ORDIN
Nr. 1006 din 10 iulie 2001
privind modificarea si completarea Ordinului ministrului transporturilor nr.
536/1997 pentru aprobarea Reglementarilor privind certificarea si/sau
omologarea echipamentelor, pieselor de schimb si materialelor utilizate la
vehicule rutiere, precum si evaluarea capabilitatii tehnice si autorizarea
agentilor economici care presteaza servicii de reparatie, reglare si/sau
desfasoara activitate de reconstructie a vehiculelor rutiere - RNTR 4
ACT EMIS DE: MINISTERUL LUCRARILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI
LOCUINTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 442 din 7 august 2001

Ministrul lucrarilor publice, transporturilor si locuintei,
in temeiul prevederilor art. 12 lit. d) din Ordonanta Guvernului nr.
19/1997 privind transporturile, aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 197/1998, republicata, ale art. 4 alin. (2) lit. g) si alin. (3) lit. f)
din Ordonanta Guvernului nr. 44/1997 privind transporturile rutiere, aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2000, ale art. 7 din Ordonanta
Guvernului nr. 80/2000 privind certificarea si/sau omologarea echipamentelor,
pieselor de schimb si materialelor de exploatare utilizate la vehicule rutiere,
precum si ale art. 3 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 3/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Ordinul ministrului transporturilor nr. 536/1997 pentru aprobarea
Reglementarilor privind certificarea si/sau omologarea echipamentelor, pieselor
de schimb si materialelor utilizate la vehicule rutiere, precum si evaluarea
capabilitatii tehnice si autorizarea agentilor economici care presteaza
servicii de reparatie, reglare si/sau desfasoara activitate de reconstructie a
vehiculelor rutiere - RNTR 4, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 348 din 9 decembrie 1997, modificat prin Ordinul ministrului
transporturilor nr. 538/2000, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 419 din 1 septembrie 2000, se modifica si se completeaza dupa cum
urmeaza:
1. Alineatul 1 al articolului 1 va avea urmatorul cuprins:
"Se aproba Reglementarile privind certificarea si/sau omologarea
echipamentelor, pieselor de schimb si materialelor utilizate la vehicule
rutiere, precum si evaluarea capabilitatii tehnice si autorizarea agentilor
economici care presteaza servicii de reparatie, reglare si/sau desfasoara
activitate de reconstructie a vehiculelor rutiere - RNTR 4, prevazute in anexa
nr. 1 la prezentul ordin."
2. Articolul 1 se completeaza cu alineatul 2 cu urmatorul cuprins:
"Metodologia si conditiile tehnice privind certificarea si/sau
omologarea echipamentelor, pieselor de schimb si materialelor utilizate la
vehicule rutiere sunt prevazute in anexa nr. 2 la prezentul ordin."
3. Din continutul articolului 3 se elimina dispozitiile privitoare la
Metodologia si conditiile tehnice privind certificarea si/sau omologarea
echipamentelor, pieselor de schimb si materialelor utilizate la vehicule
rutiere.
4. Din continutul articolului II al Ordinului ministrului transporturilor
nr. 538/2000 privind modificarea Ordinului ministrului transporturilor nr.
536/1997 pentru aprobarea Reglementarilor privind certificarea si/sau
omologarea echipamentelor, pieselor de schimb si materialelor utilizate la
vehicule rutiere si autorizarea agentilor economici care presteaza servicii de
reparatii sau desfasoara activitate de reconstructie a vehiculelor rutiere se
elimina dispozitiile privitoare la Metodologia si conditiile tehnice privind
certificarea si/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb si
materialelor utilizate la vehicule rutiere.
Art. 2
Se aproba Metodologia si conditiile tehnice privind certificarea si/sau
omologarea echipamentelor, pieselor de schimb si materialelor utilizate la
vehicule rutiere, prevazute in anexa la prezentul ordin, care devine anexa nr.
2 la Ordinul ministrului transporturilor nr. 536/1997.
Art. 3
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul lucrarilor publice, transporturilor si locuintei,
Miron Tudor Mitrea
ANEXA 1
(Anexa 2 la Ordinul Ministrului Transporturilor nr. 536/1997)
METODOLOGIA SI CONDITIILE TEHNICE
privind certificarea si/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb si
materialelor utilizate la vehicule rutiere
CAP. 1
Generalitati
1.1. Scop
Scopul prezentei metodologii este de a stabili conditiile tehnice in care
se pot comercializa echipamente, piese de schimb si materiale de exploatare
pentru vehicule rutiere si de a asigura cadrul pentru o protectie eficienta a
consumatorilor fata de produsele necorespunzatoare.
Prezenta metodologie defineste:
- cerintele obligatorii ce trebuie indeplinite de producatorii si
comerciantii de componente si materiale de exploatare pentru vehicule rutiere;
- tipurile de componente si materiale de exploatare pentru vehicule rutiere
carora li se aplica prezentele conditii tehnice;
- cerintele minimale referitoare la procesele de productie a componentelor
si materialelor de exploatare pentru vehicule.
1.2. Domeniul de aplicare
Certificarea/omologarea este aplicabila pentru produse noi fabricate in
serie sau pentru loturi de produse noi.
Prezenta metodologie trebuie aplicata de:
- Regia Autonoma "Registrul Auto Roman";
- producatorii de vehicule rutiere;
- producatorii de componente si materiale de exploatare pentru vehicule
rutiere;
- comerciantii de componente si materiale de exploatare pentru vehicule
rutiere;
- organismele abilitate in domeniul certificarii/omologarii;
- organismele abilitate in domeniul protectiei consumatorilor;
- organismele de control.
1.3. Definitii si abrevieri
1.3.1. Definitii
Pentru scopul prezentelor conditii tehnice sunt definiti urmatorii termeni:
componenta auto - reper, echipament, agregat, sistem, avand procesul de
fabricatie definit, destinat utilizarii ca atare fie in componenta unui vehicul
rutier de catre producatorul acestuia, fie ca piesa de schimb;
materiale de exploatare auto - produse care se consuma sau se uzeaza in
timpul utilizarii unui vehicul rutier si care se completeaza sau se inlocuiesc
in timpul exploatarii acestuia (lubrifianti, carburanti, aditivi, uleiuri
hidraulice);
piesa de schimb auto - componenta care se poate monta in locul piesei
utilizate la fabricare de constructorul de vehicul rutier;
piesa de schimb auto de uz general - componenta comercializata pe piata in
scopul utilizarii pe vehicule rutiere, ale carei conditii tehnice de definire
sunt specifice mai multor tipuri de vehicule rutiere;
componenta (piesa de schimb) auto de origine - componenta comercializata ca
piesa de schimb si care, cumulativ:
- respecta conditiile din cap. 1;
- a satisfacut cerintele specifice ale producatorului final de vehicul
rutier (avand validarea acestuia sau a reprezentantului sau autorizat);
- a satisfacut cerintele serviciului tehnic insarcinat cu omologarea
vehiculului si/sau a componentei auto.
