ORDIN Nr. 1133
din 11 aprilie 2008
privind aprobarea Normelor
metodologice pentru aplicarea de catre Ministerul Economiei si Finantelor a
prevederilor art. 18 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 117/2006 privind
procedurile nationale in domeniul ajutorului de stat, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 137/2007
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 308 din 21 aprilie 2008
In temeiul art. 18 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de
stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007, şi al art.
11 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Economiei şi Finanţelor, cu modificările şi
completările ulterioare,
ministrul economiei
si finanţelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice pentru
aplicarea de către Ministerul Economiei şi Finanţelor a prevederilor art. 18
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile
naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007, prevăzute în
anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul economiei şi
finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
pentru aplicarea de către Ministerul Economiei şi
Finanţelor a prevederilor art. 18 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006 privind
procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
137/2007
CAPITOLUL I
Organizarea evidenţei specifice
SECŢIUNEA A
In cadrul compartimentelor specializate în
domeniul ajutorului de stat
Art. 1. - La nivelul compartimentelor de ajutor de stat, practici neloiale şi preţuri reglementate, denumite în
continuare compartimente teritoriale specializate, din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene, a
municipiului Bucureşti şi al Direcţiei generale de administrare a marilor
contribuabili din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală se
organizează evidenţa specifică privind ajutoarele individuale şi alocările
specifice acordate în baza schemelor de ajutor de stat al căror furnizor este
Ministerul Economiei şi Finanţelor.
Art. 2. - Evidenţa se organizează pe fiecare operator
economic beneficiar de ajutor de stat, la fiecare beneficiar evidenţiindu-se
actele normative în baza cărora a beneficiat de măsuri de ajutor de stat.
Datele şi informaţiile necesare organizării evidenţei specifice se colectează
atât de la operatorii economici beneficiari, conform prevederilor art. 18 alin.
(2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile
naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 137/2007, prin note de constatare, cât şi de la direcţiile din
cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor - Agenţia Naţională de Administrare
Fiscală. In acest sens, pe baza solicitării compartimentelor teritoriale
specializate avizate de directorul executiv sau directorul general, structurile
din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene şi a
municipiului Bucureşti sau al Direcţiei generale de administrare a marilor
contribuabili, după caz, vor pune la dispoziţie informaţiile specifice
solicitate.
Art. 3. - Direcţia generală ajutor de stat, practici
neloiale şi preţuri reglementate transmite periodic direcţiilor implicate din
cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor-Agenţia Naţională de Administrare
Fiscală, după caz, informaţii privind:
a) ajutoarele de stat pentru care s-a emis decizie,
precum şi condiţiile care au stat la baza autorizării acestora;
b) ajutoarele de stat exceptate de la obligaţia
notificării, precum şi condiţiile care au stat la baza acordării acestora;
c) modificările intervenite în legătură cu ajutoarele
existente.
Art. 4. - Evidenţa specifică organizată
la nivelul compartimentelor
teritoriale specializate din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice
judeţene, a municipiului Bucureşti şi al Direcţiei generale de administrare a
marilor contribuabili trebuie să cuprindă cel puţin următoarele informaţii:
a) denumirea operatorului
economic şi elemente de identificare a acestuia;
b) domiciliul fiscal al operatorului economic;
c) sectorul de activitate exprimat prin clasificarea
CAEN;
d) codul unic de identificare;
e) cifra de afaceri, pe ani de activitate, de la data
acordării ajutorului de stat;
f) numărul de angajaţi, pe ani de activitate;
g) structura acţionariatului;
h) actul normativ în temeiul
căruia primeşte ajutor de stat;
i) cuantumul ajutorului de stat primit, defalcat pe ani;
j) modalitatea de acordare a ajutorului de stat;
k) decizia de autorizare, după caz;
l) date despre ajutoarele de
stat prevăzute în Tratatul de aderare a României la Uniunea Europeană, pentru
care România a solicitat perioadă de tranziţie.
Art. 5. - In mod suplimentar,
Direcţia generală ajutor de stat, practici neloiale şi preţuri reglementate
transmite precizări cu privire la natura şi tipul informaţiilor pe care trebuie
să le conţină evidenţa specifică în funcţie de obiectivul ajutorului de stat
stabilit prin schema de acordare.
Art. 6. - Compartimentele teritoriale specializate au
obligaţia de a actualiza permanent evidenţa specifică şi de a transmite
informaţii Direcţiei generale ajutor de stat, practici neloiale şi preţuri
reglementate, la solicitarea acesteia.
SECŢIUNEA B
In cadrul Direcţiei generale ajutor de stat,
practici neloiale şi preţuri reglementate
Art. 7. - Direcţia generală ajutor de stat, practici
neloiale şi preţuri reglementate urmăreşte modul de utilizare a ajutoarelor de
stat acordate de Ministerul Economiei şi Finanţelor, în conformitate cu legislaţia
în domeniul ajutorului de stat.
Art. 8. - In îndeplinirea
atribuţiei de supraveghere a modului de utilizare a ajutoarelor de stat,
Direcţia generală ajutor de stat, practici neloiale şi preţuri reglementate
colaborează cu:
a) direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului
Economiei şi Finanţelor - Agenţia Naţională de Administrare Fiscală;
b) direcţiile generale ale finanţelor publice
judeţene, a municipiului Bucureşti şi Direcţia generală de administrare a
marilor contribuabili;
c) alţi furnizori de ajutor de stat;
d) operatorii economici beneficiari de ajutor de stat.
Art. 9. - Direcţia generală
ajutor de stat, practici neloiale şi preţuri reglementate transmite Consiliului
Concurenţei, la solicitarea acestuia, datele şi informaţiile necesare
monitorizării ajutoarelor de stat la nivel naţional, inclusiv pentru întocmirea
rapoartelor şi informărilor necesare îndeplinirii obligaţiilor României în
calitate de stat membru al Uniunii Europene.
Art. 10. - In condiţiile
prevăzute de legislaţia în domeniul ajutorului de stat, Direcţia generală
ajutor de stat, practici neloiale şi preţuri reglementate colaborează cu
Consiliul Concurenţei şi cu alte autorităţi la realizarea controlului la faţa
locului pentru cazurile dispuse de Comisia Europeană.
Art. 11. - La nivelul Direcţiei generale ajutor de
stat, practici neloiale şi preţuri reglementate se
constituie baze de date referitoare la:
a) ajutoarele de stat pentru care s-a emis decizie,
precum şi condiţiile care au stat la baza autorizării acestora;
b) ajutoarele de stat exceptate de la obligaţia
notificării, precum şi condiţiile care au stat la baza acordării acestora;
c) modificările intervenite în legătură cu ajutoarele
existente.
CAPITOLUL II
Stoparea şi recuperarea ajutoarelor de stat
Art. 12. - In conformitate cu
art. 18 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007, Ministerul Economiei şi
Finanţelor, în calitate de furnizor de ajutor de stat, dispune măsuri în
legătură cu modul de utilizare a ajutoarelor de stat aflate în derulare la
operatorii economici beneficiari, emite decizii prin
care dispune stoparea/recuperarea ajutoarelor de stat acordate, aceste decizii
având caracter de titlu executoriu.
Art. 13. - Prevederile privind stoparea sau recuperarea
ajutoarelor de stat reglementate de prezentele norme
metodologice se aplică tuturor beneficiarilor de ajutoare de stat pentru care
furnizor este Ministerul Economiei şi Finanţelor, în cazul în care se constată
că aceştia nu respectă:
a) condiţiile prevăzute în schemele de acordare a
ajutoarelor de stat;
b) condiţiile prevăzute în deciziile de autorizare a
schemei sau a ajutorului individual;
c) criteriile prevăzute de legislaţia comunitară în
domeniul ajutorului de stat;
d) condiţiile prevăzute în Tratatul de aderare a
României la Uniunea Europeană, referitoare la ajutoarele de stat acordate
operatorilor economici din zonele defavorizate şi libere.
Art. 14. - Propunerile privind măsurile de stopare a
acordării ajutoarelor de stat sau de recuperare a acestora, după caz, sunt
elaborate de Direcţia generală ajutor de stat, practici neloiale şi preţuri
reglementate, în urma acţiunilor de supraveghere derulate prin compartimentele
teritoriale specializate şi pe baza informaţiilor
primite de la beneficiarii de ajutor de stat, în toate cazurile indicate la
art. 13.
