ORDIN Nr.
113137 din 19 decembrie 2006
pentru punerea in aplicare a
Normelor privind aprobarea alocarii capitalului social necesar autorizarii
asiguratorilor, ca administratori de fonduri de pensii facultative, din
capitalul social aferent activitatii de asigurari de viata
ACT EMIS DE: COMISIA
DE SUPRAVEGHERE A ASIGURARILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 16 din 10 ianuarie 2007
In temeiul prevederilor art. 4 alin. (27) şi ale art. 8
alin. (2) lit. f), coroborate cu prevederile art. 12 alin. (20), (21) şi (22)
din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea
asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare,
potrivit Hotărârii Consiliului Comisiei de Supraveghere
a Asigurărilor din data de 18 decembrie 2006, prin care s-au adoptat Normele
privind aprobarea alocării capitalului social necesar autorizării
asigurătorilor, ca administratori de fonduri de pensii facultative, din
capitalul social aferent activităţii de asigurări de viaţă,
preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor
emite următorul ordin:
Art. 1. - (1) Se pun în aplicare Normele privind aprobarea alocării capitalului social necesar
autorizării asigurătorilor, ca administratori de fonduri de pensii facultative,
din capitalul social aferent activităţii de asigurări de viaţă.
(2) Normele menţionate la alin. (1) sunt prevăzute în
anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I, si intră în vigoare la data publicării lui.
Art. 3. - Direcţia generală stabilitate financiară şi
actuariat şi Direcţia generală reglementări şi autorizări asigurări de viaţă
vor asigura ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor,
Angela Toncescu
ANEXĂ
NORME
privind aprobarea alocării capitalului social
necesar autorizării asigurătorilor, ca administratori de fonduri de pensii facultative, din capitalul social
aferent activităţii de asigurări de viată
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Asigurătorii care intenţionează să solicite
autorizarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de
Pensii Private ca administrator de fonduri de pensii facultative, în baza Legii
nr. 204/2006 privind pensiile facultative, se supun prevederilor prezentelor
norme.
Art. 2. - Prezentele norme reglementează procedura şi
condiţiile în care un asigurător poate aloca din capitalul social propriu
sursele pentru constituirea capitalului social necesar autorizării ca
administrator al fondurilor de pensii facultative.
Art. 3. - Termenii şi expresiile utilizate în
prezentele norme au semnificaţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 32/2000
privind activitatea de asigurare şi supravegherea asigurărilor, cu modificările
şi completările ulterioare, şi la art. 2 din Legea nr. 204/2006.
CAPITOLUL II
Alocarea capitalului social
SECŢIUNEA 1
Condiţii
Art. 4. - Alocarea capitalului social necesar
desfăşurării activităţii de administrare a fondurilor de pensii facultative din capitalul social propriu al
asigurătorilor poate fi efectuată numai cu aprobarea prealabilă a Comisiei de
Supraveghere a Asigurărilor.
Art. 5. - Odată cu transferul capitalului social alocat
activităţii de administrare a fondurilor de pensii facultative asigurătorul va
transfera un volum corespunzător de disponibilităţi în conturi bancare.
Art. 6. - Pentru a obţine aprobarea Comisiei de
Supraveghere a Asigurărilor în vederea alocării unei părţi din capitalul social
aferent activităţii de asigurări de viaţă pentru activitatea de administrare a
fondurilor de pensii facultative, asigurătorul trebuie să facă dovada că
această operaţiune nu afectează activitatea de asigurare, îndeplinind cumulativ
următoarele condiţii:
a) menţine nivelul capitalului cel puţin la nivelul
minim impus de normele în vigoare;
b) deţine şi menţine un fond de siguranţă şi o marjă
de solvabilitate disponibilă cel puţin egală cu marja de solvabilitate minimă
calculată în conformitate cu prevederile legale privind metodologia de calcul
al marjei de solvabilitate de care dispune asigurătorul care practică asigurări
de viaţă, al marjei de solvabilitate minime şi al fondului de siguranţă;
c) dispune de un coeficient de lichiditate şi asigură
menţinerea acestui indicator şi după alocarea capitalului, în conformitate cu
prevederile normelor în vigoare;
d) face dovada că după transferul activelor lichide
între cele două activităţi îşi acoperă rezervele tehnice brute, constituite pentru asigurările de viaţă,
cu active admise să acopere aceste rezerve, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
SECŢIUNEA a 2-a
Documente
Art. 7. - (1) Documentaţia în baza căreia asigurătorul
poate solicita aprobarea Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor va cuprinde:
a) raportarea privind marja de solvabilitate minimă
şi disponibilă, care să reflecte situaţia existentă la sfârşitul lunii
anterioare depunerii documentaţiei;
b) raportarea privind estimarea marjei de
solvabilitate minimă şi disponibilă de care va dispune după alocarea
capitalului social pentru activitatea de administrare a fondurilor de pensii facultative;
c) raportările privind marja de solvabilitate minimă
şi disponibilă se transmit respectându-se formularul prevăzut în metodologia de
calcul al marjei de solvabilitate de care dispune asigurătorul care practică
asigurări de viaţă, al marjei de solvabilitate minime şi al fondului de
siguranţă;
d) raportarea privind calculul coeficientului de
lichiditate, aferentă lunii anterioare depunerii documentaţiei;
e) raportarea privind situaţia activelor lichide şi
calculul coeficientului de lichiditate, după alocarea capitalului social pentru
activitatea de administrare a fondurilor de pensii facultative;
f) raportarea privind situaţia activelor admise să
acopere rezervele tehnice brute, existentă la sfârşitul lunii anterioare
depunerii documentaţiei;
g) raportarea privind situaţia activelor admise să
acopere rezervele tehnice brute, după operaţiunea de transfer al activelor
între cele două activităţi;
h) raportarea privind calculul fondului de siguranţă, după
operaţiunea de transfer între cele două activităţi.
(2) Toate raportările vor fi semnate de conducerea
executivă a asigurătorului, conform art. 12 alin. (17) din Legea nr. 32/2000,
cu modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL III
Dispoziţii finale
Art. 8. - In vederea autorizării
în baza Legii nr. 204/2006, asigurătorii care constituie capitalul social
necesar activităţii de administrare a fondurilor de pensii facultative prin
alocarea acestuia din capitalul social propriu vor prezenta Comisiei de
Supraveghere a Sistemului de Pensii Private aprobarea Comisiei de Supraveghere
a Asigurărilor şi dovada alocării în evidenţele contabile a capitalului minim
necesar.
Art. 9. - După autorizarea desfăşurării activităţii de
administrare a fondurilor de pensii facultative este interzis orice transfer
între activele, pasivele, veniturile şi cheltuielile privind desfăşurarea
activităţii de asigurare şi activele, pasivele, veniturile şi cheltuielile
aferente activităţii de administrare a fondurilor de pensii facultative.
Art. 10. - Nerespectarea
prevederilor prezentelor norme de către asigurători se sancţionează în
conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 32/2000, cu modificările şi completările
ulterioare.