ORDIN Nr. 1261
din 30 noiembrie 2007
pentru aprobarea
Reglementarii aeronautice civile romane RACR - PM „Protectia mediului",
editia 3/2007
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 847 din 10 decembrie 2007
Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce revin Ministerului
Transporturilor, ca autoritate de stat în domeniul transporturilor,
în temeiul prevederilor art. 4 lit. b) din Ordonanţa
Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian al României, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, ale art. 2 din Hotărârea Guvernului
nr. 405/1993 privind înfiinţarea Autorităţii Aeronautice Civile Române, cu
modificările ulterioare, precum şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 367/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Transporturilor, cu modificările ulterioare,
ministrul transporturilor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Reglementarea aeronautică civilă
română RACR-PM „Protecţia mediului", ediţia 3/2007, prevăzută în anexa
care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Derogările emise în conformitate cu
prevederile Reglementărilor aeronautice civile române referitoare la protecţia
mediului/RACR-PM, ediţia 2/2003, îşi păstrează valabilitatea până la data
expirării acestora, dar nu mai mult de 6 luni de la data intrării în vigoare a
prezentului ordin.
Art. 3. - (1) Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
(2) La data intrării în vigoare a prezentului ordin,
Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 193/2003
pentru aprobarea Reglementărilor aeronautice civile române referitoare la
protecţia mediului/RACR-PM, ediţia 2/2003, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 654
din 16 septembrie 2003, cu modificările şi completările ulterioare, se abrogă.
Art. 4. - Direcţia generală aviaţie civilă din cadrul
Ministerului Transporturilor şi Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă
Română" vor lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor
prezentului ordin.
Ministrul transporturilor,
Ludovic Orban
ANEXĂ
REGLEMENTAREA AERONAUTICĂ
CIVILĂ ROMÂNĂ RACR - PM „Protecţia mediului", ediţia 3/2007
CAPITOLUL I
Generalităţi
RACR- PM 1.001 Preambul
(1) Reglementările aeronautice civile române sunt emise
sau adoptate în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale în vigoare,
cu Convenţia privind aviaţia civilă internaţională, semnată la Chicago la 7
decembrie 1944, denumită în continuare Convenţie, precum şi cu
prevederile altor tratate internaţionale la care România a aderat sau este
parte, astfel încât să se asigure un caracter unitar, coerent şi modern
procesului de elaborare şi dezvoltare a cadrului naţional de reglementare
specific domeniului.
(2) In conformitate cu prevederile Codului aerian civil
şi în scopul reglementării domeniului aviaţiei civile, Ministerul
Transporturilor, în calitatea sa de autoritate de stat, emite reglementări
aeronautice civile române, care au caracter obligatoriu pentru toţi agenţii
aeronautici civili, precum şi pentru persoanele care îşi propun ori desfăşoară
activităţi în zonele supuse servitutilor de aeronautică civilă.
(3) Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR), în calitate de organism tehnic
specializat al Ministerului Transporturilor, asigură aplicarea reglementărilor
aeronautice civile naţionale, precum şi supravegherea respectării lor de către
persoanele juridice şi fizice, române sau străine, care furnizează servicii ori
produse pentru aviaţia civilă din România, realizând astfel funcţia de supraveghere a siguranţei în domeniul aviaţiei
civile.
(4) Reglementarea aeronautică civilă română RACR-PM,
ediţia 3/2007, a fost elaborată în scopul armonizării cadrului legislativ
naţional în domeniul aviaţiei civile cu prevederile actualelor acte normative
adoptate de instituţiile comunitare pentru îndeplinirea obiectivului strategic,
asumat de Comunitatea Europeană, de reducere a impactului activităţilor
aeronautice asupra mediului.
