DECIZIE Nr. 259 din 5 decembrie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite
indirecte, cu modificarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 5 din 5 ianuarie 2001
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul
accizelor si al altor impozite indirecte, aprobata si modificata prin Legea nr.
196/1998, modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
50/1998, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Aseas
International" - S.A. din Bucuresti in Dosarul nr. 19.246/1999 al
Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti, avand ca parti pe autorul exceptiei si
Garda Financiara Bucuresti.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 21 noiembrie 2000 si au fost
consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp
pentru a delibera, a amanat pronuntarea la 28 noiembrie 2000 si apoi la 5
decembrie 2000.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 30 martie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 19.246/1999,
Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte, aprobata si
modificata prin Legea nr. 196/1998, modificata si completata prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 50/1998, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Aseas International" - S.A. din Bucuresti intr-o cauza civila avand
ca obiect judecarea plangerii formulate de autorul exceptiei impotriva unui
proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia considera
ca prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/1998, aprobata prin
Legea nr. 148/1999, modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 74/1999, sunt
neconstitutionale pentru urmatoarele motive:
- Art. 6 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/1998 contravine
dispozitiilor art. 41 alin. (7) si (8), precum si celor ale art. 135 alin. (6)
din Constitutie, deoarece "instituie prezumtia provenientei ilicite a unor
marfuri daca documentele de livrare se gasesc in acelasi vehicul cu marfa in
discutie".
- Deoarece regimul accizelor pentru unele produse a fost reglementat prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997, Guvernul a incalcat dispozitiile
art. 114 alin. (4) din Constitutie, care prevad ca ordonantele de urgenta se
adopta numai in cazuri exceptionale.
- Prevederile legale criticate sunt contrare dispozitiilor art. 134 din
Constitutie, deoarece "instituie un centralism, o etatizare si o hiperstrangulare
a comertului, inventandu-se sisteme de planificare si aprobare de catre
autoritatile statului pana la nivelul circulatiei unei lazi cu sticle de
bauturi alcoolice sau a unor formulare tipizate".
Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti, exprimandu-si opinia, considera ca
prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/1998, aprobata si
modificata prin Legea nr. 148/1999, sunt neconstitutionale in raport cu
dispozitiile art. 138 alin. (1) si ale art. 114 alin. (4) din Constitutie. Se
apreciaza ca nu se justifica reglementarea accizelor si a altor impozite
indirecte pe calea ordonantei de urgenta, avandu-se in vedere ca, potrivit art.
114 alin. (4) din Constitutie, Guvernul poate adopta ordonante de urgenta numai
in cazuri exceptionale.
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate in raport cu
dispozitiile art. 134 din Constitutie, instanta de judecata considera ca
exceptia este neintemeiata.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, considera ca
exceptia este neintemeiata. In legatura cu existenta "cazului
exceptional" de care depinde adoptarea de catre Guvern a ordonantei de
urgenta, se arata ca aceasta reprezinta o situatie de fapt, pe care, in mod
succesiv, Guvernul si Parlamentul o vor aprecia. Si sub celelalte aspecte ale
criticii de neconstitutionalitate exceptia este, in opinia presedintelui
Camerei Deputatilor, neintemeiata.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza, de asemenea, ca exceptia de
neconstitutionalitate este nefondata, deoarece din motivarea exceptiei nu
rezulta ca se pun probleme de neconstitutionalitate, ci de aplicare a actelor
normative invocate de autorul exceptiei. In aceste conditii competenta de
solutionare revine instantei de judecata. Guvernul precizeaza totodata ca ordonantele
criticate au fost emise in temeiul art. 114 din Constitutie, iar Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 50/1998 a fost aprobata prin lege.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al presedintelui Camerei
Deputatilor si al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca este competenta, potrivit dispozitiilor
art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2,
3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Exceptia de neconstitutionalitate ridicata de Societatea Comerciala
"Aseas International" - S.A. din Bucuresti are ca obiect prevederile
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al
altor impozite indirecte, aprobata si modificata prin Legea nr. 196/1998,
modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/1998.
Examinand exceptia, Curtea Constitutionala constata ca, potrivit art. 57
alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor
supuse accizelor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 42
din 31 ianuarie 2000, se abroga prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 380 din 29 decembrie 1997,
aprobata si modificata prin Legea nr. 196/1998, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 417 din 5 noiembrie 1998, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Intrucat exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata la 30 martie
2000, data la care dispozitiile legale criticate nu mai erau in vigoare,
instanta de judecata avea obligatia sa constate ca acestea sunt abrogate si, pe
cale de consecinta, sa respinga exceptia ca fiind inadmisibila, in temeiul art.
23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata, potrivit carora:
"(1) Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in fata
instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau
ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare,
de care depinde solutionarea cauzei. [...] (6) Daca exceptia este inadmisibila,
fiind contrara prevederilor alin. (1), (2) sau (3), instanta o respinge
printr-o incheiere motivata, fara a mai sesiza Curtea Constitutionala."
Asa fiind, Curtea urmeaza sa respinga exceptia, ca fiind inadmisibila.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul
accizelor si al altor impozite indirecte, cu modificarile ulterioare, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Aseas International" - S.A. din
Bucuresti in Dosarul nr. 19.246/1999 al Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 5 decembrie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta