Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 1413 din 13 noiembrie 2008

pentru aprobarea Normei privind elaborarea/actualizarea normelor tehnice feroviare si a normativelor feroviare pentru proiectarea, constructia, modernizarea, repararea si intretinerea infrastructurii feroviare si a materialului rulant

ACT EMIS DE:                MINISTERUL TRANSPORTURILOR

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 828 din 9 decembrie 2008



In temeiul prevederilor art. 4 alin. (1) pct. 59 şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 367/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu modificările ulterioare,

ministrul transporturilor emite următorul ordin:

Art. 1. - Se aprobă Norma privind elaborarea/actualizarea normelor tehnice feroviare şi a normativelor feroviare pentru proiectarea, construcţia, modernizarea, repararea şi întreţinerea infrastructurii feroviare şi a materialului rulant, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2. - Norma privind elaborarea/actualizarea normelor tehnice feroviare şi a normativelor feroviare pentru proiectarea, construcţia, modernizarea, repararea şi întreţinerea infrastructurii feroviare şi a materialului rulant stabileşte tipurile de norme tehnice, planificarea şi etapele de elaborare/actualizare, structura şi regulile generale de redactare, precum şi termenul pentru actualizarea periodică în vederea alinierii la progresul tehnic şi ştiinţific şi armonizării cu legislaţia şi reglementările europene în domeniul feroviar.

Art. 3. - (1) Autoritatea responsabilă cu elaborarea/ actualizarea normelor tehnice feroviare şi a normativelor feroviare pentru proiectarea, construcţia, modernizarea, repararea şi întreţinerea infrastructurii feroviare şi a materialului rulant este Autoritatea Feroviară Română -AFER.

(2) Autoritatea de stat responsabilă cu aprobarea normelor tehnice feroviare şi a normativelor feroviare pentru proiectarea, construcţia, modernizarea, repararea şi întreţinerea infrastructurii feroviare şi a materialului rulant elaborate de către Autoritatea Feroviară Română - AFER este Ministerul Transporturilor.

Art. 4. - Prevederile prezentului ordin se aplică de către Autoritatea Feroviară Română - AFER în toate etapele de elaborare a normelor tehnice feroviare şi a normativelor feroviare, de către operatorii de transport feroviar şi manevră feroviară, inclusiv de către Societatea Comercială de Transport cu Metroul „METROREX" - S.A., administratorul şi gestionarii de infrastructură feroviară, asociaţiile profesionale, asociaţiile patronale, asociaţiile neguvernamentale şi operatorii economici interesaţi, în etapa de întocmire a programelor anuale de elaborare/actualizare a normelor tehnice feroviare şi a normativelor feroviare şi în etapa de anchetă publică.

Art. 5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicării.

p. Ministrul transporturilor,

Septimiu Buzaşu,

secretar de stat

ANEXĂ

NORMĂ

privind elaborarea/actualizarea normelor tehnice feroviare şi a normativelor feroviare pentru proiectarea, construcţia, modernizarea, repararea si întreţinerea infrastructurii feroviare si a materialului rulant

CAPITOLUL I

Dispoziţii generale

Art. 1. - Prezenta normă stabileşte tipurile de norme tehnice elaborate/actualizate de către Autoritatea Feroviară Română - AFER, planificarea şi etapele de elaborare/actualizare, structura şi regulile generale de redactare, precum şi termenul pentru actualizarea periodică în vederea alinierii la progresul tehnic şi ştiinţific şi armonizării cu legislaţia şi reglementările europene în domeniul feroviar.

Art. 2. - (1) Autoritatea Feroviară Română - AFER elaborează, în calitate de instituţie publică desemnată de către Ministerul Transporturilor, proiectele următoarelor categorii de reglementări tehnice:

a) norme tehnice feroviare;

b) normative feroviare.

(2) Nu fac obiectul prezentei norme instrucţiile şi instrucţiunile tehnice elaborate în baza prevederilor Ordinului ministrului transporturilor privind stabilirea competenţelor şi procedurilor de elaborare a reglementărilor specifice în transportul feroviar şi cu metroul.

(3) Prezenta normă se poate utiliza şi pentru:

a)   elaborarea/actualizarea unor norme tehnice pentru proiectarea, construcţia, modernizarea, repararea şi întreţinerea infrastructurii şi a materialului rulant din domeniul transportului urban şi suburban pe şine, la solicitarea proprietarilor/ deţinătorilor de infrastructură şi de material rulant, autorităţilor publice locale şi a operatorilor de transport urban şi suburban pe şine;

b)  elaborarea, la solicitarea diverşilor beneficiari sau din iniţiativa Autorităţii Feroviare Române-AFER, a unorghiduri feroviare pentru activităţile privind proiectarea, construcţia, modernizarea, repararea şi întreţinerea infrastructurii feroviare şi a materialului rulant. Ghidurile feroviare au caracter voluntar, se aprobă de către directorul general al Autorităţii Feroviare Române -AFER şi se publică în Buletinul AFER.

Art. 3. - Normele tehnice feroviare şi normativele feroviare, denumite în continuare NT, sunt reglementări tehnice ale căror dispoziţii sunt obligatorii pentru activităţile de proiectare, construire, modernizare, reparare şi întreţinere a infrastructurii feroviare si a materialului rulant.

