ORDIN Nr. 168
din 18 februarie 2008
pentru aprobarea
Metodologiei de raportare a cazurilor si evenimentelor la care intervin
serviciile publice de ambulanta
ACT EMIS DE:
MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 277 din 9 aprilie 2008
Având în vedere prevederile titlului IV „Sistemul naţional de asistenţă medicală de urgenţă şi de prim
ajutor calificat" din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul
sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al
Situaţiilor de Urgenţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
15/2005,
în temeiul dispoziţiilor art. 7 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 862/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Sănătăţii Publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 7
alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea
şi funcţionarea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 15/2008,
ministrul sănătăţii publice şi ministrul internelor
şi reformei administrative emit următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Metodologia de raportare a
cazurilor şi evenimentelor la care intervin serviciile publice de ambulanţă,
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - (1) Conducerea serviciilor de ambulanţă
judeţene sau al municipiului Bucureşti este obligată să transmită
inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă judeţene sau al municipiului
Bucureşti zilnic, prin fax - în scopul certificării autenticităţii documentului - şi, în cazul în care este posibil,
prin intermediul poştei electronice, între orele 5,00-5,30, informaţiile
prevăzute în anexa la metodologia aprobată prin
prezentul ordin.
(2) Datele cuprinse în raport fac obiectul intervalului
de timp cuprins între ora 7,00 a zilei precedente şi ora 5,00 a zilei în curs.
(3) Pentru intervalul orar 5,00-7,00 din ziua în curs
informaţiile vor fi însumate în raportul aferent zilei următoare.
Art. 3. - Rapoartele, întocmite conform prevederilor
art. 2, vor fi transmise de personalul aflat în tura de serviciu a
dispeceratelor inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă judeţene sau al
municipiului Bucureşti, prin fax, autorităţilor de sănătate publică judeţene
sau a municipiului Bucureşti corespondente şi înaintate, în format electronic,
către Dispeceratul Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, până cel
mai târziu la ora 6,30, în vederea centralizării datelor la nivel naţional şi
comunicării acestora conducerii Ministerului Sănătăţii Publice.
Art. 4. - Raportarea evenimentelor la care participă
forţele de intervenţie ale inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă judeţene
sau al municipiului Bucureşti, inclusiv cele ale serviciilor mobile de urgenţă,
reanimare şi descarcerare (SMURD), se va efectua în continuare conform cadrului normativ în vigoare ce
reglementează fluxul informaţional specific organizat la nivelul
Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă şi aprobat prin ordin al
ministrului internelor şi reformei administrative.
Art. 5. - (1) Zilnic, la ora 9,00, Inspectoratul
General pentru Situaţii de Urgenţă transmite conducerii Ministerului Sănătăţii
Publice, prin centrul operativ al ministerului de specialitate, Situaţia
centralizatoare, la nivel naţional, a intervenţiilor serviciilor publice de
ambulanţă din ultimele 24 de ore.
(2) Situaţia menţionată la alin. (1) va fi însoţită de
informarea privind intervenţiile SMURD desfăşurate în ultimele 24 de ore la
nivel naţional.
(3) Materialele specificate la alin. (2) se prezintă
zilnic ministrului sănătăţii publice şi persoanelor nominalizate de acesta.
Art. 6. - (1) In situaţii de o gravitate extremă sau
deosebit de complexe, inspectorul general al Inspectoratului General pentru
Situaţii de Urgenţă, precum şi inspectorii şefi ai inspectoratelor pentru
situaţii de urgenţă judeţene sau al municipiului Bucureşti pot solicita
conducerilor serviciilor publice de ambulanţă înaintarea, în regim de urgenţă,
a unor rapoarte suplimentare, stabilind în acest sens tipul şi formatul
(telefonic, letric sau electronic), periodicitatea şi/sau termenele-limită de
raportare.
