ORDIN Nr. 1413
din 13 noiembrie 2008
pentru aprobarea Normei
privind elaborarea/actualizarea normelor tehnice feroviare si a normativelor
feroviare pentru proiectarea, constructia, modernizarea, repararea si
intretinerea infrastructurii feroviare si a materialului rulant
ACT EMIS DE: MINISTERUL
TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 828 din 9 decembrie 2008
In temeiul prevederilor art. 4 alin. (1) pct. 59 şi ale
art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 367/2007 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu modificările ulterioare,
ministrul transporturilor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Norma privind
elaborarea/actualizarea normelor tehnice feroviare şi a normativelor feroviare
pentru proiectarea, construcţia, modernizarea, repararea şi întreţinerea
infrastructurii feroviare şi a materialului rulant, prevăzută în anexa care
face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Norma privind elaborarea/actualizarea
normelor tehnice feroviare şi a normativelor feroviare pentru proiectarea,
construcţia, modernizarea, repararea şi întreţinerea infrastructurii feroviare
şi a materialului rulant stabileşte tipurile de norme tehnice, planificarea şi
etapele de elaborare/actualizare, structura şi regulile generale de redactare,
precum şi termenul pentru actualizarea periodică în vederea alinierii la
progresul tehnic şi ştiinţific şi armonizării cu legislaţia şi reglementările
europene în domeniul feroviar.
Art. 3. - (1) Autoritatea responsabilă cu elaborarea/
actualizarea normelor tehnice feroviare şi a normativelor feroviare pentru
proiectarea, construcţia, modernizarea, repararea şi întreţinerea
infrastructurii feroviare şi a materialului rulant este Autoritatea Feroviară
Română -AFER.
(2) Autoritatea de stat responsabilă cu aprobarea
normelor tehnice feroviare şi a normativelor feroviare pentru proiectarea,
construcţia, modernizarea, repararea şi întreţinerea infrastructurii feroviare
şi a materialului rulant elaborate de către Autoritatea Feroviară Română - AFER
este Ministerul Transporturilor.
Art. 4. - Prevederile prezentului
ordin se aplică de către Autoritatea Feroviară Română - AFER în toate etapele
de elaborare a normelor tehnice feroviare şi a normativelor feroviare, de către
operatorii de transport feroviar şi manevră feroviară, inclusiv de către
Societatea Comercială de Transport cu Metroul „METROREX" - S.A.,
administratorul şi gestionarii de infrastructură feroviară, asociaţiile
profesionale, asociaţiile patronale, asociaţiile neguvernamentale şi operatorii
economici interesaţi, în etapa de întocmire a programelor anuale de
elaborare/actualizare a normelor tehnice feroviare şi a normativelor feroviare
şi în etapa de anchetă publică.
Art. 5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicării.
p. Ministrul transporturilor,
Septimiu Buzaşu,
secretar de stat
ANEXĂ
NORMĂ
privind elaborarea/actualizarea normelor tehnice
feroviare şi a normativelor feroviare pentru proiectarea, construcţia, modernizarea, repararea si
întreţinerea infrastructurii feroviare si a
materialului rulant
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta normă stabileşte tipurile de norme
tehnice elaborate/actualizate de către Autoritatea Feroviară Română - AFER,
planificarea şi etapele de elaborare/actualizare, structura şi regulile
generale de redactare, precum şi termenul pentru actualizarea periodică în
vederea alinierii la progresul tehnic şi ştiinţific şi armonizării cu legislaţia
şi reglementările europene în domeniul feroviar.
Art. 2. - (1) Autoritatea
Feroviară Română - AFER elaborează, în calitate de instituţie publică desemnată
de către Ministerul Transporturilor, proiectele următoarelor categorii de
reglementări tehnice:
a) norme tehnice feroviare;
b) normative feroviare.
(2) Nu fac obiectul prezentei
norme instrucţiile şi instrucţiunile tehnice elaborate în baza prevederilor
Ordinului ministrului transporturilor privind stabilirea competenţelor şi
procedurilor de elaborare a reglementărilor specifice în transportul feroviar
şi cu metroul.
(3) Prezenta normă se poate
utiliza şi pentru:
a) elaborarea/actualizarea unor norme tehnice pentru
proiectarea, construcţia, modernizarea, repararea şi întreţinerea
infrastructurii şi a materialului rulant din domeniul transportului urban şi
suburban pe şine, la solicitarea proprietarilor/ deţinătorilor de
infrastructură şi de material rulant, autorităţilor publice locale şi a
operatorilor de transport urban şi suburban pe şine;
b) elaborarea, la solicitarea diverşilor beneficiari
sau din iniţiativa Autorităţii Feroviare Române-AFER, a unorghiduri feroviare
pentru activităţile privind proiectarea, construcţia, modernizarea, repararea
şi întreţinerea infrastructurii feroviare şi a materialului rulant. Ghidurile
feroviare au caracter voluntar, se aprobă de către directorul general al
Autorităţii Feroviare Române -AFER şi se publică în Buletinul AFER.
Art. 3. - Normele tehnice feroviare şi normativele
feroviare, denumite în continuare NT, sunt reglementări tehnice ale căror dispoziţii sunt obligatorii
pentru activităţile de proiectare, construire, modernizare, reparare şi
întreţinere a infrastructurii feroviare si a materialului rulant.
