ORDIN
Nr. 122 din 21 mai 1998
privind aprobarea Conditiilor generale pentru furnizarea serviciului telefonic
ACT EMIS DE: MINISTERUL COMUNICATIILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 231 din 25 iunie 1998
Ministrul comunicatiilor,
avand in vedere Hotararea Guvernului nr. 673/1997 privind infiintarea
Societatii Nationale de Telecomunicatii "Romtelecom" - S.A. prin
reorganizarea Regiei Autonome "Romtelecom" si Hotararea Consiliului
de administratie al Societatii Nationale de Telecomunicatii
"Romtelecom" - S.A. nr. 10 din 17 aprilie 1998,
in baza Hotararii Guvernului nr. 129/1997 privind organizarea si
functionarea Ministerului Comunicatiilor,
emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Conditiile generale pentru furnizarea serviciului telefonic,
anexa la prezentul ordin.
Art. 2
Supravegherea indeplinirii prevederilor prezentului ordin se va realiza
prin serviciile specializate ale Directiei economice.
Art. 3
Prezentul ordin intra in vigoare la data de 1 iulie 1998.
Ministrul comunicatiilor,
Sorin Pantis
ANEXA 1
CONDITII GENERALE
pentru furnizarea serviciului telefonic
Art. 1
Obiectul contractului pentru furnizarea serviciului telefonic
1.1. - Obiectul contractului pentru furnizarea serviciului telefonic,
denumit in continuare contract, il constituie furnizarea catre utilizator a
serviciului telefonic, oferit de catre Societatea Nationala de Telecomunicatii
"Romtelecom" - S.A., denumita in continuare ROMTELECOM, care sa
permita efectuarea de comunicatii telefonice locale, nationale, internationale,
precum si asigurarea functionarii acestuia.
1.2. - Serviciul telefonic are ca suport linia telefonica principala,
conectata la reteaua publica de telecomunicatii a ROMTELECOM, printr-un punct
de acces (priza sau nisa telefonica), care este parte integranta a acestuia.
Linia telefonica principala, inclusiv priza/nisa telefonica apartin sau sunt in
administrarea ROMTELECOM.
1.3. - Toate serviciile suplimentare, furnizate de catre ROMTELECOM, care
au ca suport linia telefonica principala, se incadreaza in prevederile acestui
contract.
Art. 2
Durata si data intrarii in vigoare a contractului
2.1. - Contractul se incheie pe o perioada nedeterminata si se poate
rezilia in conditiile art. 12.
2.2. - Prevederile din Conditiile generale pentru furnizarea serviciului
telefonic, denumite in continuare Conditii generale, se aplica incepand cu data
de 1 iulie 1998.
2.3. - Contractul va fi semnat de catre partile contractante.
2.4. - Punerea in functiune a serviciului telefonic se realizeaza in
conditiile tehnice de instalare mentionate la art. 5.
Art. 3
Elemente principale ale serviciului telefonic furnizat de ROMTELECOM
3.1. - Accesul la serviciul telefonic se asigura in baza achitarii unui
abonament lunar pentru o linie telefonica principala.
3.2. - Numarul de apel este atribuit de ROMTELECOM pentru fiecare linie
telefonica principala la care este conectat un aparat terminal de
telecomunicatii (telefon, fax, centrala, modem etc.). Numarul de apel poate fi
modificat la initiativa ROMTELECOM, din considerente tehnice, cu conditia ca
utilizatorul sa fie instiintat anterior datei de modificare, cu 30 de zile
calendaristice, in cazul persoanelor fizice, sau cu 60 de zile calendaristice,
in cazul persoanelor juridice.
Modificarea numarului de apel la cererea utilizatorului se face in limita
conditiilor tehnice existente, cu plata tarifului aferent si in conditiile
tehnice de instalare prevazute la art. 5.
3.3. - Lista abonatilor telefonici si serviciul de informatii
Utilizatorii beneficiaza de inscriere gratuita in lista abonatilor
telefonici si de serviciul de informatii al ROMTELECOM. Utilizatorul
serviciului telefonic poate cere sa nu figureze in lista abonatilor si nici la
serviciul de informatii al ROMTELECOM, insa cu plata tarifului corespunzator.
