Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

Ordinul Nr.12 din 30.03.2016

privind aprobarea Standardului de performanţă pentru serviciul de transport al energiei electrice şi pentru serviciul de sistem
ACT EMIS DE: Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 279 din 13 aprilie 2016



SmartCity1

Având în vedere prevederile art. 3 pct. 71 şi 79 şi ale art. 36 alin. (1) din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare,în temeiul prevederilor art. 9 alin. (1) lit. h) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 33/2007 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 160/2012,preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei emite următorul ordin: Articolul 1Se aprobă Standardul de performanţă pentru serviciul de transport al energiei electrice şi pentru serviciul de sistem, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 2Compania Naţională de Transport al Energiei Electrice „Transelectrica" - S.A. şi operatorii economici din sectorul energiei electrice duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin, iar entităţile organizatorice din cadrul Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei urmăresc respectarea prevederilor prezentului ordin. Articolul 3La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 17/2007 privind aprobarea Standardului de performanţă pentru serviciile de transport şi de sistem ale energiei electrice, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 500 din 26 iulie 2007.Articolul 4Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, Niculae Havrileţ ANEXĂSTANDARD DE PERFORMANŢĂ pentru serviciul de transport al energiei electrice şi pentru serviciul de sistem Capitolul IDispoziţii generale Secţiunea 1Scop şi domeniu de aplicare Articolul 1Prezentul standard de performanţă, denumit în continuare standard, reglementează calitatea serviciului de transport al energiei electrice şi a serviciului de sistem. Articolul 2Standardul stabileşte indicatorii de performanţă ai serviciului de transport al energiei electrice şi ai serviciului de sistem, precum şi modul de monitorizare şi raportare a acestora. Articolul 3Prevederile prezentului standard se aplică în relaţia dintre OTS şi utilizatorii care deţin instalaţii de utilizare racordate la RET sau care solicită racordarea la RET. Articolul 4Standardul stabileşte indicatorii de performanţă pentru serviciul de transport al energiei electrice şi pentru serviciul de sistem prestate de OTS, referitori la: a)utilizarea RET; b)serviciul de sistem şi coordonarea funcţionării SEN; c)continuitatea serviciului de transport al energiei electrice; d)calitatea tehnică a energiei electrice; e)calitatea comercială a serviciului de transport al energiei electrice şi a serviciului de sistem. Articolul 5Prevederile prezentului standard nu se aplică, după caz, în situaţii de: a)forţă majoră; b)lipsă a puterii generate şi avarii extinse pe liniile electrice de interconexiune în condiţiile în care OTS a luat toate măsurile pentru funcţionarea normală a SEN; c)aplicare a măsurilor de salvgardare, în condiţiile legii; d)deconectare a utilizatorilor pentru nerespectarea prevederilor contractuale sau a cerinţelor tehnice din certificatul de racordare, stabilite conform reglementărilor în vigoare. Secţiunea a 2-aDefiniţii şi abrevieri Articolul 6(1) Termenii utilizaţi în prezentul standard au semnificaţia prevăzută în următoarele acte normative:a)legea energiei electrice şi a gazelor naturale; b)legea privind eficienţa energetică; c)codul tehnic al reţelei electrice de transport; d)regulamentul privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public; e)regulamentul de conducere şi organizare a activităţii de mentenanţă; f)normele tehnice referitoare la condiţiile tehnice de racordare a utilizatorilor la reţelele electrice de interes public; g)normativ pentru analiza şi evidenţa evenimentelor accidentale din instalaţiile de producere, transport şi distribuţie a energiei electrice şi termice. (2) În înţelesul prezentului standard, următorii termeni au următoarele semnificaţii:a)compensaţie - sumă de bani pe care OTS o plăteşte utilizatorului RET, cu excepţia OD, în cazul în care nivelul unui indicator de performanţă specific nu este îndeplinit conform prevederilor prezentului standard; b)condiţii meteorologice deosebite - situaţii speciale, care pot fi demonstrate prin comunicate ale Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, ale Administraţiei Naţionale Apele Române, ale Administraţiei Naţionale de Meteorologie şi Hidrologie sau ale altor instituţii abilitate, în urma cărora au rezultat deteriorări de echipamente în instalaţiile electrice ale OTS sau abateri de la schema normală de funcţionare într-o anumită zonă a RET. Cauzele deteriorărilor de echipamente şi/sau abaterile de la schema normală de funcţionare într-o anumită zonă a RET se demonstrează de OTS prin emiterea unor documente, în care se specifică echipamentele afectate din instalaţiile electrice. Aceste documente se vizează de către autorităţile administraţiei publice locale din zona în care s-a înregistrat o astfel de situaţie. Situaţiile care pot conduce la depăşirea cu mult a condiţiilor de proiectare a echipamentelor electrice pot fi, de exemplu: temperaturi extreme, polei, grosimi foarte mari ale stratului de chiciură, rafale de vânt puternic etc.; c)forţă