ORDIN Nr. 112
din 9 iulie 2007
privind aprobarea
Contractului-cadru de prestare a serviciului de salubrizare a localitatilor
ACT EMIS DE:
AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE PENTRU SERVICIILE COMUNITARE DE UTILITATI
PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 529 din 6 august 2007
Avand in vedere prevederile art. 20 alin. (1) lit. I) din Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006 şi
ale art. 10 alin. (2) din Legea serviciului de salubrizare a localităţilor nr.
101/2006,
in temeiul art. 4 alin. (4) din Regulamentul de
organizare şi funcţionare a Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru
Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice -A.N.R.S.C, aprobat prin Hotărarea
Guvernului nr. 671/2007, şi al art. 22 alin. (2) din Legea nr. 51/2006,
preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare
pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Contractul-cadru de prestare a
serviciului de salubrizare a localităţilor, prevăzut in anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Departamentele de specialitate
din cadrul Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice vor urmări respectarea
prevederilor prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare
pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice,
Marian Cristinel Bigiu
ANEXĂ
CONTRACT-CADRU
de prestare a serviciului de salubrizare a
localităţilor
Nr.............din...........
CAPITOLUL I
Părţile contractante
Art. 1. - (Se trece
societatea comercială sau operatorul in gestiune directă, după caz)...................................................................,
cu sediul in localitatea..................................................,
str...........................................nr........., sectorul/judeţul............................, inmatriculată la registrul comerţului cu nr........................,
cod unic de inregistrare............................., cont nr...........,
deschis la........................, titulară a Licenţei nr.................din..........................., emisă
de..................................., reprezentată
de........................................., avand funcţia de.........................., şi
de..........................., avand funcţia de..................., in calitate de operator/prestator, pe de o parte,
şi
(Se trece societatea comercială/instituţia/asociaţia
de locatari/proprietari/dl/dna) .................................................................,
cu sediul/domiciliat in localitatea....................................,
str........................................nr.....,
bl....., sc.....Judeţul/sectorul..............................(Se trece:
inmatriculată la
registrul comerţului cu nr.............., codul
fiscal............., codul unic de inregistrare.........................,
contul nr............, deschis la...........)/(autorizată prin Incheierea judecătorească nr.............emisă de Judecătoria........................., cod fiscal...................., cont..........deschis
la...............), reprezentat(ă) de (dacă
este cazul)...................., avand calitatea de
[Se trece calitatea celui care semnează
valabil contractul (proprietar sau cu imputernicire dată de proprietar, caz in
care se trec datele care atestă autenticitatea
imputernicirii), (pentru persoane fizice se trece: se identifică cu C.I./B.I. seria............,
nr......................., eliberată/eliberat la data de............, C.N.P................)], in calitate de utilizator,
pe de altă parte, au convenit să incheie prezentul contract de prestări de servicii de colectare a deşeurilor de tip
municipal, cu respectarea următoarelor clauze:
CAPITOLUL II
Obiectul contractului
Art. 2. - Obiectul prezentului contract il constituie
prestarea activităţii de colectare a deşeurilor municipale.
Art. 3. - Operatorul va presta activitatea de ridicare a
deşeurilor municipale din locaţia situată
................ (se trec datele de identificare ale locului special amenajat, stabilit de
autorităţile administraţiei publice locale, din care se vor ridica deşeurile
menajere, menţionandu-se strada si numărul sau intersecţia străzilor, precum si
orice alte date necesare identificării punctului de colectare la care este
arondat utilizatorul).
Art. 4. - Prezentul contract s-a incheiat pentru un
număr de.....persoane (pentru
instituţii publice şi operatori economici se trece o cantitate de.....kg/lună).
Art. 5. - (1) Contractul de prestare a activităţii de
colectare a deşeurilor municipale se incheie intre operator şi utilizator pe o
durată nedeterminată.
