ORDIN Nr. 1355
din 19 decembrie 2007
pentru aprobarea Normelor
privind instalarea si inspectia tehnica a tahografelor la bordul navelor de
navigatie interioara care arboreaza pavilion roman
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 15 din 9 ianuarie 2008
In temeiul prevederilor art. 4
alin. (1) pct. 46 şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 367/2007
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu
modificările ulterioare,
ministrul transporturilor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele privind instalarea şi
inspecţia tehnică a tahografelor la bordul navelor de navigaţie interioară care
arborează pavilion român, prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. -In sensul prezentului ordin, următorii termeni
se definesc astfel:
a) operator economic autorizat - un operator economic special autorizat de către Autoritatea Navală
Română sau un operator economic dintr-un stat membru al Uniunii Europene
special autorizat de către autoritatea competentă a statului respectiv pentru a
desfăşura activităţi de montare, reparare, verificare metrologică şi etalonare
a tahografelor, precum şi orice intervenţie asupra tahografelor care afectează
integritatea sigiliilor sau necesită modificarea reglajului de montare;
b) Autoritatea
Navală Română (ANR) - organ tehnic de specialitate
din subordinea Ministerului Transporturilor, autoritate de stat în domeniul
siguranţei navigaţiei şi securităţii navelor.
Art. 3. - Activităţile de montare, reparare, verificare
metrologică şi etalonare a tahografelor, precum şi orice intervenţie asupra
tahografelor care afectează integritatea sigiliilor sau necesită modificarea
reglajului de montare se efectuează numai de către operatorii economici
autorizaţi în acest scop.
Art. 4. - (1) După montarea tahografului la bordul
navei se efectuează verificarea metrologică de către un operator economic
autorizat.
(2) Verificarea metrologică a tahografelor se
realizează numai cu mijloace de măsurare etalon care respectă normele de
metrologie legale în vigoare.
(3) Verificările metrologice ale tahografului montat pe
navă se efectuează periodic la cel mult 2 ani sau ori de câte ori este nevoie
de către operatori economici autorizaţi.
(4) Intervenţia asupra tahografelor care afectează
integritatea sigiliilor trebuie urmată de o verificare metrologică a
tahografului efectuată de către un operator economic autorizat.
Art. 5. - (1) După montarea tahografului şi a
instalaţiei în ansamblu şi obţinerea avizului metrologic, ANR efectuează o
verificare.
(2) Dacă în urma acestei verificări, inspectorul ANR
consideră că tahograful şi instalaţia în ansamblu răspund cerinţelor prevăzute
la lit. C din Norme, va ştampila certificatul emis de operatorul economic
autorizat care a realizat montarea tahografului la bordul navei.
Art. 6. - Operatorii economici
autorizaţi trebuie să ţină evidenţa operaţiunilor efectuate asupra tahografelor
şi să o prezinte organelor de control abilitate, la cererea acestora.
Art. 7. - In cazul navelor de navigaţie interioară
care, la data publicării prezentului ordin în Monitorul
Oficial al României, Partea I, se află în serviciu şi
doresc să se abată de la orarul stabilit prin modurile de exploatare A1 sau A2,
în conformitate cu prevederile art. 8 alin. (4) din anexa nr. 1 la Ordinul
ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 319/2006 pentru
aprobarea Normelor privind stabilirea echipajului minim de siguranţă la navele
de navigaţie interioară care arborează pavilion român, cu completările
ulterioare, instalarea tahografelor la bord este obligatorie până la prima
inspecţie ANR de reînnoire a certificatului tehnic de navigaţie interioară sau
a certificatului comunitar pentru navigaţie interioară.
Art. 8. - Contravenţiile la prezentul ordin se
stabilesc prin hotărâre a Guvernului, conform legii.
Art. 9. -Autoritatea Navală Română va duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 10. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul transporturilor,
Ludovic Orban
ANEXA
NORME
privind instalarea şi
inspecţia tehnică a tahografelor la bordul navelor de navigaţie interioară care arborează pavilion român
A. Prevederi generale
1. Prezentele norme se aplică la toate navele
autopropulsate, în ale căror certificate sunt menţionate ca admise modurile de
exploatare A1 sau A2, aşa cum sunt definite în anexa nr.1 „Norme privind
stabilirea echipajului minim de siguranţă la navele de navigaţie interioară
care arborează pavilion' român" la Ordinul' ministrului transporturilor,
construcţiilor şi turismului nr. 319/2006.
