ORDIN Nr. 161
din 11 aprilie 2006
pentru aprobarea derularii
programului, respectiv subprogramelor nationale cu scop curativ, finantate din
bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate in anul 2006
ACT EMIS DE:
CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 433 din 19 mai 2006
In temeiul Legii bugetului de stat pe anul 2006 nr. 379/2005, al Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 150/2002
privind organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurări sociale de
sănătate, cu modificările şi completările ulterioare, şi al Hotărârii
Guvernului nr. 374/2006 privind prelungirea aplicării prevederilor Hotărârii
Guvernului nr. 52/2005 pentru aprobarea Contractului-cadru privind condiţiile
acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de
sănătate pentru anul 2005 şi ale Hotărârii Guvernului nr. 235/2005 privind
aprobarea pentru anul 2005 a listei cuprinzând denumirile comune internaţionale
ale medicamentelor din Nomenclatorul medicamentelor de uz uman, de care
beneficiază asiguraţii în tratamentul ambulatoriu, cu sau fără contribuţie
personală, pe bază de prescripţie medicală, şi al Hotărârii Guvernului nr.
168/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii, cu
modificările şi completările ulterioare,
văzând Referatul de aprobare nr. 9.226/1.146/2006 al
Ministerului Sănătăţii şi al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
ministrul sănătăţii şi preşedintele Casei Naţionale
de Asigurări de Sănătate emit următorul ordin:
Art. 1. - (1) Se aprobă derularea programului naţional
cu scop curativ, respectiv subprogramelor, denumite în continuare program, respectiv subprograme, finanţate din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale
de sănătate, gestionat de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, în anul
2006.
(2) Se aprobă Normele metodologice de organizare,
finanţare, monitorizare şi control al programului/ subprogramelor finanţate din
bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, precum şi
sistemul de raportare a indicatorilor specifici, în anul 2006, prevăzute în
anexa nr. I.
Art. 2. - (1) Programul finanţat din Fondul naţional
unic de asigurări sociale de sănătate are ca scop îmbunătăţirea stării de
sănătate şi creşterea speranţei de viaţă a bolnavilor cu afecţiuni cu risc
crescut.
(2) Programul, respectiv subprogramele finanţate din
Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate, sumele aferente acestora,
scopul, obiectivele, criteriile de eligibilitate stabilite de comisiile de
specialitate ale Ministerului Sănătăţii, indicatorii specifici de monitorizare
(fizici şi de eficienţă) şi natura cheltuielilor sunt prevăzute în anexa nr. II.
(3) Unităţile sanitare prin care se derulează
programul, respectiv subprogramele prevăzute la alin. (2) sunt nominalizate de
ministerele în subordinea cărora funcţionează şi aprobate de Ministerul
Sănătăţii şi sunt prevăzute în anexa nr. III.
Art. 3. - (1) Sumele alocate din bugetul Fondului
naţional unic de asigurări sociale de sănătate pentru finanţarea subprogramelor
se utilizează pentru asigurarea în spital şi în ambulatoriu a unor medicamente
şi materiale sanitare specifice unor boli cronice cu risc crescut şi pentru
asigurarea serviciilor de supleere renală (inclusiv medicamente şi/sau
materiale sanitare specifice).
(2) Casa Naţională de Asigurări de Sănătate va estima
numărul de bolnavi care urmează să fie beneficiari ai fiecărui subprogram, în
funcţie de propunerile comisiilor de specialitate (numărul de bolnavi
eligibili, tendinţa morbidităţii specifice, terapia specifică) şi de nivelul
sumelor aprobate pentru medicamente şi materiale sanitare specifice, respectiv
servicii de supleere a funcţiei renale, ce se achiziţionează pentru
subprograme.
Art. 4. - Unitatea sanitară nominalizată să deruleze
subprograme raportează casei de asigurări de sănătate indicatorii specifici pe
baza evidenţei tehnico-operative.
Art. 5. - (1) Decontarea
medicamentelor şi/sau a materialelor sanitare specifice şi a serviciilor
medicale de supleere renală se realizează lunar de casele de asigurări de
sănătate din fondurile aprobate cu această destinaţie.
(2) Casele de asigurări de sănătate răspund de
asigurarea, urmărirea şi controlul utilizării fondurilor aprobate pentru
derularea subprogramelor finanţate din bugetul Fondului naţional unic de
asigurări sociale de sănătate.
(3) Casele de asigurări de sănătate răspund de
evaluarea, monitorizarea şi controlul derulării subprogramelor pe baza
indicatorilor raportaţi de unităţile sanitare prin care se derulează
subprogramele.
(4) Casele de asigurări de sănătate vor raporta Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate utilizarea sumelor contractate potrivit
destinaţiei acestora, precum şi numărul de bolnavi trataţi, valoarea
medicamentelor şi/sau a materialelor sanitare consumate pentru tratamentul
bolnavilor, valoarea serviciilor de supleere renală şi costul mediu/bolnav
tratat.
(5) Trimestrial, Casa Naţională de Asigurări de
Sănătate va transmite Ministerului Sănătăţii un raport privind derularea
programului, respectiv subprogramelor de sănătate finanţate din Fondul naţional
unic de asigurări sociale de sănătate. Acest raport va fi transmis în termen de
maximum 45 de zile de la încheierea trimestrului şi va conţine:
- situaţia centralizată a indicatorilor fizici şi de
eficienţă pentru fiecare program, respectiv subprogram de sănătate;
- aspecte deosebite în derularea programelor,
respectiv subprogramelor de sănătate;
- eventualele propuneri de îmbunătăţire a
activităţilor pe programe.
Art. 6. - (1) Achiziţia, în condiţiile legii, a unor
medicamente şi/sau materiale sanitare specifice ce se acordă în spital şi în
ambulatoriu se efectuează prin licitaţie la nivel naţional, pentru următoarele
subprograme:
- „Tratamentul persoanelor cu infecţie HIV/SIDA şi
postexpunere (profesională şi verticală)";
- „Tratamentul bolnavilor cu tuberculoză";
- „Tratamentul bolnavilor cu afecţiuni
oncologice";
- „Tratamentul bolnavilor cu
boli neurologice: scleroza multiplă";
- „Tratamentul de supleere a funcţiei renale a
bolnavilor cu insuficienţă renală cronică" (medicamente şi materiale
sanitare);
- „Tratamentul bolnavilor cu diabet zaharat".
(2) Pentru subprogramele pentru
care nu se organizează licitaţie la nivel naţional, achiziţionarea
medicamentelor şi/sau a materialelor sanitare specifice se face, în condiţiile
legii, de către unităţile sanitare care derulează subprogramele respective.
(3) Prevederile alin. (2) se
aplică şi subprogramului „Tratamentul bolnavilor cu tuberculoză" pentru
achiziţia materialelor sanitare specifice.
(4) Lista medicamentelor şi materialelor sanitare
specifice ce se achiziţionează potrivit alin. (2) şi (3) se stabileşte la
propunerea comisiilor de specialitate şi se aprobă prin ordin comun al ministrului sănătăţii şi al
preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate.
(5) Pentru subprogramul „Tratamentul de supleere a
funcţiei renale a bolnavilor cu insuficienţă renală cronică", serviciile
de supleere renală (cu excepţia medicamentelor şi a materialelor sanitare
specifice) se realizează în baza contractelor încheiate între casele de
asigurări de sănătate şi unităţile sanitare prin care se derulează
subprogramul, conform prevederilor din Normele metodologice de aplicare a
Contractului-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul
sistemului de asigurări sociale de sănătate.
(6) Procedura de achiziţie publică prin licitaţie la
nivel naţional se organizează de Ministerul Sănătăţii împreună cu Casa
Naţională de Asigurări de Sănătate.
(7) Până la efectuarea licitaţiei la nivel naţional,
în anul 2006, respectiv încheierea contractelor cu furnizorii de medicamente şi
materiale sanitare specifice desemnaţi câştigători ai licitaţiei la nivel
naţional, aprovizionarea cu medicamente şi/sau materiale sanitare specifice ce
se acordă în spital şi în ambulatoriu se efectuează în condiţiile legii.
(8) Distribuţia la nivelul unităţilor sanitare a
medicamentelor şi materialelor sanitare specifice, aferente subprogramelor de
sănătate prevăzute la alin. (1), se face pe baza contractelor încheiate între
Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, în calitate de achizitor, şi
furnizorii de medicamente şi materiale sanitare specifice declaraţi câştigători
la licitaţiile naţionale.