(2) Contractul poate inceta in următoarele cazuri:
a) prin acordul scris al
părţilor;
b) prin denunţare unilaterală de utilizator, cu un
preaviz de 30 de zile, după achitarea la zi a tuturor debitelor datorate către
operator;
c) prin denunţare unilaterală de către operator, in
cazul neachitării contravalorii serviciilor prestate in termen de 30 de zile
calendaristice de la data expirării termenului de plată a facturii, cu acordul
autorităţii administraţiei publice locale care va aplica incepand cu data
incetării contractului taxa de salubrizare instituită conform prevederilor
Legii serviciului de salubrizare a localităţilor nr. 101/2006;
d) prin reziliere;
e) in cazul deschiderii procedurii de reorganizare
judiciară şi/sau faliment al operatorului.
(3) Măsura rezilierii contractului se poate lua numai
in urma unui preaviz adresat utilizatorului şi se poate pune in aplicare după
15 zile lucrătoare de la data primirii acestuia de către utilizator.
Art. 6. -In anexa la contract sunt menţionate
standardele, normativele şi gradul de continuitate a serviciului, valabile la
data semnării contractului.
CAPITOLUL III
Drepturile şi obligaţiile operatorului
Art. 7. - Operatorul are următoarele drepturi:
a) să incaseze lunar contravaloarea serviciilor prestate/contractate,
corespunzător tarifului aprobat de autorităţile administraţiei publice locale,
determinat in conformitate cu normele metodologice elaborate şi aprobate de
A.N.R.S.C;
b) să aplice penalităţi egale cu nivelul dobanzii
datorate pentru neplata la termen a obligaţiilor bugetare, in cazul neachitării
facturilor la termen;
c) să asigure echilibrul contractual pe durata
contractului de prestări de servicii;
d) să iniţieze modificarea şi completarea contractului
de prestare a activităţii de colectare a deşeurilor municipale sau a anexelor
acestuia, ori de cate ori apar elemente noi in baza normelor legale, prin acte
adiţionale;
e) să solicite autorităţii administraţiei publice
locale acordul privind rezilierea contractului, considerarea utilizatorului ca
fiind fără contract şi obligarea acestuia la achitarea taxei speciale,
instituită pentru astfel de cazuri;
f) să solicite recuperarea debitelor in instanţă.
Art. 8. - Operatorul are următoarele obligaţii:
a) să asigure prestarea activităţii de colectare a
deşeurilor municipale, conform prevederilor contractuale şi cu respectarea
regulamentului serviciului de salubrizare, prescripţiilor, normelor şi
normativelor tehnice in vigoare;
b) să respecte prevederile reglementărilor emise de
autorităţile de reglementare şi autorităţile administraţiei publice locale;
c) să respecte indicatorii de
performanţă stabiliţi prin hotărarea de dare in administrare sau prin
contractul de delegare a gestiunii şi precizaţi in regulamentul serviciului de
salubrizare, să imbunătăţească in mod continuu calitatea serviciilor prestate;
d) să inregistreze toate reclamaţiile şi sesizările
utilizatorului şi să ia măsurile care se impun in vederea rezolvării acestora,
in termen de maximum 30 de zile;
e) să actualizeze impreună cu autorităţile
administraţiei publice locale evidenţa tuturor utilizatorilor cu şi fără
contracte de prestări de servicii, in vederea decontării prestaţiei direct din
bugetul local pe baza taxelor locale instituite in acest sens;
f) să presteze activitatea de colectare a deşeurilor
municipale la toţi utilizatorii din raza unităţii administrativ-teritoriale
pentru care are hotărare de dare in administrare sau contract de delegare a
gestiunii;
g) să asigure continuitatea serviciului, cu excepţia
cazurilor de forţă majoră, aşa cum sunt acestea definite prin lege;
h) să verifice integritatea recipientelor de colectare
şi să le inlocuiască in termen de maximum două zile de la constatare sau de la
sesizarea primită in acest sens, dacă acestea nu mai asigură etanşeitatea;
i) să plătească penalizări in cuantum de 3% pe zi din valoarea facturii curente pentru:
1. intreruperea nejustificată a prestării serviciului;
2. prestarea serviciului sub parametrii de calitate şi
cantitate prevăzuţi in contract;
3. neanunţarea intreruperii serviciului sau
depăşirea intervalului anunţat;
4. neridicarea deşeurilor la
data şi intervalul orar stabilite prin contract;
j) să doteze punctele de colectare cu recipiente de
colectare, prin amplasarea acestora in locurile special amenajate stabilite de
autorităţile administraţiei publice locale, etanşe şi adecvate mijloacelor de