Art. 4. - La elaborarea/actualizarea NT trebuie avute
în vedere următoarele:
a) asigurarea respectării cerinţelor privind
siguranţa circulaţiei feroviare şi securitatea transporturilor feroviare,
securitatea şi sănătatea în muncă, integritatea călătorilor şi a mărfurilor
transportate, protecţia mediului;
b) asigurarea interschimbabilităţii pieselor,
ansamblurilor şi subansamblurilor din componenţa infrastructurii şi a materialului rulant;
c) stabilirea unui sistem unitar de cerinţe pentru
omoiogarea/agrementarea tehnică/certificarea conformităţii calităţii pieselor,
ansamblurilor şi subansamblurilor din componenţa infrastructurii feroviare şi a
materialului rulant;
d) alinierea la progresul tehnic, promovarea
utilizării celor mai recente rezultate ale ştiinţei şi tehnologiilor din
industria feroviară şi conexă;
e) eliminarea barierelor în libera circulaţie a
produselor, serviciilor şi a informaţiilor;
f) recunoaşterea pe piaţa feroviară europeană a
produselor şi serviciilor feroviare româneşti.
Termeni şi definiţii
Art. 5. - Pentru înţelegerea prezentei norme, termenii
de specialitate se definesc după cum urmează:
a) autoritate - organul
de specialitate al administraţiei publice, centrale ori locale, sau organismul
de specialitate aflat în subordinea ori în coordonarea acestuia, abilitat ca în
exerciţiul autorităţii de stat să ia măsuri obligatorii şi să adopte norme în
domeniul său de competenţă;
b) autoritate de reglementare - autoritatea care este responsabilă cu elaborarea sau cu adoptarea
normelor. In sensul prezentei norme autoritatea de reglementare este Ministerul
Transporturilor;
c) normă tehnică feroviară - documentul care stabileşte, fie în mod
direct, fie prin referire la un document de referinţă, condiţii tehnice,
caracteristici, prescripţii, cu caracter obligatoriu pentru produse şi servicii
feroviare bine definite;
d) normativ feroviar-documentul
care stabileşte, fie în mod direct, fie prin referire la un document de
referinţă, condiţii tehnice generale privind proiectarea, fabricarea,
modernizarea, întreţinerea, repararea şi exploatarea unor categorii de produse,
instalaţii şi servicii feroviare;
e) ghid feroviar- cartea
sau broşura care cuprinde diverse informaţii şi practici necesare informării în
domeniul feroviar;
f) reglementare -
documentul care conţine reguli cu caracter obligatoriu şi care a fost adoptat
de o autoritate;
g) reglementare'tehnică - reglementarea care prevede condiţii
tehnice, fie în mod direct, fie prin referire la un standard, la o specificaţie
tehnică, la un cod de bună practică sau care preia integral conţinutul
acestora;
h) specificaţie tehnică - documentul care specifică cerinţele tehnice pe care trebuie să le
satisfacă un produs, un proces sau un serviciu;
i) cod de bună practică - documentul care recomandă practici sau proceduri privind
proiectarea, construcţia, instalarea, întreţinerea şi utilizarea
echipamentelor, structurilor sau produselor;
j) sistem feroviar existent - structura alcătuită din infrastructuri feroviare care cuprind
liniile de cale ferată şi instalaţiile fixe ale sistemului feroviar plus
materialul rulant existent, de toate categoriile şi originile, care circulă pe
infrastructura respectivă;
k) subsistem feroviar existent - rezultatul împărţirii sistemului feroviar existent;
l) consens - starea care
rezultă din comunitatea sau coincidenţa de sentimente, idei, intenţii etc. ale
unor persoane sau ale unor comunităţi; stare caracterizată de concepţii comune
asupra unor chestiuni; înţelegere;
m) document de referinţă - norma tehnică, fişă a Uniunii Internaţionale a Căilor Ferate,
denumită în continuare UIC, instrucţie, standard naţional, standard european, standard internaţional sau
oricare alt act normativ public la care se face referire în cuprinsul normei
tehnice;
n) produs/serviciu feroviar critic - produsul/serviciul utilizat în domeniul transportului feroviar şi
cu metroul, încadrat în una dintre clasele de risc 1A, 1B, 2A, 2B, în
conformitate cu prevederile Ordinului ministrului transporturilor nr. 290/2000
privind admiterea tehnică a produselor şi/sau serviciilor destinate utilizării
în activităţile de construire, modernizare, întreţinere şi de reparare a
infrastructurii feroviare şi a materialului rulant, pentru transportul feroviar
şi cu metroul , cu modificările ulterioare;
o) neconformitate -
neîndeplinirea unei cerinţe specificate;
p) trasabilitate - abilitatea de a reconstitui
istoricul, aplicarea sau localizarea a ceea ce este luat în considerare.
CAPITOLUL II
Planificarea şi etapele de elaborare/actualizare a
NT
SECŢIUNEA 1
Intocmirea şi aprobarea programului anual de
elaborare/actualizare a NT
Art. 6. - (1) In luna noiembrie a fiecărui an,
Autoritatea Feroviară Română - AFER solicită potenţialelor părţi interesate,
operatori de transport feroviar, administratorul infrastructurii feroviare
publice, gestionarii infrastructurii feroviare, asociaţii profesionale,
asociaţii patronale, organizaţii neguvernamentale etc, propuneri pentru
întocmirea programului de elaborare/actualizare a NT, pentru anul următor.
(2) Termenul pentru transmiterea la Autoritatea
Feroviară Română -AFER a propunerilor de elaborare/actualizare a NT este de
maximum 45 de zile de la data adresei de solicitare.
(3) La întocmirea propunerilor, potenţialele părţi
interesate vor avea în vedere strategia de dezvoltare a sectorului feroviar,
activităţile proprii neacoperite prin NT care vizează siguranţa şi securitatea
transporturilor feroviare, securitatea şi sănătatea în muncă, protecţia
mediului înconjurător, alinierea la standardele şi normele europene.
(4) Autoritatea Feroviară Română - AFER analizează
propunerile de elaborare şi actualizare a NT şi, în funcţie de urgenţa
solicitărilor şi resursele umane de care dispune, întocmeşte Programul pentru
elaborarea/actualizarea NT pe anul........., denumit în
continuare program, conform modelului din anexa
nr. 1, care face parte integrantă din prezenta normă.
(5) Programul se aprobă de către directorul general al
Autorităţii Feroviare Române -AFER şi se avizează de către directorul general
al direcţiei care are în atribuţii şi coordonarea activităţii de reglementare
în sectorul feroviar din cadrul Ministerului Transporturilor.
(6) Orice modificare sau
completare a programului se face prin utilizarea aceleiaşi proceduri ca la
aprobarea iniţială.
SECŢIUNEA a 2-a
Etapele de elaborare/actualizare
a NT
Art. 7. -In activitatea de elaborare/actualizare a NT
trebuie parcurse următoarele etape:
a) cercetarea documentară;
b) elaborarea studiilor tehnice;
c) elaborarea proiectului NT;
d) ancheta publică, întocmirea sintezei observaţiilor;
e) analizarea şi punerea de acord a modului de
rezolvare a observaţiilor;
f) modificarea proiectului NT ca urmare a însuşirii observaţiilor;
g) consultarea Asociaţiei de Standardizare din România
- ASRO, denumită în continuare ASRO;
h) modificarea proiectului NT ca urmare a observaţiilor
ASRO;
i) elaborarea proiectului NT pentru avizare;
j) avizarea proiectului NT de către direcţiile cu
atribuţii în avizarea NT din cadrul Ministerului Transporturilor în vederea
aprobării;
k) aprobarea NT avizate de direcţiile cu atribuţii în
acest sens din Ministerul Transporturilor până la nivel de secretar de stat şi
notificarea la Ministerul Economiei şi Finanţelor pentru analizare şi stabilire
a NT ce trebuie transmise statelor membre ale Uniunii Europene, în baza Hotărârii
Guvernului nr. 1.016/2004 privind măsurile pentru organizarea şi realizarea
schimbului de informaţii în domeniul standardelor şi reglementărilor tehnice,
precum şi al regulilor referitoare la serviciile societăţii informaţionale
între România şi statele membre ale Uniunii Europene, precum şi Comisia
Europeană, cu modificările ulterioare;
l) codificarea şi evidenţa NT;
m) aprobarea NT prin ordin al ministrului
transporturilor şi publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Cercetarea documentară şi elaborarea studiilor
tehnice
Art. 8. - (1) Etapa de cercetare documentară are ca
scop cunoaşterea temeinică a domeniului ce trebuie reglementat prin studierea
documentelor de referinţă şi a unor norme similare europene sau internaţionale.
(2) Pentru stabilirea prevederilor NT care vizează
produse/servicii noi sau modernizate se vor utiliza numai documente de
referinţă (standarde, fişe UIC), armonizate cu normele tehnice europene sau cu
legislaţia europeană din domeniul ce face obiectul NT.
(3) Atunci când documentele de referinţă existente nu
fundamentează suficient cerinţele şi dispoziţiile NT se elaborează studii
tehnice pentru stabilirea unor metodologii, a unor programe de calcul, se
efectuează încercări, determinări, verificări, se consultă bazele de date şi
statisticile în domeniu.
Elaborarea/actualizarea proiectului de NT
Art. 9. - (1) NT se elaborează/actualizează, după caz,
pentru fiecare etapă din ciclul de viaţă a unui produs/serviciu feroviar
critic: proiectare, fabricare/execuţie, întreţinere şi reparare, exploatare,
urmărire a comportării în exploatare.
(2) Soluţiile tehnice stabilite trebuie să acopere
întreaga problematică a obiectului normei tehnice, trebuie să ia în considerare
diferitele ipoteze care se pot ivi la aplicarea NT şi să fie prezentate în
succesiune logică. Atunci când în aplicarea unei NT se constată neconformităţi,
respectiva NT se modifică în conformitate cu prevederile art. 28.
(3) Pentru elaborarea/actualizarea proiectului NT care
se transmite în ancheta publică se vor respecta prevederile cap. II secţiunea a 3-a.
Ancheta publică, întocmirea sintezei observaţiilor
Art. 10. - (1) Proiectul NT
elaborat va fi trimis în anchetă publică la factorii interesaţi, stabiliţi de
către Autoritatea Feroviară Română - AFER, în funcţie de complexitatea şi
domeniul de aplicare ale normei tehnice, după caz: institute de proiectare şi
cercetare, instituţii de învăţământ superior, operatori de transport feroviar,
administratorul infrastructurii feroviare publice, gestionari de infrastructură
feroviară, societăţi comerciale constructoare, reparatoare, societăţi care
întreţin şi exploatează infrastructura feroviară şi materialul rulant,
asociaţii patronale, asociaţii profesionale, organizaţii neguvernamentale.
(2) Observaţiile cu privire la proiectul NT se
transmit la Autoritatea Feroviară Română - AFER în scris, argumentate şi cu
precizarea documentelor de referinţă în baza cărora au fost formulate. Atunci
când părţile interesate, supuse anchetei publice, nu răspund în termen de 45 de
zile calendaristice de la data transmiterii NT în anchetă publică, se consideră
că nu au observaţii şi că sunt de acord cu proiectul NT în forma primită.
(3) Sinteza observaţiilor se întocmeşte în
conformitate cu modelul din anexa nr. 2, care face parte integrantă din
prezenta normă.
Art. 11. - (1) Analiza modului de însuşire a
observaţiilor se face în cadrul unei întâlniri, la sediul Autorităţii Feroviare
Române -AFER, a reprezentaţilor tuturor părţilor interesate, care au participat
la ancheta publică, indiferent dacă au transmis sau nu observaţii scrise.
