ORDIN Nr. 1061
din 31 august 2006
privind aprobarea
organizarii si desfasurarii Programului national de diabet zaharat
ACT EMIS DE:
MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 803 din 25 septembrie 2006
In temeiul prevederilor Legii bugetului de stat pe anul
2006 nr. 379/2005, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 362 şi
50 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, ale titlului
VIII „Asigurările sociale de sănătate" din Legea nr. 95/2006, ale
Hotărârii Guvernului nr. 706/2006 pentru aprobarea Contractului-cadru privind
condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări
sociale de sănătate şi pentru aprobarea listei cuprinzând denumirile comune internaţionale
ale medicamentelor din Nomenclatorul medicamentelor de uz uman, de care
beneficiază asiguraţii în tratamentul ambulatoriu, cu sau fără contribuţie
personală, pe bază de prescripţie medicală, cu modificările ulterioare, ale
Hotărârii Guvernului nr. 862/2006 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Sănătăţii Publice,
văzând Referatul de aprobare nr. E.N. 3.628/2006 al
Ministerului Sănătăţii Publice şi nr. D.G. 4.065/2006 al Casei Naţionale de
Asigurări de Sănătate,
ministrul sănătăţii publice şi preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate emit
următorul ordin:
Art. 1. - (1) Programul naţional de diabet zaharat are
ca scop îmbunătăţirea stării de sănătate, creşterea speranţei de viaţă a
bolnavilor de diabet zaharat, precum şi asigurarea accesului la tratament al
bolnavilor cu diabet zaharat, cuprinşi în program.
(2) Programul naţional de diabet zaharat cuprinde
trei componente, şi anume: „Prevenţia şi controlul în diabet şi alte boli de
nutriţie", „Tratamentul cu insulina al bolnavilor cu diabet zaharat",
şi „Tratamentul cu antidiabetice orale al bolnavilor cu diabet zaharat".
(3) Programul naţional de diabet zaharat se finanţează
integral din bugetul Ministerului Sănătăţii Publice prin transfer de la bugetul
de stat către bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate
şi din venituri proprii, de la data intrării în vigoare a actului normativ emis
în acest sens în condiţiile legii pentru componentele „Tratamentul cu insulina
al bolnavilor cu diabet zaharat" şi „Tratamentul cu antidiabetice orale al
bolnavilor cu diabet zaharat". Componenta „Prevenţia şi controlul în
diabet şi alte boli de nutriţie" se va finanţa direct din bugetul
Ministerului Sănătăţii Publice.
Art. 2. - (1) Coordonarea activităţii de specialitate se
realizează la nivel naţional prin Agenţia Naţională pentru Programe de
Sănătate.
(2) Coordonarea activităţii de specialitate se
realizează la nivelul fiecărui judeţ prin unitatea judeţeană, respectiv a
municipiului Bucureşti, de implementare a Programului naţional de diabet
zaharat, structură fără personalitate juridică în cadrul serviciului programe
de sănătate judeţean, denumită în continuare unitatea
judeţeană, care se
înfiinţează în termen de 5 zile de la publicarea în Monitorul Oficial al
României, Partea I, a prezentului ordin.
(3) Pe lângă rolul de coordonator, unitatea judeţeană
implementează, validează, gestionează şi răspunde la nivel judeţean şi al
municipiului Bucureşti de derularea Programului naţional de diabet zaharat.
(4) Unitatea judeţeană este formată din:
- medicii de specialitate sau cu competenţă în
diabet, nutriţie şi boli metabolice din unităţi sanitare publice ori private,
aflaţi în relaţie contractuală directă sau prin unităţile sanitare cu casele de
asigurări de sănătate;
- responsabilul judeţean şi al municipiului Bucureşti
al programului de la nivelul autorităţii de sănătate publică;
- responsabilul programului de la nivelul casei de asigurări de sănătate.
(5) Activitatea unităţii judeţene este coordonată de
responsabilul judeţean şi al municipiului Bucureşti al programului de la
nivelul autorităţii de sănătate publică.
Art. 3. - (1) Pentru creşterea accesului la îngrijiri,
monitorizarea bolnavilor cu diabet zaharat se asigură de către medicii de
familie, medicii specialişti desemnaţi şi medicii de specialitate sau cu
competenţă în diabet, nutriţie şi boli metabolice.
(2) Medicii specialişti desemnaţi, aflaţi în relaţie
contractuală cu casele de asigurări de sănătate, sunt nominalizaţi de
autoritatea de sănătate publică judeţeană la propunerea unităţii judeţene, în
condiţiile în care există un deficit de medici de specialitate sau cu
competenţă în diabet, nutriţie şi boli metabolice.
(3) Medicii de familie aflaţi în relaţie contractuală
cu casele de asigurări de sănătate asigură monitorizarea bolnavilor cu diabet
zaharat tip 2 cu medicaţie orală, conform recomandărilor medicului specialist
sau cu competenţă în diabet, nutriţie şi boli metabolice.
(4) Medicii specialişti desemnaţi asigură
monitorizarea bolnavilor cu diabet zaharat insulinotrataţi conform
recomandărilor medicului specialist sau cu competenţă în diabet, nutriţie şi
boli metabolice.
