ORDIN Nr. 1718
din 28 septembrie 2010
privind extinderea
activitatii Sectiei consulare a Ambasadei României în Regatul Unit al Marii
Britanii si Irlandei de Nord în Edinburgh, Scotia
ACT EMIS DE:
MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 677 din 6 octombrie 2010
In temeiul art. 4 alin. (5) şi al art. 9 alin. (1) teza
a II-a din Hotărârea Guvernului nr. 100/2004 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Afacerilor Externe, cu modificările şi completările ulterioare, al
art. 4 alin. (5) din Convenţia de la Viena din 24 aprilie 1963 privind
relaţiile consulare, ratificată de România prin Decretul nr. 481/1971,
ţinând cont de prevederile art. 7 din Constituţia
României, republicată,
având în vedere Memorandumul interior nr. G5-1/9250 din
7 mai 2010 şi acordul autorităţilor Regatului Unit al Marii Britanii şi
Irlandei de Nord, transmis prin Nota verbală nr. A415/10 din data de 3
septembrie 2010,
ministrul afacerilor externe emite următorul ordin:
Art. 1. - Incepând cu data prezentului ordin, Secţia
consulară a Ambasadei României în Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de
Nord îşi extinde activitatea prin intermediul unui birou consular, denumit în
continuare Biroul Edinburgh, care va funcţiona în oraşul Edinburgh, Scoţia.
Art. 2. - Biroul Edinburgh al Secţiei consulare a
Ambasadei României la Londra gestionează activitatea consulară desfăşurată de
Ambasada României în relaţia cu cetăţenii români care solicită asistenţă şi
protecţie consulară şi cu autorităţile locale din Scoţia, Irlanda de Nord şi
Nordul Angliei.
Art. 3. - (1) Biroul Edinburgh
al Secţiei consulare a Ambasadei României la Londra funcţionează cu următoarea
schemă de personal:
- un diplomat cu atribuţii
consulare - membru al personalului diplomatic al României, acreditat la
Ambasada României la Londra;
- funcţionari consulari - personal nelucrător din
cadrul Ambasadei României la Londra şi/sau personal selecţionat de pe plan
local.
(2) Personalul diplomatic şi nediplomatic care
deserveşte Biroul Edinburgh al Secţiei consulare a Ambasadei României la Londra
este selecţionat din cadrul personalului misiunii diplomatice şi este desemnat
prin dispoziţie a şefului misiunii diplomatice a României la Londra, cu avizul
obligatoriu al Departamentului consular şi al Departamentului resurse umane din
cadrul Ministerului Afacerilor Externe.
Art. 4. - (1) Cheltuielile aferente funcţionării
Biroului Edinburgh al Secţiei consulare a Ambasadei României la Londra sunt
suportate din bugetul prevăzut pentru Ambasada României la Londra.
(2) Evidenţa
financiar-contabilă a activităţii Biroului Edinburgh al Secţiei consulare a
Ambasadei României la Londra se efectuează de către economistul misiunii
diplomatice.
(3) Incasările rezultate din colectarea taxelor
consulare, a taxelor pentru serviciile efectuate în regim de urgenţă şi
recuperările de cheltuieli pentru efectuarea de servicii consulare se depun
săptămânal în conturile bancare special prevăzute ale Ambasadei României la
Londra.
Art. 5. - Se aprobă fişa de competenţe ale Biroului
Edinburgh al Secţiei consulare a Ambasadei României la Londra, prevăzută în
anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 6. - Departamentul consular, Departamentul resurse
umane din cadrul Ministerului Afacerilor Externe şi Ambasada României la Londra
asigură îndeplinirea prevederilor prezentului ordin prin efectuarea
formalităţilor şi obţinerea autorizaţiilor necesare atât în România, cât şi în
Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord.