majoră - orice eveniment extern, imprevizibil, absolut invincibil şi inevitabil, conform art. 1.351 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, care exonerează de orice răspundere părţile contractuale; pot fi considerate evenimente de forţă majoră: războaie, revoluţii, cutremure, incendii, inundaţii sau orice alte catastrofe naturale, restricţii apărute ca urmare a unei carantine, embargo etc.;d)indicator de performanţă general - indicator de performanţă determinat la nivelul tuturor utilizatorilor RET, care caracterizează o componentă a calităţii serviciului de transport al energiei electrice şi/sau a serviciului de sistem şi pentru care prezentul standard impune, după caz, un nivel garantat care trebuie respectat de OTS şi monitorizare anuală; e)indicator de performanţă specific - indicator de performanţă măsurat în punctul de delimitare faţă de RET a instalaţiei de utilizare a unui utilizator, pentru care prezentul standard impune un nivel garantat, care trebuie respectat de OTS; în cazul în care nivelul garantat nu este asigurat de către OTS, utilizatorul RET, cu excepţia OD, este îndreptăţit să primească compensaţii; f)indicator statistic - indicator care caracterizează serviciul de transport şi serviciul de sistem, fără să constituie un criteriu de evaluare a calităţii serviciului prestat de OTS şi pentru care prezentul standard impune monitorizarea anuală; g)întrerupere - situaţie în care valoarea efectivă a tensiunii de linie/fază a căii de alimentare cu energie electrică sau de evacuare a energiei electrice în punctul de delimitare a instalaţiilor unui utilizator faţă de RET este sub 5% din valoarea nominală; h)întrerupere tranzitorie - întrerupere cu durata t de maximum o secundă (t ≤ 1s); i)întrerupere de scurtă durată - întrerupere cu durata t cuprinsă între 1 s şi 3 min. (1 s < t ≤ 3 min.); j)întrerupere de lungă durată - întrerupere cu durata t mai mare de 3 min. (t > 3 min.); k)întrerupere planificată - întrerupere necesară pentru lucrările de dezvoltare, retehnologizare, operare sau mentenanţă a RET, anunţată înainte de a se interveni în RET, conform prevederilor prezentului standard; l)întrerupere neplanificată - întrerupere despre care utilizatorii afectaţi nu au fost anunţaţi în prealabil, conform prevederilor prezentului standard; m)sold SEN - sold al schimburilor fizice de energie electrică pe liniile de interconexiune cu sistemele electroenergetice vecine. Articolul 7În cuprinsul prezentului standard se utilizează următoarele abrevieri: a)ANRE - Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei; b)Codul RET - codul tehnic al reţelei electrice de transport; c)ENTSO-E - reţeaua europeană a operatorilor de transport şi de sistem în domeniul energiei electrice; d)LEA - linie electrică aeriană; e)OD - operator de distribuţie; f)OTS - operatorul de transport şi de sistem; g)Pst - indicator de flicker pe termen scurt; h)Plt - indicator de flicker pe termen lung; i)RET - reţeaua electrică de transport din cadrul SEN; j)RED - reţeaua electrică de distribuţie; k)SEN - sistemul electroenergetic naţional. Capitolul IIIndicatori de performanţă Secţiunea 1 Indicatori de performanţă privind utilizarea RET Articolul 8(1) Indicatorii de performanţă generali privind utilizarea RET sunt:a)capacitatea de transport prin secţiunile caracteristice ale RET, exprimată în MW, determinată pentru fiecare secţiune şi fiecare element de reţea aferent acesteia. Pentru fiecare dintre secţiunile caracteristice, OTS stabileşte puterea admisibilă prognozată pentru schema cu N elemente în funcţiune şi puterea medie pentru schema reală de funcţionare în anul de analiză; b)consumul propriu tehnologic în RET, determinat ca fiind diferenţa dintre energia electrică introdusă în RET şi energia electrică extrasă din RET, raportată la energia electrică introdusă în RET, raport exprimat în procente; c)indisponibilitatea medie a LEA (INDLIN) şi indisponibilitatea medie a transformatoarelor şi autotransformatoarelor (INDTRA), determinate de evenimentele planificate sau neplanificate, exprimată în ore/an, care se determină cu relaţiile următoare: unde: n - numărul total de evenimente; Li - lungimea LEA indisponibile la evenimentul i, exprimată în km; Lt - lungimea totală a LEA din RET, exprimată în km; Si - puterea aparentă nominală a transformatorului sau autotransformatorului din staţia RET indisponibil la evenimentul i, exprimată în MVA; St - puterea aparentă nominală totală a transformatoarelor şi autotransformatoarelor din staţiile RET, exprimată în MVA; Di - durata de indisponibilitate a elementului RET la evenimentul i, exprimată în ore. (2) Indicatorii de performanţă generali privind utilizarea RET sunt prevăzuţi în anexa nr. 1. Secţiunea a 2-aIndicatori de performanţă privind serviciul de sistem şi coordonarea funcţionării SEN Articolul 9Indicatorii de performanţă generali privind serviciul de sistem prestat de OTS sunt: a)ajutorul de avarie solicitat/acordat, exprimat în ore şi în MWh; b)abaterea soldului SEN cu corecţia de frecvenţă, exprimată în MWh/h; OTS stabileşte valoarea medie, maximă, minimă şi deviaţia standard a acestui indicator. Articolul 10Indicatorii de performanţă generali privind coordonarea funcţionării SEN sunt: a)cantitatea de energie electrică utilizată pentru managementul congestiilor, exprimată în MWh, defalcată pe trei componente:

(i) restricţii de reţea apărute în schema cu N elemente în funcţiune în RET şi în reţeaua de 110 kV a RED;
(ii) restricţii de reţea apărute ca urmare a retragerii din exploatare a unui element al RET;
(iii) restricţii de reţea apărute ca urmare a retragerii din exploatare a unui element al reţelei de 110 kV a RED;

b)costul congestiilor, exprimat în lei, defalcat pe cele trei componente prevăzute la lit. a). Articolul 11Indicatorii de performanţă generali privind serviciul de sistem şi coordonarea funcţionării SEN sunt prevăzuţi în anexa nr. 2. Secţiunea a 3-aIndicatori de performanţă privind continuitatea serviciului de transport al energiei electrice Articolul 12(1) OTS are obligaţia de a asigura continuitatea în alimentarea cu energie electrică a utilizatorilor în conformitate cu prevederile prezentului standard.(2) OTS este obligat să ia toate măsurile pentru reducerea duratei întreruperilor şi pentru programarea acestora de comun acord cu utilizatorul.(3) OTS este obligat să aplice soluţii tehnice cu caracter provizoriu pentru limitarea întreruperilor utilizatorilor. Articolul 13(1) OTS are obligaţia reluării serviciului de transport al energiei electrice în cel mai scurt timp posibil pentru utilizatorii RET afectaţi de întreruperile neplanificate şi/sau planificate din RET.(2) Reluarea serviciului de transport al energiei electrice se realizează în cel mai scurt timp posibil, dar nu mai mult de 12 ore în cazul întreruperilor neplanificate, respectiv 24 de ore în cazul întreruperilor planificate.(3) În cazul depăşirii indicatorilor de performanţă specifici privind continuitatea serviciului, prevăzuţi la alin. (2), OTS plăteşte compensaţiile prevăzute în anexa nr. 5. Articolul 14OTS înregistrează şi calculează anual următorii indicatori de performanţă generali privind continuitatea serviciului de transport al energiei electrice: a)numărul de întreruperi de lungă durată; b)durata totală a întreruperilor de lungă durată, exprimată în minute; c)energia nelivrată utilizatorilor/neprodusă în centrale din cauza întreruperilor de lungă durată - ENS (Energy Not Supplied), exprimată în MWh, care se determină conform formulei următoare: d)timpul mediu de întrerupere - AIT (Average Interruption Time), care reprezintă perioada medie echivalentă a întreruperilor de lungă durată, exprimată în minute pe an şi care se determină cu relaţia următoare: unde, în ambele formule: n - numărul total de întreruperi de lungă durată; Pi - puterea electrică întreruptă la întreruperea i (ultima putere măsurată înainte de întreruperea i), exprimată în MW; Di - durata întreruperii i, exprimată în minute; AD - consumul anual de energie electrică (Annual Demand), exclusiv pierderile de energie electrică activă din RET şi RED, inclusiv exportul, exprimat în MWh. Articolul 15Întreruperile se clasifică după cum urmează: a)întreruperi planificate; b)întreruperi neplanificate Articolul 16(1) Indicatorii prevăzuţi la art. 14 lit. c) şi d) se calculează separat pentru întreruperile planificate şi pentru cele neplanificate. (2) Pentru întreruperile neplanificate, indicatorii prevăzuţi la art. 14 lit. c) şi d) se diferenţiază în funcţie de următoarele cauze: forţă majoră, condiţii meteorologice deosebite, evenimente determinate de alţi operatori şi utilizatori, respectiv determinate de OTS, conform anexei nr. 3. Articolul 17(1) OTS este obligat să înregistreze toate întreruperile de lungă durată. (2) Pentru fiecare întrerupere de lungă durată se înregistrează cel puţin:a)tensiunea la care s-a produs întreruperea; b)caracterul planificat sau neplanificat al întreruperii pentru calculul indicatorilor de continuitate, respectiv anunţat sau neanunţat al întreruperii pentru modul de înregistrare a acesteia; c)cauza întreruperii; d)data, ora şi minutul de început, respectiv de sfârşit al întreruperii; e)durata totală a întreruperii; f)puterea electrică întreruptă (ultima putere măsurată înainte de întrerupere), respectiv energia electrică estimată prin calcul ca fiind nelivrată utilizatorilor/neprodusă în centrale din cauza întreruperii. (3) Datele prevăzute la art. 17 alin. (2) lit. d), e) şi f) se solicită de OTS, după caz, de la OD ale cărui instalaţii sunt racordate la elementele RET întrerupte, de la clienţii finali (direct sau prin furnizori) a căror alimentare cu energie electrică a fost întreruptă sau de la producătorii ale căror centralele electrice nu au produs ca urmare a întreruperii. Articolul 18(1) Întreruperile se consideră planificate, dacă sunt necesare pentru lucrări de dezvoltare, retehnologizare, operare şi mentenanţă a RET şi dacă utilizatorii sunt anunţaţi cu minimum 15 zile lucrătoare înainte de începerea acestora.(2) În situaţii deosebite, după aplicarea soluţiilor tehnice prevăzute la art. 12 alin. (3), întreruperile se consideră planificate dacă sunt anunţate cu minimum 24 de ore înainte. Articolul 19(1) OTS este obligat să anunţe utilizatorii cu privire la întreruperile planificate, indicând data, intervalul de întrerupere şi zona sau instalaţiile electrice afectate, prin intermediul paginii proprii de internet, prin anunţuri media şi prin comunicări directe prin telefon, poştă, fax, e-mail, conform termenelor prevăzute la art. 18 alin. (1) sau (2), după caz.