ORDIN Nr. 1372
din 29 septembrie 2010
privind aprobarea Procedurii
de autorizare a unitatilor protejate
ACT EMIS DE:
MINISTERUL MUNCII, FAMILIEI SI PROTECTIEI SOCIALE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 676 din 5 octombrie 2010
Având în vedere:
- art. 81 alin. (3) din Legea nr. 448/2006 privind
protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare;
- art. 43-45 din Normele metodologice de aplicare a
prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor
persoanelor cu handicap, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 268/2007, cu
modificările şi completările ulterioare;
- art. 3 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 68/2010 privind unele măsuri de reorganizare a Ministerului
Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale şi a activităţii instituţiilor aflate în
subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea sa;
- art. 3 alin. (1) pct. 2417 din Hotărârea Guvernului nr. 11/2009 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, cu
modificările şi completările ulterioare,
în temeiul art. 12 din Hotărârea Guvernului nr.
11/2009, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Procedura de autorizare a
unităţilor protejate, prevăzută în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Direcţiile de specialitate din cadrul
Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale vor duce la îndeplinire
dispoziţiile prezentului ordin.
Art. 3. - La data publicării
prezentului ordin, Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap nr. 60/2007
privind aprobarea Procedurii de autorizare a unităţilor protejate, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 291 din 3
mai 2007, se abrogă.
Art. 4. -Autorizaţiile eliberate până la data intrării
în vigoare a prezentului ordin rămân valabile, cu condiţia respectării art. 11
alin. (1) din anexă.
Art. 5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul muncii, familiei şi
protecţiei sociale,
Ioan Nelu Botiş
ANEXĂ
PROCEDURĂ
de autorizare a unităţilor protejate
Art. 1. - Prezenta procedură stabileşte modalitatea şi
condiţiile de autorizare a unităţilor protejate, pe baza autorizaţiei eliberate
în condiţiile Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor
persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
Art. 2. - (1) Autorizaţia reprezintă actul
administrativ care dă dreptul de funcţionare a entităţii respective ca unitate
protejată.
(2) Autorizaţia este eliberată de către Ministerul
Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, denumit în continuare MMFPS, prin ordin al ministrului
muncii, familiei şi protecţiei sociale, la propunerea Direcţiei generale
protecţia persoanelor cu handicap, denumită în continuare DGPPH.
Art. 3. -In vederea autorizării ca unitate protejată,
entitatea trebuie să se încadreze în una dintre situaţiile prevăzute de art. 44
din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006 privind
protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr. 268/2007, cu modificările şi completările ulterioare,
şi anume:
a) operatorii economici cu personalitate juridică,
indiferent de forma de proprietate şi organizare, care au cel puţin 30% din
numărul total de angajaţi persoane cu handicap încadrate cu contract individual
de muncă;
b) secţii, ateliere sau alte
structuri din cadrul operatorilor economici, instituţiilor publice sau din
cadrul organizaţiilor neguvernamentale, care au gestiune proprie şi cel puţin
30% din numărul total de angajaţi persoane cu handicap încadrate şi salarizate;
c) persoana fizică cu handicap
autorizată potrivit legii să desfăşoare activităţi economice independente,
inclusiv asociaţia familială care are în componenţă o persoană cu handicap.
Sunt incluse aici şi persoanele fizice cu handicap autorizate în baza unor legi
speciale, care îşi desfăşoară activitatea atât individual, cât şi în una dintre
formele de organizare ale profesiei.
Art. 4. - Condiţiile de autorizare ale entităţilor
solicitante sunt următoarele:
a) să aibă gestiune proprie;
b) cel puţin 30% din numărul total de angajaţi să fie
persoane cu handicap;
c) produsele sau serviciile să
fie realizate prin propria activitate a persoanelor cu handicap angajate, cu
excepţia celor oferite de unităţile protejate înfiinţate în cadrul
organizaţiilor persoanelor cu handicap;
d) documentele depuse să fie în termen de valabilitate.
Art. 5. - (1) Dosarul cu documentele necesare obţinerii autorizaţiei
se depune, personal sau prin poştă, cu confirmare de primire, la sediul MMFPS din municipiul Bucureşti,
str. Dem. I. Dobrescu nr. 2-4, sectorul 1.
