al comisiei de
evaluare şi acordarea de „Bun de plată" şi „Certificat pentru regularitate
şi conformitate", va efectua plata către operatorul economic.
g) Coordonatorul de proiect va înainta lunar Agenţiei
Naţionale pentru Romi un raport privind stadiul realizării activităţilor.
VII. Monitorizarea
efectuată de Agenţia Naţională pentru Romi, Agenţia Naţională pentru Ocuparea
Forţei de Muncă şi Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului
In vederea contractării, Agenţia Naţională pentru Romi,
Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă şi Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, prin
vizitele de precontractare, pot verifica dacă oferta operatorului economic,
selectată pentru contractare, corespunde realităţii din teren.
Agenţia Naţională pentru Romi (ANR), Agenţia Naţională pentru
Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM) şi Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului (MTCT) sunt responsabili cu
supravegherea activităţii operatorului economic contractat, fiecare pe domeniul
propriu de activitate, şi cu asigurarea ca acesta să îşi îndeplinească
obligaţiile contractuale.
Fără a-şi asuma responsabilităţile contractantului,
ANR, ANOFM şi MTCT pot monitoriza activitatea acestuia, pentru a constata dacă
se desfăşoară conform standardelor, pe baza unor date corespunzătoare.
ANR, ANOFM şi MTCT, în cazul în care consideră oportun,
pot participa la discuţiile dintre contractanţi şi beneficiarii direcţi, dacă
este necesar, şi pot asista contractantul în rezolvarea problemelor privind
îndeplinirea sarcinilor.
VIII. Evaluarea activităţii
operatorilor economici contractaţi
Operatorii economici selectaţi vor respecta termenii şi
standardele contractelor.
ANR, ANOFM şi MTCT vor evalua activitatea operatorilor
economici angajaţi în contracte finanţate de Agenţia Naţională pentru Romi, în
cadrul unei proceduri corecte şi confidenţiale.
In cazul unor activităţi nesatisfăcătoare repetate,
operatorul economic va fi notificat şi i se va oferi posibilitatea de a explica
motivele acesteia şi de a propune modalitatea de remediere.
In cazul în care activitatea nesatisfăcătoare persistă,
Agenţia Naţională pentru Romi poate rezoluţiona contractul pe cale
administrativ-jurisdicţională sau a instanţei judecătoreşti competente, după
caz.
Operatorul economic răspunde de corectitudinea şi de
caracterul corespunzător al activităţii sale. Deşi Agenţia Naţională pentru
Romi supervizează şi verifică activitatea sa, orice modificări la documentele
finale întocmite se vor face numai de comun acord.
Conflictul de interese
Politica partenerilor de implementare a Programului
Hădăreni prevede ca furnizorul de servicii şi executantul de lucrări să îşi
execute obligaţiile contractuale în mod profesionist, obiectiv şi imparţial,
având grijă ca interesele beneficiarilor direcţi să primeze, indiferent de
viitoarele activităţi ale acestora şi evitând conflictele cu alte contracte sau
interese ale propriei firme. Operatorul economic nu va fi angajat pentru niciun
contract care ar intra în conflict cu obligaţiile sale anterioare sau curente
către alţi clienţi ori care l-ar împiedica să îşi îndeplinească obiectul
contractului în interesul cel mai bun al Agenţiei Naţionale pentru Romi.