(5) Reglementarea aeronautică civilă română RACR-PM,
ediţia 3/2007, asigură transpunerea în legislaţia naţională a următoarelor
reglementări europene:
• Directiva 2002/30/CE a
Parlamentului European şi a Consiliului din 25 iunie 2002 privind stabilirea
regulilor şi procedurilor pentru introducerea restricţiilor de operare legate
de zgomot pe aeroporturile Comunităţii;
• Directiva 2006/93/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 12 decembrie 2006 privind reglementarea
operării avioanelor care intră sub incidenţa părţii a II-a, cap. 3, vol. 1 din
anexa 16 la Convenţia privind aviaţia civilă internaţională;
• Directiva 89/629/CEE a Consiliului European din 4 decembrie 1989 privind limitarea emisiilor de zgomot produse
de avioanele civile subsonice cu reacţie.
RACR-PM 1.005 - Definiţii
In sensul prezentei reglementări, termenii de mai jos
au următorul înţeles:
1. abordare echilibrată - modalitatea în care autorităţile
responsabile analizează măsurile disponibile în vederea soluţionării problemei
zgomotului pe un aeroport situat pe teritoriul României, respectiv efectul
previzibil al reducerii zgomotului aeronavei la sursă, măsurile de amenajare şi
administrare a terenurilor, inclusiv a celor din vecinătatea aeroporturilor,
procedurile operaţionale de reducere a zgomotului, precum şi restricţiile de
operare;
2. aeroport - aeroport
civil din România care are mai mult de 50.000 de mişcări cu aeronave civile
subsonice cu reacţie, pe an calendaristic (o mişcare fiind o decolare sau o
aterizare), luându-se în considerare media ultimilor 3 ani calendaristici
anteriori aplicării prevederilor prezentei reglementări;
3. aeroport urban - aeroport situat în interiorul
unei aglomerări urbane, ale cărui piste nu au căi de
rulare la decolare mai lungi de 2.000 m şi care asigură numai legături directe
între România şi statele europene şi/sau zboruri interne, unde un număr
semnificativ de persoane este afectat de zgomotul aeronavelor şi unde orice
creştere a numărului de mişcări ale aeronavelor generează un impact negativ
semnificativ, avându-se în vedere gradul de poluare fonică extrem de ridicat.
Aeroporturile situate în interiorul unei aglomerări de pe teritoriul României
sunt prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 321/2005 privind evaluarea şi
gestionarea zgomotului ambiant, cu modificările şi completările ulterioare;
4. aeronave marginale -
avioane civile subsonice cu reacţie care satisfac limitele de certificare
specificate în vol. I, partea
a II-a, cap. 3 al anexei 16 la Convenţie, cu o marjă cumulată nu mai mare de 5
EPNdb (zgomot efectiv perceput în decibeli), unde marja cumulată, exprimată în
EPNdb, este obţinută prin adunarea marjelor individuale (de exemplu, diferenţa
dintre nivelul de zgomot certificat şi nivelul de zgomot maxim permis) în
fiecare dintre cele trei puncte de referinţă pentru măsurarea zgomotului, aşa
cum sunt definite în partea a II-a, cap. 3, vol. I din anexa 16 la Convenţie;
5. avioane civile subsonice cu reacţie - avioane care au masa
maximă certificată la decolare de 34.000 kg sau mai mare ori care au o
capacitate maximă certificată pentru transport pasageri, pentru tipul de avion
în cauză, mai mare de 19 locuri, exclusiv locurile pentru membrii echipajului;
6. certificat acustic -
document emis de o autoritate competentă, care atestă conformarea cu
standardele de certificare acustice aplicabile;
7. înmatriculare avion -
acţiunea oficială prin care se stabileşte naţionalitatea unui avion prin introducerea acestuia în registrul de înmatriculare;
8. părţi interesate - persoane fizice sau juridice afectate ori susceptibile de a fi
afectate de zgomot sau care au un interes legitim pentru introducerea măsurilor
de reducere a zgomotului, inclusiv a restricţiilor de operare;
9. restricţii de operare - acţiunea prin care se limitează sau se reduce accesul avioanelor
civile subsonice cu reacţie pe un aeroport, datorită zgomotului produs. Aceasta
include restricţii de operare care vizează retragerea din exploatare a
aeronavelor marginale pe anumite aeroporturi, precum şi restricţii de operare
parţiale care limitează, pentru o perioadă de timp, operarea avioanelor civile
subsonice cu reacţie.
