ORDIN
Nr. 136 din 8 iulie 2003
pentru punerea in aplicare a Instructiunilor privind vanzarile de terenuri
si/sau cladiri de catre autoritatile publice
ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 541 din 28 iulie 2003

In baza:
- Decretului nr. 1.075/2001 privind numirea membrilor Consiliului
Concurentei;
- prevederilor art. 21 alin. (4) lit. f), ale art. 28 alin. (1) si ale art.
29 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 88 din 30 aprilie 1996;
- prevederilor art. 22 alin. (1) si (5) din Legea nr. 143/1999 privind
ajutorul de stat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 370
din 3 august 1999, cu modificarile ulterioare,
si avand in vedere:
- avizul favorabil al Consiliului Legislativ referitor la proiectul de
Instructiuni privind vanzarile de terenuri si/sau cladiri de catre autoritatile
publice,
presedintele Consiliului Concurentei emite urmatorul ordin:
Art. 1
In urma adoptarii in plenul Consiliului Concurentei, se pun in aplicare
Instructiunile privind vanzarile de terenuri si/sau cladiri de catre
autoritatile publice.
Art. 2
Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Concurentei vor
urmari punerea in aplicare a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin si instructiunile mentionate la art. 1 vor fi publicate in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele Consiliului Concurentei,
Theodor Valentin Purcarea
INSTRUCTIUNI
privind vanzarile de terenuri si/sau cladiri de catre autoritatile publice
In temeiul art. 28 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 si al art.
22 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificarile
ulterioare,
Consiliul Concurentei adopta prezentele instructiuni.
CAP. 1
1. Dispozitii generale
1.1. Prezentele instructiuni se vor aplica vanzarii de terenuri si/sau
cladiri agentilor economici de catre autoritatile publice. Termenul autoritate
publica include toate agentiile guvernamentale, autoritatile administratiei
publice centrale sau locale si alte organizatii publice.
1.2. Prezentele instructiuni se aplica vanzarii de terenuri si/sau cladiri
din domeniul privat al statului, judetului, orasului sau comunei si nu sunt
aplicabile cazurilor in care autoritatile publice dau spre inchiriere sau
leasing terenuri si/sau cladiri.
CAP. 2
2. Principii
2.1. Vanzarea prin intermediul unei proceduri de oferta neconditionata
2.1.1. Vanzarea de terenuri si/sau cladiri in cadrul unei proceduri de
oferta deschisa si neconditionata, care a facut obiectul unei publicitati si
care are aparenta unei vanzari publice in cadrul careia se accepta cea mai buna
sau unica oferta, se face prin definitie, la valoarea pietei, si, in
consecinta, nu reprezinta ajutor de stat.
2.1.2. Este irelevant ca o evaluare diferita a terenului si/sau cladirii a
fost efectuata anterior procedurii de oferta neconditionata, de exemplu in
scopuri contabile sau pentru a se stabili o valoare de licitare initiala
minimala.
2.1.3. O oferta a facut obiectul unei publicitati atunci cand este facuta
publica in mod repetat, pe o perioada rezonabil de indelungata (doua luni sau
mai mult), in ziarele de difuzare nationala, revistele de proprietati
imobiliare sau alte publicatii specifice si prin intermediul agentilor
imobiliari, adresandu-se unei arii largi de potentiali cumparatori.
2.1.4. Oferta de vanzare de terenuri si/sau cladiri, care, datorita valorii
ridicate a acestora sau altor caracteristici, ar putea sa atraga investitorii
care opereaza la scara europeana sau internationala, va fi publicata in
periodice de circulatie internationala. O asemenea oferta ar trebui, de
asemenea, sa fie facuta cunoscuta prin intermediul agentilor imobiliari care se
adreseaza clientilor din Europa sau de pe plan international.
2.1.5. O oferta este neconditionata atunci cand un cumparator este, in
general, liber sa achizitioneze terenul si/sau cladirea si sa le utilizeze in
interes propriu. Pot fi impuse restrictii pentru a se preveni afectarea unui
interes public general, pentru respectarea normelor de protectie a mediului sau
pentru a se evita ofertele cu scop pur speculativ. Restrictiile referitoare la
planurile urbane si regionale impuse proprietarilor, in conformitate cu
legislatia nationala privind folosirea terenurilor si/sau cladirilor, nu
afecteaza natura neconditionata a unei oferte.
2.1.6. Daca exista o conditie privind vanzarea, conform careia viitorul
proprietar trebuie sa-si asume obligatii specifice (altele decat cele care
rezulta din legislatia nationala, dintr-o decizie a autoritatilor publice sau
din obligatii legate de protectia si conservarea generala a mediului si de
sanatatea publica) in beneficiul autoritatilor publice sau in interesul public
general, oferta trebuie privita ca "neconditionata" conform pct.
2.1.5 doar daca potentiali cumparatori trebuie si au posibilitatea sa
indeplineasca respectivele obligatii, chiar daca exercita sau nu o activitate
economica si oricare ar fi natura acesteia.
2.2. Vanzarea incheiata in urma altei proceduri decat cea de oferta
neconditionata. Evaluarea de catre un expert independent
2.2.1. Daca autoritatile publice nu intentioneaza sa apeleze la o procedura
similara celei descrise la pct. 2.1, trebuie efectuata o evaluare de catre unul
sau mai multi experti independenti, inainte de negocierea vanzarii, pentru a se
stabili valoarea de piata, pe baza indicatorilor de piata general acceptati si
a criteriilor de evaluare general admise. Prin urmare, pretul pietei astfel
stabilit este pretul minim de achizitionare care poate fi acceptat fara a se acorda
un ajutor de stat.
2.2.2. Un expert insarcinat cu evaluarea bunurilor este o persoana care se
bucura de o buna reputatie si care:
a) poseda o diploma corespunzatoare, eliberata de un centru de formare
recunoscut oficial, sau un titlu universitar echivalent;
b) are experienta si competenta necesare in evaluarea terenurilor si/sau
cladirilor cu localizarea si de categoria bunurilor respective.
Daca nu exista titluri universitare potrivite, expertul insarcinat cu
evaluarea bunurilor trebuie sa fie membru al unei organizatii recunoscute
profesional care are in sarcina evaluarea terenurilor, cladirilor si:
a) este numit de instantele sau organele jurisdictionale competente; sau
b) detine un atestat de specialitate si un nivel suficient de pregatire
avand cel putin 3 ani de experienta practica postcalificare in evaluarea
terenurilor si/sau cladirilor.
2.2.3. Expertul trebuie sa fie independent in indeplinirea obligatiilor
sale, adica autoritatile publice nu sunt abilitate sa emita ordine care privesc
rezultatele evaluarii. Organismele publice de evaluare si functionarii publici
sau alti angajati ai acestora sunt considerati independenti doar in masura in
care este efectiv exclus ca evaluarile lor sa fie influentate de o maniera abuziva.
2.2.4. Valoarea de piata semnifica pretul la care terenul si/sau cladirea
ar putea fi vandute, la data evaluarii, prin contract privat incheiat intre un
vanzator decizand liber si un cumparator independent, inteles fiind ca bunul a
facut obiectul unei oferte publice, conditiile pietei permit o vanzare in
conditii normale si ca termenul disponibil pentru negocierea vanzarii este
normal, avand in vedere natura bunului.
2.3. Aplicarea marjei de 5%
2.3.1. Daca, dupa incercari rezonabile pentru a vinde terenul si/sau
cladirea la valoarea de piata, se dovedeste ca pretul fixat de evaluator nu
poate fi obtinut, pretul terenurilor si/sau cladirilor poate fi diminuat cu
pana la 5%, diminuare care poate fi considerata a fi justificata de conditiile
pietei. Daca, dupa o perioada rezonabila, se dovedeste ca terenurile si/sau
cladirile in cauza nu pot fi vandute la pretul fixat de evaluator, diminuat cu
5%, o noua evaluare poate fi realizata, iar pentru aceasta se va tine cont de
experienta dobandita anterior de catre expert si de ofertele primite pana la
acea data.
2.4. Obligatii specifice
2.4.1. Vanzarea de terenuri si/sau cladiri poate fi prevazuta, pentru
interesul general, cu obligatii specifice legate de terenurile si/sau cladirile
respective, iar nu de persoana cumparatorului sau de activitatile sale
economice, sub conditia ca oricare potential cumparator sa fie tinut de ele si,
in principiu, sa fie in masura sa-si asume asemenea obligatii, indiferent ca el
exercita sau nu o activitate economica, oricare ar fi natura acesteia.
2.4.2. Inconvenientele economice inerente obligatiilor specifice trebuie sa
fie evaluate distinct de experti independenti si pot fi deduse din pretul de
cumparare. Obligatiile pe care cumparatorul si le asuma, cel putin partial, in
propriul sau interes trebuie sa fie evaluate tinandu-se seama de faptul ca pot
constitui un avantaj cum ar fi: publicitate, sponsorizare sportiva si
culturala, imagine, ameliorare a ambientului cumparatorului sau cu privire la
activitatile de agrement pentru personalul acestuia.
2.4.3. Sarcinile economice aferente obligatiilor care, potrivit dreptului
comun, se aplica tuturor proprietarilor funciari nu trebuie sa fie deduse din
pretul de cumparare. Astfel de sarcini pot fi: ingrijirea si intretinerea
terenurilor si/sau a cladirilor ori plata de taxe si cheltuieli similare.
2.5. Costuri suportate de autoritatea publica
2.5.1. Costurile initiale suportate de autoritatea publica cu dobandirea
terenului si/sau cladirii constituie un parametru al valorii de piata, daca nu
a trecut o perioada semnificativa intre data achizitiei si cea a vanzarii
terenului si/sau cladirii in cauza.
2.5.2. In principiu, valoarea de piata nu trebuie sa fie fixata sub
costurile initiale o perioada de cel putin 3 ani dupa achizitia terenului
si/sau cladirii, in afara de cazul in care expertul independent constata expres
un recul general al valorii de circulatie a terenurilor si/sau cladirilor pe
piata in cauza.
CAP. 3
3. Notificarea
3.1. In vederea stabilirii existentei unui ajutor de stat, cat si a modului
in care acesta afecteaza acordurile internationale la care Romania este parte,
furnizorii ajutorului de stat trebuie sa notifice Consiliului Concurentei
urmatoarele tranzactii:
a) orice vanzare care nu a fost incheiata pe baza unei proceduri de oferta
deschisa si neconditionata, cuprinzand/prevazand vanzarea catre cel mai bun
ofertant sau catre unicul ofertant;
b) orice vanzare care a avut loc in lipsa unei asemenea proceduri, la o
valoare inferioara celei de pe piata, asa cum a fost stabilita de experti
independenti.
CAP. 4
4. Plangeri
4.1. Atunci cand Consiliul Concurentei primeste o plangere sau o sesizare
din partea unui tert, care se refera la existenta unui element de ajutor de
stat intr-un acord de vanzare de terenuri si/sau cladiri de catre autoritatile
publice, acesta va stabili ca ajutorul de stat nu este implicat, daca, in urma
analizarii informatiilor comunicate de catre furnizorii ajutorului de stat, constata
ca regulile prevazute la cap. II au fost respectate.
CAP. 5
Dispozitii finale
5. Conditii pentru aplicarea prezentelor instructiuni
5.1. Dispozitiile prezentelor instructiuni se vor aplica in conformitate cu
Regulamentul privind forma, continutul si alte detalii ale notificarii unui
ajutor de stat si cu Regulamentul privind pragul minim al ajutorului de stat
care nu cade sub incidenta obligatiei de notificare, puse in aplicare prin
Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 27/2000.
6. Ajutorul de stat care nu intra sub incidenta prezentelor instructiuni
6.1. Prezentele instructiuni se aplica ajutoarelor de stat acordate pentru
vanzarea de terenuri si cladiri de catre autoritatile publice, notificate dupa
intrarea in vigoare a acestor instructiuni, precum si atunci cand ajutoarele de
stat au fost notificate inainte de intrarea lor in vigoare, dar decizia
Consiliului Concurentei este ulterioara acestei date sau Consiliul Concurentei
nu a emis inca o decizie.
7. Punerea in aplicare
7.1. Prezentele instructiuni se adopta prin ordin al presedintelui
Consiliului Concurentei si intra in vigoare la data publicarii in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.