ORDIN Nr. 1490
din 27 august 2008
privind aprobarea
Metodologiei de calcul al indicatorilor de performanta ai managementului
spitalului
ACT EMIS DE:
MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 628 din 29 august 2008
Văzând Referatul comun al Direcţiei generale
organizare, resurse umane, dezvoltare profesională şi salarizare şi al
Direcţiei generale buget şi credite externe nr. 9.036/2008 privind Metodologia
de calcul al indicatorilor de performanţă ai managementului spitalului,
în conformitate cu prevederile Legii nr. 95/2006 privind
reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi
completările ulterioare, ale Hotărârii Guvernului nr. 862/2006 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii Publice, cu modificările şi
completările ulterioare,
ministrul sănătăţii publice emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Metodologia de calcul al indicatorilor
de performanţă ai managementului spitalului, prezentată în anexă.
Art. 2. -Anexa face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 3. - Direcţiile de specialitate din Ministerul
Sănătăţii Publice, autorităţile de sănătate publică judeţene şi a municipiului
Bucureşti, Şcoala Naţională de Sănătate Publică şi Management Sanitar
Bucureşti, Centrul Naţional pentru Organizarea şi Asigurarea Sistemului
Informaţional şi Informatic în Domeniul Sănătăţii Bucureşti şi instituţiile cu
reţea sanitară proprie, precum şi spitalele publice şi managerii acestora vor
duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
ANEXA
METODOLOGIE
de calculul al indicatorilor de performanţă ai
managementului spitalului
A. Indicatori de management al resurselor umane
1. Proporţia medicilor din
totalul personalului angajat al spitalului = Nr. de
medici angajaţi
în spital x 100
Total persoane angajate în spital
Numărul de medici angajaţi în spital se referă la: medicii încadraţi în secţiile/compartimentele cu
paturi, inclusiv cei cu integrare clinica (UMF-işti); medicii încadraţi în
structurile care deservesc secţiile cu paturi, respectiv laboratoare, servicii
de anatomie patologică şi medicină legală, staţionare de zi cu locuri
(LSM/CSM), UPU/CPU etc; medicii din cabinetele de specialitate, oncologie
medicală, diabet zaharat, nutriţie şi boli metabolice, boli infecţioase,
planificare familială, dispensare TBC, ambulatorii de specialitate
(stomatologie, pentru studenţi, pentru sportivi etc); medicii din sanatorii
TBC, preventorii etc; medicii din cabinetele medicale şcolare şi studenţeşti;
medicii de medicină dentară, medicii din cabinetele de specialitate din
ambulatoriul integrat fără corespondent în secţiile/compartimentele cu paturi,
potrivit statului de funcţii pentru posturile ocupate.
Personalul angajat al spitalului cuprinde numărul total al posturilor ocupate cu contract individual
de muncă pe perioadă nedeterminată sau pe perioadă determinată, după caz.
2. Proporţia personalului medical din totalul personalului angajat al spitalului = ____Nr. de personal medical x
100
Total persoane angajate in spital
Personalul medical cuprinde:
- medici, farmacişti; alt personal superior sanitar:
fiziokinetoterapeut; bioinginer medical; biolog, biochimist, chimist, fizician,
expert în fizică medicală; psiholog, logoped, sociolog, profesor CFM, kinetoterapeut, asistent social; profesor
CFM, biolog, chimist SSD; asistente medicale cu studii superioare, superioare
de scurtă durată, postliceale şi medii, moaşe, tehnician utilaje medicale şi
tehnician dentar, soră medicală, oficiant medical, registrator medical,
statistician medical; funcţii prevăzute în notele anexelor nr. 1 şi 2 la
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2004 privind salarizarea şi alte
drepturi ale personalului contractual din unităţile sanitare publice din sectorul
sanitar, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 125/2005, cu
modificările şi completările ulterioare, şi care se salarizează la nivel de studii medii, postliceale sau SSD.
3. Proporţia personalului medical cu studii superioare din totalul superioare personalului
medical = Nr. de personal medical cu studii superioare x100
Nr. total de personal medical
Personalul medical cu studii superioare este format din medici, farmacişti; alt personal sanitar superior:
fiziokinetoterapeuti; bioinginer medical; biolog, chimist, biochimist,
fizician, expert în fizică medicală, psiholog, logoped, sociolog, profesor CFM,
kinetoterapeut, asistent social; chimist SSD, asistente medicale, moaşe cu
studii superioare, SSD; funcţii prevăzute în notele anexelor nr. 1 şi 2 la
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2004, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 125/2005, cu modificările şi completările ulterioare,
şi care se salarizează la nivel de SSD.
