ORDIN
Nr. 877 din 22 iunie 2005
privind constituirea si atributiile Comisiei fiscale centrale
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 571 din 4 iulie 2005
In temeiul art. 11 alin. (5) din Hotararea Guvernului nr. 208/2005 privind
organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice si a Agentiei
Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile ulterioare,
avand in vedere prevederile art. 6 din Legea nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 4 si 37 din
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:
Art. 1
Pentru aplicarea unitara a prevederilor Legii nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Ordonantei Guvernului
nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, si a actelor normative care reglementau taxa pe
valoarea adaugata, impozitul pe profit, accizele, impunerea unor venituri
realizate din Romania de persoane fizice si juridice nerezidente, impozitul pe
venit, inainte de intrarea in vigoare a Codului fiscal, se constituie Comisia
fiscala centrala la nivelul Ministerului Finantelor Publice, denumita in
continuare comisie.
Art. 2
(1) Comisia emite decizii pentru:
a) problemele de natura fiscala si cele de procedura fiscala, prin
coroborarea legislatiei din domeniu cu legislatia conexa, dupa caz, pentru care
se impune o solutionare unitara in vederea eliminarii interpretarilor diferite
in aplicarea legislatiei;
b) problemele ce privesc conflictele de competenta ivite intre organele
fiscale care nu sunt subordonate unui organ ierarhic comun;
c) cazurile in care aplicarea scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru
bunurile si serviciile finantate din fonduri nerambursabile nu se poate realiza
conform art. 8 din anexa la Ordinul ministrului finantelor publice nr.
141/2004.
(2) Comisia are competenta de a emite si solutii fiscale individuale
anticipate, in conditiile art. 6 alin. (5) - (8) din Legea nr. 571/2003, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Art. 3
(1) Deciziile comisiei se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, dupa aprobarea prin ordin al ministrului finantelor publice.
(2) Solutiile fiscale individuale anticipate, adoptate de comisie, se
semneaza de presedintele si de vicepresedintele acesteia si se comunica
solicitantului.
Art. 4
(1) Comisia are componenta prevazuta in anexa care face parte integranta
din prezentul ordin. Membrii comisiei au drept de vot. In cazul absentei
temeinic justificate a unuia dintre membrii comisiei, la lucrarile comisiei va
participa inlocuitorul de drept al acestuia.
(2) Comisia este coordonata de secretarul de stat care raspunde de politica
si legislatie fiscala, in calitate de presedinte, si de presedintele Agentiei
Nationale de Administrare Fiscala, cu rang de secretar de stat, in calitate de
vicepresedinte.
(3) In cazul in care comisia este sesizata in legatura cu solutionarea unor
conflicte de competenta ce privesc bugetele locale, secretariatul va solicita
Asociatiei Comunelor din Romania, Asociatiei Oraselor din Romania, Asociatiei
Municipiilor din Romania, Uniunii Nationale a Consiliilor Judetene din Romania,
precum si Ministerului Administratiei si Internelor desemnarea cate unui
reprezentant care va participa la lucrarile comisiei.
Art. 5
(1) In cadrul comisiei functioneaza un secretariat format din 5 persoane,
dintre care un reprezentant al Directiei generale legislatie impozite directe,
un reprezentant al Directiei generale legislatie impozite indirecte, un
reprezentant al Directiei generale juridice din cadrul Ministerului Finantelor
Publice, un reprezentant al Directiei juridice si un reprezentant al
proiectului "Codul de procedura fiscala" din cadrul Agentiei
Nationale de Administrare Fiscala. Componenta secretariatului comisiei va fi
aprobata de presedintele si de vicepresedintele acesteia. Secretarul
organizator al sedintei va fi persoana din directia careia ii apartine tematica
prezentata in cererea pentru emiterea solutiei fiscale individuale anticipate.
(2) In cazul in care comisia este sesizata cu o cerere pentru emiterea unei
solutii fiscale individuale anticipate, aceasta se repartizeaza, in vederea
analizei, unui grup de lucru, respectiv serviciului de specialitate al
directiei careia ii apartine tematica prezentata in respectiva cerere, din
cadrul Ministerului Finantelor Publice sau al Agentiei Nationale de
Administrare Fiscala, dupa caz.