CAPITOLUL II
Introducerea restricţiilor de operare legate de
zgomot pe aeroporturile din România
RACR-PM 2.001 - Baza legală
Prezentul capitol reprezintă transpunerea în legislaţia
naţională a prevederilor Directivei 2002/30/CE a Parlamentului European şi a
Consiliului privind stabilirea regulilor şi procedurilor pentru introducerea
restricţiilor de operare legate de zgomot pe aeroporturile Comunităţii.
RACR-PM 2.005 - Obiective
Obiectivele acestui capitol sunt:
a) stabilirea regulilor naţionale care să faciliteze
introducerea, într-o manieră omogenă, a restricţiilor de operare la nivelul
aeroporturilor din România, astfel încât să se limiteze sau să se reducă
numărul persoanelor afectate de efectele nocive ale zgomotului;
b) crearea unui cadru care să protejeze cerinţele
pieţei interne;
c) promovarea dezvoltării capacităţii aeroportuare în
armonie cu mediul înconjurător;
d) facilitarea îndeplinirii obiectivelor specifice de
diminuare a zgomotului la nivelul fiecărui aeroport;
e) facilitarea alegerii unor măsuri dintre cele
disponibile, cu scopul de a obţine un beneficiu maxim pentru mediul
înconjurător, într-o manieră eficientă din punct de vedere economic.
RACR-PM 2.015 -Autoritatea competentă
In temeiul Ordonanţei Guvernului nr. 29/1997 privind
Codul aerian civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi
al Hotărârii Guvernului nr. 367/2007 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Transporturilor, cu modificările ulterioare, autoritatea
competentă pentru toate aspectele care intră sub incidenţa prezentului capitol
este Ministerul Transporturilor.
RACR-PM 2.020 - Reguli generale privind gestionarea
zgomotului aeronavelor
(1) Gestionarea problemelor legate de zgomot pe
aeroporturile situate pe teritoriul naţional se realizează printr-o abordare
echilibrată, prin acţiuni în următoarele direcţii:
(i) reducerea zgomotului
aeronavelor la sursă;
(ii) amenajarea şi administrarea terenurilor, inclusiv
a celor din vecinătatea
aeroporturilor;
(iii) implementarea de proceduri operaţionale de
reducere a zgomotului;
(iv) introducerea de către Ministerul Transporturilor de restricţii de operare;
(v) acordarea unor avantaje economice.
(2) Atunci când se au în vedere restricţii de operare,
Ministerul Transporturilor trebuie să ia în considerare atât costurile
preconizate, cât şi beneficiile diferitelor măsuri aplicabile, precum şi
caracteristicile fiecărui aeroport.
(3) Măsurile sau combinaţiile de măsuri luate în
conformitate cu prevederile prezentului capitol nu trebuie să fie mai
restrictive decât este necesar pentru atingerea obiectivului privind protecţia
mediului, stabilit pentru un anumit aeroport. Aceste măsuri nu trebuie să
introducă niciun fel de discriminare în funcţie de naţionalitatea sau de
identitatea transportatorului aerian ori a constructorului aeronavei.
(4) Restricţiile de operare bazate pe performanţe
trebuie să aibă la bază numai performanţele acustice ale aeronavei, determinate
prin procedura de certificare efectuată în conformitate cu vol. I din anexa 16 la Convenţie, ediţia a 3-a
(iulie 1993).
RACR-PM 2.025 - Reguli de evaluare
(1) Atunci când se are în
vedere introducerea unei restricţii de operare se iau în considerare, în măsura
în care acest lucru este posibil şi aplicabil, informaţiile cuprinse în anexa
la RACR-PM 2.025 referitoare la caracteristicile aeroportului şi la
restricţiile de operare preconizate.
