ORDIN Nr. 1318
din 25 aprilie 2008
privind constituirea si
atributiile Comisiei fiscale centrale
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 352 din 7 mai 2008
In temeiul art. 11 alin. (4) din Hotărârea Guvernului
nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei şi
Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare,
având în vedere prevederile art. 6 din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul economiei şi finanţelor emite următorul ordin:
ARTICOLUL 1
Scopul înfiinţării comisiei
Pentru aplicarea unitară a prevederilor Legii nr.
571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, şi a
actelor normative care reglementau taxa pe valoarea adăugată, impozitul pe
profit, accizele, impunerea unor venituri realizate din România de persoane
fizice şi juridice nerezidente, impozitul pe venit, înainte de intrarea în vigoare
a Codului fiscal, se constituie Comisia fiscală centrală la nivelul
Ministerului Economiei şi Finanţelor, denumită în continuare comisie.
ARTICOLUL 2
Atribuţiile comisiei
Comisia emite decizii pentru:
a) problemele de natură fiscală, prin coroborarea
legislaţiei din domeniu cu legislaţia conexă, după caz, pentru care se impune o
soluţionare unitară în vederea eliminării interpretărilor diferite în aplicarea
legislaţiei;
b) problemele ce privesc conflictele de competenţă
ivite între organele fiscale care nu sunt subordonate unui organ ierarhic
comun.
ARTICOLUL 3
Publicarea deciziilor
Deciziile comisiei se aprobă
prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor, care se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
ARTICOLUL 4
Funcţionarea comisiei
(1) Comisia funcţionează în prezenţa tuturor membrilor
acesteia şi are componenţa prevăzută în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin. Membrii comisiei au drept de vot. In cazul absenţei temeinic
justificate a unuia dintre membrii comisiei, la lucrările comisiei va participa
persoana desemnată în scris de aceştia.
(2) Comisia este coordonată de
secretarul de stat care răspunde de politică şi legislaţie fiscală, în calitate
de preşedinte.
(3) In cazul absenţei temeinic justificate a
preşedintelui comisiei, atribuţiile acestuia sunt exercitate de către un alt
membru al comisiei, denumit în continuare preşedinte de şedinţă. Desemnarea
preşedintelui de şedinţă se face în scris de către preşedintele comisiei, cu
minimum 3 zile înainte de şedinţă.
(4) Pentru respectarea condiţiilor cu privire la vot,
prevăzute la art. 6, persoana desemnată ca preşedinte de şedinţă va nominaliza
în scris o altă persoană care să exercite drepturile derivate din calitatea sa
de membru .
(5) In cazul în care comisia este sesizată în legătură
cu soluţionarea unor conflicte de competenţă ce privesc bugetele locale,
secretariatul va invita membrii desemnaţi de Asociaţia Comunelor din România,
Asociaţia Oraşelor din România, Asociaţia Municipiilor din România, Uniunea
Naţională a Consiliilor Judeţene din România sau de Ministerului Internelor şi
Reformei Administrative să participe la lucrările comisiei, după caz, în
funcţie de problematica înscrisă pe ordinea de zi.
(6) Preşedintele comisiei va solicita desemnarea de
către autorităţile prevăzute la alin. (5) a câte unei persoane care va fi
invitată să participe la şedinţele comisiei, în cazul în care se dezbat
problematicile prevăzute la art. 2 lit. (b).
ARTICOLUL 5
Sesizarea comisiei
(1) Direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului
Economiei şi Finanţelor selectează problematica care este de competenţa
comisiei şi o propun spre dezbatere, în vederea adoptării unor soluţii unitare,
înaintând propunerea secretariatului tehnic.
(2) Comisia de proceduri fiscale din cadrul Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală poate sesiza comisia atunci când constată că
problematica cu care a fost învestită intră în sfera de aplicare a Codului
fiscal.
(3) Documentaţia necesară sesizării comisiei se
înaintează de către direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului
Economiei şi Finanţelor, respectiv de Comisia de proceduri fiscale, către
Secretariatul tehnic din cadrul Direcţiei de reglementări în domeniul nefiscal.
ARTICOLUL 6
Şedinţele comisiei
(1) Comisia se întruneşte lunar ori de câte ori este
nevoie, după cum urmează:
a) comisia se poate întruni şi poate adopta decizii
numai în prezenţa tuturor membrilor acesteia, în condiţiile prevăzute la art.
4;
b) în cazul soluţionării unor conflicte de competenţă ce
privesc bugetele locale, comisia se poate întruni şi poate adopta decizii în
prezenţa tuturor membrilor acesteia, inclusiv a reprezentanţilor desemnaţi
potrivit art. 4 alin. (5).
(2) Modalitatea de vot în cadrul comisiei este votul
deschis. Prin excepţie, preşedintele comisiei poate decide în anumite cazuri
adoptarea deciziilor prin vot secret.
(3) Deciziile se adoptă cu votul a cel puţin jumătate
plus unu din numărul membrilor acesteia.
(4) In caz de paritate de voturi, votul preşedintelui
comisiei este decisiv.
