ORDIN Nr. 1070
din 12 iunie 2006
privind aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a prevederilor anexei IV revizuite la MARPOL 73/78
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 567 din 30 iunie 2006
In temeiul prevederilor art. 2 din Legea nr. 305/2005
pentru acceptarea anexei IV revizuite la Convenţia
internaţională din 1973 pentru prevenirea poluării de către nave, modificată
prin Protocolul încheiat la Londra la 17 februarie 1978 (MARPOL 73/78),
adoptată de Organizaţia Maritimă Internaţională prin Rezoluţia MEPC.115(51) a
Comitetului pentru Protecţia Mediului Marin la Londra la 1 aprilie 2004, şi ale
art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 412/2004 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, cu
modificările şi completările ulterioare,
ministrul transporturilor, construcţiilor şi
turismului emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice de aplicare a
prevederilor anexei IV revizuite la MARPOL 73/78,
cuprinse în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Atribuţiile Autorităţii Navale Române privind
inspectarea şi certificarea navelor care arborează pavilionul român, prevăzute
în normele metodologice, pot fi delegate,parţial sau total, unor organizaţii
recunoscute autorizate în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Art. 3. - Direcţia generală transport naval şi
Autoritatea Navală Română duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României,Partea I.
Ministrul transporturilor, construcţiilor şi
turismului,
Gheorghe Dobre
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
de aplicare a prevederilor anexei IV revizuite la
MARPOL 73/78
CAPITOLUL I
Scop
Art. 1. - (1) Scopul Normelor metodologice de aplicare a
prevederilor anexei IV revizuite la MARPOL 73/78, denumite în continuare norme
metodologice, este de a crea instrumentul legal prin care implementarea
prevederilor anexei IV revizuite la MARPOL 73/78 să
poată fi făcută în mod uniform şi unitar de către toate părţile interesate,
respectiv proprietarii şi operatorii de nave maritime care arborează pavilionul
român, şantierele navale, proiectanţii de nave, administraţiile portuare,
inspectorii Autorităţii Navale Române şi inspectorii societăţilor de
clasificare care acţionează ca organizaţii recunoscute în baza contractelor de
mandat special încheiate cu Autoritatea Navală Română, denumită în continuare ANR.
(2) Anexa IV la MARPOL 73/78 a
intrat în vigoare pe plan internaţional la data de 27 septembrie 2003, conform
documentului transmis de Organizaţia Maritimă Internaţională PMP/Circ. 166 din
14 noiembrie 2003, iar anexa IV revizuită la MARPOL 73/78 a intrat în vigoare pe plan internaţional
la data de 1 august 2005, conform documentului transmis de Organizaţia Maritimă
Internaţională A1/U/3.36 (NV.3).
CAPITOLUL II
Domeniu de aplicare
Art. 2. - Dispoziţiile cuprinse în prezentele norme
metodologice se aplică următoarelor categorii de nave maritime care efectuează
voiaje internaţionale:
a) navelor noi cu un tonaj brut mai mare sau egal cu 400; şi
b) navelor noi care au un tonaj brut mai mic de 400, care
sunt autorizate să transporte mai mult de 15 persoane; şi
c) navelor existente cu un tonaj brut mai mare sau
egal cu 400, după 5 ani de la intrarea în vigoare a anexei IV la MARPOL 73/78; şi
d) navelor existente cu un tonaj brut mai mic de 400,
care sunt autorizate să transporte mai mult de 15 persoane, după 5 ani de la
intrarea în vigoare a anexei IV la MARPOL 73/78.
Art. 3. - (1) ANR se va asigura că navele existente
care arborează pavilionul român prevăzute la art. 2 lit. c) şi d), ale căror
chile au fost puse sau erau într-un stadiu similar de construcţie înainte de 2
octombrie 1983, sunt echipate, pe cât posibil, pentru descărcarea apelor uzate
în conformitate cu cerinţele Regulii 11 din anexa IV revizuită la MARPOL 73/78.
(2) La acordarea dreptului de intrare pentru operare în
porturile româneşti navelor prevăzute la art. 2 lit. c) şi d), ale căror chile
au fost puse sau erau într-un stadiu similar de construcţie înainte de 2
octombrie 1983 şi care arborează alt pavilion decât cel român, ANR se va
asigura că acestea sunt echipate, pe cât posibil, pentru descărcarea apelor
uzate în conformitate cu cerinţele Regulii 11 din anexa IV revizuită la MARPOL 73/78.
Art. 4. - Regula 11 din anexa IV revizuită la MARPOL 73/78 nu se aplică în următoarele situaţii:
a) la descărcarea apelor uzate dintr-o navă, necesară
pentru siguranţa respectivei nave şi a persoanelor aflate la bord sau pentru
salvarea vieţii omeneşti pe mare; sau
b) la descărcarea apelor uzate ca urmare a unei
avarii a navei sau a echipamentului acesteia, dacă s-au luat toate măsurile
raţionale înainte şi după producerea avariei, cu scopul de a preveni ori reduce
la minimum deversarea.
CAPITOLUL III
Definiţii
Art. 5. - Termenii folosiţi în
prezentele norme metodologice au următorul înţeles:
a) Administraţia statului
parte la anexa IV revizuită la MARPOL 73/78 - guvernul
acelui stat sau instituţia abilitată în respectivul stat să implementeze
prevederile acestei convenţii internaţionale;
b) ape uzate:
(i) ape şi alte deşeuri provenind de la orice tip
de closete şi pisoare;
(ii) ape provenind de la lavoare, căzi de spălat şi
guri de scurgere situate în
spaţiile rezervate pentru îngrijire
medicală (dispensare, infirmerii etc);
(iii) ape provenind din spaţii utilizate pentru
transportul animalelor vii; sau (iv) alte ape
reziduale, precum cele provenite din cambuze, săli de mese,
bucătării, care au conţinut de detergenţi şi sunt amestecate cu apele
definite mai sus;
c) Autoritatea Navală
Română - organ tehnic de specialitate din
subordinea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului căruia
i-au fost delegate competenţele pentru ducerea la îndeplinire a obligaţiilor ce
revin Guvernului ca parte la convenţiile internaţionale din domeniul
transporturilor navale;
d) dată aniversară - ziua şi luna fiecărui an, care vor corespunde datei de expirare a
Certificatului internaţional de prevenire a poluării cu ape uzate;
e) minister - Ministerul
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului;
f) navă existentă - o navă maritimă care nu este o navă nouă;
g) navă nouă - o navă maritimă:
(i) pentru care s-a încheiat contractul de
construcţie sau, în lipsa unui contract de construcţie, a cărei chilă a fost
pusă ori care se află într-un stadiu similar de construcţie la sau după
data de 27 septembrie 2003; sau
(ii) a cărei livrare are loc la sau după data
de 27 septembrie 2006;
h) organizaţie
recunoscută - una dintre organizaţiile recunoscute prevăzute în lista redactată şi
publicată de Comisia Europeană în Jurnalul Oficial al Comunităţii Europene;
i) organizaţie recunoscută
autorizată - o organizaţie recunoscută care a
încheiat un contract de mandat special cu ANR;
j) persoană - un membru al echipajului sau un pasager;
k) tanc de colectare - un
tanc folosit pentru colectarea şi depozitarea apelor uzate;
l) uscatul cel mai apropiat. Expresia „de la uscatul cel mai apropiat" se referă la
porţiunea de la linia de bază care serveşte la delimitarea mării teritoriale a
teritoriului respectiv în conformitate cu dreptul internaţional. Totuşi, în
sensul anexei IV revizuite la
MARPOL 73/78, expresia „de la uscatul cel mai apropiat" pe coasta de N-E a
Australiei înseamnă de la o linie trasă dintr-un punct al coastei Australiei cu:
- latitudinea 11°00'S, longitudinea 142°08'E până la
punctul cu latitudinea 10°35'S, longitudinea 141°55'E şi apoi între următoarele
puncte:
- latitudine 10°00'S, longitudine 142°00'E;
- latitudine 9°10'S, longitudine 143°52'E;
- latitudine 9°00'S, longitudine 144°30'E;
- latitudine 10°41'S, longitudine 145°00'E;
- latitudine 13°00'S, longitudine 145°00'E;
- latitudine 15°00'S, longitudine 146°00'E;
- latitudine 17°30'S, longitudine 147°00'E;
- latitudine 21°00'S, longitudine 152°55'E;
- latitudine 24°30'S, longitudine 154°00'E si apoi până la punctul de latitudine 24°42'S, longitudine 153°15'E pe
coasta Australiei;
m) voiaj internaţional - un voiaj al unei nave maritime dintr-un stat în care anexa IV revizuită la MARPOL 73/78 se aplică până la un port din afara
acelui stat sau invers.
CAPITOLUL IV
Norme tehnice privind construcţia şi echiparea
navelor
SECŢIUNEA 1
Generalităţi
Art. 6. - (1) Fiecare navă, căreia potrivit
prevederilor art. 2 i se cere să fie în conformitate cu prevederile anexei IV revizuită la MARPOL 73/78, trebuie să
fie echipată cu unul dintre următoarele sisteme pentru ape uzate:
a) o instalaţie de tratare a apelor uzate care va fi
de un tip aprobat de Administraţia statului parte la anexa IV revizuită la MARPOL 73/78, care a
acordat dreptul de arborare a pavilionului său respectivei nave, sau de o
organizaţie recunoscută autorizată. Instalaţia de tratare trebuie să
îndeplinească standardele şi metodele de încercare stabilite de Organizaţia
Maritimă Internaţională. ANR va acorda aprobarea de tip instalaţiilor de
tratare a apelor uzate cu care se echipează navele care arborează pavilionul
român, dacă acestea îndeplinesc cerinţele prevăzute în prezenta secţiune.