(2) Atunci când proiectele aeroportuare sunt supuse
unei evaluări a impactului asupra mediului, în conformitate cu legislaţia
naţională în domeniu, se consideră că evaluarea efectuată satisface cerinţele
RACR-PM 2.025 (1), dacă aceasta ţine seama, în măsura în care este posibil, de
informaţiile specificate în anexa la RACR-PM 2.025.
RACR-PM 2.030 - Reguli privind introducerea
restricţiilor de operare în scopul retragerii din exploatare a aeronavelor
marginale
(1) Atunci când evaluarea tuturor
măsurilor posibile, inclusiv a restricţiilor de operare parţiale, efectuată în conformitate
cu cerinţele prevăzute la RACR-PM 2.025, demonstrează că pentru atingerea
obiectivelor acestui capitol este necesară introducerea de restricţii având ca
scop retragerea din exploatare a aeronavelor marginale pe un aeroport, se
aplică următoarele reguli:
a) timp de 6 luni după efectuarea evaluării şi luarea
unei decizii privind introducerea unei restricţii de operare, nu se admite
creşterea volumului de operaţiuni efectuate cu aeronave marginale pe aeroportul
respectiv peste nivelul înregistrat în aceeaşi perioadă a anului anterior;
b) dupa o perioadă de cel puţin 6 luni de la luarea
deciziei privind introducerea unei restricţii de operare, oricărui operator i
se poate solicita să reducă numărul mişcărilor aeronavelor marginale care
deservesc aeroportul respectiv cu o rată anuală nu mai mare de 20% din numărul
total iniţial al acestor mişcări.
(2) Conform regulilor de evaluare specificate în
RACR-PM 2.025, pentru aeroporturile urbane se pot
introduce măsuri mai stricte în ceea ce priveşte definirea aeronavelor
marginale, cu condiţia ca aceste măsuri să nu afecteze avioanele civile
subsonice cu reacţie, care, fie prin certificarea iniţială, fie prin
recertificare, se conformează standardelor de zgomot cuprinse în vol. I, partea a II-a, cap. 4 din anexa 16 la
Convenţie.
(3) Restricţiile de operare pe aeroporturile situate pe
teritoriul României se introduc numai de către Ministerul Transporturilor.
RACR-PM 2.035 - Restricţii
de operare existente
Prevederile RACR-PM 2.025 nu se aplică în cazul:
a) restricţiilor de operare deja existente la data
intrării în vigoare a prevederilor prezentei reglementări;
b) unor modificări tehnice minore la restricţiile de
operare parţiale care nu au implicaţii semnificative asupra costurilor pentru
operatorii aerieni care operează pe oricare aeroport din România şi care au
fost introduse după intrarea în vigoare a prezentei reglementări.
RACR-PM 2.040 Excepţii pentru aeronavele
înmatriculate în ţările în curs de dezvoltare
Aeronavele marginale înmatriculate în ţările în curs de
dezvoltare sunt exceptate de la restricţiile de operare introduse în
conformitate cu prevederile RACR-PM 2.030, până la data de 28 martie 2012, cu
condiţia ca:
a) aeronavele în cauză, pentru care a fost emis un
certificat de zgomot conform standardelor specificate în partea a II-a, cap. 3
vol. I din anexa 16 la
Convenţie, să fi operat pe aeroportul respectiv între 1 ianuarie 1996 şi 31
decembrie 2001 (perioada de referinţă); şi
b) aeronavele în cauză să figureze, în perioada de
referinţă, în registrul din ţara în curs de dezvoltare şi să continue să fie
operate de persoane fizice sau juridice din ţara respectivă.
RACR-PM 2.045 - Exceptări pentru operaţiunile de
zbor cu caracter excepţional
In cazuri excepţionale, Ministerul Transporturilor
poate autoriza operaţiuni de zbor individuale, pe aeroporturile din România, ale unor aeronave marginale, care nu se pot
efectua în baza altor articole ale prezentului capitol.