2. Termenii folosiţi în prezentele norme sunt cei
definiţi în normele aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor,
construcţiilor şi turismului nr. 319/2006.
B. Cerinţe tehnice
pentru tahografe
1. Determinarea timpului de navigaţie a navei
In scopul determinării timpului de navigaţie a navei
utilizând criteriul „pornit/oprit" (on/off), trebuie înregistrată rotaţia
elicei la o locaţie corespunzătoare. Dacă propulsorul este altul decât elicea,
mişcarea navei trebuie să fie înregistrată într-o formă echivalentă, la o
locaţie corespunzătoare. Acolo unde sunt 2 sau mai mulţi arbori portelice,
înregistrarea trebuie să fie asigurată imediat ce oricare dintre arbori se
roteşte.
2. Identificarea navei
Numărul oficial al navei trebuie să fie introdus în
mediul de înregistrare în mod permanent şi lizibil.
3. Inregistrarea pe mediul de înregistrare (suportul de
date) Următoarele date trebuie înregistrate pe mediul de înregistrare (suportul de date), într-o
formă lizibilă şi imposibil de falsificat:
a) modul de exploatare a navei;
b) data şi ora punerii în funcţiune şi întreruperii
funcţionării tahografului;
c) instalarea şi scoaterea (suprimarea) mediului de
înregistrare (suportului de date);
d) alte operaţiuni sau intervenţii pe aparat.
Tahograful trebuie să
înregistreze în mod automat timpul (data şi ora), instalarea şi scoaterea
(suprimarea) mediului de înregistrare (suportului de date), pornirea sau
oprirea aparatului şi întreruperea alimentării cu energie electrică.
Ora înregistrată de tahograf
este ora UTC.
4. Perioada zilnică de înregistrare
Data, ora şi minutul când arborele portelice începe şi
încetează rotirea trebuie să fie înregistrate în mod continuu în fiecare zi, de
la ora 0,00 la ora 24,00.
5. Citirea înregistrării
Inregistrarea trebuie să fie
clară, fără echivoc, uşor de citit şi uşor de înţeles. Trebuie să fie posibilă
citirea înregistrării în orice moment, fără a fi necesare mijloace alternative
speciale de asistenţă.
6. Tipărirea înregistrării
Trebuie să fie posibilă obţinerea înregistrării în
format tipărit, uşor de urmărit în orice moment.
7. Siguranţa înregistrării
Trebuie să fie posibilă înregistrarea rotaţiei elicei
într-o formă imposibil de falsificat.
8. Precizia înregistrării
Rotaţia elicei trebuie să fie înregistrată cu precizie
în timp. Citirea înregistrării trebuie să fie posibilă cu o precizie de 5
minute.
9. Tensiunea de funcţionare
Fluctuaţiile tensiunii de alimentare de până la ±10%
din valoarea nominală nu trebuie să influenţeze buna funcţionare a aparatului.
Instalaţia trebuie, de asemenea, să fie capabilă să reziste la o creştere de
25% a tensiunii nominale de alimentare fără nicio deteriorare a capacităţii
sale de funcţionare.
10. Condiţii de lucru
Aparatele sau părţile lor trebuie să fie garantate că
funcţionează în mod corect în următoarele condiţii:
a) temperatura ambiantă: de la 0°C la +40°C;
b) umiditate: până la 85 % umiditatea relativă a
aerului;
c) tipul de protecţie electrică: IP54, în conformitate
cu Recomandarea IEC 529;
d) rezistenţa la acţiunea hidrocarburilor: când se
intenţionează instalarea în compartimentul maşini, aparatele sau părţile
acestora trebuie să fie rezistente la acţiunea hidrocarburilor;
e) limitele admisibile ale erorilor în diagrama
timpului: ±2 minute în 24 de ore.