4. Nr. mediu de consultaţii pe
un medic în ambulator = _________Nr. de consultaţii în ambulator ________
Nr.
de medici care acordă consultaţii în ambulator
Se includ:
- medicii care acordă consultaţii în ambulatoriul
integrat, respectiv medicii încadraţi în secţiile şi compartimentele cu paturi,
care acordă asistenţă medicală în ambulatoriul integrat, precum şi medicii
încadraţi în ambulatoriul integrat, în cabinetul de specialitate, fără
corespondent în secţiile sau compartimentele cu paturi, conform Ordinului ministrului
sănătăţii publice nr. 39/2008 privind reorganizarea ambulatoriului de
specialitate al spitalului;
- medicii care acordă consultaţii în ambulatoriul de
specialitate (pentru sportivi, pentru studenţi, stomatologie etc);
- medicii din cabinetele de specialitate, oncologie
medicală, diabet zaharat, nutriţie şi boli metabolice, boli infecţioase,
planificare familială, dispensare TBC.
B. Indicatori de utilizare a serviciilor
1. Durata medie de spitalizare pe spital şi pe fiecare secţie se calculează astfel:
Durata medie = Om-zile
spitalizare_____
de spitalizare pe spital Bolnavi aflaţi Bolnavi intraţi
la începutul + în
cursul
perioadei perioadei
Durata medie _____
Om-zile spitalizare______ ________
de spitalizare = Bolnavi aflaţi Bolnavi intraţi Bolnavi transferaţi
pe sectie la începutul
+ în cursul + în cursul
perioadei
perioadei
perioadei din alte secţii
2. Rata de utilizare a paturilor pe spital şi pe
fiecare secţie:
Indicele de utilizare a paturilor (Iu) = Om-zile spitalizare (a bolnavilor aflaţi şi intraţi)
Numărul
mediu de paturi
Rata de utilizare a paturilor = Iu x 100
365 zile
in care:
Iu - indicele de
utilizare a paturilor
Numitorul se referă la numărul de zile calendaristice
aferente perioadei de raportare.
Numărul mediu de paturi poate
fi egal cu existentul de la începutul perioadei de referinţă sau poate să
difere, situaţie în care se calculează ca o medie aritmetică ponderată la
trimestru, semestru şi an.
3. Indicele de complexitate a cazurilor = Total
cazuri ponderate x 100
Total cazuri rezolvate
Complexitatea cazurilor (indicele
de case mix): exprimă tipurile de pacienţi trataţi în spital în funcţie de
diagnostic şi gravitate.
Indicele de complexitate a cazurilor: număr care exprimă resursele necesare spitalului în concordanţă cu
pacienţii trataţi.
Cazuri ponderate: pacienţii
„virtuali" generaţi prin ajustarea cazurilor externate, în funcţie de resursele
asociate cu fiecare tip de caz. Se pot calcula pentru cazurile externate şi
pentru cazurile echivalente.
4. Procentul pacienţilor
Nr. de
pacienţi cu intervenţii
cu intervenţii chirurgicale _________chirurgicale________ x
100
din totalul pacienţilor externaţi = Nr. de pacienţi externaţi
din secţiile de chirurgie din secţiile cu profil chirurgical
C. Indicatori economico-financiari
1. Execuţie
bugetară Cheltuieli bugetare
realizate x 100
fata de bugetul = Total
buget cheltuieli aprobat
de cheltuieli aprobat
în care:
- cheltuieli bugetare realizate = plăţi nete realizate
în perioada de raportare;
- total buget cheltuieli aprobat = prevederi bugetare
aprobate.
2. Structura cheltuielilor pe tipuri de servicii în
funcţie de sursele de venit se determină astfel:
Structura cheltuielilor Suma
prevederilor cheltuielilor
pe tipuri de servicii = _____bugetare
aferente serviciilor___ x 100
şi în funcţie Suma
surselor de venit
de sursele de venit ce finanţează aceste cheltuieli
NOTĂ:
Valoarea acestui indicator exprimată în procente se
determină ca raport între suma prevederilor cheltuielilor bugetare aferente
structurilor:
- servicii de urgenţă - cuprind cheltuieli privind
drepturile de personal, medicamente şi materiale sanitare, alte cheltuieli;
- servicii paraclinice (inclusiv imagistică) - cuprind
cheltuieli ocazionate de aceste servicii;
- servicii spitalizare continuă
- cuprind cheltuieli ocazionate de aceste servicii, inclusiv cheltuielile
efectuate în cadrul programelor naţionale de sănătate;
- servicii spitalizare de zi - cuprind cheltuieli
ocazionate de aceste servicii, inclusiv cheltuielile efectuate în cadrul programelor naţionale de sănătate;
- servicii din ambulatoriul de specialitate (integrat)
al spitalului - cuprind cheltuieli privind drepturile de personal, medicamente
şi materiale sanitare şi alte cheltuieli, precum şi contravaloarea serviciilor
decontate de casele de asigurări de sănătate pentru activitatea prestată în
ambulatoriu (care se raportează distinct de primele categorii de cheltuieli) şi suma surselor de venit din care sunt
finanţate aceste cheltuieli.
In fişa de evaluare se trece valoarea indicatorilor per
total, iar în anexă se detaliază pe tipurile de servicii mai sus menţionate.
