ORDIN Nr. 1645
din 17 octombrie 2007
pentru aprobarea Procedurii
de restituire a sumelor reprezentand contributie de asigurari sociale de
sanatate, platite in plus fata de obligatia fiscala sau din eroare, precum si a
garantiilor constituite pentru inlesnirile la plata acordate in baza prevederilor
legale in materie, ramase neutilizate la sfarsitul anului bugetar 2003 in
contul de disponibil al Casei Nationale de Asigurari de Sanatate si virate in
contul 87.98 „Excedent al bugetului Fondului national unic de asigurari sociale
de sanatate"
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 721 din 25 octombrie 2007
In temeiul prevederilor art. 11 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Economiei şi Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale
art. 117 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul economiei şi finanţelor emite următorul ordin:
Art. 1. - (1) Se aprobă
Procedura de restituire a sumelor reprezentând contribuţie de asigurări sociale
de sănătate, plătite în plus faţă de obligaţia fiscală sau din eroare, precum
şi a garanţiilor constituite
pentru înlesnirile la plată acordate în baza prevederilor legale în materie,
rămase neutilizate la sfârşitul anului bugetar 2003 în contul de disponibil al
Casei Naţionale de Asigurări
de Sănătate şi virate în contul 87.98 „Excedent al bugetului Fondului naţional
unic de asigurări sociale de sănătate", prevăzută în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
(2) Pentru aplicarea procedurii prevăzute la alin. (1)
urmează a fi utilizat formularul „Dispoziţie de restituire a unor sume
reprezentând contribuţie de asigurări sociale de sănătate datorată de
angajator, precum şi a garanţiilor constituite pentru înlesnirile la plată
acordate în baza prevederilor legale în materie", al cărui model este
prevăzut în anexa la procedură.
Art. 2. - Direcţia generală de reglementare a
colectării creanţelor bugetare, Direcţia generală proceduri pentru administrarea veniturilor, Direcţia
generală de administrare a marilor contribuabili, Direcţia Generală a
Finanţelor Publice a Municipiului Bucureşti, direcţiile generale ale finanţelor
publice judeţene, administraţiile finanţelor publice pentru contribuabilii
mijlocii şi administraţiile finanţelor publice ale sectoarelor municipiului
Bucureşti din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, precum şi Direcţia
generală trezorerie şi contabilitate publică vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXĂ
PROCEDURA
de restituire a sumelor reprezentând contribuţie de
asigurări sociale de sănătate, plătite în plus faţă de obligaţia fiscală sau din eroare, precum şi a
garanţiilor constituite pentru înlesnirile la plată acordate în baza
prevederilor legale în materie, rămase neutilizate la sfârşitul anului bugetar 2003 în
contul de disponibil al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate şi virate în contul
87.98 „Excedent al bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de
sănătate"
I. Obiectul procedurii
Obiectul prezentei proceduri este constituit de sumele
reprezentând contribuţie de asigurări sociale de
sănătate, plătite în plus faţă de obligaţia fiscală sau din eroare, precum şi
garanţiile constituite pentru înlesnirile la plată acordate în baza prevederilor
legale în materie, rămase neutilizate la sfârşitul anului bugetar 2003 în
contul de disponibil al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate şi virate în
contul 87.98 „Excedent al bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale
de sănătate".
II. Prevederi
referitoare la restituirea contribuţiilor de asigurări sociale de sănătate,
plătite în plus faţă de obligaţia fiscală sau din eroare
1. Sumele reprezentând contribuţii de asigurări
sociale de sănătate plătite până la sfârşitul anului bugetar 2003 se restituie
la cerere, în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, persoanelor juridice ori persoanelor fizice asimilate
angajatorilor care au efectuat plăţile în cauză, denumite în continuare solicitanţi.
2. Pentru restituirea
sumelor în cauză, solicitanţii vor depune la Casa Naţională de Asigurări de
Sănătate cerere pentru certificarea dreptului la restituire. Solicitanţii vor
anexa la cerere copiile documentelor care probează plata sumelor.