Art. 4. - La elaborarea/actualizarea NT trebuie avute în vedere următoarele:

a)    asigurarea respectării cerinţelor privind siguranţa circulaţiei feroviare şi securitatea transporturilor feroviare, securitatea şi sănătatea în muncă, integritatea călătorilor şi a mărfurilor transportate, protecţia mediului;

b)  asigurarea interschimbabilităţii pieselor, ansamblurilor şi subansamblurilor din componenţa infrastructurii şi a materialului rulant;

c)    stabilirea unui sistem unitar de cerinţe pentru omoiogarea/agrementarea tehnică/certificarea conformităţii calităţii pieselor, ansamblurilor şi subansamblurilor din componenţa infrastructurii feroviare şi a materialului rulant;

d)  alinierea la progresul tehnic, promovarea utilizării celor mai recente rezultate ale ştiinţei şi tehnologiilor din industria feroviară şi conexă;

e)  eliminarea barierelor în libera circulaţie a produselor, serviciilor şi a informaţiilor;

f) recunoaşterea pe piaţa feroviară europeană a produselor şi serviciilor feroviare româneşti.

Termeni şi definiţii

Art. 5. - Pentru înţelegerea prezentei norme, termenii de specialitate se definesc după cum urmează:

a)  autoritate - organul de specialitate al administraţiei publice, centrale ori locale, sau organismul de specialitate aflat în subordinea ori în coordonarea acestuia, abilitat ca în exerciţiul autorităţii de stat să ia măsuri obligatorii şi să adopte norme în domeniul său de competenţă;

b)   autoritate de reglementare - autoritatea care este responsabilă cu elaborarea sau cu adoptarea normelor. In sensul prezentei norme autoritatea de reglementare este Ministerul Transporturilor;

c) normă tehnică feroviară - documentul care stabileşte, fie în mod direct, fie prin referire la un document de referinţă, condiţii tehnice, caracteristici, prescripţii, cu caracter obligatoriu pentru produse şi servicii feroviare bine definite;

d) normativ feroviar-documentul care stabileşte, fie în mod direct, fie prin referire la un document de referinţă, condiţii tehnice generale privind proiectarea, fabricarea, modernizarea, întreţinerea, repararea şi exploatarea unor categorii de produse, instalaţii şi servicii feroviare;

e) ghid feroviar- cartea sau broşura care cuprinde diverse informaţii şi practici necesare informării în domeniul feroviar;

f)   reglementare - documentul care conţine reguli cu caracter obligatoriu şi care a fost adoptat de o autoritate;

g)  reglementare'tehnică - reglementarea care prevede condiţii tehnice, fie în mod direct, fie prin referire la un standard, la o specificaţie tehnică, la un cod de bună practică sau care preia integral conţinutul acestora;

h) specificaţie tehnică - documentul care specifică cerinţele tehnice pe care trebuie să le satisfacă un produs, un proces sau un serviciu;

i) cod de bună practică - documentul care recomandă practici sau proceduri privind proiectarea, construcţia, instalarea, întreţinerea şi utilizarea echipamentelor, structurilor sau produselor;

j) sistem feroviar existent - structura alcătuită din infrastructuri feroviare care cuprind liniile de cale ferată şi instalaţiile fixe ale sistemului feroviar plus materialul rulant existent, de toate categoriile şi originile, care circulă pe infrastructura respectivă;

k) subsistem feroviar existent - rezultatul împărţirii sistemului feroviar existent;

l) consens - starea care rezultă din comunitatea sau coincidenţa de sentimente, idei, intenţii etc. ale unor persoane sau ale unor comunităţi; stare caracterizată de concepţii comune asupra unor chestiuni; înţelegere;

m) document de referinţă - norma tehnică, fişă a Uniunii Internaţionale a Căilor Ferate, denumită în continuare UIC, instrucţie, standard naţional, standard european, standard internaţional sau oricare alt act normativ public la care se face referire în cuprinsul normei tehnice;

n) produs/serviciu feroviar critic - produsul/serviciul utilizat în domeniul transportului feroviar şi cu metroul, încadrat în una dintre clasele de risc 1A, 1B, 2A, 2B, în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului transporturilor nr. 290/2000 privind admiterea tehnică a produselor şi/sau serviciilor destinate utilizării în activităţile de construire, modernizare, întreţinere şi de reparare a infrastructurii feroviare şi a materialului rulant, pentru transportul feroviar şi cu metroul , cu modificările ulterioare;

o) neconformitate - neîndeplinirea unei cerinţe specificate;

p) trasabilitate - abilitatea de a reconstitui istoricul, aplicarea sau localizarea a ceea ce este luat în considerare.

CAPITOLUL II

Planificarea şi etapele de elaborare/actualizare a NT

SECŢIUNEA 1

Intocmirea şi aprobarea programului anual de elaborare/actualizare a NT

Art. 6. - (1) In luna noiembrie a fiecărui an, Autoritatea Feroviară Română - AFER solicită potenţialelor părţi interesate, operatori de transport feroviar, administratorul infrastructurii feroviare publice, gestionarii infrastructurii feroviare, asociaţii profesionale, asociaţii patronale, organizaţii neguvernamentale etc, propuneri pentru întocmirea programului de elaborare/actualizare a NT, pentru anul următor.

(2)  Termenul pentru transmiterea la Autoritatea Feroviară Română -AFER a propunerilor de elaborare/actualizare a NT este de maximum 45 de zile de la data adresei de solicitare.

(3)  La întocmirea propunerilor, potenţialele părţi interesate vor avea în vedere strategia de dezvoltare a sectorului feroviar, activităţile proprii neacoperite prin NT care vizează siguranţa şi securitatea transporturilor feroviare, securitatea şi sănătatea în muncă, protecţia mediului înconjurător, alinierea la standardele şi normele europene.

(4)  Autoritatea Feroviară Română - AFER analizează propunerile de elaborare şi actualizare a NT şi, în funcţie de urgenţa solicitărilor şi resursele umane de care dispune, întocmeşte Programul pentru elaborarea/actualizarea NT pe anul........., denumit în continuare program, conform modelului din anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezenta normă.

