ORDIN Nr. 1646
din 17 octombrie 2007
pentru aprobarea Procedurii
de restituire a sumelor reprezentand contributie individuala de asigurari
sociale retinuta de la asigurati, platita in plus fata de plafonul maxim admis
prin prevederile Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, pe
perioada de timp in care a fost instituit plafon maximal de calcul al bazei de
impunere
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL
OFICIAL NR. 725 din 26 octombrie 2007
In temeiul prevederilor art. 11
alin. (4) din Hotărarea
Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Economiei şi Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale
art. 117 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul economiei şi finanţelor emite următorul ordin:
Art. 1. - (1) Se aprobă Procedura de restituire a sumelor
reprezentand contribuţie
individuală de asigurări sociale reţinută de la asiguraţi, plătită în plus faţă
de plafonul maxim admis prin prevederile Legii nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi
completările ulterioare, pe perioada de timp în care a fost instituit plafon
maximal de calcul al bazei de impunere, prevăzută în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
(2) Pentru aplicarea procedurii de restituire prevăzută
la alin. (1) urmează a fi utilizate formularele „Dispoziţie de restituire a
unor sume de la bugetul de asigurări sociale de stat", respectiv „Decizie
de impunere pe venitul din salarii realizat prin recalcularea contribuţiei
individuale de asigurări sociale", al căror model este prevăzut în anexele
nr. 1 şi 2 la procedură.
Art. 2. - Direcţia generală de
reglementare a colectării creanţelor bugetare, Direcţia generală proceduri
pentru administrarea veniturilor, Direcţia generală a contabilităţii publice şi
a sistemului de decontări în sectorul public, Direcţia generală de tehnologia
informaţiei, Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili,
Direcţia Generală a Finanţelor Publice a Municipiului Bucureşti,
administraţiile finanţelor publice pentru contribuabilii mijlocii,
administraţiile finanţelor publice ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi
direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene vor duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXĂ
PROCEDURĂ DE RESTITUIRE
a sumelor reprezentand
contribuţie individuală de asigurări sociale reţinută de la asiguraţi, plătită
în plus faţă de
plafonul maxim admis prin prevederile Legii nr. 19/2000 privind sistemul public
de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare,
pe perioada de timp în care a fost instituit
plafon maximal de calcul al bazei de impunere
1. Obiectul prezentei proceduri este constituit de
sumele reprezentand contribuţie individuală de
asigurări sociale plătită în plus faţă de plafonul maxim admis prevăzut de
Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de
asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare.
2. Sumele prevăzute la pct. 1 se restituie la cerere,
în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul
de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
persoanelor fizice care au drept de restituire, potrivit legii, denumite în continuare solicitanţi.
3. Pentru restituirea sumelor în cauză solicitanţii vor
depune la Casa Naţională de Pensii şi alte Drepturi de Asigurări Sociale o
cerere pentru certificarea dreptului la restituire.
4. Cererile depuse la Casa Naţională de Pensii şi alte
Drepturi de Asigurări Sociale vor fi verificate sub aspectul realităţii şi
exactităţii celor solicitate, precum şi al încadrării în termenul legal de
prescripţie a dreptului de a cere compensarea sau restituirea sumelor în cauză.
5. In conformitate cu
rezultatele verificărilor, Casa Naţională de Pensii şi alte Drepturi de
Asigurări Sociale va emite o dispoziţie de restituire a unor sume de la bugetul
de asigurări sociale de stat, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 1 care
face parte integrantă din prezenta procedură.
6. Prin dispoziţia de restituire aprobată de
conducătorul Casei Naţionale de Pensii şi alte Drepturi de Asigurări Sociale,
aceasta va confirma sumele plătite în plus faţă de obligaţia fiscală, pe
fiecare an în parte. După aprobare, dispoziţia de restituire se comunică
solicitantului.
7. In cazul în care dispoziţia de restituire a fost
aprobată, iar dreptul la restituire a fost confirmat, solicitantul va formula
şi depune o cerere de restituire a sumelor în cauză la organul fiscal în a
cărui administrare se află, potrivit prevederilor legale, denumit în continuare
organ fiscal competent. La cererea de restituire se anexează, în original, dispoziţia de
restituire.
8. Cererea de restituire, însoţită de dispoziţia de
restituire, se depune şi se înregistrează la organul fiscal competent şi va fi
soluţionată în termen de 45 de zile de la data înregistrării de către serviciul/compartimentul cu
atribuţii în evidenţa analitică pe plătitori - persoane fizice, în conformitate
cu prevederile Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.899/2004 pentru
aprobarea Procedurii de restituire şi rambursare a sumelor de la buget, precum
şi de acordare a dobanzilor
cuvenite contribuabililor pentru sumele restituite sau rambursate cu depăşirea termenului legal.
