ORDIN Nr. 121
din 16 februarie 2011
pentru constituirea
echipelor mixte ce vor efectua controale, conform competentelor legale, în
locurile si/sau în mediile în care se produc, se comercializeaza, se utilizeaza
sau se consuma substante si/sau produse noi cu efecte psihoactive, daunatoare
sanatatii, altele decat cele reglementate
ACT EMIS DE:
MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 123 din 17 februarie 2011
In temeiul art. 7 alin. (4) din
Hotărârea Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare, al art. 7
alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind
organizarea'şi funcţionarea Ministerului Administraţiei şi Internelor, aprobată
cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările şi completările
ulterioare, al art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice, cu modificările şi
completările ulterioare, al art. 7 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr.
725/2010 privind reorganizarea şi'funcţionarea Ministerului Agriculturii şi
Dezvoltării Rurale, precum şi a unor structuri aflate în subordinea acestuia,
cu modificările şi completările ulterioare, al art. 4 alin. (3) din Hotărârea
Guvernului nr. 1.415/2009 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii
Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor şi a unităţilor
din subordinea acesteia, cu modificările ulterioare, şi al art. 5 alin. (5) din Hotărârea
Guvernului nr. 882/2010 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii
Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor,
ministrul sănătăţii, ministrul administraţiei şi
internelor, ministrul finanţelor publice, ministrul agriculturii şi dezvoltării
rurale, preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru
Siguranţa Alimentelor şi preşedintele
Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor emit prezentul ordin.
Art. 1. - (1) La nivelul
fiecărui judeţ şi al municipiului Bucureşti se constituie echipe mixte de
control, alcătuite din angajaţi, specialişti în domeniu, ai structurilor
teritoriale subordonate Ministerului Sănătăţii, Ministerului Administraţiei şi
Internelor, Ministerului Finanţelor Publice, Ministerului Agriculturii şi
Dezvoltării Rurale, Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru
Siguranţa Alimentelor şi Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
(2) Echipele mixte efectuează controale, conform
competenţelor legale, în toate locurile şi/sau mediile în care se produc, se
comercializează, se utilizează sau se consumă substanţe şi/sau produse noi cu
efecte psihoactive, dăunătoare sănătăţii.
Art. 2. - (1) Activităţile de control se realizează, pe
baza unui plan de acţiune, la iniţiativa oricăreia dintre structurile
teritoriale subordonate instituţiilor prevăzute la art. 1, cu informarea
prefectului, sau la iniţiativa prefectului.
(2) Planul de acţiune se elaborează de structura
teritorială de poliţie, cu sprijinul instituţiilor implicate în activităţile de
control.'
Art. 3. - (1) Componenţa nominală a echipelor mixte de
control se prevede în fiecare plan de acţiune, la propunerea conducătorilor structurilor teritoriale
subordonate instituţiilor prevăzute la art. 1.
(2) Desemnarea şi participarea specialiştilor în
echipele mixte de control sunt obligatorii.
(3) Membrii echipelor mixte de control îşi desfăşoară
activitatea potrivit competenţelor legale ale instituţiilor publice pe care le
reprezintă.
Art. 4. - (1) Rapoartele
acţiunilor realizate la nivelul fiecărui judeţ şi al municipiului Bucureşti se
întocmesc şi se semnează de către membrii echipelor de control şi se transmit
de către instituţia prefectului, lunar, Ministerului Administraţiei şi
Internelor.
(2) Ministerul Administraţiei şi Internelor întocmeşte
şi transmite sinteza acţiunilor realizate la nivel naţional primului-ministru.
Art. 5. - Normele metodologice privind instituirea unor
măsuri de combatere a proliferării substanţelor/produselor noi cu efecte
psihoactive, dăunătoare sănătăţii, altele decât cele reglementate, precum şi de
prevenire a consumului acestora sunt prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 6. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătăţii,
Cseke Attila
Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
Valeriu Tabără
Ministrul administraţiei şi internelor,
Constantin-Traian Igaş
Preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor,
Roatis Chetan Radu
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Ialomiţianu
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia
Consumatorilor,
Constantin Cerbulescu
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
privind instituirea unor măsuri de combatere a
proliferării substanţelor/produselor noi cu efecte psihoactive, dăunătoare sănătăţii, altele decât
cele reglementate, precum şi de prevenire a consumului acestora
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezentele norme metodologice sunt
elaborate în conformitate cu prevederile Hotărârii
Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare, ale Ordonanţei de urgenţă
a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi'funcţionarea Ministerului Administraţiei şi
Internelor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările şi
completările ulterioare, ale Hotărârii Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea
şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice, cu modificările şi
completările ulterioare, ale Hotărârii Guvernului nr. 725/2010 privind
reorganizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării
Rurale, precum şi a unor structuri aflate în
subordinea acestuia, cu modificările şi completările
ulterioare, ale Hotărârii Guvernului nr. 1.415/2009 privind organizarea şi
funcţionarea Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa
Alimentelor şi a unităţilor din subordinea acesteia, cu modificările
ulterioarei ale Hotărârii Guvernului nr. 882/2010 privind organizarea şi
funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
(2) Scopul prezentelor norme metodologice îl
reprezintă crearea cadrului organizatoric în vederea creşterii eficienţei
acţiunilor de prevenire şi combatere a proliferării substanţelor/produselor noi
cu efecte psihoactive, dăunătoare sănătăţii, altele decât cele reglementate,
precum şi de prevenire a consumului acestora.