Exceptările se limitează la:
a) aeronave care efectuează operaţiuni de zbor individuale
cu caracter excepţional, astfel încât ar fi nerezonabil să nu li se acorde o
exceptare temporară;
b) aeronave care efectuează zboruri nonprofit în
scopul realizării lucrărilor de modificare, reparaţie sau întreţinere.
RACR-PM 2.050 - Consultări şi transparenţă
Pentru aplicarea prevederilor RACR-PM 2.025 şi RACR-PM 2.030, Ministerul Transporturilor stabileşte procedurile
specifice de consultare a părţilor interesate, în conformitate cu legislaţia
naţională în domeniu.
RACR-PM 2.055 - Notificări
(1) Ministerul Transporturilor trebuie să notifice
părţile interesate cu privire la introducerea oricărei noi restricţii de
operare, inclusiv asupra cauzelor care au condus la decizia de introducere a
restricţiei având în vedere procesul de abordare echilibrată, astfel:
a) cu 6 luni anterior intrării în vigoare a
restricţiilor prevăzute în RACR-PM 2.030 alin. (1) lit. a);
b) cu 12 luni anterior intrării în vigoare a
restricţiilor prevăzute în RACR-PM 2.030 alin. (1) lit. b) şi RACR-PM 2^030
alin. (2);
c) cu două luni înainte de organizarea reuniunii
pentru planificarea orarelor aferente perioadei relevante, în cazul
restricţiilor prevăzute în RACR-PM 2.030.
(2) Ministerul Transporturilor trebuie să informeze
autorităţile competente din statele membre UE şi Comisia Europeană cu privire
la decizia de a introduce pe unul dintre aeroporturile din România o restricţie
de operare, în baza prevederilor prezentului capitol.
(3) Ministerul Transporturilor trebuie să informeze
Comisia Europeană cu privire la transpunerea în legislaţia naţională a
prevederilor Directivei 2002/30/CE a Parlamentului European şi a Consiliului.
(4) Ministerul Transporturilor trebuie să transmită
Comisiei Europene, la cererea acesteia, informaţii cu privire la modul de
aplicare a prevederilor Directivei 2002/30/CE a Parlamentului European şi a
Consiliului, transpusă în legislaţia naţională prin prezentul capitol.
RACR-PM 2.060 - Dreptul la apel
Orice persoană fizică sau juridică are dreptul de a
face apel, potrivit legislaţiei naţionale în vigoare, împotriva restricţiilor
de operare introduse în conformitate cu prevederile RACR-PM 2.030 şi RACR-PM
2.035 (b).
CAPITOLUL III
Acordarea autorizaţiilor pentru utilizarea temporară pe aeroporturile situate pe teritoriul României a unor avioane civile subsonice cu reacţie, care nu au fost certificate acustic în conformitate cu standardele
specificate în partea a II-a, cap. 3, vol. I din
anexa 16 la Convenţia privind aviaţia civilă internaţională
RACR-PM 3.001 - Baza legală
Hotărârea Guvernului nr. 1.074/2007 privind
interzicerea operării pe aeroporturile din România a
avioanelor civile care nu îndeplinesc standardele specificate în partea a II-a,
cap. 3, vol. I din anexa 16 la Convenţia privind
aviaţia civilă internaţională,
şi prezentul capitol asigură transpunerea în legislaţia naţională a
prevederilor Directivei 2006/93/CE a Parlamentului European şi a Consiliului.
RACR-PM 3.005 -Aplicabilitate
Prevederile prezentului capitol sunt aplicabile
avioanelor civile subsonice cu reacţie, cu o masă maximă la decolare de 34.000
kg sau mai mare, ori cu o configuraţie maximă certificată de transport pasageri
pentru tipul respectiv de avion mai mare de 19 locuri, excluzând locurile
rezervate echipajului, care nu îndeplinesc standardele specificate în partea a
II-a, cap. 3, vol. I din anexa
16 la Convenţie şi a căror operare pe aeroporturile din România este interzisă,
conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.074/2007.