Art. 7. - Modificarea structurii, sumelor şi
indicatorilor specifici pentru evaluare şi monitorizare, aferente
subprogramelor, pe parcursul derulării acestora, se aprobă prin ordin comun al
ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de
Sănătate, la propunerea fundamentată a ordonatorilor de credite.
Art. 8. - Condiţiile şi modalitatea de decontare a
serviciilor de hemodializă şi dializă peritoneală în sistem ambulatoriu,
contractate de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate cu centrele-pilot, se
aprobă prin ordin al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, cu
avizul Ministerului Sănătăţii.
Art. 9. - Ministerul Sănătăţii, Casa Naţională de
Asigurări de Sănătate, casele de asigurări de sănătate, direcţiile de sănătate
publică şi alte instituţii publice implicate, precum şi unităţile sanitare prin
care se derulează subprograme vor duce la îndeplinire prevederile prezentului
ordin.
Art. 10. - Anexele nr. I -III fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 11. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul
sănătăţii,
Gheorghe Eugen
Nicolăescu
Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
Cristian Vlădescu
ANEXA Nr. I
NORME METODOLOGICE
de organizare, finanţare, monitorizare şi control al programului/subprogramelor
finanţate din
bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, precum şi
sistemul de raportare a indicatorilor specifici,
în anul 2006
I. Finanţarea
subprogramelor
1. Din bugetul aprobat prin Legea bugetului de stat
pe anul 2006 nr. 379/2005, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate finanţează
programul naţional cu scop curativ în vederea realizării scopului şi
obiectivelor stabilite prin lege.
2. a) Sumele alocate din bugetul Fondului naţional
unic de asigurări sociale de sănătate pentru finanţarea
programului/subprogramelor se utilizează pentru asigurarea în spital şi în
ambulatoriu a unor medicamente şi materiale sanitare specifice tratamentului
unor boli cronice cu risc crescut şi asigurarea serviciilor de supleere renală
(inclusiv medicamente şi/sau materiale sanitare specifice). Lista medicamentelor
şi materialelor sanitare specifice se aprobă prin ordin comun al ministrului
sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate pentru
subprogramele pentru care nu se organizează licitaţie la nivel naţional,
respectiv este cuprinsă în documentaţia de licitaţie pentru subprogramele cu
achiziţie prin licitaţie la nivel naţional.
b) Sumele aferente subprogramelor pentru care
achiziţia de medicamente şi materiale sanitare specifice nu se efectuează prin
licitaţie la nivel naţional sunt cuprinse în contractele încheiate, distinct,
între casele de asigurări de sănătate şi unităţile sanitare prin care se
derulează subprograme.
c) Prevederile lit. b) se aplică şi în cazul
subprogramelor:
- „Tratamentul bolnavilor cu tuberculoză", pentru materiale sanitare specifice;
- „Tratamentul de supleere a funcţiei renale a
bolnavilor cu insuficienţă renală cronică" (pentru servicii medicale,
inclusiv transportul).
Contractele menţionate mai sus se realizează după
modelul de contract prevăzut în anexa la prezentele norme metodologice, cu
excepţia contractului pentru serviciile de supleere a funcţiei renale a
bolnavilor cu insuficienţă renală cronică, care se va realiza conform
prevederilor din Normele metodologice de aplicare a Contractului-cadru privind
condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări
sociale de sănătate.
d) Sumele aferente contractelor de achiziţii publice
ca urmare a licitaţiei la nivel naţional, încheiate şi derulate de Casa
Naţională de Asigurări de Sănătate, precum şi cele aferente subprogramelor
pentru care nu se organizează astfel de licitaţii sunt evidenţiate în bugetul
Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate la capitolul 66.05 „Sănătate", titlul 20 „Bunuri şi
servicii", articolele 66.05.02 „Medicamente pentru boli cronice cu risc
crescut utilizate în programele naţionale cu scop curativ", 66.05.03
„Materiale sanitare specifice utilizate în programele naţionale cu scop
curativ", 66.05.04 „Servicii medicale de hemodializă şi dializă
peritoneală" în cadrul bugetului aprobat.
e) Sumele alocate pentru subprogramele pentru care nu
se organizează licitaţie la nivel naţional, precum şi contravaloarea
medicamentelor şi materialelor sanitare specifice, achiziţionate la nivel naţional,
se cuprind în bugetele de venituri şi cheltuieli ale unităţilor sanitare, se
aprobă odată cu acestea şi se utilizează potrivit destinaţiilor stabilite.
3. a) Medicamentele şi materialele sanitare specifice
ce se acordă în ambulatoriu în cadrul subprogramelor se asigură prin farmaciile
aparţinând unităţilor sanitare prin care se derulează subprogramul.
b) Eliberarea medicamentelor şi materialelor sanitare
menţionate la lit. a) se face pe bază de prescripţie medicală (condica de
medicamente sau reţeta medicală, după caz).
4. a) Unităţile sanitare prin care se derulează
subprograme în baza contractelor încheiate cu casele de asigurări de sănătate
prezintă acestora, până la data de 5 a lunii următoare, rapoarte pentru luna
precedentă, conform machetelor transmise de Casa Naţională de Asigurări de
Sănătate, precum şi sumele achitate, conform copiei ordinului de plată (cu
ştampila trezoreriei) cu care s-a achitat contravaloarea facturii pentru
medicamente şi/sau materiale sanitare specifice aprovizionate pentru luna
precedentă, şi cererea justificativă, însoţită de copia de pe factura emisă de
furnizor pentru medicamentele şi/sau materialele sanitare specifice
aprovizionării pentru luna în curs.
b) Casele de asigurări de sănătate vor analiza
situaţiile prezentate şi gradul de utilizare a resurselor puse la dispoziţie
anterior şi vor deconta, în limita sumei prevăzute în contract, în termen de 5
zile de la primire, contravaloarea facturii prezentate în copie de unitatea
prestatoare de servicii medicale pentru medicamentele şi/sau materialele
sanitare specifice, cuprinse în ordinul ministrului sănătăţii şi al
preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, aprovizionate pentru
luna curentă în cadrul subprogramelor.
c) Neprezentarea documentelor prevăzute la lit. a) de către unităţile sanitare atrage prelungirea
termenului de decontare
până la termenul următor prezentării documentelor.
d) Nerespectarea clauzelor contractuale, în sensul
utilizării fondurilor pentru alte destinaţii, atrage
rezilierea contractului respectiv.
e) Situaţiile prevăzute la lit. d) vor fi aduse la
cunoştinţă Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate de către organele
constatatoare, în termen de 48 de ore de la data constatării.
5. Unităţile sanitare prin care se derulează
subprograme pentru care achiziţia medicamentelor şi materialelor sanitare
specifice se realizează prin licitaţie la nivel naţional urmează procedura
cuprinsă în Ordinul ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale
de Asigurări de Sănătate nr. 1.113/153/2005 pentru aprobarea Normelor
metodologice privind încheierea şi derularea contractelor de achiziţii publice
pentru medicamente şi/sau materiale sanitare specifice, necesare realizării
programelor, respectiv subprogramelor de sănătate finanţate din Fondul naţional
unic de asigurări sociale de sănătate, cu modificările şi completările
ulterioare.
II. Responsabilităţile
specifice în derularea subprogramelor
6. Casa Naţională de Asigurări de Sănătate poate
colabora cu consilii de experţi ce pot cuprinde şi reprezentanţi ai
Ministerului Sănătăţii, numite prin ordin al preşedintelui Casei Naţionale de
Asigurări de Sănătate.
7. Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, prin
direcţiile de specialitate, şi casele de asigurări de sănătate, prin
structurile cu atribuţii echivalente, au următoarele responsabilităţi:
a) răspund de asigurarea, urmărirea şi controlul
utilizării fondurilor alocate pentru derularea subprogramelor;
b) realizează evaluarea şi monitorizarea derulării
subprogramelor prin indicatorii fizici şi de eficienţă realizaţi;
c) răspund de controlul derulării subprogramelor.
8. Unităţile sanitare prin care se derulează
subprograme au următoarele responsabilităţi:
- răspund de utilizarea fondurilor primite potrivit
destinaţiei aprobate;
- dispun măsurile necesare în vederea asigurării
realizării obiectivelor subprogramului;
- răspund de organizarea, monitorizarea şi buna
desfăşurare a activităţilor medicale din cadrul subprogramelor de sănătate;
- răspund de raportarea corectă şi la timp a datelor
către casele de asigurări de sănătate;
- răspund de modul de organizare a contabilităţii, a
evidenţelor tehnico-operative, de utilizarea sumelor potrivit destinaţiilor
aprobate, cu respectarea legilor în vigoare, de exactitatea şi realitatea
datelor raportate caselor de asigurări de sănătate.