3. Cererile depuse la Casa
Naţională de Asigurări de Sănătate vor fi verificate sub aspectul realităţii şi
exactităţii celor solicitate, al încadrării în termenul legal de prescripţie a
dreptului de a cere compensarea sau restituirea sumelor.
4. După efectuarea
verificărilor, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate va emite o dispoziţie de
restituire a unor sume reprezentând contribuţie de asigurări sociale de
sănătate datorată de angajator, precum şi a garanţiilor constituite pentru
înlesnirile la plată acordate în baza prevederilor legale în materie, al cărei
model este prevăzut în anexa la prezenta procedură.
5. Prin dispoziţia de restituire aprobată de către
conducătorul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, aceasta va confirma
sumele plătite în plus faţă de obligaţia fiscală şi natura lor, precum şi
faptul că acestea nu au făcut obiectul unor operaţiuni de compensare ori
restituire. După aprobare, dispoziţia de restituire se comunică solicitantului.
6. In cazul în care dispoziţia de restituire a fost
aprobată, iar dreptul la restituire a fost confirmat, solicitantul va formula
şi va depune cerere de restituire a sumelor în cauză la organul fiscal în a
cărui administrare se află, potrivit prevederilor legale, denumit în continuare
organ fiscal competent.
7. La cererea de restituire va fi anexată, în original, decizia de restituire
aprobată, document în baza căruia este solicitată restituirea la organul fiscal
competent.
8. Cererea de restituire depusă şi înregistrată la
organul fiscal competent va fi soluţionată în termen de 45 de zile de la data
înregistrării, în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului finanţelor
publice nr. 1.899/2004 pentru aprobarea Procedurii de restituire şi de rambursare
a sumelor de la buget, precum şi de acordare a dobânzilor cuvenite
contribuabililor pentru sumele restituite sau rambursate cu depăşirea
termenului legal.
9. După primirea cererii de restituire şi a
dispoziţiei de restituire, organul fiscal competent va efectua verificarea
acestora şi a datelor din evidenţa analitică pe plătitori - persoane juridice.
10. In cazul în care după primirea şi verificarea
documentelor prevăzute la pct. 9, precum şi a datelor din evidenţa analitică pe
plătitori - persoane juridice organul fiscal competent constată existenţa unor
obligaţii fiscale restante ale solicitantului, sumele solicitate se vor
restitui numai după efectuarea compensării acestor obligaţii bugetare restante,
întocmind în acest sens Nota privind compensarea obligaţiilor fiscale - M.F.P.
-A.N.A.F cod 14.13.41.99.
11. In cazul în care suma de restituit este mai mare
decât suma reprezentând obligaţiile fiscale restante ale contribuabilului -
persoană juridică, organul fiscal competent va efectua compensarea până la
concurenţa acestor obligaţii fiscale, iar diferenţa rezultată o va restitui
acestuia, întocmind în acest sens, în 3 exemplare, decizia de restituire
prevăzută de Ordinul ministrului finanţelor publice nr.
1.899/2004. In baza deciziei de restituire aprobate, organul fiscal competent
va întocmi, în 3 exemplare, Nota privind restituirea/rambursarea unor sume -
M.F.P. -A.N.A.F. cod 14.13.41.99/a.
12. Compensarea sumelor solicitate la restituire va fi făcută mai întâi cu obligaţiile bugetare restante datorate
aceluiaşi buget, iar în situaţia în care nu există asemenea obligaţii, respectiv în situaţia în care după
compensarea acestora rămân sume de restituit, cu obligaţiile bugetare restante
datorate celorlalte bugete, în mod proporţional.