RACR-PM 3.010 - Obiectiv
Obiectivul acestui capitol este de a stabili condiţiile
de acordare a autorizaţiilor pentru utilizarea temporară pe aeroporturile
situate pe teritoriul României a unor avioane civile subsonice cu reacţie, cu o
masă maximă la decolare de 34.000 kg sau mai mare ori cu o configuraţie maximă
certificată de transport pasageri pentru tipul respectiv de avion mai mare de
19 locuri, excluzând locurile rezervate echipajului şi care nu au fost
certificate acustic în conformitate cu standardele specificate în partea a
II-a, cap. 3, vol. I din anexa
16 la Convenţie.
RACR-PM 3.015 - Condiţii de acordare a
autorizaţiilor pentru utilizarea temporară a unor avioane civile subsonice cu
reacţie, care nu au fost certificate acustic în conformitate cu standardele
specificate în partea a II-a, cap. 3, vol. I din anexa 16 la Convenţie
In cazuri excepţionale, bine justificate, Ministerul
Transporturilor, prin AACR, poate acorda autorizaţii pentru utilizarea
temporară pe aeroporturile situate pe teritoriul României a unor avioane civile
subsonice cu reacţie, cu o masă maximă la decolare de 34.000 kg sau mai mare
ori cu o configuraţie maximă certificată de transport pasageri pentru tipul
respectiv de avion mai mare de 19 locuri, excluzând locurile rezervate
echipajului şi care nu au fost certificate acustic în conformitate cu
standardele specificate în partea a II-a, cap. 3, vol. I
din anexa 16 la Convenţie, după cum urmează:
a) avioane utilizate în operaţiuni care prin natura lor
excepţională ar face nerezonabilă neacordarea unei autorizaţii temporare,
astfel:
(i) operaţiuni de zbor exclusiv pentru transportul, în
misiuni oficiale, al unui monarh în funcţie şi al membrilor apropiaţi ai
familiei acestuia, al şefilor de stat, al şefilor de guvern şi al miniştrilor,
dacă statutul zborului este indicat corespunzător în planul de zbor;
(ii) operaţiuni de zbor de căutare şi salvare,
autorizate de autorităţile competente;
(iii) operaţiuni de zbor umanitare, de evacuare
medicală, de transport cargo în zone calamitate şi pentru stingerea
incendiilor;
(iv) operaţiuni de transport
individual cargo, numai pe aeroporturile enumerate în anexa la RACR-3.015 şi
pentru care operatorul aeronavei, împreună cu beneficiarul
transportului, demonstrează că, datorită naturii încărcăturii transportate, nu
poate fi utilizat un alt tip de aeronavă;
(v) operaţiuni de zbor exclusiv pentru instruire în
scopul obţinerii/ revalidării/ reînnoirii unei licenţe sau a unei calificări pentru personalul navigant,
dacă acest lucru este indicat corespunzător în planul de zbor;
(vi) operaţiuni de zbor aflate în situaţii de urgenţă
datorită unor cauze tehnice, unor condiţii meteorologice nefavorabile,
unor urgenţe medicale sau altor situaţii de forţă majoră;
b) avioane utilizate în operaţiuni de zbor nonprofit în
scopul realizării lucrărilor de modificare, reparaţie sau întreţinere a
aeronavelor.
CAPITOLUL IV
Restricţii de înmatriculare
pentru limitarea emisiilor de zgomot produse de avioanele civile subsonice cu reacţie
RACR-PM 4.001 - Baza legală
Prezentul capitol asigură transpunerea în legislaţia
naţională a prevederilor aplicabile ale Directivei 89/629/CEE a Consiliului
European din 4 decembrie 1989 privind limitarea emisiilor de zgomot produse de
avioanele civile subsonice cu reacţie.
RACR-PM 4.005 -Aplicabilitate
Prevederile prezentului capitol sunt aplicabile
avioanelor civile subsonice cu reacţie, care au masa maximă la decolare de
34.000 kg sau mai mare ori care au o capacitate certificată pentru transport
pasageri mai mare de 19 locuri.