Pentru navele existente sunt acceptate specificaţiile naţionale; sau
b) un sistem pentru malaxare şi dezinfectare aprobat
de Administraţia statului parte la anexa IV revizuită la MARPOL 73/78, care a acordat dreptul de arborare a
pavilionului său respectivei nave, sau de o organizaţie recunoscută autorizată.
Sistemul pentru malaxare si dezinfectare va fi prevăzut cu mijloace considerate
satisfăcătoare de către administraţie pentru depozitarea temporară a apelor
uzate atunci când nava se află la o distanţă mai mică de 3 mile marine faţă de
cel mai apropiat uscat. ANR va aproba sistemele de malaxare şi dezinfectare cu
care sunt echipate navele care arborează pavilionul român, dacă acestea
îndeplinesc cerinţele cuprinse în secţiunea a 2-a din prezentul capitol; sau
c) un tanc de colectare, a cărui capacitate trebuie să
fie suficientă, după aprecierea Administraţiei statului parte la anexa IV revizuită la MARPOL 73/78, care a
acordat dreptul de arborare a pavilionului său respectivei nave, sau a unei
organizaţii recunoscute autorizate, pentru a colecta toate apele uzate, ţinând
seama de condiţiile de exploatare, de numărul de persoane de la bord şi de alţi
factori semnificativi. Tancul de colectare trebuie să fie construit astfel
încât să îndeplinească cerinţele administraţiei şi trebuie să aibă un
dispozitiv care să indice optic cantitatea conţinută. ANR va aproba echiparea
navelor care arborează pavilionul român cu tancuri de colectare, dacă acestea
corespund normelor cuprinse în secţiunea a 3-a din prezentul capitol.
(2) ANR va considera că instalaţiile de tratare a apelor
uzate au aprobare de tip, dacă aceasta a fost obţinută în conformitate cu
prevederile normelor tehnice în vigoare.
(3) Navele care arborează pavilionul unor state care
nu sunt parte la anexa IV revizuită
la MARPOL 73/78 nu vor putea beneficia, atunci când vor fi admise să opereze în
porturile româneşti, de un tratament mai favorabil decât cel aplicat navelor
care arborează pavilionul statelor parte la anexa IV revizuită la MARPOL 73/78.
Art. 7. - (1) Sistemele pentru ape uzate care echipează
navele care arborează pavilionul român trebuie astfel
construite încât:
a) să fie exclusă posibilitatea descărcării
necontrolate a apelor uzate în mare;
b) să se prevină producerea de gaze toxice şi
inflamabile;
c) să aibă încorporate sisteme primare de siguranţă şi
bariere pentru gazele toxice şi inflamabile produse în
aceste sisteme;
d) să se asigure etanşeitatea pe întregul traseu.
(2) Tubulaturile, echipamentele electrice şi
dispozitivele de automatizare utilizate la realizarea oricăruia dintre
sistemele prevăzute la art. 6 alin. (1) trebuie să corespundă cerinţelor
normelor tehnice în vigoare sau unor cerinţe echivalente cuprinse în regulile
organizaţiilor recunoscute autorizate.
(3) Tubulatura de ventilare a tancurilor de
colectare, depozitare şi tratare a apelor uzate trebuie astfel concepută şi
construită încât:
a) să nu aibă obstrucţii interioare sau să nu i se
poată micşora secţiunea, pentru a se asigura o cădere de presiune minimă pe
traseu şi evacuarea corespunzătoare a gazelor;
b) la dimensionare se va ţine seama că aceasta
trebuie să asigure şi ventilarea trapelor de descărcare şi a gurilor de
descărcare a sistemelor de colectare prin vacuumare, dacă nava este dotată cu
astfel de sisteme;
c) să se asigure autogolirea lor la orice unghi de
înclinare transversală sau longitudinală a navei, pentru a elimina toate
lentilele de apă care se pot forma şi care pot produce blocarea ventilării;
d) capetele sale terminale să nu fie amplasate în
spaţii în care sunt prezente în mod frecvent persoane şi nici în spaţii în care
se găsesc surse de foc, chiar dacă acestea sunt prevăzute cu site antiscântei;
e) sistemele de alarmare în cazul funcţionării
necorespunzătoare a instalaţiei să sesizeze nu doar funcţionarea defectuoasă a
ventilatorului, ci şi nivelul necorespunzător al presiunii din aceasta.
(4) Sistemele de ventilare a spaţiilor în care sunt
generate apele uzate trebuie astfel concepute şi construite încât să asigure o distribuţie corespunzătoare a aerului
curat, evitarea obturării spaţiilor libere de sub uşi şi să aibă dispozitive
sigure de ventilare şi dirijare a aerului.
(5) Pentru descărcarea apelor uzate din tancurile
colectoare trebuie prevăzute două pompe care să poată funcţiona alternativ. Una
dintre pompe poate fi înlocuită de un ejector. In cazuri justificate de
condiţiile de exploatare, ANR poate să fie de acord cu montarea unei singure
pompe sau a unui singur ejector.
(6) Navele trebuie să fie prevăzute cu tubulaturi
pentru predarea apelor uzate la instalaţiile de primire din porturi. Aceste
tubulaturi trebuie să fie astfel amplasate încât predarea să poată fi făcută în
ambele borduri ale navei. Ştuţurile de evacuare a apelor uzate trebuie să fie
astfel amplasate încât să fie uşor accesibile pentru racordurile flexibile de
legătură cu instalaţiile de primire din porturi. Ştuţurile de evacuare trebuie
să fie prevăzute cu plăcuţe de identificare. In timpul în care ştuţurile de
evacuare nu sunt racordate la instalaţiile de primire din porturi, acestea
trebuie să fie prevăzute cu flanşe oarbe. In cazuri justificate de condiţiile
de exploatare, ANR poate să fie de acord cu scoaterea tubulaturii pentru
predarea apelor uzate într-un singur bord.
(7) Pentru a permite descărcarea apelor uzate la
instalaţiile de primire din porturi, ştuţurile de evacuare trebuie să fie
dotate cu un racord de descărcare standard ale cărui dimensiuni trebuie să fie
în conformitate cu următorul tabel:
|
Dimensiune
|
Diametrul exterior
Diametrul interior
Diametrul cercului buloanelor
Fante în flanşă
Grosimea flanşei
Buloane şi piuliţe: număr şi diametru
|
210 mm
Corespunzător diametrului exterior al tubulaturii
170 mm
4 găuri echidistante cu diametrul de 18 mm amplasate
pe cercul buloanelor cu diametrul de mai sus şi cu fante
la periferia flanşei. Lăţimea crestăturii 18 mm
16 mm
4, fiecare cu diametrul de 16 mm şi de
lungime
corespunzătoare
|
Flanşa este proiectată pentru ţevi cu un diametru
interior de maximum 100 mm şi trebuie să fie din oţel sau alt material
echivalent având suprafaţa plană. Această flanşă, împreună cu o garnitură
adecvată, trebuie să fie corespunzătoare pentru o presiune de lucru de 600 kPa.
(8) La navele cu o înălţime de construcţie mai mică
sau egală cu 5 m, diametrul interior al racordului de descărcare poate fi de 38
mm.
(9) La navele care efectuează transporturi speciale,
precum feriboturile, ca alternativă la prevederile alin. (6), tubulaturile de
descărcare ale navei pot fi prevăzute cu un racord de descărcare de alt tip,
aşa cum ar fi cuplajele de racordare rapidă, cu condiţia ca acestea să fie
acceptate de ANR.
(10) Pornirea şi oprirea
mijloacelor de evacuare a apelor uzate trebuie să se facă manual. In zona unde
sunt amplasate ştuţurile de evacuare trebuie să se prevadă un punct de
observare şi oprire de la distanţă a mijloacelor de evacuare sau un mijloc
eficient de comunicaţie între punctul de observare şi postul de comandă a
evacuării.
SECŢIUNEA a 2-a
Norme tehnice privind construcţia şi echiparea
navelor, care arborează pavilionul român, cu instalaţii de tratare a apelor
uzate
Art. 8. - Debitul instalaţiei de tratare a apelor
uzate, notat Q, se determină cu următoarea formulă:
Q = n x q (litri/zi),
unde:
n = numărul persoanelor;
q = cantitatea zilnică de ape uzate produsă de o
persoană, astfel:
q = 50 litri/persoană, dacă se consideră în calcul
strict debitul apelor uzate produse personal; sau
q = 200-350 litri/persoană, dacă se consideră în calcul
şi debitul apelor uzate din activităţi gospodăreşti de uz comun,repartizate pe
persoană. Valoarea mai mare se utilizează în cazul navelor de pasageri.
Art. 9. - Construcţia instalaţiei de tratare a apelor
uzate trebuie să asigure funcţionarea acesteia în siguranţă la o înclinare de
15° în orice plan faţă de poziţia normală.
Art. 10. - Instalaţia de tratare a apelor uzate, precum
şi dispozitivele electrice de comandă, semnalizare şi protecţie şi toate
elementele utilizate pentru executarea acestor dispozitive trebuie să fie
astfel construite încât să fie apte pentru funcţionare îndelungată în condiţii
de vibraţii, ale căror parametri sunt prevăzuţi în normele tehnice în vigoare
sau în unele cerinţe echivalente cuprinse în regulile organizaţiilor
recunoscute autorizate.
Art. 11. - Instalaţia de tratare a apelor uzate, precum
şi toate pompele, tubulaturile şi armăturile aferente ei, care vin în contact
direct cu apele uzate, trebuie să fie protejate corespunzător împotriva
acţiunii corozive a acestor ape.
Art. 12. - (1) Se recomandă ca instalaţia de tratare a
apelor uzate să utilizeze procesul aerobic de fermentaţie sau oricare alte
procese care favorizează prelucrarea efluentului.