transport pe care le are in dotare, in cantităţi suficiente pentru a asigura
capacitatea de inmagazinare necesară pentru intervalul dintre două ridicări
consecutive;
k) să inscripţioneze containerele şi recipientele
folosite pentru colectarea separată a diferitelor tipuri de materiale conţinute
in deşeurile municipale, cu denumirea materialului/materialelor pentru care
sunt destinate şi marcate in diverse culori prin vopsire sau aplicarea de folie
adezivă, conform prevederilor legale in vigoare;
l) să suplimenteze capacitatea
de inmagazinare, inclusiv prin mărirea numărului de recipiente sau containere,
in cazul in care se dovedeşte că volumul acestora este insuficient şi se
depozitează deşeuri municipale in afara lor;
m) să inscripţioneze recipientele de colectare a
deşeurilor municipale, pentru a evita folosirea acestora fără drept, cu un
marcaj de identificare realizat astfel incat să nu poate fi şters fără ca prin
această operaţie să nu rămană urme vizibile;
n) să colecteze deşeurile folosind autovehicule special
echipate pentru transportul deşeurilor menajere;
o) să ridice deşeurile in zilele şi in intervalul orar
stabilite;
p) să incarce intreaga cantitate de deşeuri, inclusiv
deşeurile municipale amplasate langă containerele de colectare, şi să lase in
stare de curăţenie spaţiul destinat depozitării;
q) in cazul in care in/langă containerele de colectare
sunt depozitare şi deşeuri din construcţii, acestea vor fi colectate separat, după caz, inştiinţand in scris
utilizatorul despre acest fapt şi despre suma suplimentară ce va fi facturată
pentru colectarea acelor deşeuri;
r) să aşeze după golire recipientele in poziţie
normală, pe locul de unde au fost ridicate. Toate operaţiunile vor fi efectuate
astfel incat să se evite producerea zgomotului şi a altor inconveniente pentru
utilizator;
s) să spele şi să dezinfecteze recipientele de
colectare la 15 zile calendaristice in perioada 1 aprilie - 1 octombrie şi la
30 de zile in restul perioadei din an;
t) să menţină in stare salubră punctele de colectare
amplasate pe domeniul public şi să asigure desfăşurarea corespunzătoare a
programelor de dezinsecţie, dezinfecţie şi deratizare, conform programelor aprobate
de autoritatea administraţiei publice locale;
u) să aducă la cunoştinţa utilizatorilor modificările
de tarif şi alte informaţii necesare, prin adresă ataşată facturii şi prin
afişare la utilizatori.
CAPITOLUL IV
Drepturile şi obligaţiile utilizatorului
Art. 9. - Utilizatorul are următoarele drepturi:
a) accesibilitate egală şi nediscriminatorie la
serviciul public, in condiţii contractuale, in condiţiile contractului de
prestare;
b) să i se presteze activitatea de colectare a
deşeurilor municipale in ritmul şi la nivelurile stabilite in contract;
c) să solicite şi să primească, in condiţiile legii şi
ale contractului de prestare, despăgubiri sau compensaţii pentru daunele
provocate de către operator prin nerespectarea obligaţiilor contractuale asumate
ori prin prestarea unor servicii inferioare, calitativ şi cantitativ,
parametrilor tehnici stabiliţi prin contract sau prin normele tehnice in
vigoare;
d) să sesizeze autorităţilor administraţiei publice
locale şi celei competente orice deficienţe constatate in sfera activităţii de
colectare a deşeurilor municipale şi să facă propuneri vizand inlăturarea
acestora, imbunătăţirea activităţii şi creşterea calităţii serviciului.
e) să solicite, să primească şi să utilizeze informaţii
privind activitatea de colectare a deşeurilor municipale, despre deciziile
luate in legătură cu acest serviciu de către autorităţile administraţiei
publice locale, A.N.R.S.C, sau operator, după caz;
f) să primească răspuns in maximum 30 de zile la
sesizările adresate operatorului sau autorităţilor administraţiei publice
locale cu privire la neindeplinirea unor condiţii contractuale;
g) să se adreseze, individual ori colectiv prin
intermediul unor asociaţii reprezentative, autorităţilor administraţiei publice
locale sau centrale ori instanţelor judecătoreşti, in vederea prevenirii sau
reparării unui prejudiciu direct ori indirect;
h) să conteste facturile cand constată incălcarea
prevederilor contractuale;
i) să beneficieze, inclusiv la cererea sa, de tarif
diferenţiat, stimulativ pentru colectarea selectivă a deşeurilor municipale;
j) să renunţe, in condiţiile legii, la serviciile
contractate.