3. Procentul veniturilor proprii Venituri
proprii x 100,
din totalul
= Total venituri spital
veniturilor spitalului
în care:
- venituri proprii = veniturile obţinute de spital,
exclusiv cele obţinute în contractul cu casa de asigurări de sănătate, inclusiv
subvenţiile de la bugetul local, bugetul de stat, donaţii, sponsorizări, precum
şi alte venituri încasate de spital;
- total venituri spital = veniturile obţinute de
spital, inclusiv cele obţinute în contractul cu casa de asigurări de sănătate,
precum şi subvenţii de la bugetul local, bugetul de stat, donaţii,
sponsorizări, precum şi alte venituri încasate de spital.
4. Procentul cheltuielilor Cheltuieli
de personal x 100
de personal din totalul =
Total cheltuieli spital
cheltuielilor spitalului
în care:
- cheltuieli de personal - se referă la prevederile
bugetare privind cheltuielile de personal, inclusiv cheltuielile aferente
rezidenţilor şi personalul aflat în practică asistată/supravegheată conform
prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 12/2008 pentru
reglementarea unor măsuri financiare în domeniul sanitar, aprobată prin Legea
nr. 148/2008;
- total cheltuieli spital - se referă la prevederile
totale bugetare de cheltuieli ale spitalului.
5. Procentul cheltuielilor Cheltuieli
cu medicamente x 100
cu medicamente din totalul = Total
cheltuieli spital
cheltuielilor spitalului
în care:
- cheltuieli cu medicamente - se referă la prevederile bugetare privind cheltuielile cu medicamentele;
- total cheltuieli spital - se referă la prevederile
bugetare totale de cheltuieli ale spitalului.
6. Procentul cheltuielilor Cheltuieli
de capital x 100
de capital din totalul
= Total cheltuieli spital
cheltuielilor spitalului
în care:
- cheltuieli de capital - se referă la prevederile
bugetare privind cheltuielile de capital;
- total cheltuieli spital - se referă la prevederile bugetare totale de cheltuieli ale spitalului.
7. Costul
mediu Cheltuieli realizate
pe zi spitalizare =
Nr. om-zile spitalizare
în care:
- cheltuieli realizate = cheltuieli totale efectiv
realizate.
D. Indicatori de calitate
1. Rata mortalităţii
= Decese în spital x 100
intraspitaliceşti Bolnavi ieşiţi
în care:
- decese în spital - se referă
la toţi decedaţii în spital, indiferent de timpul scurs de la internare şi până
la deces.
2. Rata infecţiilor Nr. de bolnavi cu infecţii nosocomiale x 100
nosocomiale = Bolnavi externaţi
Se calculează pe total spital şi pe fiecare secţie.
3. Indicele de concordanţă a diagnosticului de la
internare şi cu diagnosticul la externare:
Indicele de concordantă = Nr. Diagnostice concordante x 100,
Nr. de pacienţi externaţi
în care:
- numărătorul formulei se referă la numărul de cazuri
pentru care codul diagnosticului la internare concordă cu codul diagnosticului
principal la externare, dacă ambele se găsesc ambele situate în aceeaşi grupă
de coduri de la începutul fiecărei clase de boli.
Exemplu: A00-A09:
B15-B19; D50-D53; E65-E68 etc.
In legătură cu codurile care exprimă suspiciune de
boală, screening, contact de boală, leziunea unui organ, unei articulaţii etc,
care se confirmă prin diagnosticul principal la externare, sunt concordante.
Concordanţa statistică şi informatică nu trebuie să fie
confundate cu concordanţa medicală.
Exemplu: Sunt afecţiuni,
cum ar fi nefrita interstiţială acută/cronică cu cod N12 la internare, care la
externare poate pleca cu un diagnostic principal de la alte clase: A, B; C; D;
M; T, nefrita devenind la externare diagnostic secundar şi, în acest caz, totul este concordant.
Explicaţia:
clasificarea este alcătuită pe mai multe axe şi raportul dintre ele este
stabilit de regulile de codificare. DRG-ul introduce axele de diagnostic
(etiologic, organ, histologic etc.) într-o categorie majoră de diagnostic, după
organul lezat, dar nu afectează regulile de codificare.
Ca urmare: toate
rezultatele statistico-informatice neconcordante se retrimit la spitale pentru
ca medicul şef de secţie, pe baza foii de observaţie şi în prezenţa medicilor
curanţi, să stabilească dacă din punct de vedere medical, deşi sunt coduri şi
grupe diferite, există concordanţă. Medicul şef de secţie va nota pe propria
răspundere acest lucru.
NOTĂ:
- în anexă, lit. A. „Indicatori de management al resurselor
umane", la pct. 1, 2 şi 3 nu se vor lua în calcul rezidenţii, personalul
aflat în practică asistată/supravegheată conform prevederilor Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 12/2008, aprobată prin Legea nr. 148/2008;
- următoarele structuri medicale oferă servicii
medicale ambulatorii: cabinet stomatologie urgenţă, cabinet de asistentă
socială, cabinet medical şcolar, si nu se iau în calcul la determinarea
indicatorului A.4.