Art. 15. - Toate structurile Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală cu atribuţii de inspecţie fiscală au obligaţia să
informeze compartimentele teritoriale specializate dacă la contribuabilii
verificaţi, conform programelor de activitate aprobate de conducerea Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală, se constată premise ale nerespectării
prevederilor art. 13.
SECŢIUNEA A
Mecanismul de stopare a ajutorului de stat
Art. 16. - Compartimentele teritoriale specializate au
obligaţia să informeze Direcţia generală ajutor de stat, practici neloiale şi
preţuri reglementate dacă operatorul economic se află în situaţia atingerii
intensităţii maxime a ajutorului de stat prevăzute de legislaţie, printr-o
adresă semnată de directorul executiv al direcţiei generale a finanţelor
publice judeţene, a municipiului Bucureşti sau de directorul general al
Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili, după caz.
Art. 17. - Direcţia generală
ajutor de stat, practici neloiale şi preţuri reglementate întocmeşte o notă
prin care propune stoparea acordării ajutorului de stat, elaborând şi proiectul
de decizie în acest sens.
Art. 18. - Nota şi proiectul de decizie, avizate de
secretarul de stat coordonator al Direcţiei generale ajutor de stat, practici
neloiale şi preţuri reglementate şi de Direcţia generală juridică din cadrul
Ministerului Economiei şi Finanţelor, se înaintează ministrului spre aprobare.
Art. 19. - Deciziile emise prin
care se dispune stoparea ajutorului de stat trebuie să conţină cel puţin
următoarele elemente:
a) emitentul deciziei, sediul social şi codul de
identificare ale acestuia;
b) numărul şi data deciziei;
c) denumirea operatorului economic;
d) codul unic de înregistrare;
e) domiciliul fiscal;
f) obiectul deciziei;
g) motivele de fapt şi de drept care au condus la
emiterea deciziei;
h) temeiul legal si modalitatea de acordare a ajutorului
de stat;
i) cuantumul ajutorului de stat de care are dreptul să
beneficieze;
j) temeiul legal în baza căruia s-a dispus stoparea
ajutorului de stat;
k) data la care se realizează stoparea acordării
ajutorului de stat;
l) temeiul legal al puterii executorii a deciziei;
m) organul la care se depune contestaţia şi termenul de depunere a acesteia;
n) data la care îşi produce efectele decizia;
o) numele şi semnătura ministrului economiei şi
finanţelor sau ale persoanei înlocuitoare de drept şi ştampila instituţiei
publice.
Art. 20. - Decizia de stopare semnată de ministrul
economiei şi finanţelor se transmite în termen de 5 zile de către Direcţia
generală ajutor de stat, practici neloiale şi preţuri reglementate operatorului
economic beneficiar şi spre aplicare Direcţiei generale de administrare a
marilor contribuabili sau direcţiei generale a finanţelor publice judeţene ori
a municipiului Bucureşti,
după caz, în administrarea căreia se află operatorul economic.
Art. 21. - Direcţia generală de administrare a marilor
contribuabili sau direcţia generală a finanţelor publice judeţeană ori a
municipiului Bucureşti, după caz, va pune în aplicare decizia de stopare în
termen de 10 zile de la data comunicării acesteia.
Art. 22. - Direcţia generală ajutor de stat, practici
neloiale şi preţuri reglementate va solicita instituţiilor publice emitente ale
documentelor care au stat la baza acordării ajutorului de stat luarea măsurilor
corespunzătoare pentru încetarea valabilităţii documentelor emise în acest
sens, anexând totodată şi o copie a deciziei de stopare.
Art. 23. - Direcţia generală de administrare a marilor
contribuabili sau direcţia generală a finanţelor publice judeţeană ori a
municipiului Bucureşti, după caz, în administrarea căreia se află operatorul
economic, informează Direcţia generală ajutor de stat, practici neloiale şi
preţuri reglementate în legătură cu punerea în aplicare a deciziei de stopare.