Art. 10. - Utilizatorul are următoarele obligaţii:
a) să respecte prevederile regulamentului serviciului
de salubrizare şi clauzele contractului de prestare a activităţii de colectare
a deşeurilor municipale;
b) să achite in termenele stabilite obligaţiile de
plată, in conformitate cu prevederile contractului de prestare a activităţii de
colectare a deşeurilor municipale;
c) să nu impiedice in niciun fel accesul utilajelor de
colectare a deşeurilor la punctele de colectare;
d) să comunice in scris operatorului, in termen de 10
zile lucrătoare, orice modificare a elementelor care au stat la baza intocmirii
contractului şi să incheie acte adiţionale in legătură cu acestea, modificarea
numărului de persoane se comunică de către utilizator trimestrial, dacă este
cazul;
e) să nu modifice amplasarea recipientelor destinate
precolectării deşeurilor menajere;
f) să suporte costurile de remediere sau inlocuire a
recipientelor de precolectare, in cazul deteriorării acestora din vina dovedită
a utilizatorului;
g) să asigure preselectarea pe categorii a deşeurilor
reciclabile, rezultate din gospodăriile proprii sau din activităţile lucrative
pe care le desfăşoară, precum şi depozitarea acestora in containere asigurate
de operatorul serviciului de salubrizare in acest scop;
h) să aplice măsuri privind deratizarea şi dezinsecţia,
stabilite de autoritatea locală şi de direcţia de sănătate publică teritorială;
i) să accepte intreruperea
temporară a prestării serviciului pentru/ca urmare a execuţiei unor lucrări
prevăzute in programele de reabilitare, extindere şi modernizare a
infrastructurii tehnico-edilitare;
j) să execute operaţiunea de precolectare in
recipientele cu care sunt dotate punctele de colectare, in conformitate cu
sistemul de colectare convenit de operator cu autorităţile administraţiei
publice locale şi stabilite prin contract. Fracţiunea umedă a deşeurilor va fi
depusă obligatoriu in saci de plastic şi apoi in recipientul de colectare
destinat special in acest scop;
k) să primească, la cerere, de la operator pungi/saci
de plastic pentru colectarea selectivă a deşeurilor reciclabile;
l) să menţină in stare de
curăţenie spaţiile in care se face precolectarea, precum şi recipientele in
care se depozitează deşeurile municipale in vederea colectării, dacă acestea se
află pe proprietatea lor;
m) să execute operaţiunea de precolectare in condiţii
de maximă siguranţă din punctul de vedere al sănătăţii oamenilor şi al
protecţiei mediului, astfel incat să nu producă poluare fonică, miros neplăcut
şi răspandirea de deşeuri;
n) să nu introducă in recipientele de precolectare
deşeuri din categoria celor cu regim special (periculoase, toxice, explozive),
animaliere, provenite din construcţii, din toaletarea pomilor sau curăţarea şi
intreţinerea spaţiilor verzi ori provenite din ingrijiri medicale care fac
obiectul unor tratamente speciale autorizate de direcţiile sanitare veterinare
sau de autorităţile de mediu;
o) să asigure curăţenia
locurilor de parcare de reşedinţă pe care le au in folosinţă din domeniul
public, dacă este cazul, şi să nu efectueze activităţi de reparaţii,
intreţinere sau curăţare a autovehiculelor, prin care pot produce scurgerea
uleiurilor, carburanţilor şi lubrifianţilor;
p) să asigure accesul de la căile publice pană la
punctul de colectare al autovehiculelor destinate acestui scop, inlăturand
gheaţa, zăpada şi poleiul.