Art. 7. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul afacerilor externe,
Teodor Baconschi
ANEXA
FIŞĂ
de competenţe ale Biroului din Edinburgh (Scoţia) al
Secţiei Consulare a Ambasadei României în
Regatul Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord
Articol unic. - Biroul consular din Edinburgh (Scoţia)
este parte integrantă a Secţiei consulare a Ambasadei României în Regatul Unit
al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, în afara sediului acesteia, funcţionează
în baza temeiul art. 4 alin. (5) din Convenţia de la Viena din 24 aprilie 1963
privind relaţiile consulare, ratificată de România prin Decretul nr. 481/1971,
şi are următoarele competenţe:
1. protejează în statul de
reşedinţă interesele României şi ale cetăţenilor săi, persoane fizice sau
juridice, în limitele admise de dreptul internaţional;
2. favorizează dezvoltarea relaţiilor comerciale,
economice, culturale şi ştiinţifice dintre România şi statul de reşedinţă şi
promovează în orice alt mod relaţii amicale între acestea conform dispoziţiilor
Convenţiei de la Viena din 1963 privind relaţiile consulare;
3. obţine informaţii, prin
toate mijloacele licite, despre condiţiile şi evoluţia vieţii comerciale,
economice, culturale şi ştiinţifice ale statului de reşedinţă, face rapoarte în
această privinţă către centrala Ministerului Afacerilor Externe al României şi
oferă informaţii persoanelor interesate;
4. procesează şi eliberează
paşapoarte şi alte documente de călătorie cetăţenilor români după dotarea cu
echipamentele informatice aferente;
5. acordă ajutor şi asistenţă
cetăţenilor, persoane fizice şi juridice, ai României;
6. acţionează în calitate de notar şi de ofiţer de
stare civilă şi exercită funcţii similare, precum şi unele funcţii de ordin
administrativ, în măsura în care legile şi regulamentele statului de reşedinţă
nu se opun;
7. apără interesele cetăţenilor
români, persoane fizice sau juridice, în succesiunile de pe teritoriul statului
de reşedinţă, în conformitate cu legile şi regulamentele statului de reşedinţă;
8. apără, în limitele fixate de
legile şi regulamentele statului de reşedinţă, interesele minorilor şi
incapabililor, cetăţeni ai statului trimiţător, mai ales atunci când este
cerută instituirea unei tutele sau curatele cu privire la aceştia;
9. sub rezerva practicilor şi
procedurilor în vigoare în statul de reşedinţă, reprezintă cetăţenii români sau
ia măsuri în scopul asigurării reprezentării lor adecvate în faţa tribunalelor
sau a altor autorităţi ale statului de reşedinţă pentru a cere, în conformitate
cu legile şi regulamentele statului de reşedinţă, adoptarea de măsuri
provizorii în vederea apărării drepturilor şi intereselor acestor cetăţeni,
atunci când, datorită absenţei lor sau din orice altă cauză, aceştia nu îşi pot
apăra în timp util drepturile şi interesele;
10. transmite acte judiciare şi extrajudiciare sau
efectuează comisii rogatorii în conformitate cu acordurile internaţionale în
vigoare sau, în lipsa unor asemenea acorduri, în orice mod compatibil cu legile
şi regulamentele statului de reşedinţă;
11. exercită drepturile de control şi de inspecţie
prevăzute de legile şi regulamentele României asupra navelor maritime şi a
navelor fluviale având naţionalitatea statului român şi asupra aeronavelor
înmatriculate în acest stat, precum şi asupra echipajelor
acestora;
12. acordă asistenţă navelor şi aeronavelor române,
precum şi echipajelor acestora, primeşte declaraţiile asupra curselor acestor
nave, examinează şi vizează documentele de bord şi, fără a prejudicia
prerogativele autorităţilor statului de reşedinţă, face anchete privind
incidentele survenite în cursul călătoriei şi reglementează, în măsura în care
legile şi regulamentele României autorizează aceasta, divergenţele de orice natură
dintre căpitan, ofiţeri şi marinari;
