ORDIN Nr. 17
din 1 septembrie 2009
pentru punerea în aplicare a
Normelor privind Pool-ul de Asigurare împotriva Dezastrelor Naturale
ACT EMIS DE:
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURARILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 610 din 7 septembrie 2009
In temeiul prevederilor art. 4 alin. (26) şi (27) din
Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea
asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 2 lit. e)
din Legea nr. 260/2008 privind asigurarea obligatorie a locuinţelor împotriva
cutremurelor, alunecărilor de teren sau inundaţiilor,
potrivit Hotărârii Consiliului Comisiei de Supraveghere
a Asigurărilor din data de 25 august 2009, prin care s-au adoptat Normele
privind Pool-ul de Asigurare împotriva Dezastrelor Naturale,
preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor
emite următorul ordin:
Art. 1. -Incepând cu data publicării prezentului ordin
se pun în aplicare Normele privind Pool-ul de Asigurare împotriva Dezastrelor
Naturale, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Direcţiile de specialitate din cadrul
Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor asigură ducerea la îndeplinire a
prevederilor prezentului ordin.
Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor,
Angela Toncescu
ANEXA
NORME
privind Pool-ul de Asigurare împotriva Dezastrelor
Naturale
CAPITOLUL I
Organizarea şi funcţionarea Pool-ului de Asigurare
împotriva Dezastrelor Naturale
Art. 1. - (1) Pool-ul de Asigurare împotriva
Dezastrelor Naturale, denumit în continuare RA/D, este o societate de
asigurare-reasigurare constituită prin asocierea societăţilor de asigurare
autorizate să încheie asigurări obligatorii pentru locuinţe, în conformitate cu
prevederile Legii nr. 260/2008 privind asigurarea obligatorie a locuinţelor
împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren sau inundaţiilor.
(2) PAID îşi desfăşoară activitatea în baza propriului
act constitutiv, a Legii nr.'260/2008, a Legii nr. 31/1990 privind societăţile
comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, a Legii
nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea asigurărilor, cu
modificările şi completările ulterioare, a normelor emise în aplicarea acesteia
şi a prezentelor norme.
Art. 2. - PAID are următoarele atribuţii:
a) să emită, cu avizul Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor, organigrama şi regulamentul privind organizarea şi funcţionarea
societăţii;
b) să încheie, cu avizul Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor, protocoale de colaborare cu societăţile de asigurare autorizate
să încheie asigurări obligatorii pentru locuinţe, în care să se precizeze
fluxurile financiare şi de informaţii, referitoare la modurile de decontare a
primelor de asigurare încasate, a comisionului reţinut, a despăgubirilor
plătite, a cheltuielilor efectuate cu activitatea de constatare a prejudiciilor
rezultate în urma producerii riscurilor asigurate obligatoriu (taxă de gestiune
a dosarului de daună), precum şi orice alte aspecte considerate a fi necesare
pentru funcţionarea societăţii, în condiţiile Legii nr. 260/2008;
c) să supună discuţiei în cadrul Consiliului
consultativ, numit în condiţiile Legii nr. 260/2008, deciziile adoptate şi să
analizeze propunerile referitoare la activitatea PAID formulate de Consiliul
consultativ;
d) să tipărească poliţa de asigurare împotriva
dezastrelor naturale;
e) să urmărească îndeplinirea obligaţiilor de încheiere
a asigurării obligatorii de locuinţe în condiţiile prevăzute la art. 3 alin.