(2) Deciziile privind modul de însuşire a
observaţiilor sunt luate, de regulă, prin consultarea şi cu acordul tuturor
părţilor interesate care participă la şedinţă. Atunci când există opinii şi
propuneri contrare, deciziile se iau pe baza votului a cel puţin două treimi
din numărul participanţilor la şedinţă.
(3) Principalele propuneri cu
privire la modificarea şi completarea proiectului NT, precum şi opiniile şi
propunerile contrare se consemnează în procesul-verbal al şedinţei.
Procesul-verbal al şedinţei se semnează de către toţi delegaţii prezenţi
reprezentanţi ai părţilor interesate.
(4) Proiectul NT modificat ca urmare a însuşirii
observaţiilor devine proiect al NT.
Consultarea Asociaţiei de Standardizare din România
- ASRO
Art. 12. - (1) Proiectul NT însoţit de procesul-verbal
al şedinţei se transmite de către Autoritatea Feroviară Română - AFER la ASRO,
pentru a fi analizat din punctul de vedere al modului cum sunt făcute
referirile la standardele naţionale, europene şi internaţionale, în
conformitate cu prevederile Legii nr. 177/2005 pentru completarea art. 9 din
Ordonanţa Guvernului nr. 39/1998 privind activitatea de standardizare
naţională.
(2) Proiectul NT modificat ca urmare a recomandărilor
ASRO devine proiect pentru avizare.
Avizarea proiectelor NT de către direcţiile din
Ministerul Transporturilor
şi notificarea lor către statele membre ale
Uniunii Europene
Art. 13. - Proiectele de NT elaborate/actualizate se
trimit pentru avizare şi aprobare la direcţia din cadrul Ministerului
Transporturilor care are în atribuţii şi coordonarea activităţii de
reglementare în sectorul feroviar, în conformitate cu regulamentul propriu
întocmit în baza legislaţiei în vigoare.
Art. 14. - (1) Proiectele NT, avizate de către
direcţiile cu atribuţii în avizarea NT din Ministerul Transporturilor până la
nivel de secretar de stat, se transmit de Ministerul Transporturilor la
Ministerul Economiei şi Finanţelor - Compartimentul pentru schimb de informaţii
pentru reglementările tehnice, pentru a fi analizate din punctul de vedere al
existenţei unor bariere în calea liberei circulaţii a mărfurilor şi a
informaţiilor.
(2) Compartimentul pentru schimb de informaţii pentru
reglementările tehnice din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor
întocmeşte observaţiile rezultate din analiză şi stabileşte care dintre NT
trebuie notificate statelor membre ale Uniunii
Europene.
(3) După însuşirea observaţiilor de către Autoritatea
Feroviară Română - AFER, NT care trebuie notificate se transmit
Compartimentului pentru schimb de informaţii pentru reglementările tehnice, iar
cele care nu trebuie notificate statelor membre ale Uniunii Europene sunt
transmise la direcţiile cu atribuţii de avizare şi aprobare din cadrul Ministerului
Transporturilor, pentru reavizare şi aprobare.
(4) După însuşirea de către Autoritatea Feroviară
Română a eventualelor observaţii primite de la statele membre ale Uniunii
Europene, NT se transmit la Ministerul Transporturilor, pentru avizare şi aprobare
la nivel de ministru.
SECŢIUNEA a 3-a
Structura şi modul de redactare al NT
Pagina de gardă
Art. 15. - (1) Pagina de gardă
a unei NT trebuie să fie conformă cu modelul din anexa nr. 3, care face parte
integrantă din prezenta normă.
(2) Pagina de gardă conţine pe verso preambulul NT.
Acesta descrie pe scurt scopul NT, domeniul de aplicare, utilizatorii,
documentele de referinţă utilizate şi normele tehnice sau alte documente
tehnice normative pe care le înlocuieşte.
Structura NT
Art. 16. - NT sunt structurate pe capitole, puncte,
subpuncte şi alineate. In textul NT pot fi introduse figuri, tabele, grafice,
desene şi schiţe. In funcţie de subiectul NT, aceasta poate conţine şi anexe.
Capitol
Art. 17. - (1) Titlul capitolului trebuie să fie cât
mai concis, clar şi exact, fără ambiguităţi şi detalii inutile. Capitolele se
numerotează cu cifre arabe.
(2) Fiecare capitol tratează un aspect specific al
subiectului şi este de sine stătător. Dacă subiectul capitolului conţine
aspecte comune, acestea trebuie prezentate la începutul capitolului, iar
aspectele specifice sunt descrise în continuare, ca părţi distincte.
Punctul
Art. 18. - Punctul este
subdiviziunea de bază a conţinutului unei NT. Fiecare punct se numerotează cu
cifre arabe, începând cu cifra care indică numărul capitolului, şi este urmat
eventual de un titlu amplasat separat de textul care urmează.
Subpunctul şi alineatul
Art. 19. - (1) Subpunctul este subdiviziunea numerotată
a unui punct şi poate la rândul său să fie subdivizat până la nivelul 4. Fiecare
subpunct poate să aibă eventual un titlu amplasat separat de textul care
urmează. Intre cifrele care indică subpunctul se vor
pune puncte (de exemplu, subpunctul 1.2.5).
(2) Alineatul este elementul structural al unui
subpunct, constituit dintr-o propoziţie sau frază prin care se asigură
succesiunea logică a ideilor şi o coerenţă a prevederilor. Alineatul se
evidenţiază printr-o uşoară retragere de la alinierea textului pe verticală şi
se numerotează la începutul fiecăruia cu litere mici ale alfabetului român. In
cadrul alineatului, mai multe propoziţii vor fi separate prin punct şi virgulă.