(5)  Programul se aprobă de către directorul general al Autorităţii Feroviare Române -AFER şi se avizează de către directorul general al direcţiei care are în atribuţii şi coordonarea activităţii de reglementare în sectorul feroviar din cadrul Ministerului Transporturilor.

(6)  Orice modificare sau completare a programului se face prin utilizarea aceleiaşi proceduri ca la aprobarea iniţială.

SECŢIUNEA a 2-a

Etapele de elaborare/actualizare a NT

Art. 7. -In activitatea de elaborare/actualizare a NT trebuie parcurse următoarele etape:

a) cercetarea documentară;

b) elaborarea studiilor tehnice;

c) elaborarea proiectului NT;

d) ancheta publică, întocmirea sintezei observaţiilor;

e) analizarea şi punerea de acord a modului de rezolvare a observaţiilor;

f)    modificarea proiectului NT ca urmare a însuşirii observaţiilor;

g)  consultarea Asociaţiei de Standardizare din România - ASRO, denumită în continuare ASRO;

h) modificarea proiectului NT ca urmare a observaţiilor ASRO;

i) elaborarea proiectului NT pentru avizare;

j) avizarea proiectului NT de către direcţiile cu atribuţii în avizarea NT din cadrul Ministerului Transporturilor în vederea aprobării;

k) aprobarea NT avizate de direcţiile cu atribuţii în acest sens din Ministerul Transporturilor până la nivel de secretar de stat şi notificarea la Ministerul Economiei şi Finanţelor pentru analizare şi stabilire a NT ce trebuie transmise statelor membre ale Uniunii Europene, în baza Hotărârii Guvernului nr. 1.016/2004 privind măsurile pentru organizarea şi realizarea schimbului de informaţii în domeniul standardelor şi reglementărilor tehnice, precum şi al regulilor referitoare la serviciile societăţii informaţionale între România şi statele membre ale Uniunii Europene, precum şi Comisia Europeană, cu modificările ulterioare;

l) codificarea şi evidenţa NT;

m) aprobarea NT prin ordin al ministrului transporturilor şi publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Cercetarea documentară şi elaborarea studiilor tehnice

Art. 8. - (1) Etapa de cercetare documentară are ca scop cunoaşterea temeinică a domeniului ce trebuie reglementat prin studierea documentelor de referinţă şi a unor norme similare europene sau internaţionale.

(2)    Pentru stabilirea prevederilor NT care vizează produse/servicii noi sau modernizate se vor utiliza numai documente de referinţă (standarde, fişe UIC), armonizate cu normele tehnice europene sau cu legislaţia europeană din domeniul ce face obiectul NT.

(3)  Atunci când documentele de referinţă existente nu fundamentează suficient cerinţele şi dispoziţiile NT se elaborează studii tehnice pentru stabilirea unor metodologii, a unor programe de calcul, se efectuează încercări, determinări, verificări, se consultă bazele de date şi statisticile în domeniu.

Elaborarea/actualizarea proiectului de NT

Art. 9. - (1) NT se elaborează/actualizează, după caz, pentru fiecare etapă din ciclul de viaţă a unui produs/serviciu feroviar critic: proiectare, fabricare/execuţie, întreţinere şi reparare, exploatare, urmărire a comportării în exploatare.

(2)  Soluţiile tehnice stabilite trebuie să acopere întreaga problematică a obiectului normei tehnice, trebuie să ia în considerare diferitele ipoteze care se pot ivi la aplicarea NT şi să fie prezentate în succesiune logică. Atunci când în aplicarea unei NT se constată neconformităţi, respectiva NT se modifică în conformitate cu prevederile art. 28.

(3)  Pentru elaborarea/actualizarea proiectului NT care se transmite în ancheta publică se vor respecta prevederile cap. II secţiunea a 3-a.

Ancheta publică, întocmirea sintezei observaţiilor

Art. 10. - (1) Proiectul NT elaborat va fi trimis în anchetă publică la factorii interesaţi, stabiliţi de către Autoritatea Feroviară Română - AFER, în funcţie de complexitatea şi domeniul de aplicare ale normei tehnice, după caz: institute de proiectare şi cercetare, instituţii de învăţământ superior, operatori de transport feroviar, administratorul infrastructurii feroviare publice, gestionari de infrastructură feroviară, societăţi comerciale constructoare, reparatoare, societăţi care întreţin şi exploatează infrastructura feroviară şi materialul rulant, asociaţii patronale, asociaţii profesionale, organizaţii neguvernamentale.

(2)  Observaţiile cu privire la proiectul NT se transmit la Autoritatea Feroviară Română - AFER în scris, argumentate şi cu precizarea documentelor de referinţă în baza cărora au fost formulate. Atunci când părţile interesate, supuse anchetei publice, nu răspund în termen de 45 de zile calendaristice de la data transmiterii NT în anchetă publică, se consideră că nu au observaţii şi că sunt de acord cu proiectul NT în forma primită.

(3)  Sinteza observaţiilor se întocmeşte în conformitate cu modelul din anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezenta normă.

Art. 11. - (1) Analiza modului de însuşire a observaţiilor se face în cadrul unei întâlniri, la sediul Autorităţii Feroviare Române -AFER, a reprezentaţilor tuturor părţilor interesate, care au participat la ancheta publică, indiferent dacă au transmis sau nu observaţii scrise.

(2)  Deciziile privind modul de însuşire a observaţiilor sunt luate, de regulă, prin consultarea şi cu acordul tuturor părţilor interesate care participă la şedinţă. Atunci când există opinii şi propuneri contrare, deciziile se iau pe baza votului a cel puţin două treimi din numărul participanţilor la şedinţă.