(5) Medicii de specialitate
sau cu competenţă în diabet, nutriţie şi boli metabolice asigură monitorizarea
tuturor bolnavilor cu diabet zaharat cuprinşi în program, fac evaluarea
iniţială, stabilesc schema terapeutică şi planul de monitorizare şi asigură
reevaluarea bolnavilor cu diabet zaharat.
(6) Transmiterea schemelor terapeutice şi a planului
de monitorizare individual, prin scrisoare medicală, de la medicii specialişti
sau cu competenţă în diabet, nutriţie şi boli metabolice la medicii de familie
şi la medicii specialişti desemnaţi se face prin intermediul bolnavului.
(7) Modul de acordare a consultaţiilor, prescrierea
tratamentului şi responsabilităţile medicilor sunt prevăzute în anexa care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 4. - (1) Monitorizarea bolnavilor cu diabet zaharat tip 2 cu medicaţie orală specifică face parte din
serviciile medicale prevăzute în pachetul de servicii de bază pentru asistenţa
primară.
(2) Monitorizarea bolnavilor insulinotrataţi face
parte din serviciile medicale prevăzute în pachetul de servicii de bază pentru
asistenţă medicală ambulatorie de specialitate.
(3) Decontarea serviciilor menţionate la alin. (1) şi
(2) se realizează conform prevederilor Contractului-cadru privind condiţiile
acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de
sănătate şi ale normelor metodologice de aplicare a acestuia.
Art. 5. - (1) Medicamentele specifice diabetului
zaharat se acordă pe baza prescripţiilor medicale eliberate de către medicii de
specialitate sau cu competenţă în diabet, nutriţie şi boli metabolice, de către
medicii specialişti desemnaţi şi de către medicii de familie (conform schemei
terapeutice stabilite în scrisoarea medicală de către medicul de specialitate
sau cu competenţă în diabet, nutriţie şi boli metabolice), conform
dispoziţiilor legale în vigoare.
(2) Medicamentele antidiabetice pentru tratamentul
bolnavilor cu diabet zaharat se prescriu pentru o perioadă de până la 90 de
zile.
Art. 6. - Pentru creşterea accesului la tratament al
bolnavilor cu diabet zaharat cuprinşi în program, eliberarea medicamentelor
antidiabetice orale se face prin farmaciile cu circuit deschis aflate în
relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate, începând cu data de 1
octombrie 2006.
Art. 7. - (1) Eliberarea medicamentelor antidiabetice de tipul insulinelor se realizează prin farmaciile
cu circuit închis aparţinând unităţilor sanitare din reţeaua Ministerului
Sănătăţii Publice sau ale ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitară
proprie.
(2) Unităţile sanitare, inclusiv cele ale ministerelor
şi instituţiilor cu reţea sanitară proprie, prin ale căror farmacii se
eliberează medicamentele antidiabetice de tipul insulinelor, se propun de
autoritatea de sănătate publică judeţeană şi direcţiile medicale ale
ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitară proprie, se aprobă de către
ministrul sănătăţii publice şi sunt comunicate Casei Naţionale de Asigurări de
Sănătate.
(3) Achiziţia medicamentelor antidiabetice de tipul
insulinelor se realizează prin licitaţie deschisă organizată la nivel naţional
de Ministerul Sănătăţii Publice împreună cu Casa Naţională de Asigurări de
Sănătate, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.
(4) Modul de achiziţie, contractare şi eliberare a
medicamentelor antidiabetice de tipul insulinelor se efectuează potrivit
procedurilor cuprinse în Ordinul ministrului sănătăţii publice şi al
preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 671/253/2006 pentru
aprobarea Normelor metodologice privind încheierea şi derularea contractelor de
achiziţii publice pentru medicamente şi/sau materiale sanitare specifice,
necesare realizării programului, respectiv subprogramelor naţionale cu scop
curativ finanţate din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de
sănătate.
Art. 8. - Ministerul Sănătăţii Publice va pune la
dispoziţia celor cu responsabilităţi în derularea Programului naţional de
diabet zaharat softul certificat, iar medicilor de familie le va asigura şi
testele şi glucometrele necesare monitorizării bolnavilor cu diabet zaharat pe
care îi au în evidenţă potrivit prezentului ordin.
Art. 9. - (1) Dispoziţiile prezentului ordin se aplică
şi unităţilor sanitare aparţinând ministerelor şi instituţiilor cu reţea
sanitară proprie.
(2) Dispoziţiile prezentului ordin se aplică începând
cu data de 1 octombrie 2006.