RACR-PM 4.010 - Obiectiv
Obiectivul acestui capitol este de a stabili reguli
pentru limitarea nivelului emisiilor acustice produse de avioanele civile subsonice cu reacţie, pe teritoriul României.
RACR-PM 4.015 - Restricţii
Avioanele civile subsonice cu reacţie care au masa
maximă la decolare de 34.000 kg sau mai mare ori care au o capacitate
certificată pentru transport pasageri mai mare de 19 locuri pot fi
înmatriculate în Registrul unic de înmatriculare al aeronavelor civile din
România numai dacă sunt certificate acustic în conformitate cu standarde cel
puţin egale cu cele specificate în partea a II-a, cap. 3, vol. I din anexa 16 la Convenţie.
RACR-PM 4.020 - Derogări
Ministerul Transporturilor, prin AACR, poate acorda
derogări de la prevederile RACR-PM 4.015 pentru:
a) avioanele de interes istoric;
b) avioanele utilizate de un operator dintr-un stat
membru al Uniunii Europene înainte de 1 noiembrie
1989, închiriate în vederea cumpărării sau aflate sub contract de leasing în
vigoare şi care, în aceste cazuri, au fost înmatriculate într-un stat care nu
face parte din Uniunea Europeană;
c) avioanele care au fost închiriate către operatori
aerieni din state care nu fac parte din Uniunea Europeană şi care, din această
cauză, au fost radiate temporar din Registrul de înmatriculare al unui stat
membru al Uniunii Europene;
d) un avion care înlocuieşte un avion distrus în mod
accidental şi pe care operatorul aerian nu îl poate înlocui cu altul
comparabil, disponibil pe piaţă, având o certificare acustică în conformitate
cu standardele specificate la RACR-PM 4.015, cu condiţia ca înmatricularea
avionului care îl înlocuieşte pe cel distrus să fie efectuată în termen de un
an de la data distrugerii în cauză;
e) avioanele echipate cu motoare cu raport de diluţie
mai mare sau egal cu 2.
RACR-PM 4.025 - Recunoaştere mutuală
Ministerul Transporturilor recunoaşte derogările
acordate de alte state membre ale Uniunii Europene în baza prevederilor art. 4
din Directiva 89/629/CEE a Consiliului European din 4 decembrie 1989 privind
limitarea emisiilor de zgomot produse de avioanele civile subsonice cu reacţie.
RACR-PM 4.030 - Notificări
Ministerul Transporturilor
informează autorităţile competente din statele membre ale Uniunii Europene şi
Comisia Europeană cu privire la derogările acordate în baza prevederilor
RACR-PM 4.020.
Anexă la RACR-PM 2.025
1. Situaţia actuală
1.1. Descrierea aeroportului, conţinând informaţii
privind capacitatea, localizarea, împrejurimile, volumul şi compoziţia
traficului aerian şi dispunerea pistelor
1.2. Descrierea obiectivelor privind mediul
înconjurător, stabilite pentru aeroport, şi contextul naţional
1.3. Detalii privind curbele de
zgomot pentru anul în curs şi pentru cei anteriori, inclusiv evaluarea
numărului de persoane afectate de zgomotul aeronavelor. Descrierea metodei de
calcul utilizate pentru stabilirea curbelor de zgomot
1.4. Descrierea măsurilor de reducere a zgomotului deja
implementate, de exemplu: informaţii privind planificarea şi administrarea
terenului, programe de izolare fonică, proceduri operaţionale de genul
PANS-OPS, restricţii de operare, cum ar fi: limite de zgomot,
limitarea/interzicerea zborurilor pe timp de noapte, taxe de zgomot, utilizarea
preferenţială a pistelor, rute preferate din motive de zgomot/urmărirea
traiectoriei de zbor şi monitorizarea zgomotului.
2. Previziuni în absenţa unor măsuri noi
2.1. Descrierea amenajărilor aeroportuare (dacă este
cazul) deja aprobate şi prevăzute în program, de exemplu: creşterea
capacităţii, extinderea pistelor şi/sau a terminalelor, precum şi previziuni privind
compoziţia traficului şi creşterea estimată
2.2. In cazul creşterii capacităţii aeroportului,
beneficiile pe care această creştere le aduce
2.3. Descrierea impactului asupra nivelului zgomotului
în situaţia în care nu se iau alte măsuri, precum şi a măsurilor deja
programate pentru atenuarea acestui impact în aceeaşi perioadă
2.4. Previziuni privind curbele
de zgomot - inclusiv evaluarea numărului de oameni susceptibili de a fi
afectaţi de zgomotul
aeronavelor - distincţia dintre zonele rezidenţiale mai vechi şi cele
nou-construite
2.5. Evaluarea consecinţelor şi a costurilor posibile
în cazul neluării niciunei măsuri pentru atenuarea impactului produs de
creşterea poluării sonore - dacă se aşteaptă o astfel de situaţie
3. Evaluarea măsurilor suplimentare
3.1.Prezentarea măsurilor suplimentare posibile ca
parte a opţiunilor diferite menţionate în RACR-PM 2.020 şi, în mod deosebit,
indicarea motivelor principale care au condus la alegerea lor. Descrierea
măsurilor alese pentru o analiză aprofundată şi informaţii complete privind
costurile legate de introducerea acestor măsuri, numărul persoanelor care ar
trebui să beneficieze şi timpul în care ar apărea aceste beneficii, precum şi
un clasament al măsurilor în funcţie de eficienţa lor globală
3.2. Evaluarea costurilor/eficienţei sau a
costurilor/beneficiilor introducerii măsurilor speciale, ţinându-se cont de
efectele socioeconomice ale măsurilor asupra utilizatorilor aeroportului:
operatori (pasageri şi marfă), călători şi comunităţile locale
3.3. O prezentare a posibilelor efecte, din punct de
vedere al mediului şi concurenţei, ale măsurilor propuse asupra altor
aeroporturi, operatorilor şi asupra altor părţi interesate
3.4. Motivele care au dus la alegerea unei anumite
soluţii
3.5. Un rezumat care să nu fie tehnic
4. Corelarea cu legislaţia naţională care transpune şi
implementează Directiva 2002/49 a Parlamentului European şi a Consiliului
privind evaluarea şi gestionarea zgomotului în mediul înconjurător
4.1. Când şi unde există hărţi ale zgomotului ori s-au
alcătuit planuri de acţiune în conformitate cu legislaţia naţională care
transpune şi implementează Directiva nr. 2002/49 a Parlamentului European şi a
Consiliului privind evaluarea şi gestionarea zgomotului în mediul înconjurător,
acestea vor fi utilizate pentru a furniza informaţiile prevăzute în prezenta
anexă.
4.2. Evaluarea expunerii la zgomot (de exemplu: stabilirea curbelor de zgomot şi numărul persoanelor
afectate) se face utilizându-se cel puţin indicatorii de zgomot uzuali Lzsn şi Lnoapte
menţionaţi în legislaţia naţională care
transpune şi implementează Directiva 2002/49 a Parlamentului European şi a
Consiliului privind evaluarea şi gestionarea zgomotului în mediul înconjurător,
în cazul în care aceştia sunt disponibili.
ANEXĂ LA RACR-PM 3.015
Lista aeroporturilor din România pentru care pot fi
acordate autorizaţii de utilizare temporară, conform
prevederilor RACR-PM 3.015 lit. a) pct. (iv)
Nr. crt.
|
Cod OACI
|
Denumirea aeroportului
|
1.
|
LRBM
|
Baia Mare
|
2.
|
LROP
|
Bucureşti - Otopeni - Henri Coandă
|
3.
|
LRCK
|
Constanta - Kogălniceanu
|
4.
|
LRSM
|
Satu Mare
|
5.
|
LRSV
|
Suceava
|
6.
|
LRTM
|
Târgu Mureş
|
7.
|
LRTR
|
Timişoara - Traian Vuia
|
8.
|
LRTC
|
Tulcea
|