(5) La lucrările comisiei vor participa în calitate de
invitaţi permanenţi 2 consultanţi fiscali desemnaţi de Camera Consultanţilor
Fiscali, care nu au drept de vot. In calitate de participanţi fără drept de vot
pot fi invitaţi la şedinţe şi alţi specialişti din cadrul direcţiilor de
specialitate ale Ministerului Economiei şi Finanţelor şi Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală.
(6) Comisia analizează notele de prezentare şi adoptă,
prin decizii, soluţii unitare de aplicare a prevederilor legale.
(7) Deciziile astfel adoptate se aprobă prin ordin al
ministrului economiei şi finanţelor, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(8) In situaţia în care comisia, în urma analizei
punctelor supuse dezbaterii, constată că problematica nu se încadrează în
dispoziţiile art. 1, poate lua următoarele măsuri:
a) emiterea unei decizii prin care se soluţionează anumite probleme punctuale aflate în competenţa mai multor
direcţii de specialitate din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor,
atunci când direcţiile de specialitate au puncte de vedere contradictorii;
b) restituirea problematicii cu care a fost învestită, atunci când constată că aceasta intră în
competenţa exclusivă a unei direcţii de specialitate din cadrul Ministerului
Economiei şi Finanţelor.
(9) Deciziile emise potrivit alin. (8) lit. a) nu se
aprobă prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor şi nu se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
ARTICOLUL 7
Organizarea Secretariatului tehnic
La nivelul Direcţiei de reglementări în domeniul
nefiscal se organizează la nivel de compartiment Secretariatul tehnic al
Comisiei fiscale centrale. Atribuţiile Direcţiei de reglementări în domeniul
nefiscal, prevăzute în regulamentul de organizare şi funcţionare al direcţiei,
urmează a fi completate în mod corespunzător.
ARTICOLUL 8
Atribuţiile Secretariatului tehnic
(1) Secretariatul tehnic
al comisiei va ţine un registru în care se vor înregistra toate solicitările de
înscriere pe ordinea de zi a comisiei a temelor propuse de direcţiile de
specialitate, respectiv ale Comisiei de proceduri fiscale.
(2) După înregistrarea solicitărilor, Secretariatul
tehnic al comisiei va întocmi pentru fiecare temă propusă o notă de prezentare.
(3) Pe baza propunerilor primite se întocmeşte ordinea
de zi. Inscrierea punctelor pe ordinea de zi se face în funcţie de vechimea
solicitărilor, începând cu cea mai veche solicitare.
(4) Ordinea de zi a comisiei, la care se anexează
notele de prezentare, se înaintează de către Secretariatul tehnic preşedintelui
comisiei şi se supune aprobării acestuia.
(5) Comisia dezbate punctele aflate pe ordinea de zi,
cu respectarea succesiunii prevăzute la teza a II-a a alin. (3). Prin excepţie,
membrii comisiei pot vota în condiţiile art. 6 alin. (2) dezbaterea anumitor puncte înscrise pe ordinea de zi cu prioritate.
(6) Separat de registrul prevăzut la alin. (1),
Secretariatul tehnic va ţine şi un registru pentru deciziile comisiei, în care
se vor consemna:
- data şedinţei;
- participanţii (nominal);
- ordinea de zi;
- modul de votare a deciziei,
fără nominalizarea votului exprimat de fiecare membru al comisiei;
- numărul atribuit deciziei.
(7) Cu cel puţin 3 zile înaintea şedinţei,
Secretariatul tehnic distribuie membrilor comisiei şi invitaţilor nota de
prezentare a problemelor supuse dezbaterii şi soluţiile propuse, sub semnătura
membrilor comisiei.
(8) Procesul-verbal al şedinţei comisiei se redactează
de Secretariatul tehnic şi va fi semnat de membrii comisiei sau de persoanele
desemnate ca înlocuitori ai acestora, participanţi la dezbateri.
(9) In termen de 3 zile de la data şedinţei,
Secretariatul tehnic al comisiei redactează decizia, care va conţine numai
soluţiile aprobate de comisie şi proiectul de ordin pe care îl va înainta spre
aprobare ministrului economiei şi finanţelor.
(10) Prin grija
Secretariatului tehnic şi a membrilor, decizia comisiei se aprobă prin ordin al
ministrului economiei şi finanţelor şi se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
ARTICOLUL 9
Conflicte de competenţă
(1) In cazul în care o anumită problematică presupune
atât emiterea unei decizii de aplicare unitară a legislaţiei fiscale, cât şi
emiterea unei decizii de aplicare unitară a legislaţiei privind procedura
fiscală şi au fost sesizate atât comisia, cât şi Comisia de proceduri fiscale,
Comisia de proceduri fiscale va suspenda procedura de emitere a unei decizii
până la momentul emiterii deciziei de către comisie. Prin excepţie, în funcţie
de caracteristicile impuse de fiecare problematică, comisia poate solicita
Comisiei de proceduri fiscale să emită o decizie de aplicare unitară a
legislaţiei privind procedura fiscală anterior celei emise de comisie.