III. Evaluarea şi
monitorizarea subprogramelor
9. a) Evaluarea şi monitorizarea subprogramelor se
realizează pe baza indicatorilor specifici de monitorizare prevăzuţi în anexa nr. II.
b) Indicatorii fizici şi de eficienţă, precum şi
valoarea medicamentelor şi materialelor sanitare consumate pentru tratamentul
bolnavilor, valoarea serviciilor de supleere renală (inclusiv medicamente şi
materiale sanitare specifice), corespunzător subprogramelor finanţate din
bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, se transmit
caselor de asigurări de sănătate şi Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate în
vederea analizei acestora.
c) Indicatorii de eficienţă reprezintă costul
mediu/bolnav tratat şi se calculează ca raport între valoarea medicamentelor
şi/sau materialelor sanitare specifice consumate pentru tratamentul bolnavilor
şi numărul de bolnavi beneficiari în cadrul fiecărui subprogram, iar pentru
serviciile de supleere renală, ca raport între cheltuielile cu serviciile de
supleere renală (inclusiv medicamente şi materiale sanitare) şi numărul de
bolnavi dializaţi.
d) Unităţile sanitare care derulează subprograme
transmit caselor de asigurări de sănătate raportări lunare, trimestriale
(cumulat de la începutul anului) şi anuale, cuprinzând numărul de bolnavi
trataţi şi valoarea medicamentelor şi/sau a materialelor sanitare specifice
utilizate în tratamentul acestora, precum şi valoarea serviciilor de supleere
renală.
e) Unităţile sanitare care derulează subprograme au
obligaţia de a organiza evidenţa bolnavilor care beneficiază de medicamente
şi/sau materiale sanitare specifice prescrise şi eliberate în cadrul
programelor, precum şi de servicii de supleere renală prin înregistrarea la
nivel de pacient, în format electronic, a următorului set minim de informaţii:
CNP, diagnostic specific subprogramului, medicul curant, perioada pentru care
s-a făcut recomandarea pentru tratament şi schema terapeutică prescrisă din
program. Această evidenţă va fi pusă la dispoziţie caselor de asigurări de
sănătate, lunar, până la data de 5 a lunii următoare încheierii perioadei
pentru care se face raportarea.
f) Casele de asigurări de sănătate transmit Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate, lunar, trimestrial (cumulat de la începutul
anului) şi anual, până la data de 15 a lunii următoare perioadei pentru care se
face raportarea, sumele alocate de acestea pentru fiecare subprogram de
sănătate, sumele utilizate de unităţile prestatoare de servicii medicale care
derulează subprograme, precum şi indicatorii fizici şi de eficienţă.
10. Trimestrial şi anual Casa Naţională de Asigurări
de Sănătate, prin direcţiile de specialitate, şi casele de asigurări de
sănătate, prin structurile cu atribuţii echivalente, realizează evaluarea derulării subprogramelor prin analiza
comparativă a indicatorilor prevăzuţi faţă de cei realizaţi.
IV. Controlul derulării
subprogramelor
11. Controlul indicatorilor din subprogramele de
sănătate va urmări, în principal, următoarele obiective:
a) încadrarea în bugetul aprobat, precum şi măsura în
care fondurile alocate au fost utilizate potrivit destinaţiilor stabilite
pentru realizarea obiectivelor propuse în subprogramul respectiv;
b) respectarea de către persoanele implicate a
responsabilităţilor legate de derularea subprogramelor de sănătate;
c) realitatea indicatorilor raportaţi;
d) acurateţea şi validarea datelor colectate şi
raportate;
e) eventuale obstacole sau disfuncţionalităţi în
derularea subprogramelor.
12. In urma fiecărui control se va întocmi un raport
care va fi discutat cu persoanele responsabile în derularea subprogramelor
respective, în vederea remedierii eventualelor disfuncţionalităţi, urmând ca,
în termen de 30 de zile, să se stabilească rezultatele finale ale controlului.
In cazul în care casa de asigurări de sănătate identifică probleme ce nu pot fi
soluţionate la nivel local, acestea vor fi transmise spre soluţionare Direcţiei
monitorizare şi corp control din cadrul Casei Naţionale de Asigurări de
Sănătate.
Pentru anul 2006, controlul anual se va efectua până la
data de 15 februarie 2007.
ANEXĂ la normele metodologice
CONTRACT
pentru finanţarea subprogramelor din cadrul
programului naţional cu scop curativ în anul 2006
I. Părţile contractante
Casa de Asigurări de Sănătate
.............................................., cu sediul în municipiul/oraşul
........................................,
str........................................................................
nr.............., judeţul/sectorul
.............................., telefon/fax ........................, reprezentată prin preşedinte-director
general ................................... şi director economic
........................., pe de o parte, şi unitatea
sanitară
.........................................................., cu sediul în
......................................., str...................................
nr............, telefon .................................., fax
.............................., reprezentată prin
............................................., având actul de înfiinţare/organizare
nr........................., Autorizaţia sanitară de funcţionare nr........................,
Certificatul de acreditare nr.....................,
codul fiscal ........................................
şi contul nr..................................., deschis la Trezoreria
Statului, copie de pe dovada
asigurării de răspundere civilă în domeniul medical.
II. Obiectul contractului
Obiectul prezentului contract îl constituie finanţarea subprogramelor din cadrul programului naţional cu
scop curativ........................................................................................................................................................................ .....................................
(se specifică fiecare subprogram)
pentru asigurarea medicamentelor şi/sau a materialelor sanitare
specifice, ..........................................................................................................................
(se
completează, după caz, în funcţie de subprograme)
necesare în terapia în spital/ în spital şi ambulatoriu, conform
Hotărârii Guvernului nr. 374/2006 privind prelungirea aplicării prevederilor
Hotărârii Guvernului nr. 52/2005 pentru aprobarea Contractului-cadru privind
condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări
sociale de sănătate pentru anul 2005 şi ale Hotărârii Guvernului nr. 235/2005
privind aprobarea pentru anul 2005 a listei cuprinzând denumirile comune
internaţionale ale medicamentelor din Nomenclatorul medicamentelor de uz uman,
de care beneficiază asiguraţii în tratamentul ambulatoriu, cu sau fără
contribuţie personală, pe bază de prescripţie medicală, şi Ordinului
ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de
Sănătate nr. 385/161/2006 pentru aprobarea derulării programului, respectiv
subprogramelor naţionale cu scop curativ, finanţate din bugetul Fondului
naţional unic de asigurări sociale de sănătate în anul 2006.
III. Durata contractului
3.1. Prezentul contract este valabil de la data
încheierii lui şi până la data de 31 decembrie 2006.
3.2. Durata prezentului contract se poate prelungi,
cu acordul părţilor, în condiţiile legii.
IV. Obligaţiile părţilor
4.1. Obligaţiile casei de asigurări de sănătate
4.1.1. Casa de Asigurări de Sănătate
.................. se obligă să asigure fonduri pentru derularea subprogramelor
în cadrul bugetului aprobat
cu această destinaţie, decontând lunar, în limita contractului, contravaloarea
facturilor pentru medicamente şi/sau materiale sanitare specifice, necesare
asigurării în spital şi în ambulatoriu, după caz, a tratamentului pentru
bolnavii cu afecţiunile cuprinse în subprograme.
4.1.2. Finanţarea subprogramelor se face din Fondul
naţional unic de asigurări sociale de sănătate, în cadrul bugetului aprobat
pentru cheltuieli materiale şi prestări de servicii cu caracter medical la
subcapitolul respectiv.
4.1.3. Sumele alocate sunt stabilite în funcţie de numărul de bolnavi trataţi şi de costul mediu pe bolnav.
4.1.4. Medicamentele şi/sau materialele sanitare ce
se acordă în ambulatoriu în cadrul programelor se asigură prin farmacia
unităţii sanitare prin care acestea se derulează.
4.1.5. Eliberarea
medicamentelor şi materialelor sanitare menţionate la pct. 4.1.4 se face pe
bază de prescripţie medicală (condica de medicamente sau reţeta medicală, după
caz).
4.1.6. Casa de Asigurări de Sănătate ......
analizează indicatorii prezentaţi în decontul înaintat
de unitatea sanitară, precum şi gradul de utilizare a
fondurilor puse la dispoziţie anterior.
4.1.7. Casa de Asigurări de Sănătate ......
decontează, în termen de 5 zile, în baza cererilor justificative transmise de unitatea sanitară, în limita
sumei prevăzute în contract, contravaloarea facturii, prezentată în copie,
pentru medicamentele şi/sau materialele sanitare specifice necesare
tratamentului din luna curentă.