Art. 10. - Ministerul Sănătăţii Publice, Casa Naţională
de Asigurări de Sănătate, autorităţile de sănătate publică judeţene, casele de
asigurări de sănătate judeţene, instituţiile, structurile nominalizate şi
furnizorii de servicii medicale şi farmaceutice duc la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 11. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătăţii publice, Preşedintele
Casei Naţionale,
Gheorghe Eugen Nicolăescu de Asigurări de
Sănătate,
Cristian Vlădescu
ANEXĂ
NORME TEHNICE
privind modul de acordare a consultaţiilor şi prescrierea tratamentului în cadrul Programului naţional de diabet zaharat şi
responsabilităţile participanţilor la program
I. Modul de acordare
a consultaţiilor şi prescrierea tratamentului
1. Consultaţia de includere în program sau excluderea din program
Includerea şi excluderea în/din program se vor asigura
exclusiv de către medicii de specialitate sau cu competenţă în diabet, nutriţie
şi boli metabolice, indiferent dacă lucrează în unităţi sanitare publice ori
private, aflaţi în relaţie contractuală directă sau prin unităţile sanitare cu
casele de asigurări de sănătate. Responsabilitatea stabilirii schemei
terapeutice, a includerii sau excluderii în/din program aparţine exclusiv
medicului specialist sau cu competenţă în diabet, nutriţie şi boli metabolice
şi se face conform protocolului aprobat.
2. Consultaţia de control se efectuează de către
medicul de specialitate sau cu competenţă în diabet, nutriţie şi boli
metabolice, de către medicul de familie ori medicul specialist desemnat, pe
bază de scrisoare medicală trimisă de către medicul de specialitate sau cu
competenţă în diabet, nutriţie şi boli metabolice, cu excepţia copiilor şi a
gravidelor cu diabet zaharat, pentru care consultaţia de control se face
exclusiv de către medicul de specialitate sau cu competenţă în diabet, nutriţie
şi boli metabolice.
a) Colaborarea medicului de specialitate sau cu
competenţă în diabet, nutriţie şi boli metabolice cu medicii de familie, precum
şi cu medicii specialişti desemnaţi trebuie să fie bazată permanent pe
scrisoarea medicală, ceea ce permite şi obligă înregistrarea în fişa bolnavului
a tuturor modificărilor survenite.
b) Prescrierea medicaţiei va fi făcută de medicul de
familie numai pentru beneficiarii noninsulinotrataţi ai programului, conform
schemei terapeutice iniţiate de medicul de specialitate sau cu competenţă în
diabet, nutriţie şi boli metabolice şi planului de monitorizare.
c) Prescrierea medicaţiei va fi făcută de medicii
specialişti desemnaţi, pentru beneficiarii insulinotrataţi ai programului,
conform schemei terapeutice iniţiate de medicul de specialitate sau cu
competenţă în diabet, nutriţie şi boli metabolice şi planului de monitorizare.
d) Necesitatea modificării schemei de tratament
îndreptăţeşte şi obligă medicul de familie şi medicii specialişti desemnaţi să
trimită bolnavul medicului de specialitate sau cu competenţă în diabet,
nutriţie şi boli metabolice care va elabora noua schemă terapeutică.
e) Pacienţilor cu terapie mixtă tratamentul cu
antidiabetice orale (ADO) le va fi prescris de către medicul de specialitate
sau cu competenţă în diabet, nutriţie şi boli metabolice ori de către medicul
desemnat.
f) La pacienţii care nu ating ţintele terapeutice,
obiective care trebuie cunoscute în amănunţime şi consemnate în fişa
bolnavului, ori în cazul apariţiei complicaţiilor cronice (oftalmologice,
renale, neurologice, cardiovasculare etc.) se impun controale mai frecvente din
partea medicului de specialitate sau cu competenţă în diabet, nutriţie şi boli
metabolice, conform planului de monitorizare din scrisoarea medicală.
g) Ingrijirea copiilor cu diabet zaharat se va face
în exclusivitate de către medicii de specialitate sau cu competenţă în diabet,
nutriţie şi boli metabolice.
h) Ingrijirea gravidelor cu diabet zaharat (preexistent sarcinii ori gestaţional) se va face în exclusivitate de
către medicii de specialitate sau cu competenţă în diabet, nutriţie şi boli
metabolice.
i) Medicii de familie şi medicii specialişti desemnaţi
în derularea programului au obligaţia de a trimite pacienţii cu diabet zaharat
la cel puţin două consultaţii de control pe an la medicul de specialitate sau
cu competenţă în diabet, nutriţie şi boli metabolice, conform schemei
terapeutice iniţiate şi calendarului planului de monitorizare precizat de către acesta.
j) Medicii de familie şi medicii specialişti desemnaţi
au obligaţia să urmeze cursuri de instruire în diabet, nutriţie şi boli
metabolice, organizate prin Ministerul Sănătăţii Publice.
3. Consultaţia anuală de bilanţ se efectuează de
către medicul de specialitate sau cu competenţă în diabet, nutriţie şi boli
metabolice şi trebuie să conţină evaluarea planului terapeutic şi de
recuperare, precum şi a examenelor paraclinice dictate de starea bolnavului,
obligatoriu hemoglobina glicozilată (HbA1C).