(3) Grupul de lucru va intocmi o nota de prezentare ce va contine sinteza
problematicii expuse, precum si proiectul solutiei fiscale individuale
anticipate, propusa a fi adoptata.
(4) Comisia poate solicita contribuabilului completarea cererii,
prezentarea unor inscrisuri sau a oricaror alte informatii necesare
solutionarii cererii.
Art. 6
(1) Membrii comisiei, in functie de atributiile directiilor sau ale
compartimentelor pe care le coordoneaza, selecteaza problematica rezultata din
corespondenta primita care este de competenta comisiei si pot propune spre
dezbatere, in vederea adoptarii unor solutii unitare, probleme din domeniul
legislatiei fiscale si al procedurilor fiscale prevazute la art. 1.
(2) Membrii comisiei asigura elaborarea notei de prezentare si a solutiei
propuse pentru problemele pe care le supun spre dezbatere. Inscrierea pe
ordinea de zi a notelor de prezentare si a solutiilor propuse se supune
aprobarii presedintelui sau a vicepresedintelui comisiei, dupa caz.
Art. 7
(1) Comisia se intruneste ori de cate ori este nevoie, dupa cum urmeaza:
a) comisia se poate intruni si poate adopta decizii/solutii fiscale
individuale anticipate in prezenta tuturor membrilor acesteia;
b) in cazul solutionarii unor conflicte de competenta ce privesc bugetele
locale, comisia se poate intruni si poate adopta decizii in prezenta tuturor
membrilor acesteia, inclusiv a reprezentantilor desemnati potrivit art. 4 alin.
(3).
(2) Deciziile si solutiile fiscale individuale anticipate se adopta cu
votul a cel putin jumatate plus unu din numarul membrilor acesteia.
(3) La lucrarile comisiei pot fi invitati in calitate de participanti fara
drept de vot vicepresedintii Agentiei Nationale de Administrare Fiscala,
specialisti din cadrul directiilor de specialitate, precum si coordonatorul
grupului de lucru, in cazul in care comisia analizeaza o cerere pentru emiterea
unei solutii fiscale individuale anticipate.
(4) Comisia analizeaza notele de prezentare si solutiile propuse, inscrise
pe ordinea de zi, si adopta prin decizii solutii unitare de aplicare a
prevederilor legale sau, dupa caz, respinge solutiile propuse, daca acestea
contravin prevederilor legale.
(5) Comisia nu solutioneaza probleme care nu presupun adoptarea unor
solutii unitare general aplicabile de catre toti contribuabilii, acestea
rezolvandu-se potrivit atributiilor directiilor, prevazute in Regulamentul de
organizare si functionare a Ministerului Finantelor Publice, in Regulamentul de
organizare si functionare a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, si
potrivit legislatiei specifice.
(6) In cazul in care comisia a fost investita cu o cerere pentru emiterea
unei solutii fiscale individuale anticipate, aceasta va analiza nota de
prezentare si va adopta solutia propusa de grupul de lucru sau va respinge
motivat cererea.
Art. 8
(1) Secretariatul va tine cate un registru pentru deciziile comisiei si
pentru solutiile fiscale individuale anticipate, in care se vor consemna:
- data sedintei;
- participantii (nominal);
- ordinea de zi;
- modul de votare a deciziei sau a solutiei fiscale individuale anticipate;
- numarul atribuit deciziei sau solutiei fiscale individuale anticipate.
(2) Cu cel putin 3 zile inaintea sedintei, secretariatul distribuie
membrilor comisiei si invitatilor nota de prezentare a problemelor supuse dezbaterii
si solutiile propuse, sub semnatura membrilor comisiei. In cazul solutiilor
fiscale individuale anticipate, nota de prezentare se semneaza de coordonatorul
grupului de lucru.