4.2. Obligaţiile unităţii
sanitare.........................................................
Unitatea sanitară are următoarele obligaţii:
4.2.1. să elaboreze strategii de profilaxie primară,
secundară şi terţiară pentru bolile cuprinse în subprogram;
4.2.2. să utilizeze fondurile primite pentru fiecare
subprogram de sănătate, potrivit destinaţiei acestora;
4.2.3. să dispună măsuri pentru gestionarea eficientă
a mijloacelor materiale şi băneşti;
4.2.4. să organizeze evidenţa cheltuielilor pe fiecare
subprogram şi pe subdiviziunile clasificaţiei bugetare, atât în prevederi, cât
şi în execuţie;
4.2.5. să se asigure că serviciile medicale furnizate
în baza prezentului contract se încadrează din punctul de vedere al calităţii
în normele privind calitatea asistenţei medicale, elaborate în condiţiile
legii;
4.2.6. să furnizeze tratamentul adecvat şi să prescrie
medicamentele conform reglementărilor în vigoare;
4.2.7. să efectueze achiziţia medicamentelor şi/sau a
materialelor sanitare specifice, în condiţiile legii;
4.2.8. să transmită casei de asigurări de sănătate
raportări lunare, trimestriale (cumulat de la începutul anului) şi anuale
privind sumele utilizate pe fiecare program, precum şi indicatorii realizaţi,
răspunzând atât de exactitatea şi realitatea datelor raportate pentru
justificarea plăţii contravalorii facturii pentru medicamentele şi/sau
materialele sanitare specifice procurate în luna precedentă, cât şi a
indicatorilor raportaţi;
4.2.9. să organizeze evidenţa nominală şi în baza
codurilor numerice personale pentru bolnavii care beneficiază de medicamente
şi/sau materiale sanitare specifice, prescrise şi eliberate în cadrul
subprogramelor.
Până la data de 5 a lunii următoare încheierii
perioadei pentru care se face raportarea va raporta casei de asigurări de
sănătate evidenţa nominală şi în baza codurilor numerice personale pentru bolnavii
trataţi în cadrul subprogramelor.
V. Valoarea contractului (se detaliază fiecare subprogram)
5.1...................... lei;
5.2...................... lei;
5.3...................... lei.
VI. Finanţarea
subprogramelor
6.1. Unitatea sanitară
prezintă în primele 5 zile ale lunii curente, pentru luna expirată, decontul
pentru luna precedentă, cuprinzând numărul de bolnavi trataţi, valoarea
medicamentelor şi materialelor sanitare consumate pentru tratamentul
bolnavilor, costul mediu pe bolnav, sumele achitate, conform ordinului de plată
(cu ştampila trezoreriei) cu care s-a achitat contravaloarea facturii pentru
medicamente şi/sau materiale sanitare specifice procurate în luna precedentă,
precum şi cererea justificativă, însoţită de copia facturii emise de furnizor
pentru medicamentele şi/sau materialele specifice aprovizionate pentru luna în
curs.
6.2. Casa de asigurări de sănătate analizează
indicatorii prezentaţi prin decont, precum şi gradul şi modul de utilizare a
fondurilor puse la dispoziţie anterior şi decontează, în limita sumei prevăzute
în contract, în termen de maximum 5 zile de la primire, contravaloarea facturii
prezentate în copie de unitatea sanitară pentru medicamentele şi/sau
materialele specifice achiziţionate pentru luna curentă.
VII. Răspunderea
contractuală
7.1. Unitatea sanitară are următoarele
responsabilităţi:
7.1.1. Prin medicii coordonatori:
a) răspunde de utilizarea fondurilor primite pentru
efectuarea cheltuielilor pentru medicamentele şi materialele
sanitare specifice;
b) răspunde de organizarea evidenţei nominale şi în
baza codurilor numerice personale pentru bolnavii care beneficiază de
medicamentele şi/sau materialele sanitare specifice, prescrise în cadrul
subprogramelor;
c) dispune măsurile necesare aplicării metodologiei
de subprogram, în vederea asigurării îndeplinirii obiectivelor prevăzute în
subprogram;
d) răspunde de organizarea, monitorizarea şi buna
desfăşurare a activităţilor medicale din cadrul subprogramului;
e) răspunde de raportarea la timp a datelor către Casa
de Asigurări de Sănătate ..........................., precum şi de realitatea şi exactitatea acestora;
7.1.2. Prin contabilul-şef al unităţii sanitare:
- răspunde de modul de organizare a evidenţelor
tehnico-operative, de utilizarea sumelor alocate potrivit destinaţiilor
aprobate, cu respectarea normelor legale în vigoare, de exactitatea şi
realitatea datelor raportate lunar.
7.2. Casa de Asigurări de Sănătate
..................................... controlează trimestrial
modul de utilizare a fondurilor
alocate şi analizează lunar indicatorii prezentaţi.
7.2.1. Controlul casei de asigurări de sănătate va
urmări, în principal, următoarele:
a) dacă activităţile se desfăşoară conform
reglementărilor legale în vigoare;
b) dacă se constată obstacole sau disfuncţionalităţi
în derularea subprogramului;
c) dacă se încadrează în sumele contractate pe
subprograme, dacă fondurile alocate au fost utilizate potrivit destinaţiilor
stabilite şi dacă au servit la realizarea obiectivelor
subprogramului respectiv;
d) dacă persoanele implicate respectă
responsabilităţile legate de subprogram;
e) realitatea şi exactitatea datelor.
7.3. Neprezentarea de către unitatea sanitară a
documentelor prevăzute la pct. 4.2.8 atrage sistarea finanţării.
7.4. Nerespectarea clauzelor cuprinse la pct. 4.2.2
şi 4.2.8 atrage rezilierea contractului.
VIII. Soluţionarea
litigiilor
Litigiile apărute pe perioada
derulării contractului se soluţionează de părţi pe cale amiabilă. In situaţia
în care părţile nu ajung la o înţelegere, acestea se vor adresa Comisiei
Centrale de Arbitraj şi instanţelor judecătoreşti competente, după caz.
IX. Clauze speciale
9.1. Sumele înscrise în actele adiţionale încheiate în
anul 2006 la contractele pentru anul 2005 vor fi consemnate distinct ca sume
incluse în valoarea totală a contractului pe anul 2006.
9.2. Se pot încheia acte adiţionale la prezentul
contract în situaţia în care, prin ordin al preşedintelui Casei Naţionale de
Asigurări de Sănătate, se aprobă modificări în volumul şi în structura
subprogramului, pe parcursul derulării acestuia.
9.3. Dacă o clauză a acestui contract ar fi declarată
nulă, celelalte prevederi ale contractului nu vor fi afectate de această
nulitate. Părţile convin ca orice clauză declarată nulă să fie înlocuită
printr-o altă clauză care să corespundă cât mai bine cu putinţă spiritului
contractului, în conformitate cu prevederile legale. Dacă pe durata derulării
prezentului contract expiră termenul de valabilitate a autorizaţiei sanitare,
toate celelalte prevederi ale contractului nu vor fi afectate de nulitate, cu
condiţia reînnoirii autorizaţiei sanitare pentru toată durata de valabilitate a contractului.
X. Forţa majoră
10.1. Orice împuternicire independentă de voinţa
părţilor, intervenită după data semnării prezentului contract şi care împiedică
executarea acestuia, este considerată forţă majoră şi exonerează de răspundere
partea care o invocă. Sunt considerate forţă majoră, în sensul acestei clauze,
împrejurări ca: război, revoluţie, cutremur, marile inundaţii, embargo.
10.2. Partea care invocă forţa majoră trebuie să
anunţe cealaltă parte în termen de 5 zile de la data apariţiei respectivului
caz de forţă majoră şi, de asemenea, de la încetarea acestui caz.
10.3. Dacă nu se procedează la anunţarea în termenele
prevăzute mai sus a începerii şi încetării cazului de forţă majoră, partea care
îl invocă suportă toate daunele provocate celeilalte părţi prin neanunţarea la
termen.
10.4. In cazul în care împrejurările care obligă la
suspendarea executării prezentului contract se prelungesc pe o perioadă mai
mare de 6 luni, fiecare parte poate cere rezoluţiunea contractului.
XI. Dispoziţii finale
11.1. Orice modificare poate fi făcută numai cu
acordul scris al ambelor părţi.
11.2. In condiţiile apariţiei unor noi acte normative
în materie, care intră în vigoare pe durata derulării prezentului contract,
clauzele contrare se vor modifica şi se vor completa în mod corespunzător.