(1) şi la art. 10 din Legea'nr. 260/2008;
f) să creeze şi să administreze baza de date privind
evidenţa construcţiilor cu destinaţia de locuinţă, inclusiv locuinţă socială,
pe baza listei furnizate de primari, prin compartimentele de specialitate,
conform art. 17 alin. (1) din Legea nr. 260/2008;
g) să transmită lunar primarilor, direct sau prin
asigurătorii autorizaţi, lista proprietarilor care nu au încheiat contracte de
asigurare obligatorie a locuinţelor şi valoarea primei obligatorii datorate de
fiecare;
h) să avertizeze proprietarii de construcţii cu
destinaţia de locuinţă despre expirarea sau neîncheierea asigurării obligatorii
pentru locuinţe, în condiţiile prevăzute de Legea nr. 260/2008;
i) să pună la dispoziţia asigurătorilor autorizaţi să
încheie asigurări obligatorii pentru locuinţe lista proprietarilor care nu au
contractat asigurarea şi a persoanelor care beneficiază de subvenţionarea
parţială sau totală a primei obligatorii;
j) să negocieze şi să contracteze reasigurarea;
k) să îndeplinească funcţia de centru de coordonare a
activităţii de constatare a prejudiciilor rezultate în urma producerii unui
dezastru natural, desfăşurată de societăţile de asigurări autorizate să încheie
asigurări obligatorii pentru locuinţe;
l) să facă propuneri privind modificarea legislaţiei
care guvernează activitatea de asigurare obligatorie a locuinţelor;
m) să îndeplinească alte atribuţii prevăzute de
dispoziţiile legale;
n) să constituie rezerve tehnice de prime şi de daune
în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
o) să deconteze asigurătorilor autorizaţi cheltuielile
efectuate cu activitatea de constatare a prejudiciilor rezultate în urma
producerii riscurilor asigurate obligatoriu, precum şi despăgubirea acordată ca
urmare a producerii riscurilor asigurate.
CAPITOLUL II
Condiţiile şi documentele în baza cărora Comisia de
Supraveghere a Asigurărilor acordă PAID autorizaţia de desfăşurare a
activităţii de asigurare obligatorie a locuinţelor şi condiţiile pe care
trebuie să le îndeplinească acţionarii si persoanele semnificative ale PAID
Art. 3. - (1) Capitalul social vărsat trebuie să fie
depus în contul unei bănci autorizate din România şi nu poate fi mai mic decât
echivalentul în lei a 12 milioane euro, la cursul valutar comunicat de Banca
Naţională a României la data efectuării subscrierii sau a vărsării acestuia.
(2) Actul constitutiv al PAID se completează cu
dispoziţiile Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, aplicabile societăţilor pe acţiuni.
(3) Un acţionar/grup care deţine participaţii la
societăţi de asigurare care urmează să devină acţionari ai PAID nu poate
subscrie şi vărsa la capitalul social mai puţin de 250.000 euro şi poate deţine
cel mult 15% din capitalul social al societăţii.
(4) Pentru asigurătorii acţionari direcţi ai PAID,
marja de solvabilitate disponibilă nu va fi diminuată cu valoarea
participaţiilor pe care aceştia le deţin la PAID.
Art. 4. - Pentru a putea obţine calitatea de acţionar
direct al PAID, fondatorii trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a) să fie societăţi de asigurare autorizate de Comisia
de Supraveghere a Asigurărilor, să încheie asigurări obligatorii pentru
locuinţe, în condiţiile prevăzute de Legea nr. 32/2000, cu modificările şi
completările ulterioare, şi de normele prudenţiale privind acoperirea
riscurilor de catastrofe naturale, emise în aplicarea legii;
b) sumele destinate participării la capitalul social al
PAID să nu provină din împrumuturi, indiferent cu ce titlu, de la alte persoane
fizice, persoane fizice autorizate, persoane juridice sau entităţi fără
personalitate juridică, asociaţii, fundaţii, uniuni sau ligi sindicale, cu
excepţia sumelor puse la dispoziţia unei filiale de către societatea-mamă, din
sursele proprii ale acesteia.
Art. 5. - (1) Organele statutare şi cele de conducere
executivă ale PAID sunt desemnate în condiţiile prevăzute de Legea nr. 31/1990,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi de Legea nr.
32/2000, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Atribuţiile organelor statutare, precum şi cele ale
conducerii executive a PAID sunt cele stabilite prin actul constitutiv şi prin
contractele de mandat, respectiv de administrare, cu respectarea dispoziţiilor
prevăzute de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, respectiv de Legea nr. 32/2000, cu modificările şi completările
ulterioare.
(3) Conducerea executivă a PAID se exercită de un
director general şi un director general adjunct, în condiţiile Legii nr.