(3) Procesul-verbal al sedintei comisiei se redacteaza de secretariat si va
fi semnat de membrii comisiei sau de inlocuitorii de drept ai acestora,
participanti la dezbateri.
(4) In termen de 3 zile de la data sedintei, secretariatul comisiei
redacteaza decizia, care va contine numai solutiile aprobate de comisie si proiectul
de ordin pe care il va inainta spre aprobare ministrului finantelor publice.
(5) Prin grija secretariatului si a membrilor, decizia comisiei se aproba
prin ordin al ministrului finantelor publice si se publica in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I.
(6) Prin grija secretariatului si a coordonatorului grupului de lucru,
solutia fiscala individuala anticipata se comunica solicitantului si organului
fiscal competent pentru administrarea contribuabilului solicitant.
Art. 9
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin isi inceteaza valabilitatea
Ordinul ministrului finantelor publice nr. 39/2005 privind constituirea si
atributiile Comisiei fiscale centrale, publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 87 din 26 ianuarie 2005.
Art. 10
(1) Solutiile unitare adoptate prin decizii ale comisiei si aprobate prin
ordin al ministrului finantelor publice sunt aplicabile de la data intrarii in
vigoare a actului normativ in baza caruia au fost date.
(2) Solutiile fiscale individuale anticipate, adoptate de comisie, sunt
opozabile si obligatorii fata de organul fiscal de la data comunicarii
acestora, conform legii.
Art. 11
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu
ANEXA 1
COMPONENTA
Comisiei fiscale centrale
________________________________________________________________________________
Nr. Functia Domeniul Statutul in
crt. Comisia
fiscala
centrala
________________________________________________________________________________
1. Secretar de stat cu atributii in domeniul politicii si presedinte
legislatiei fiscale
________________________________________________________________________________
2. Presedinte, cu Agentia Nationala de Administrare
vicepresedinte
rang de secretar Fiscala
de stat
________________________________________________________________________________
3. Secretar general Ministerul Finantelor Publice membru
________________________________________________________________________________
4. Director general Directia generala juridica - Ministerul membru
Finantelor Publice
________________________________________________________________________________
5. Director general Directia generala de gestiune a membru
impozitelor si contributiilor - Agentia
Nationala de Administrare Fiscala
________________________________________________________________________________
6. Director general Directia generala de reglementare a membru
colectarii creantelor bugetare - Agentia
Nationala de Administrare Fiscala
________________________________________________________________________________
7. Director Directia de metodologie si proceduri membru
pentru inspectia fiscala - Agentia
Nationala de Administrare Fiscala
________________________________________________________________________________
8. Director general Directia generala de solutionare a membru
contestatiilor - Agentia Nationala de
Administrare Fiscala
________________________________________________________________________________
9. Director general Directia generala legislatie impozite membru
directe - Ministerul Finantelor Publice
________________________________________________________________________________
10. Director general Directia generala legislatie impozite membru
indirecte - Ministerul Finantelor
Publice
________________________________________________________________________________
11. Director Directia de reglementari contabile - membru
Ministerul Finantelor Publice
________________________________________________________________________________
12. Director Directia juridica - Agentia Nationala membru
de Administrare Fiscala
________________________________________________________________________________
13. Sef proiect Proiectul "Codul de procedura membru
fiscala" - Agentia Nationala de
Administrare Fiscala
________________________________________________________________________________
14. Director executiv Directia generala de administrare a membru
marilor contribuabili
________________________________________________________________________________
15*1). Reprezentant Asociatia Comunelor din Romania membru
________________________________________________________________________________
16*1). Reprezentant Asociatia Oraselor din Romania membru
________________________________________________________________________________
17*1). Reprezentant Asociatia Municipiilor din Romania membru
________________________________________________________________________________
18*1). Reprezentant Uniunea Nationala a Consiliilor Judetene membru
din Romania
________________________________________________________________________________
19*1). Reprezentant Ministerul Administratiei si Internelor membru
________________________________________________________________________________
*1) Numai in cazul in care se dezbat problemele prevazute la art. 4 alin.
(3) din ordin.