Utilizatorii serviciului telefonic pot solicita inscrierea in lista
abonatilor de la serviciul de informatii al ROMTELECOM a unor elemente
suplimentare, referitoare la profesie sau la tipul activitatii lor, cu plata
tarifului corespunzator.
Art. 4
Plata unui avans spre decontare
4.1. - La semnarea contractului, ROMTELECOM percepe, pentru persoane
fizice, pe langa tariful de instalare, si plata anticipata a doua abonamente
lunare, dintre care unul reprezinta un abonament constituit ca avans spre
decontare si pentru care nu se plateste dobanda abonatului. Nivelul
abonamentului constituit ca avans spre decontare se actualizeaza cu ocazia
oricarei modificari a tarifelor.
4.2. - Persoanele juridice platesc lunar un avans spre decontare.
Constituirea primului avans spre decontare se face la valoarea totala a primei
facturi emise, acesta nefiind purtator de dobanda. Ulterior, cuantumul
avansului spre decontare pentru persoane juridice reprezinta media sumelor
facturate in ultimele 3 luni anterioare lunii pentru care acesta se calculeaza.
Art. 5
Conditiile tehnice de instalare
5.1. - Lucrarile necesare furnizarii serviciului telefonic (instalari si
mutari de linii principale sau linii secundare, modificari in instalatiile
telefonice etc.) se executa de catre directiile de telecomunicatii ale
ROMTELECOM pe baza cererilor solicitantilor, formulate in scris. Conectarea la
serviciul telefonic se face prin punctul de acces al retelei publice
ROMTELECOM, in conformitate cu reglementarile de instalare a acestuia, la
adresa utilizatorului.
5.2. - Aparatele terminale care se conecteaza la punctele de acces trebuie
sa aiba autorizatia de tip, acordata de Ministerul Comunicatiilor. Aparatele
terminale pot fi proprietatea ROMTELECOM - atribuite prin inchiriere - sau pot
fi proprietatea personala a abonatului.
5.3. - Conectarea abonatului se va executa in cel mult 30 de zile de la
plata taxelor si de la semnarea contractului, cu exceptia lucrarilor speciale,
care se vor executa in cel mult 60 de zile.
Art. 6
Tarife
6.1. - Tarifele ROMTELECOM pentru serviciile de baza de telecomunicatii
sunt cuprinse in listele aprobate de catre Ministerul Comunicatiilor, in
conformitate cu prevederile legale in vigoare, si nu sunt supuse negocierii cu
utilizatorii. Principalele tarife pentru furnizarea serviciului telefonic sunt
urmatoarele:
a) tariful de instalare;
b) tariful de abonament;
c) tariful pentru convorbirile telefonice.
6.2. - ROMTELECOM va urmari sa-si diversifice oferta prin noi tipuri de
servicii, taxate in conformitate cu politica tarifara a Ministerului
Comunicatiilor.
6.3. - Tarifele modificate vor fi aplicate tuturor contractelor in curs de
derulare de la data intrarii in vigoare a modificarilor. Dupa aprobarea lor,
tarifele modificate vor fi facute publice cu cel putin 15 zile inainte de
aplicare, in conformitate cu prevederile art. 25 din Legea telecomunicatiilor
nr. 74/1996.
Art. 7
Plata serviciilor telefonice
7.1. - Factura telefonica
Sumele datorate de titularul contractului fac obiectul facturii emise de
ROMTELECOM. Facturile se emit lunar si se expediaza la adresa utilizatorului,
in plic, pentru mentinerea confidentialitatii datelor, pe masura introducerii
in exploatare a echipamentelor necesare acestei operatiuni.
7.2. - Plati intermediare
ROMTELECOM are dreptul de a solicita abonatilor plati intermediare, intr-o
perioada normala de facturare, daca se constata o crestere brusca a
contravalorii convorbirilor telefonice.