(2) Dacă pentru dezinfectarea
apelor uzate se foloseşte clorul, atunci cantitatea de clor liber din efluentul
descărcat peste bord nu trebuie să depăşească 5 mg/litru.
Art. 13. - (1) instalaţia de tratare a apelor uzate
trebuie să asigure îndeplinirea următoarelor cerinţe:
a) standardul pentru microorganismele de tipul coli:
media geometrică a numărului de microorganisme de tipul coli din eşantioanele
de efluent luate în timpul perioadei de încercări ar trebui să nu depăşească
250 microorganisme/100 ml (cel mai probabil număr), aşa cum a fost determinată
prin analiza fermentaţiei în tuburi multiple sau printr-o altă procedură
analitică echivalentă;
b) standardul pentru materii în suspensie:
(i) în cazul în care instalaţia este încercată la
uscat/la uzina constructoare:
media geometrică a conţinutului de materii în suspensie din eşantioanele de efluent luate în timpul perioadei de încercări
trebuie să nu depăşească 50
mg/litru;
(ii) în cazul în care instalaţia este încercată la
bordul navei: media geometrică
a conţinutului de materii în suspensie
din eşantioanele de efluent luate în timpul perioadei de încercări trebuie să nu depăşească 100 mg/litru peste conţinutul de materii
în suspensie din apa din jur,
utilizată pentru spălarea instalaţiilor sanitare care deversează în instalaţia de tratare a apelor
uzate.
Analizele pentru determinarea conţinutului de materii
în suspensie din eşantioanele
de efluent se fac cu respectarea standardului STAS 6953-8, „Ape de suprafaţă şi ape uzate - Determinarea conţinutului de materii în suspensie, a pierderii la calcinare
şi a reziduului la calcinare" sau a altuia echivalent;
c) standardul pentru necesarul biochimic în oxigen
pentru 5 zile, notat (NBO)5: media
geometrică a necesarului biochimic în oxigen pentru 5 zile al eşantioanelor de
efluent luate în timpul perioadei de încercări trebuie să nu depăşească 50
mg/litru.
(2) ANR va aproba instalaţiile de tratare a apelor
uzate care sunt concepute să reducă atât substanţele organice solubile, cât şi
pe cele insolubile, cu condiţia să fie respectat acest standard.
(3) ANR va acorda aprobarea de tip pentru
instalaţiile de tratare a apelor uzate care demonstrează prin programul de
încercări convenit că îndeplinesc parametrii prevăzuţi la alin. (1).
(4) ANR va accepta montarea
instalaţiilor de tratare a apelor uzate a căror aprobare de tip s-a obţinut în
conformitate cu normele tehnice în vigoare la bordul navelor maritime care
arborează pavilionul român, fără ca acestea să fie supuse altor încercări.
Art. 14. - (1) Instalaţia de tratare a apelor uzate
trebuie să fie încercată la etanşeitate la o presiune de probă egală cu 1,5 ori
presiunea coloanei de apă măsurată de la cel mai jos punct al acesteia până la
aparatul sanitar sub sifonul cel mai de jos, care nu are închidere spre
tubulatura de scurgere, dar nu mai puţin de 2,5 m coloană de apă.
(2) Tubulaturile din instalaţia de tratare a apelor
uzate trebuie să fie încercate la etanşeitate la o presiune hidraulică de probă
egală cu 1,5 ori presiunea de lucru.
(3) Instalaţia de tratare a apelor uzate trebuie să
fie dotată cu un dispozitiv de prelevare de probe din apele tratate şi
dezinfectate.
Art. 15. - (1) Instalaţia de tratare a apelor uzate
trebuie să fie încercată la uzina constructoare sau la navă după un program de
probe aprobat de ANR sau de organizaţia recunoscută autorizată.
(2) Programul de probe va trebui să fie astfel
conceput, încât să ia în consideraţie următoarele aspecte pentru:
a) calitatea apelor uzate neprelucrate:
(i) pentru instalaţiile încercate la uzina
constructoare: apele uzate neprelucrate care intră în instalaţie ar trebui să
fie ape uzate recente care conţin materii fecale, urină, hârtie igienică şi apă
de spălare, la care, pentru scopul încercării, a fost adăugat noroi primar de ape uzate, pentru a se obţine o
concentraţie minimă de 500 mg/litru de materii în suspensie;
(ii) pentru instalaţiile încercate la bordul navei:
apele uzate neprelucrate care intră în instalaţie pot fi ape uzate generate la
bordul navei în condiţii normale de operare;
b) durata
încercărilor: durata încercărilor trebuie să fie
de 10 zile după ce instalaţia a atins parametrii stabili de funcţionare;
c) condiţii de încărcare:
(i) instalaţia trebuie să fie încercată în condiţii de
încărcare volumetrică medie, minimă şi maximă în conformitate cu specificaţiile
producătorului;
(ii) măsurătorile parametrilor efluentului prevăzuţi la
art. 14 trebuie făcute la factorii de încărcare volumetrică: zero, maxim, minim
şi mediu;
(iii) în Certificatul internaţional de prevenire a
poluării cu ape uzate, ANR sau organizaţia recunoscută autorizată va înscrie
domeniul factorului de încărcare în care au fost înregistrate valori admisibile
ale parametrilor măsuraţi;
d) metodele de prelevare a
eşantioanelor şi frecvenţa prelevării.
(i) instalaţia trebuie astfel montată, încât prelevarea
eşantioanelor să fie facilă;
(ii) prelevarea eşantioanelor trebuie astfel făcută,
încât modul de prelevare şi frecvenţa prelevării să fie revelatoare pentru
calitatea efluentului;
(iii) frecvenţa prelevării trebuie astfel stabilită,
încât aceasta să ţină cont de timpul cât apele uzate neprelucrate stau în
instalaţia de tratare;
(iv) se va preleva un minimum de 40 de eşantioane de
efluent, pentru a se putea face o analiza statistică a datelor, respectiv media
geometrică, maximul, minimul, abaterea şi altele asemenea;
(v) se va preleva un număr de eşantioane din apele
uzate neprelucrate suficient de mare pentru a se obţine dintre acestea un număr
relevant care să aibă concentraţia prevăzută la lit. a);
(vi) se vor neutraliza toate
categoriile de substanţe dezinfectante reziduale din eşantioanele de ape uzate
neprelucrate pentru a se evita alterarea rezultatelor procesului de tratare
realizat de instalaţie;
e) încercările analitice
ale efluentului. în afară de parametrii prevăzuţi
la art. 14 pentru care sunt stabilite valori de referinţă, în cadrul
încercărilor se vor măsura şi înregistra şi alţi parametri, precum: materii
solide totale, materii volatile, sedimente, turbiditate, fosfor total, pH,
carbon organic total, microorganisme de tipul coli
total, streptococi fecali;
f) reziduurile de substanţe
dezinfectante:
(i) la determinarea conţinutului de microorganisme de
tipul coli se recomandă utilizarea ozonului, radiaţiei ultraviolete sau a
oricăror alte substanţe dezinfectante care vor minimiza
efectele negative asupra mediului;
(ii) în cazul în care se utilizează clorul ca substanţă
dezinfectantă, se recomandă
ca conţinutul rezidual al acestuia în efluent să fie cât mai scăzut posibil,
dar nu mai mult de limita prevăzută la art. 13 alin. (2);
g) consideraţiile de scară:
(i) se vor accepta pentru încercări numai
instalaţiile la scara 1:1;
(ii) în cazul unor instalaţii unicat sau
care au dimensiuni foarte
mari, se vor face încercări numai pe prototip;
(iii) acolo unde va fi posibil, se vor face
încercări de confirmare pe
instalaţia finală;
h) salinitate şi temperatură:
(i) încercările se vor face pentru domenii ale
salinităţii şi temperaturii
efluentului specificate de producător,cu condiţia ca acestea să fie corespunzătoare zonelor de navigaţie ale navelor pe care se montează respectivele instalaţii;
(ii) în cazul în care se stabilesc limite de
funcţionare sub aceste aspecte, respectivele limite se
vor înscrie în Certificatul internaţional de prevenire a
poluării cu ape uzate;
i) înclinări şi vibraţii:
(i) pe cât posibil, încercările se vor efectua în
condiţii care să simuleze
înclinările obişnuite întâlnite labordul navelor maritime, datorate
oscilaţiilor;
(ii) se vor supune încercărilor
la şoc şi vibraţii senzorii şi dispozitivele de control pentru a se verifica
dacă acestea sunt potrivite pentru utilizarea pe navele maritime;
j) alte aspecte:
(i) se va verifica dacă pe instalaţia de tratare a
apelor uzate este fixată ferm o etichetă pe care să fie înscrise într-o manieră
rezistentă tipul şi modelul instalaţiei,
precum şi numele producătorului;
(ii) se va verifica dacă manualele de operare şi
întreţinere furnizate de producător
sunt adecvate şi complete;
(iii) se vor examina
caracteristicile tuturor instrumentelor şi aparaturii utilizate la
încercări înainte de începerea programului de probe pentru a se asigura că
toate acestea sunt compatibile între ele.
Art. 16. - Este admisă amplasarea instalaţiei de
tratare a apelor uzate la bordul navei în încăperile de maşini-căldări sau în
încăperi separate, dacă acestea au ventilaţie forţată de evacuare.
Art. 17. - Instalaţia de tratare a apelor uzate trebuie
să fie prevăzută cu un sistem eficient de spălare şi dezinfectare a tuturor
părţilor componente care intră în contact direct cu apele uzate şi care sunt
supuse unor lucrări de revizie şi/sau de reparare.