In categoria componentelor auto de origine sunt incluse componentele
fabricate si comercializate de producatorul final al unui vehicul rutier,
comercializate sub controlul acestuia, sau de catre un producator agreat
(abilitat) de producatorul final al vehiculului rutier ca furnizor de
componente auto de origine;
validare - atestare scrisa eliberata de producatorul de vehicul, bazata pe
examinare si dovezi obiective, care confirma indeplinirea conditiilor prevazute
pentru o anumita utilizare;
document (tehnic) normativ - document care specifica reguli, linii
directoare sau caracteristici pentru activitati ori pentru rezultatele
acestora. De exemplu: standarde, regulamente, directive, specificatii tehnice;
regulament - reglementare tehnica stabilita in cadrul Comisiei Economice a
O.N.U. pentru Europa, anexa la Acordul privind adoptarea de prescriptii tehnice
uniforme pentru vehicule pe roti, echipamente sau repere care pot fi utilizate
pe vehicule pe roti si conditiile pentru recunoasterea reciproca a omologarilor
acordate pe baza acestor prescriptii, adoptat la Geneva in 1958, aprobat prin
Decretul nr. 371/1976;
directiva - reglementare tehnica aplicabila vehiculelor rutiere si/sau
componentelor acestora, stabilita in cadrul Uniunii Europene;
certificarea conformitatii - actiune a unei terte parti care demonstreaza
existenta increderii adecvate ca un produs corespunzator identificat este in
conformitate cu un anumit standard sau cu un document normativ de referinta;
omologare - aprobare pentru comercializarea unui produs;
specificatie tehnica (Standard de firma) - document care prescrie
conditiile tehnice pe care trebuie sa le indeplineasca un produs. Daca este
cazul, indica si procedeul (procedeele) si/sau documentele normative care
descriu metodele prin care se determina indeplinirea conditiilor prescrise;
familie de produse - produse din aceeasi categorie, realizate de acelasi
producator cu aceeasi dotare si tehnologie, avand acelasi domeniu de utilizare
si caracteristici constructive similare (variante de tipodimensiuni);
lot de produse pentru certificare - cantitate definita de produse,
realizata de acelasi producator cu aceeasi dotare si tehnologie, prezentata la
certificare in acelasi timp;
produs nou - produs neutilizat si aflat in termen de garantie
(valabilitate).
Anvelopele rezultate in urma unui proces tehnologic de resapare, aflate
inainte de prima montare si in termenul de garantie (neexploatate), sunt
considerate produse noi;
marca de conformitate - marca (simbol grafic) protejata, emisa pe baza
regulilor unui sistem de certificare ce indica existenta increderii adecvate ca
produsul, procesul sau serviciul in cauza este in conformitate cu un anumit
standard sau cu alt document normativ;
certificat de conformitate - document emis pe baza regulilor unui sistem de
certificare ce indica existenta increderii adecvate ca un produs, proces sau
serviciu, corespunzator identificat, este conform cu un standard sau cu alt
document normativ;
onorabilitate - situatie in care se gaseste o persoana fizica, responsabila
juridic, care nu a fost condamnata pentru infractiuni penale grave si care
actioneaza in mod etic si responsabil in relatiile cu beneficiarii;
interschimbabilitate - proprietatea unor piese (elemente, componente) care
indeplinesc aceeasi functie de a putea fi inlocuite una cu cealalta. Aceasta
proprietate se asigura printr-o stabilire corecta a dimensiunilor, formelor,
materialelor, respectarea limitelor de toleranta, a caracteristicilor
fizico-mecanice si chimice, permitand inlocuirea pieselor uzate sau avariate cu
altele noi;
autorizatie - document elaborat conform reglementarilor si procedurilor in
vigoare, care confera celui autorizat dreptul de a desfasura o activitate bine
precizata;
produs (echipament, piesa de schimb, material de exploatare) care
contribuie la siguranta circulatiei - produs care prin neindeplinirea
caracteristicilor tehnice din documentatia de referinta poate constitui o sursa
majora si iminenta de producere a accidentelor rutiere;
produs (echipament, piesa de schimb, material de exploatare) care
contribuie la protectia mediului - produs care prin neindeplinirea caracteristicilor
din documentatia de referinta poate afecta negativ performantele constructive
privind poluarea chimica si fonica impuse vehiculelor rutiere sau
echipamentelor acestora.
1.3.2. Abrevieri:
- A.N.P.C. - Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor
- R.A.R. - Regia Autonoma "Registrul Auto Roman"
- A.S.R.O. - Asociatia Romana de Standardizare
- R.A.R. - O.C.P. - Organismul de Certificare Produse al R.A.R.
- E.C.E. - Comisia Economica pentru Europa (a Organizatiei Natiunilor Unite
- O.N.U.)
- C.E./C.E.E. - Comunitatea Economica Europeana
- S.R. - Standard roman
CAP. 2
Metodologia si conditiile tehnice privind omologarea/validarea in cazul
productiei si comercializarii de componente de origine pentru vehicule rutiere,
destinate utilizarii ca piese de schimb
2.1. Se recomanda producatorilor autohtoni de vehicule rutiere si de
componente de origine:
2.1.1. - sa intocmeasca pentru aceste componente standarde de firma
(specificatii tehnice). Standardul de firma este recomandabil sa respecte
cerintele standardelor si reglementarilor nationale si internationale
aplicabile, cuprinzand urmatoarele capitole: generalitati (obiectul si domeniul
de aplicare, notare, durata de utilizare, simbolizare si codificare, standarde
de referinta si conexe, descrierea si functionarea produsului), conditii
tehnice de calitate (materiale, forme si dimensiuni, caracteristici fizice,
chimice, mecanice, conditii privind executia, conditii privind aptitudinile de
functionare, conditii privind protectia impotriva coroziunii, conditii
climatice), reguli pentru verificarea calitatii (incercari si verificari de
tip, de lot, de fiabilitate), metode de verificare (verificari de materiale,
verificarea formei si dimensiunilor, verificarea caracteristicilor fizice,
chimice, mecanice, verificarea executiei, verificarea aptitudinilor de
functionare, anduranta, incercarea si verificarea fiabilitatii), marcare,
etichetare, ambalare, conservare, depozitare, transport, garantii, desene, scheme
etc. Structura standardului de firma (specificatiei tehnice) prezentata mai sus
este aplicabila pentru toate tipurile de produse care fac obiectul prezentei
metodologii.
2.1.2. - in conditiile precizate de prezentul capitol documentatia tehnica
pentru fiecare componenta (documentatia constructiva si documentatia
tehnologica) sa fie intocmita de catre producatorul final al vehiculului sau sa
fie avizata de acesta.
2.2. Se recomanda ca procedurile producatorului final de vehicule rutiere
sa se bazeze pe urmatoarele cerinte:
2.2.1. Documentul care atesta calitatea de componenta de origine se va
elibera de catre producatorul final al vehiculului pe baza prezentarii de catre
producatorul de componente cel putin a urmatoarelor documente:
- standardul de firma;
- chestionarul de autoevaluare a calitatii procesului de fabricatie;
- copii de pe documentatia constructiva;
- o descriere a procesului tehnologic de fabricatie;
- minimum doua mostre (in cazul in care incercarile si verificarile
necesita mai multe exemplare, se suplimenteaza in mod adecvat numarul de
mostre).
2.2.2. Documentatia prezentata de producatorul de componente poate sa mai
cuprinda:
- fise de masuratori dimensionale;
- fise de masuratori de mase;
- rezultate ale testelor de performanta;
- certificatul de omologare internationala.
