ORDIN Nr.
113103 din 15 februarie 2006
pentru aprobarea
Precizarilor privind unele masuri referitoare la incheierea exercitiului
financiar 2005 la societatile din domeniul asigurarilor
ACT EMIS DE:
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURARILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 188 din 28 februarie 2006
In temeiul prevederilor art. 4 alin. (27) din Legea nr.
32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea asigurărilor, cu modificările
şi completările ulterioare,
potrivit Hotărârii Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor din data de 9 februarie 2006 prin
care s-au adoptat Precizările
privind unele măsuri
referitoare la încheierea exerciţiului financiar 2005 la societăţile din domeniul asigurărilor,
preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Precizările
privind unele măsuri
referitoare la încheierea exerciţiului financiar 2005 la societăţile din domeniul asigurărilor, cuprinse în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Direcţia generală
reglementări din cadrul
Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor va lua măsuri
pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Preşedintele
Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor,
Nicolae Eugen Crişan
ANEXĂ
PRECIZĂRI privind unele măsuri referitoare la încheierea exerciţiului financiar 2005 la societăţile din domeniul asigurărilor
1. Societăţile comerciale de asigurare, de asigurare-reasigurare şi de reasigurare, denumite în continuare asigurători, precum
şi brokerii de asigurare, în
conformitate cu prevederile Reglementărilor contabile specifice domeniului asigurărilor, armonizate cu Directivele Europene şi Standardele Internaţionale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice şi al preşedintelui
Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 2.328/2.390/2001, au obligaţia să întocmească şi să depună situaţii financiare anuale la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor şi la unităţile
teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice.
Situaţiile
financiare anuale vor fi întocmite în conformitate cu prevederile Reglementărilor contabile specifice domeniului
asigurărilor, armonizate cu
Directivele Europene şi
Standardele Internaţionale de
Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice şi al
preşedintelui Comisiei de
Supraveghere a Asigurărilor
nr. 2.328/2.390/2001, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
34 şi nr. 34 bis din 18
ianuarie 2002.
Asigurătorii
şi brokerii de asigurare aflaţi în curs de lichidare au obligaţia să întocmească şi să depună situaţii financiare anuale aferente exerciţiului financiar 2005 la Comisia de
Supraveghere a Asigurărilor şi la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice.
2. Asigurătorii şi brokerii
de asigurare, indiferent de forma de organizare şi de tipul de proprietate, vor întocmi situaţiile financiare aferente exerciţiului financiar care se încheie la 31
decembrie 2005, având în vedere următoarele formate:
a) bilanţ (cod 01);
b) contul de profit şi pierdere, care se compune:
• pentru asigurători, din:
- contul tehnic al asigurării generale (cod 02);
- contul tehnic al asigurării de viaţă (cod
03);
- contul netehnic (cod 04);
• pentru brokerii de asigurare:
- contul de profit şi pierdere - brokeri de asigurare (cod 05);
c) situaţia modificărilor
capitalului propriu, conform formatului de la cap. III secţiunea 3 pct. 3.65 din Reglementările contabile specifice domeniului asigurărilor,
armonizate cu Directivele Europene şi Standardele Internaţionale de Contabilitate;
d) situaţia fluxurilor de trezorerie, conform formatului de la cap. III secţiunea 3 pct. 3.63 sau 3.64 din reglementările prevăzute la lit. c);
e) politici contabile şi note explicative, conform prevederilor cap. III secţiunea 4 pct. 4.52 - 4.89 din reglementările prevăzute la lit. c).
De asemenea, asigurătorii şi brokerii
de asigurare vor întocmi şi
următoarele situaţii:
- date informative (cod 06);
- situaţia activelor imobilizate (cod 07).
3. Situaţiile financiare anuale sunt semnate de persoanele în drept prevăzute la art. 10 alin. (1) din Legea
contabilităţii nr. 82/1991,
republicată, şi au precizat în antetul bilanţului următoarele elemente:
Judeţul ............................................................|_|_|
Persoana juridică
..............................................
Adresa: localitatea .............................................,
sectorul ..........., str............................. nr.......,
bl..........., ap.........., sc.........
Telefon ............ Fax ............
Numărul din
registrul comerţului
........................
Tipul situaţiei
financiare ..........................|_|_|
Forma de proprietate ................................|_|_|
Activitatea preponderentă
(denumire clasa CAEN) ..................................