(2) Dosarul va cuprinde următoarele documente:
a) cerere pentru eliberarea autorizaţiei, conform anexei nr. 1, care face parte integrantă din
prezenta procedură;
b) copii legalizate de pe
actele privind înfiinţarea şi organizarea entităţii care solicită autorizarea:
act constitutiv, statut, certificat de înregistrare la registrul comerţului,
încheierea eliberată de judecătorie, copie de pe certificatul constatator,
copie de pe certificatul de înscriere a persoanei juridice fără scop
patrimonial, copii de pe alte acte doveditoare privind înfiinţarea, organizarea
şi exercitarea unor profesii în baza unor legi
speciale;
c) un tabel cu structura şi
numărul total al personalului angajat cu contract individual de muncă, din care
să rezulte procentul de persoane cu handicap încadrate;
d) un document justificativ din partea operatorului
economic, instituţiei publice sau a organizaţiei
neguvernamentale prin care se atestă înfiinţarea unei secţii, a unui atelier
sau a unei alte structuri ca unitate protejată, cu respectarea condiţiilor de
autorizare prevăzute la art. 4;
e) o descriere a activităţilor realizate integral sau
parţial de persoana cu handicap, în scopul obţinerii produselor
comercializabile sau în scopul prestării serviciilor;
f) copii de pe contractele
individuale de muncă ale persoanelor cu handicap angajate, certificate conform
cu originalul;
g) copie a fişei/fişelor de
post a/ale persoanei/persoanelor cu handicap angajate;
h) copie de pe documentul care atestă încadrarea în
grad de handicap/invaliditate gradul III, a persoanelor cu handicap/ invalide
gradul III angajate, respectiv autorizate, în termen de
valabilitate;
i) declaraţie pe propria răspundere, sub sancţiunea
art. 292 din Codul penal, că vor fi respectate condiţiile de autorizare şi va
fi comunicat MMFPS orice modificare intervenită cu privire la sediul
social/profesional/sau al punctului de lucru, numărul de persoane cu handicap
angajate, documentul de încadrare în grad de handicap/invaliditate gradul III
şi suspendarea activităţii, conform anexei nr. 2, care face parte integrantă
din prezenta procedură.
(3) Documentele cuprinse la
alin. (2) lit. a), c), d), e), g), i) trebuie să fie datate, semnate de către
reprezentantul legal, ştampilate şi în termen de valabilitate.
(4) Orice modificare
intervenită cu privire la sediul social/profesional/sau al punctului de lucru
necesită eliberarea unei alte autorizaţii. In acest sens, solicitantul depune o
cerere însoţită de copii de pe documentele care atestă modificarea.
Art. 6. - (1) Dosarul va fi analizat de către DGPPH
care, în termen de 20 de zile de la data înregistrării, va întocmi o notă prin
care propune ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale eliberarea
autorizaţiei de funcţionare ca unitate protejată, conform anexei nr. 3, care
face parte integrantă din prezenta procedură.
(2) Eliberarea autorizaţiei are loc în baza notei
aprobate de ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale prevăzute la alin.
(1) şi este semnată de acesta.
(3) In cazul în care din analiza dosarului se constată
că nu sunt respectate condiţiile de autorizare ca unitate protejată prevăzute
la art. 4, DGPPH va notifica solicitantul în acest sens în termen de 10 zile
lucrătoare şi va emite o notificare de respingere a cererii.
(4) Autorizaţiile eliberate sunt evidenţiate nominal,
într-un registru numerotat si stampilat pe fiecare pagină, la nivelul DGPPH.
(5) Autorizaţiile eliberate pot
fi atacate potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu
modificările şi completările
ulterioare, cererile adresate instanţei fiind scutite de taxa judiciară de
timbru.
Art. 7. -Autorizaţia îşi păstrează valabilitatea pe perioada
în care sunt îndeplinite dispoziţiile legale referitoare la condiţiile de
autorizare ale unităţilor protejate, prevăzute la art. 4.