SECŢIUNEA a 3-a
Norme tehnice privind construcţia şi echiparea
navelor care arborează pavilionul român cu un sistem de malaxare şi
dezinfectare a apelor uzate
Art. 18. - Sistemul de malaxare şi dezinfectare a
apelor uzate trebuie să asigure mărunţirea conţinutului acestora, astfel încât
cea mai mare dimensiune a particulelor rezultate să fie de cel mult 25 mm.
Art. 19. - Debitul se determină
în conformitate cu prevederile art. 8. Celelalte cerinţe privind construcţia,
montajul şi încercarea sistemelor de malaxare şi dezinfectare a apelor uzate
sunt similare cu cele pentru instalaţiile de tratare a apelor uzate, prevăzute
la art. 9-12 şi la art. 14-17.
Art. 20. - Tancurile de colectare care fac parte din
sistemele de malaxare şi dezinfectare a apelor uzate trebuie să corespundă
prevederilor secţiunii a 4-a din prezentul capitol.
SECŢIUNEA a 4-a
Norme tehnice privind construcţia şi echiparea navelor care arborează pavilionul român cu
tancuri de colectare a apelor uzate
Art. 21. - Volumul total al tancurilor de colectare a
apelor uzate se recomandă a fi calculat după următoarea formulă:
V = fxnxqxt,
unde:
f = este un coeficient ce ţine
seama de condiţiile de exploatare, astfel:
f = 1 pentru navele cu zona de navigaţie nelimitată sau
limitată la o durată a voiajului de peste 8 ore;
f = 0,3-0,5 pentru navele de pasageri cu durata
voiajului între 2 şi 4 ore;
f = 0,1 pentru navele de
pasageri cu durata voiajului până la 2 ore;
n = numărul persoanelor;
q = cantitatea zilnică de ape uzate ce revin unei
persoane, exprimată în litri/persoană, astfel:
q = 50 litri/persoană, dacă se consideră în calcul
strict debitul apelor uzate produse personal; sau
q = 200-350 litri/persoană, dacă se consideră în calcul
şi debitul apelor uzate din activităţi gospodăreşti de uz comun, repartizate pe
persoană. Valoarea mai mare se ia în cazul navelor de pasageri;
t = timpul cât nava staţionează în port şi/sau în zone
unde descărcarea apelor uzate este interzisă, exprimat în zile, astfel:
t = 3-5 zile pentru nave-cisternă cu zona de navigaţie
nelimitată;
t = 3-10 zile pentru nave de mărfuri uscate cu zona de
navigaţie nelimitată;
t = 3 zile pentru celelalte nave.
Art. 22. - (1) Tancurile de colectare a apelor uzate pot
fi structurale sau nestructurale.
(2) Tancurile structurale trebuie să corespundă
cerinţelor prevăzute în normele tehnice în vigoare sau unor cerinţe echivalente
cuprinse în regulile organizaţiilor recunoscute autorizate.
Art. 23. - (1) Tancurile de colectare a apelor uzate
trebuie să fie construite din oţel.
(2) Suprafeţele interioare ale acestora trebuie să fie
netede şi să fie protejate împotriva acţiunii apelor uzate şi a vaporilor
degajaţi de acestea. Excepţii privind cerinţa ca suprafeţele interioare să fie
netede se admit numai în cazul tancurilor structurale.
(3) Fundul tancurilor de colectare a apelor uzate
trebuie să aibă o pantă spre punctele de aspiraţie.
(4) Tancurile de colectare a
apelor uzate trebuie să aibă guri de vizitare şi vor fi prevăzute cu
dispozitive de spălare cu jet de apă şi aburi.
(5) Se recomandă ca tancurile de colectare să fie
astfel concepute, încât acestea să fie prevăzute cu mijloace prin care să se
poată menţine un nivel corespunzător de oxigen în apele uzate, pentru a evita
producerea fenomenelor anaerobice. In acest sens se recomandă introducerea
oxigenului prin injectarea directă a aerului în apele uzate sau prin antrenarea
aerului în lichid, în timpul pompării, printr-o duză de ejector sau alte
sisteme a căror eficienţă poate fi demonstrată.
(6) Se recomandă ca tancurile de colectare a apelor
uzate să fie prevăzute cu dispozitive pentru agitarea acestor ape.
(7) Tancurile de colectare a apelor uzate pentru care nu se asigură un sistem activ de aerare trebuie
să aibă un sistem de monitorizare astfel încât să se poată lua decizia de
golire şi spălare cu jet de apă.
Art. 24. - (1) Tancurile de colectare a apelor uzate
trebuie separate prin coferdamuri de tancurile de apă
potabilă, apă de spălat şi de apă pentru alimentarea căldărilor, de cele de ulei
vegetal, precum şi de încăperile de locuit, de servicii gospodăreşti şi de
marfă.
(2) Tancurile de colectare a apelor uzate pot fi
amplasate fără coferdamuri în compartimentul de maşini şi în magaziile de
marfă, dacă aceste magazii nu sunt destinate produselor alimentare, indiferent
dacă acestea sunt materii prime sau produse finite.
(3) Se admite amplasarea tancului de colectare a apelor
uzate într-o încăpere separată, prevăzută cu
ventilaţie artificială de extracţie.
Art. 25. - (1) Tancurile de colectare a apelor uzate
vor fi încercate cu o presiune de probă egală cu 1,5 ori presiunea coloanei de
apă măsurată de la fundul tancului până la aparatul sanitar sau sifonul cel mai
de jos care nu are închidere spre tubulatura de scurgere, dar nu mai puţin de
2,5 m coloană de apă.
(2) Tancurile de colectare a apelor uzate trebuie să
fie prevăzute cu o semnalizare luminoasă şi sonoră care se declanşează în
momentul în care nivelul în tanc atinge 80% faţă de nivelul maxim de umplere.
CAPITOLUL V
Certificarea
Art. 26. - (1) Navelor care sunt conforme cu prevederile
anexei IV revizuite la MARPOL 73/78 şi care efectuează
voiaje către porturile sau terminalele situate în limitele jurisdicţiei altor
state parte la această anexă li se emite un certificat internaţional de
prevenire a poluării cu ape uzate de către Administraţia statului parte la
anexa IV revizuită la MARPOL
73/78, care a acordat dreptul de arborare a pavilionului său respectivelor
nave.
(2) Certificatul internaţional de prevenire a
poluării cu ape uzate poate fi emis şi de guvernul altui stat parte la anexa IV revizuită la MARPOL 73/78, cu
respectarea Regulii 6 din aceasta.
(3) In cazul navelor existente,
cerinţa prevăzută la alin. (1) se aplică după 5 ani de la data intrării în
vigoare a anexei IV revizuite la MARPOL 73/78.
(4) Pentru navele care arborează pavilionul român ANR
emite Certificatul internaţional de prevenire a poluării cu ape uzate. Forma şi
conţinutul certificatului sunt prevăzute în apendicele care face parte
integrantă din prezentele norme metodologice.
(5) Emiterea Certificatului internaţional de
prevenire a poluării cu ape uzate navelor care arborează pavilionul român se
poate face după o inspecţie iniţială sau de reînnoire, efectuată în conformitate
cu prevederile cuprinse în secţiunea 1.
(6) Inspecţiile prevăzute la alin. (5) trebuie să fie
efectuate de către inspectori ai ANR.
(7) Totuşi, efectuarea inspecţiilor şi emiterea
Certificatului internaţional de prevenire a poluării cu ape uzate poate fi
încredinţată, cu respectarea prevederilor legale, unor organizaţii recunoscute
autorizate care au încheiat cu ANR contracte de mandat special pentru delegarea
dreptului de emitere a Certificatului internaţional de prevenire a poluării cu
ape uzate, denumite în continuare organizaţii recunoscute autorizate. In
acest caz, ANR îşi asumă întreaga responsabilitate pentru certificatele emise.
SECŢIUNEA 1
Inspecţia de certificare
Art. 27. - (1) Fiecare navă
prevăzută la art. 2, căreia conform Regulii 2 din anexa IV revizuită la MARPOL 73/78 i se cere să
se conformeze prevederilor acesteia şi care arborează pavilionul român sau a
solicitat acordarea dreptului de arborare a pavilionului român, trebuie să fie
supusă următoarelor inspecţii:
a) o inspecţie iniţială, înainte ca nava să intre în
serviciu sau înainte de emiterea pentru prima dată a Certificatului
internaţional de prevenire a poluării cu ape uzate. Această inspecţie va
include inspecţia completă a structurii navei, echipamentului, sistemelor, instalaţiilor,
amenajărilor şi materialelor sale şi trebuie să fie astfel efectuată încât să
se asigure că acestea corespund în întregime cerinţelor aplicabile ale anexei IV revizuite la MARPOL 73/78;
b) o inspecţie de reînnoire la intervale care nu depăşesc
5 ani, cu excepţia cazului în care se aplică prevederile art. 34 alin. (2),
(3), (4), (7) şi (8). Inspecţia de reînnoire trebuie să fie efectuată astfel
încât să se asigure că structura navei, echipamentul, sistemele, instalaţiile,
amenajările şi materialele sale corespund în întregime cerinţelor aplicabile
ale anexei IV revizuite la MARPOL 73/78;
c) o inspecţie suplimentară, generală sau parţială,
după caz, trebuie să fie efectuată după o reparaţie care rezultă din
investigaţiile prevăzute la art. 28 alin. (1) sau ori de câte ori se fac orice
reparaţii sau înlocuiri importante. Această inspecţie va fi efectuată astfel
încât să se asigure că reparaţiile sau înlocuirile necesare au fost efectiv
realizate, că materialul şi calitatea acestor reparaţii ori înlocuiri sunt în
toate privinţele satisfăcătoare si că nava corespunde în toate privinţele
cerinţelor anexei IV revizuite la MARPOL 73/78.
(2) In termen de 5 ani de la data intrării în vigoare a anexei IV revizuite la MARPOL 73/78,
navele care nu se încadrează în categoria navelor prevăzute la alin. (1) şi
care arborează deja pavilionul român sau care urmează să primească dreptul de
arborare a pavilionului român trebuie să fie supuse inspecţiilor prevăzute la
alin. (1), fără însă să fie emis Certificatul internaţional de prevenire a
poluării cu ape uzate, dar în raportul de inspecţie se va menţiona care dintre
prevederile aplicabile ale anexei IV revizuite la
MARPOL 73/78 sunt respectate.
Art. 28. - (1) Inspectorii ANR,
precum şi inspectorii organizaţiilor recunoscute autorizate sunt împuterniciţi
să solicite reparaţii la navele inspectate şi să efectueze inspecţii, dacă
acestea sunt solicitate de autorităţile competente ale statului portului în
care se află nava care arborează pavilionul român şi dacă acel stat este parte
la anexa IV revizuită la
MARPOL 73/78.
(2) In cazul încheierii unui
contract de mandat special pentru delegarea dreptului de inspecţie şi emitere a
Certificatului internaţional de prevenire a poluării cu ape uzate către o
organizaţie recunoscută autorizată, ANR va transmite Organizaţiei Maritime
Internaţionale o notificare în termen de 30 de zile de
la data intrării în vigoare a respectivului contract
de mandat special, prin care va informa asupra responsabilităţilor specifice şi
condiţiilor de delegare a autorităţii respectivei organizaţii recunoscute autorizate.
Art. 29. - (1) Dacă un inspector al ANR sau al
organizaţiei recunoscute autorizate stabileşte că starea navei şi a
echipamentului său nu corespunde de fapt caracteristicilor din Certificatul
internaţional de prevenire a poluării cu ape uzate sau se prezintă astfel încât
nava nu este aptă pentru a ieşi în mare fără a prezenta o posibilă ameninţare
de a produce daune mediului marin, inspectorul ANR sau al organizaţiei
recunoscute autorizate trebuie să se asigure că se iau imediat măsuri de
remediere.
(2) Dacă nu se iau măsuri de remediere, respectivul
inspector trebuie să retragă Certificatul internaţional de prevenire a poluării
cu ape uzate respectiv şi să informeze imediat ANR, iar dacă nava se află în
portul unei alte părţi la anexa IV revizuită la MARPOL 73/78, acesta trebuie să informeze imediat şi
autorităţile competente ale statului portului.
(3) Dacă inspectorul ANR sau al organizaţiei
recunoscute autorizate a informat autorităţile competente ale statului
portului, acesta poate solicita acestor autorităţi orice sprijin necesar pentru
a-şi îndeplini obligaţiile în conformitate cu prevederile Regulii 4 paragraful
5 din anexa IV revizuită la
MARPOL 73/78.
(4) Dacă ANR este informată de către inspectorul unei
Administraţii a unei părţi la anexa IV revizuită la MARPOL 73/78 sau de către un inspector al unei
organizaţii recunoscute autorizate de către această Administraţie asupra
retragerii Certificatului internaţional de prevenire a poluării cu ape uzate al
unei nave, aflată într-un port românesc şi inspectată de către acest inspector,
atunci ANR va asigura tot sprijinul său respectivului inspector pentru ca
acesta să îşi poată îndeplini obligaţiile în conformitate cu prevederile
Regulii 4 paragraful 5 din anexa IV revizuită la MARPOL 73/78 şi va acţiona astfel încât să se asigure
că nava nu va pleca până când aceasta nu este aptă să iasă în mare sau nu va
părăsi portul pentru a se îndrepta spre cel mai apropiat şantier de reparaţii
decât în cazul când aceasta nu prezintă o posibilă ameninţare de a produce daune mediului marin.
Art. 30. - După terminarea oricărei inspecţii prevăzute
la art. 27 nu trebuie să se facă nicio modificare a structurii navei,
echipamentului, instalaţiilor, amenajărilor sau materialului care fac obiectul
inspecţiei fără aprobarea ANR, cu excepţia simplei înlocuiri a unor astfel de
echipamente ori instalaţii.
Art. 31. - (1) Ori de câte ori se produce un incident
la o navă care arborează pavilionul român sau se descoperă o defecţiune ce
afectează în mod substanţial rezistenţa navei sau eficienţa ori integritatea
echipamentului său prevăzut în anexa IV revizuită la MARPOL 73/78, comandantul sau compania de navigaţie
care operează respectiva navă trebuie să raporteze incidentul ori defecţiunea
ANR sau organizaţiei recunoscute autorizate care a emis Certificatul
internaţional de prevenire a poluării cu ape uzate, cât mai curând posibil.
(2) ANR sau, după caz, organizaţia recunoscută
autorizată va începe investigaţia pentru a stabili dacă este necesară
efectuarea unei inspecţii în conformitate cu
prevederile art. 27.
(3) In cazul în care nava prevăzută la alin. (1) se
află într-un port al altui stat parte la anexa IV revizuită la MARPOL 73/78, comandantul sau compania de navigaţie
care operează respectiva navă va raporta imediat autorităţilor competente ale
statului portului în care se află respectiva navă.
(4) Inspectorul ANR sau al organizaţiei recunoscute
autorizate care a eliberat Certificatul internaţional de prevenire a poluării
cu ape uzate respectivei nave se va asigura că raportul prevăzut la alin. (3) a
fost întocmit.
SECŢIUNEA a 2-a
Emiterea sau confirmarea Certificatului
internaţional de prevenire a poluării cu ape uzate pentru navele care nu arborează pavilionul român
Art. 32. - (1) Ministerul poate solicita ANR sau unei organizaţii recunoscute autorizate inspectarea unei nave care
arborează pavilionul unui stat parte la anexa IV revizuită la MARPOL 73/78, în situaţia în care primeşte o astfel de
solicitare din partea Administraţiei care a acordat dreptul de arborare a
pavilionului acestui stat respectivei nave. ANR sau organizaţia recunoscută
autorizată poate emite Certificatul internaţional de prevenire a poluării cu
ape uzate sau poate confirma valabilitatea acestuia numai dacă, în urma
inspecţiei efectuate la acea navă, consideră că sunt îndeplinite cerinţele
prevăzute în anexa IV revizuită
la MARPOL 73/78.
(2) ANR sau, după caz, organizaţia recunoscută
autorizată va transmite în cel mai scurt timp posibil câte o copie a raportului
de inspecţie şi a Certificatului internaţional de prevenire a poluării cu ape
uzate, atât la minister, cât şi ia Administraţia statului parte la anexa IV revizuită la MARPOL 73/78 care a
solicitat inspecţia şi emiterea sau confirmarea valabilităţii certificatului.
(3) ANR sau organizaţia recunoscută autorizată va
declara în scris în certificatul emis sau confirmat privind valabilitatea în
condiţiile prevăzute la alin. (1) că acesta a fost emis, respectiv confirmat,
la cererea Administraţiei statului parte la anexa IV revizuită la MARPOL 73/78 care a acordat dreptul de arborare a
pavilionului său respectivei nave.
(4) Se interzice emiterea Certificatului
internaţional de prevenire a poluării cu ape uzate unei nave care arborează
pavilionul unui stat care nu este parte la anexa IV revizuită la MARPOL 73/78.
SECŢIUNEA a 3-a
Emiterea sau confirmarea Certificatului
internaţional de prevenire a poluării cu ape uzate de către alt stat pentru navele care arborează pavilionul
român
Art. 33. - (1) O companie de navigaţie românească poate
solicita ministerului să ceară unui alt stat parte la anexa IV revizuită la MARPOL 73/78 să emită sau
să confirme un certificat internaţional de prevenire a poluării cu ape uzate
pentru o navă care arborează pavilionul român şi care se află în operarea sa,
în situaţia în care poate dovedi că ANR sau oricare dintre organizaţiile
recunoscute autorizate nu au posibilitatea de a face inspecţia şi de a emite
certificatul sau de a confirma valabilitatea acestuia într-un termen care să nu
producă navei întârzieri care atrag pierderi economice
nejustificate.
(2) Ministerul va solicita autorităţii competente a
statului parte la anexa IV revizuită
la MARPOL 73/78 indicat de compania de navigaţie românească emiterea sau
confirmarea valabilităţii Certificatului internaţional de prevenire a poluării
cu ape uzate, informând în mod corespunzător respectiva companie, ANR şi
organizaţiile recunoscute autorizate.
(3) Un certificat internaţional de prevenire a
poluării cu ape uzate emis în condiţiile alin. (1) şi (2) va avea aceeaşi
valoare cu cele emise de ANR sau de organizaţiile recunoscute autorizate, în
condiţiile prezentelor norme metodologice.
SECŢIUNEA a 4-a
Durata şi valabilitatea Certificatului
internaţional de prevenire a poluării cu ape uzate pentru navele care arborează
pavilionul român
Art. 34. - (1) Certificatul internaţional de prevenire
a poluării cu ape uzate pentru o navă care arborează pavilionul român va fi
valabil pe o perioadă de maximum 5 ani de la data emiterii sale.
(2) In cazul în care inspecţia de reînnoire este
finalizată în decurs de 3 luni înaintea datei de expirare a Certificatului
internaţional de prevenire a poluării cu ape uzate existent, noul certificat va
fi valabil de la data finalizării inspecţiei de reînnoire până la o dată care
nu va depăşi 5 ani de la data de expirare a
certificatului existent.
(3) Atunci când inspecţia de reînnoire este
finalizată după data de expirare a Certificatului internaţional de prevenire a
poluării cu ape uzate existent, noul certificat va fi valabil de la data
finalizării inspecţiei de reînnoire până la o dată care nu va depăşi 5 ani de
la data de expirare a certificatului existent.