Cod clasa CAEN ....................................|_|_|_|
Cod fiscal/cod unic de înregistrare ........................................................|_|_|_|_|_|_|_|
Tipul situaţiei financiare se va înscrie conform Nomenclatorului privind tipul
situaţiei financiare, şi anume:
- Cod AS - situaţii financiare pentru societăţile comerciale de asigurare, de asigurare-reasigurare şi de reasigurare;
- Cod BK - situaţii financiare pentru brokerii de asigurare.
Forma de proprietate se va înscrie conform
nomenclatorului prevăzut în
anexa care face parte integrantă din prezentele precizări.
Asigurătorii
şi brokerii de asigurare vor
completa codul privind activitatea desfăşurată, potrivit
Clasificării activităţilor din economia naţională - CAEN, aprobată
prin Hotărârea Guvernului nr.
656/1997 privind aprobarea Clasificării activităţilor
din economia naţională CAEN, cu modificările şi completările ulterioare.
4. Societăţile comerciale care au beneficiat de prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 37/2004 privind măsuri de diminuare a arieratelor din economie vor prezenta într-o notă distinctă la situaţiile
financiare informaţii
suplimentare referitoare la facilităţile acordate în baza prevederilor acestui act normativ. Totalul
acestor sume va fi înscris la rândurile 47 şi 48 din formularul cod 06 de la pct. 14.
Informaţiile prezentate în nota explicativă cu privire la facilităţile obţinute
conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 37/2004 vor cuprinde
cel puţin:
- sumele care au făcut obiectul amânării
- principal şi penalităţi;
- natura obligaţiilor amânate;
- îndeplinirea obligaţiilor asumate;
- menţiuni cu privire la riscul de neîndeplinire a obligaţiilor, ceea ce conduce la repunerea obligaţiilor în conturi bilanţiere de datorii;
- alte menţiuni de natură să aducă informaţii
relevante referitoare la efectele viitoare, determinate de aceste facilităţi, asupra situaţiei financiare şi
performanţei unităţii.
5. Potrivit art. 30 din Legea nr. 82/1991, republicată, situaţiile financiare anuale vor fi însoţite de o declaraţie
scrisă a persoanelor răspunzătoare pentru organizarea şi conducerea contabilităţii, prin care îşi
asumă răspunderea pentru întocmirea situaţiilor financiare anuale şi confirmă că:
a) politicile contabile utilizate la întocmirea situaţiilor financiare anuale sunt în
conformitate cu reglementările
contabile aplicabile;
b) situaţiile financiare anuale oferă o imagine fidelă a
poziţiei financiare, performanţei financiare şi a celorlalte informaţii referitoare la activitatea desfăşurată;
c) persoana juridică îşi desfăşoară activitatea în condiţii de continuitate.
In această declaraţie se va
menţiona că situaţiile financiare anuale au fost întocmite conform Ordinului
ministrului finanţelor publice
şi al preşedintelui Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor nr.
2.328/2.390/2001 şi s-au
utilizat Standardele Internaţionale
de Contabilitate, ediţia 2005.
6. Potrivit prevederilor art. 33 alin. (1) din Legea
nr. 82/1991, republicată, şi, respectiv, ale cap. III secţiunea 7 pct. 7.1 din Reglementările contabile specifice domeniului asigurărilor, armonizate cu Directivele Europene şi Standardele Internaţionale de Contabilitate, situaţiile financiare anuale ale asigurătorilor vor fi auditate de auditori
financiari, persoane fizice sau juridice autorizate, potrivit legii.
Verificarea şi certificarea situaţiilor financiare anuale ale brokerilor de asigurare se vor efectua
astfel:
- de către cenzori, pentru brokerii de asigurare care au în actul
constitutiv obligaţia numirii
comisiei de cenzori;
- de către un expert contabil (pentru brokerii de asigurare la care nu se
aplică prevederile mai sus menţionate), conform prevederilor art. 6 din
Ordonanţa Guvernului nr.
65/1994 privind organizarea activităţii de expertiză
contabilă şi a contabililor autorizaţi, aprobată şi modificată prin Legea nr. 42/1995, cu modificările şi completările
ulterioare.
Auditorii financiari/cenzorii/experţii contabili vor avea în vedere
responsabilităţile ce le revin
potrivit prevederilor Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr.