Art. 8. - (1) Unitatea protejată autorizată are
obligaţia ca până la data de 31 ianuarie a anului în curs, pentru anul
anterior, să prezinte MMFPS raportul de activitate, care trebuie să cuprindă
cel puţin următoarele:
a) numărul persoanelor cu
handicap angajate, raportat la numărul total de angajaţi, pentru fiecare lună
calendaristică;
b) domeniile în care lucrează
persoanele cu handicap angajate;
c) modalitatea de respectare a dispoziţiilor legale
referitoare la funcţionarea unităţilor protejate;
d) numărul de contracte
încheiate în sensul art. 78 alin. (3) lit. b) din Legea nr. 448/2006,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
e) pentru luna decembrie se vor
transmite în copie, cu ştampila şi semnătura în original a angajatorului,
contractele individuale de muncă ale persoanelor cu handicap încadrate şi
salarizate, documentele care atestă încadrarea în grad de handicap/invaliditate
gradul III, în termen de valabilitate, şi fişele de post ale acestora.
(2) Analiza rapoartelor de activitate se face de către
DGPPH, raportul final fiind înaintat ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale.
Art. 9. - (1) Suspendarea autorizaţiei se poate face în
următoarele situaţii:
a) în caz de neprezentare sau
completare neconformă a raportului de activitate;
b) la propunerea organelor
competente să verifice respectarea condiţiilor de autorizare.
(2) Suspendarea autorizaţiei se face prin ordin al
ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale, în baza unei note întocmite
de către DGPPH, sau la propunerea organelor competente
potrivit alin. (1) lit. b).
(3) Pe perioada suspendării
autorizaţiei, unitatea protejată autorizată nu mai beneficiază de facilităţile
prevăzute de lege.
(4) Unitatea protejată căreia i
s-a suspendat autorizaţia va putea solicita, în termen de 30 de zile de la data
comunicării, anularea măsurii luate, prezentând în acest sens raportul de activitate
sau un raport cu privire la remedierea deficienţelor constatate de către
organele competente să verifice respectarea condiţiilor de autorizare.
Art. 10. - (1) Retragerea
autorizaţiei se poate face în următoarele situaţii:
a) unitatea protejată nu prezintă, în termen de 30 de
zile de la data suspendării, raportul de activitate conform prevederilor art. 8
sau raportul cu privire la remedierea deficienţelor;
b) la cerere.
(2) Retragerea autorizaţiei se face prin ordin al
ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale, în baza unei note întocmite
de către DGPPH.
Art. 11. - (1) Unităţile protejate autorizate în baza
Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap nr.
60/2007 privind aprobarea Procedurii de autorizare a unităţilor protejate vor
completa dosarul cu documentele menţionate la art. 5 alin. (2) lit. e), g) şi
i), pe care îl vor transmite MMFPS în termen de 45 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentului ordin.
(2) Nerespectarea obligaţiei prevăzute la alin. (1)
reprezintă situaţie de retragere a autorizaţiei de funcţionare ca unitate
protejată.
ANEXA Nr. 1
la procedură
CERERE PENTRU ELIBERAREA
AUTORIZAŢIEI
Subsemnatul/a,
................................................, legitimat cu BI/CI seria
...... nr....................., CNP......................................,
reprezentant legal al
|_| operatorului economic
(OE)................................................................ (nume) ,
cu sediul social în localitatea...................................Judeţul/sectorul........................,
str....................................nr.............., bl........., sc........., ap..........,
cod poştal...................., cod unic de
înregistrare (CUI)..........................., număr
de înregistrare la registrul comerţului J...................................;
|_| instituţiei publice
(IP)................................................................................. (nume) , cu sediul social în localitatea..................................., judeţul/sectorul
..........................,
str....................................nr.........,cod unic de înregistrare
(CUI)...............................................;
|_| organizaţiei
neguvernamentale (ONG)...........................................................
(nume) , cu sediul social în localitatea........................Judeţul/sectorul..........................,
str.................................... nr........., bl......., sc........., ap.........., cod
poştal........................., numărul şi data înscrierii în registrul special............./..................................;
|_| persoanei fizice autorizate
(PFA)........................................................... (nume) ., cu
sediul profesional în localitatea...................................,
judeţul/sectorul..........,
str....................................nr.........., bl.........., sc......., ap..........., cod
poştal......................., cod unic de înregistrare
(CUI)..................................., număr de înregistrare la registrul comerţului
F...................................;
|_| întreprindere familială
(IF)........................................................................ (nume) , cu sediul profesional în localitatea...................................,
judeţul/sectorul..........,
str....................................nr.........., bl.........., sc........, ap..........., cod
poştal......................., cod unic de înregistrare
(CUI)..................................., număr de înregistrare la registrul comerţului
F..................................., solicit eliberarea autorizaţiei de funcţionare ca unitate protejată
pentru
|_| operatorul economic..................................................