13. exercită orice alte funcţii încredinţate biroului
consular de către centrala Ministerului Afacerilor Externe, care nu sunt
interzise de legile şi regulamentele statului de reşedinţă sau la care statul
de reşedinţă nu se opune, ori care sunt menţionate în acordurile internaţionale
în vigoare dintre statul trimiţător şi statul de reşedinţă;
14. îşi desfăşoară activitatea
sub coordonarea şefului misiunii diplomatice a României în Regatul Unit al
Marii Britanii şi Irlandei de Nord;
15. îndeplineşte funcţiile consulare prevăzute de
Convenţia de la Viena cu privire la relaţiile consulare din 24 aprilie 1963 şi
de reglementările interne în materie, dintre care, în special, următoarele:
a) urmăreşte modul de respectare a cadrului juridic
bilateral, precum şi a înţelegerilor multilaterale la care România şi Regatul
Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord sunt părţi;
b) informează, la cerere, cetăţenii români sau străini
asupra cadrului juridic bilateral şi a principalelor reglementări legale în
vigoare;
c) în baza Legii cetăţeniei române nr. 21/1991,
republicată, preia şi transmite la Ministerul Afacerilor Externe cererile de
clarificare a cetăţeniei, acordarea cetăţeniei, renunţarea la cetăţenia română;
d) îndeplineşte, la cererea
persoanelor fizice şi juridice române, actele notariale prevăzute de lege;
e) procură şi transmite, la
cerere, acte judiciare şi extrajudiciare, certificate de naştere, de căsătorie,
de deces, certificate de cazier judiciar, adeverinţe de stagiu militar;
f) întocmeşte acte de stare civilă pentru cetăţenii
români aflaţi în străinătate, la cererea acestora;
g) preia şi soluţionează cererile de eliberare a
paşapoartelor pentru cetăţenii români cu domiciliul/reşedinţa în străinătate, a
paşapoartelor temporare şi a titlurilor de călătorie, cereri făcute de
cetăţenii români sau de autorităţile competente ale statului
de reşedinţă, în aplicarea unor eventuale acorduri de
readmisie încheiate de România şi statele de reşedinţă;
h) transmite în centrala Ministerului Afacerilor
Externe actele de stare civilă primite de la autorităţile statului de
reşedinţă;
i) acordă asistenţă şi protecţie navelor şi aeronavelor
române, echipajelor, pasagerilor şi încărcăturii acestora;
j) urmăreşte respectarea acordurilor bilaterale în
materie consulară;
k) răspunde la solicitările avocaţilor statului de
reşedinţă şi români din zona de competenţă, altele decât apărarea gratuită;
l) asigură corespondenţa cu
autorităţile locale ale statului de reşedinţă şi române în materie de extrădări
şi expulzări;
m) asigură asistenţa consulară asociaţiilor românilor
din teritoriul de competenţă şi bisericilor româneşti;
n) semnează întreaga corespondenţă a biroului cu
autorităţile locale din zona de competenţă - în cazul şefului de birou;
o) predă săptămânal încasările consulare serviciului
financiar-contabil al Ambasadei României la Londra cu completarea registrelor
consulare, potrivit instrucţiunilor centralei Ministerului Afacerilor Externe;
p) soluţionează cererile primite la ghişeu, inclusiv
cererile de paşapoarte pentru cetăţeni români cu domiciliul în străinătate;
q) înregistrează naşterile şi căsătoriile cetăţenilor
români din aria de competenţă şi efectuează formalităţile de înscriere în
registrele de stare civilă a actelor de stare civilă înregistrate la
autorităţile din teritoriul de competenţă;
r) întocmeşte corespondenţa cu autorităţile statului de
reşedinţă privind cetăţenii români aflaţi în închisori, inclusiv vizitarea
acestora la locurile de detenţie, conform dispoziţiilor transmise pe cale
ierarhică;
s) urmăreşte şi soluţionează corespondenţa legată de
minorii aflaţi neînsoţiţi pe teritoriul statului de reşedinţă;
t) îndeplineşte orice altă sarcină de serviciu
transmisă biroului consular, pe cale ierarhică.