75/1999 privind activitatea de audit financiar, aprobată şi modificată prin
Legea nr. 133/2002, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv ale Legii nr.
31/1990 privind societăţile
comerciale, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, şi
ale Ordonanţei Guvernului nr.
65/1994, cu modificările şi completările ulterioare.
7. Subunităţile fără personalitate juridică, cu sediul în străinătate, ale asigurătorilor
şi brokerilor de asigurare -
persoane juridice române, care aplică prevederile Ordinului ministrului finanţelor publice şi al
preşedintelui Comisiei de
Supraveghere a Asigurărilor
nr. 2.328/2.390/2001, aplică prevederile
ordinului menţionat chiar dacă nu îndeplinesc condiţiile cerute de acesta, în vederea asigurării unor informaţii comparabile.
Situaţiile
financiare ale subunităţilor
trebuie convertite în lei, în conformitate cu cerinţele IAS 21 „Efectele variaţiei cursurilor de schimb valutar".
8. Informaţiile cuprinse în situaţiile financiare anuale sunt exprimate în lei noi.
9. Situaţiile financiare anuale se depun astfel:
- un exemplar la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor;
- al doilea exemplar, vizat prin aplicarea ştampilei Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor, la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice.
9.1. Asigurătorii şi brokerii
de asigurare vor depune situaţiile
financiare anuale la registratura Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor şi a unităţilor
teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice sau la oficiile poştale, prin scrisori cu valoare declarată, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 627/1995 privind îmbunătăţirea disciplinei
depunerii bilanţurilor
contabile şi a altor documente
cu caracter financiar-contabil şi fiscal, de către
agenţii economici şi alţi contribuabili, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 226 din 2 octombrie
1995. De asemenea, la depunerea situaţiilor financiare se vor avea în vedere şi prevederile Hotărârii
Guvernului nr. 1.085/2003 pentru aplicarea unor prevederi ale Legii nr.
161/2003 privind unele măsuri
pentru asigurarea transparenţei
în exercitarea demnităţilor
publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei,
referitoare la implementarea Sistemului Electronic Naţional.
9.2. Asigurătorii şi brokerii
de asigurare vor depune în termen de 120 de zile de la încheierea exerciţiului financiar la Comisia de Supraveghere
a Asigurărilor situaţiile financiare anuale listate, semnate şi ştampilate, împreună cu o copie de pe codul fiscal/codul unic de înregistrare, raportul
administratorului, declaraţia
scrisă a persoanelor răspunzătoare pentru organizarea şi conducerea contabilităţii, raportul auditorului financiar (pentru asigurători), raportul cenzorilor sau al
expertului contabil (pentru brokerii de asigurare), o copie de pe
procesul-verbal al adunării
generale a acţionarilor sau
asociaţilor, după caz, precum şi o copie a balanţei
de verificare a conturilor sintetice şi analitice. Asigurătorii care practică cele două categorii
de asigurări (asigurări de viaţă şi asigurări generale) vor depune la Comisia de
Supraveghere a Asigurărilor
atât balanţele analitice şi sintetice aferente fiecărei categorii de asigurări, cât şi cele centralizate.
Situaţiile
financiare anuale vor fi transmise Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor şi în format electronic, astfel:
- prin sistemul de comunicaţii on-line, de către
asigurătorii/brokerii care au
legătură on-line la serverul Comisiei de
Supraveghere a Asigurărilor;
sau
- pe suport CD, care va fi depus la Comisia de
Supraveghere a Asigurărilor
împreună cu documentaţia menţionată mai sus.
Pentru transmiterea în formă electronică a
situaţiilor financiare anuale
asigurătorii şi brokerii de asigurare vor utiliza fişierele existente pe site-ul Comisiei de
Supraveghere a Asigurărilor www.csa-isc.ro.
9.3. Asigurătorii şi brokerii
de asigurare vor depune, în termen de 150 de zile de la încheierea exerciţiului financiar, la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice discheta şi situaţiile financiare anuale listate, semnate şi ştampilate,
împreună cu o copie de pe
raportul administratorului, declaraţia scrisă a
persoanelor răspunzătoare pentru organizarea şi conducerea contabilităţii, raportul auditorului financiar
(pentru asigurători), raportul
cenzorilor sau al expertului contabil (pentru brokerii de asigurare), precum şi o copie a balanţei de verificare a conturilor sintetice.