(2) OTS stabileşte cu utilizatorii o programare a întreruperilor planificate convenabilă pentru ambele părţi. (3) În cazul în care părţile nu convin asupra programării întreruperilor planificate, OTS are dreptul de a reprograma întreruperile şi obligaţia de a anunţa utilizatorii cu minimum 5 zile lucrătoare înainte de începerea acestora. Articolul 20 (1) Programul anual de retrageri din exploatare a elementelor RET, care pot conduce la întreruperi planificate, precum şi modificările programului se publică pe pagina de internet a OTS, cu menţionarea duratei de retragere din exploatare programate a elementelor RET. (2) Utilizatorii care pot fi întrerupţi ca urmare a retragerilor din exploatare programate a elementelor RET sunt anunţaţi de OTS conform prevederilor art. 18. Articolul 21Întreruperile se consideră neplanificate, dacă sunt cauzate de evenimente accidentale care determină defecte permanente sau temporare şi utilizatorii RET nu au fost anunţaţi în prealabil privitor la întreruperi. Articolul 22(1) Pentru remedierea elementelor RET afectate de evenimente accidentale care necesită o intervenţie imediată, OTS efectuează toate demersurile pentru a anunţa utilizatorii pe orice cale şi în timpul cel mai scurt, indicând data, intervalul de întrerupere şi zona sau instalaţiile electrice afectate.(2) În situaţia prevăzută la alin. (1), la calculul indicatorilor de continuitate, această întrerupere se consideră ca fiind neplanificată. Articolul 23(1) Dacă remedierea elementelor RET afectate de evenimente accidentale nu necesită o intervenţie imediată, OTS anunţă utilizatorii cu minimum 24 de ore înainte de întrerupere.(2) În situaţia prevăzută la alin. (1), la calculul indicatorilor de continuitate întreruperea se consideră planificată. Articolul 24Întreruperile neplanificate se clasifică, după durată, în: a)întreruperi tranzitorii; b)întreruperi de scurtă durată; c)întreruperi de lungă durată. Articolul 25Durata unei întreruperi reprezintă intervalul de timp dintre momentul în care intervine întreruperea tensiunii şi momentul în care tensiunea revine în instalaţia de utilizare, la parametrii prevăzuţi în codul RET şi în prezentul standard. Articolul 26 (1) În cazul întreruperilor planificate prevăzute la art. 18 aferente aceleiaşi lucrări, se consideră o singură întrerupere chiar dacă în perioada lucrării utilizatorul a suferit mai multe întreruperi urmate de repuneri provizorii sub tensiune. (2) Durata întreruperii prevăzute la alin. (1) este egală cu suma tuturor duratelor întreruperilor de lungă durată produse de la începutul până la sfârşitul lucrării. Articolul 27(1) În cazul întreruperilor neplanificate, se consideră o singură întrerupere dacă la un interval de timp de maximum 3 minute se succed două sau mai multe întreruperi de lungă durată având aceeaşi cauză. (2) Durata întreruperii de la alin. (1) este egală cu suma duratelor întreruperilor produse separat.(3) Întreruperile neplanificate de scurtă durată produse cu maximum 3 minute înainte sau după o întrerupere de lungă durată nu se înregistrează. Articolul 28Fiecare eveniment accidental din RET, care are ca efect întreruperea de lungă durată a utilizatorilor, este prezentat individual în cadrul raportului anual prevăzut la art. 53. Secţiunea a 4-aIndicatori de performanţă privind calitatea tehnică a energiei electrice Articolul 29(1) OTS asigură calitatea tehnică a energiei electrice potrivit prevederilor din Codul RET referitoare la frecvenţa SEN, tensiunea în RET şi în reţeaua de 110 kV a RED, calitatea curbelor de tensiune, siguranţa în funcţionare şi respectarea criteriului N-1 în conducerea prin dispecer a RET şi a reţelei de 110 kV a RED.(2) Indicatorii de performanţă generali de calitate tehnică a energiei electrice sunt garantaţi în relaţia cu utilizatorii RET şi monitorizaţi de OTS în punctele de delimitare a RET cu instalaţiile de utilizare ale acestora, precum şi cu RED.(3) Utilizatorii RET sunt obligaţi ca, prin regimul lor de funcţionare, să nu introducă perturbaţii care să afecteze funcţionarea RET sau a celorlalţi utilizatori ai RET, conform normativelor în vigoare. Articolul 30(1) Frecvenţa nominală a SEN este de 50 Hz. (2) Limitele normate de variaţie a frecvenţei SEN sunt:a)47,00-52,00 Hz timp de 100% din an; b)49,50-50,50 Hz timp de 99,5% din an; c)49,75-50,25 Hz timp de 95% din săptămână; d)49,90-50,10 Hz timp de 90% din săptămână. (3) Limitele normate de variaţie a frecvenţei SEN se vor modifica în urma aprobării codurilor de reţea europene privind cerinţele pentru racordare la reţea a utilizatorilor şi vor avea valoarea prevăzută în codurile de reţea europene aprobate. (4) Monitorizarea frecvenţei SEN se realizează prin înregistrări permanente, pe baza cărora se determină procentele de timp din săptămână şi din an în care frecvenţa SEN s-a încadrat în limitele normate. Articolul 31(1) Valorile nominale ale tensiunii de linie în RET şi în reţelele de înaltă tensiune ale RED sunt de 750 kV, 400 kV, 220 kV şi 110 kV.(2) Limitele normate de variaţie a tensiunii de linie, în condiţii normale de funcţionare, sunt:a)735-765 kV, în orice punct al reţelei electrice de 750 kV; b)380-420 kV, în orice punct al reţelei electrice de 400 kV; c)198-242 kV, în orice punct al reţelei electrice de 220 kV; d)99-121 kV, în orice punct al reţelei electrice de 110 kV. (3) Limitele normate de variaţie a tensiunii de linie se vor modifica în urma aprobării codurilor de reţea europene privind cerinţele de racordare la reţea a utilizatorilor şi vor avea limitele prevăzute în codurile de reţea europene aprobate. Articolul 32Calitatea curbelor de tensiune (la tensiune ≥ 110 kV) este caracterizată prin: a)factorul total de distorsiune armonică, care trebuie să fie de maximum 3% pentru 95% din săptămână; b)factorul de nesimetrie de secvenţă negativă, care trebuie să fie de maximum 1% pentru 95% din săptămână; c)indicatorul de flicker pe termen