2.2.3. In cazul produselor care dispun de document de atestare a
caracterului de componenta de origine, urmatoarele modificari impun reluarea
procesului sau extensia documentului existent:
- modificari dimensionale si ale formei sau ale aspectului;
- modificarea materialelor utilizate;
- modificari ale procesului tehnologic de fabricatie;
- modificarea amplasamentului (sediului) unitatii producatoare;
- reluarea fabricatiei dupa o intrerupere mai mare de un an;
- preluarea fabricatiei de catre un alt agent economic;
- schimbarea marcii de fabricatie.
2.2.4. Pentru eliberarea documentului de atestare a caracterului de
componenta de origine se vor avea in vedere urmatoarele categorii de incercari
si verificari:
- verificarea aspectului exterior, culoare, rugozitate (obligatorii pentru
componentele care sunt vizibile din exteriorul sau din interiorul vehiculului);
- verificarea dimensiunilor;
- verificarea maselor;
- verificarea caracteristicilor fizico-chimice;
- verificarea caracteristicilor functionale si a performantelor;
- verificarea montajului pe vehicul.
2.3. Pentru fiecare componenta de origine este necesar sa fie intocmit un
document prin care producatorul final al vehiculului atesta, pe baza procedurii
proprii, ca produsul fabricat in serie respecta toate cerintele cuprinse in
documentatia constructiva, iar procesul de fabricatie poate asigura mentinerea
constanta a caracteristicilor in fabricatia de serie.
2.3.1. Pentru a fi considerate componente de origine aflate sub controlul
producatorului final al vehiculului acesta trebuie sa aiba implementate
proceduri intr-un sistem al calitatii care sa asigure conformitatea si
stabilitatea productiei acestor produse. Se recomanda ca acest sistem al
calitatii sa fie certificat de organismele acreditate.
2.3.2. In cazul componentelor de origine ale caror caracteristici si
performante sunt reglementate prin regulamente sau directive, producatorul
componentei trebuie sa prezinte certificatele (comunicarile) respective de
omologare internationala. Producatorul final al vehiculului poate fie sa
intocmeasca documentul de atestare pe baza certificatului eliberat conform
reglementarilor mentionate mai sus, fie sa efectueze anumite incercari
(caracteristicile constructive care nu sunt precizate in reglementarile
internationale sau caracteristicile particulare pentru un anumit vehicul
rutier).
2.3.3. Evaluarea initiala a calitatii procesului de productie se realizeaza
pe baza chestionarului de autoevaluare si a vizitei de preaudit. Evaluarea
calitatii procesului de productie al producatorului de componente poate fi
efectuata fie de producatorul final al vehiculului, fie de organisme
acreditate. Echipele de audit ale acestor organisme pot include in componenta
lor si experti ai producatorului final al vehiculului.
2.4. Auditul se desfasoara in conformitate cu cerintele standardelor din
seria SR ISO 10011 si are scopul de a verifica dispozitiile si procedurile
stabilite de producatorul de componente pentru asigurarea stabilitatii
productiei si a conformitatii produsului. Dupa caz, referentialul fata de care
se efectueaza auditul cuprinde:
- procedurile si cerintele proprii ale producatorului final de vehicule
rutiere, pentru evaluarea calitatii procesului de productie;
- "Cerinte minimale privind asigurarea conformitatii productiei de
componente pentru vehicule rutiere" (a se vedea cap. 7) atunci cand producatorul
de componente nu are stabilit un sistem de asigurare a calitatii;
- standarde din seria ISO 9000;
- regulamentele E.C.E. - O.N.U. aplicabile.
2.5. Pentru componentele care pot afecta siguranta circulatiei rutiere si
protectia mediului ambiant referentialul fata de care se efectueaza auditul se
recomanda sa fie din seria ISO 9000.
2.6. Producatorul de vehicule sau reprezentantul acestuia va intocmi si va
actualiza lista cuprinzand produsele (componente, echipamente, piese de schimb)
de origine si furnizorii respectivi. Trimestrial sau la cerere listele vor fi
puse la dispozitie A.N.P.C. si R.A.R.
2.7. Pentru luarea in evidenta la R.A.R., in termen de 30 de zile de la
data incheierii contractelor cu producatorii de vehicule rutiere autohtoni si a
primirii aprobarii de a fabrica componente de origine, fabricantii de piese de
schimb, componente si materiale de exploatare auto au obligatia de a transmite
o notificare R.A.R.
2.8. Producatorul de vehicule are dreptul sa suspende sau sa retraga
abilitarea (aprobarea, omologarea, autorizarea, atestarea) acordata, in cazul
in care producatorul de componente de origine nu respecta cerintele care au
stat la baza obtinerii abilitarii. Lista cuprinzand producatorii carora li s-a
suspendat sau li s-a retras abilitarea ca producatori de componente de origine,
precum si denumirea componentelor respective se vor aduce de indata la
cunostinta O.P.C. si R.A.R. de catre producatorul de vehicule.
2.9. O.P.C. si R.A.R. au dreptul sa verifice documentele de atestare a
caracterului de componenta de origine sau alte acte de aprobare intocmite in
acest sens de producatorul de vehicule.
2.10. Nu este obligatorie certificarea si/sau omologarea de catre R.A.R. in
cazul componentelor de origine furnizate sub controlul producatorului final al
vehiculului rutier, destinate comercializarii sau utilizarii in unitatile
service din reteaua acestuia sau a reprezentantului sau autorizat si pentru
care prevederile cap. 2 sunt respectate. Atestarea calitatii de piesa de
origine se face prin documente si inscrisuri adecvate (documente de aprobare,
fisa de conformitate, omologare, etichete, cod de reper) eliberate de
constructorul de vehicul rutier.
2.10.1. Loturile si/sau componentele de origine prevazute la pct. 2.10,
care sunt comercializate sub controlul producatorului vehiculului rutier sau al
reprezentantului sau autorizat, trebuie sa fie insotite de declaratie de
conformitate si de certificat de garantie. Componentele de origine vor fi
atestate ca atare si prin marcaj pe piesa sau, in cazul in care acest fapt nu
este posibil din punct de vedere tehnic, prin inscriptionare pe ambalajul
acestora.
CAP. 3
Metodologia si conditiile tehnice privind certificarea si/sau omologarea in
cazul productiei si comercializarii echipamentelor si pieselor de schimb
utilizate la vehicule rutiere
3.1. Componentele produse in tara sau importate, destinate comercializarii
ca piese de schimb si utilizarii pe vehicule rutiere, nominalizate la cap. 5,
pot fi comercializate numai daca sunt certificate si/sau omologate de R.A.R.
Certificarea si/sau omologarea se solicita de catre producatori, importatori
sau de reprezentantii autorizati ai acestora.
3.2. Certificarea si/sau omologarea pieselor de schimb pentru vehicule rutiere,
altele decat componentele de origine, care afecteaza siguranta circulatiei
si/sau protectia mediului, se realizeaza de R.A.R. Lista cuprinzand aceste
categorii de piese de schimb este mentionata la cap. 5. Pentru piesele de
schimb care nu sunt incluse in lista prevazuta la cap. 5 comercializarea este
permisa in conditiile precizate de legislatie.
3.3. Pentru fiecare tip de componenta destinata comercializarii ca piesa de
schimb, la care este obligatorie certificarea si/sau omologarea, R.A.R. va
desfasura activitatile necesare pentru eliberarea certificatului de
conformitate si/sau de omologare. Semnificatia acestor documente este
urmatoarea: produsul este interschimbabil cu cel de prim-montaj (de origine) si
respecta cerintele esentiale si relevante pentru siguranta circulatiei si/sau
protectia mediului din documentatia constructiva si din documentele normative,
iar producatorul are stabilite masurile adecvate pentru ca procesul de
fabricatie sa asigure mentinerea caracteristicilor in fabricatia de serie.
Conditia de interschimbabilitate trebuie sa asigure ca piesa de schimb
certificata/omologata corespunde cu cea de prim-montaj (de origine) in ceea ce
priveste proprietatile de asamblare, imbinare, etansare si parametrii de
functionare. Parametrii de functionare se pot determina si prin incercari
comparative efectuate asupra pieselor de schimb (componentelor) de origine.
Documentele de certificare/omologare emise de R.A.R. nu exonereaza de
raspundere agentii economici cu privire la legislatia privind protectia
modelelor si desenelor industriale.
3.4. Procedurile de certificare si/sau omologare se stabilesc de R.A.R. in
conformitate cu reglementarile in domeniu si sunt puse la dispozitie celor
interesati.
3.5. Pentru obtinerea certificatului de conformitate si/sau omologare
producatorul piesei de schimb sau reprezentantul autorizat al acestuia va
prezenta la R.A.R. dosarul produsului, care va cuprinde, dupa caz, urmatoarele:
- documentatia tehnica (pe format A4) cuprinzand desene si specificatii
tehnice care sa permita identificarea univoca a produsului;
- chestionarele prevazute in procedurile de certificare/omologare;
- certificatul de omologare internationala sau certificatele de
conformitate eliberate de organisme recunoscute de Romania;
- alte documente solicitate de procedurile R.A.R.
Mostrele de produse pentru incercari se preleveaza de R.A.R. Atunci cand
din motive obiective prelevarea nu este posibila mostrele se pun la dispozitie
R.A.R. prin grija solicitantului de certificare/omologare.
3.5.1. In cazul prezentarii de certificate de omologare internationala
conform regulamentelor E.C.E. - O.N.U. sau directivelor C.E./C.E.E., acestea
sunt recunoscute. In aceasta situatie si in mod justificat se pot derula activitati
de verificare a conformitatii mostrelor cu principalele caracteristici tehnice
cuprinse in documentatia tehnica de referinta, prin incercari de conformitate.
3.6. Pentru piesele de schimb destinate numai unui anumit tip de vehicul
rutier se aplica urmatoarele reguli:
a) in cazul produselor destinate vehiculelor din productia interna
standardul de firma va fi transmis de R.A.R. producatorului final al
vehiculului spre avizare. In cazul in care in termen de 30 de zile de la
solicitare, din motive nejustificate, producatorul final al vehiculului refuza
avizarea sau nu raspunde solicitarii, procedura de certificare/omologare R.A.R.
poate continua. In echipa de audit al calitatii procesului de fabricatie se pot
include, la cererea producatorului final al vehiculului, si experti tehnici din
partea acestuia.
Avizarea standardului de firma (documentatiei tehnice) de catre
producatorul final al vehiculului nu este obligatorie pentru: componente
reglementate de regulamente C.E.E. - O.N.U. si de directive ale Comunitatii
Europene, standarde si reglementari nationale, standarde internationale;
suprastructuri; dispozitive de remorcare; instalatii GPL;
economizoare/dispozitive depoluante; produse de uz general; componentele pentru
tipuri de vehicule (inclusiv tipuri similare de vehicule, dar prezente sub o
alta marca) iesite din fabricatia de serie de mai mult de 8 ani; componente
neprotejate prin intermediul legislatiei protectiei desenelor si modelelor
industriale.
Producatorii de vehicule rutiere sau reprezentantii acestora sunt obligati
sa puna la dispozitie R.A.R. lista cuprinzand tipurile de vehicule rutiere
iesite din fabricatia de serie de mai mult de 8 ani.
In cazul in care producatorul final al vehiculului este si unicul
producator al componentei, certificarea/omologarea pieselor fabricate de terti
se poate face, daca din punct de vedere tehnic este posibil, prin incercari
comparative cu piese de origine sau de prim-montaj;
b) in cazul produselor destinate vehiculelor din import, solicitantul
certificarii/omologarii va pune la dispozitie R.A.R. fie documentatia
producatorului vehiculului rutier (sau o documentatie acceptata de producatorul
vehiculului rutier), fie o documentatie tehnica a producatorului produselor
respective si un numar suficient de componente de origine. Programul de
incercari se va derula pentru ambele categorii de produse si rezultatele se vor
evalua prin comparatie.
De la aceasta regula fac exceptie componentele auto de uz general si cele
reglementate de regulamente, directive si standarde (nationale si
internationale).
3.7. In cazul pieselor de schimb pentru care exista certificate de
conformitate/omologare in termen de valabilitate urmatoarele modificari impun
reluarea certificarii/omologarii sau extensia certificatului existent:
- modificari dimensionale, ale formei si aspectului;
- utilizarea altor materiale decat cele prevazute in documentatia tehnica
de referinta utilizata la certificarea/omologarea initiala;
- modificari ale procesului tehnologic de fabricatie;
- modificarea amplasamentului unitatii productive;
- reluarea fabricatiei dupa o intrerupere mai mare de un an;
- preluarea fabricatiei sau importului de catre un alt agent economic,
schimbarea marcii de fabricatie.
3.8. Pentru desfasurarea activitatilor de certificare a
conformitatii/omologarii se vor avea in vedere urmatoarele categorii de
incercari si verificari:
- verificarea aspectului exterior (de exemplu: forma, culoare, rugozitate
etc.);
- verificarea dimensiunilor;
- verificarea maselor;
- verificarea caracteristicilor fizico-chimice;
- verificarea caracteristicilor functionale si a performantelor;
- verificarea montajului pe vehicul;
- verificarea comportarii in incercari de anduranta.
3.9. Incercarile si verificarile se vor efectua fie in laboratoarele
R.A.R., fie in laboratoare acreditate sau agreate de R.A.R. Laboratoarele de
incercari trebuie sa respecte prevederile SR EN 45001. Se recomanda sa fie
utilizate, daca indeplinesc prevederile SR EN 45001, laboratoarele de incercari
ale producatorului final al vehiculului caruia ii sunt destinate respectivele
componente (in cazul producatorilor interni).
3.10. In cazul in care sistemul calitatii este certificat conform
standardelor din seria ISO 9000 si laboratorul respecta conditiile SR EN 45001,
incercarile pot fi efectuate si in laboratoarele de incercari ale
producatorului de piese de schimb (sau in cazul cap. 4, ale producatorului
materialului de exploatare). In acest caz incercarile se efectueaza sub
supravegherea R.A.R.
3.11. Produsele care dispun de comunicari de omologare internationala,
eliberate de autoritatile romane (marcaj E 19), nu necesita
certificari/omologari R.A.R.