(4) Atunci când inspecţia de reînnoire este finalizată
cu mai mult de 3 luni înainte de data de expirare a Certificatului
internaţional de prevenire a poluării cu ape uzate existent, noul certificat va
fi valabil de la data finalizării inspecţiei de reînnoire până la o dată care
nu va depăşi 5 ani de la data finalizării inspecţiei de reînnoire.
(5) Atunci când un certificat internaţional de
prevenire a poluării cu ape uzate este emis în condiţiile art. 33 pe o perioadă
mai mică de 5 ani, ANR sau, după caz, organizaţia recunoscută autorizată poate
prelungi valabilitatea certificatului dincolo de data de expirare până la
perioada maximă prevăzută la alin. (1).
(6) Atunci când o inspecţie de reînnoire a fost
finalizată şi nu se poate emite sau pune la dispoziţie la bordul navei un nou
certificat internaţional de prevenire a poluării cu ape uzate înaintea datei de
expirare a certificatului existent, inspectorul ANR sau al organizaţiei
recunoscute autorizate poate confirma certificatul existent, iar acest
certificat va fi acceptat ca valabil pe o perioadă care nu va depăşi 5 luni de
la data de expirare.
(7) Atunci când, în momentul expirării Certificatului
internaţional de prevenire a poluării cu ape uzate, o navă nu se află într-un
port în care urmează să fie inspectată, ANR sau organizaţia recunoscută autorizată
poate extinde perioada de valabilitate a certificatului, dar această prelungire
va fi acordată numai în scopul de a permite navei să îşi încheie voiajul spre
portul în care va fi inspectată şi numai în cazurile în care acest lucru se
consideră corespunzător şi posibil. Niciun certificat internaţional de
prevenire a poluării cu ape uzate nu trebuie să fie prelungit pe o perioadă mai
mare de 3 luni, iar la sosirea în portul în care urmează a fi inspectată, nava
căreia i s-a acordat prelungirea nu va fi autorizată să părăsească portul fără
a avea un nou certificat. Atunci când inspecţia de reînnoire este finalizată,
noul certificat internaţional de prevenire a poluării cu ape uzate va fi
valabil până la o dată care nu depăşeşte 5 ani de la data de expirare a
certificatului existent înainte de acordarea prelungirii sale.
(8) Un certificat internaţional
de prevenire a poluării cu ape uzate, emis unei nave angajate în voiaje scurte,
care nu a fost prelungit conform prevederilor prezentului articol, poate fi
prelungit de ANR sau de organizaţia recunoscută autorizată pentru o perioadă de
graţie de până la o lună de la data de expirare indicată în acest certificat.
Atunci când inspecţia de reînnoire este finalizată, noul certificat
internaţional de prevenire a poluării cu ape uzate va fi valabil până la o dată
care nu va depăşi 5 ani de la data de expirare a
certificatului existent înainte de acordarea prelungirii sale.
(9) Un certificat internaţional de prevenire a
poluării cu ape uzate, emis conform prevederilor art. 32 sau 33, încetează a
mai fi valabil în unul dintre următoarele cazuri:
a) dacă inspecţiile
corespunzătoare nu sunt finalizate în decursul perioadelor prevăzute la art. 27
alin. (1); sau
b) la transferarea unei nave care arborează pavilionul
român sub pavilionul altui stat.
(10) In cazul acordării dreptului de arborare a
pavilionului român unei nave care a deţinut un certificat internaţional de
prevenire a poluării cu ape uzate eliberat de Administraţia unui stat parte la
anexa IV revizuită la MARPOL
73/78, ANR sau, după caz, organizaţia recunoscută autorizată va emite un nou
certificat numai dacă inspectorii acestora constată că:
a) nava şi echipamentul său sunt într-o stare care
demonstrează că nava este aptă pentru a ieşi în mare fără a prezenta un
eventual pericol pentru mediul marin; şi
b) nava, echipamentul, instalaţiile, amenajările şi
materialele care fac obiectul inspecţiei nu au suferit modificări importante
fără aprobarea respectivei Administraţii, cu excepţia simplei înlocuiri a unor
astfel de echipamente sau instalaţii.
(11) ANR poate solicita Administraţiei statului parte la anexa IV revizuită la MARPOL
73/78 în decurs de 3 luni de la data acordării dreptului de arborare a
pavilionului român transmiterea, cât mai curând posibil, a copiei
Certificatului internaţional de prevenire a poluării cu ape uzate care a
existat la bordul navei înaintea transferului şi, dacă este posibil, a copiilor
rapoartelor de inspecţie corespunzătoare.
(12) Atunci când o navă care a arborat pavilionul român
se transferă la pavilionul unui alt stat parte la anexa IV revizuită la MARPOL 73/78, ANR, la
solicitarea respectivului stat, în termen de cel mult 3 luni de la efectuarea
transferului, va transmite copiile Certificatului internaţional de prevenire a
poluării cu ape uzate care a existat la bordul navei înaintea transferului şi,
dacă este posibil, copiile rapoartelor de inspecţie corespuzătoare.
CAPITOLUL VI
Activitatea de control
SECŢIUNEA 1
Controlul statului pavilionului
Art. 35. - (1) Navele care fac obiectul prezentelor
norme metodologice, care arborează pavilionul român şi care se află în condiţii
de exploatare, pot fi controlate oricând asupra modului cum sunt respectate
prevederile anexei IV revizuite
la MARPOL 73/78 de către inspectorii ANR în oricare dintre porturile româneşti
sau străine în care se află acestea. Inspectorii ANR întocmesc un raport de
inspecţie, iar în cazul în care constată că nava nu corespunde prevederilor
anexei IV revizuite la MARPOL
73/78, pot propune retragerea Certificatului internaţional de prevenire a
poluării cu ape uzate, dacă nu se iau măsuri de
remediere.
(2) In cazul în care inspecţia se face într-un port al
unui stat parte la anexa IV revizuită
la MARPOL 73/78, ANR va informa corespunzător autoritatea competentă a statului
portului asupra constatărilor făcute şi măsurilor întreprinse.
(3) Prevederile cuprinse la
alin. (1) şi (2) se completează cu dispoziţiile aplicabile prevăzute în
legislaţia naţională în vigoare privind controlul statului pavilionului.
SECŢIUNEA a 2-a
Controlul statului portului (PSC)
Art. 36. - (1) Orice navă căreia i se aplică
prevederile anexei IV revizuite
la MARPOL 73/78, care nu arborează pavilionul român şi care se află în unul
dintre porturile româneşti sau terminalele din larg aflate sub jurisdicţia
României, poate fi inspectată de inspectorii PSC din cadrul ANR.
(2) In cazul navelor care arborează pavilionul unui
stat parte la anexa IV revizuită
la MARPOL 73/78, inspecţia trebuie să se limiteze numai la verificarea existenţei
la bord a Certificatului internaţional de prevenire a poluării cu ape uzate
valabil, dacă nu există motive serioase pentru a crede că starea navei sau a
echipamentelor sale diferă în mod semnificativ de datele înscrise în
respectivul certificat.
(3) In cazul în care nava nu are un certificat
internaţional de prevenire a poluării cu ape uzate valabil sau starea ei ori a
echipamentelor sale diferă în mod semnificativ de datele înscrise în
respectivul certificat, ANR va lua măsurile necesare pentru a se asigura că
nava nu va continua voiajul decât atunci când este efectiv aptă pentru a ieşi
în mare fără a prezenta o posibilă ameninţare de a produce daune mediului
marin. Totuşi, ANR poate permite respectivei nave să părăsească portul sau
terminalul din larg în scopul deplasării la cel mai apropiat şantier de
reparaţii existent.
(4) In cazurile prevăzute la
alin. (3) ANR va informa Administraţia statului parte la anexa IV revizuită la MARPOL 73/78 care a acordat
dreptul de arborare a pavilionului respectivei nave şi se va consulta cu
aceasta asupra măsurilor pe care urmează să le întreprindă.
(5) In cazul în care nava
controlată arborează pavilionul unui stat care nu este parte la anexa IV revizuită la MARPOL 73/78, inspectorii
PSC din cadrul ANR se vor asigura că nava controlată respectă prevederile
anexei IV revizuite la MARPOL
73/78 într-o măsură suficient de mare pentru ca această navă să nu fie considerată că beneficiază de condiţii
mai favorabile decât navele care arborează pavilionul unui stat parte.
(6) Prevederile cuprinse în alin. (1)-(5) se
completează cu dispoziţiile aplicabile prevăzute în legislaţia naţională în
vigoare privind controlul statului portului.
Art. 37. - (1) Navele cărora li se aplică prevederile
anexei IV revizuite la MARPOL
73/78, care arborează pavilionul român şi care se află în porturile sau
terminalele din larg aflate sub jurisdicţia unui stat parte la anexa IV revizuită la MARPOL 73/78, au obligaţia
să permită efectuarea de inspecţii de către inspectorii PSC din respectivul
stat. Inspecţia trebuie să se limiteze numai la verificarea existenţei la bord
a Certificatului internaţional de prevenire a poluării cu ape uzate valabil,
dacă nu există motive serioase pentru a se considera că starea navei sau a
echipamentelor sale diferă în mod semnificativ de datele înscrise în
respectivul certificat.
(2) In cazul în care asupra
unei nave care arborează pavilionul român se aplică măsura reţinerii într-un
port sau terminal al unui stat parte la anexa IV revizuită la MARPOL 73/78, necesară pentru a se asigura că nava nu
va continua voiajul decât atunci când este aptă pentru a ieşi în mare fără a
prezenta o posibilă ameninţare de a produce daune mediului marin, comandantul
navei respective va anunţa ANR şi, după caz, organizaţia recunoscută
autorizată, care a eliberat navei Certificatul internaţional de prevenire a
poluării cu ape uzate.