Enumerări
Art. 20. - Enumerările trebuie introduse printr-o frază
sau propoziţie completă, urmată de două puncte. Fiecare termen al enumerării
trebuie precedat de o literă a alfabetului românesc, urmată de o paranteză, iar
dacă este necesar, pot exista subdiviziuni numerotate cu cifre arabe, urmate de
paranteze. O altă modalitate de enumerare, după două puncte, se poate face prin
utilizarea unor liniuţe.
Anexe
Art. 21. - (1) Anexele trebuie să aibă un temei-cadru
în corpul NT şi să se refere exclusiv la subiectul determinat prin textul de
trimitere. Anexele trebuie să fie prezentate în ordinea strictă în care sunt
citate în text.
(2) Anexele pot cuprinde: prevederi, metodologii
concretizate în texte, tabele, desene sau diagrame, fişe de măsurători,
prescripţii tehnice. Anexele vor fi numerotate cu cifre arabe şi vor avea un
titlu care cuprinde exprimarea sintetică a ideii din textul de trimitere.
(3) Atunci când NT cuprinde anexe, ultimul capitol al
acesteia se va denumi „Anexe" şi va cuprinde denumirea tuturor anexelor şi
precizarea că ele fac parte integrantă din NT.
Tabele
Art. 22. - (1) Tabelele trebuie utilizate atunci când
datele reprezintă cel mai eficient mijloc de prezentare a informaţiei, în cea
mai uşoară formă de înţelegere a acesteia. Textul NT trebuie să facă referire
explicită la tabelele cuprinse în ea.
(2) Deasupra tabelului se va scrie „Tabelul
nr......", făcându-se numerotarea
cu cifre arabe, şi în continuare, dacă există, se precizează titlul. Tabelele
pot conţine note de subsol pentru unele explicaţii suplimentare.
Figuri
Art. 23. - (1) Figurile trebuie utilizate atunci când
reprezintă mijlocul cel mai eficient şi uşor de înţeles în prezentarea
informaţiilor, făcându-se referire la ele în cadrul textului.
(2) Imaginile trebuie prezentate sub formă de desene,
grafice, scheme sau diagrame, sub care se scrie „Figura nr....", se
numerotează cu cifre arabe şi vor fi urmate, dacă este cazul, de un titlu
centrat pe orizontală sub figură.
Art. 24. - Detaliile privind reprezentarea figurilor,
întocmirea tabelelor, utilizarea unităţilor de măsură, simboluri şi semne,
formule matematice, abrevieri, simboluri grafice, toleranţe, formele de exprimare
a prevederilor, evidenţa actualizărilor şi evidenţa modificărilor NT vor fi
stabilite prin instrucţiuni de lucru aprobate de către directorul general al
Autorităţii Feroviare Române-AFER.
Stilul de redactare
Art. 25. - (1) Partea de reglementare a NT o constituie
conţinutul propriu-zis al său, alcătuit din totalitatea prevederilor
obligatorii care fac obiectul normei.
(2) La punctul „domeniul de
aplicare" trebuie să fie definite fără ambiguităţi subiectul tratat şi
limitele de aplicare, fără să fie impuse condiţii.
(3) Prin modul de exprimare, NT trebuie să asigure
dispoziţiilor sale un caracter obligatoriu. Atunci când dispoziţiile nu vizează
siguranţa circulaţiei, securitatea şi sănătatea oamenilor, integritatea
călătorilor şi a mărfurilor transportate, mediul înconjurător, acestea pot
avea, după caz, caracter permisiv, alternativ, tranzitoriu, temporar, de
recomandare. Caracterul lor trebuie să rezulte clar din redactarea normelor.
(4) Textul NT trebuie să fie clar, concis, fără
echivoc, fără greşeli sintactice şi formulări confuze. Forma exprimării nu
trebuie să prejudicieze conţinutul normei.
(5) Termenii de specialitate, simbolurile şi abrevierile utilizate se definesc într-un punct distinct la
începutul NT.
Modul de referire la standardele naţionale şi la
actele normative
Art. 26. - (1) In cuprinsul NT se fac referiri la
standardele naţionale, europene sau internaţionale, reglementări, fişe UIC,
rapoarte ale Institutului European de Cercetare în domeniul Căilor Ferate -
ERRI, instrucţii, instrucţiuni, alte acte normative care sunt publice.
Referirile la standarde trebuie să prevadă explicit că aplicarea lor reprezintă
o modalitate recomandată pentru asigurarea conformităţii cu cerinţele din
standardele respective.
(2) Preluarea parţială sau totală a unor standarde
pentru elaborarea NT care se referă la produse/servicii care afectează viaţa şi
sănătatea oamenilor şi mediul înconjurător se face cu
respectarea prevederilor legale în vigoare.
(3) Referirile la reglementări şi la acte normative în
cadrul NT se fac numai dacă acestea sunt publicate în totalitatea lor în
Monitorul Oficial al României, Partea I, prin
precizarea categoriei juridice a acestora, a
denumirii, a numărului şi a datei Monitorului Oficial în care au fost
publicate.
(4) Documentele de referinţă vor fi cuprinse într-o
anexă la NT, denumită Lista
documentelor de referinţă.
(5) In cuprinsul NT documentul de referinţă va fi
menţionat prin numărul de ordine din Lista documentelor de referinţă, încadrat
între paranteze drepte.
SECŢIUNEA a 4-a
Codificarea şi aprobarea NT
Art. 27. - (1) După însuşirea ultimelor observaţii
efectuate de către direcţiile din Ministerul Transporturilor cu atribuţii
pentru avizarea NT sau, după caz, de către Ministerul Economiei şi Finanţelor -
Compartimentul pentru schimb de informaţii pentru reglementările tehnice,
Autoritatea Feroviară Română -AFER va atribui fiecărei NT un cod unic de
identificare, care se înscrie pe pagina de gardă, în colţul din stânga, sus
conform anexei nr. 3. Codificarea
se face în conformitate cu prevederile din anexa nr. 4, care face parte
integrantă din prezenta normă.