3.12. Evaluarea initiala a calitatii procesului de productie se realizeaza
pe baza chestionarului de autoevaluare si a vizitei de preaudit. Evaluarea
finala a calitatii procesului de productie al producatorului de piese de schimb
se efectueaza de R.A.R. - O.C.P.
3.13. Auditul se desfasoara in conformitate cu cerintele standardelor din
seria SR ISO 10011 si are scopul de a verifica dispozitiile si procedurile
stabilite de producatorul de piese de schimb pentru asigurarea conformitatii
productiei. In functie de modul de implementare a acestor dispozitii si
proceduri referentialul fata de care se efectueaza auditul va fi:
- "Cerinte minimale privind asigurarea conformitatii productiei de
componente pentru vehicule rutiere" (a se vedea cap. 7), atunci cand
producatorul de componente nu are stabilit un sistem de asigurare a calitatii
conform standardelor internationale aplicabile;
- standardele din seria ISO 9000 aplicabile;
- alte standarde internationale in vigoare la data auditului, care acopera
cerintele privind asigurarea conformitatii productiei (cap. 7).
3.14. Pentru piesele de schimb care afecteaza siguranta circulatiei rutiere
si protectia mediului referentialul fata de care se efectueaza auditul trebuie
sa fie, daca este posibil, din seria ISO 9000.
3.15. La comercializarea de piese de schimb pentru vehicule rutiere
producatorul acestora va elibera urmatoarele documente:
- declaratia de conformitate;
- certificatul de garantie;
- alte documente cerute de legislatie.
3.16. In perioada de valabilitate a certificarii/omologarii si in cazul in
care in cadrul actiunilor de supraveghere se constata nerespectarea cerintelor
care au stat la baza certificarii piesei de schimb, componentei sau a
materialului de exploatare auto, R.A.R. suspenda sau retrage certificarea acordata.
3.17. Lista cuprinzand piesele de schimb certificate se va pune la
dispozitie A.N.P.C. Lista cuprinzand piesele de schimb carora li s-a suspendat
sau li s-a retras certificarea/omologarea si lista cuprinzand producatorii
acestora se vor comunica periodic la A.N.P.C. si vor fi publicate.
3.18. Piesele de schimb certificate trebuie sa fie inscriptionate in asa
fel incat sa fie posibil sa se stabileasca:
- producatorul;
- tipul si denumirea componentei;
- seria de fabricatie (daca este cazul);
- marca de omologare/certificare;
- data fabricatiei.
In cazul in care din motive obiective inscriptionarea nu se poate efectua
pe produs, ea se realizeaza pe ambalaj.
CAP. 4
Metodologia si conditiile tehnice privind certificarea si/sau omologarea in
cazul productiei si comercializarii de materiale de exploatare destinate
vehiculelor rutiere
4.1. Materialele de exploatare produse in tara sau importate, destinate
utilizarii pe vehicule rutiere, detaliate in tabelele de la cap. 5, pot fi
comercializate numai daca sunt certificate si/sau omologate de R.A.R.
4.1.1. Nivelul minim certificabil pentru calitatea benzinelor si
motorinelor auto este cel prevazut in standardele nationale.
4.2. Certificarea si/sau omologarea se solicita de catre producatori,
importatori sau de reprezentantii autorizati ai acestora.
4.3. Importatorii care nu sunt reprezentanti ai producatorilor pot solicita
numai certificare de lot.
4.4. Procedura de certificare a unui lot de produse pe o perioada
determinata de timp (fara auditul calitatii procesului de productie) este
aplicabila numai daca produsele respective sunt comercializate in recipiente de
mici dimensiuni (0,5 - 5 l) si numai pentru cantitati limitate. De la aceasta
regula fac exceptie combustibilii (carburantii) auto. Toata cantitatea care se
solicita a fi certificata trebuie sa fie disponibila si gata de livrare in
momentul in care se efectueaza prelevarea esantioanelor pentru incercari si
verificari.
4.5. Pentru fiecare dintre materialele de exploatare destinate
comercializarii R.A.R. va desfasura activitatile necesare pentru eliberarea
certificatului de conformitate, document care atesta ca produsul respecta
cerintele esentiale si relevante din documentatia de referinta, iar procesul de
fabricatie poate asigura mentinerea caracteristicilor in fabricatia de serie.
4.6. Pentru obtinerea certificatului de conformitate/omologare,
producatorul de materiale de exploatare va prezenta la R.A.R. dosarul
produsului, care va cuprinde urmatoarele:
- standardul de firma (in cazul importului unui lot de materiale de
exploatare de acelasi tip, fabricate de acelasi producator, se prezinta
specificatia tehnica);
- rapoarte de incercari;
- chestionarul de preevaluare a calitatii procesului de fabricatie (nu este
necesar in cazul importului unui lot de produse).
4.7. In cazul materialelor de exploatare care au certificate de
conformitate in termen de valabilitate urmatoarele modificari impun reluarea
certificarii sau extensia certificatului existent:
- modificari ale caracteristicilor fizico-chimice;
- utilizarea altor materii prime;
- modificari ale procesului tehnologic de fabricatie;
- modificarea amplasamentului unitatii productive;
- reluarea fabricatiei dupa o intrerupere mai mare de un an;
- preluarea fabricatiei de catre un alt agent economic, schimbarea marcii.
4.8. Pentru desfasurarea activitatilor de certificare a conformitatii se
vor avea in vedere, dupa caz, urmatoarele categorii de incercari si verificari:
- verificarea aspectului, culorii, viscozitatii etc;
- verificarea caracteristicilor fizico-chimice;
- verificarea performantelor;
- verificarea andurantei.
4.9. In cazul unor caracteristici sau performante ale produsului care sunt
critice pentru siguranta circulatiei rutiere si protectia mediului verificarile
acestor caracteristici si/sau performante se vor efectua pe un numar suficient
de esantioane, daca cerintele standardelor obligatorii sau standardul de firma
al producatorului nu prevede un anumit numar.
4.10. Incercarile si verificarile se vor efectua in laboratoarele R.A.R.
sau in laboratoare agreate de R.A.R. Laboratoarele de incercari trebuie sa
respecte prevederile SR EN 45001. Se pot efectua incercari supravegheate de
R.A.R. in laboratoarele producatorilor care solicita certificarea/omologarea,
daca acestea indeplinesc conditiile din SR EN 45001 si daca producatorul este
certificat conform standardelor din seria ISO 9000.
4.11. Evaluarea initiala a calitatii procesului de productie se realizeaza
pe baza chestionarului de autoevaluare si a vizitei de preaudit. Evaluarea
finala a calitatii procesului de productie al producatorului de materiale de
exploatare se efectueaza de R.A.R. - O.C.P.
4.12. Auditul se desfasoara in conformitate cu cerintele standardelor din
seria SR ISO 10011 si are scopul de a verifica dispozitiile si procedurile
stabilite de producatorul de materiale de exploatare pentru asigurarea
stabilitatii productiei. Referentialul fata de care se efectueaza auditul
trebuie sa fie, daca este posibil, din seria ISO 9000.
4.13. Livrarea materialelor de exploatare va fi insotita de urmatoarele
documente:
- declaratia de conformitate;
- certificatul de garantie;
- alte documente cerute de legislatie.