9. După primirea cererii de restituire şi a
dispoziţiei de restituire, organul fiscal competent va efectua verificarea
acestora şi a datelor din evidenţa analitică pe plătitori - persoane fizice.
10. In cazul în care, după primirea şi verificarea
documentelor prevăzute la pct. 9, precum şi a datelor din evidenţa analitică pe
plătitori - persoane fizice, organul fiscal competent constată existenţa unor
obligaţii fiscale restante ale solicitantului, sumele solicitate se restituie
numai după efectuarea compensării acestor obligaţii bugetare restante, iar
acesta întocmeşte în acest sens Nota privind compensarea obligaţiilor fiscale -
M.F.R - A.N.A.F. cod 14.13.41.99.
11. In cazul în care suma de restituit este mai mare
decat suma reprezentand obligaţiile fiscale restante
ale contribuabilului - persoană fizică, organul fiscal competent efectuează
compensarea pană la concurenţa
acestor obligaţii fiscale, iar diferenţa rezultată o restituie acestuia şi
întocmeşte în acest sens, în 3 exemplare, decizia de restituire prevăzută de
Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.899/2004. In baza deciziei de
restituire aprobate, organul fiscal competent va întocmi, în 3 exemplare, Nota
privind restituirea/rambursarea unor sume - M.F.R -A.N.A.F. cod 14.13.41.99/a.
12. Cererea de restituire şi dispoziţia de restituire,
în copie, însoţite de nota privind compensarea obligaţiilor fiscale şi/sau de
nota privind restituirea/rambursarea unor sume, după caz, se transmit la
unitatea Trezoreriei Statului la care este arondat organul fiscal competent, în
scopul efectuării operaţiunii de compensare şi/sau restituire.
13. Cererea de restituire şi dispoziţia de restituire,
în copie, însoţite de nota privind restituirea/rambursarea unor sume se
transmit şi compartimentului cu atribuţii în administrarea impozitului pe venit, care, pe baza
documentelor prezentate, stabileşte impozitul pe venit datorat şi emite o decizie
de impunere. Modelul şi conţinutul formularului „Decizie de impunere pe venitul
din salarii realizat prin calcularea contribuţiei individuale de asigurări
sociale", cod M.E.F 14.13.02.13/c.r., precum şi caracteristicile de
tipărire, modul de difuzare, de utilizare şi păstrare ale formularului sunt
prevăzute în anexele nr. 2 şi 3 care fac parte integrantă din prezenta
procedură.
14. Calculul impozitului pe venit se face prin
aplicarea cotei de impozit asupra venitului reprezentand
contribuţie individuală de asigurări sociale achitată în plus de către asigurat
şi solicitată la restituire. Decizia de impunere se emite în două exemplare,
unul dintre acestea urmand a
fi transmis prin poştă, cu confirmare de primire sau înmanat contribuabilului sub semnătură de
primire, iar celălalt urmand a
fi transmis compartimentului cu atribuţii de organizare a evidenţei analitice
pe plătitori - persoane fizice, împreună cu cererea de restituire şi copia
dispoziţiei de restituire, în vederea instituirii debitului şi compensării
şi/sau restituirii sumei, după caz.
15. Unitatea Trezoreriei Statului va efectua
restituirea sumei solicitate ori a celei rămase de restituit după efectuarea
operaţiunii de compensare, din contul de venituri al bugetului asigurărilor
sociale de stat 22.21.03.08.
16. Restituirea se efectuează în numerar sau în contul
bancar indicat de persoana fizică solicitantă, prin cererea sa.
17. După efectuarea compensării şi/sau a restituirii,
după caz, unitatea Trezoreriei Statului păstrează un exemplar al notei de
compensare şi/sau al notei de restituire şi le transmite pe celelalte două
organului fiscal competent, în termen de 3 zile de la efectuarea operaţiunilor,
în vederea înregistrării în evidenţa analitică pe plătitori - persoane fizice a acestora.
18. Ulterior, organul fiscal competent va transmite, în
termen de 7 zile de la primirea acestor documente, un exemplar al notei de
compensare şi/sau al notei de restituire solicitantului şi va informa, printr-o
adresă, Casa Naţională de Pensii şi alte Drepturi de Asigurări Sociale cu
privire la efectuarea operaţiunilor de compensare/restituire.
ANEXA Nr. 1 la procedură
Denumirea instituţiei publice
..................................................
Str................................nr.........,
localitatea................, sectorul.....
DISPOZIŢIE DE RESTITUIRE
a unor sume de la bugetul de asigurări sociale de
stat
Nr......../data...............
Către:
Solicitant (denumirea
asiguratului)...............................................................................cu
domiciliul în
localitatea..........................................................,
str...................nr......, bl......, sc......,
ap.....Judeţul/sectorul.................................., avand
C.N.P..............................................................................................