scurt, Pst, care trebuie să fie de maximum 0,8 pentru 95% din săptămână; d)indicatorul de flicker pe termen lung, Plt, care trebuie să fie de maximum 0,6 pentru 95% din săptămână. Articolul 33Indicatorii de performanţă generali de calitate tehnică a energiei electrice se monitorizează şi se raportează conform prevederilor art. 51. Articolul 34(1) OTS stabileşte, împreună cu utilizatorii perturbatori, un termen pentru limitarea perturbaţiilor la valorile normate, conform reglementărilor în vigoare. (2) OTS are dreptul să deconecteze utilizatorii perturbatori care nu asigură limitarea perturbaţiilor la valorile normate după expirarea termenului stabilit conform alin. (1), cu un preaviz de 10 zile lucrătoare. Secţiunea a 5-aIndicatori de performanţă privind calitatea comercială a serviciului de transport al energiei electrice şi a serviciului de sistem Articolul 35Indicatorii de performanţă generali de calitate comercială a serviciului de transport al energiei electrice şi a serviciului de sistem sunt prevăzuţi în anexa nr. 4. Secţiunea 5.1Racordarea utilizatorilor la RET Articolul 36OTS asigură accesul la RET, în condiţiile şi la termenele prevăzute de reglementările în vigoare. Articolul 37
(1) Indicatorii de performanţă generali referitori la racordarea utilizatorilor la RET sunt:a)timpul mediu de emitere a avizului tehnic de racordare; b)numărul de solicitări pentru care nu s-a emis aviz tehnic de racordare; c)timpul mediu de emitere a ofertelor de contracte de racordare; d)numărul de cereri de contracte de racordare nefinalizate prin încheierea unui contract de racordare; e)timpul mediu de emitere a certificatului de racordare. (2) În cazul depăşirii termenelor maxime prevăzute în reglementările în vigoare, privitoare la emiterea avizului tehnic de racordare, a ofertei pentru contract de racordare, respectiv a certificatului de racordare, care reprezintă indicatorii de performanţă specifici privind racordarea utilizatorilor la RET, OTS plăteşte utilizatorului compensaţia corespunzătoare prevăzută în anexa nr. 5.
Secţiunea 5.2 Contractarea serviciului de transport al energiei electrice şi a serviciului de sistem Articolul 38Pentru prestarea serviciului de transport al energiei electrice şi a serviciului de sistem, OTS încheie contracte cu utilizatorii RET, în conformitate cu prevederile reglementărilor în vigoare. Articolul 39Indicatorul de performanţă general referitor la contractarea serviciilor prestate de OTS este timpul mediu de emitere a ofertei de contractare a serviciului de transport şi a serviciului de sistem. Articolul 40(1) Termenul maxim de emitere a ofertei de contractare a serviciului de transport şi a serviciului de sistem, care constituie indicatorul de performanţă specific privind contractarea serviciului, este de 10 zile calendaristice de la data depunerii documentaţiei complete.(2) În cazul depăşirii termenului stabilit la alin. (1), OTS plăteşte utilizatorului compensaţia corespunzătoare, prevăzută în anexa nr. 5. Secţiunea 5.3 Schimburi de date şi informaţii, reclamaţii, informarea utilizatorilor Articolul 41(1) OTS publică pe pagina de internet proprie şi actualizează datele şi informaţiile de interes public, conform prevederilor reglementărilor în vigoare.(2) În situaţia în care reglementările în vigoare nu precizează alt termen, actualizarea datelor şi informaţiilor publicate pe pagina de internet a OTS se realizează cel puţin o dată pe lună. Articolul 42OTS realizează schimburi de date şi informaţii cu utilizatorii RET, în conformitate cu prevederile reglementărilor în vigoare, respectând termenele şi procedurile cuprinse în respectivele reglementări. Articolul 43OTS înregistrează toate sesizările, reclamaţiile şi solicitările (cererile) utilizatorilor RET, comunicând acestora numărul de înregistrare şi termenul legal de răspuns; orice corespondenţă ulterioară se referă la numărul iniţial de înregistrare. Articolul 44Indicatorii de performanţă generali privind soluţionarea reclamaţiilor şi informarea utilizatorilor sunt: a)numărul sesizărilor/reclamaţiilor/solicitărilor, pe categorii; b)timpul mediu de răspuns la sesizări/reclamaţii/solicitări, pe categorii; c)numărul de sesizări/reclamaţii/solicitări nerezolvate, pe categorii. Articolul 45(1) În răspunsul la reclamaţiile cu privire la întreruperi ale serviciului de transport al energiei electrice, OTS furnizează informaţii privitoare la momentul estimat al reluării serviciului.(2) Indicatorul de performanţă specific pentru răspunsul la reclamaţii scrise cu privire la întreruperile serviciului de transport al energiei electrice, depuse de utilizatori la OTS sau transmise prin poştă, fax sau e-mail, este termenul maxim de răspuns la reclamaţie, care nu poate depăşi 10 zile calendaristice de la data înregistrării reclamaţiei. Articolul 46(1) În cazul reclamaţiilor cu privire la calitatea tehnică a energiei electrice, OTS are obligaţia de a efectua verificări în punctul de delimitare cu instalaţiile de utilizare ale utilizatorilor RET, de a analiza şi a comunica acestora rezultatele analizei efectuate şi măsurile aplicate pentru asigurarea parametrilor garantaţi privind calitatea tehnică a energiei electrice.