(2) In cazul situaţiilor de urgenţă specificate la
alin. (1), primul raport suplimentar, fără a mai fi necesară o solicitare
prealabilă, va fi transmis inspectoratului pentru situaţii de urgenţă judeţean
sau al municipiului Bucureşti, în scris şi/sau în format electronic, în cel
mult 60 de minute de la anunţarea cazului. Raportul va conţine următoarele
informaţii:
a) o scurtă descriere a cazului, forţele şi mijloacele
cu care s-a intervenit, modul de rezolvare a situaţiei medicale şi stadiul
acesteia;
b) numărul total al pacienţilor, numărul decedaţilor,
precum şi numărul celor care au necesitat sau necesită
transport la spital;
c) lista cu pacienţii care se află în stare critică şi
diagnosticul preliminar al acestora.
(3) Anterior transmiterii raportului suplimentar prin
fax/poştă electronică, personalul de serviciu din dispeceratul medical are
obligaţia de a raporta telefonic inspectoratului pentru situaţii de urgenţă
judeţean sau al municipiului Bucureşti situaţia operativă existentă în momentul
ajungerii echipajului serviciului public de ambulanţă la locul evenimentului,
precum şi primele măsuri luate pentru acordarea primului ajutor medical
victimelor, cu excepţia situaţiei în care intervenţia se desfăşoară în comun cu
echipajele SMURD.
(4) Imediat după primirea raportului suplimentar scris
sau în format electronic, personalul din serviciul operativ al inspectoratului
pentru situaţii de urgenţă judeţean sau al municipiului Bucureşti va
retransmite documentul către Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă.
(5) La solicitarea conducerii Ministerului Sănătăţii
Publice, în baza rapoartelor suplimentare înaintate de inspectoratele pentru
situaţii de urgenţă judeţene sau al municipiului Bucureşti, Inspectoratul
General pentru Situaţii de Urgenţă va pune la dispoziţia solicitantului
informaţiile transmise din teritoriu.
(6) In cazul producerii situaţiilor menţionate la
alin. (5), persoana desemnată de ministrul sănătăţii publice este informată, în
maximum 15 minute de la sosirea raportului suplimentar la Ministerul Sănătăţii
Publice, de către ofiţerul de serviciu.
Art. 7. -Apariţia unui număr
neobişnuit de mare de solicitări poate reprezenta manifestarea unei intoxicaţii
colective sau a unei epidemii cu origine necunoscută şi se raportează
inspectoratului pentru situaţii de urgenţă judeţean sau al municipiului
Bucureşti conform modelului prezentat în anexa la
metodologie.
Art. 8. - Autorităţile de sănătate publică judeţene şi
a municipiului Bucureşti, conducerea serviciilor publice de ambulanţă judeţene
şi al municipiului Bucureşti, inspectorii şefi ai inspectoratelor pentru
situaţii de urgenţă judeţene şi al municipiului Bucureşti şi şeful Centrului
operaţional naţional din cadrul Inspectoratului General pentru Situaţii de
Urgenţă vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 9. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi
intră în vigoare în termen de 15 zile de la publicare.
Art. 10. - Nerespectarea dispoziţiilor prezentului
ordin se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.
Ministrul sanataţii publice,
Gheorghe Eugen
Nicolăescu
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
ANEXĂ
METODOLOGIE
de raportare a cazurilor si evenimentelor la care intervin serviciile publice de ambulantă
1. Culegerea, sistematizarea şi centralizarea datelor
şi informaţiilor specifice de către serviciile de ambulanţă judeţene sau al
municipiului Bucureşti
2. Intocmirea şi transmiterea raportului zilnic
personalului din dispeceratele inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă judeţene sau al municipiului Bucureşti, conform
modelului din anexa care face parte integrantă din prezenta metodologie
3. Prelucrarea şi valorificarea datelor primite de
specialiştii aflaţi în tura de serviciu a inspectoratelor pentru situaţii de
urgenţă judeţene sau al municipiului Bucureşti
4. Intocmirea situaţiilor zilnice privind activitatea
specifică serviciului de ambulanţă la nivelul zonelor de competenţă şi
expedierea acestora autorităţilor de sănătate publică judeţene sau a
municipiului Bucureşti
5. Inaintarea situaţiilor menţionate la pct. 4 la
Dispeceratul Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă
6. Preluarea şi centralizarea datelor şi
informaţiilor în Dispeceratul Inspectoratului General pentru Situaţii de
Urgenţă, întocmirea şi transmiterea Situaţiei centralizatoare, la nivel
naţional, a intervenţiilor serviciilor publice de ambulanţă, însoţită de
informarea privind intervenţiile SMURD şi, după caz, de alte evenimente care pun în pericol sănătatea
şi viaţa oamenilor, petrecute în ultimele 24 de ore la nivel naţional,
personalului din tura de serviciu a Centrului operativ cu activitate permanentă
din Ministerul Sănătăţii Publice
7. Informarea ministrului sănătăţii publice şi a
personalului cu atribuţii în domeniu
NOTA: Metodologia întocmirii şi
transmiterii rapoartelor suplimentare rezidă din normele juridice prevăzute în
cuprinsul ordinului.
ANEXA la metodologie
FORMULAR DE RAPORTARE ZILNICĂ A ACTIVITĂŢII
SEVICIILOR DE AMBULANŢĂ
1. Perioada care face obiectul raportării, de la LL |_____| ZZ|_____|ora |_____| până la LL|_____|ZZ|_____| ora |_____|
2. Serviciul de ambulanţă al
judeţului...................../municipiului Bucureşti
3. Numele persoanei care a completat
raportul.....................
4. Numărul total intervenţii efectuate cu ambulanţe de
tip B şi C|_____|
5. Numărul accidentelor rutiere/feroviare la care s-a
intervenit fără alte forţe implicate (ISU/SMURD) |_____|
6. Numărul accidentelor rutiere/feroviare la care s-a
intervenit în cooperare cu alte forţe de intervenţie (ISU/SMURD) |_____|
7. Numărul altor accidente/traumatisme la care s-a
intervenit fără alte forţe implicate (ISU/SMURD) |_____|
8. Numărul altor accidente/traumatisme la care s-a
intervenit în cooperare cu alte forţe de intervenţie (ISU/SMURD) |_____|
9. Numărul total de pacienţi transportaţi la spital cu
mijloacele proprii ale serviciului de ambulanţă |_____|
10. Numărul total de pacienţi predaţi la sau preluaţi
de la echipajele ISU/SMURD, inclusiv elicopterul |_____|
11. Numărul pacienţilor găsiţi decedaţi la sosirea
echipajelor serviciului de ambulanţă |_____|
12. Numărul pacienţilor care au intrat în stop cardiac
pe parcursul transportului către o unitate sanitară |_____|
13. Numărul total de pacienţi
intubaţi de personalul serviciului de ambulanţă înaintea predării acestora |_____|
14. Probleme disciplinare apărute în ultimele 24
ore DA|_____| NU |_____|
15. Probleme organizatorice apărute în ultimele 24
ore DA|_____| NU |_____|
16. Numărul evenimentelor sau accidentelor rutiere în
care au fost implicate mijloacele proprii ale serviciului de ambulanţă |_____|
17. Numărul total de echipaje tip B pentru următoarele
24 h z. |_____|/n |_____|
18. Numărul total de echipaje tip C pentru următoarele
24 h z. |_____|/n |_____|
19. Numărul medicilor de gardă pentru următoarele 24
h z. |_____|/n |_____|
20. Numărul asistenţilor de gardă pentru următoarele
24 h z. |_____|/n |_____|
21. Numărul ambulanţierilor de
gardă pentru următoarele 24 h z. |_____|/n |_____|
NOTA: Detalii privind
activităţile specificate la pct. 14 şi 15 vor fi înaintate de serviciile de
ambulanţă judeţene sau al municipiului Bucureşti, direct, conducerii
Ministerului Sănătăţii Publice, la solicitarea punctuală a personalului
abilitat, conform dispoziţiilor ministrului sănătăţii publice.
Director medical/Medic responsabil tură,
....................................................................
(numele, prenumele şi semnătura)
Data:..............-............-..........Ora:......,......