4.14. In perioada de valabilitate a certificarii/omologarii si in cazul in
care in cadrul actiunilor de supraveghere se constata nerespectarea cerintelor
care au stat la baza certificarii piesei de schimb, a componentei sau a
materialului de exploatare auto, R.A.R. suspenda sau retrage certificarea
acordata.
4.15. Lista cuprinzand materialele de exploatare certificate si produsele
carora li s-a suspendat sau li s-a retras certificarea, precum si lista
cuprinzand producatorii acestora vor fi publicate si vor fi puse periodic la
dispozitia A.N.P.C.
4.16. Materialele de exploatare certificate trebuie sa poata fi
identificate in asa fel incat sa fie posibil sa se stabileasca:
- producatorul;
- tipul si denumirea produsului;
- data de fabricatie si termenul de valabilitate;
- numarul lotului;
- numarul certificatului de conformitate si data expirarii acestuia;
- caracteristicile relevante;
- modul de intrebuintare;
- mesajele de avertizare.
4.17. La acordarea certificarii/omologarii se pot lua in considerare
rapoarte de incercari si certificate de conformitate emise in regim acreditat
si recunoscute.
4.18. Comercializarea de catre agentii economici a materialelor de
exploatare pentru vehicule rutiere, care sunt cuprinse in lista de la cap. 5,
este permisa numai in cazul in care produsul este omologat si/sau certificat de
R.A.R.
4.19. La livrarea componentelor sau a materialelor de exploatare auto de
catre producatorul acestora comerciantului trebuie sa i se puna la dispozitie
din partea producatorului, semnate de persoanele autorizate, declaratia de
conformitate si certificatul de garantie. Agentii economici care
comercializeaza componente si materiale de exploatare pentru vehicule rutiere
sunt obligati ca, la cererea organelor de control si ale A.N.P.C., sa prezinte
documentele mentionate mai sus.
4.20. Agentii economici care comercializeaza materiale de exploatare pentru
vehicule rutiere sunt obligati sa puna la dispozitie institutiilor de control
abilitate ale statului roman toate documentele care sa ateste provenienta
acestora si indeplinirea obligatiei de a obtine certificatul de
omologare/conformitate.
4.21. In cazul comercializarii de materiale de exploatare care sunt partitionate
de comercianti sau de alti agenti economici, altii decat titularul
certificatului de conformitate, ambalajul produsului trebuie sa cuprinda,
suplimentar fata de cele prevazute la pct. 4.16, si informatii privind
titularul certificatului de conformitate, identificarea producatorului si a
ambalatorului. Operatiunea de partitionare si de ambalare trebuie sa se execute
sub supravegherea si cu acordul scris al titularului de certificat de
conformitate, care poarta raspunderea solidar cu ambalatorul pentru
caracteristicile si calitatea produsului astfel comercializat.
4.22. In cazul materialelor de exploatare importate direct de agentii
economici care le comercializeaza, certificarea se va solicita de catre
acestia, urmand sa se desfasoare procedura de certificare pe loturi de produse.
CAP. 5
Lista cuprinzand echipamentele, piesele de schimb si materialele de
exploatare pentru vehicule rutiere, pentru care este necesara
certificarea/omologarea R.A.R.
In cadrul listelor de mai jos literele utilizate in dreptul denumirii
componentei au urmatoarea semnificatie:
A - produs (echipament, piesa de schimb, material de exploatare) care
contribuie la siguranta circulatiei;
B - produs (echipament, piesa de schimb, material de exploatare) care
contribuie la protectia mediului;
C - produs (echipament, piesa de schimb, material de exploatare) avand
caracteristicile tehnice descrise in acordurile internationale, regulamentele
E.C.E. - O.N.U., directivele C.E.E./C.E., standardele romane sau internationale
si de reglementarile nationale.
5.1. Componente destinate utilizarii ca piese de schimb in cadrul
instalatiilor de franare
_______________________________________________________
Denumirea componentei A B C
_______________________________________________________
echipamente din cadrul instalatiilor de X
franare hidraulice (pompa centrala,
repartitor, cilindri, etrier)
echipamente din cadrul instalatiilor X
de franare pneumatice (robinet principal,
regulator, supape, distribuitor)
segmenti (placute sau saboti) de frana X X X
discuri de frana X
tamburi de frana X
furtunuri de frana X X
garnituri de frana (cauciuc) X X
cabluri de frana X
______________________________________________________
5.2. Componente destinate utilizarii ca piese de schimb in cadrul
sistemului de directie
_______________________________________________________
Denumirea componentei A B C
_______________________________________________________
caseta de directie X
leviere de directie X
volan X
echipament hidraulic servodirectie X
coloana de directie X
bare si bielete de directie X
planetare X
pivoti, capete de bara, articulatii X
sferice, rotule
______________________________________________________
5.3. Componente destinate utilizarii ca piese de schimb in cadrul
instalatiei de iluminare si semnalizare luminoasa
_______________________________________________________
Denumirea componentei A B C
_______________________________________________________
faruri X X
faruri de ceata X X
lanterne de directie X X
lanterne de pozitie X X
lanterne stop X X
lanterne de gabarit X X
lanterne de ceata X X
lanterne de mers inapoi X X
becuri X X
catadioptri X X
lanterna pentru iluminarea numarului X X
de inmatriculare
placi de identificare si benzi X X
reflectorizante
lanterne laterale de pozitie X X
lanterne de parcare X X
lampi de ceata spate X X
comenzi si martori luminosi X X
marcaje reflectorizante pentru vehicule X X
grele si remorcile acestora
_______________________________________________________
5.4. Componente destinate utilizarii ca piese de schimb in cadrul
instalatiilor de evacuare
_______________________________________________________
Denumirea componentei A B C
_______________________________________________________
amortizoare de zgomot X X
catalizatori X X
_______________________________________________________
5.5. Componente destinate utilizarii ca piese de schimb in cadrul
instalatiilor anexe la motor
_______________________________________________________
Denumirea componentei A B C
_______________________________________________________
rezervor de combustibil X X
carburatoare, pompa de injectie, pompa X
de benzina
dispozitive depoluante X
ruptor-distribuitor X X
furtunuri si filtre de combustibil X X
dispozitive economizoare de combustibil X
_______________________________________________________
5.6. Componente pentru ansamblul motopropulsor
_______________________________________________________
Denumirea componentei A B C
_______________________________________________________
adaptare alimentare GPL (sau alt tip de X X X
carburant)
set motor si elementele componente X
_______________________________________________________
5.7. Componente destinate utilizarii ca piese de schimb in cadrul
instalatiei electrice
_______________________________________________________
Denumirea componentei A B C
_______________________________________________________
baterii de acumulatori X X
aprindere electronica X
avertizor sonor X X
cronotahograf X
releu de semnalizare X X
stergator de parbriz X X
_______________________________________________________
5.8. Componente in cadrul caroseriilor sau ca elemente ale acestora
_______________________________________________________
Denumirea componentei A B C
_______________________________________________________
parbriz X X
geamuri X X
oglinzi retrovizoare X X
bare de soc X X
bare antiimpanare X X
bare de protectie laterale X X
portbagaje exterioare X X
dispozitive de remorcare X X
centuri de siguranta X X
alarme auto X X
scaune, banchete X X
tetiere X X
air-bag X X
dispozitiv de retinere pentru copii X
triunghi presemnalizare X X
dispozitive speciale de prioritate X X
(girofaruri si lumini fulger)
placi ADR, ATP X
aeroterme si instalatii de dezaburire X
suprastructuri auto X
_______________________________________________________
5.9. Componente destinate utilizarii in cadrul sistemului de rulare
_______________________________________________________
Denumirea componentei A B C
_______________________________________________________
anvelope (inclusiv anvelope nou-resapate) X X
roti X X
arcuri X X
brate suspensie X
rulmenti X
amortizoare X X
bare stabilizatoare X
_______________________________________________________
5.10. Materiale de exploatare destinate utilizarii pe vehicule rutiere
_______________________________________________________
Denumirea componentei A B C
_______________________________________________________
benzina si aditivi pentru benzina X X
motorina si aditivi pentru motorina X X
ulei de motor X X
ulei de transmisie X X
lichid de frana X X
antigel X
gaz petrolier lichefiat (GPL) sau alte X X
tipuri de carburanti auto (GNC)
_______________________________________________________
5.11. Alte produse
_______________________________________________________
Denumirea componentei A B C
_______________________________________________________
casti pentru motociclisti X X
_______________________________________________________
Prescurtari utilizate:
GPL - Gaz petrolier lichefiat
GNC - Gaz natural comprimat
ADR - Transport marfuri periculoase
ATP - Transport marfuri perisabile
CAP. 6
Dispozitii finale si tranzitorii
6.1. Lista cuprinzand componentele si materialele de exploatare pentru
vehicule rutiere de la cap. 5 se actualizeaza in functie de evolutia
reglementarilor legale in domeniu si de evolutia documentelor normative.