7.3. - Conditiile de plata a facturilor
Sumele facturate se platesc pana la termenul scadent mentionat in factura
telefonica. In cazul neachitarii in termen a facturii telefonice, dupa termenul
scadent se aplica majorarile prevazute in tarife, pana in a 60-a zi
calendaristica inclusiv.
7.4. - Incepand din a 16-a zi de neplata de la termenul scadent, ROMTELECOM
suspenda serviciul telefonic, acesta putandu-se restabili in maximum 48 de ore,
insa numai dupa ce utilizatorul achita sumele datorate.
7.5. - In a 61-a zi de neplata de la termenul scadent, contractul se
reziliaza de catre ROMTELECOM, iar utilizatorul este deconectat de la serviciul
telefonic.
Art. 8
Informatii si reclamatii referitoare la factura telefonica
8.1. - Orice informatii suplimentare privind factura telefonica se pot
obtine de la oficiul comercial de care apartine abonatul.
8.2. - Reclamatiile de orice natura privind serviciul telefonic se depun la
oficiul comercial de care apartine utilizatorul si vor fi rezolvate in termenul
legal.
8.3. - In caz de reclamare a sumelor facturate, obligatia de plata pentru
sumele in litigiu este suspendata in perioada de cercetare, achitandu-se sumele
partiale necontestate si, in mod obligatoriu, abonamentul la serviciul
telefonic.
8.4. - In caz de nemultumire privind modul de rezolvare a reclamatiei la
nivelul oficiului comercial, utilizatorul poate solicita ca reclamatia sa fie
rezolvata la nivelul conducerii directiei de telecomunicatii, cu amanarea, in
continuare, a termenului de plata pentru suma in litigiu. Dupa rezolvarea reclamatiei
la acest nivel, daca prin raspuns se va stabili un nou termen de plata, acesta
nu va putea fi amanat prin alta reclamatie. Refuzul achitarii serviciului
telefonic intra sub incidenta prevederilor pct. 12.2 si 13.1.
Art. 9
Obligatiile ROMTELECOM in calitate de furnizor
9.1. - ROMTELECOM este raspunzator de asigurarea serviciului telefonic in
cele mai bune conditii tehnice posibile, in conformitate cu clauzele licentei
de operare.
9.2. - ROMTELECOM nu raspunde de calitatea si de continutul serviciilor
oferite prin reteaua sa de catre furnizorii de servicii cu valoare adaugata
(Audiotext, INTERNET etc.), ROMTELECOM punand la dispozitie numai suportul
furnizarii acestor servicii si efectuand facturarea acestora.
9.3. - ROMTELECOM se obliga sa remedieze deranjamentele tehnice de
functionare, astfel incat sa restabileasca serviciul telefonic in maximum 15
zile calendaristice de la data inregistrarii acestora la Serviciul de
deranjamente, pentru abonatii Directiei de telecomunicatii Bucuresti, si in
maximum 72 de ore, pentru abonatii unitatilor teritoriale de telecomunicatii.
9.4. - Pentru intreruperea serviciului telefonic din cauze tehnice, intr-un
interval de peste 48 de ore consecutive si pana la termenul de restabilire
mentionat la pct. 9.3, ROMTELECOM va rambursa utilizatorului tariful de
abonament in cota fractionara, corespunzatoare perioadei efective de
nefunctionare.
9.5. - Pentru deranjamente majore, cu durata peste termenele stabilite la
pct. 9.3, ROMTELECOM va rambursa utilizatorului dublul tarifului de abonament
in cota fractionara, pe toata perioada de nefunctionare.
9.6. - ROMTELECOM se obliga ca, in cazul deranjamentelor majore ce
afecteaza grupe de abonati, sa le comunice termenul de repunere in functiune.
9.7. - Restituirea sumelor pentru perioadele de nefunctionare a serviciului
telefonic se face prin creditare, cu evidentiere in factura telefonica.
9.8. - Penalitati in afara celor prevazute mai sus nu vor putea fi pretinse
de catre utilizator, indiferent de natura lor.