11.3. Rezilierea contractului înainte de expirarea
valabilităţii acestuia poate fi făcută numai cu acordul părţilor. Prezentul
contract s-a încheiat astăzi, ............................... , în două exemplare, câte un exemplar pentru fiecare parte,
şi se completează conform normelor legale în vigoare.
Casa de Asigurări de
Sănătate Unitatea sanitară
......................................................
..................................................
Preşedinte-director general, Director,
.........................................................
............................................
Director management
şi economic, Director economic/contabil-şef,
........................................................
.................................................
Medic-şef
......................................
Vizat
Serviciul juridic
ANEXA Nr. II1)
PROGRAM NATIONAL CU SCOP CURATIV :
SCOP:
Imbunătăţirea stării de sănătate şi creşterea
speranţei de viata a
bolnavilor
OBIECTIVE:
Asigurarea de medicamente si/sau materiale sanitare
specifice pentru boli cronice cu risc crescut. Asigurarea serviciilor de
supleere renala (inclusiv medicamente si/sau materiale sanitare specifice)
PROGRAM NATIONAL CU SCOP CURATIV
finanţat din Fondul naţional unic de asigurări
sociale de sănătate in anul 2006
Nr.
|
Denumire subprogram
|
FNUASS
Cheltuieli materiale si
servicii:...........
(mii RON)*
|
1.
|
Tratamentul persoanelor cu infecţie HIV/SIDA si postexpunere
(profesionala si verticala)
|
135.333,29
|
2.
|
Tratamentul bolnavilor cu tuberculoza
|
16.000,00
|
3.
|
Tratamentul bolnavilor cu afecţiuni cardiovasculare prin
chirurgie cardiovasculara si prin cardiologie intervenţionala si
electrofiziologie
|
40.240,80
|
4.
|
Tratamentul bolnavilor cu afecţiuni
oncologice
|
288.000,00
|
5.
|
Tratamentul bolnavilor cu boli neurologice: scleroza multipla.
|
55.589,16
|
6.
|
Tratamentul bolnavilor cu diabet zaharat
|
150.279,68
|
7.
|
Tratamentul accidentelor hemoragice ale bolnavilor cu hemofilie
şi tratamentul cu chelatori de fier al
bolnavilor cu talasemie
|
9.858,34
|
8.
|
Tratamentul bolnavilor cu osteoporoza si tratamentul bolnavilor
cu guşa datorata carenţei de iod si proliferării maligne
|
5.563,67
|
9.
|
Tratamentul prin endoprotezare al bolnavilor cu afecţiuni
articulare preexistente sau dobândite
|
23.212,06
|
10.
|
Tratamentul prin transplant de organe si celule al bolnavilor cu
insuficiente organice ireversibile
|
22.000,00
|
11.
|
Tratamentul de supleere a funcţiei renale la bolnavii cu
insuficienta renala cronica
|
377.600,00
|
|
TOTAL
|
1.123.677,00
|
*) Sumele includ şi reţinerea de 10% cf. art. 21 alin.
(4) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice şi reţinerea de 3% cf.
prevederilor Legii nr. 597/2004 pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr.
59/2004 privind unele măsuri de întărire a disciplinei financiar economice în
sistemul sanitar.
1) Anexa nr. II este reprodusă în facsimil.
Potrivit Legii bugetului de stat pe anul 2006 nr.
379/2005, începând cu anul 2006 activităţile programelor de sănătate 1 si 2
finanţate din FNUASS au fost preluate de Programul naţional cu scop curativ.
Corespondenta subprogramelor este următoarea:
1. Program comunitar de sănătate
publica
2. Program de prevenire si control al
bolilor
netransmisibile PROGRAM
NATIONAL CU
SCOP CURATIV
2005
2006
Nr.
|
Denumire subprogram
|
Nr.
|
Denumire subprogram
|
1.2
|
Supravegherea si controlul infecţiilor HIV/SIDA
|
1.
|
Tratamentul persoanelor cu infecţie HIV/SIDA si postexpunere
(profesionala si verticala)
|
1.3
|
Supravegherea si controlul tuberculozei
|
2.
|
Tratamentul bolnavilor cu tuberculoza
|
2.1
|
Prevenirea si combaterea bolilor CV
|
3.
|
Tratamentul bolnavilor cu afecţiuni cardiovasculare prin
chirurgie cardiovasculara si prin cardiologie intervenţionala si
electrofiziologie
|
2.2
|
Prevenţia si controlul in patologia oncologica
|
4.
|
Tratamentul bolnavilor cu afecţiuni oncologice
|
2.3
|
Prevenire si diagnostic precoce in bolile neurologice
|
5.
|
Tratamentul bolnavilor cu boli neurologice: scleroza multipla
|
2.4
|
Prevenţie si control in diabet si alte boli de nutriţie
|
6.
|
Tratamentul bolnavilor cu diabet zaharat
|
2.7
|
Prevenţie si control al hemofiliei si talasemiei
|
7.
|
Tratamentul accidentelor hemoragice ale bolnavilor cu hemofilie
şi tratamentul cu chelatori de fier al bolnavilor cu talasemie
|
2.8
|
Prevenţie in patologia endocrina
|
8.
|
Tratamentul bolnavilor cu osteoporoza si tratamentul bolnavilor
cu guşa datorata carenţei de iod si proliferării maligne
|
2.9
|
Prevenţie in ortopedie si traumatologie
|
9.
|
Tratamentul prin endoprotezare al bolnavilor cu afecţiuni articulare preexistente sau dobândite
|
2.12
|
Transplant de organe si ţesuturi
|
10.
|
Tratamentul prin transplant de organe si celule al bolnavilor cu
insuficiente organice ireversibile
|
2.6
|
Prevenţie in patologia nefrologica si dializa
|
11.
|
Tratamentul de supleere a funcţiei
renale la bolnavii cu insuficienta renala cronica
|
Subprogram nr. 1
TRATAMENTUL PERSOANELOR CU INFECŢIE HIV/SIDA SI
POSTEXPUNERE (profesionala si verticala)
Obiective:
Asigurarea în spital şi în ambulatoriu a medicamentelor
antiretrovirale şi pentru infecţiile asociate persoanelor cu
infecţie HIV/SIDA şi postexpunere (profesionala si verticala).
Criterii de eligibilitate pentru tratamentul cu ARV:
1. Pentru bolnavii cu infecţie HIV/SIDA
a) Criterii de includere:
- infecţie HIV simptomatica
- infecţie HIV asimptomatica + criterii imunologice
- infecţie HIV asimptomatica + criterii virusologice
- limfocite CD4 < 350/mmc
- limfocite CD4 > 350/mmc, dar cu o rata mare de
scădere
- nivelul Încărcăturii virale (RNA-HIV plasmatic) > 100.000 copii/ml
- nivelul încărcăturii virale (RNA-HTV plasmatic) <
100.000 copii/ml, dar cu o rata mare de creştere
b) Criterii de excludere:
- stadiul de SIDA
terminal
- infecţii oportuniste acute la iniţierea terapiei
specifice
- alte tratamente instituite
cu potenţial toxic medular, neurotoxic, hepatotoxic
- tulburări digestive severe: tulburări de deglutiţie,
vărsături si diaree incoercibile
- convulsii greu de controlat
- hematologice: Hb < 9 g/dl; neutrofile < 750/mmc
- creatinina > 1,7 mg/dl
(pentru valori mai mari ale creatininei serice se impune reducerea dozelor de
ARV pe baza calculării clearence-ului creatininei urinare)
-ALT>3xN
- bilirubinemie > 3xN
- amilazemie > N
- imposibilitatea asigurării de catre bolnav a
aderentei si complianţei la tratament.
2. Pentru pacienţii postexpunere
- gravide HIV -pozitive si nou-născuţi pana la vârsta
de 6 săptămâni
- expuneri profesionale accidentale.
Indicatori specifici de monitorizare:
Indicatori fizici:
- număr de persoane infectate HIV/SIDA tratate - 6.400;
- număr de persoane postexpunere tratate -100
Indicatori de eficienţă:
- cost mediu/bolnav HIV/SIDA tratat/an - 21,1322 mii RON
- cost mediu/persoana tratată postexpunere/an - 0,8730
mii RON
Natura cheltuielilor subprogramului:
cheltuieli pentru medicamente
antiretrovirale şi pentru infecţii asociate.
Subprogram nr. 2
TRATAMENTUL BOLNAVILOR CU TUBERCULOZA
Obiective:
Asigurarea medicamentelor specifice, în spital şi în
ambulatoriu, pentru tratamentul tuberculozei şi a
materialelor sanitare specifice pentru examene
bacteriologice şi radiologice.