CAPITOLUL V
Colectarea deşeurilor municipale, măsurarea
prestaţiei activităţii de colectare a deşeurilor municipale
Art. 11. - Colectarea deşeurilor municipale se va face
după cum urmează (la completarea tabelului se va ţine cont că in zonele
aglomerate, unităţile de alimentaţie publică, unităţile sanitare cu paturi,
grădiniţe, creşe, cantine, restaurante şi pieţe
colectarea se realizează zilnic, iar de la
utilizatorii casnici şi asociaţiile de proprietari/locatari se realizează de 3
ori pe săptămană
in sezonul cald- 1 aprilie - 1 octombrie -
şi de două ori pe săptămană in sezonul rece - 1 octombrie - 1
aprilie):
Perioada
|
Zilele in care se va face
colectarea*)
|
Intervalul orar**)
|
1 aprilie - 1 octombrie
|
|
|
|
|
|
|
1 octombrie - 1 aprilie
|
|
|
|
|
*) Se vor indica zilele in care se va face colectarea
astfel incat să se respecte intervalul de două sau 3 zile intre două colectări
succesive.
**) Intervalul orar de ridicare a deşeurilor municipale
nu poate depăşi două ore.
CAPITOLUL VI
Tarife, facturare şi modalităţi de plată
Art. 12. - (1) Operatorii vor practica tarifele aprobate de autorităţile administraţiei publice locale, potrivit
prevederilor legale in vigoare.
(2) Stabilirea, ajustarea ori modificarea tarifelor se
va face potrivit prevederilor legale.
(3) Modificarea tarifelor va fi adusă la cunoştinţă
utilizatorilor cu minimum 15 zile inaintea inceperii
perioadei de facturare.
(4) Tariful practicat pentru colectarea deşeurilor
municipale la incheierea contractului este de.....lei/persoană (lei/kg).
Art. 13. - (1) Facturarea se face lunar, in baza
preţurilor şi tarifelor aprobate şi a cantităţilor efective determinate sau
estimate potrivit prevederilor contractuale.
(2) Factura va cuprinde elementele de identificare ale
fiecărui utilizator, cantităţile facturate, preţul/tariful aplicat, inclusiv
baza legală.
Art. 14. - (1) Factura pentru
prestarea serviciului de colectare a deşeurilor municipale se emite cel mai
tarziu pană la data de 15 a lunii următoare celei in care prestaţia a fost
efectuată. Utilizatorii sunt obligaţi să achite facturile reprezentand
contravaloarea serviciului de care au beneficiat, in termenul de scadenţă de 15
zile de la data primirii facturii; data emiterii facturii, data predării
facturii, in cazul in care este transmisă prin delegat, şi data scadenţei se
inscriu pe factură.
(2) Neachitarea facturii in
termen de 30 de zile de la data scadenţei atrage penalităţi de intarziere, după
cum urmează:
a) penalităţile sunt egale cu nivelul dobanzii datorate
pentru neplata la termen a obligaţiilor bugetare, stabilite conform
reglementărilor legale in vigoare;
b) penalităţile se datorează incepand cu prima zi după
data scadenţei;
c) valoarea totală a penalităţilor nu poate depăşi
cuantumul debitului şi se constituie venit al operatorului.
(3) Nerespectarea de către utilizatori a condiţiilor
calitative şi cantitative de depozitare, stabilite prin reglementările legale
in vigoare, conduce la plata unor penalităţi şi despăgubiri pentru daunele
provocate.
Art. 15. - Utilizatorul poate efectua plata serviciilor
prestate prin următoarele modalităţi:
a) in numerar la casieria operatorului;
b) cu filă CEC;
c) cu ordin de plată;
d) prin internet;
e) alte instrumente de plată convenite de părţi.
Art. 16. - In funcţie de modalitatea de plată, aceasta
se consideră efectuată, după caz, la una dintre următoarele date:
a) data certificării plăţii
de către unitatea bancară a utilizatorului pentru ordinele de plată;
b) data certificată de operator pentru filele CEC sau
celelalte instrumente de plată legale;
c) data inscrisă pe chitanţa emisă de casieria
operatorului.
Art. 17. -In cazul in care pe
documentul de plată nu se menţionează obiectul plăţii, se consideră achitate
facturile in ordine cronologică.