(2) Aprobarea NT se face prin ordin al ministrului transporturilor în conformitate cu reglementările în vigoare.
CAPITOLUL III
Modificarea şi completarea NT
Art. 28. - (1) Modificarea unei NT se face atunci când
în aplicarea ei se constată neconformităţi sau atunci când, prin alte
reglementări tehnice sau acte normative, se modifică cerinţele privitoare la
siguranţa şi securitatea transportului feroviar, sănătatea şi securitatea în
muncă, protecţia mediului şi compatibilitatea tehnică.
(2) Propunerile de modificare a unei NT se transmit în
scris la Autoritatea Feroviară Română - AFER de către
orice operator economic care utilizează NT în activităţile de
proiectare/fabricare/întreţinere şi reparare/exploatare a produselor feroviare
critice, precum şi în activităţile de furnizare a serviciilor feroviare
critice. Propunerile de modificare trebuie să fie justificate, precizând
reglementările tehnice, actele normative sau alte motive care au stat la baza
formulării acestora.
(3) Propunerile de modificare vor fi analizate şi
textul modificării se va stabili prin consens în cadrul unor şedinţe de
analiză, la care sunt invitaţi să participe operatorul economic care a făcut
propunerea şi toţi factorii interesaţi la care NT a fost transmisă în anchetă
publică înainte de aprobarea iniţială. Şedinţele de analiză şi punere de acord
a textului de modificare vor avea loc la sediul Autorităţii Feroviare Române -AFER.
(4) Completarea NT constă în introducerea unor
dispoziţii noi, care cuprind soluţii şi ipoteze suplimentare, exprimate în
texte care se adaugă prevederilor existente, prin
utilizarea unei formule de exprimare consacrate.
(5) Modificările şi completările unei NT pot viza
reformulări ale dispoziţiilor, modificarea unor valori ale parametrilor sau
caracteristicilor tehnice, modificarea graficelor/diagramelor/ desenelor, corectarea erorilor de redactare etc.
(6) Modificarea sau completarea unei NT este admisă
numai dacă nu este afectată concepţia generală ori caracterul unitar al
acesteia sau dacă nu priveşte întreaga ori cea mai mare parte a normei în cauză. In caz contrar, se
elaborează o nouă NT. Deciziile privind validarea propunerilor de modificare şi
completare se iau în conformitate cu prevederile art. 11 alin. (2).
(7) Propunerile de modificare şi completare a NT vor
fi consemnate în procesul-verbal al şedinţei de analiză, care se semnează de
către participanţi şi se anexează la proiectul de ordin al ministrului
transporturilor pentru aprobarea modificărilor.
(8) Aprobarea modificărilor şi completărilor unei NT se
face urmând aceeaşi procedură ca la aprobarea ei iniţială.
Actualizarea NT
Art. 29. - (1) Actualizarea unei NT este o acţiune
planificată şi constă în modificarea unor articole, capitole sau a textului, în
cea mai mare parte sau în întregime, ca urmare a modificării documentelor de
referinţă, a unor norme conexe sau a altor acte normative, şi are ca scop
alinierea NT la progresul tehnic.
(2) Cu ocazia actualizării unei NT se introduc şi
toate modificările şi completările ulterioare efectuate în textul NT în cauză.
(3) Normele tehnice se actualizează periodic la intervale de 3 ani.
(4) Aprobarea unei NT actualizate se face conform
procedurii urmate la aprobarea iniţială.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 30. - NT elaborate înainte de intrarea în vigoare
a prezentei norme rămân în forma în care au fost elaborate până la prima
actualizare.
Art. 31. - Responsabilitatea pentru conţinutul tehnic
al NT revine în exclusivitate Autorităţii Feroviare Române -AFER.
Art. 32. - Observaţiile rezultate din analiza NT la
direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Transporturilor, care
avizează NT în vederea aprobării, nu trebuie să afecteze conţinutul tehnic al
prevederilor stabilite prin consens în cadrul şedinţei de analiză a sintezei
observaţiilor.
ANEXA Nr. 1 la normă
AUTORITATEA FEROVIARA ROMÂNĂ -
AFER
Director general,
...............................................................
(numele, prenumele şi semnătura)
DIRECŢIA GENERALA INFRASTRUCTURA ŞI TRANSPORT
FEROVIAR
Director general,
...............................................................
(numele, prenumele şi semnătura)
PROGRAM
pentru elaborarea/actualizarea NT pe anul ....
- model -
Nr. crt.
|
Denumirea NT
|
Categoria NT
|
Data elaborării proiectului NT
(inclusiv ancheta publică)
|
Data transmiterii la ASRO pentru
consultare
|
Data depunerii la MT- DGITF pentru
avizare în vederea aprobării
|
Responsabil Colectiv elaborare
|
Observaţii
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
Director coordonator,
...............................................................
(numele, prenumele şi semnătura)
Şef serviciu,
...............................................................
(numele, prenumele şi semnătura)
ANEXA Nr. 2 la normă
SERVICIUL ELABORARE NORME
Nr..........
SINTEZA
observaţiilor la proiectul NT
privind ,........................................................"
(titlul NT)
- model -
Nr. crt.
|
Capitolul, punctul, subpunctul din
NT la care se referă observaţia
|
Denumirea operatorului economic care a făcut observaţia/propunerea şi nr./data actului
de transmitere
|
Conţinutul observaţiei/ propunerii
|
Propunerile AFER privind modul de
rezolvare a observaţiei
|
1
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
Şef serviciu,
...............................................................
(numele, prenumele şi semnătura)
ANEXA Nr. 3 la normă
PAGINA DE GARDA
- model -
DENUMIREA TIPULUI NT
Cod NT.........................
