ORDIN Nr. 120
din 24 ianuarie 2011
privind aprobarea
modalitatii de plata a taxei pe valoarea adaugata pentru livrarile de bunuri
s/sau prestaile de servicii realizate ocazional, precum si pentru aprobarea
modelului si continutului formularelor „Cerere pentru eliberarea Deciziei
privind modalitatea de plata a taxei pe valoarea adaugata pentru livrarile de
bunuri si/sau prestarile de servicii realizate ocazional" si „Decizie
privind modalitatea de plata a taxei pe valoarea adaugata pentru livrarile de
bunuri si/sau prestarile de servicii realizate ocazional"
ACT EMIS DE:
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 74 din 28 ianuarie 2011
In temeiul prevederilor art. 10 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Finanţelor Publice, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 157
alin. (6) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare, şi ale art. 111 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare,
ministrul finanţelor publice emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă modelul şi conţinutul formularelor:
a) „Cerere pentru eliberarea Deciziei privind
modalitatea de plată a taxei pe valoarea adăugată pentru livrările de bunuri
şi/sau prestările de servicii realizate ocazional", prevăzut în anexa nr.
1;
b) „Decizie privind modalitatea de plată a taxei pe
valoarea adăugată pentru livrările de bunuri şi/sau prestările de servicii
realizate ocazional", prevăzut în anexa nr. 3.
Art. 2. - Instrucţiunile de completare,
caracteristicile de tipărire, modul de difuzare, utilizare şi păstrare ale
formularului prevăzut la art. 1 lit. a) sunt prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 3. - (1) In vederea efectuării plăţii taxei pe
valoarea adăugată, persoanele impozabile nestabilite în România şi scutite, în
condiţiile legii, de obligaţia înregistrării în scopuri de TVA în România vor
depune „Cererea pentru eliberarea Deciziei privind modalitatea de plată a taxei
pe valoarea adăugată pentru livrările de bunuri şi/sau prestările de servicii
realizate ocazional".
(2) Cererea prevăzută la art. 1
lit. a) se depune de către persoanele impozabile la registratura organului
fiscal teritorial în raza căruia a avut loc operaţiunea taxabilă, denumit în continuare organ fiscal competent, sau prin poştă, până cel târziu în ultima zi a lunii în care s-au
efectuat livrările de bunuri şi/sau prestările de servicii realizate ocazional.
(3) Decizia prevăzută la art. 1 lit. b) se completează
de către organul fiscal competent, potrivit datelor înscrise în cererea pentru
eliberarea Deciziei privind modalitatea de plată a taxei pe valoarea adăugată
pentru livrările de bunuri şi/sau prestările de servicii realizate ocazional şi
depusă de persoanele prevăzute la alin. (1), fiind aprobată de către
conducătorul organului fiscal competent.
(4) Decizia privind modalitatea de plată a taxei pe
valoarea adăugată pentru livrările de bunuri şi/sau prestările de servicii
realizate ocazional se emite de către organul fiscal
competent în două exemplare, din care un exemplar se
comunică contribuabilului, iar celălalt exemplar se păstrează de către organul
fiscal competent şi se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.
(5) Decizia se înregistrează într-un registru special
al persoanelor impozabile nestabilite în România, scutite de obligaţia
înregistrării în scopuri de TVA, atunci când efectuează ocazional în România
operaţiuni taxabile pentru care este obligată la plata TVA.
Art. 4. - Până cel târziu în data de 10 a lunii
următoare celei în care s-a depus cererea prevăzută la art. 1 lit. a), organul
fiscal competent va comunica persoanei prevăzute la art. 3 alin. (1) Decizia
privind modalitatea de plată a taxei pe valoarea adăugată pentru livrările de
bunuri şi/sau prestările de servicii realizate ocazional.
Art. 5. - Persoana impozabilă nestabilită în România şi
care este scutită de obligaţia înregistrării în scopuri de TVA în România va
achita suma reprezentând taxa pe valoarea adăugată pentru livrările de bunuri
şi/sau prestările de servicii realizate ocazional, potrivit reglementărilor
legale în vigoare, în lei, în numerar, prin decontare bancară sau prin mandat
poştal, până cel târziu în data de 25 a lunii următoare celei în care s-au
efectuat operaţiunile impozabile.