SECŢIUNEA B
Mecanismul de recuperare a ajutoarelor de stat
Art. 24. - Compartimentele teritoriale specializate au
obligaţia să informeze Direcţia generală ajutor de stat, practici neloiale şi
preţuri reglementate dacă operatorul economic se află în una dintre situaţiile
prevăzute la art. 13, printr-o adresă semnată de directorul executiv al
direcţiei generale a finanţelor publice judeţene, a municipiului Bucureşti sau
de directorul general al Direcţiei generale de administrare a marilor
contribuabili, după caz.
Art. 25. - Ca urmare a analizei efectuate, Direcţia
generală ajutor de stat, practici neloiale şi preţuri reglementate propune
secretarului de stat coordonator să solicite Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală, prin Direcţia generală de inspecţie fiscală, efectuarea unei inspecţii
fiscale prin intermediul unei echipe formate din specialişti ai structurilor de
inspecţie fiscală, precum şi ai compartimentului teritorial specializat.
Art. 26. - Rezultatele verificărilor vor fi înscrise
într-un proces-verbal care va fi transmis Direcţiei generale ajutor de stat,
practici neloiale şi preţuri reglementate.
Art. 27. - In cazul în care ca urmare a actelor de
control încheiate se constată că operatorul economic
se află în una dintre situaţiile prevăzute la art. 13, Direcţia generală ajutor
de stat, practici neloiale şi preţuri reglementate întocmeşte o notă prin care
propune recuperarea ajutorului de stat acordat, elaborând şi proiectul de decizie în acest sens.
Art. 28. - Nota şi proiectul de decizie, avizate de
secretarul de stat coordonator al Direcţiei generale ajutor de stat, practici
neloiale şi preţuri reglementate şi de Direcţia generală juridică din cadrul
Ministerului Economiei şi Finanţelor, se înaintează ministrului spre aprobare.
Art. 29. - Deciziile prin care se dispune recuperarea
ajutorului de stat trebuie să conţină cel puţin următoarele elemente:
a) emitentul deciziei, sediul social şi codul de
identificare ale acestuia;
b) numărul şi data deciziei;
c) denumirea operatorului economic;
d) codul unic de înregistrare;
e) domiciliul fiscal;
f) obiectul deciziei;
g) motivele de fapt şi de drept care au condus la
emiterea deciziei;
h) data la care ajutorul de stat a fost pus la dispoziţie beneficiarului;
i) data până la care s-a calculat dobânda de
recuperare;
j) cuantumul ajutorului de stat, precum şi al dobânzii
ce trebuie recuperate;
k) rata dobânzii utilizată pentru determinarea
cuantumului dobânzii de recuperat;
l) temeiul legal în baza căruia
s-a dispus recuperarea ajutorului de stat, precum şi a dobânzilor aferente;
m) temeiul legal al puterii executorii a deciziei;
n) organul la care se depune contestaţia şi termenul de
depunere a acesteia;
o) data la care îşi produce efectele
decizia;
p) numele şi semnătura ministrului economiei şi
finanţelor sau ale persoanei înlocuitoare de drept şi ştampila instituţiei
publice.
Art. 30. - Decizia de recuperare semnată de ministrul
economiei şi finanţelor se transmite de către Direcţia generală ajutor de stat,
practici neloiale şi preţuri reglementate operatorului economic beneficiar şi
spre aplicare organelor fiscale competente în administrarea beneficiarilor de
ajutor de stat.
Art. 31. - Direcţia generală ajutor de stat, practici
neloiale şi preţuri reglementate va solicita instituţiilor publice emitente ale
documentelor care au stat la baza acordării ajutorului de stat luarea măsurilor
corespunzătoare pentru încetarea valabilităţii documentelor emise în acest
sens.
Art. 32. - Deciziile de
recuperare a ajutoarelor de stat ilegale/interzise se transmit spre executare
silită, potrivit legii, organelor prevăzute la art. 136 din Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare.
Art. 33. - Sumele recuperate reprezentând ajutoare de
stat, care se fac venit la bugetul de stat, se vor vira în contul 22.01.24
„Venituri din ajutoare de stat recuperate".
Art. 34. - Direcţia generală de planificare strategică
şi monitorizare a realizării creanţelor bugetare transmite periodic Direcţiei
generale ajutor de stat, practici neloiale şi preţuri reglementate nota
referitoare la sumele recuperate din ajutoarele de stat ilegale/interzise.