Asigurătorii
şi brokerii de asigurare vor
procura de la unităţile
teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice discheta conţinând formularele necesare şi programul de verificare cu documentaţia de utilizare aferentă sau le vor prelua de pe site-ul web al ministerului, la adresa www.mfinante.ro.
9.4. Asigurătorii şi brokerii
de asigurare care nu au desfăşurat
activitate de la data înfiinţării
până la sfârşitul exerciţiului financiar nu întocmesc situaţii financiare anuale, urmând să depună în termen
de 60 de zile de la încheierea exerciţiului financiar o declaraţie pe propria răspundere
la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor şi la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice, care să cuprindă toate datele de identificare a societăţii:
- denumirea completă (conform certificatului de înmatriculare);
- adresa şi numărul de
telefon;
- numărul de înregistrare la registrul comerţului;
- codul fiscal/codul unic de înregistrare;
- capitalul social.
10. Nedepunerea situaţiilor financiare anuale sau, după caz, a declaraţiilor
la termenul prevăzut în
prezentele precizări,
prezentarea unor situaţii
financiare anuale care conţin
date eronate, necorelate, ori dacă nu este respectată
unitatea de măsură înscrisă la fiecare formular/rând se sancţionează conform
prevederilor art. 42 din Legea nr. 82/1991, republicată, şi ale art. 39
din Legea nr. 32/2000 privind societăţile de asigurare şi
supravegherea asigurărilor, cu
modificările şi completările ulterioare.
11. Situaţiile financiare anuale se întocmesc pe baza balanţei de verificare rezultată după aplicarea IAS, mai puţin IAS 29 „Raportare financiară în economii hiperinflaţioniste" şi
SIC 19 „Moneda de raportare - Evaluarea şi prezentarea în situaţiile financiare în conformitate cu IAS 21 şi IAS 29", şi
se depun la organele în drept, potrivit legii.
12. Informaţiile din notele explicative prevăzute la pct 4.52 - 4.89 din Reglementările contabile specifice domeniului asigurărilor, armonizate cu Directivele Europene şi Standardele Internaţionale de Contabilitate, nu sunt limitative.
13. In „Situaţia activelor imobilizate" (cod 07), informaţiile sunt înscrise la costul istoric sau
la valoarea reevaluată a
imobilizărilor, după caz.
14. Asigurătorii şi brokerii
de asigurare anexează la situaţiile financiare anuale depuse la Comisia
de Supraveghere a Asigurărilor
şi la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice formularele „Date
informative" (cod 06) şi
„Situaţia activelor
imobilizate" (cod 07).
15. Se completează rândul corespunzător
calităţii persoanei care a
întocmit situaţiile
financiare:
a) compartimente distincte financiar-contabile sau
personal calificat încadrat, potrivit legii;
b) contracte de prestări de servicii în domeniul contabilităţii, încheiate cu persoane fizice sau juridice autorizate;
c) răspunderea
administratorului.
ANEXĂ la precizări
NOMENCLATOR - FORME DE PROPRIETATE
Cod
|
Denumire
|
20
|
Proprietate mixtă (cu capital de stat şi privat)
|
|
Proprietate mixtă
(cu capital de stat - sub 50%)
|
21
|
Societăţi
comerciale cu capital de stat autohton şi de stat străin
|
22
|
Societăţi
comerciale cu capital de stat şi privat autohton şi străin
|
23
|
Societăţi
comerciale cu capital de stat şi privat autohton
|
24
|
Societăţi
comerciale cu capital de stat şi privat străin
|
|
Proprietate mixtă
(cu capital de stat - 50% şi
peste 50%)
|
25
|
Societăţi
comerciale cu capital de stat autohton şi de stat străin
|
26
|
Societăţi
comerciale cu capital de stat şi privat autohton şi străin
|
27
|
Societăţi
comerciale cu capital de stat şi privat autohton
|
28
|
Societăţi
comerciale cu capital de stat şi privat străin
|
30
|
Proprietate individuală - privată
(cu capital: privat autohton, privat autohton şi străin, privat străin)
|
34
|
Societăţi
comerciale pe acţiuni
|
35
|
Societăţi
comerciale cu răspundere
limitată
|