(2) Indicatorul de performanţă specific pentru răspunsul la reclamaţii scrise cu privire la calitatea tehnică a energiei electrice, depuse de utilizatori la OTS sau transmise prin poştă, fax sau e-mail, este termenul maxim de răspuns la reclamaţie, care nu poate depăşi 15 zile calendaristice de la data înregistrării reclamaţiei, pentru reclamaţii privind nivelul tensiunii în punctul de delimitare, respectiv 30 de zile calendaristice de la data înregistrării pentru reclamaţii privind alţi parametri de calitate a energiei electrice. Articolul 47Indicatorul de performanţă specific pentru răspunsul la orice altă sesizare, reclamaţie sau solicitare scrisă, depusă de utilizatori la OTS sau transmisă prin poştă, fax sau email, este termenul maxim de răspuns, care nu poate depăşi 30 de zile calendaristice de la data înregistrării acesteia la OTS. Articolul 48În cazul depăşirii de către OTS a termenelor maxime prevăzute la art. 45-47, utilizatorul are dreptul de a primi compensaţia corespunzătoare, prevăzută în anexa nr. 5. Articolul 49În cazul depăşirii de către OTS a termenelor privind reconectarea utilizatorului după deconectarea pentru neplată, a termenului de transmitere a invitaţiei de soluţionare a disputei/divergenţei privind accesul la RET, respectiv a termenului de organizare a şedinţei comune pentru soluţionarea disputei/divergenţei privind accesul la RET, care reprezintă indicatori de performanţă specifici privind calitatea comercială a serviciului, utilizatorul are dreptul de a primi compensaţia corespunzătoare, prevăzută în anexa nr. 5. Articolul 50Compensaţiile pentru nerespectarea indicatorilor de performanţă specifici prevăzute în anexa nr. 5 se acordă de OTS fără a fi necesară o solicitare din partea utilizatorului, în termen de maximum 15 zile calendaristice de la data depăşirii termenului pentru realizarea serviciului.
Capitolul III Monitorizarea continuităţii serviciului de transport al energiei electrice şi a calităţii tehnice a energiei electrice Articolul 51 (1) Continuitatea serviciului de transport al energiei electrice şi calitatea tehnică a energiei electrice se monitorizează permanent cu analizoare de calitate a energiei electrice de clasă A. (2) Staţiile electrice în care se monitorizează continuitatea serviciului de transport al energiei electrice şi calitatea tehnică a energiei electrice se stabilesc de către OTS.(3) Monitorizarea se realizează conform unei proceduri elaborate de OTS, care stabileşte staţiile RET, echipamentele utilizate la monitorizare, gestionarea echipamentelor şi a sistemului de monitorizare, modul de monitorizare şi punctele de monitorizare la interfaţa dintre RET şi RED şi dintre RET şi utilizatorii racordaţi la RET. (4) Monitorizarea continuităţii serviciului de transport al energiei electrice şi a calităţii tehnice a energiei electrice se realizează în conformitate cu normele tehnice şi reglementările în vigoare. (5) Monitorizarea frecvenţei se realizează permanent prin înregistrarea valorilor acesteia la intervale de minimum 2 secunde, cu exactitate de 1 mHz, conform modului de monitorizare stabilit la nivelul ENTSO-E.(6) Monitorizarea valorii tensiunii de linie în RET se realizează în toate staţiile RET prin înregistrarea acesteia la intervale de maximum 60 de secunde. Articolul 52Indicatorii de performanţă generali privind calitatea tehnică a energiei electrice din RET care se monitorizează sunt prezentaţi în tabelele nr. 1-4, prevăzute în anexa nr. 6. Capitolul IVDispoziţii tranzitorii şi finale Articolul 53(1) OTS are obligaţia de a transmite la ANRE, până la data de 30 martie a fiecărui an, raportul conţinând indicatorii de performanţă privind calitatea serviciului de transport al energiei electrice şi a serviciului de sistem realizaţi în anul precedent (anul de analiză), prevăzuţi în prezentul standard. (2) În raportul prevăzut la alin. (1), OTS prezintă şi rezultatele monitorizării continuităţii serviciului de transport al energiei electrice şi a calităţii tehnice a energiei electrice prevăzute la capitolul III, însoţite de comentarii cu privire la performanţele obţinute, precum şi detalii referitoare la acţiunile de remediere întreprinse pentru asigurarea parametrilor garantaţi privind calitatea tehnică a energiei electrice.(3) OTS are obligaţia să transmită în cadrul raportului prevăzut la alin. (1), indicatorii statistici prevăzuţi în anexele nr. 1, 2 şi 4. Articolul 54(1) Indicatorii de performanţă privind calitatea serviciului de transport al energiei electrice şi a serviciului de sistem determinaţi conform prevederilor prezentului standard reprezintă informaţii publice.(2) OTS are obligaţia de a publica pe pagina proprie de internet indicatorii de performanţă prevăzuţi la alin. (1) şi de a asigura accesul pentru consultarea acestora pe o perioadă de minimum 5 ani.(3) OTS asigură păstrarea datelor necesare calculării indicatorilor de performanţă pe o durată de minimum 10 ani. Articolul 55OTS asigură în fiecare unitate teritorială structuri specializate în relaţia cu utilizatorii RET în vederea înregistrării sesizărilor, reclamaţiilor şi solicitărilor acestora în legătură cu calitatea serviciilor prestate şi alte aspecte legate de activitatea sa. Articolul 56(1) OTS asigură monitorizarea indicatorilor de performanţă privind calitatea serviciului de transport al energiei electrice şi a serviciului de sistem prevăzuţi în prezentul standard, pe baza unor proceduri interne.(2) În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului standard, OTS transmite ANRE spre informare procedura privitoare la monitorizarea continuităţii serviciului de transport al energiei electrice şi a calităţii tehnice a energiei electrice, prevăzută la art. 51 alin. (3). Articolul 57Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din prezentul standard.
ANEXA Nr. 1 la standardIndicatori de performanţă generali privind utilizarea RET Tabelul nr. 1. Capacitatea de transport prin secţiunile caracteristice ale RET*)