DENUMIREA NT
...............................................................
...............................................................
...............................................................
NT are caracter obligatoriu
ANEXA Nr. 4 la normă
CODIFICAREA ŞI
STABILIREA
documentelor pentru asigurarea trasabilităţii procesului de elaborare a NT
1. Codificarea NT
Fiecărei NT i se atribuie un cod de tip alfanumeric,
format dintr-un grup de litere care semnifică prescurtarea denumirii categoriei
documentului, urmat de un grup numeric format din 5 cifre şi de anul intrării
în vigoare.
a) Grupurile de litere au următoarea semnificaţie:
NTF- normă tehnică
feroviară;
NF - normativ feroviar;
GF - ghid feroviar.
b) Grupul numeric are
următoarea semnificaţie:
- primele două cifre indică domeniul şi subdomeniul
activităţii feroviare, conform codificării domeniilor şi subdomeniilor din
sectorul feroviar menţionate la pct. 2 de mai jos;
- următoarele 3 cifre indică numărul de ordine al NT
din registrul de evidenţă întocmit conform instrucţiunilor de lucru elaborate
de Autoritatea Feroviară Română -AFER.
Exemple de codificare:
a) Normă tehnică feroviară „Vehicule de cale ferată.
Controlul ultrasonic al osiilor montate de la vagoane" se codifică astfel:
NTF 51-001: 2008, semnificaţia literelor şi cifrelor
fiind:
- NTF - normă tehnică feroviară;
- 51 - codul domeniului şi subdomeniului (5 - codul
domeniului „Vagoane"; 1 - codul subansamblului „Organe de rulare şi
suspensii");
- 001 - numărul de ordine din
registrul de evidenţă pentru grupa 51;
- 2008 - anul intrării în vigoare a NTF.
b) Normativ feroviar „Vehicule de cale ferată. Revizii
şi reparaţii planificate" se codifică astfel:
NF 67-005: 2008, semnificaţia literelor şi cifrelor fiind:
- NF - normativ feroviar;
- 67 - codul domeniului şi subdomeniului (6 - codul
domeniului „Tracţiune"; 5 - codul subdomeniului „întreţinerea şi repararea
vehiculelor feroviare");
- 005 - numărul de ordine din registrul de evidenţă
pentru grupa 67;
- 2008 - anul intrării în vigoare a NF.