9.9. - In cazul defectarii aparatului telefonic al utilizatorului,
ROMTELECOM asigura continuitatea serviciului telefonic, prin:
a) repararea sau inlocuirea, dupa caz, a aparatului telefonic defect, in
cazul in care aparatul este inchiriat de la ROMTELECOM;
b) inchirierea unui aparat pentru maximum 60 de zile, in cazul in care
aparatul defect este proprietatea abonatului.
9.10. - ROMTELECOM nu ramburseaza, conform pct. 9.4. si 9.5., tariful de
abonament pentru nefunctionarea serviciului telefonic, daca deranjamentul a
fost provocat de utilizator.
Cu exceptia celor prevazute la pct. 9.4. si 9.5., ROMTELECOM nu raspunde
pentru daune, oricare ar fi acestea, a caror existenta utilizatorul ar pune-o
pe seama nefunctionarii serviciului telefonic.
9.11. - ROMTELECOM se obliga fata de utilizator sa asigure
confidentialitatea datelor, in conformitate cu art. 4 din Legea
telecomunicatiilor nr. 74/1996. Informatiile referitoare la abonat, la
instalatia telefonica si la prestatii, precum si la eventualele modificari pot
fi oferite numai titularului postului telefonic.
9.12. - Prima factura telefonica va fi emisa la cel mult 60 de zile
calendaristice de la executarea instalarii liniei telefonice.
9.13. - ROMTELECOM se obliga sa expedieze factura telefonica cu cel putin
10 zile inainte de termenul scadent al platilor, dar nu raspunde de neprimirea
acesteia de catre abonat din motive independente de ROMTELECOM, situatie in
care sunt aplicabile prevederile pct. 10.5.
9.14. - ROMTELECOM va recupera de la utilizatori sumele neincasate datorita
unor erori proprii, in termenele de prescriere legale, de la data producerii
acestora.
9.15. - Sumele necuvenite, incasate de la utilizatori datorita unor erori
ale ROMTELECOM, vor fi restituite in perioada de prescriere legala, de la data
producerii acestora.
9.16. - ROMTELECOM se obliga sa faca publice tarifele pentru serviciile de
telecomunicatii modificate, cu cel putin 15 zile inainte de aplicare, in
conformitate cu art. 25 din Legea telecomunicatiilor nr. 74/1996.
9. 17. - ROMTELECOM va edita, periodic, listele abonatilor telefonici, pe
zone teritoriale, in care se vor inscrie obligatoriu: numele, prenumele, adresa
si numarul de apel, daca abonatii nu solicita scoaterea lor din lista.
Art. 10
Obligatiile utilizatorului
10.1. - Utilizatorul va raspunde de modul de folosire a serviciului
telefonic, astfel incat prin propria conduita sa nu perturbe functionarea
normala a acestuia.
10.2. - Utilizatorul este obligat sa foloseasca numai echipamente
terminale, autorizate de Ministerul Comunicatiilor, si sa nu efectueze
modificari in instalatiile de telecomunicatii puse la dispozitia sa, asigurand
folosirea si protectia corespunzatoare a acestora pe toata durata contractului.
10.3. - Utilizatorul va asigura accesul personalului ROMTELECOM in locurile
unde sunt situate instalatiile telefonice, in cazul verificarii sau al
repararii acestora.
10.4. - Utilizatorul va anunta la serviciul de deranjamente orice deranjament
constatat.
10.5. - Utilizatorul va achita contravaloarea prestatiilor facturate, pana
la termenul scadent, mentionat in factura telefonica. In situatia in care
utilizatorul nu a primit in timp util factura telefonica din diverse motive,
acesta are obligatia sa se intereseze despre sumele de plata la oficiul
comercial de care apartine.
10.6. - In caz de neplata totala sau partiala la termenul scadent, se
procedeaza in conformitate cu prevederile pct. 7.3. si 7.4.
10.7. - Utilizatorul, persoana juridica, este obligat sa vireze in contul
ROMTELECOM sumele in avans, prevazute la art. 4. Neachitarea acestora in
termenul stabilit conduce la suspendarea serviciului telefonic, respectiv la
rezilierea contractului conform prevederilor pct. 7.4. si 7.5.