II. Responsabilităţile
participanţilor la program
1. Medicul de familie are următoarele responsabilităţi:
a) să asigure efectuarea depistării diabetului zaharat,
prin efectuarea glicemiei a jeun la următoarele categorii de persoane asigurate: Diabetul zaharat tip 2 la persoanele cu risc:
- vârsta peste 45 de ani, la fiecare 3 ani;
- vârsta sub 45 de ani, cu unul dintre următorii
factori de risc:
- obezitate (IMC > 30 kg/m2);
- rudă de gradul I cu diabet zaharat;
- naşterea unui copil > 4
kg sau diagnostic de diabet gestaţional;
- HTA (> 140/90 mm Hg);
- HDL colesterol < 0,9
mmol/l (< 35 mg/dl) şi/sau TG > 2,2 mmol/l (> 200 mg/dl);
- diagnostic anterior de STG
(scăderea toleranţei la glucoza) sau GBM (glicemie bazală modificată);
- boala cardiovasculară;
- simptome sugestive de diabet.
Gravidelor cu risc crescut li se recomandă testul de
diagnostic în momentul luării în evidenţă.
Gravidelor cu risc moderat, li se recomandă testul de
diagnostic în săptămânile 24-28 de sarcină.
Gravidelor cu risc scăzut de a
dezvolta diabet gestaţional nu le este necesară testarea. In această categorie
sunt incluse gravidele care întrunesc toate criteriile de mai jos:
- vârsta sub 25 de ani;
- greutate normală înainte de sarcină;
- membră a unei etnii cu risc scăzut de diabet
gestaţional;
- fără istoric familial de diabet zaharat;
- fără istorie personală de intoleranţă la glucoza;
- fără istorie personală de probleme obstetricale;
b) să îndrume bolnavul, în cazul unei valori
patologice a glicemiei, cu bilet de trimitere la medicul de specialitate sau cu
competenţă în diabet, nutriţie şi boli metabolice, pentru stabilirea
diagnosticului şi eventuala includere în program;
c) să consemneze în fişa de consultaţie medicală, la
primirea confirmării diagnosticului prin scrisoare medicală, diagnosticul
complet, regimul igieno-dietetic şi de activitate, termenele (calendarul) la
care se vor efectua examenele medicale de control clinic şi paraclinic, schema
terapeutică - planul de monitorizare:
- parametrii antropometrici:
greutate, înălţime, circumferinţa abdominală;
- tensiune arterială;
- glicemie a jeun;
- reacţii adverse;
- stil de viaţă - alimentaţie, activitate fizică,
consum de alcool, fumat, stres;
- aderenţă la tratament;
- condiţii de viaţă;
d) să constituie evidenţe distincte pentru bolnavii
cu diabet zaharat tip 2 controlat prin optimizarea stilului de viaţă şi pentru
bolnavii cu diabet zaharat tip 2 controlat prin optimizarea stilului de viaţă
şi medicaţie orală specifică;
e) să ia bolnavul în evidenţă pentru tratament şi
monitorizare continuă, completând toate datele necesare Registrului Naţional de
Diabet Zaharat transmise prin intermediul registrului judeţean de diabet
zaharat, în ordine cronologică, prin softul certificat şi dedicat acestuia;
f) să întreţină baza de date printr-un soft dedicat numai
după ce acesta va fi certificat, instalat şi funcţional, prin care va raporta
activitatea componentei judeţene a Registrului Naţional de Diabet Zaharat;
g) să prescrie medicaţia conform schemei terapeutice
stabilite în scrisoarea medicală de către medicul de specialitate sau cu
competenţă în diabet, nutriţie şi boli metabolice şi să o consemneze în fişa
bolnavului;
h) să supravegheze bolnavul în respectarea regimului
igieno-dietetic şi de activitate prescris şi să urmărească ca acesta să se prezinte
la examenele medicale de control potrivit calendarului stabilit;
i) să trimită bolnavul cu scrisoare medicală la medicul
de specialitate sau cu competenţă în diabet, nutriţie şi boli metabolice, la
cel puţin două consultaţii de control pe an sau ori de câte ori apare
necesitatea modificării schemei de tratament;
j) în cazul în care se infirmă diagnosticul de diabet
zaharat, să completeze în fişa de consultaţii diagnosticul şi indicaţiile
prescrise, fără evidenţă specială;
k) să efectueze consultaţiile de control şi să facă
prescrierile conform scrisorii medicale adresate lui de către medicii de
specialitate sau cu competenţă în diabet, nutriţie şi boli metabolice;
l) să transmită medicului de
specialitate sau cu competenţă în diabet, nutriţie şi boli metabolice pentru
consultaţia de control şi bilanţ scrisoarea medicală care va cuprinde datele
solicitate de specialist la iniţierea tratamentului, clinice şi paraclinice,
date despre stilul şi condiţiile de viaţă, aderenţa la tratament, posibile
bariere.