(3) Nava care arborează pavilionul român căreia i s-a
aplicat măsura reţinerii într-un port sau terminal al unui stat parte la anexa IV revizuită la MARPOL 73/78, după
informarea ANR şi, după caz, a organizaţiei recunoscute autorizate, care a
eliberat navei Certificatul internaţional de prevenire a poluării cu ape uzate,
poate solicita permisiunea de a părăsi portul sau terminalul din larg în scopul
deplasării la cel mai apropiat şantier de reparaţii existent pentru remedierea
nonconformităţilor descoperite de inspectorii
controlului statului portului.
CAPITOLUL VII
Instrucţiuni de exploatare şi întreţinere a navelor
care arborează pavilionul român
Art. 38. - Companiile de navigaţie care operează nave
ce arborează pavilionul român şi cărora li se aplică prevederile anexei IV revizuite la MARPOL 73/78 trebuie să
instruiască comandanţii şi echipajele acestora pentru a examina periodic
sistemul de ape uzate instalat la bordul fiecărei nave în vederea evaluării
riscului pătrunderii gazelor toxice şi/sau inflamabile, produse în acest
sistem, către spaţiile de lucru şi cele de locuit.
Art. 39. - Se recomandă ca examinarea sistemului de ape
uzate să se realizeze cel puţin o dată pe an şi ori de câte ori sunt depistate
condiţii nesatisfăcătoare. Examinarea ar trebui să includă:
a) desfacerea capacelor de inspecţie a tancurilor de
colectare a apelor uzate şi, dacă este necesar, curăţarea oricăror depuneri,
dându-se o atenţie specială zonelor din spatele despărţiturilor interioare ale
acestora;
b) examinarea vizuală a
structurii tancurilor de colectare a apelor uzate, a eventualelor diviziuni interne
şi a racordurilor de tubulatură;
c) verificarea elementelor sensibile, precum
dispozitivele de măsurare a nivelului apelor uzate în tanc şi valvulele montate
pe acesta;
d) verificarea modului de funcţionare a tuturor
sistemelor de transvazare a apelor uzate din tancul de colectare;
e) verificarea sistemului de distribuţie a aerului
pentru depistarea eventualelor scurgeri de aer şi pentru determinarea stării duzelor sau a celorlalte elemente de difuzare a aerului în apele
uzate;
f) verificarea suflantelor de aer pentru a determina
dacă presiunea de lucru este între limitele permise;
g) verificarea funcţionării ventilatoarelor
instalaţiei de ventilare a tancurilor de colectare a
apelor uzate;
h) verificarea tuturor tubulaturilor de scurgere pentru
depistarea unor eventuale neetanşeităţi la apă/gaze, în special în spaţiile de
locuit, precum şi a lentilelor de apă din sifoanele toaletelor şi/sau a
trapelor de închidere pentru prevenirea intrării gazelor din apele uzate în
încăperile unde sunt amplasate toalete;
i) verificarea fixării tuturor aparatelor şi
dispozitivelor sanitare pentru a preveni sau depista eventualele mişcări
relative dintre acestea şi tubulatura de scurgere a
apelor uzate;
j) verificarea funcţionării eficiente a fiecărei
toalete, a dispozitivelor de etanşare la gaze şi a dispozitivelor pentru
reumplerea bazinelor pentru apa de spălare a acestora;
k) verificarea aerisirii instalaţiei de evacuare a
apelor uzate pentru depistarea unor eventuale obturări ale gurilor de aerisire
sau a formării de dopuri pe aceasta ori a creării vacuumului care produce
absorbţia lentilelor de apă din sifoane, precum şi a menţinerii autodrenajului
acesteia la orice unghi de înclinare prevăzută, transversală sau longitudinală,
a navei;
l) verificarea instalaţiilor de
ventilare a spaţiilor în care sunt amplasate toalete sau alte elemente ale
instalaţiei de ape uzate. O atenţie specială se recomandă a se acorda
deschiderilor pentru extragerea aerului în scopul de a se asigura că acestea
sunt curate şi nu sunt obturate cu praf, scame, puf şi altele asemenea. Se
recomandă verificarea reglajelor dispozitivelor montate pe deschiderile de
extragere a aerului, pentru funcţionarea echilibrată a acestei instalaţii şi
asigurarea ventilării fiecărei încăperi. Se recomandă verificarea tuturor
unităţilor de extracţie pentru a se asigura că acestea nu pot fi blocate sub
niciun motiv.
Art. 40. - Se recomandă ca utilizarea substanţelor de
curăţare şi de dezinfectare a toaletelor să se facă în măsura în care acestea
nu distrug bacteriile care asigură procesele aerobiotice care se produc în
tancurile de colectare a apelor uzate. Trebuie urmate recomandările
producătorilor instalaţiei de tratare a apelor uzate în privinţa
caracteristicilor şi cantităţilor substanţelor de curăţare şi de dezinfectare
utilizate.
Art. 41. - Companiile de navigaţie care operează nave
care arborează pavilionul român trebuie:
a) să informeze comandantul, ofiţerii şi tot echipajul
asupra pericolelor pe care le prezintă gazele emise de instalaţiile de ape uzate
dacă acestea pătrund în spaţiile de lucru şi în cele de locuit;
b) să instituie la bordul acestor nave o procedură
operaţională în baza căreia se realizează raportarea şi înregistrarea
verificărilor efectuate şi a lucrărilor de întreţinere executate la sistemele
de ape uzate, precum şi măsurile luate în cazurile în care sunt sesizate la
bord emanaţii de gaze urât mirositoare sau cu miros de mucegai;
c) să instruiască personalul care execută la bordul
navei lucrări de întreţinere sau de reparaţii la instalaţiile de ape uzate
asupra pericolelor produse de gazele sărăcite de oxigen, toxice ori inflamabile
care se pot găsi în tancurile de colectare sau în tubulatură şi să ia măsurile
necesare corespunzătoare pentru lucrul în spaţii închise.
CAPITOLUL VIII
Facilităţi de recepţie a apelor uzate în porturi
Art. 42. - (1) Descărcarea apelor uzate din navele
cărora li se aplică prevederile anexei IV revizuite la
MARPOL 73/78 în mare este interzisă, cu excepţia
următoarelor cazuri:
a) nava descarcă ape uzate după malaxare şi
dezinfectare, folosind un sistem aprobat, în conformitate cu prevederile art. 6
alin. (1) lit. b), la o distanţă mai mare de 3 mile marine de la uscatul cel mai apropiat;
b) nava descarcă ape uzate, care nu sunt malaxate şi
dezinfectate, la o distanţă mai mare de 12 mile marine de la uscatul cel mai
apropiat, cu condiţia ca, în niciun caz, apele uzate depozitate în tancuri de
colectare să nu fie descărcate dintr-o dată, ci cu un debit moderat, cu nava în
marş, cu o viteză de cel puţin 4 noduri. In cazul navelor care arborează
pavilionul român, debitul de descărcare trebuie să fie aprobat de ANR sau de o
organizaţie recunoscută autorizată, iar în cazul navelor care arborează
pavilionul unui alt stat parte la anexa IV revizuită la MARPOL 73/78, de Administraţia statului
pavilionului.Aprobarea debitului de descărcare se face pe baza normelor
elaborate de Organizaţia Maritimă Internaţională;
c) apele uzate ale navei sunt
tratate într-o instalaţie care:
(i) îndeplineşte cerinţele de exploatare prevăzute la
art. 6 alin. (1) lit. a);
(ii) este corespunzător certificată de ANR sau de o
organizaţie recunoscută autorizată, în cazul navelor care arborează pavilionul
român, iar în cazul navelor care arborează pavilionul unui alt stat parte la anexa
IV revizuită la MARPOL 73/78,
de Administraţia statului pavilionului sau de o organizaţie recunoscută
autorizată de această administraţie;
(iii) rezultatele încercărilor instalaţiei sunt
înscrise în Certificatul internaţional de prevenire a poluării cu ape uzate; şi
(iv) efluentul nu lasă materii solide plutitoare
vizibile pe apa din jur şi nici nu produce decolorarea acesteia.
(2) Prevederile alin. (1) nu se vor aplica în cazul în care navele care arborează pavilionul român se află în
apele unui stat care a impus ca în apele aflate sub jurisdicţia sa să fie
respectate alte cerinţe, mai puţin riguroase decât cele prevăzute în anexa IV revizuită la MARPOL 73/78, referitoare
la descărcarea în mare a apelor uzate.
(3) Când apele uzate sunt amestecate cu deşeuri sau
cu deşeuri de apă prevăzute în alte anexe la Convenţia MARPOL 73/78, în mod
suplimentar cerinţelor din anexa IV revizuită la MARPOL 73/78 trebuie îndeplinite şi cerinţele acelor
anexe.
(4) In cazul în care se constată nerespectarea
modalităţilor de descărcare a apelor uzate în mare, inspectorii ANR vor lua
măsurile prevăzute de lege.
Art. 43. - (1) In toate porturile şi terminalele din
largul mării, aflate sub jurisdicţia României, în care acostează nave maritime
cărora li se aplică prevederile din anexa IV revizuită la MARPOL 73/78, administraţiile portuare respective au
obligaţia să asigure facilităţi de recepţie a apelor uzate depozitate la bordul
acestor nave.
(2) Preluarea apelor uzate trebuie să se facă cu
mijloace adecvate, care pot fi cuplate la racordurile standard de descărcare cu
care sunt dotate navele în conformitate cu prevederile Regulii 10 din anexa IV revizuită la MARPOL 73/78, şi fără a
provoca întârzieri excesive navelor.
Art. 44. - (1) Comandanţii navelor care arborează pavilionul
român au obligaţia ca, în situaţiile în care s-au aflat în porturile unor state
părţi la anexa IV revizuită la
MARPOL 73/78 şi li s-au pus la dispoziţie instalaţii de recepţie a apelor uzate
care nu corespundeau Regulii 12 din anexa IV revizuită la MARPOL 73/78, să informeze ANR.