31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(4) Membrii consiliului de administraţie şi persoanele
din conducerea executivă ale PAID trebuie să îndeplinească condiţiile prevăzute
în Normele privind autorizarea asigurătorilor, puse în aplicare prin Ordinul
preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 16/2009.
Art. 6. - In vederea obţinerii autorizaţiei de
funcţionare PAID, persoanele desemnate prin actul constitutiv vor depune la
registratura Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor următoarele documente:
1. cerere-standard, în forma prevăzută în anexa nr. 1
la Normele privind autorizarea asigurătorilor, puse în aplicare prin Ordinul
preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 16/2009;'
2. proiectul actului constitutiv;
3. copiile documentelor care atestă vărsarea integrală,
în numerar, a aportului la capitalul social de către fiecare acţionar, conform
prevederilor legale în vigoare; documentele vor fi certificate pentru
conformitate cu originalul de către persoanele care semnează cererea-standard
sau de către bancă;
4. extrasul de cont privind vărsarea integrală a
capitalului social, sumele reprezentând aport la capitalul social şi depuse în
valută se calculează la cursul comunicat de Banca Naţională a României din data
vărsării acestora, la cursul valutar comunicat de Banca Naţională a României la
data efectuării subscrierii sau a vărsării acestuia;
5. în vederea îndeplinirii condiţiilor prevăzute la
art. 4, societăţile de asigurare acţionare ale PAID trebuie să depună
documentele prevăzute în anexa la prezentele norme;
6. documentele prevăzute de Normele privind autorizarea
asigurătorilor, puse în aplicare prin Ordinul preşedintelui Comisiei de
Supraveghere a Asigurărilor nr. 16/2009, în vederea aprobării persoanelor
prevăzute la art. 5 alin. (4);
7. programul de reasigurare întocmit în conformitate cu
prevederile Normelor privind autorizarea asigurătorilor, puse în aplicare prin
Ordinul preşedjntelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 16/2009. In
vederea acoperirii dezastrelor naturale, astfel cum sunt definite la art. 2
lit. b) din Legea nr. 260/2008, PAID va prezenta Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor calculul expunerii (sau acumulării) maxime pe clasa de asigurare
practicată, modul de estimare a daunei maxime posibile, precum şi programul de
reasigurare privind astfel de riscuri, din care sa rezulte capacitatea PAID de
a le subscrie, respectiv reţinerea netă;
8. bilanţul se va transmite anual în conformitate cu
prevederile legale în vigoare, însoţit de bugetul de venituri şi cheltuieli
pentru anul următor.
Art. 7. - Comisia de Supraveghere a Asigurărilor va
decide, după prezentarea documentaţiei complete, asupra acordării autorizaţiei
de funcţionare, în vederea înregistrării PAID ca asigurător la oficiul
registrului comerţului.
Art. 8. - Pe baza autorizaţiei de funcţionare acordate
de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, PAID se înregistrează la oficiul
registrului comerţului. Orice modificare a documentelor sau a condiţiilor în
baza cărora s-a acordat autorizaţia de funcţionare se face numai cu avizul
prealabil al Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor.
Art. 9. - După obţinerea autorizaţiei de funcţionare,
în baza căreia PAID va putea desfăşura activitate de asigurare obligatorie a locuinţelor,
acesta va depune la registratura Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor
copiile documentelor care atestă înregistrarea societăţii ca persoană juridică:
actul constitutiv atestat de un consilier juridic/avocat sau autentificat de un
notar public, hotărârea judecătorească de înfiinţare, certificatul de
înregistrare emis de oficiul registrului comerţului şi certificatul constatator
cuprinzând toate datele de identificare ale societăţii.
Art. 10. - (1) Cerinţele privind condiţiile şi
documentele solicitate acţionarilor PAID se aplică şi în cazul asigurătorilor
care devin acţionari direcţi după obţinerea autorizaţiei de funcţionare.
(2) Cerinţele privind condiţiile şi documentele
solicitate persoanelor semnificative ale PAID se aplică şi în cazul persoanelor
fizice, care devin persoane semnificative ulterior obţinerii autorizaţiei de
funcţionare, cu respectarea prevederilor Normelor privind autorizarea
asigurătorilor, puse în aplicare prin Ordinul preşedintelui Comisiei de
Supraveghere a Asigurărilor nr. 16/2009.
Art. 11. -In termen de 3 luni de la data obţinerii
autorizaţiei de funcţionare, PAID are obligaţia:
1. sa transmită studiul de fezabilitate pentru
următorii 3 ani, care va cuprinde următoarele:
a) estimarea marjei de solvabilitate minime;
b) elementele fondului minim de siguranţă, în
conformitate cu prevederile art. 16 alin. (6) din Legea nr. 32/2000, cu
modificările şi completările ulterioare, şi ale normelor emise în aplicarea
acesteia;
c) estimarea cheltuielilor generale de administraţie şi
a cheltuielilor cu comisioanele, precum şi sursele de finanţare' ale acestora;
d) estimarea cheltuielilor aferente membrilor
consiliului de administraţie, persoanelor din conducerea executivă şi
persoanelor care ocupă funcţiile de conducere menţionate în anexa nr. 7 la
Normele privind autorizarea asigurătorilor, puse în aplicare prin Ordinul
preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 16/2009, cu excepţia
conducătorului activităţii de asigurări de viaţă şi a medicului. Estimarea se
va defalca pe fiecare categorie în parte;
e) proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli,
proiectul contului de profit şi pierdere, proiectul contului tehnic al
asigurării generale, proiectul contului netehnic;
f) estimarea primelor subscrise şi a daunelor ce vor fi
plătite;
g) resursele financiare pentru acoperirea
cheltuielilor;
2. să transmită copia contractului/contractelor de
reasigurare, lista cuprinzând reasiguratorii, cu menţionarea cotei de
participare a fiecăruia, dovada plăţii ratelor primelor de reasigurare, precum
şi alte documente sau informaţii solicitate de Comisia de Supraveghere a
Asigurărilor;
3. să încadreze persoane care îndeplinesc condiţiile de
pregătire şi de competenţă profesională şi să prezinte documentaţia în vederea
aprobării, pentru funcţiile menţionate în anexa nr. 7 la Normele privind
autorizarea asigurătorilor, puse în aplicare prin Ordinul preşedintelui
Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 16/2009, cu excepţia conducătorului
activităţii de asigurări de viaţă şi a medicului, cu respectarea şi în
conformitate cu prevederile normelor mai sus menţionate;
4. să distribuie poliţele tipărite asigurătorilor
autorizaţi într-un termen de 90 de zile de la constituirea PAID.
CAPITOLUL III
Dispoziţii finale
Art. 12. - Prezentele norme se completează în mod
corespunzător cu prevederile legale în vigoare.
Art. 13. -Anexa face parte integrantă din prezentele
norme.
Art. 14. - Nerespectarea prevederilor prezentelor norme
se sancţionează în condiţiile şi potrivit prevederilor art. 39 din Legea nr.
32/2000, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 70 şi 71 din
Legea nr. 503/2004 privind redresarea financiară şi falimentul societăţilor de
asigurare.
ANEXA la norme
DOCUMENTELE
pe care acţionarii PAID au obligaţia de a le depune
la sediul Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor
1. documentele oficiale din care să reiasă denumirea,
numărul de înregistrare la oficiul registrului comerţului, codul unic de
înregistrare;
2. cazierul fiscal valabil la data depunerii documentaţiei;
3. documentele care să ateste provenienţa fondurilor de
participare la capitalul social al PAID;
4. extrasul din hotărârea adunării generale a
acţionarilor sau, după caz, a consiliului de administraţie privind participarea
la constituirea capitalului PAID şi cota de participare;
5. documente care să ateste autorizarea pentru
încheierea asigurărilor obligatorii pentru locuinţe;
6. declaraţia, atestată de un consilier juridic/avocat
sau autentificată de un notar public, a reprezentantului legal al persoanei
juridice, din care să rezulte că sunt îndeplinite prevederile art. 4 lit. a) şi
b) din norme.
..................................................................................................
(data, semnătura reprezentantului şi ştampila societăţii,
după caz)