Criterii de eligibilitate:
1. Pacienţi cu tuberculoza pulmonara sau
extrapulmonara, confirmaţi sau nu bacteriologic, la care medicul
pneumolog sau, pentru tuberculoza extrarespiratorie specialistul de organ
din judeţe, a decis iniţierea unui tratament antiruberculos.
Indicatori specifici de monitorizare:
Indicatori fizici:
- numărul de bolnavi de tuberculoză trataţi - 37.500
Indicatori de eficienţă:
- cost mediu/bolnav de tuberculoză
tratat/an - 0,4267 mii RON
Natura cheltuielilor subprogramului:
- cheltuieli pentru medicamente şi materiale sanitare
specifice pentru examenele bacteriologice şi radiologice.
Subprogram nr. 3
TRATAMENTUL BOLNAVILOR CU AFECŢIUNI CARDIOVASCULARE PRIN
CHIRURGIE CARDIOVASCULARA SI PRIN CARDIOLOGIE INTERVENTIONALA SI
ELECTROFIZIOLOGIE
Obiective:
Asigurarea în spital a materialelor
sanitare specifice chirurgiei cardiovasculare, cardiologiei intervenţionale
şi electrofiziologiei.
Criterii de eligibilitate:
1. Pentru chirurgia cardiovasculara;
- bolnavi adulţi cu afecţiuni cardiace dobândite
(cardiopatie ischemica, valvulopatii cardiace, patologia aortei
toraco-abdominale, tumorile cardiace)
- cardiopatiile congenitale cardiace
- patologia arteriala, venoasa si limfatica
- patologia toraco-pulmonara
- bolnavi cardiaci cu afecţiuni ale altor organe
2. Pentru cardiologia intervenţionala si
electrofiziologie :
- pacienţii cu cel puţin 1 stenoza arteriala
(coronariană, carotidiana, renala, artere periferice),
severa (diametrul stenozei > 50%), simptomatica sau cu ischemie dovedita
prin teste paraclinice;
- pacienţii cu sindroame coronariene acute fora
supradenivelare de segment ST (angina pectorala instabila sau infarct miocardic
acut fara supradenivelare de segment ST) cu risc înalt;
- pacienţii cu infarct miocardic acut cu
supradenivelare de segment ST ca:
a. metoda de reperfuzie coronariană de electie (PCI
primar), in primele 12 ore de la infarct;
b. metoda de salvare a miocardului, in condiţiile eşecului trombolizei;
c. metoda de rutina la pacienţii cu angina precoce
postinfarct, ischemie dovedita prin teste paraclinice, disfuncţie ventriculara
stânga, etc;
- pacienţii cu grefoane venoase stenozate/degenerate
simptomatici, sau cu ischemie dovedita prin teste
paraclinice;
- pacienţii cu aritmii' rezistente la tratamentul
convenţional care beneficiază de terapie electrofîziologica.
Indicatori specifici de monitorizare:
Indicatori fizici:
- numărul de bolnavi trataţi - 8.274, din care:
- 4.830 prin chirurgie cardiovasculară;
- 3.444 prin cardiologie intervenţionala şi prin
electrofiziologie.
Indicatori de eficienţă:
- cost mediu/bolnav tratat prin chirurgie
cardiovasculară/an - 4,9988 mii RON
- cost mediu/bolnav tratat prin cardiologie intervenţionala/ electrofiziologie/an - 4,6737 mii RON
Natura cheltuielilor subprogramului:
- cheltuieli pentru materiale sanitare specifice
tratamentului prin procedee specifice chirurgiei cardiovasculare, cardiologiei
intervenţionale şi electrofiziologiei.
Subprogram nr. 4
TRATAMENTUL BOLNAVILOR CU AFECŢIUNI ONCOLOGICE
Obiective:
Asigurarea în spital şi în ambulatoriu a
tratamentului specific bolnavilor cu afecţiuni oncologice: citostatice,
imunomodulatori, hormoni, factori de creştere şi inhibitori
de osteoclaste.
Criterii de eligibilitate:
1. Includerea in subprogram: după stabilirea
diagnosticului de boala neoplazica si stadializarea extensiei tumorale, conform
procedurilor recomandate de ghidurile si tratatele naţionale si internaţionale
recunoscute
2. Excluderea din subprogram: după epuizarea dozelor
de citostatice recomandate sau a timpului de acordare a tratamentului
3. Reincluderea in subprogram : la constatarea
recidivei sau a progresiei bolii stabilizate, când pacientul necesita
remstituirea tratamentului antineoplazic
Indicatori specifici de monitorizare:
Indicatori fizici:
- număr de bolnavi trataţi - 67.000
Indicatori de eficienţă:
- cost mediu/bolnav tratat/an - 4,2985 mii RON
Natura cheltuielilor subprogramului:
cheltuieli pentru
medicamente specifice (citostatice, imunomodulatori, hormoni, factori
de creştere, inhibitori de osteoclaste).
Subprogram nr. 5
TRATAMENTUL BOLNAVILOR CU BOLI NEUROLOGICE:
SCLEROZA MULTIPLA
Obiective:
Asigurarea în spital şi în
ambulatoriu a tratamentului cu interferon beta 1a, interferon beta 1b,
glatiramer acetat pentru bolnavii cu scleroza multipla.
Criterii de eligibilitate:
Vor fi incluşi bolnavii cu scleroza multipla cu:
- forma recurenta remisiva si scor EDSS < 3,5
(Avonex, Rebif, Betaferon, Copaxone)
- sindrom clinic izolat (CIS) cu diagnostic de
certitudine de scleroza multipla (Avonex)
- forma recurent remisiva si scor EDSS 3,5 - 5,5
(Rebif, Betaferon, Copaxone)
- forma secundar progresiva si scor EDSS <6,5
(Betaferon)
- forma secundar progresiva cu recăderi si scor EDSS
<6,5 (Betaferon, Rebif)
Vor fi excluşi bolnavii cu :
- imobilizare definitiva la pat (EDSS >8)
- reacţii adverse greu de tolerat
- refuzul pacientului de a continua tratamentul.
Indicatori specifici de monitorizare:
Indicatori fizici:
- număr de bolnavi cu scleroză multiplă trataţi -
1.200;
Indicatori de eficientă:
- cost mediu/bolnav cu scleroză multiplă tratat/an -
46,3243 mii RON
Natura cheltuielilor subprogramului:
- cheltuieli pentru interferon beta la - toate formele,
interferon beta 1b, glatiramer acetat.
Subprogram nr. 6
TRATAMENTUL BOLNAVILOR CU DIABET ZAHARAT
Obiective*:
Asigurarea tratamentului specific bolnavilor cu
diabet zaharat: insulina si ADO.
* Pot suporta modificări in concordanta cu schimbările
legislative ulterioare.
Criterii de eligibilitate:
1. Pentru bolnavii beneficiari de insulina :
a) Bolnavi cu diabet zaharat tip 1
b) Bolnavi cu diabet zaharat tip 2 care necesita
tratament (temporar sau pe o durata nedefinita) cu insulina:
- atunci când sub tratamentul maximal cu ADO si
respectare riguroasa a dietei, hemoglobina Alc depăşeşte 7,5% (fac excepţie
cazurile in care speranţa de viata este redusa)
- când tratamentul cu ADO este contraindicat
-intervenţie chirurgicala
- infecţii acute
- infecţii cronice (ex. TBC pulmonar)
- evenimente cardiovasculare acute (infarct miocardic
angoroinstabil, AVC)
- alte situaţii (intoleranta digestiva, stres)
- bolnave cu diabet gestaţional.
2. Pentru bolnavi beneficiari de medicamente ADO :
- lipsa echilibrării la nivelul ţintelor propuse
exclusiv prin tratament nefarmacologic
- bolnavi cu diabet zaharat nou descoperit cu glicemia a
jeun > 180 mg/dl si/sau HbAIc >8,0%.
Indicatori specifici de monitorizare:
Indicatori fizici:
- număr de bolnavi cu diabet zaharat trataţi - 366.000
Indicatori de eficientă:
- cost mediu/bolnav tratat/an - 0,4106 mii RON
Natura cheltuielilor subprogramului:
- cheltuieli pentru medicamente : insulina si ADO.