(3) Obiectivele prezentelor norme metodologice sunt:
Ministerul Sănătăţii, prin
structurile de control în sănătate publică din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti:
- verificarea respectării prevederilor privind condiţiile
igienico-sanitare de funcţionare a unităţilor;
- verificarea stării de sănătate a personalului în
conformitate cu prevederile legale în vigoare;
- respectarea prevederilor legale privind interdicţia
fumatului în spaţii publice închise;
- verificarea conformităţii produselor cosmetice;
- verificarea conformităţii
produselor biocide;
- constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
Ministerul Administraţiei şi Internelor, prin structurile specializate ale Inspectoratului General al Poliţiei Române - Direcţia de combatere a criminalităţii
organizate, Direcţia de investigare a fraudelor şi Direcţia de ordine publică:
- sprijinirea şi asigurarea protecţiei membrilor
echipelor de control în acţiunile desfăşurate;
- prelevarea probelor în
vederea analizării acestora în scopul depistării substanţelor prevăzute în
tabelele-anexă la Legea nr. 143/2000 privind' prevenirea şi combaterea
traficului şi consumului ilicit de droguri, cu modificările şi completările
ulterioare;
- pentru probele ridicate care
nu conţin substanţe din categoria celor prevăzute mai sus, efectuarea de
cercetări în vederea stabilirii cu exactitate a normelor legale încălcate (în
special cu privire la infracţiunea de „înşelăciune cu privire la calitatea
mărfurilor", faptă prevăzută şi pedepsită de art. 297 din Codul penal);
- asigurarea unui climat de normalitate pe timpul
desfăşurării acţiunilor de control, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin direcţiile pentru
agricultură judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti:
- verificarea conformităţii îngrăşămintelor;
- constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
Ministerul Finanţelor Publice, prin structurile specializate ale Gărzii
Financiare:
- verificarea autorizaţiilor de funcţionare în
conformitate cu prevederile legale în vigoare;
- verificarea documentelor de provenienţă a mărfurilor;
- verificarea respectării legislaţiei în domeniul
financiar-contabil;
- verificarea modului de respectare a legislaţiei
privind dotarea cu case de marcat;
- verificarea respectării normelor fiscale în vigoare.
• Controlul va urmări verificarea pe lanţul comercial a
tuturor livrărilor, respectiv intrărilor de marfă, acţiunea urmând să cuprindă
toţi operatorii economici implicaţi în actul comercial al produselor
identificate.
Autoritatea Naţională pentru Protecţia
Consumatorilor:
- verificarea existenţei documentelor de provenienţă a
mărfurilor sub aspectul încadrării într-una dintre categoriile: periculoase,
falsificate sau contrafăcute;
- verificarea condiţiilor de depozitare, păstrare şi
expunere la comercializare prevăzute de producător;
- verificarea prezenţei semnelor organoleptice de
alterare, modificări ale aspectului, deteriorări ale ambalajului;
- verificarea modului de etichetare, în conformitate cu
prevederile legale în vigoare;
- verificarea posibilităţii ca activităţile
desfăşurate să constituie practici comerciale incorecte, înşelătoare.
Autoritatea Naţională
Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor:
- verificarea conformităţii şi siguranţei alimentelor,
aşa cum sunt definite prin lege;
- verificarea conformităţii hranei pentru animale şi a
produselor medicinale veterinare;
- constatarea contravenţiilor
şi aplicarea sancţiunilor, în conformitate cu prevederile prevăzute în
legislaţia specifică în vigoare.
Art. 2. - (1) Echipele de control mixte se constituie în
conformitate cu prevederile prezentului ordin.
(2) Echipele de control mixte efectuează controale în toate unităţile identificate ca desfăşurând
activităţi de comercializare a unor substanţe/produse noi cu efecte
psihoactive, dăunătoare sănătăţii, altele decât cele reglementate.
(3) Declanşarea acţiunilor de control se efectuează în
conformitate cu prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Mărfurile ridicate se predau organelor de
poliţie în vederea verificării acestora sub aspectul existenţei substanţelor
stupefiante şi psihotrope (droguri), care, după caz, se restituie organului
care a efectuat ridicarea. Acesta va proceda la distrugerea mărfurilor conform
prevederilor legale în vigoare.
CAPITOLUL II
Dispoziţii finale
Art. 4. - Sinteza acţiunilor realizate la nivelul
fiecărui judeţ, respectiv al municipiului Bucureşti se transmite lunar, prin
instituţia prefectului, conform modelului ce va fi pus la dispoziţie de
Ministerul Administraţiei şi Internelor.
Art. 5. - La încheierea controlului, membrii echipei de
control întocmesc procese-verbale de aplicare a contravenţiei sau, după caz, de
constatare a infracţiunii, potrivit competenţelor legale.