2. Medicul de specialitate desemnat are următoarele
responsabilităţi:
a) la suspiciunea de diabet zaharat, să îndrume
bolnavul cu bilet de trimitere la medicul de specialitate sau cu competenţă în
diabet, nutriţie şi boli metabolice, pentru stabilirea diagnosticului şi
eventuala includere în program;
b) la primirea confirmării diagnosticului prin
scrisoare medicală, să consemneze în fişa de consultaţie diagnosticul complet,
regimul igieno-dietetic şi de activitate, termenele (calendarul) la care se vor
efectua examenele medicale de control clinic şi paraclinic, schema terapeutică
- planul de monitorizare;
c) la bolnavii
insulinotrataţi, să efectueze consultaţiile de control şi să prescrie medicaţia
conform schemei terapeutice stabilite în scrisoarea medicală de către medicul
de specialitate sau cu competenţă în diabet, nutriţie şi boli metabolice şi să
le consemneze în fişa medicală;
d) să întreţină baza de date printr-un soft dedicat
numai după ce acesta va fi certificat, instalat şi funcţional, prin care să
raporteze activitatea componentei judeţene a Registrului Naţional de Diabet
Zaharat.
3. Medicul de specialitate
sau cu competenţă în diabet, nutriţie şi boli metabolice are următoarele
responsabilităţi:
a) să precizeze diagnosticul de certitudine şi să
includă bolnavul în program;
b) să stabilească scheme terapeutice şi calendarul
planului de monitorizare pentru fiecare bolnav cu diabet zaharat în
conformitate cu protocolul terapeutic. Iniţierea tratamentului cu analogi de
insulina şi/sau tiazolidindione (glitazone) se aprobă de comitetul de conducere
al unităţii judeţene;
c) să efectueze consultaţiile de includere în
program, de control, de bilanţ şi să prescrie medicaţie specifică atât
beneficiarilor insulinotrataţi, cât şi celor trataţi cu antidiabetice orale, la
care consideră necesară supravegherea strictă şi directă a bolnavului;
d) să gestioneze derularea programului prin
intermediul componentei judeţene a Registrului Naţional de Diabet Zaharat prin
softul dedicat numai după ce acesta va fi certificat, instalat şi funcţional;
e) să transmită datele la componenta judeţeană a
Registrului Naţional de Diabet Zaharat, să realizeze evidenţa bolnavului aflat
în tratament şi să planifice evaluarea periodică, în funcţie de evoluţia bolii;
f) să emită scrisori medicale către medicii de familie
pe lista cărora este înscris bolnavul cu diabet zaharat tip 2 controlat prin
optimizarea stilului de viaţă sau pentru bolnavii cu diabet zaharat tip 2
controlat prin optimizarea stilului de viaţă şi medicaţie orală specifică;
g) să emită scrisori medicale către medicii
specialişti desemnaţi pentru bolnavii insulinotrataţi, după caz;
h) scrisorile medicale vor preciza, în conformitate cu
protocolul terapeutic, recomandări de dietă, schemele terapeutice, medicaţie
specifică (forma comercială, doză, ritm etc), medicaţie pentru complicaţii
şi/sau patologie asociată, alte examinări, data următorului control şi
calendarul planului de monitorizare a pacienţilor cu diabet zaharat, inclusiv
data următorului control;
i) să valideze semestrial, cu ocazia consultaţiei de
control, schemele terapeutice pentru bolnavii aflaţi în evidenţa medicilor de
familie şi a medicilor specialişti desemnaţi;
j) să prelucreze, să centralizeze şi să înainteze lunar
către comitetul de conducere al unităţii judeţene datele înregistrate la nivel
de bolnav şi să facă raportările în format electronic, pentru întreţinerea
componentei judeţene a Registrului Naţional de Diabet Zaharat;
k) să propună comitetului de conducere al unităţii
judeţene bolnavi pentru instituirea terapiei intensive prin pompe de insulina,
conform criteriilor aprobate;
l) să propună comitetului de
conducere al unităţii judeţene bolnavi pentru instituirea automonitorizării
prin program, conform criteriilor aprobate;
m) să raporteze caselor de asigurări de sănătate
CNP-urile beneficiarilor programului pentru componentele „Tratamentul cu
insulina al bolnavilor cu diabet zaharat" şi „Tratamentul cu antidiabetice
orale al bolnavilor cu diabet zaharat". Raportarea se face pe liste separate,
pentru fiecare categorie de tratament (cu insulina, cu ADO şi mixt);
n) să asigure transmiterea prin scrisoare medicală a
schemelor terapeutice şi a planului de monitorizare individual către medicii de
familie şi către medicii specialişti desemnaţi, prin scrisoare medicală, prin
intermediul pacientului.