(2) ANR va analiza sesizările primite în conformitate
cu prevederile alin. (1) şi, dacă va considera că instalaţiile de recepţie
respective sunt neadecvate, va întocmi un raport corespunzător, pe care îl va
înainta la minister, iar acesta va întocmi informarea care se va prezenta
Organizaţiei Maritime Internaţionale, în conformitate cu prevederile Regulii 12
paragraful 2 din anexa IV revizuită
la MARPOL 73/78.
Art. 45. - In cazul în care la minister se primesc din
partea Organizaţiei Maritime Internaţionale sesizări prin care se semnalează
instalaţii de recepţie a apelor uzate în porturile româneşti ca fiind
neadecvate, ministerul va analiza cazul şi va propune, împreună cu
administraţia portuară respectivă, măsurile adecvate pentru conformarea cu
prevederile Regulii 12 paragraful 1 din anexa IV revizuită la MARPOL 73/78.
Art. 46. - Dispoziţiile cuprinse în prezentul capitol
se completează cu prevederile legale în vigoare.
Apendice 1)
CERTIFICAT INTERNAŢIONAL DE PREVENIRE
A POLUĂRII CU APE UZATE
INTERNATIONAL SEWAGE
POLLUTIONPREVENTION CERTIFICATE
Emis în conformitate cu prevederile Convenţiei internaţionale din 1973 pentru
Issued under the provisions of the International
Convention for
prevenirea poluării de către nave,
aşa cum a fost modificată prin protocolul din 1978
the Prevention of Pollution from
Ships, 1973, as modified by the Protocol of 1978
referitor la aceasta si aşa cum a
fost amendată prin rezoluţia MEPC115(51),
relating thereto, and as amended by
resolution MEPC.115(51),
(denumită în continuare
"Convenţia"), sub autoritatea
(hereinafter referred to as "the
Convention") under the authority of the
Guvernului României
Government of Romania
de către Autoritatea Navală Română
by the Romanian Naval Authority
Caracteristicile navei
Particulars of ship
Numele navei_______________________________
Name of
ship
Tonaj brut________________
Gross tonnage
Numărul sau literele distinctive_______________
Distinctive number or
letters
Numărul de persoane pentru care nava este
Number of persons which the ship is
certificată să le transporte______________
certifled to carry
Portul de înregistrare_________________________
Port of
registry
Număr IMO_________________
IMO Number
Navă nouă/existentă
New/existing ship*
Data la care a fost pusă chila sau la care nava se afla
într-un stadiu similar de construcţie sau, după
Date on which keel was laid or ship was at a similar
stage of construction or, where applicable,
caz, data la care au
început lucrările de transformare sau modificare cu
caracter major_____________
date on which work for a conversion or an alteration
or modification of a major character was commenced.
Se elimină după caz/
*Delete as appropriate
1) Apendicele este
reprodus în facsimil.
SE CERTIFICĂ PRIN
PREZENTUL CĂ:
THIS IS TO CERTIFY:
1 Nava este echipată cu o instalaţie de
tratare a apelor uzate/malaxor/tanc de colectare* şi cu o
1 That the ship is equipped with a sewage
treatment plant/comminuter/holding tank* and a
tubulatură de
descărcare în conformitate cu regulile 9 şi 10 din Anexa IV la Convenţie după cum
discharge pipeline in compliance with regulations 9
and 10 of Annex IV of the Convention as
urmează:
follows:
* 1.1 Descrierea instalaţiei de tratare a apelor uzate:
*1.1 Description of the sewage treatment plant:
Tipul instalaţiei de tratare a apelor
uzate_______________________________
Type of sewage treatment plant
Numele producătorului____________________________________________
Name of manufacturer
Instalaţia de tratare a apelor uzate este certificată
de Autoritatea Navală Română ca
The sewage treatment plant is certified by the
Romanian Naval Authority to
îndeplinind următoarele norme privind standardele
referitoare la efluent, conform
meet the effluent standards as provided for in
rezoluţiei MEPC.2(VI)____________________________________________
resolution MEPC. 2(VI)
*1.2 Descrierea malaxorului:
* 1.2 Description of comminuter:
Tipul
malaxorului________________________________________________
Type of comminuter
Numele producătorului____________________________________________
Name of manufacturer
Calitatea apelor uzate după
dezinfectare_______________________________
Standard of sewage after disinfection
*1.3 Descrierea tancului de colectare:
*1.3 Description of holding tank:
Capacitatea totală a tancului de
colectare___________________________m3
Total capacity of the holding tank
Amplasamentul__________________________________________________
Location
1.4 O tubulatură de descărcare a apelor uzate la o
instalaţie de recepţie, prevăzută cu un
1.4 A pipeline for the discharge of sewage to a
reception facility, fitted with a racord standard
de legătură cu uscatul.
standard shore connection.
2 Nava a fost
inspectată în conformitate cu regula 4 din Anexa IV la Convenţie.
2 That the ship has been surveyed in accordance
with regulation 4 of Annex IV of the Convention.
3 Inspecţia arată că structura, echipamentul,
sistemele, instalaţiile, amenajările şi materialele
3 The survey shows that the structure, equipment,
systems, fittings, arrangements and material
navei şi starea
acestora sunt satisfăcătoare în toate privinţele şi că nava corespunde
of the ship and the condition thereof are in all
respects satisfactory and that the ship complies
cerinţelor aplicabile din Anexa IV la Convenţie.
with the applicable requirements of Annex IV of the
Convention.
Se elimină după caz
* Delete as appropriate
Prezentul Certificat este valabil până
la_____________________________
This Certificate is valid until
sub rezerva inspecţiilor efectuate în concordanţă cu
regula 4 din Anexa IV la Convenţie.
subject to surveys in accordance with regulation 4 of
Annex IV of the Convention.
Data finalizării inspecţiei pe care se bazează acest
Certificat: ______________zi/lună/an
Completion date of survey on which this Certificate
is based:_______________dd/mm/yyyy
Emis la___________________
Issued at
(Locul emiterii Certificatului)
(Place of issue of Certificate)
_____________
(Data emiterrii)
(Date of issue)
____________________________________
(Semnătura persoanei oficiale autorizate care
eliberează certificatul)
(Signature of authorized offîcial issuing the
Certificate)
(Sigiliul sau ştampila autorităţii, după caz)
(Seal or stamp of the authority, as appropriate)
AVIZ PENTRU EXTINDEREA VALABILITĂŢII CERTIFICATULUI DACĂ ACESTA
ENDORSEMENT TO EXTEND THE CERTIFICATE IF
ESTE VALABIL MAI PUŢIN DE CINCI ANI, CÂND SE APLICĂ REGULA 8.3
VALID FOR LESS THAN 5 YEARS WHERE REGULATION 8.3. APPLIES
Nava îndeplineşte prevederile relevante ale Convenţiei şi prezentul
Certificat, în conformitate
The ship complies with the relevant provisions of the Convention,
and this Certificate shall, in accordance
cu regula 8.3 din Anexa IV la Convenţie,
se va accepta ca fiind valabil până
la____________________
with regulation 8.3 of Annex IV of the Convention, be accepted as
valid until.
Semnat___________________________________
Signed
Locul___________________________
Place
(Semnătura persoanei oficiale
autorizate)
(Signature of authorized
official)
Data____________________________
Date
(Sigiliul sau ştampila autorităţii, după caz)
(Seal or stamp of the authority, as appropriate)
EXTINDEREA VALABILITĂŢII CERTIFICATULUI CÂND INSPECŢIA DE REÎNNOIRE
ENDORSEMENT WHERE THE RENEWAL SURVEY
S-A EFECTUAT ŞI CÂND SE APLICĂ
REGULA 8.4
HAS BEEN COMPLETED AND REGULATION 8.4 APPLIES
Nava îndeplineşte prevederile relevante ale Convenţiei şi prezentul
Certificat, în
conformitate
The ship complies with the relevant provisions of the Convention,
and this Certificate shall, in accordance
cu regula 8.4 din Anexa IV la Convenţie, se
va accepta ca fiind valabil până la .___________________
with regulation 8.4 of Annex IV of the Convention, be accepted as
valid until
Semnat______________________________
Signed
Locul________________________________
Place
(Semnătura persoanei oficiale
autorizate)
(Signature of authorized
offîcial)
Data_________________________________
Date
(Sigiliul sau ştampila
autorităţii, după caz)
(Seal or stamp of the authority, as appropriate)
AVIZ PENTRU EXTINDEREA VALABILITĂŢII CERTIFICATULUI PANA CÂND NAVA
ENDORSEMENT TO EXTEND THE VALIDITY OF THE CERTIFICATE UNTIL
AJUNGE ÎN PORTUL DE INSPECŢIE SAU PENTRU O PERIOADĂ DE GRAŢIE CÂND
SE
REACHING THE PORT OF SURVEY OR FOR A PERIOD OF GRACE WHERE
APLICĂ REGULA 8.5 SAU REGULA 8.6
REGULATION 8.5 OR 8.6 APPLIES
Prezentul Certificat, în conformitate cu regula 8.5 sau regula 8.6
din Anexa IV la Convenţie, se va
This Certificate shall, in accordance with regulation 8.5 or
8.6* of Annex IV of the Convention,
accepta ca fiind valabil până la____________________________.
be accepted as valid until
Semnat_____________________________
Signed
Locul______________________________
Place
(Semnătura persoanei oficiale autorizate)
(Signature of authorized official)
Data.............................................
Date
(Sigiliul sau ştampila autorităţii, după caz)
(Seal or stamp of the authority, as appropriate)
Se elimină după caz.
* Delete as appropiate