(3)   Principalele propuneri cu privire la modificarea şi completarea proiectului NT, precum şi opiniile şi propunerile contrare se consemnează în procesul-verbal al şedinţei. Procesul-verbal al şedinţei se semnează de către toţi delegaţii prezenţi reprezentanţi ai părţilor interesate.

(4)  Proiectul NT modificat ca urmare a însuşirii observaţiilor devine proiect al NT.

Consultarea Asociaţiei de Standardizare din România - ASRO

Art. 12. - (1) Proiectul NT însoţit de procesul-verbal al şedinţei se transmite de către Autoritatea Feroviară Română - AFER la ASRO, pentru a fi analizat din punctul de vedere al modului cum sunt făcute referirile la standardele naţionale, europene şi internaţionale, în conformitate cu prevederile Legii nr. 177/2005 pentru completarea art. 9 din Ordonanţa Guvernului nr. 39/1998 privind activitatea de standardizare naţională.

(2) Proiectul NT modificat ca urmare a recomandărilor ASRO devine proiect pentru avizare.

Avizarea proiectelor NT de către direcţiile din Ministerul Transporturilor şi notificarea lor către statele membre ale Uniunii Europene

Art. 13. - Proiectele de NT elaborate/actualizate se trimit pentru avizare şi aprobare la direcţia din cadrul Ministerului Transporturilor care are în atribuţii şi coordonarea activităţii de reglementare în sectorul feroviar, în conformitate cu regulamentul propriu întocmit în baza legislaţiei în vigoare.

Art. 14. - (1) Proiectele NT, avizate de către direcţiile cu atribuţii în avizarea NT din Ministerul Transporturilor până la nivel de secretar de stat, se transmit de Ministerul Transporturilor la Ministerul Economiei şi Finanţelor - Compartimentul pentru schimb de informaţii pentru reglementările tehnice, pentru a fi analizate din punctul de vedere al existenţei unor bariere în calea liberei circulaţii a mărfurilor şi a informaţiilor.

(2)   Compartimentul pentru schimb de informaţii pentru reglementările tehnice din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor întocmeşte observaţiile rezultate din analiză şi stabileşte care dintre NT trebuie notificate statelor membre ale Uniunii Europene.

(3)   După însuşirea observaţiilor de către Autoritatea Feroviară Română - AFER, NT care trebuie notificate se transmit Compartimentului pentru schimb de informaţii pentru reglementările tehnice, iar cele care nu trebuie notificate statelor membre ale Uniunii Europene sunt transmise la direcţiile cu atribuţii de avizare şi aprobare din cadrul Ministerului Transporturilor, pentru reavizare şi aprobare.

(4) După însuşirea de către Autoritatea Feroviară Română a eventualelor observaţii primite de la statele membre ale Uniunii Europene, NT se transmit la Ministerul Transporturilor, pentru avizare şi aprobare la nivel de ministru.

SECŢIUNEA a 3-a

Structura şi modul de redactare al NT

Pagina de gardă

Art. 15. - (1) Pagina de gardă a unei NT trebuie să fie conformă cu modelul din anexa nr. 3, care face parte integrantă din prezenta normă.

(2) Pagina de gardă conţine pe verso preambulul NT. Acesta descrie pe scurt scopul NT, domeniul de aplicare, utilizatorii, documentele de referinţă utilizate şi normele tehnice sau alte documente tehnice normative pe care le înlocuieşte.

Structura NT

Art. 16. - NT sunt structurate pe capitole, puncte, subpuncte şi alineate. In textul NT pot fi introduse figuri, tabele, grafice, desene şi schiţe. In funcţie de subiectul NT, aceasta poate conţine şi anexe.

Capitol

Art. 17. - (1) Titlul capitolului trebuie să fie cât mai concis, clar şi exact, fără ambiguităţi şi detalii inutile. Capitolele se numerotează cu cifre arabe.

(2) Fiecare capitol tratează un aspect specific al subiectului şi este de sine stătător. Dacă subiectul capitolului conţine aspecte comune, acestea trebuie prezentate la începutul capitolului, iar aspectele specifice sunt descrise în continuare, ca părţi distincte.

Punctul

Art. 18. - Punctul este subdiviziunea de bază a conţinutului unei NT. Fiecare punct se numerotează cu cifre arabe, începând cu cifra care indică numărul capitolului, şi este urmat eventual de un titlu amplasat separat de textul care urmează.

Subpunctul şi alineatul

Art. 19. - (1) Subpunctul este subdiviziunea numerotată a unui punct şi poate la rândul său să fie subdivizat până la nivelul 4. Fiecare subpunct poate să aibă eventual un titlu amplasat separat de textul care urmează. Intre cifrele care indică subpunctul se vor pune puncte (de exemplu, subpunctul 1.2.5).

(2) Alineatul este elementul structural al unui subpunct, constituit dintr-o propoziţie sau frază prin care se asigură succesiunea logică a ideilor şi o coerenţă a prevederilor. Alineatul se evidenţiază printr-o uşoară retragere de la alinierea textului pe verticală şi se numerotează la începutul fiecăruia cu litere mici ale alfabetului român. In cadrul alineatului, mai multe propoziţii vor fi separate prin punct şi virgulă.

Enumerări

Art. 20. - Enumerările trebuie introduse printr-o frază sau propoziţie completă, urmată de două puncte. Fiecare termen al enumerării trebuie precedat de o literă a alfabetului românesc, urmată de o paranteză, iar dacă este necesar, pot exista subdiviziuni numerotate cu cifre arabe, urmate de paranteze. O altă modalitate de enumerare, după două puncte, se poate face prin utilizarea unor liniuţe.