4. Unitatea sanitară publică sau privată are
următoarele responsabilităţi:
a) în situaţia depistării unui caz nou de diabet
zaharat, va înştiinţa medicul de specialitate sau cu competenţă în diabet,
nutriţie şi boli metabolice şi unitatea judeţeană în vederea includerii în
program;
b) unităţile sanitare prevăzute la art. 7 alin. (2)
din ordin, prin ale căror farmacii cu circuit închis se vor elibera insuline,
sunt obligate să înregistreze setul de date existente la nivel de bolnav în
programul informatic pus la dispoziţie de casele de asigurări de sănătate;
c) dispune măsurile necesare
în vederea asigurării realizării obiectivelor programului;
d) răspunde de organizarea, monitorizarea şi buna
desfăşurare a activităţilor medicale din cadrul programului de sănătate;
e) elaborează necesarul lunar de insuline, ţinând cont
de numărul de bolnavi de diabet zaharat aflaţi în tratament cu insuline şi de
stocurile de medicamente la data întocmirii acestuia. Necesarul lunar va fi
transmis Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, cu avizul prealabil al
unităţii judeţene, în intervalul 20-25 din luna în curs pentru luna următoare,
atât în format electronic, cât şi prin fax prin unitatea judeţeană;
f) răspunde de raportarea corectă şi la timp a datelor
către autorităţile de sănătate publică şi casele de asigurări de sănătate;
g) răspunde de modul de organizare a contabilităţii,
a evidenţelor tehnico-operative, de exactitatea şi realitatea datelor raportate
autorităţilor de sănătate publică şi caselor de asigurări de sănătate, precum
şi altor instituţii abilitate de lege;
h) răspunde de aplicarea prevederilor Ordinului
ministrului sănătăţii nr. 86/2006 în ceea ce priveşte derularea programului,
respectiv a subprogramelor naţionale cu scop curativ finanţate din bugetul
Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, şi a normelor
metodologice de organizare,
finanţare, monitorizare şi control al acestora, precum şi ale Ordinului
ministrului sănătăţii publice şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări
de Sănătate nr. 671/253/2006 pentru aprobarea Normelor metodologice privind
încheierea şi derularea contractelor de achiziţii publice pentru medicamente
şi/sau materiale sanitare specifice, necesare realizării programului, respectiv
subprogramelor naţionale cu scop curativ finanţate din bugetul Fondului
naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
5. Unitatea judeţeană de implementare a Programului
naţional de diabet zaharat:
a) va avea un comitet de conducere format din:
coordonator, respectiv responsabilul judeţean şi al municipiului Bucureşti al
programului de la nivelul autorităţii de sănătate publică, coordonator medical,
respectiv coordonatorul centrului judeţean de diabet şi boli de nutriţie, iar
în cazul Institutului de Diabet, Nutriţie şi Boli Metabolice „Prof. dr. N.
Paulescu", de directorul medical al institutului, responsabil al
programului din partea casei de asigurări de sănătate şi, după caz, 2 până la 4
membri aleşi în şedinţa de constituire a unităţii judeţene, precum şi membri ai
comisiei de specialitate a Ministerului Sănătăţii Publice, după caz;
b) funcţionează folosind structura şi resursele
tehnice ale centrului judeţean de diabet şi boli de nutriţie, respectiv ale
Institutului de Diabet, Nutriţie şi Boli Metabolice „Prof. dr. N.
Paulescu" pentru Bucureşti, şi va fi coordonată de responsabilul
programului de la nivelul autorităţii de sănătate publică, numit coordonator de
program;
c) implementează, coordonează, validează, gestionează
şi răspunde de derularea programului printr-un soft dedicat, numai după ce
acesta va fi certificat, instalat şi funcţional, prin care va raporta
activitatea componentei judeţene a Registrului Naţional de Diabet Zaharat;
d) va întreţine baza de date şi va transmite datele
necesare privind:
- includerea sau excluderea bolnavilor în/din program;
- desemnarea medicilor care
derulează programul;
- stabilirea schemelor terapeutice individuale în
funcţie de protocolul terapeutic şi fondurile aprobate;
- iniţierea schemei terapeutice pentru analogi de
insulina şi/sau tiazolidindione (glitazone);
e) stabileşte limitele de cheltuieli pe fiecare
unitate sanitară prevăzută la art. 7 alin. (2) din ordin, prin ale cărei
farmacii cu circuit închis se distribuie insuline, cu încadrarea în bugetul
aprobat pe judeţ;
f) la nivelul unităţii judeţene funcţionează
secretariatul tehnic, susţinut financiar prin program din fonduri de la bugetul
de stat, componenta „Prevenţia şi controlul în diabet şi alte boli de
nutriţie". Acest secretariat va avea cel puţin un operator/programator
analist/statistician, angajat pentru gestionarea componentei judeţene a
Registrului Naţional de Diabet Zaharat;
g) coordonează, asigură şi răspunde de funcţionarea
Registrului Naţional de Diabet Zaharat - componenta judeţeană (colectarea de
date, transmiterea datelor, menţinerea şi întreţinerea sistemului informatizat);
h) semestrial, unitatea judeţeană analizează datele la
nivel de pacient din componenta judeţeană a Registrului Naţional de Diabet
Zaharat şi validează prin coordonatorul medical lista bolnavilor aflaţi în
tratament şi monitorizare la medicii de familie, medicii desemnaţi ori medicii
de specialitate sau cu competenţă în diabet, nutriţie şi boli metabolice;
i) până în data de 10 a fiecărei luni comitetul de
conducere al unităţii judeţene analizează şi validează prin coordonatorul
medical necesarul pentru medicamente antidiabetice (orale şi insulina) în baza
schemelor terapeutice şi în limita de cheltuieli;
j) secretariatul tehnic realizează evidenţa bolnavilor
cuprinşi în program, pe medic de familie, schemă terapeutică şi distribuţie