(2) In cazul în care Comisia de proceduri fiscale a
emis o decizie de aplicare unitară a legislaţiei privind procedura fiscală
anterior emiterii unei decizii de către comisie, iar decizia a fost deja
aprobată prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală, care a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, se va proceda la medierea între cele
două comisii.
(3) Medierea între cele două
comisii se va realiza prin convocarea unei şedinţe reunite a celor două
comisii. Şedinţele comisiei reunite vor fi conduse de preşedintele comisiei.
(4) După mediere, în cazul în care comisiile reunite
vor adopta o soluţie comună, comisia va emite o decizie conform celor votate,
iar Comisia de proceduri fiscale va emite la rândul său o decizie de amendare a
deciziei adoptate iniţial.
(5) In cazul în care în urma medierii nu se ajunge la o
soluţie comună, comisia va prezenta ministrului economiei şi finanţelor cele
două soluţii, care va decide adoptarea uneia dintre variantele propuse.
ARTICOLUL 10
Colaborarea dintre comisie şi Comisia de proceduri fiscale
(1) In vederea eliminării oricăror disfuncţionalităţi
în procedura de soluţionare a problematicilor care antrenează emiterea unor
decizii de aplicare unitară atât a legislaţiei fiscale, cât şi a legislaţiei
privind procedura fiscală, preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală urmează a-l numi ca membru în Comisia de proceduri fiscale pe
preşedintele comisiei. In cazul absenţei temeinic justificate a preşedintelui
comisiei, acesta va putea desemna un alt membru al comisiei ca reprezentant în
cadrul Comisiei de proceduri fiscale.
(2) Vicepreşedintele Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală, în calitate de membru în comisie, şi preşedintele
comisiei, în calitate de membru în Comisia de proceduri fiscale, asigură
legătura funcţională între cele două comisii.
(3) Comisia poate sesiza Comisia de proceduri fiscale
din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală
atunci când constată că problematica cu care a fost învestită intră în sfera de
aplicare a Codului de procedură fiscală.
ARTICOLUL 11
Regulamentul de organizare şi funcţionare al
comisiei
Modul de desfăşurare a lucrărilor comisiei se
stabileşte prin regulamentul de organizare şi funcţionare al acesteia.
ARTICOLUL 12
Efectele deciziilor
(1) Deciziile de aplicare unitară ale comisiei nu au
înrâurire asupra actelor administrative fiscale rămase definitive şi
irevocabile în sistemul căilor de atac.
(2) Soluţiile unitare adoptate prin decizii ale
comisiei şi aprobate prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor sunt
aplicabile de la data intrării în vigoare a actului normativ avut în vedere la
soluţionarea fiecărei speţe.
ARTICOLUL 13
Abrogări
La data intrării în vigoare a prezentului ordin se
abrogă Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 877/2005 privind constituirea
şi atribuţiile Comisiei fiscale centrale, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 571 din 4 iulie 2005.
ARTICOLUL 14
Publicare
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXA
COMPONENŢA
Comisiei fiscale centrale
Nr. crt.
|
Funcţia şi domeniul
|
Statutul în Comisia fiscală
centrală
|
1.
|
Secretar de stat cu atribuţii în domeniul politicii şi
legislaţiei fiscale
|
preşedinte
|
2.
|
Secretar de stat care coordonează afacerile europene
|
membru
|
3.
|
Vicepreşedinte al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală pe
probleme de inspecţie fiscală
|
membru
|
4.
|
Secretar general la Ministerul Economiei şi Finanţelor
|
membru
|
5.
|
Director general al Direcţiei generale juridice din cadul
Ministerului Economiei şi Finanţelor
|
membru
|
6.
|
Director general al Direcţiei generale legislaţie impozite
directe din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor
|
membru
|
7.
|
Director al Direcţiei legislaţie în domeniul TVA din cadrul
Ministerului Economiei şi Finanţelor
|
membru
|
8.
|
Director al Direcţiei legislaţie în domeniul accizelor din cadrul
Ministerului Economiei şi Finanţelor
|
membru
|
9.
|
Director al Direcţiei de reglementări în domeniul nefiscal din
cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor
|
membru
|
10.
|
Director al Direcţiei de reglementări contabile din cadrul
Ministerului Economiei şi Finanţelor
|
membru
|
11.
|
Director general al Direcţiei generale de proceduri pentru
administrarea veniturilor din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală
|
membru
|
12*).
|
Reprezentant al Asociaţiei Comunelor din România
|
membru
|
13*).
|
Reprezentant al Asociaţiei Oraşelor din
România
|
membru
|
14*).
|
Reprezentant al Asociaţiei Municipiilor din România
|
membru
|
15*).
|
Reprezentant al Uniunii Naţionale a Consiliilor Judeţene din
România
|
membru
|
16*).
|
Reprezentant al Ministerului Internelor şi Reformei Administrative
|
membru
|
*) Numai în cazul în care se dezbat problemele
prevăzute la art. 4 alin. (5) din ordin. Invitaţia va fi transmisă numai acelor
membri ai comisiei a căror activitate are legătură cu problematica ce urmează a
fi analizată în cadrul unei şedinţe a comisiei.