Subprogram nr. 7
TRATAMENTUL ACCIDENTELOR HEMORAGICE ALE BOLNAVILOR CU
HEMOFILIE SI TRATAMENTUL CU CHELATOR DE FIER AL BOLNAVILOR CU TALASEMIE
Obiective:
Asigurarea în spital şi în ambulatoriu a medicamentelor
specifice accidentelor hemoragice ale bolnavilor cu hemofilie şi tratamentul cu
chelatori de fier pentru bolnavii cu talasemie.
Criterii de eligibilitate:
1. Pentru bolnavii cu hemofilie :
- bolnavi cu accidente hemoragice severe si medii
- bolnavi cu urgente chirurgicale si ortopedice
2. Pentru bolnavii cu talasemie majora :
- bolnavi politransfuzati (> 20 transfuzii/an)
- bolnavi cu hemosideroza secundara medie sau severa
Indicatori specifici de monitorizare:
Indicatori fizici:
- numărul de bolnavi cu hemofilie şi talasemie trataţi
- 832, din care :
- 633 cu hemofilie -199 cu talasemie
Indicatori de
eficienţă:
- cost mediu/bolnav tratat/an - 11,8490 mii RON
- cost mediu/bolnav cu hemofilie tratat/an - 11,8483 mii
RON
- cost mediu/bolnav cu talasemie tratat/an -11,8510 mii
RON
Natura cheltuielilor subprogramului:
- cheltuieli pentru medicamente specifice hemofiliei si
talasemiei.
Subprogram nr. 8
TRATAMENTUL BOLNAVILOR CU OSTEOPOROZA SI TRATAMENTUL
BOLNAVILOR CU GUSA DATORATA CARENŢEI DE IOD SI PROLIFERĂRII MALIGNE
Obiective:
Asigurarea în spital şi în ambulatoriu a medicamentelor
specifice pentru tratamentul osteoporozei şi a guşei prin tireomegalie datorata
carenţei de iod si proliferării maligne
Criterii de eligibilitate:
1. Pentru bolnavii cu osteoporoza:
- diagnostic prin absorbtiometrie duala cu raze X (DEXA), după următoarele criterii:
Parametrul măsurat
|
Estrogeni
|
Raloxifen
|
Alendronat
|
Rezindronat
|
Calcitonina
|
Alfacalcidol
|
Teriparatid
|
Scor T{DS) DEXA
|
<-2,5
|
<-2,5
|
<-2,7
|
<-2,7
|
<-2,7
|
<-2,5
|
pentru cercetare ştiinţifica
in Institutul
Parhon
|
Fracturi fragilitate
|
|
|
+
|
+
|
+
|
|
2. Pentru bolnavii cu guşa prin
tireomegalie datorata carenţei de iod:
- diagnostic clinic sau ecografic, din zona
dovedita/cunoscuta cu deficit geoclimatic de iod
3.Pentru bolnavii cu guşa prin tireomegalie datorata
proliferării maligne :
- confirmare de proliferare maligna a tiroidei prin puncţie biopsie tiroidiana cu ac subţire sau
examen histopatologic (post intervenţie chirurgicala tiroidiana).
Indicatori specifici de monitorizare:
Indicatori fizici
- număr de bolnavi trataţi - 18.063, din care :
- 4.450 cu osteoporoză
-12.363 cu guşă prin tireomegalie
datorata carenţei de iod
- 1.250 cu guşă prin tireomegalie datorata proliferării
maligne
Indicatori de eficientă
- cost mediu/bolnav cu osteoporoză tratat/an - 0,6251
mii RON
- cost mediu/bolnav cu guşă prin tireomegalie datorata
carenţei de iod /an -0,0750 mii RON
- cost mediu/bolnav cu guşă prin tireomegalie datorata
proliferării maligne/an -1,4836 mii RON
Natura cheltuielilor subprogramului:
- cheltuieli pentru medicamente specifice
tratamentului osteoporozei şi guşei prin tireomegalie datorata carenţei de iod
si proliferării maligne.
Subprogram nr. 9
TRATAMENTUL PRIN ENDOPROTEZARE AL BOLNAVILOR CU AFECŢIUNI ARTICULARE CONGENITALE SAU DOBÂNDITE
Obiective:
Asigurarea cu materiale sanitare specifice
endoprotezării articulare primare şi de revizie.
Criterii de eligibilitate:
- pacienţi tineri cu poliartrita reumatoida sau
spondilita anchilopoetica cu pierderea articulaţiilor periferice
- pacienţi tineri cu sechele posttraumatice sau după
artrite specifice sau nespecifice
- pacienţii vârstei a treia
care suferă de maladii degenerative invalidante
- pacienţi in etate care fac fracturi de col femural,
extremitate superioara a humerusului sau cot.
Indicatori specifici de monitorizare:
Indicatori fizici:
- număr de bolnavi endoprotezaţi - 6.344
Indicatori de eficientă:
- cost mediu/bolnav endoprotezat - 3,6589 mii RON
Natura cheltuielilor subprogramului:
- cheltuieli materiale sanitare
specifice (endoproteze, cimentul aferent implantării, elemente de ranforsare
cotii şi metafizo-diaflzară femur).
Subprogram nr. 10
TRATAMENTUL PRIN TRANSPLANT DE ORGANE SI CELULE AL
BOLNAVILOR CU INSUFICIENTE ORGANICE IREVERSIBILE
Obiective:
Asigurarea medicamentelor si materialelor sanitare
specifice necesare realizării transplantului de organe (renal, cord, hepatic,
pancreas, plămân) şi ţesuturi (măduva), inclusiv medicaţie posttransplant pe
durata spitalizării.
Criterii de eligibilitate:
1. Bolnavi diagnosticaţi cu: insuficienta hepatica,
insuficienta cardiaca, insuficienta respiratori pulmonara, insuficienta renala
cronica, hemopatii maligna, insuficienta pancreatica, cu avizul
Agenţiei Naţionale de Transplant, in condiţiile stabilite de aceasta.
Indicatori specifici de monitorizare:
Indicatori fizici:
- număr de bolnavi
transplantaţi - 351, din care:
- număr de bolnavi cu transplant renal: 199
- număr de bolnavi cu transplant combinat rinichi si
pancreas: 16
- număr de bolnavi cu transplant cord: 22
- număr de bolnavi cu transplant medular autolog: 57
- număr de bolnavi cu transplant medular allogen: 20
- număr de bolnavi cu transplant hepatic: 23
- număr de bolnavi cu transplant pulmonar: 2
- număr de bolnavi cu transplant celule pancreatice:
12
Indicatori de eficienţă:
- cost mediu/bolnav transplantat renal/an - 32,9618 mii
RON
- cost mediu/bolnav transplantat combinat rinichi si
pancreas/an -52,5 mii RON
- cost mediu/bolnav transplantat cord/an - 93,3 mii
RON
- cost mediu/bolnav transplantat medular autolog /an
- 90 mii RON
- cost mediu/bolnav transplantat medular allogen /an
-162 mii RON
- cost mediu/bolnav transplantat hepatic /an - 168
mii RON
- cost mediu/bolnav transplantat pulmonar an - 85 mii
RON
- cost mediu/bolnav transplantat celule pancreatice
/an - 12 mii RON
Natura cheltuielilor subprogramului:
- cheltuieli pentru medicamente si materiale
sanitare specifice necesare realizării transplantului si stării
posttransplant pe durata spitalizării.
Subprogram nr. 11
TRATAMENTUL DE SUPLEERE A FUNCŢIEI RENALE LA BOLNAVII CU INSUFICIENTA RENALA CRONICA
Obiective:
Asigurarea serviciilor de supleere renala
(inclusiv medicamente si materiale sanitare specifice).
Criterii de eligibilitate:
1. Bolnavi cu insuficienta renala cronica in stadiul
uremie care necesita tratament substitutiv renal (FG <15 mL/min/1,73 m2)
Indicatori specifici de monitorizare:
Indicatori fizici:
- numărul total de bolnavi trataţi prin dializă - 6.837
din care :
- 5.508 prin hemodializa -1.329 prin dializa peritoneala.
Indicatori de
eficientă:
- cost mediu/bolnav tratat prin hemodializa/an -
59,1632 mii RON
- cost mediu/bolnav tratat prin dializa
peritoneala/an - 38,9232 mii RON
Natura cheltuielilor subprogramului*:
- cheltuieli pentru servicii medicale inclusiv transportul bolnavilor si medicamente şi materiale sanitare specifice.
* Natura cheltuielilor este reglementata si in Normele
metodologice de aplicare a Contractului-cadru privind condiţiile acordării
asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate si in
Hotărârea Guvernului nr. 1.487/2004, Ordinul ministrului sănătăţii nr.
1.718/2004 si Decizia preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate
nr. 182/2005.