Anexe

Art. 21. - (1) Anexele trebuie să aibă un temei-cadru în corpul NT şi să se refere exclusiv la subiectul determinat prin textul de trimitere. Anexele trebuie să fie prezentate în ordinea strictă în care sunt citate în text.

(2) Anexele pot cuprinde: prevederi, metodologii concretizate în texte, tabele, desene sau diagrame, fişe de măsurători, prescripţii tehnice. Anexele vor fi numerotate cu cifre arabe şi vor avea un titlu care cuprinde exprimarea sintetică a ideii din textul de trimitere.

(3) Atunci când NT cuprinde anexe, ultimul capitol al acesteia se va denumi „Anexe" şi va cuprinde denumirea tuturor anexelor şi precizarea că ele fac parte integrantă din NT.

Tabele

Art. 22. - (1) Tabelele trebuie utilizate atunci când datele reprezintă cel mai eficient mijloc de prezentare a informaţiei, în cea mai uşoară formă de înţelegere a acesteia. Textul NT trebuie să facă referire explicită la tabelele cuprinse în ea.

(2) Deasupra tabelului se va scrie „Tabelul nr......", făcându-se numerotarea cu cifre arabe, şi în continuare, dacă există, se precizează titlul. Tabelele pot conţine note de subsol pentru unele explicaţii suplimentare.

Figuri

Art. 23. - (1) Figurile trebuie utilizate atunci când reprezintă mijlocul cel mai eficient şi uşor de înţeles în prezentarea informaţiilor, făcându-se referire la ele în cadrul textului.

(2) Imaginile trebuie prezentate sub formă de desene, grafice, scheme sau diagrame, sub care se scrie „Figura nr....", se numerotează cu cifre arabe şi vor fi urmate, dacă este cazul, de un titlu centrat pe orizontală sub figură.

Art. 24. - Detaliile privind reprezentarea figurilor, întocmirea tabelelor, utilizarea unităţilor de măsură, simboluri şi semne, formule matematice, abrevieri, simboluri grafice, toleranţe, formele de exprimare a prevederilor, evidenţa actualizărilor şi evidenţa modificărilor NT vor fi stabilite prin instrucţiuni de lucru aprobate de către directorul general al Autorităţii Feroviare Române-AFER.

Stilul de redactare

Art. 25. - (1) Partea de reglementare a NT o constituie conţinutul propriu-zis al său, alcătuit din totalitatea prevederilor obligatorii care fac obiectul normei.

(2)  La punctul „domeniul de aplicare" trebuie să fie definite fără ambiguităţi subiectul tratat şi limitele de aplicare, fără să fie impuse condiţii.

(3)   Prin modul de exprimare, NT trebuie să asigure dispoziţiilor sale un caracter obligatoriu. Atunci când dispoziţiile nu vizează siguranţa circulaţiei, securitatea şi sănătatea oamenilor, integritatea călătorilor şi a mărfurilor transportate, mediul înconjurător, acestea pot avea, după caz, caracter permisiv, alternativ, tranzitoriu, temporar, de recomandare. Caracterul lor trebuie să rezulte clar din redactarea normelor.

(4) Textul NT trebuie să fie clar, concis, fără echivoc, fără greşeli sintactice şi formulări confuze. Forma exprimării nu trebuie să prejudicieze conţinutul normei.

(5) Termenii de specialitate, simbolurile şi abrevierile utilizate se definesc într-un punct distinct la începutul NT.

Modul de referire la standardele naţionale şi la actele normative

Art. 26. - (1) In cuprinsul NT se fac referiri la standardele naţionale, europene sau internaţionale, reglementări, fişe UIC, rapoarte ale Institutului European de Cercetare în domeniul Căilor Ferate - ERRI, instrucţii, instrucţiuni, alte acte normative care sunt publice. Referirile la standarde trebuie să prevadă explicit că aplicarea lor reprezintă o modalitate recomandată pentru asigurarea conformităţii cu cerinţele din standardele respective.

(2)  Preluarea parţială sau totală a unor standarde pentru elaborarea NT care se referă la produse/servicii care afectează viaţa şi sănătatea oamenilor şi mediul înconjurător se face cu respectarea prevederilor legale în vigoare.

(3) Referirile la reglementări şi la acte normative în cadrul NT se fac numai dacă acestea sunt publicate în totalitatea lor în Monitorul Oficial al României, Partea I, prin precizarea categoriei juridice a acestora, a denumirii, a numărului şi a datei Monitorului Oficial în care au fost publicate.

(4)  Documentele de referinţă vor fi cuprinse într-o anexă la  NT, denumită Lista documentelor de referinţă.

(5) In cuprinsul NT documentul de referinţă va fi menţionat prin numărul de ordine din Lista documentelor de referinţă, încadrat între paranteze drepte.

SECŢIUNEA a 4-a

Codificarea şi aprobarea NT

Art. 27. - (1) După însuşirea ultimelor observaţii efectuate de către direcţiile din Ministerul Transporturilor cu atribuţii pentru avizarea NT sau, după caz, de către Ministerul Economiei şi Finanţelor - Compartimentul pentru schimb de informaţii pentru reglementările tehnice, Autoritatea Feroviară Română -AFER va atribui fiecărei NT un cod unic de identificare, care se înscrie pe pagina de gardă, în colţul din stânga, sus conform anexei nr. 3. Codificarea se face în conformitate cu prevederile din anexa nr. 4, care face parte integrantă din prezenta normă.

(2) Aprobarea NT se face prin ordin al ministrului transporturilor în conformitate cu reglementările în vigoare.

CAPITOLUL III

Modificarea şi completarea NT

Art. 28. - (1) Modificarea unei NT se face atunci când în aplicarea ei se constată neconformităţi sau atunci când, prin alte reglementări tehnice sau acte normative, se modifică cerinţele privitoare la siguranţa şi securitatea transportului feroviar, sănătatea şi securitatea în muncă, protecţia mediului şi compatibilitatea tehnică.

(2)  Propunerile de modificare a unei NT se transmit în scris la Autoritatea Feroviară Română - AFER de către orice operator economic care utilizează NT în activităţile de proiectare/fabricare/întreţinere şi reparare/exploatare a produselor feroviare critice, precum şi în activităţile de furnizare a serviciilor feroviare critice. Propunerile de modificare trebuie să fie justificate, precizând reglementările tehnice, actele normative sau alte motive care au stat la baza formulării acestora.

(3)   Propunerile de modificare vor fi analizate şi textul modificării se va stabili prin consens în cadrul unor şedinţe de analiză, la care sunt invitaţi să participe operatorul economic care a făcut propunerea şi toţi factorii interesaţi la care NT a fost transmisă în anchetă publică înainte de aprobarea iniţială. Şedinţele de analiză şi punere de acord a textului de modificare vor avea loc la sediul Autorităţii Feroviare Române -AFER.

(4)  Completarea NT constă în introducerea unor dispoziţii noi, care cuprind soluţii şi ipoteze suplimentare, exprimate în texte care se adaugă prevederilor existente, prin utilizarea unei formule de exprimare consacrate.

(5)  Modificările şi completările unei NT pot viza reformulări ale dispoziţiilor, modificarea unor valori ale parametrilor sau caracteristicilor tehnice, modificarea graficelor/diagramelor/ desenelor, corectarea erorilor de redactare etc.

(6) Modificarea sau completarea unei NT este admisă numai dacă nu este afectată concepţia generală ori caracterul unitar al acesteia sau dacă nu priveşte întreaga ori cea mai mare parte a normei în cauză. In caz contrar, se elaborează o nouă NT. Deciziile privind validarea propunerilor de modificare şi completare se iau în conformitate cu prevederile art. 11 alin. (2).

(7)  Propunerile de modificare şi completare a NT vor fi consemnate în procesul-verbal al şedinţei de analiză, care se semnează de către participanţi şi se anexează la proiectul de ordin al ministrului transporturilor pentru aprobarea modificărilor.

(8) Aprobarea modificărilor şi completărilor unei NT se face urmând aceeaşi procedură ca la aprobarea ei iniţială.

Actualizarea NT

Art. 29. - (1) Actualizarea unei NT este o acţiune planificată şi constă în modificarea unor articole, capitole sau a textului, în cea mai mare parte sau în întregime, ca urmare a modificării documentelor de referinţă, a unor norme conexe sau a altor acte normative, şi are ca scop alinierea NT la progresul tehnic.

(2)  Cu ocazia actualizării unei NT se introduc şi toate modificările şi completările ulterioare efectuate în textul NT în cauză.

(3) Normele tehnice se actualizează periodic la intervale de 3 ani.

(4) Aprobarea unei NT actualizate se face conform procedurii urmate la aprobarea iniţială.

CAPITOLUL IV

Dispoziţii tranzitorii şi finale

Art. 30. - NT elaborate înainte de intrarea în vigoare a prezentei norme rămân în forma în care au fost elaborate până la prima actualizare.

Art. 31. - Responsabilitatea pentru conţinutul tehnic al NT revine în exclusivitate Autorităţii Feroviare Române -AFER.

Art. 32. - Observaţiile rezultate din analiza NT la direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Transporturilor, care avizează NT în vederea aprobării, nu trebuie să afecteze conţinutul tehnic al prevederilor stabilite prin consens în cadrul şedinţei de analiză a sintezei observaţiilor.

ANEXA Nr. 1 la normă

AUTORITATEA FEROVIARA ROMÂNĂ - AFER

Director general,

...............................................................

(numele, prenumele şi semnătura)

DIRECŢIA GENERALA INFRASTRUCTURA ŞI TRANSPORT FEROVIAR

Director general,

...............................................................

(numele, prenumele şi semnătura)

PROGRAM

pentru elaborarea/actualizarea NT pe anul ....

- model -

Nr. crt.

Denumirea NT

Categoria NT

Data elaborării proiectului NT

(inclusiv ancheta publică)

Data transmiterii la ASRO pentru consultare

Data depunerii la MT- DGITF pentru avizare în vederea aprobării

Responsabil Colectiv elaborare

Observaţii

1

2

Director coordonator,

...............................................................

(numele, prenumele şi semnătura)

Şef serviciu,

...............................................................

(numele, prenumele şi semnătura)

ANEXA Nr. 2 la normă

SERVICIUL ELABORARE NORME

Nr..........

SINTEZA

observaţiilor la proiectul NT

privind ,........................................................"

(titlul NT)

- model -

Nr. crt.

Capitolul, punctul, subpunctul din NT la care se referă observaţia

Denumirea operatorului economic care a făcut observaţia/propunerea şi nr./data actului de transmitere

Conţinutul observaţiei/ propunerii

Propunerile AFER privind modul de rezolvare a observaţiei

1

2

3

Şef serviciu,

...............................................................

(numele, prenumele şi semnătura)

ANEXA Nr. 3 la normă

PAGINA  DE   GARDA

- model -

DENUMIREA TIPULUI NT

Cod NT.........................

DENUMIREA NT

...............................................................

...............................................................

...............................................................