Art. 18. - Facturile şi documentele de plată se
transmit de operatoria adresa
...............................................................................................................
CAPITOLUL VII
Răspunderea contractuală
Art. 19. - (1) Pentru neexecutarea in tot sau in parte
a obligaţiilor contractuale prevăzute in prezentul contract, părţile răspund
conform prevederilor Codului civil, ale Codului comercial şi ale celorlalte acte normative in vigoare.
(2) Părţile contractante pot
include şi daune-interese pentru neexecutarea totală sau parţială a
contractului sub forma daunelor moratorii ori compensatorii.
(3) Reluarea prestării serviciului se va face in
termen de maximum 3 zile de la efectuarea plăţii.
(4) Refuzul total sau parţial al utilizatorului de a
plăti o factură emisă de operator va fi comunicat acestuia in scris, in termen
de 10 zile de la data primirii facturii.
CAPITOLUL VIII
Forţa majoră
Art. 20. - (1) Niciuna dintre
părţile contractante nu răspunde de neexecutarea la termen sau de executarea in
mod necorespunzător, total ori parţial, a oricărei obligaţii care ii revine in
baza prezentului contract, dacă neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a
obligaţiei respective a fost cauzată de forţa majoră.
(2) Partea care invocă forţa majoră este obligată să
notifice in termen de 5 zile celeilalte părţi producerea evenimentului şi să ia
toate măsurile in vederea limitării consecinţelor acestuia.
(3) Dacă in termen de ..... de
la producere evenimentul respectiv
nu incetează, părţile au dreptul să notifice incetarea de plin drept a
prezentului contract, fără ca vreuna dintre părţi să pretindă daune-interese.
CAPITOLUL IX
Litigii
Art. 21. - Părţile convin ca toate neinţelegerile
privind validitatea prezentului contract sau rezultate din interpretarea,
executarea ori incetarea acestuia să fie rezolvate pe cale amiabilă de
reprezentanţii lor.
Art. 22. -In cazul in care nu este posibilă rezolvarea
litigiilor pe cale amiabilă, părţile se pot adresa instanţelor judecătoreşti
romane competente.
CAPITOLUL X
Alte clauze
Art. 23. - (Clauzele nu vor
avea prevederi contrare sau care să modifice sensul dispoziţiilor
regulamentului serviciului de salubrizare sau
ale prezentului contract-cadru).
Art. 24. - (Clauzele
introduse vor fi stabilite de comun acord intre cele două părţi).
CAPITOLUL XI
Dispoziţii finale
Art. 25. - In toate problemele care nu sunt prevăzute
in prezentul contract părţile se supun prevederilor legislaţiei specifice in vigoare, ale Codului civil,
Codului comercial şi ale altor acte normative incidente.
Art. 26. - Prezentul contract se poate modifica cu
acordul părţilor, prin acte adiţionale.
Art. 27. -Anexa face parte integrantă din prezentul contract.
Art. 28. - Prezentul contract a fost incheiat in două
exemplare, cate unul pentru fiecare parte, şi intră invigoare la data
de.............
Art. 29. - (1) Modificarea contractelor existente se va
face in termen de 6 luni de la intrarea in vigoare a
prezentului contract-cadru, cu respectarea dispoziţiilor acestuia.
(2) Caracterele utilizate in redactarea contractului
vor avea aceeaşi dimensiune şi vor fi scrise cu font de minimum 11 puncte.
Operator,
....................................
Utilizator,.
....................................
ANEXĂ la contract
LEGISLAŢIA APLICABILĂ
Gradul de asigurare in furnizarea serviciului este
de......%/lună.
Legislaţia şi normele tehnice aplicabile serviciului de
colectare a deşeurilor municipale pentru care se incheie contractul este:
Nr. crt.
|
Indicativul actului normativ sau
tehnic*)
|
Denumirea actului normativ sau
tehnic
|
1.
|
|
|
2.
|
|
|
....
|
|
|
n
|
|
|
Operator,
....................................
Utilizator,
....................................
*) Legi, ordonanţe, ordonanţe de urgenţă, hotărari ale
guvernului, ordine, normative, norme, standarde etc.