teritorială, în 45 de zile de la publicarea ordinului în Monitorul Oficial al
României, Partea I;
k) secretariatul tehnic va constitui în format
electronic baza de date a judeţului. Datele solicitate de Unitatea centrală de
implementare a Programului naţional de diabet zaharat se transmit, cu avizul
coordonatorului unităţii judeţene, trimestrial, până cel târziu în data de 25 a
lunii următoare încheierii fiecărui trimestru;
l) în data de 10 a fiecărei
luni va transmite prin e-mail şi prin poştă Unităţii centrale de implementare a
Programului naţional de diabet zaharat modificările şi actualizările survenite
în cursul lunii precedente, precum şi, trimestrial, raportul privind derularea
programului, cu indicatorii fizici şi de eficienţă ai acestuia;
m) în intervalul 20-25 din luna
în curs, pentru luna următoare, comitetul de conducere al unităţii judeţene va
transmite Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, atât în format electronic,
cât şi prin fax, necesarul de insuline avizat, pentru fiecare dintre unităţile
sanitare prevăzute la art. 7 alin. (2) din ordin;
n) în data de 25 a fiecărei luni comitetul de conducere
al unităţii judeţene, după analiza schemelor terapeutice, transmite prin e-mail
şi prin poştă Unităţii centrale de implementare a Programului naţional de
diabet zaharat necesarul estimat de medicamente antidiabetice orale, conform
raportărilor din componenta judeţeană a Registrului Naţional de Diabet Zaharat,
avizat de casa de asigurări de sănătate pentru încadrarea în limita de
cheltuieli pentru luna următoare;
o) răspunde, prin comitetul de conducere, de încadrarea
în fondurile aprobate;
p) analizează, aprobă şi organizează, în limita
bugetului, propunerile medicilor de specialitate sau cu competenţă în diabet,
nutriţie şi boli metabolice privind automonitorizarea beneficiarilor de program
(cantitate, durată) şi constituie o evidenţă separată a acestora;
q) propune Unităţii centrale de implementare a
Programului naţional de diabet zaharat bolnavi pentru instituirea terapiei
intensive prin pompe de insulina, conform criteriilor aprobate, şi asigură
consumabilele în urma aprobării Unităţii centrale de implementare a Programului
naţional de diabet zaharat, după instalarea dispozitivului, în centrul
desemnat;
r) organizează şi coordonează programele de instruire a
medicilor de familie, în cadrul educaţiei medicale continue (EMC) (strategii,
curricula, personal);
s) pentru activitatea desfăşurată la nivelul unităţii
judeţene, medicii de specialitate sau cu competenţă în diabet, nutriţie şi boli
metabolice pot primi o remuneraţie proporţională cu numărul de bolnavi la nivel
de program naţional, cu finanţare de la bugetul de stat, prin Ministerul
Sănătăţii Publice.
6. Unitatea centrală de implementare a Programului
naţional de diabet zaharat:
a) coordonează, asigură şi răspunde de funcţionarea
Registrului Naţional de Diabet Zaharat (colectarea de date, transmiterea
datelor, menţinerea şi întreţinerea sistemului informatizat);
b) aprobă propunerile unităţii judeţene de instituire
a terapiei intensive prin pompe de insulina pentru bolnavii care au primit
avizul unităţii judeţene conform criteriilor aprobate de Comisia de diabet şi
endocrinologie a Ministerului Sănătăţii Publice;
c) comunică Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate
farmaciile cu circuit închis desemnate să elibereze tratamentul cu insulina, în
vederea distribuţiei comenzilor lunare;
d) solicită trimestrial, anual şi ori de câte ori este
nevoie indicatorii specifici de program de la unitatea judeţeană, conform
metodologiei stabilite prin Ordinul ministrului sănătăţii publice nr. 86/2006
pentru aprobarea programelor şi subprogramelor de sănătate finanţate din
bugetul de stat în anul 2006;
e) analizează datele specifice pe program, primite din
teritoriu, şi elaborează rapoartele de evaluare a programului, pe baza
indicatorilor specifici şi a altor date statistice relevante;
f) primeşte anual, trimestrial şi ori de câte ori este
nevoie de la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate consumurile de medicamente
antidiabetice pentru componentele „Tratamentul cu insulina al bolnavilor cu
diabet zaharat" şi „Tratamentul cu antidiabetice orale al bolnavilor cu
diabet zaharat";
g) solicită ori de câte ori este nevoie date
suplimentare de raportare privind cele trei componente: „Prevenţia şi controlul
în diabet şi alte boli de nutriţie", „Tratamentul cu insulina al
bolnavilor cu diabet zaharat" şi „Tratamentul cu antidiabetice orale al bolnavilor
cu diabet zaharat";
h) pe baza datelor primite elaborează strategii,
sinteze şi propuneri de reorganizare şi prioritizare a intervenţiilor specifice
din cadrul programului, pe care le înaintează Agenţiei Naţionale pentru
Programe de Sănătate şi Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate;
i) propune spre aprobare Agenţiei Naţionale pentru
Programe de Sănătate alocarea fondurilor pe componente de program şi repartiţia
pe judeţe, pe baza analizei propunerilor primite de la unităţile judeţene de
implementare;
j) ajută Agenţia Naţională pentru Programe de Sănătate
în prevenirea şi gestionarea situaţiilor de criză posibile;
k) monitorizează şi evaluează
trimestrial modul de implementare şi realizarea obiectivelor programului şi
propune Agenţiei Naţionale pentru Programe de Sănătate măsuri de îmbunătăţire;
l) are rol consultativ pentru
Agenţia Naţională pentru Programe de Sănătate în ceea ce priveşte managementul
programului;
m) colaborează cu alte instituţii şi organizaţii
guvernamentale şi nonguvernamentale pentru asigurarea continuităţii şi
corelării cu alte programe în domeniu, finanţate din alte surse;
n) răspunde de încadrarea în bugetul aprobat la nivel
naţional.