NT are caracter obligatoriu

ANEXA Nr. 4 la normă

CODIFICAREA  ŞI  STABILIREA

documentelor pentru asigurarea trasabilităţii procesului de elaborare a NT

1.  Codificarea NT

Fiecărei NT i se atribuie un cod de tip alfanumeric, format dintr-un grup de litere care semnifică prescurtarea denumirii categoriei documentului, urmat de un grup numeric format din 5 cifre şi de anul intrării în vigoare.

a) Grupurile de litere au următoarea semnificaţie:

NTF- normă tehnică feroviară;

NF - normativ feroviar;

GF - ghid feroviar.

b) Grupul numeric are următoarea semnificaţie:

-   primele două cifre indică domeniul şi subdomeniul activităţii feroviare, conform codificării domeniilor şi subdomeniilor din sectorul feroviar menţionate la pct. 2 de mai jos;

-  următoarele 3 cifre indică numărul de ordine al NT din registrul de evidenţă întocmit conform instrucţiunilor de lucru elaborate de Autoritatea Feroviară Română -AFER.

Exemple de codificare:

a) Normă tehnică feroviară „Vehicule de cale ferată. Controlul ultrasonic al osiilor montate de la vagoane" se codifică astfel:

NTF 51-001: 2008, semnificaţia literelor şi cifrelor fiind:

- NTF - normă tehnică feroviară;

-  51 - codul domeniului şi subdomeniului (5 - codul domeniului „Vagoane"; 1 - codul subansamblului „Organe de rulare şi suspensii");

- 001 - numărul de ordine din registrul de evidenţă pentru grupa 51;

- 2008 - anul intrării în vigoare a NTF.

b)  Normativ feroviar „Vehicule de cale ferată. Revizii şi reparaţii planificate" se codifică astfel:

NF 67-005: 2008, semnificaţia literelor şi cifrelor fiind:

- NF - normativ feroviar;

-  67 - codul domeniului şi subdomeniului (6 - codul domeniului „Tracţiune"; 5 - codul subdomeniului „întreţinerea şi repararea vehiculelor feroviare");

- 005 - numărul de ordine din registrul de evidenţă pentru grupa 67;

- 2008 - anul intrării în vigoare a NF.