C. Cerinţe pentru instalarea tahografelor la bord
1. La instalarea tahografelor la bord trebuie îndeplinite
următoarele condiţii:
a) Instalarea tahografelor la bordul navelor poate fi
făcută numai de către operatori economici autorizaţi.
b) Tahografele trebuie să fie instalate în timonerie
sau într-un loc uşor accesibil, agreat de către ANR. Acestea trebuie să fie de
un tip acceptat de către ANR, conform prevederilor secţiunii D a prezentelor
norme. Documentaţia de instalare la bord a tahografelor trebuie să fie avizată
în prealabil de ANR.
c) Trebuie să fie posibilă în orice moment verificarea
vizuală a funcţionării aparatului. Aparatul trebuie să aibă o sursă permanentă
de alimentare cu energie electrică, de la un circuit electric protejat
împotriva căderilor de tensiune, prevăzut cu protecţie proprie cu siguranţă
fuzibilă şi conectat direct la sursa de energie.
d) Datele referitoare la mişcarea navei, adică dacă
nava este „în marş" sau „a încetat să mai fie în marş", sunt obţinute
de la instalaţia de propulsie. Semnalul trebuie să vină de la rotaţia elicei, a
arborelui portelice sau de la funcţionarea motorului de propulsie. In
eventualitatea altor sisteme de propulsie, este necesară adoptarea unei soluţii
echivalente.
e) Instalarea dispozitivelor tehnice implicate în
înregistrarea parametrilor de mişcare a navei trebuie să fie protejate
împotriva manipulării inoportune şi neautorizate.
f) Circuitul de transmitere a semnalului de la
instalaţia de propulsie la aparat (incluzând producătorul de semnal şi intrarea
în aparat) trebuie să fie protejat corespunzător, iar întreruperea circuitului
să fie supravegheată.
g) Operatorul economic autorizat care realizează sau
supraveghează instalarea trebuie să efectueze un test de funcţionare imediat ce
instalarea a fost finalizată. Operatorul economic autorizat trebuie să
elibereze un certificat cu caracteristicile instalaţiei (în particular,
localizarea şi tipul sigiliilor sau ştampilelor şi însemnele acestora,
localizarea şi tipul dispozitivelor de monitorizare) şi care să confirme că
instalaţia este în stare de
funcţionare. Certificatul trebuie să includă, de asemenea, date privind tipul
de aparat agreat.
h) După orice înlocuire, modificare a instalaţiei,
reparaţie sau verificare periodică impusă, este cerut un nou test de
funcţionare. Acest test trebuie să facă obiectul unei menţiuni în certificate.
Certificatul trebuie să conţină cel puţin următoarele
date :
a) numele, adresa şi sigla firmei autorizate care a
realizat sau a supravegheat instalarea;
b) numărul aprobării, numele, adresa şi numărul de
telefon ale autorităţii competente care a autorizat
firma;
c) numele şi numărul oficial ale navei;
d) tipul tahografului şi numărul seriei;
e) data testului de funcţionare.
Textul certificatului va fi redactat în limba română
şi, la alegere, în una dintre următoarele limbi: engleză, franceză sau germană.
Certificatul este valabil 5 ani şi se va păstra în
permanenţă la bordul navei.
Scopul acestui certificat este de a furniza o dovadă că
aparatul este agreat, că a fost instalat de o firmă autorizată şi că a trecut
un test care confirmă faptul că aparatul este în stare de funcţionare.
i) Personalul de cart trebuie instruit de operatorul
economic autorizat asupra operării aparatului, iar instrucţiunile de operare
trebuie distribuite şi păstrate la bord. Acest lucru trebuie menţionat în
certificatul referitor la instalarea la bord.
D. Condiţii de
agreare de către ANR a tahografelor navale
1. Pentru a fi montate la bordul navelor care arborează
pavilion român, tahografele trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a) să deţină un certificat de aprobare de tip ca
tahograf naval, din partea unei societăţi specializate, agreată de un stat
membru al Uniunii Europene;
b) să fie însoţite de o declaraţie de conformitate EC
emisă de producător sau de reprezentantul său autorizat din Uniunea Europeană,
conform prevederilor pct. 5 din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr.
982/2007 privind compatibilitatea electromagnetică; şi
c) fabricantul tahografului să deţină un certificat al
sistemului de calitate eliberat de o societate de certificare a sistemului
calităţii, recunoscută de un stat membru al Uniunii Europeane; sau
d) să fie însoţite de documente emise de către
fabricant, din care să rezulte îndeplinirea cerinţelor tehnice de la punctul B;
e) să fie însoţite de o declaraţie de conformitate EC
emisă de producător sau de reprezentantul său autorizat din Uniunea Europeană,
conform prevederilor pct. 5 din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr.