In baza cererii dumneavoastră
nr................/data.................., au fost efectuate verificări cu privire
la situaţia sumelor plătite
în plus faţă de obligaţia fiscală, în perioada............................., în
urma cărora se certifică dreptul dumneavoastră de creanţă, pentru suma totală de....................lei, şi se
dispune restituirea acesteia.
Conducătorul instituţiei publice
Nume/prenume....................
Semnătura
L.S.
Verificat
Funcţia.....................................
Nume/prenume........................
Data........................................
Semnătura................................
Intocmit
Funcţia......................................
Nume/prenume..........................
Data..........................................
Semnătura.................................
ANEXA Nr. 2 la procedură

Număr de operator de date cu
caracter personal - 1067
MINISTERUL ECONOMIEI ŞI FINANŢELOR
AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ
Administraţia Finanţelor Publice
...............................................
Nr. înregistrare..........................
Data............./.........../...............
DECIZIE DE IMPUNERE
pe venitul din salarii realizat prin recalcularea
contribuţiei individuale de asigurări sociale
Către:
Nume:................................................................
Prenume:............................................................
Domiciliul fiscal:
Localitatea:................................
Str......................................................................
Nr.......Bl. ...Sc. ...Ap. ... Judeţ/sector: ................
CNP.......................................................................................
In baza art. 57 din Legea nr. 571/2003 privind Codul
fiscal şi a documentului care atestă contribuţia individuală de asigurări
sociale plătită în plus în perioada ....................şi admisă la
restituire, eliberat de Casa Naţională de Pensii şi alte Drepturi de Asigurări
Sociale nr...............din..............., se stabileşte impozitul pe venit
datorat, după cum urmează:
- lei -
Denumire indicator
|
Decizie anterioară
|
Decizie curentă
|
1. Venitul din salarii realizat prin recalcularea contribuţiei
individuale de asigurări sociale
|
|
|
2. Impozit datorat
|
|
|
3. Diferenţe de impozit, conform art. 90 alin. (2) din Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003, republicată
|
a. constatate în plus
|
|
b. constatate în minus
|
|
Impozitul datorat (rd. 2) în sumă
de...................lei se plăteşte în termen de.........................de la
data comunicării prezentei decizii.
Diferenţa de impozit constatată în plus (rd. 3a) în
sumă de.................................lei se plăteşte în funcţie de data
comunicării prezentei decizii, astfel:
- dacă data comunicării este cuprinsă în intervalul
1-15 din lună, termenul de plată este pană la data de 5 a lunii următoare;
- dacă data comunicării este cuprinsă în intervalul
16-31 din lună, termenul de plată este pană la data de 20 a lunii următoare;
Diferenţa constatată în minus (rd. 3b) în sumă
de.................... lei se compensează şi/sau se restituie, după caz,
potrivit prevederilor legale
în vigoare. Impotriva măsurilor dispuse prin prezenta se poate face
contestaţie, care se depune, în termen de 30 zile de la comunicare la organul
fiscal emitent. Prezenta reprezintă titlu de creanţă şi constituie înştiinţare
de plată, conform legii.
Aprobat:
Funcţie..............................
Nume, prenume.................
Data..................................
Verificat:
Funcţie...............................
Nume, prenume.................
Data..................................
Intocmit:
Funcţie...............................
Nume, prenume..................
Data...................................
Am primit un exemplar
Semnătură contribuabil....................
Data........../......./........
sau nr. şi data confirmării de primire...................
ANEXA Nr. 3 la procedură
CARACTERISTICILE DE TIPĂRIRE,
modul de difuzare, de utilizare şi păstrare ale
formularului „Decizie de impunere pe venitul din salarii realizat prin recalcularea
contribuţiei individuale de asigurări sociale", cod M.E.F.
14.13.02.13/c.r.
1. Denumirea: Decizie de impunere pe venitul din
salarii realizat prin recalcularea contribuţiei individuale de asigurări
sociale;
2. Codul M.E.F.: 14.13.02.13/c.r.
3. Formatul: A4/t1
4. Caracteristicile de tipărire:
- pe o singură faţă;
- se poate utiliza şi echipament informatic pentru
editare şi completare, cu adaptări adecvate situaţiei contribuabilului.
5. Se difuzează: gratuit.
6. Se utilizează: la calculul impozitului datorat pe venitul
din salarii realizat prin recalcularea contribuţiei individuale de asigurări
sociale.
7. Se întocmeşte în două exemplare, de către organul
fiscal competent.
8. Circulă:
- un exemplar la organul fiscal competent;
- un exemplar la contribuabil.
9. Se arhivează: de compartimentul cu atribuţii de
organizare a evidenţei analitice pe plătitori - persoane fizice.