2.  Codificarea domeniilor şi a subdomeniilor feroviare 2.1. Codificarea domeniilor feroviare

1.  TRAFIC DE CĂLĂTORI ŞI BAGAJE

2.  TRAFIC DE MĂRFURI

3.  FINANŢE, CONTABILITATE, COSTURI, STATISTICI

4.  EXPLOATARE

5. VAGOANE-PROIECTARE, CONSTRUCŢIE, REPARAŢIE, MENTENANŢĂ

6. TRACŢIUNE-PROIECTARE, CONSTRUCŢIE, REPARAŢIE, MENTENANŢĂ

7.   INFRASTRUCTURĂ FEROVIARĂ-PROIECTARE, CONSTRUCŢIE, MODERNIZARE, REABILITARE, MENTENANŢĂ ŞI INTERVENŢII

8.  MATERIALE Şl SUBANSAMBLURI

9.  METROU

10.  DIVERSE

2.2. Codificarea subdomeniilor feroviare

1. TRAFIC DE CĂLĂTORI Şl BAGAJE

0.  Reglementări şi acorduri internaţionale

1.  Elaborare şi aplicare tarife internaţionale

2. Tarife interne

3. Agenţii de voiaj

4.  Dezvoltare trafic de călători. Măsuri comerciale

5.  Rezervă

6.  Rezervă

7.  Executare serviciu în trenuri

8.  Rezervă

9.  Relaţii cu alte moduri de transport

2. TRAFIC DE MĂRFURI

0.  Reglementări şi acorduri internaţionale

1.  Elaborare şi aplicare tarife internaţionale

2. Tarife interne

3. Vamă în general

4.  Nomenclator de mărfuri

5.  Dezvoltare trafic de mărfuri. Măsuri

6. Ambalare şi etichetare către public

7. Alte moduri de transport: paletizare, containerizare

8. Transporturi cu vagoane particulare

9. Transporturi combinate

3. FINANŢE, CONTABILITATE, COSTURI, STATISTICI

0. Schimb şi conturi elementare

1. Conturi generale

2.  Productivitate la căile ferate

3.  Măsuri pentru uniformizare

4. Avantaje financiare acordate utilizatorilor

5. Organizare lucrări

6. Costuri

7.  Rezervă

8. Statistici

9.  Rapoarte. Analize

4. EXPLOATARE

0. Organizare generală. Schimb de informaţii

1. Transport de călători, bagaje şi colete expres

2. Transport de mărfuri

3. Transporturi speciale/excepţionale

4. Vagoane de călători. Caracteristici. Schimburi

5. Vagoane de marfă. Caracteristici. Schimburi

6. Circulaţia trenurilor. Reglementări de siguranţă

7.  Executarea serviciului în gări şi trenuri

8. Staţii de cale ferată. Frontiere regionale. Frontiere de stat

9. Terminale. Transbordări

5. VAGOANE-PROIECTARE, CONSTRUCŢIE, REPARAŢIE, MENTENANŢĂ

0. Dispoziţii generale în relaţia cu infrastructura de cale ferată

1.  Rulare şi suspensii

2. Aparate de legare şi tamponare

3. Şasiuri şi cutii

4.  Frâne

5. Alimentarea cu energie. Iluminat. Incălzire. Confort

6.  Prescripţii diverse privind vagoanele de călători

7.  Prescripţii diverse privind vagoanele de marfă. Tipuri de vagoane

8.  Semne convenţionale şi inscripţii exterioare şi interioare

9. Containere. Palete. Vehicule rutiere adaptate pentru mers pe calea ferată

6.    TRACŢIUNE   -   PROIECTARE,    CONSTRUCŢIE,    REPARAŢIE, MENTENANŢĂ

0.   Prescripţii generale cu privire la tracţiunea pe liniile electrificate

1. Tracţiune electrică. Locomotive electrice

2.   Tracţiune   cu   motoare   Diesel.   Locomotive   Diesel. Automotoare

3.  Mijloace de tracţiune cu alte moduri de propulsie

4.  Prescripţii comune pentru diferitele mijloace de tracţiune

5.  Rame şi unităţi de tracţiune

6. Trenuri de mare viteză

7. Intreţinere şi reparare vehicule feroviare

8.  Rezervă

9.  Rezervă

7. INFRASTRUCTURĂ FEROVIARĂ-PROIECTARE, CONSTRUCŢIE, MODERNIZARE, REABILITARE, MENTENANŢĂ Şl INTERVENŢII

0.  Caracteristici generale ale liniilor

1.  Suprastructura căii

2. Terasamente, lucrări de consolidare şi apărare, colectarea şi drenarea apelor

3.  Semnalizare, centralizare, telecomandă

4. Telecomunicaţii

5.  Instalaţii fixe pentru tracţiunea electrică

6.  Staţii şi clădiri

7.  Treceri la nivel, pasaje superioare şi inferioare, tuneluri pietonale

8.  Poduri şi tuneluri

9. Trenuri de lucru şi utilaje de cale

8. MATERIALE Şl SUBANSAMBLURI

0.  Liste selective

1.  Organe de rulare şi suspensii

2.  Organe de tamponare, tracţiune - legare

3.  Organe din componenţa instalaţiilor de frână

4.  Elemente ale materialului rulant remorcat

5.  Elemente ale materialului rulant motor

6. Materiale de cale, piese componente şi subansambluri ale instalaţiilor pentru lucrări de reabilitare şi intervenţii

7. Asamblări nedemontabile (sudare, nituire, lipire)

8. Acoperiri de protecţie anticorozivă, vehicule feroviare şi subansambluri

9.  Rezervă

9. METROU

0.  Organe. Relaţii. Convenţii

1.  Exploatare şi întreţinere reţea

2. Trafic de călători

3.  Finanţe. Contabilitate. Costuri. Statistici

4.  Circulaţie trenuri. Reglementări siguranţă

5.  Material rulant. Rame

6.  Galerii. Trenuri

7. Trenuri de lucru şi utilaje de cale, drezine

8.  Rezervă

9.  Rezervă

10.  DIVERSE - INFORMATICĂ

0.  Rapoarte. Analize

1.  Diverse. Convenţii

2. Transmisie date. Tratare informaţii

3.  Documentaţie

4.  Codificare

5.  Informatizare

6. Aprovizionare

7.  Personal (Evidenţă. Pregătire)

8. Gabarite

9.  Rezervă

3. Stabilirea documentelor care asigură trasabilitatea procesului de elaborare a NT

In scopul asigurării trasabilităţii pentru fiecare NT, aprobată sau neaprobată, se formează un dosar care trebuie să cuprindă:

a) programul anual de elaborare/actualizare a NT;

b) proiectul NT;

c)  adresele de trimitere în anchetă publică (la Autoritatea Feroviară Română -AFER şi la alţi factori interesaţi);

d)  adresele cu observaţiile primite ca urmare a anchetei publice;

e) sinteza observaţiilor;

f) procesul-verbal al şedinţei de analiză şi punere de acord a observaţiilor;

g) proiectul NT pentru avizare la Asociaţia de Standardizare din România-ASRO;

h) adresa de trimitere a NT la Asociaţia de Standardizare din România -ASRO pentru verificarea modului în care s-au făcut referirile la standardele naţionale, europene şi internaţionale în baza Legii nr. 177/2005 pentru completarea art. 9 din Ordonanţa Guvernului nr. 39/1998 privind activitatea de standardizare naţională;

i) răspunsul Asociaţiei de Standardizare din România - ASRO cu recomandările privind modul în care s-au făcut referirile la standardele naţionale, europene şi internaţionale în conţinutul normei;

j) proiectul de ordin pentru aprobarea NT;

k) referatul de aprobare a NT;

l) adresele de trimitere a proiectului NT la Ministerul Transporturilor, pentru avizare şi aprobare;

m) adresele cu observaţiile direcţiilor de specialitate din Ministerul Transporturilor;

n) adresele cu observaţiile Ministerului Economiei şi Finanţelor - Compartimentul pentru schimb de informaţii, referitoare la NT care se notifică statelor membre ale Uniunii Europene;

o) adresa de trimitere la Ministerul Economiei şi Finanţelor;

p) documentele solicitate de Ministerul Economiei şi Finanţelor (notificare, studiul de impact, lista documentelor de referinţă);

q) norma tehnică aprobată;

r) alte acte privind corespondenţa cu factorii interesaţi;

s) documentaţia tehnică (desene, grafice, prescripţii) primită de Autoritatea Feroviară Română -AFER la şedinţa de analiză a observaţiilor, care justifică observaţiile efectuate de participanţi;

t) Procesele-verbale ale şedinţelor de analiză a propunerilor de modificare;

u) ordinele ministrului transporturilor pentru aprobarea modificărilor;

v) alte documente.

Pentru fiecare actualizare se întocmeşte un dosar separat, care trebuie să conţină documentele menţionate mai sus.

Dosarul cu documentele de mai sus se păstrează în arhiva Autorităţii Feroviare Române - AFER. La arhivarea şi scoaterea din arhivă a normelor tehnice se vor respecta prevederile procedurilor interne AFER.


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 1413/2008

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 1413 din 2008
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 1413/2008
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu