ORDIN
Nr. 1015 din 7 noiembrie 2005
pentru publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a Memorandumului
de intelegere dintre Romania si Comunitatea Europeana privind participarea
Romaniei la Programul comunitar de actiune pentru promovarea cetateniei
europene active (participare civica), semnat la Bruxelles la 4 aprilie 2005
ACT EMIS DE: MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1057 din 26 noiembrie 2005

In conformitate cu prevederile art. 28 alin. (2) din Legea nr. 590/2003
privind tratatele,
in temeiul art. 9 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
63/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Administratiei si
Internelor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 604/2003, cu
modificarile si completarile ulterioare,
ministrul administratiei si internelor emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se dispune publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a Memorandumului
de intelegere dintre Romania si Comunitatea Europeana privind participarea
Romaniei la Programul comunitar de actiune pentru promovarea cetateniei
europene active (participare civica), semnat la Bruxelles la 4 aprilie 2005,
prevazut in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Ministrul administratiei si internelor,
Anghel Andreescu,
secretar de stat
MEMORANDUM DE INTELEGERE*)
intre Romania si Comunitatea Europeana privind participarea Romaniei la
Programul comunitar de actiune pentru promovarea cetateniei europene active
(participare civica)
*) Traducere.
Comisia Comunitatilor Europene, denumita in continuare Comisia, in numele
Comunitatii Europene, pe de o parte, si Guvernul Romaniei, pe de alta parte,
luand in considerare:
1. Decizia nr. 1/2002 a Consiliului de asociere UE - Romania din 18
februarie 2002*1), care stabileste principiile generale pentru participarea
Romaniei la programele Comunitatii, lasand la latitudinea Comisiei si a
autoritatilor romane competente determinarea exacta a termenilor si conditiilor
specifice, inclusiv contributia financiara, in legatura cu participarea la
fiecare program;
2. Programul comunitar de actiune pentru promovarea cetateniei europene
active (participare civica), initiat prin Decizia Consiliului nr. 2004/100/EC
din 26 ianuarie 2004*2),
au convenit urmatoarele:
------------
*1) OJ L 91, 6 aprilie 2002, p. 20.
*2) OJ L 30, 4 februarie 2004, p. 6.
Art. 1
Romania va participa la Programul comunitar de actiune pentru promovarea
cetateniei europene active (participare civica), denumit in continuare
Programul, in conformitate cu conditiile stipulate in Decizia nr. 1/2002 a
Consiliului de asociere UE - Romania din 18 februarie 2002, care stabileste
principiile generale pentru participarea Romaniei la programele Comunitatii, si
cu termenii si conditiile cuprinse in anexele nr. I, II si III la prezentul
memorandum de intelegere.
Art. 2
Prezentul memorandum de intelegere se va aplica pe durata Programului,
incepand cu data de 1 ianuarie 2005. Totusi, in cazul in care Comunitatea
Europeana decide sa extinda durata Programului fara ca acesta sa fie
substantial schimbat, prezentul memorandum de intelegere se va extinde si el
automat, in afara cazului in care una dintre parti il denunta.
Anexele nr. I, II si III fac parte integranta din prezentul memorandum de
intelegere.
Prezentul memorandum de intelegere se poate modifica doar in scris, prin
acordul ambelor parti.
Prezentul memorandum de intelegere intra in vigoare la data de 1 ianuarie
2005.
Semnat la Bruxelles la data de 4 aprilie 2005.
Pentru Guvernul Romaniei,
Lazar Comanescu,
ambasador, seful Misiunii Romaniei
pe langa Uniunea Europeana
Pentru Comisie, din partea Comunitatii Europene,
Nikolaus G. Van der Pas,
director general pentru educatie si cultura
ANEXA 1
la memorandumul de intelegere
Termeni si conditii pentru participarea Romaniei la Program
1. Romania va participa la activitatile Programului comunitar de actiune
pentru promovarea cetateniei europene active (participare civica), denumit in
continuare Programul, in conformitate - daca nu este altfel prevazut in
memorandumul de intelegere - cu obiectivele, criteriile, procedurile si
termenele limita, asa cum au fost ele stabilite in Decizia Consiliului nr.
2004/100/EC din 26 ianuarie 2004, prin care se stabileste acest program al
Comunitatii.
2. Pentru a participa la Program, Romania va plati in fiecare an o
contributie la bugetul general al Uniunii Europene, conform procedurilor
descrise in anexa nr. II la memorandumul de intelegere. Daca este necesar
pentru a lua in considerare dezvoltarea Programului sau capacitatea Romaniei de
absorbtie, aceasta contributie poate fi modificata in scris prin acordul comun
al partilor, astfel incat sa se poata evita balante de plati deficitare in
implementarea Programului.
3. Termenii si conditiile pentru depunerea, evaluarea si selectia cererilor
raportate la institutiile eligibile din Romania vor fi aceleasi ca cele
aplicabile organismelor din Comunitate.
4. Pentru a asigura dimensiunea comunitara a Programului si pentru a fi
eligibile pentru sprijinul financiar al Comunitatii, proiectele de cooperare transnationala
vor trebui sa includa cel putin un partener dintre statele membre ale
Comunitatii.
5. Fara a prejudicia responsabilitatile Comisiei Comunitatilor Europene si
pe cele ale Curtii de Auditori a Comunitatilor Europene in ceea ce priveste
monitorizarea si evaluarea Programului, participarea Romaniei la Program va fi
in permanenta monitorizata pe baza unui parteneriat care implica Romania si
Comisia Comunitatilor Europene. Romania va propune Comisiei rapoarte relevante
si va lua parte la alte activitati specifice, puse la dispozitie de catre
Comunitate in acest sens.
Regulile privind controlul financiar, recuperarea si alte masuri antifrauda
sunt mentionate in anexa nr. III la memorandumul de intelegere.
6. Limba folosita in toate contactele cu Comisia, in ceea ce priveste
procesul de aplicatie, contractele, rapoartele care trebuie depuse si alte
aranjamente administrative, va fi una dintre limbile oficiale ale Comunitatii.
7. Comunitatea si Romania pot pune capat activitatilor stipulate in cadrul
memorandumului de intelegere, cu un preaviz scris, inmanat cu 12 luni inainte.
Proiectele si activitatile in curs de desfasurare la data incheierii acordului
vor continua pana la finalizarea lor in conditiile prevazute in memorandumul de
intelegere.
ANEXA 2
la memorandumul de intelegere
Contributia financiara a Romaniei la Program
1. Contributia financiara anuala a Romaniei la bugetul Uniunii Europene
pentru a putea participa la Program este de 250.000 euro.
2. Romania va plati contributia mentionata mai sus partial din bugetul de
stat si partial din Programul national PHARE, care face subiectul procedurilor
anuale ale Programului PHARE. Fondurile PHARE solicitate vor fi transferate
Romaniei conform unui memorandum de finantare PHARE. Impreuna cu partea venita
de la bugetul de stat, aceste fonduri vor constitui contributia nationala a
Romaniei, din care se vor efectua plati in urma solicitarilor anuale de fonduri
ale Comisiei.
3. Programarea provizorie a fondurilor PHARE este urmatoarea (in euro):
___________________________________________________
Anul 2005 (Programul national Anul 2006 (Programul
PHARE 2003 sau 2004) national PHARE 2005)
___________________________________________________
125.000 100.000
___________________________________________________
Daca aceste sume indicate nu vor fi confirmate in procedura anuala a
Programului PHARE, bugetul national va acoperi diferenta dintre contributia
financiara totala indicata la pct. 1 de mai sus si sprijinul PHARE disponibil.
4. Regulamentul financiar aplicabil bugetului general al Uniunii Europene
se va adresa in special administrarii contributiei Romaniei.
5. Dupa punerea in practica a memorandumului de intelegere si la inceputul
fiecarui an urmator, Comisia va solicita Romaniei fonduri corespunzatoare
contributiei la bugetul Programului din cadrul memorandumului de intelegere.
Aceasta contributie va fi platita in euro, intr-un cont bancar euro al
Comisiei.
Romania va plati contributia sa pana la data de 1 mai, daca solicitarea
fondurilor este trimisa de catre Comisie inainte de 1 aprilie, sau cel tarziu
la o luna de la solicitarea fondurilor, daca aceasta s-a facut mai tarziu.
Orice intarziere la plata contributiei va avea drept consecinta plata unei
dobanzi de catre Romania pentru suma datorata, incepand cu termenul de plata.
Rata dobanzii corespunde ratei aplicate de Banca Europeana Centrala
operatiunilor de refinantare, dupa cum este publicat in seria C a Jurnalului
Oficial al Comunitatilor Europene, intrata in vigoare in prima zi
calendaristica a lunii in care expira termenul limita, la care se adauga 3,5
puncte procentuale.
ANEXA 3
la memorandumul de intelegere
Controlul financiar, recuperarea si alte masuri antifrauda
I. Controale si masuri antifrauda ale Comunitatii
1. In conformitate cu regulamentele (EC, Euratom) nr. 1.605/2002 din 25
iunie 2002 si (EC, Euratom) nr. 2.342/2002 din 23 decembrie 2002 si cu alte
reguli la care se face referire in memorandumul de intelegere, contractele
finalizate cu beneficiarii programelor stabiliti in Romania vor prevedea ca
auditul financiar sau alte forme de audit sa poata fi efectuate oricand la
locatiile beneficiarilor si subcontractorilor lor de catre agentii Comisiei sau
de catre alte persoane mandatate de catre Comisie.
2. Agentii Comisiei si alte persoane mandatate de catre Comisie vor avea
acces la locatiile, lucrarile si documentele, inclusiv la toate informatiile
necesare pentru a desfasura auditul, inclusiv in format electronic. Acest drept
de acces va fi exprimat clar in contractele finalizate pentru a implementa
instrumentele mentionate in memorandumul de intelegere. Curtea Europeana de
Audit va avea aceleasi drepturi ca si Comisia.
3. In cadrul memorandumului de intelegere, Comisia/OLAF (Biroul European
Antifrauda) va fi autorizata/autorizat sa realizeze verificari si controale pe
teritoriul Romaniei, in conformitate cu prevederile procedurale ale
Regulamentului Consiliului (EC, Euratom) nr. 2.185/96 din 11 noiembrie 1996.
Aceste controale si inspectii se vor desfasura in stransa colaborare cu
autoritatile romane competente, desemnate de autoritatile romane, iar acestea
vor fi informate in timp util asupra obiectului, scopului si bazei legale ale
verificarilor si inspectiilor, pentru a le oferi destul timp in scopul
pregatirii materialelor si asistentei necesare.
Daca autoritatile romane doresc acest lucru, verificarile pe teren si
inspectiile pot fi organizate in comun cu ei.
In cazul in care participantii la programe se opun verificarilor pe teren
si inspectiilor, autoritatile romane, actionand in conformitate cu
reglementarile nationale, vor acorda sprijinul necesar de care inspectorii
Comisiei/OLAF, au nevoie pentru a le permite sa isi indeplineasca obligatia de
a efectua verificari pe teren sau inspectii.
Comisia/OLAF va raporta cat de curand posibil autoritatilor romane orice
actiune sau suspiciune privind neregularitati care i-au fost semnalate pe
parcursul verificarilor pe teren si al inspectiilor. In orice caz, Comisia/OLAF
va trebui sa informeze autoritatile mentionate mai sus asupra rezultatelor unor
astfel de verificari si inspectii.
II. Informatii si consultari
1. In scopul implementarii corespunzatoare a prezentei anexe, autoritatile
competente ale Romaniei si ale Comisiei vor face mereu schimb de informatii si,
la cererea uneia dintre parti, se vor desfasura si consultari.
2. Autoritatile competente romane vor informa fara intarziere Comisia despre
orice actiuni sau suspiciuni privind neregularitati care au fost constatate in
legatura cu concluziile si implementarea contractelor finalizate in aplicarea
instrumentelor la care s-a facut referire in memorandumul de intelegere.
III. Masuri administrative si penalizari
Fara a prejudicia aplicarea legislatiei penale romane, Comisia ar putea
impune masuri administrative si penalizari, in conformitate cu regulamentele
(EC, Euratom) nr. 1.605/2002 din 25 iunie 2002 si (EC, Euratom) nr. 2.342/2002
din 23 decembrie 2002.
IV. Recuperarea
Deciziile luate de catre Comisie in cadrul memorandumului de intelegere,
care impun obligatii financiare asupra persoanelor, altele decat statele, vor
putea intra in vigoare in Romania. Aplicarea va fi efectuata conform unor
proceduri civile aflate in vigoare in statul in care se desfasoara actiunea.
Ordinea aplicarii va fi adaugata deciziei, fara alte formalitati in afara
verificarii autenticitatii acesteia de catre autoritatea nationala care va fi
desemnata de Guvernul Romaniei in acest scop, si apoi inmanata Comisiei. Atunci
cand formalitatile de aplicare au fost incheiate de catre Comisie, aceasta va
putea continua cu aplicarea, in conformitate cu legea nationala, aducand
propunerea direct autoritatii competente. Legalitatea deciziei Comisiei va
constitui subiectul controlului Curtii de Justitie a Comunitatilor Europene.
Sentintele exprimate de Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene, care
urmaresc o clauza arbitrara intr-un contract in cadrul memorandumului de
intelegere, vor fi aplicate in aceiasi termeni.
V. Comunicarea directa
Comisia va comunica direct cu participantii la Program stabiliti in Romania
si cu subcontractorii lor. Acestia vor putea pune la dispozitie direct Comisiei
toate informatiile si documentatia care le au fost cerute pe baza
instrumentelor mentionate in memorandumul de intelegere si a contractelor
incheiate pentru implementarea lor.