982/2007;
f) fabricantul tahografului să deţină un certificat al
sistemului de calitate eliberat de o societate de certificare a sistemului
calităţii, recunoscută de un stat membru al Uniunii Europeane; şi
g) să obţină un certificat de aprobare de tip de la
ANR, eliberat conform procedurilor proprii acesteia.
E. Condiţii de
autorizare a operatorilor economici care instalează, verifică, etalonează,
repară sau întreţin tahografele navale
1. In vederea autorizării de către ANR pentru
instalarea, verificarea, etalonarea, repararea sau întreţinerea tahografelor la
bordul navelor care arborează pavilionul român, operatorii economici trebuie să îndeplinească
cumulativ următoarele condiţii:
a) să deţină un certificat al sistemului de calitate
eliberat de un organism recunoscut RENAR (pentru o firmă specializată română)
sau de către un stat membru al Uniunii Europeane (pentru o firmă specializată
dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene);
b) să fie fabricant de tahografe agreate de către ANR
sau să deţină un document de abilitare din partea unui producător de tahografe
agreate de către ANR, în conformitate cu condiţiile prevăzute la secţiunea D a
prezentelor norme;
c) să aibă personal instruit de producătorii de
tahografe care i-au abilitat şi care deţine certificate de instruire pentru
instalarea, verificarea, etalonarea, repararea sau întreţinerea tahografelor
agreate de către ANR;
d) să deţină proceduri şi echipament necesare pentru
punerea în funcţiune, repararea, etalonarea sau verificarea tahografelor
conform cu instrucţiunile fabricantului;
e) să deţină autorizare ANR pentru activităţi
auxiliare de transport naval - Cod RN (lucrări de reparaţii la nave în afara
şantierelor navale), în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului
lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 287/2003 privind
autorizarea agenţilor economici care desfăşoară activităţi de transport naval,
cu modificările şi completările ulterioare.
2. Evaluarea capabilitatii tehnice a operatorului
economic de a presta lucrări de montare, reparare, verificare sau etalonare a
tahografelor se efectuează de către auditori ANR, conform procedurilor proprii
acesteia. Auditul pentru evaluarea capabilitatii tehnice trebuie să verifice
îndeplinirea următoarelor condiţii necesare:
a) existenţa infrastucturii cu caracter general (spaţii
tehnologice adecvate, surse de energie, instalaţii de atelier generale);
b) existenţa echipamentelor
specifice necesare pentru montare sau reparare, indicate de producătorul
tahografelor sau de producătorul de dispozitive de verificare a tahografelor;
c) existenţa certificatelor de etalonare a mijloacelor
de măsurare etalon necesare şi a documentelor de verificare metrologică a
mijloacelor de măsurare utilizate;
d) existenţa documentaţiei tehnice de montare, reparare
a tahografelor, incluzând procedurile şi instrucţiunile de lucru, locurile şi
mijloacele de sigilare;
e) existenţa şi punerea la dispoziţia clienţilor a
documentaţiei (instrucţiunilor) de operare şi întreţinere a tahografelor;
f) oferirea garanţiilor prevăzute de legislaţia în
vigoare pentru lucrările efectuate şi pentru tahografele montate;
g) posibilitatea de aplicare a
sigiliilor cu mărcile atribuite la locurile prevăzute de documentaţia aferentă.
3. Piesele de schimb şi materialele consumabile pentru
tahografe trebuie să fie furnizate de fabricantul acestora ori de furnizorii
abilitaţi de acesta şi trebuie să fie însoţite de certificatele de garanţie
prevăzute de legislaţia în vigoare.
4. Operatorii economici care prestează lucrări de
montare sau reparare a tahografelor sunt obligaţi să elibereze clienţilor
certificate de garanţie pentru lucrările executate, care să includă perioadele
de garanţie pentru componentele montate ori înlocuite, în conformitate cu
legislaţia în vigoare.
5. Operatorii economici vor păstra, cel puţin un an
după data expirării valabilităţii acestuia, o copie a fiecărui certificat
eliberat.