Secţiunea Elementele de reţea care formează secţiunea Puterea admisibilă pentru schema cu N elemente în funcţiune Puterea medie pentru schema reală de funcţionare
MW MW

*) Acest indicator este un indicator statistic. Tabelul nr. 2. Consumul propriu tehnologic în RET

Total an de analiză
Energia electrică introdusă în RET MWh
Energia electrică extrasă din RET MWh
Consumul propriu tehnologic în RET %

Tabelul nr. 3. Indisponibilitatea medie a elementelor RET

Anul de analiză Indisponibilitate totală Indisponibilitate determinată de evenimente planificate Indisponibilitate determinată de evenimente neplanificate
ore ore ore
INDLIN
INDTRA

ANEXA Nr. 2 la standardIndicatori de performanţă generali privind serviciul de sistem şi coordonarea funcţionării SEN Tabelul nr. 1. Ajutorul de avarie solicitat/acordat*)

Ajutor de avarie Durata Cantitate
ore MWh
Solicitat
Acordat

*) Acest indicator este un indicator statistic. Tabelul nr. 2. Abaterea soldului SEN cu corecţia de frecvenţă

Abaterea soldului SEN cu corecţia de frecvenţă
Valoare medie MWh/h
Valoare maximă MWh/h
Valoare minimă MWh/h
Deviaţia standard MWh/h

Tabelul nr. 3. Indicatori de performanţă privind coordonarea funcţionării SEN

Congestii determinate de restricţii de reţea apărute în schema cu N elemente în funcţiune în RET şi în reţeaua de 110 kV a RED Congestii determinate de restricţii de reţea apărute ca urmare a retragerii din exploatare a elementelor RET Congestii determinate de restricţii de reţea apărute ca urmare a retragerii din exploatare a elementelor RED
Cantitatea de energie electrică utilizată pentru managementul congestiilor de reţea MWh
Costul congestiilor*) lei

*) Acest indicator este un indicator statistic. ANEXA Nr. 3 la standard Indicatori de performanţă generali de continuitate a serviciului de transport al energiei electrice

Nr. crt. Indicator Cauza întreruperii Categoria clientului
1 ENS MWh a) întreruperi planificate toate
2 ENS MWh b) întreruperi neplanificate determinate de forţa majoră toate
3 ENS MWh c) întreruperi neplanificate determinate de condiţii meteorologice deosebite toate
4 ENS MWh d) întreruperi neplanificate determinate de alţi operatori, utilizatori, producători toate
5 ENS MWh e) întreruperi neplanificate datorate OTS toate
6 AIT min./an a) întreruperi planificate toate
Nr. crt. Indicator Cauza întreruperii Categoria clientului
7 AIT min./an b) întreruperi neplanificate determinate de forţa majoră toate
8 AIT min./an c) întreruperi neplanificate determinate de condiţii meteorologice deosebite toate
9 AIT min./an d) întreruperi neplanificate determinate de alţi operatori, utilizatori, producători toate
10 AIT min./an e) întreruperi neplanificate datorate OTS toate

NOTĂ: ENS - energia nelivrată utilizatorilor/neprodusă în centrale din cauza întreruperilor de lungă durată AIT - timpul mediu de întrerupere ANEXA Nr. 4 la standardIndicatori de performanţă generali de calitate comercială a serviciului de transport al energiei electrice şi a serviciului de sistem

Nr. Indicator Anual
1 Numărul de avize tehnice de racordare emise*)
2 Timpul mediu de emitere a avizului tehnic de racordare
3 Numărul de solicitări la care nu s-a emis aviz de racordare
4 Numărul de cereri de contracte de racordare*)
5 Timpul mediu de emitere a ofertelor de contracte de racordare
6 Numărul de cereri de contracte de racordare nefinalizate prin încheierea unui contract de racordare
7 Numărul de racordări realizate*)
8 Numărul de certificate de racordare emise*)
9 Timpul mediu de emitere a certificatului de racordare
10 Numărul de cereri de contractare a serviciului de transport şi de sistem*)
11 Timpul mediu de emitere a ofertei de contractare a serviciului de transport şi de sistem
12 Numărul de reclamaţii referitoare la racordare
13 Timpul mediu de rezolvare a reclamaţiilor referitoare la racordare
14 Numărul de reclamaţii referitoare la racordare care nu s-au putut rezolva
15 Numărul de reclamaţii referitoare la nivelul de tensiune
16 Timpul mediu de rezolvare a reclamaţiilor referitoare la nivelul de tensiune
17 Numărul de reclamaţii referitoare la nivelul de tensiune care nu s-au putut rezolva
18 Numărul de reclamaţii referitoare la calitatea curbei de tensiune
19 Timpul mediu de rezolvare a reclamaţiilor referitoare la calitatea curbei de tensiune
20 Numărul de reclamaţii referitoare la calitatea curbei de tensiune care nu s-au putut rezolva
21 Numărul de reclamaţii referitoare la facturare sau încasare
22 Numărul de reclamaţii nejustificate referitoare la facturare sau încasare
23 Timpul mediu de rezolvare a reclamaţiilor justificate (îndreptăţite) referitoare la facturare sau încasare
24 Numărul de reclamaţii justificate referitoare la facturare sau încasare care nu s-au putut rezolva
25 Numărul de reclamaţii pe alte teme
26 Timpul mediu de răspuns la reclamaţiile, justificate, pe alte teme

*) Aceşti indicatori reprezintă indicatori statistici. ANEXA Nr. 5 la standardCompensaţii ACORDATE DE OTS UTILIZATORILOR RET PENTRU DEPĂŞIREA INDICATORILOR DE PERFORMANŢĂ SPECIFICI