Art. 11
Modificarea contractului
11.1. - Modificarea contractului poate fi solicitata atat de utilizator,
cat si de furnizor, dar numai in conformitate cu prevederile din prezentele
Conditii generale.
11.2. - Modificarea conditiilor generale specificate in contract
ROMTELECOM va modifica conditiile generale specificate in contract, in baza
aprobarii acestora prin ordin al ministrului comunicatiilor. ROMTELECOM se
angajeaza sa anunte si sa informeze utilizatorii despre modificarea Conditiilor
generale pentru furnizarea serviciului telefonic.
11.3. - Modificarea prestatiilor furnizate de ROMTELECOM
Schimbarea caracteristicilor tehnice ale echipamentelor de telecomunicatii
determina modificarea serviciilor in mod corespunzator. Utilizatorul va fi
informat despre aceste modificari in conditiile pct. 11.2.
Art. 12
Conditii de reziliere a contractului
12.1. - Rezilierea contractului la cererea utilizatorului
Utilizatorul, in calitate de parte contractanta, poate rezilia contractul,
prin anuntarea in scris a furnizorului, cu un preaviz de cel putin 30 de zile
sau la o data fixa, convenita intre parti.
La expirarea termenului de preaviz utilizatorul pierde calitatea de abonat,
situatie care conduce la intreruperea furnizarii serviciului telefonic.
Furnizorul serviciului telefonic emite factura finala si stabileste soldul
debitor sau creditor al contului abonatului.
Rezilierea contractului nu exonereaza utilizatorul de plata sumelor
datorate si a eventualelor majorari.
12.2. - Rezilierea contractului de catre ROMTELECOM se poate face in
urmatoarele cazuri:
a) neachitarea facturii in termen de 60 de zile de la termenul scadent sau
de la termenul de plata stabilit pentru sumele reclamate;
b) utilizatorul a produs modificari in structura de echipament sau in
retea, fara avizul ROMTELECOM;
c) utilizatorul a conectat si a folosit in retea echipamente terminale
neautorizate de Ministerul Comunicatiilor;
d) utilizatorul a folosit serviciul telefonic in alte scopuri decat cele
prevazute in contract (revanzarea serviciilor furnizate de ROMTELECOM catre
alti utilizatori);
e) utilizatorul a schimbat categoria de abonat, de la persoana fizica la
persoana juridica, prin utilizarea postului telefonic in interesul unor firme;
f) utilizatorul foloseste postul telefonic abuziv, pentru sicanarea altor
abonati;
g) in caz de deces al titularului, situatie in care, la cererea
mostenitorilor legali sau a altor persoane, preluarea postului telefonic de
catre acestia se va face prin incheierea unui nou contract;
h) in cazul constructiilor de interes national, al modernizarii de drumuri,
al demolarilor sau al altor situatii care conduc la afectarea integritatii
retelelor de telecomunicatii.
Art. 13
Rezolvarea litigiilor
13.1. - Partile contractante inteleg ca orice litigiu intervenit in
derularea contractului sa fie rezolvat pe cale amiabila.
13.2. - Litigiile nesolutionate in acest mod sunt de competenta instantelor
de judecata de la sediul directiilor teritoriale de telecomunicatii care
furnizeaza serviciul telefonic.
Art. 14
Forta majora
Partile contractante nu raspund de nerespectarea contractului in caz de
forta majora. In contract se considera cazuri de forta majora: starea de
razboi, sabotajul, revolutia, rascoala, atentatul cu bombe, calamitatile
naturale, incendiul, precum si orice alte situatii in afara controlului
partilor, imprevizibile si de neinlaturat de catre acestea. In asemenea
situatie, atat furnizorul, cat si utilizatorul sunt absolviti de
responsabilitatile contractuale, deoarece partile contractante se afla in
imposibilitatea de a respecta aceste obligatii si astfel se pot produce pagube
independent de vointa lor.