Art. 6. -Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 7. - Direcţia generală de reglementare a
colectării creanţelor bugetare, Direcţia generală proceduri pentru
administrarea veniturilor, Direcţia generală de tehnologia informaţiei din
cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, precum şi direcţiile
generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti vor lua
măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. 8. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Ialomiţianu
ANEXA Nr. 1*)
CERERE
pentru eliberarea Deciziei privind modalitatea de
plată a taxei pe valoarea adăugată pentru livrările de bunuri şi/sau prestările de servicii realizate ocazional
ANUL: |_|_|_|_|
|
LUNA: |_|_|
|
|
|
DATE DE IDENTIFICARE A SOLICITANTULUI
|
|
DENUMIRE/NUME, PRENUME
|
|
NUMAR DE IDENTIFICARE FISCALA
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
ŢARA DE REZIDENŢA
|
|
ADRESA COMPLETA IN ŢARA DE REZIDENŢA
|
|
|
|
|
|
COD POŞTAL
| TELEFON |
|
FAX
|
E-MAIL
|
OBIECTUL PRINCIPAL DE ACTIVITATE
|
|
REPREZENTARE PRIN ÎMPUTERNICIT/REPREZENTANT FISCAL
|
NR. ACT ÎMPUTERNICIRE
|
DATA
|
DATE DE IDENTIFICARE A ÎMPUTERNICITULUI
|
DENUMIRE/NUME, PRENUME
|
|
COD DE IDENTIFICARE FISCALA
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
JUDEŢ | SECTOR |
|
| LOCALITATE |
|
S TRĂDA
|
| NR. | | BLOC | | SC. | |
|
ET. | | AP. | | COD POŞTAL | |
|
| TELEFON
|
FAX
|
| E-MAIL
|
Solicit a mi se elibera Decizia
privind modalitatea de plată a taxei pe valoarea adăugată pentru livrările de
bunuri şi/sau prestările de
servicii realizate ocazional, în vederea efectuării plăţii sumei
de...........lei.
Anexez la prezenta cerere, în copie, actele doveditoare ale tranzacţiei efectuate1).
1) Se anexează, în
copie, contractul de vânzare-cumpărare, facturi, alte documente doveditoare.
Se completează de
personalul organului fiscal
|
Organ fiscal
|
|
Număr înregistrare
|
Data înregistrare |_|_|/ |_|_|/ |_|_|_|_|_|_|
|
Numele persoanei care a verificat
|
|
*) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 2
INSTRUCŢIUNI
de completare a Cererii pentru eliberarea Deciziei
privind modalitatea de plată a taxei pe valoarea adăugată pentru livrările de bunuri şi/sau
prestările de servicii realizate ocazional
1. Cererea pentru eliberarea Deciziei privind
modalitatea de plată a taxei pe valoarea adăugată pentru livrările de bunuri
şi/sau prestările de servicii realizate ocazional (denumită în continuare cerere) se completează şi se depune de
către persoanele impozabile neînregistrate şi care nu sunt obligate să se
înregistreze în scopuri de TVA în România sau de către împuternicitul acestora,
după caz, pentru efectuarea plăţii taxei.
2. Cererea se depune după
efectuarea livrărilor de bunuri şi/sau prestărilor de servicii realizate
ocazional, dar nu mai târziu de ultima zi a lunii în care s-a efectuat
livrarea/prestarea taxabilă:
- la registratura organului fiscal pe a cărui rază
teritorială s-a efectuat livrarea de bunuri şi/sau prestarea de servicii
realizate ocazional;
- la poştă, prin scrisoare recomandată.
3. Cererea va fi însoţită de actele doveditoare ale
tranzacţiei efectuate.
Cererea se completează în două exemplare:
- un exemplar se depune la unitatea fiscală;
- un exemplar rămâne la solicitant.
4. Cererea se completează astfel: a) Secţiunea 1
- anul la care se referă; se
înscrie cu cifre arabe cu 4 caractere (de exemplu: 2010);
- luna aferentă operaţiunilor taxabile (de exemplu:
pentru luna iunie se va înscrie 06).
b) Cartuşul Date de identificare a solicitantului
conţine:
I. Denumire/nume, prenume - se
înscrie, după caz, denumirea sau numele şi prenumele persoanei impozabile.
II. Număr de identificare
fiscală - se înscrie numărul de identificare fiscală atribuit de către organul
fiscal cu ocazia înregistrării fiscale.
Inscrierea cifrelor în casetă se face cu aliniere la
dreapta.
III. Se completează datele
privind adresa domiciliului fiscal (sediul social, sediul sau domiciliul
fiscal, după caz) al persoanei impozabile.