2. Codificarea
domeniilor şi a subdomeniilor feroviare 2.1. Codificarea domeniilor feroviare
1. TRAFIC DE CĂLĂTORI ŞI BAGAJE
2. TRAFIC DE MĂRFURI
3. FINANŢE, CONTABILITATE, COSTURI, STATISTICI
4. EXPLOATARE
5. VAGOANE-PROIECTARE,
CONSTRUCŢIE, REPARAŢIE, MENTENANŢĂ
6. TRACŢIUNE-PROIECTARE, CONSTRUCŢIE, REPARAŢIE,
MENTENANŢĂ
7. INFRASTRUCTURĂ FEROVIARĂ-PROIECTARE, CONSTRUCŢIE,
MODERNIZARE, REABILITARE, MENTENANŢĂ ŞI INTERVENŢII
8. MATERIALE Şl SUBANSAMBLURI
9. METROU
10. DIVERSE
2.2. Codificarea subdomeniilor feroviare
1. TRAFIC DE CĂLĂTORI Şl BAGAJE
0. Reglementări şi acorduri internaţionale
1. Elaborare şi aplicare tarife internaţionale
2. Tarife interne
3. Agenţii de voiaj
4. Dezvoltare trafic de călători. Măsuri comerciale
5. Rezervă
6. Rezervă
7. Executare serviciu în trenuri
8. Rezervă
9. Relaţii cu alte moduri de transport
2. TRAFIC DE MĂRFURI
0. Reglementări şi acorduri internaţionale
1. Elaborare şi aplicare tarife internaţionale
2. Tarife interne
3. Vamă în general
4. Nomenclator de mărfuri
5. Dezvoltare trafic de mărfuri. Măsuri
6. Ambalare şi etichetare către public
7. Alte moduri de transport: paletizare, containerizare
8. Transporturi cu vagoane particulare
9. Transporturi combinate
3. FINANŢE, CONTABILITATE,
COSTURI, STATISTICI
0. Schimb şi conturi elementare
1. Conturi generale
2. Productivitate la căile ferate
3. Măsuri pentru uniformizare
4. Avantaje financiare acordate utilizatorilor
5. Organizare lucrări
6. Costuri
7. Rezervă
8. Statistici
9. Rapoarte. Analize
4. EXPLOATARE
0. Organizare generală. Schimb de informaţii
1. Transport de călători, bagaje şi colete expres
2. Transport de mărfuri
3. Transporturi speciale/excepţionale
4. Vagoane de călători. Caracteristici. Schimburi
5. Vagoane de marfă.
Caracteristici. Schimburi
6. Circulaţia trenurilor. Reglementări de siguranţă
7. Executarea serviciului în gări şi trenuri
8. Staţii de cale ferată. Frontiere regionale.
Frontiere de stat
9. Terminale. Transbordări
5. VAGOANE-PROIECTARE,
CONSTRUCŢIE, REPARAŢIE, MENTENANŢĂ
0. Dispoziţii generale în relaţia cu infrastructura de
cale ferată
1. Rulare şi suspensii
2. Aparate de legare şi tamponare
3. Şasiuri şi cutii
4. Frâne
5. Alimentarea cu energie. Iluminat. Incălzire. Confort
6. Prescripţii diverse privind
vagoanele de călători
7. Prescripţii diverse privind vagoanele de marfă.
Tipuri de vagoane
8. Semne convenţionale şi inscripţii exterioare şi
interioare
9. Containere. Palete. Vehicule rutiere adaptate pentru
mers pe calea ferată
6. TRACŢIUNE - PROIECTARE, CONSTRUCŢIE,
REPARAŢIE, MENTENANŢĂ
0. Prescripţii generale cu privire la tracţiunea pe
liniile electrificate
1. Tracţiune electrică. Locomotive electrice
2. Tracţiune cu motoare Diesel. Locomotive
Diesel. Automotoare
3. Mijloace de tracţiune cu alte moduri de propulsie
4. Prescripţii comune pentru diferitele mijloace de
tracţiune
5. Rame şi unităţi de tracţiune
6. Trenuri de mare viteză
7. Intreţinere şi reparare vehicule feroviare
8. Rezervă
9. Rezervă
7. INFRASTRUCTURĂ FEROVIARĂ-PROIECTARE, CONSTRUCŢIE,
MODERNIZARE, REABILITARE, MENTENANŢĂ Şl INTERVENŢII
0. Caracteristici generale ale liniilor
1. Suprastructura căii
2. Terasamente, lucrări de consolidare şi apărare,
colectarea şi drenarea apelor
3. Semnalizare, centralizare, telecomandă
4. Telecomunicaţii
5. Instalaţii fixe pentru tracţiunea electrică
6. Staţii şi clădiri
7. Treceri la nivel, pasaje superioare şi inferioare,
tuneluri pietonale
8. Poduri şi tuneluri
9. Trenuri de lucru şi utilaje
de cale
8. MATERIALE Şl SUBANSAMBLURI
0. Liste selective
1. Organe de rulare şi suspensii
2. Organe de tamponare, tracţiune - legare
3. Organe din componenţa instalaţiilor de frână
4. Elemente ale materialului rulant remorcat
5. Elemente ale materialului rulant motor
6. Materiale de cale, piese componente şi subansambluri
ale instalaţiilor pentru lucrări de reabilitare şi intervenţii
7. Asamblări nedemontabile (sudare, nituire, lipire)
8. Acoperiri de protecţie anticorozivă, vehicule
feroviare şi subansambluri
9. Rezervă
9. METROU
0. Organe. Relaţii. Convenţii
1. Exploatare şi întreţinere reţea
2. Trafic de călători
3. Finanţe. Contabilitate. Costuri. Statistici
4. Circulaţie trenuri. Reglementări siguranţă
5. Material rulant. Rame
6. Galerii. Trenuri
7. Trenuri de lucru şi utilaje de cale, drezine
8. Rezervă
9. Rezervă
10. DIVERSE - INFORMATICĂ
0. Rapoarte. Analize
1. Diverse. Convenţii
2. Transmisie date. Tratare informaţii
3. Documentaţie
4. Codificare
5. Informatizare
6. Aprovizionare
7. Personal (Evidenţă. Pregătire)
8. Gabarite
9. Rezervă
3. Stabilirea
documentelor care asigură trasabilitatea procesului de elaborare a NT
In scopul asigurării trasabilităţii pentru fiecare NT,
aprobată sau neaprobată, se formează un dosar care trebuie să cuprindă:
a) programul anual de elaborare/actualizare a NT;
b) proiectul NT;
c) adresele de trimitere în anchetă publică (la
Autoritatea Feroviară Română -AFER şi la alţi factori interesaţi);
d) adresele cu observaţiile primite ca urmare a anchetei publice;
e) sinteza observaţiilor;
f) procesul-verbal al şedinţei de analiză şi punere de
acord a observaţiilor;
g) proiectul NT pentru avizare la Asociaţia de
Standardizare din România-ASRO;
h) adresa de trimitere a NT la Asociaţia de
Standardizare din România -ASRO pentru verificarea modului în care s-au făcut
referirile la standardele naţionale, europene şi internaţionale în baza Legii
nr. 177/2005 pentru completarea art. 9 din Ordonanţa Guvernului nr. 39/1998
privind activitatea de standardizare naţională;
i) răspunsul Asociaţiei de Standardizare din România -
ASRO cu recomandările privind modul în care s-au făcut referirile la standardele
naţionale, europene şi internaţionale în conţinutul normei;
j) proiectul de ordin pentru aprobarea NT;
k) referatul de aprobare a NT;
l) adresele de trimitere a
proiectului NT la Ministerul Transporturilor, pentru avizare şi aprobare;
m) adresele cu observaţiile direcţiilor de specialitate
din Ministerul Transporturilor;
n) adresele cu observaţiile Ministerului Economiei şi
Finanţelor - Compartimentul pentru schimb de informaţii, referitoare la NT care
se notifică statelor membre ale Uniunii Europene;
o) adresa de trimitere la Ministerul Economiei şi
Finanţelor;
p) documentele solicitate de Ministerul Economiei şi
Finanţelor (notificare, studiul de impact, lista documentelor de referinţă);
q) norma tehnică aprobată;
r) alte acte privind corespondenţa cu factorii
interesaţi;
s) documentaţia tehnică (desene, grafice, prescripţii)
primită de Autoritatea Feroviară Română -AFER la şedinţa de analiză a
observaţiilor, care justifică observaţiile efectuate de participanţi;
t) Procesele-verbale ale şedinţelor de analiză a
propunerilor de modificare;
u) ordinele ministrului transporturilor pentru
aprobarea modificărilor;
v) alte documente.
Pentru fiecare actualizare se întocmeşte un dosar
separat, care trebuie să conţină documentele menţionate mai sus.
Dosarul cu documentele de mai sus se păstrează în
arhiva Autorităţii Feroviare Române - AFER. La arhivarea şi scoaterea din
arhivă a normelor tehnice se vor respecta prevederile procedurilor interne
AFER.