13. O copie a cererii de
restituire împreună cu copia dispoziţiei de restituire emise de Casa Naţională
de Asigurări de Sănătate vor fi anexate la cele 3 exemplare ale notei de
compensare şi/sau ale notei de restituire, după caz, fiind transmise unităţii
Trezoreriei Statului care deserveşte organul fiscal competent, în scopul
efectuării operaţiunii de compensare şi/sau de restituire.
14. Restituirea se va efectua
din contul de venituri al bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale
de sănătate la care se încadrează suma care face obiectul restituirii, cont de
venituri stabilit potrivit clasificaţiei bugetare în vigoare, pe codul de
înregistrare fiscală al solicitantului.
15. Restituirea se efectuează
în numerar sau în contul bancar indicat de solicitant,
prin cererea sa de restituire.
16. După efectuarea compensării
şi/sau a restituirii, după caz, unitatea Trezoreriei Statului păstrează un
exemplar al notei de compensare şi/sau al notei de restituire şi le transmite
pe celelalte două organului fiscal competent, în termen de 3 zile de la
efectuarea operaţiunilor, în vederea înregistrării în evidenţa analitică pe
plătitori a acestora.
17. Ulterior, organul fiscal competent va transmite, în
termen de 7 zile de la primirea documentelor în cauză,
un exemplar al notei de compensare şi/sau al notei de restituire solicitantului
şi va informa, printr-o adresă, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate cu
privire la efectuarea operaţiunilor de compensare/restituire.
III. Prevederi
referitoare la restituirea garanţiilor constituite pentru înlesnirile la plată
acordate în baza prevederilor legale în materie, rămase neutilizate la
sfârşitul anului bugetar 2003 în contul de disponibil al Casei Naţionale de
Asigurări de Sănătate şi virate în contul 87.98 „Excedent al bugetului Fondului
naţional unic de asigurări sociale de sănătate"
Restituirea sumelor reprezentând garanţii constituite
pentru înlesnirile la plată acordate în baza prevederilor legale în materie,
rămase neutilizate la sfârşitul anului bugetar 2003 şi virate în mod eronat în contul
87.98 „Excedent al bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de
sănătate", se efectuează de către Casa Naţională de Asigurări de Sănătate,
la cererea solicitanţilor în drept, din acelaşi cont deschis la Activitatea de
Trezorerie şi Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti.
ANEXĂ la procedură
Denumirea instituţiei publice
..................................................................
Str...............................................nr............
Localitatea..........................,
sectorul...........
DISPOZIŢIE DE RESTITUIRE
a unor sume reprezentând contribuţie de asigurări
sociale de sănătate datorată de angajator, precum şi a garanţiilor constituite pentru înlesnirile la plată
acordate în baza prevederilor legale în materie
Nr.................../data........................
Către:
Solicitant(denumirea
contribuabilului)..............................................................,
cu domiciliul fiscal în localitatea..........................................................,
str.....................................................................nr.............,
bl.................., sc................, ap............., judeţul/sectorul
................................................., având
C.U.I............................................
In baza Cererii dumneavoastră
nr......................din................., au fost efectuate verificări cu
privire la situaţia sumelor plătite
în plus faţă de obligaţia fiscală, până la data de 1 ianuarie 2004, în urma
cărora au rezultat:
Tipul sumei plătite în plus
|
Cuantumul sumei
|
Data la care suma a fost plătită
|
Tipul şi numărul
documentului de plată a sumei
|
Suma a rămas
neutilizată (da/nu/parţial)
|
Suma pentru care există drept de
restituire
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Având în vedere aspectele rezultate în urma
verificărilor, se certifică dreptul dumneavoastră de creanţă pentru suma totală
de.................lei şi se dispune restituirea acesteia.
Conducătorul instituţiei publice,
....................................................
(numele, prenumele şi semnătura)
L.S.
Verificat,
Funcţia..........................................
Numele şi prenumele.....................
Data.............................................
Semnătura....................................
Intocmit.
Funcţia............................................
Numele şi prenumele.......................
Data...............................................
Semnătura......................................