Reprezentare prin împuternicit - în cazul în care
depunerea cererii se realizează printr-un împuternicit, se bifează căsuţa
corespunzătoare şi se completează datele referitoare la numărul şi data actului
de împuternicire.
c) Cartuşul Date de
identificare a împuternicitului se completează doar în cazul în care depunerea
cererii se realizează printr-un împuternicit şi conţine:
I. Denumire/nume, prenume - se
înscrie, după caz, denumirea sau numele şi prenumele împuternicitului.
II. Cod de identificare fiscală
- se înscrie codul primit la înregistrare, înscris în certificatul de
înregistrare fiscală, sau codul numeric personal, în cazul în care
împuternicitul este persoană fizică.
Inscrierea cifrelor în casetă se face cu aliniere la
dreapta.
III. Se completează cu datele
privind adresa domiciliului fiscal (sediul social, sediul sau domiciliul
fiscal, după caz) al împuternicitului.
Caracteristicile de tipărire, modul de difuzare,
utilizare şi păstrare a Cererii pentru
eliberarea Deciziei privind modalitatea de plată
a taxei pe
valoarea adăugată pentru livrările de bunuri şi/sau prestările de servicii realizate ocazional
Denumirea formularului: Cerere pentru eliberarea
Deciziei privind modalitatea de plată a taxei pe valoarea adăugată pentru
livrările de bunuri şi/sau prestările de servicii realizate ocazional
Format: A4/t1
Caracteristici de tipărire:
- pe o singură faţă;
- se poate utiliza echipament informatic pentru
editare. Se difuzează: gratuit.
Se utilizează la: solicitarea Deciziei privind
modalitatea de plată a taxei pe valoarea adăugată pentru livrările de bunuri
şi/sau prestările de servicii realizate ocazional.
Se întocmeşte de: persoanele impozabile nestabilite în
România care sunt scutite de obligaţia înregistrării în scopuri de TVA, atunci
când efectuează în România una sau mai multe operaţiuni pentru care sunt
obligate la plata TVA.
Circulă: în format hârtie, în două exemplare semnate şi
ştampilate, potrivit legii, din care:
- un exemplar la solicitant;
- un exemplar la organul fiscal.
Se păstrează: la dosarul fiscal al solicitantului.
ANEXA Nr. 3
MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ
Unitatea fiscală1)...................
Str..........................nr.............,
localitatea.........................
Nr........./Data................
DECIZIE
privind modalitatea de plată a taxei pe valoarea
adăugată pentru livrările de bunuri şi/sau prestările de servicii realizate ocazional
Către:
Denumirea/Numele şi prenumele
................................................................................................................................
Domiciliul fiscal:
localitatea....................oraşul....................,
str.....................nr.............., ţara ........................................
Număr de identificare fiscală
.....................................................................................................................................
Reprezentat fiscal/Imputernicit prin .........................................................................................................................
Ca urmare a cererii dumneavoastră
nr............................din data de ...................................şi în temeiul prevederilor art. 157 alin. (6) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, pentru
livrarea de bunuri/prestarea de servicii efectuată de dumneavoastră, aveţi
obligaţia să achitaţi taxa pe valoarea adăugată aferentă în contul 2010010104
„TVA plătită de persoane impozabile nestabilite în România şi care pot fi
scutite de obligaţia înregistrării în scopuri de TVA, când efectuează în
România una sau mai multe operaţiuni pentru care sunt obligate la plata
taxei", deschis la unitatea Trezoreriei Statului din cadrul organului
fiscal competent, codificat cu codul de identificare fiscală al direcţiei
generale a finanţelor publice judeţene sau a municipiului Bucureşti, după caz.
Achitarea sumei ce reprezintă taxa pe valoarea adăugată
datorată de către persoana impozabilă nestabilită în România şi care este
scutită de obligaţia înregistrării în scopuri de TVA se efectuează potrivit
reglementărilor legale în vigoare, în lei, în numerar, prin decontare bancară
sau prin mandat poştal, până cel târziu în data de 25 a lunii următoare celei
în care s-au efectuat operaţiunile impozabile.
In condiţiile nerespectării acestui termen se
datorează, după acest termen, obligaţii fiscale accesorii conform prevederilor
Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Conducătorul unităţii fiscale,
Numele şi prenumele..........................
Semnătura şi ştampila unităţii...............
Verificat
Numele şi prenumele
.....................................................
Funcţia.........................
Data..........................
Semnătura............................
Intocmit
Numele şi prenumele
.............................................
Funcţia.........................
Data..........................
Semnătura............................
1) Se va menţiona
denumirea organului fiscal emitent al prezentului act administrativ.