(nume) ;
|_| secţia/atelierul/altă
structură............................................................ (nume) funcţionând la sediul din localitatea...............................Judeţul/sectorul...............,
str....................................nr............,
bl............, sc........, ap........, cod
poştal........................, din cadrul OE/IP/ONG................................................... (nume) ;
|_| persoana fizică
autorizată................................... (nume) ;
|_| întreprindere
familială.......................................... (nume) ;
Data.......................
Solicitant,
...........................................
Semnătura şi ştampila
...............................................
MINISTERUL MUNCII, FAMILIEI ŞI PROTECŢIEI SOCIALE
DIRECŢIA GENERALA PROTECŢIA PERSOANELOR CU HANDICAP
ANEXA Nr. 2
la procedură
DECLARAŢIE PE PROPRIA
RĂSPUNDERE
Subsemnatul/a,..............................................................,
legitimat cu BI/CI seria...........nr...............,
CNP......................................, reprezentant legal al
|_| operatorului economic
(OE)........................................................ (nume) ., cu
sediul social în localitatea...................................Judeţul/sectorul........................,
str....................................nr.............., bl........., sc........., ap..........,
cod poştal...................., cod unic de înregistrare
(CUI)...........................,număr de înregistrare la registrul comerţului
J...................................;
|_| instituţiei publice (IP)
...............................................................................
(nume) , cu sediul social în
localitatea...................................,
judeţul/sectorul ..........................,
str....................................nr........., cod
unic de înregistrare (CUI)...................................;
|_| organizaţiei
neguvernamentale (ONG)................................................. (nume), cu sediul social în localitatea.........................Judeţul/sectorul..........................,
str....................................nr........., bl......., sc........., ap.........., cod postal
........................., numărul si data înscrierii
în registrul special ............./..................................;
|_| persoanei fizice autorizate
(PFA)............................................................... (nume) ,
cu sediul profesional în localitatea...............................Judeţul/sectorul..........,
str....................................nr.........., bl........., sc......., ap..........., cod
poştal......................., cod unic de înregistrare
(CUI)..................................., număr de
înregistrare la registrul comerţului
F...................................;
|_| întreprindere familială
(IF)................................................................. (nume) , cu sediul profesional în localitatea...................................,
judeţul/sectorul..........,
str....................................nr.........., bl.........., sc......., ap..........., cod poştal......................., cod
unic de înregistrare (CUI)..................................., număr de înregistrare la registrul comerţului
F...................................
Declar pe propria răspundere, sub sancţiunea art. 292
din Codul Penal, că vor fi respectate condiţiile de autorizare ca unitate
protejată şi va fi comunicată Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei
Sociale orice modificare intervenită cu privire la sediul
social/profesional/sau al punctului de lucru, la numărul de persoane cu
handicap angajate, la certificatele de încadrare în grad de handicap/deciziile
de încadrare în grad de invaliditate gradul III sau la suspendarea activităţii.
Data.........................
Semnătura şi ştampila
……………………………
ANEXA Nr. 3
la procedură
MINISTERUL MUNCII, FAMILIEI ŞI PROTECŢIEI SOCIALE
AUTORIZAŢIE
de funcţionare ca unitate protejată
nr........../............
......................................................................*),
cu sediul social/sediul profesional în......................, str.................................... nr....., bl...., ap.....,
judeţul/sectorul .........................., având numărul de înregistrare în registrul
comerţului/Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor......................, codul
unic de înregistrare.........................,
codul de înregistrare fiscală.............................., este autorizat/ă
ca unitate protejată şi
beneficiază de drepturile prevăzute de Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi
promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare.
Autorizaţia îşi păstrează valabilitatea pe perioada în
care sunt îndeplinite dispoziţiile legale referitoare la funcţionarea
unităţilor protejate autorizate.
Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
............................................................................
*) Entitatea care se autorizează.
Elementele de identificare ale
entităţii pentru care s-a solicitat autorizarea se vor evidenţia în modelul de
autorizaţie în funcţie de documentele în baza cărora s-a înfiinţat.
Autorizaţia se va completa cu litere de tipar.