ANEXA Nr. III*)
UNITĂŢI SANITARE
prin care se derulează programul naţional cu scop
curativ finanţat din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de
sănătate
Program naţional cu scop curativ :
Subprogram nr. 1 - Tratamentul persoanelor cu
infecţie HIV/SIDA şi postexpunere (profesionala si verticala)
- Institutul de Boli
Infecţioase "Prof. dr. Matei Balş" Bucureşti;
- Spitalul de Boli Infecţioase şi Boli Tropicale
"Victor Babeş";
- unităţi sanitare cu secţii sau compartimente care au
în competenţă tratarea bolnavilor HIV/SIDA;
- unităţi sanitare cu secţii sau compartimente care au
în competenţă tratarea bolnavilor HIV/SIDA, aparţinând ministerelor cu reţea
sanitară proprie.
Subprogram nr. 2 -Tratamentul bolnavilor cu
tuberculoza
- Institutul de Pneumoftiziologie "Prof. dr.
Marius Nasta" Bucureşti;
- reţeaua de pneumoftiziologie (spitale TBC,
dispensare TBC, sanatorii TBC, secţii, preventorii);
- unităţi sanitare aparţinând ministerelor cu reţea
sanitară proprie.
Subprogram nr. 3 - Tratamentul
bolnavilor cu afecţiuni cardiovasculare prin chirurgie
cardiovasculară şi prin cardiologie intervenţională şi electrofîziologie: 1.
Cardiologie intervenţională şi electrofîziologie :
- Institutul de Boli Cardiovasculare « Prof. dr. C. C.
Iliescu » Bucureşti;
- Institutul Inimii « Prof. dr. Niculae Stăncioiu » Cluj-Napoca;
- Institutul de Boli Cardiovasculare Timişoara;
- Institutul de Boli Cardiovasculare si Transplant
Târgu Mureş;
- Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Târgu Mureş;
- Centrul de Cardiologie Iaşi;
- Centrul de Cardiologie Craiova;
- Spitalul Clinic de Urgenţă
Bucureşti;
- Spitalul Universitar de Urgenţă Bucureşti;
- Spitalul Clinic « Sf. Ioan » Bucureşti - Clinica de
cardiologie;
- Spitalul Clinic Colentina ;
- Spitalul Clinic Judeţean de Urgenta Cluj-Napoca ;
*) Anexa nr. III este reprodusă
în facsimil.
- Spitalul Clinic Militar Central de Urgenţă « Dr.
Carol Davila » Bucureşti.
2. Chirurgie cardiovasculară
- Institutul de Boli Cardiovasculare « Prof. dr. C. C.
Iliescu » Bucureşti;
- Institutul Inimii « Prof. dr. Niculae Stăncioiu » Cluj-Napoca;
- Institutul de Boli Cardiovasculare Timişoara;
- Institutul de Boli Cardiovasculare şi Transplant
Târgu Mureş;
- Centrul de Cardiologie Iaşi;
- Spitalul Clinic de Urgenţă Bucureşti;
- Spitalul Clinic Militar Central de Urgenta « Dr. Carol
Davila » Bucureşti.
Subprogram nr. 4 - Tratamentul bolnavilor cu afecţiuni oncologice
- Institutul Oncologic "Prof. dr. Alexandru
Trestioreanu" Bucureşti;
- Institutul Oncologic "Prof. dr. I. Chiricuţă" Cluj-Napoca;
- unităţi sanitare care au în structură secţii,
compartimente sau cabinete medicale acreditate, după caz, ce au în competenţă
tratarea bolnavilor pentru afecţiuni oncologice;
- unităţi sanitare aparţinând ministerelor cu reţea
sanitară proprie.
Subprogram nr. 5 - Tratamentul bolnavilor cu boli
neurologice:
scleroză multiplă
-Spitalul Universitar de Urgenţă Bucureşti - Clinica de
neurologie
-Spitalul Militar Central de Urgenţă « Carol Davila » -
Clinica de neurologie
-Spitalul Clinic Colentina - Clinica de neurologie
-Spitalul Clinic Universitar Elias - Clinica de
Neurologie
-Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Târgu Mureş
-Spitalul Clinic de Recuperare Iaşi
-Spitalul Militar de Urgenţă « Prof. Agripa Ionescu » -
Clinica de neurologie
-Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Timiş - Clinica de
neurologie
-Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Cluj - Clinica de
neurologie
Subprogram nr. 6 -Tratamentul bolnavilor cu diabet
zaharat
- Institutul de Diabet, Nutriţie şi Boli Metabolice
"Prof. dr. N. Paulescu"
Bucureşti;
- centre şi unităţi sanitare judeţene cu secţii,
compartimente şi/sau cabinete prin care se asigură tratamentul pacienţilor cu
diabet zaharat, nominalizate de către coordonatorul local;
- unităţi sanitare aparţinând ministerelor cu reţea
sanitară proprie.
Subprogram nr. 7 - Tratamentul accidentelor hemoragice ale bolnavilor cu hemofilie şi tratamentul cu
chelatori de fier al bolnavilor cu talasemie.
- Institutul Naţional de Hematologie Transfuzională
"Prof. Dr. C. T. Nicolau" Bucureşti;
- Clinica de Hematologie Fundeni; Clinica de Pediatrie
Fundeni;
- Institutul pentru Ocrotirea Mamei şi Copilului
"Prof. dr. Alfred Rusescu" Bucureşti;
- unităţi sanitare cu secţii sau compartimente de
pediatrie şi hematologie;
- unităţi sanitare aparţinând ministerelor cu reţea sanitară
proprie.
Subprogram nr. 8 -
Tratamentul bolnavilor cu osteoporoză şi tratamentul bolnavilor cu guşa
datorata carenţei de iod si proliferării maligne
- Institutul de Endocrinologie "CI. Parhon"
Bucureşti;
- Spitalul Clinic de Urgenţă Elias;
- Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Cluj
- Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă « Sfântul
Spiridon »Iaşi
- Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Timişoara
- Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Târgu Mureş
- Spitalul Clinic Judeţean Sibiu
- Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Braşov
- Spitalul Judeţean Piteşti
- Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Craiova
- Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Arad
- Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Constanta
- Spitalul Clinic Judeţean Oradea
- Spitalul Judeţean de Urgenţă Neamţ
- Spitalul Judeţean de Urgenţă Râmnicu
Vâlcea
- Spitalul Judeţean de Urgenţă "Sfântul Ioan cel
Nou" Suceava
- Spitalul Judeţean Sfântu Gheorghe
- Spitalul Judeţean Târgovişte
- Spitalul Judeţean Târgu -Jiu
- Spitalul Judeţean Zalău
Subprogram nr. 9 - Tratamentul
prin endoprotezare al bolnavilor cu afecţiuni
articulare congenitale sau dobândite
- unităţi sanitare cu secţii sau compartimente de
profil raportoare/înscrise la RNE;
- unităţi sanitare aparţinând ministerelor cu reţea
sanitară proprie.
Subprogram nr. 10 - Tratamentul prin transplant de organe şi celule umane al bolnavilor cu insuficienţe
organice ireversibile
- Spital Clinic Judeţean de Urgenţă Târgu-Mureş -
Secţia clinica de hematologie şi transplant de celule stern
- Institutul de Boli Cardiovasculare şi Transplant
Cardiac Târgu-Mureş
- Institutul Clinic Fundeni (Centrul de Chirurgie
urologică, dializă şi transplant renal, Centrul de Chirurgie generala şi
transplant hepatic, Centrul de hematologie şi transplant medular)
- Spitalul Clinic de Urgenţă Bucureşti - Clinica de
chirurgie cardiovasculară
- Spitalul Clinic Militar Central de Urgenţă « Dr.
Carol Davila » Bucureşti -Clinica de chirurgie toracică
- Spital Clinic Judeţean de Urgenţă Timişoara -
Centrul de hemodializă şi transplant renal Timişoara
- Spitalul Clinic de Urgenţă
pentru Copii « Louis Ţurcanu » Timişoara
- Institutul Clinic de Urologie şi Transplant Renal
Cluj-Napoca
- Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Constanţa -
Clinica de chirurgie
- Spitalul Clinic « Dr. CI. Parhon » Iaşi - Clinica de
urologie
Subprogram nr. 11 -
Tratamentul de supleere a funcţiei renale a bolnavilor cu insuficienta renala
cronică.
- unităţile sanitare cu secţii şi compartimente de
profil;
- centrele-pilot de furnizare a serviciilor medicale
de hemodializă şi dializă peritoneală;
- unităţi sanitare cu secţii şi
compartimente de profil aparţinând ministerelor cu reţea sanitară proprie.