7. Casele de asigurări de sănătate au următoarele
responsabilităţi:
a) în cadrul comitetului director al unităţii
judeţene, prin responsabilul desemnat de casa de asigurări de sănătate,
colaborează la realizarea evidenţei beneficiarilor cuprinşi în program pe medic
de familie, schemei terapeutice, distribuţiei teritoriale, precum şi încadrarea
în bugetul alocat;
b) pun la dispoziţia unităţii judeţene datele şi
informaţiile solicitate, existente la nivelul casei de asigurări de sănătate
privind derularea programului, prin intermediul responsabilului programului din
partea casei de asigurări de sănătate;
c) contractează cu farmaciile cu circuit deschis,
conform normelor de aplicare a Contractului-cadru privind condiţiile acordării
asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, în
limita fondurilor prevăzute distinct;
d) decontează lunar contravaloarea medicamentelor
antidiabetice orale eliberate, pe baza facturilor, borderourilor distincte,
însoţite de prescripţiile medicale eliberate;
e) asigură redistribuirea trimestrială a fondurilor
disponibile în funcţie de adresabilitate la farmaciile contractante, în limita
sumelor alocate cu această destinaţie;
f) trimestrial transmit Casei Naţionale de Asigurări
de Sănătate, pentru a fi comunicate Ministerului Sănătăţii Publice, cantitatea
şi valoarea medicamentelor eliberate de farmacii, în vederea reîntregirii
fondurilor necesare pentru medicamente antidiabetice orale şi insuline de către
Ministerul Sănătăţii Publice.
8. Autoritatea de sănătate publică are următoarele
responsabilităţi:
a) implementează strategiile şi propune structurile
implicate în prevenţia şi terapia diabetului zaharat şi a complicaţiilor sale
cronice (depistare, monitorizare, automonitorizare,
pompe de insulina, scheme terapeutice etc);
b) asigură şi evaluează calitatea îngrijirii conform
protocoalelor terapeutice;
c) asigură activitatea de coordonare, îndrumare şi
control al calităţii îngrijirii;
d) asigură şi verifică activitatea unităţii judeţene
şi ia măsurile ce se impun;
e) nominalizează, la propunerea unităţii judeţene,
medicii specialişti care vor monitoriza şi prescrie tratamentul antidiabetic;
f) propune spre aprobare şi nominalizare Ministerului
Sănătăţii Publice, la recomandarea unităţii judeţene, unităţile sanitare cu
farmacii cu circuit închis, inclusiv cele ale ministerelor cu reţea proprie,
prin care se va derula componenta „Tratamentul cu insulina al bolnavilor cu
diabet zaharat" a programului;
g) supraveghează derularea
programului, controlând activ atât terapia asigurată prin acest program, cât şi
prevenţia;
h) răspunde de încadrarea în fondurile aprobate cu
această destinaţie;
i) gestionează produsele şi alocarea resurselor
necesare automonitorizării şi tratamentului prin perfuzie continuă (pompe de
insulina);
j) verifică îndeplinirea angajamentelor tuturor
participanţilor, şi în cazul neîndeplinirii sarcinilor sau responsabilităţilor
va institui un plan de măsuri de remediere ori va face propuneri de sancţionare
conform legii;
k) verifică şi coordonează componenta judeţeană a
Registrului Naţional de Diabet Zaharat;
l) Ministerul Sănătăţii
Publice, prin autorităţile de sănătate publică, organizează cursuri de
instruire în diabet, nutriţie şi boli metabolice pentru medicii de familie şi
medicii specialişti desemnaţi.
9. Unităţile farmaceutice au următoarele
responsabilităţi:
a) farmaciile cu circuit deschis asigură
aprovizionarea continuă cu medicamentele antidiabetice orale, stabilite în
cadrul programului, cu asigurarea unui stoc minim
echivalent medicamentelor antidiabetice orale eliberate în cursul lunii
precedente;
b) farmaciile cu circuit închis nominalizate de
Ministerul Sănătăţii Publice asigură aprovizionarea continuă cu medicamentele
specifice diabetului zaharat de tipul insulinelor, de la furnizorii desemnaţi
câştigători ai licitaţiilor organizate de Ministerul Sănătăţii Publice, în
condiţiile legii şi cu preţurile adjudecate;
c) farmaciile vor raporta lunar, utilizând un program
dedicat şi acreditat de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, datele
referitoare la consumul de medicamente specifice tratamentului diabetului
zaharat.