Nr. Indicator de performanţă specific Termenul maxim stabilit pentru realizarea serviciului*) Compensaţii acordate/ eveniment/utilizator (lei)
1 Termenul de restabilire a alimentării cu energie electrică, după o întrerupere neplanificată 12 ore 2000
2 Termenul de restabilirea alimentării cu energie electrică, după o întrerupere planificată 24 de ore 2500
3 Termenul de emitere a avizului tehnic de racordare (de la data înregistrării documentaţiei complete, inclusiv comunicarea în scris de către utilizator a opţiunii pentru una din soluţiile avizate) 10 zile calendaristice 500
4. Termen de emitere a certificatului de racordare (de la data înregistrării documentaţiei complete) 10 zile calendaristice 500
5 Termen de emitere a ofertei de contract de racordare (de la data înregistrării cererii pentru încheierea contractului de racordare însoţită de documentaţia completă) 10 zile calendaristice 500
6 Termen de emitere a ofertei de contractare a serviciului de transport şi de sistem (de la data înregistrării cererii însoţită de documentaţia completă) 10 zile calendaristice 500
7 Termen de răspuns la reclamaţiile scrise privind întreruperile serviciului de transport al energiei electrice 10 zile calendaristice 1000
8 Termen de răspuns la reclamaţiile scrise privind calitatea tehnică a energiei electrice - nivelul tensiunii 15 zile calendaristice 1000
9 Termen de răspuns la reclamaţiile scrise privind calitatea tehnică a energiei electrice - alţi parametri de calitate a energiei electrice 30 de zile calendaristice 1000
10 Termen de răspuns la alte reclamaţii scrise, cu excepţia celor de la pct. 7, 8 şi 9 30 de zile calendaristice 500
11 Reconectarea unui utilizator deconectat pentru neplată, din momentul anunţării OTS de către utilizator/furnizor despre efectuarea plăţii facturii 2 zile lucrătoare 500
12 Termen de transmitere a invitaţiei de soluţionare a disputei/divergenţei privind accesul la reţelele electrice de interes public (de la data transmiterii cererii de către utilizator) 7 zile calendaristice 500
13 Termen de organizare a şedinţei comune pentru soluţionarea disputei/divergenţei privind accesul la reţelele electrice de interes public (de la data transmiterii invitaţiei de soluţionare a disputei/divergenţei) 15 zile calendaristice 500

*) În situaţia în care termenele se modifică prin reglementări sau alte acte normative, se vor considera noile termene. ANEXA Nr. 6 la standardIndicatori de performanţă generali privind calitatea tehnică a energiei electrice din RET care se monitorizează Tabelul nr. 1 - Valori ale frecvenţei înregistrate în anul de analiză

Frecvenţa Valoarea Comentarii
Valoarea medie anuală Hz
Valoarea maximă anuală Hz
Valoarea minimă anuală Hz
Deviaţia standard mHz
Abaterea medie pătratică a timpului sincron s

Tabelul nr. 2 - Încadrarea frecvenţei în limitele normate de variaţie în anul de analiză

Domeniul de frecvenţă 47,00 ÷ 52,00 Hz 49,50 ÷ 50,50 Hz 49,75 ÷ 50,25 Hz 49,90 ÷ 50,10 Hz
% din timp Încadrare 100% an % din timp Încadrare 99,5% an % din timp Încadrare 95% săptămână % din timp Încadrare 90% săptămână
da/nu da/nu da/nu da/nu
Coeficient cumulativ

NOTĂ: Limitele normate de variaţie a frecvenţei SEN se vor modifica în urma aprobării codurilor de reţea europene privind cerinţele pentru racordare la reţea a utilizatorilor şi vor avea valoarea prevăzută în codurile de reţea europene aprobate. Tabelul nr. 3 - Încadrarea tensiunii de linie în limitele normate de variaţie

Tensiunea nominală Staţii de monitorizare Limite normate Durata de neîncadrare în limitele normate Grad de încadrare în limitele normate Încadrare în limitele normate
kV kV min. % da/nu
400
220
110

NOTĂ: Limitele normate de variaţie a tensiunii de linie se vor modifica în urma aprobării codurilor de reţea europene privind cerinţele de racordare la reţea a utilizatorilor şi va avea limitele prevăzute în codurile de reţea europene aprobate. Tabelul nr. 4 a) - Calitatea curbelor de tensiune (pentru niveluri de tensiune ≥ 110 kV):

An de analiză Locaţia % din timp Factorul total de distorsiune armonică, de maximum 3% pentru 95% din săptămână Factorul de nesimetrie negativă, de maximum 1% pentru 95% din săptămână Indicatorul de flicker pe termen scurt, de maximum 0,8% pentru 95% din săptămână Indicatorul de flicker pe termen lung, de maximum 0,6% pentru 95% din săptămână
Respectă da/nu Respectă da/nu Respectă da/nu Respectă da/nu

Tabelul nr. 4 b) - Durata de încadrare în parametrii normaţi de calitate a curbelor de tensiune, în perioada de monitorizare (pentru niveluri de tensiune ≥110 kV)

Locaţia Încadrarea factorului de nesimetrie negativă ≤ 1%, pentru 95% din săptămână Încadrarea factorului total de distorsiune armonică ≤ 3%, pentru 95% din săptămână Încadrarea indicatorului de flicker pe termen scurt ≤ 0,8%, pentru 95% din săptămână Încadrarea indicatorului de flicker pe termen lung ≤ 0,6%, pentru 95% din săptămână
Număr de săptămâni de încadrare/Număr de săptămâni de monitorizare Număr de săptămâni de încadrare/Număr de săptămâni de monitorizare Număr de săptămâni de încadrare/Număr de săptămâni de monitorizare Număr de săptămâni de încadrare/Număr de săptămâni de monitorizare


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 12/2016

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 12 din 2016
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu