ORDIN Nr. 124
din 16 iunie 2008
privind aprobarea Normei de
metrologie legala NML 052-08 „Instalatii de masurare a vitezei vehiculelor
feroviare"
ACT EMIS DE:
BIROUL ROMAN DE METROLOGIE LEGALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 539 din 17 iulie 2008
In temeiul Ordonanţei Guvernului nr. 20/1992 privind
activitatea de metrologie, aprobată cu modificări prin Legea nr. 11/1994, cu
modificările şi completările ulterioare,
în baza Hotărârii Guvernului nr. 193/2002 privind
organizarea şi funcţionarea Biroului Român de Metrologie Legală, cu
modificările şi completările ulterioare,
directorul general al Biroului Român de Metrologie
Legală emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Norma de metrologie legală NML
052-08 „Instalaţii de măsurare a vitezei vehiculelor feroviare", cuprinsă
în anexa care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. - Norma de metrologie legală prevăzută la art.
1 înlocuieşte procedurile P 85-99 Procedură de încercare/ verificare
metrologică - „Vitezograf pentru rame de metrou tip TELOC 2200" şi P
100-99 Procedură de încercare/verificare metrologică - „Instalaţie de măsurat
viteza la vehicule feroviare", cu excepţia cazurilor la care se referă art.
3.
Art. 3. - Se admite utilizarea în continuare, în
paralel cu norma de metrologie legală prevăzută la art. 1, a procedurilor de
încercare/verificare metrologică prevăzute la art. 2 pentru mijloacele de
măsurare care au aprobare de model acordate în baza acestor acte normative,
după cum urmează:
- până la expirarea valabilităţii aprobării de model,
dar nu mai mult decât 5 ani de la data intrării în vigoare a prezentului ordin,
pentru verificarea metrologică iniţială;
- pentru verificări metrologice periodice şi după
reparaţii.
Art. 4. - Unităţile din structura şi în subordinea
Biroului Român de Metrologie Legală, precum şi laboratoarele autorizate de acestea vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data publicării.
Directorul general al Biroului Român de Metrologie
Legală,
Fănel Iacobescu
ANEXA
NORMA DE METROLOGIE LEGALA NML 052-08
„Instalaţii de măsurare a vitezei vehiculelor
feroviare"
1. Domeniul de aplicare
1.1. Prezenta normă de metrologie legală se referă la
instalaţiile de măsurare a vitezei vehiculelor feroviare (locomotive, rame
electrice, rame electrice de metrou) şi de înregistrare a unor parametri
referitori la deplasarea vehiculelor, cum sunt viteza de deplasare, distanţa,
timpul, viteza preselectată şi altele asemenea, în scopul asigurării
condiţiilor de siguranţă în transportul pe calea ferată sau metrou.
1.2. Pentru a putea fi introduse pe piaţă, puse în
funcţiune sau utilizate în măsurările de interes public, instalaţiile de
măsurare a vitezei vehiculelor feroviare, prevăzute la pct. 1.1, trebuie să
îndeplinească atât cerinţele metrologice şi tehnice prevăzute în prezenta
normă, cât şi cerinţele aplicabile din Norma de metrologie legală NML 001-05
„Cerinţe metrologice şi tehnice comune mijloacelor de măsurare supuse
controlului metrologic legal". Aplicabilitatea cerinţelor din normele mai
sus menţionate rezultă din tabelul 2.
1.3. Din punctul de vedere al destinaţiei,
instalaţiile de măsurare a vitezei vehiculelor feroviare se clasifică în
instalaţii de măsurare a vitezei pe calea ferată şi instalaţii de măsurare a
vitezei pe calea de metrou.
1.4. Din punct de vedere constructiv, instalaţiile de
măsurare a vitezei vehiculelor feroviare se clasifică în instalaţii electronice
cu înregistrare pe memorie nevolatilă şi instalaţii electromecanice cu
înregistrare pe suport de hârtie.
1.5. Din punct de vedere funcţional, instalaţiile de măsurare
a vitezei vehiculelor feroviare sunt compuse din traductor de turaţie, aparat
indicator şi bloc de măsurare-înregistrare.
2. Terminologie
2.1. vehicul feroviar - vehicul cu motor care realizează tracţiune mecanică pe căi de rulare de
tip cale ferată;
2.2. tensiune de
alimentare nominală (U0) - valoarea tensiunii de
alimentare pentru care a fost construită instalaţia;
2.3. eroare de înregistrare - diferenţa dintre valoarea înregistrată şi valoarea afişată a
măsurandului.
3. Cerinţe metrologice şi
tehnice
3.1. Cerinţe metrologice
3.1.1. Clasa de exactitate a instalaţiilor de măsurare
a vitezei vehiculelor feroviare este:
- pentru instalaţiile electronice: 1,5;
- pentru instalaţiile
electromecanice: 5.
3.1.2. Erorile tolerate ale instalaţiilor de măsurare
a vitezei vehiculelor feroviare sunt cele prevăzute în tabelul 1.
3.1.3. Instalaţiile de măsurare a vitezei vehiculelor
feroviare trebuie să se încadreze în erorile tolerate stabilite la pct. 3.1.2
pentru următoarele valori ale mărimilor de influenţă în condiţii nominale de
funcţionare:
3.1.3.1. temperatura:
- pentru instalaţiile de măsurare a vitezei pe calea
ferată: (-35...+70)°C;
- pentru instalaţiile de măsurare a vitezei pe calea de metrou: (-5... +50)°C;
3.1.3.2. umiditatea:
- pentru instalaţiile de măsurare a vitezei pe calea
ferată: (30... 95)%;
- pentru instalaţiile de măsurare a vitezei pe calea
de metrou: (45... 85)%;'
3.1.3.3. tensiunea (V): (0,7...1,25) U0;
3.1.3.4. condiţii de mediu mecanic: clasa M3;
3.1.3.5. condiţii de mediu electromagnetic: clasa E3;
3.1.4. Pragul de discriminare: 1,5 km/h.
Tabelul 1 - Erori maxime tolerate
Tip de eroare
|
Erori tolerate ale instalaţiilor
|
electronice
|
electromecanice
|
Eroarea de măsurare a vitezei
|
+1,5% din valoarea intervalului de măsurare
|
+5 km/h
|
Eroarea de înregistrare a vitezei
|
± (1% din valoarea măsurată +1)km/h
|
± 2,5 km/h
|
Eroarea de histerezis
|
1% din valoarea intervalului de măsurare
|
2 km/h
|
Eroarea de măsurare a distanţei
|
± (1% din valoarea măsurată +1) km/h
|
Eroarea de contorizare a distanţei parcurse
|
± (1% din valoarea măsurată +1) km/h
|
Eroarea de măsurare şi înregistrare a intervalelor de timp
|
1 min./24 h
|
Eroarea la acţionarea contactelor de limitare a vitezei pentru o
viteză preselectată
|
2 km/h sau valoarea prevăzută în specificaţiile
producătorului
|
Eroarea de histerezis la acţionarea contactelor de limitare a
vitezei pentru o viteză preselectată
|
2 km/h sau valoarea prevăzută în specificaţiile
producătorului
|
3.2. Cerinţe tehnice
3.2.1. Domeniul de măsurare
3.2.1.1. Domeniul minim de măsurare şi înregistrare a
vitezei:
- pentru instalaţiile de măsurare a vitezei pe calea
ferată: (0... 200) km/h;
- pentru instalaţiile de măsurare
a vitezei pe calea de metrou: (0... 100) km/h.
3.2.1.2. Domeniul minim de contorizare a kilometrilor
parcurşi: (0... 999.999) km.
3.2.1.3. Domeniul de înregistrare a spaţiului pe
diagramă: minimum 10.000 km.
3.2.1.4. Domeniul minim de programare a diametrului roţii:
- pentru instalaţiile de măsurare a vitezei pe calea
ferată: (800...1.250) mm;
-pentru instalaţiile de măsurare a vitezei pe calea de
metrou: (830...910) mm.
3.2.1.5. Valoarea maximă a pasului:
- pentru instalaţiile electronice: 1 mm;
- pentru instalaţiile
electromecanice: 20 mm.
3.2.2. Instalaţiile de măsurare a vitezei vehiculelor
feroviare trebuie să aibă o construcţie robustă, să nu permită nicio deformare
permanentă care să influenţeze buna funcţionare şi să permită introducerea şi citirea datelor într-un mod accesibil.
3.2.3. Carcasa trebuie să protejeze componentele din
interior faţă de atingere, praf şi apă. Gradul de protecţie trebuie să fie IP
65 pentru traductorul de turaţie şi IP 40 pentru aparatele indicator şi
indicator-înregistrator.
3.2.4. Inscripţionările de pe panoul şi cadranele
aparatelor care indică viteza trebuie să fie clare, lizibile pentru
identificarea uşoară a comenzilor la care se referă sau pentru citirea uşoară a
valorilor. Pentru citirea indicaţiilor de viteză trebuie prevăzut un sistem de
iluminare pe timp de noapte.
3.2.5. Afişajele numerice trebuie să fie uşor de citit.
Inălţimea minimă a cifrelor afişajului de viteză de pe aparatul indicator
trebuie să fie de 10 mm.
3.2.6. Masa trebuie să fie conform specificaţiilor
producătorului.
3.2.7. Verificarea la vibraţii
Instalaţiile de măsurare a vitezei vehiculelor
feroviare trebuie să reziste la încercarea la vibraţii cu acceleraţia 1g,
frecvenţa 50 Hz, timp de două ore.
3.2.8. Verificarea la şocuri mecanice
Instalaţiile de măsurare a vitezei vehiculelor
feroviare trebuie să suporte timp de două minute o zdruncinare corespunzătoare
loviturilor de tampon, montate ca în condiţii de funcţionare, cu următorii parametri:
- acceleraţia 3g, frecvenţa 60 şocuri/min. pentru
aparatele indicator-înregistrator şi indicator;
- acceleraţia 10g, frecvenţa 60 şocuri/min. pentru
traductorul de turaţie.
3.2.9. Verificarea rezistenţei de izolaţie
3.2.9.1. Rezistenţa de izolaţie a instalaţiilor de
măsurare a vitezei pe calea ferată trebuie să fie de minimum 150 MΩ în stare uscată şi
minimum 20 MΩ în stare
umedă.
3.2.9.2. Rezistenţa de izolaţie a instalaţiilor de
măsurare a vitezei pe calea de metrou trebuie să fie de minimum 100 MΩ în stare uscată şi minimum 2 MΩ în stare umedă.
3.2.10. Verificarea la supratensiuni
3.2.10.1. Instalaţiile de măsurare a vitezei pe calea
ferată trebuie să suporte în stare umedă timp de un minut o tensiune
sinusoidală de 1.500 V, 50 Hz,
aplicată între borna de masă a carcasei şi toate celelalte borne de conectare
cu vehiculul, legate împreună.
3.2.10.2. Instalaţiile de măsurare a vitezei pe calea
de metrou trebuie să suporte în stare umedă timp de un minut o tensiune
sinusoidală de 750 V, 50 Hz,
aplicată între borna de masă
a carcasei şi toate celelalte borne de conectare cu vehiculul, legate împreună.
3.2.10.3. Instalaţiile de măsurare a vitezei
vehiculelor feroviare trebuie să suporte supratensiuni tranzitorii
nonrepetitive, cu amplitudinea de 1.500 V, 50 µs, aplicată între borna de masă a carcasei şi toate celelalte borne
de conectare cu vehiculul, legate împreună.
3.2.11. Instalaţiile de măsurare a vitezei vehiculelor
feroviare trebuie să suporte timp de 30 min. o supraviteză de 1,1 x viteza maximă.
3.2.12. Instalaţiile de măsurare a vitezei vehiculelor
feroviare trebuie să fie supuse unei încercări de funcţionare neîntreruptă pe o
durată corespunzătoare celei specificate de producător.
Observaţie:
După efectuarea verificărilor de la pct. 3.2.7 -
3.2.12, instalaţiile de măsurare a vitezei vehiculelor feroviare nu trebuie să
prezinte deteriorări sau modificări exterioare sau de informaţie şi trebuie să
corespundă condiţiei de la pct. 3.1.2.
3.3. Adecvare
3.3.1. Instalaţiile de măsurare a vitezei vehiculelor
feroviare trebuie să fie astfel construite încât accesul la programarea datelor
necesare funcţionării lor şi transferului de date să poată fi protejat prin
sigilii cu plombe sau alte tipuri de sigilii.
3.3.2. Aplicarea sigiliilor trebuie făcută astfel încât
accesul la componentele care necesită protecţie să nu fie posibilă decât prin
distrugerea sigiliilor respective.
3.3.3. Locul de aplicare a sigiliilor, forma şi tipul
lor se vor stabili în certificatul aprobării de model.
3.3.4. Construcţia instalaţiilor de măsurare a vitezei
vehiculelor feroviare trebuie să permită introducerea într-un mod accesibil a
datelor tehnice privind vehiculul feroviar, dar să nu permită modificarea
acestora în timpul deplasării vehiculului feroviar.
3.3.5. Caracteristicile metrologice ale instalaţiilor
de măsurare a vitezei vehiculelor feroviare nu trebuie să fie influenţate de
conectarea cu un alt dispozitiv, de vreun dispozitiv sau vreo caracteristică a
dispozitivului conectat.
Programele informatice a căror acţiune influenţează
caracteristicile metrologice trebuie să fie identificate şi făcute inviolabile,
dovezile privind intervenţiile trebuind să fie disponibile pentru perioade de
timp rezonabile.
3.4. Inscripţionări
Instalaţiile de măsurare a vitezei vehiculelor
feroviare trebuie să aibă cel puţin următoarele inscripţionări:
- denumirea produsului;
- firma constructoare;
- tipul;
- seria şi anul de fabricaţie;
- valoarea tensiunii de alimentare;
- clasa de precizie;
- numărul aprobării de model.
4. Atestarea legalităţii
4.1. Modalităţile de control metrologic legal
aplicabile instalaţiilor de măsurare a vitezei la vehiculele feroviare sunt
prevăzute în Lista oficială a mijloacelor de măsurare supuse controlului
metrologic legal, în vigoare.
4.2. Cerinţele metrologice şi tehnice care se verifică
în cadrul modalităţilor de control metrologic legal sunt indicate în tabelul 2.
4.3. Atestarea legalităţii unei instalaţii de măsurare
a vitezei vehiculelor feroviare se realizează numai după demonstrarea
conformităţii cu cerinţele indicate în tabel, pentru fiecare modalitate de
control aplicabilă, prin eliberarea unor documente specifice (certificat de
aprobare de model, buletin de verificare metrologică) şi aplicarea marcajelor
metrologice în conformitate cu certificatul aprobării de model.
4.4. Instalaţia de măsurare a vitezei la vehiculele
feroviare care la verificare nu a corespuns uneia sau mai multor probe este
considerată respinsă şi este declarată nelegală din punct de vedere metrologic, utilizarea acesteia
fiind interzisă. In această situaţie instalaţia nu va fi marcată cu marca
metrologică de verificare, iar pe buletinul de verificare metrologică se va
consemna „respins", împreună cu motivul
respingerii.
4.5. Intervalele maxime de timp între două verificări metrologice
succesive sunt prevăzute în Lista oficială a mijloacelor de măsurare supuse
controlului metrologic legal, în vigoare.
Tabelul 2 - Cerinţe metrologice şi tehnice specifice
modalităţilor de control metrologic legal
Nr. crt.
|
Cerinţa metrologică sau tehnică
|
Punctul din norma de metrologie
legală
|
Modalităţi de control
|
Aprobare de model
|
Verificare metrologică
|
iniţială
|
periodică
|
1.
|
Erori în condiţii de referinţă
|
3.1.2/NML 052-08 2.1.1/NML 001-05
|
X
|
X
|
X
|
2.
|
Specificarea condiţiilor de mediu climatic, mecanic şi
electromagnetic
|
2.1.3/NML 001-05
|
X
|
X
|
X
|
3.
|
Reproductibilitate
|
2.2/NML 001-05
|
X
|
X
|
X
|
4.
|
Repetabilitate
|
2.3/NML 001-05
|
X
|
X
|
X
|
5.
|
Erori la limitele domeniului nominal de
temperatură
|
3.1.3.1/NML052-08
|
X
|
-
|
-
|
6.
|
Erori la limitele domeniului nominal de umiditate
|
3.1.3.2/NML 052-08
|
X
|
-
|
-
|
7.
|
Erori la limitele domeniului nominal de tensiune
|
3.1.3.3/NML 052-08
|
X
|
X
|
X
|
8.
|
Efectul condiţiilor de mediu mecanic
|
3.1.3.4/NML 052-08
|
X
|
-
|
-
|
9.
|
Efectul condiţiilor de mediu electromagnetic
|
3.1.3.5/NML 052-08
|
X
|
-
|
-
|
10.
|
Pragul de discriminare
|
3.1.4/NML 052-08
|
X
|
X
|
X
|
11.
|
Domeniul de măsurare
|
3.2.1/NML 052-08
|
X
|
X
|
X
|
12.
|
Robusteţe
|
3.2.2/NML 052-08
|
X
|
-
|
-
|
13.
|
Grad de protecţie
|
3.2.3/NML 052-08
|
X
|
-
|
-
|
14.
|
Protecţia informaţiilor de măsurare
|
2.8.4/NML 001-05
|
X
|
-
|
-
|
15.
|
Vizibilitatea şi lizibilitatea indicaţiilor şi inscripţiilor
|
3.2.4/NML 052-08
|
X
|
-
|
-
|
16.
|
Dimensiunile afişajelor numerice
|
3.2.5/NML 052-08
|
X
|
-
|
-
|
17.
|
Masa
|
3.2.6/NML 052-08
|
X
|
-
|
-
|
18.
|
Efectul vibraţiilor
|
3.2.7/NML 052-08
|
X
|
-
|
-
|
19.
|
Efectul şocurilor mecanice
|
3.2.8/NML 052-08
|
X
|
-
|
-
|
20.
|
Rezistenţa de izolaţie
|
3.2.9/NML 052-08
|
X
|
-
|
-
|
21.
|
Efectul supratensiunilor
|
3.2.10.1/NML 052-08 3.2.10.2/NML 052-08
3.2.10.3/NML 052-08
|
X
|
|
|
22.
|
Efectul supravitezei
|
3.2.11/NML 052-08
|
X
|
-
|
-
|
23.
|
Durabilitate
|
3.2.13/NML 052-08 2.6/NML 001-05
|
X
|
-
|
-
|
24.
|
Adecvare
|
3.3/NML 052-08 2.7/NML 001-05
|
X
|
-
|
-
|
25.
|
Protecţie împotriva intervenţiilor neautorizate
|
2.8/NML 001-05
|
X
|
-
|
-
|
26.
|
Inscripţionări
|
3.4/NML 052-08 2.9.1/ML 001-05
|
X
|
-
|
-
|