Regulile de certificare/omologare si de utilizare a marcii de
certificare/omologare se stabilesc prin procedurile R.A.R.
6.2. Certificatul de conformitate/omologare poate fi de serie sau de lot.
Certificarea/omologarea unui produs fabricat in serie se aplica in cazul in
care solicitantul este producatorul sau reprezentantul sau.
Comercializarea produselor certificate/omologate conform prezentei
metodologii de catre alte persoane juridice decat titularii certificatelor este
posibila numai cu acordul scris al titularului de certificat.
6.2.1. Certificatul de conformitate/omologare are valabilitate maxima de 2
ani.
Se pot acorda certificari/omologari pentru o perioada de 3 luni, 6 luni sau
1 an in urmatoarele cazuri:
a) cand sunt necesare probe de anduranta de lunga durata;
b) cand este necesar controlul strict al produsului certificat/omologat;
c) cand exista suficiente dovezi rezultate din analiza documentatiei
tehnice (comunicari de omologare internationala, certificate de conformitate si
rapoarte de incercari emise in regim acreditat si recunoscute, aprobari de la
constructori de vehicule) care sa permita aceasta, iar incercarile presupun
perioade de timp indelungate.
6.2.2. Daca se constata respectarea premiselor care au stat la baza
certificarii/omologarii initiale, la prelungirea unei certificari/omologari se
pot aplica proceduri simplificate.
6.3. Certificarile/omologarile de lot se acorda pe perioade determinate si
nu implica in mod obligatoriu efectuarea auditului privind capabilitatea
tehnica a furnizorului. Lotul de produse ce se prezinta pentru
certificare/omologare trebuie sa fie fabricat si ambalat.
6.3.1. In cazul produselor de import se accepta certificarea/omologarea
fara ca intreaga cantitate a lotului sa fie disponibila, urmand ca in cazul
acordarii certificarii/omologarii R.A.R. sa efectueze activitati de
supraveghere suplimentare.
6.4. Incercarile realizate in vederea stabilirii conformitatii cu
documentatia de referinta vor fi cele esentiale si trebuie sa acopere
caracteristicile relevante pentru produs.
6.5. Se acorda dreptul de utilizare a marcii de certificare/omologare numai
in cazul in care s-au efectuat toate incercarile prevazute de referential.
6.5.1. Echipamentele, piesele de schimb si materialele utilizate la
vehicule rutiere care contribuie la siguranta circulatiei sau la protectia
mediului (cu exceptia celor livrate in vrac), mentionate la cap. 5,
certificate/omologate R.A.R., vor purta suplimentar un marcaj special de
secretizare. Macheta si modelul marcajului suplimentar de secretizare vor avea
un caracter unitar si vor fi agreate de R.A.R. Obligatia marcarii suplimentare
de secretizare revine titularului de certificat de conformitate/omologare R.A.R.
In vederea sustinerii reclamatiilor ulterioare in cazul aparitiei
deficientelor de calitate titularul certificarii/omologarii va avea in vedere
informarea consumatorilor cu privire la necesitatea pastrarii marcajului
special de autentificare, printr-un mesaj adecvat pe ambalajul produsului.
6.5.2. Materialele de exploatare certificate de R.A.R., din categoria celor
care nu concura la siguranta circulatiei sau la protectia mediului (cu exceptia
celor livrate in vrac), pot fi marcate in mod optional cu marcajul suplimentar
de autentificare.
6.5.3. R.A.R. supravegheaza mentinerea conformitatii produsului
certificat/omologat. Planurile de incercare si incercarile aferente
supravegherilor pot conduce la acordarea dreptului de utilizare a marcii de
certificare/omologare.
6.5.4. La certificarea familiilor de produse se selecteaza incercarile
relevante si esentiale pentru tipurile reprezentative. Dreptul de utilizare a
marcii de certificare/omologare se acorda de R.A.R. numai in cazul in care intreaga
familie de produse este supusa testelor si indeplineste conditiile din
referential.
6.6. Cheltuielile aferente certificarii/omologarii, inclusiv pentru
supravegherea in termenul de valabilitate a documentului de
certificare/omologare, se suporta de catre solicitantii
certificarii/omologarii.
6.7. Raspunderea pentru conservarea caracteristicilor
certificate/omologate, precum si pentru calitatea pieselor de schimb, a
echipamentelor, a componentelor si materialelor de exploatare utilizate la
vehicule rutiere puse in circuitul comercial revine producatorilor,
reprezentantilor acestora sau, dupa caz, comerciantilor. Fac exceptie de la
aceasta regula cazurile in care deficientele de calitate se datoreaza
nerespectarii de catre consumator a instructiunilor de utilizare si pastrare.
6.8. Prezenta metodologie poate fi revizuita si completata in mod periodic,
pe masura introducerii unor noi reglementari in domeniu.
6.9. Documentatiile tehnice de referinta ale certificarilor/omologarilor,
precum si cele conexe acestora vor fi puse la dispozitie R.A.R. de catre
solicitanti.
6.10. Este interzisa comercializarea de echipamente, piese de schimb si
materiale de exploatare destinate a fi utilizate pe vehicule rutiere sub
denumiri care pot crea confuzie, precum si a celor care nu poarta marcajele de
omologare/certificare.
6.11. Pentru produsele care dispun de comunicari de omologare
internationala conform regulamentelor E.C.E - O.N.U. sau directivelor C.E.E.,
certificarea/omologarea R.A.R., precum si etichetarea cu marcajul special de
secretizare nu sunt obligatorii.
6.12. Prezenta metodologie inlocuieste editia 2000 a Metodologiei si
conditiilor tehnice privind certificarea si/sau omologarea echipamentelor,
pieselor de schimb si materialelor utilizate la vehicule rutiere.
CAP. 7
Cerinte minimale pentru asigurarea conformitatii productiei de componente
si materiale de exploatare pentru vehicule rutiere
7.1. Scop
Prezentul document prezinta cerintele pentru sistemul intern de control al
productiei care trebuie stabilit si mentinut de un producator de componente
destinate vehiculelor rutiere in vederea asigurarii conformitatii produselor cu
conditiile specificate pentru tipul de produs omologat si/sau certificat.
7.2. Domeniu de aplicare
Documentul se aplica la auditul calitatii procesului de productie in
vederea omologarii si/sau certificarii componentelor pentru vehicule rutiere,
la auditurile curente de supraveghere, precum si la evaluarea rezultatelor
acestor audituri pentru verificarea indeplinirii de catre producator a
cerintelor pentru asigurarea conformitatii produselor fabricate cu conditiile
specificate.
Auditul calitatii procesului de productie se efectueaza pentru a determina
daca exista facilitatile adecvate (personal si echipamente) pentru controlul
intern al productiei.
Auditurile curente de supraveghere se efectueaza pentru a verifica daca
facilitatile necesare pentru productie si pentru sistemul de control intern
aplicat de producator sunt mentinute si imbunatatite.
7.3. Documente de referinta
7.3.1. SR ISO 8402:1995, Managementul calitatii si asigurarea calitatii.
Vocabular.
7.3.2. SR EN ISO 9002:1995, Sistemele calitatii. Model pentru asigurarea
calitatii in productie, montaj si service.
7.3.3. SR EN ISO 9003:1995, Sistemele calitatii. Model pentru asigurarea
calitatii in inspectii si incercari finale.
7.3.4. PS - E100 - 01, Omologarea de tip pentru circulatia pe drumurile
publice din Romania.
7.4. Terminologie. Abrevieri
Termenii utilizati in prezentul document sunt definiti in documentele de
referinta mentionate la cap. 4.
7.5. Cerinte pentru asigurarea conformitatii
7.5.1. Generalitati
Producatorul de componente pentru vehicule rutiere trebuie sa demonstreze
ca poseda facilitatile necesare si ca are stabilite proceduri sau metode
adecvate pentru un control eficace al productiei, care sa asigure conformitatea
productiei curente cu tipul de produs omologat si/sau certificat.
Controlul intern al fabricatiei comporta tehnici operationale si masuri
necesare pentru mentinerea calitatii produsului fabricat. Toate facilitatile,
echipamentul si personalul trebuie sa fie disponibile pentru a realiza
inspectiile si incercarile necesare.
Cerintele pentru sistemul de control intern al productiei includ
urmatoarele elemente:
- organizare si resurse;
- controlul documentatiei;
- controlul produselor aprovizionate;
- identificarea si trasabilitatea produselor;
- controlul proceselor si al produselor neconforme;
- inspectii si incercari;
- controlul echipamentelor de inspectie si incercare;
- manipularea, ambalarea, depozitarea, conservarea si livrarea vehiculelor;
- metode statistice de control (atunci cand este cazul).
7.5.2. Organizare si resurse
7.5.2.1. Producatorul trebuie sa defineasca responsabilitatea, autoritatea
si interdependenta personalului care conduce, efectueaza si verifica
activitatile care influenteaza calitatea.
Conducatorii unitatilor de productie/ambalare/comercializare, precum si
administratorii firmelor care solicita certificarea/omologarea sunt obligati sa
indeplineasca conditia de onorabilitate si, la cerere, sa puna la dispozitie
R.A.R. dovezile aferente.
7.5.2.2. Producatorul trebuie sa identifice conditiile referitoare la
resurse si sa asigure facilitatile adecvate, respectiv echipamente de
productie, de inspectie si de incercare, precum si personal instruit pentru
activitatile de executie si verificare.
7.5.2.3. Producatorul trebuie sa defineasca si sa documenteze modul in care
vor fi satisfacute conditiile specificate pentru produsul fabricat.
7.5.2.4. In scopul satisfacerii conditiilor specificate pentru produsul
fabricat producatorul trebuie sa ia in considerare, dupa caz, urmatoarele activitati:
- asigurarea mijloacelor de control al proceselor, al echipamentelor
(inclusiv al echipamentelor de inspectie si incercare), al dispozitivelor si al
tuturor resurselor si competentelor necesare pentru realizarea conformitatii
produselor fabricate cu tipul omologat si/sau certificat;
- asigurarea compatibilitatii procesului de productie, a montajului,
service si a procedurilor sau metodelor de inspectie si de incercare cu
documentatia aplicabila;
- efectuarea verificarilor adecvate in etapele corespunzatoare de fabricare
a produsului;
- stabilirea criteriilor de acceptare pentru toate caracteristicile si
conditiile, inclusiv a criteriilor care contin un element subiectiv;
- elaborarea planurilor calitatii;
- elaborarea inregistrarilor calitatii.
7.5.2.5. Periodic producatorul trebuie sa analizeze rezultatele obtinute si
sa revizuiasca metodele sau procedurile aplicate pentru a asigura continua lor
adecvare si pentru a preveni aparitia neconformitatilor. Analiza trebuie sa tina
seama de neconformitatile inregistrate in timpul inspectiilor si al
incercarilor produselor fabricate si produselor aprovizionate, precum si de
reclamatiile cu privire la calitatea produselor.
7.5.3. Controlul documentatiei
7.5.3.1. Producatorul trebuie sa asigure documentatia necesara pentru
sustinerea activitatilor de aprovizionare, productie, inspectie si incercari,
livrare, dupa cum este cazul.
7.5.3.2. Documentatia trebuie sa cuprinda:
- documentatia tehnica de executie pentru produs (conform STAS 6269 -
1990);
- documente externe (standarde etc.);
- planuri de control al procesului de productie;
- proceduri sau metode adecvate de inspectii si incercari pe tot fluxul de
fabricatie;
- proceduri sau metode adecvate de verificare periodica a echipamentelor de
inspectie si incercare;
- instructiuni de lucru.
7.5.3.3. Producatorul trebuie sa efectueze un control adecvat al
documentatiei referitoare la produs pentru a asigura conformitatea acesteia cu
conditiile specificate. Documentele trebuie analizate si aprobate de personal
autorizat inainte de emitere. Controlul documentatiei trebuie sa asigure ca:
- se utilizeaza numai editiile in vigoare ale documentelor;
- documentele sunt disponibile la locurile unde sunt necesare;
- modificarile documentelor sunt efectuate numai de personal autorizat,
conform unor proceduri sau metode stabilite.
7.5.4. Controlul produselor aprovizionate
7.5.4.1. Producatorul trebuie sa stabileasca si sa aplice proceduri sau
metode adecvate pentru controlul produselor aprovizionate, astfel incat acestea
sa corespunda conditiilor specificate. Tipul si amploarea controlului efectuat
de producatorul componentei asupra subcontractantilor trebuie sa depinda de
tipul produsului si de capabilitatea si performantele subcontractantilor,
demonstrate anterior. Producatorul trebuie sa evalueze si sa selecteze
subcontractantii pe baza aptitudinii acestora de a satisface conditiile
contractuale.
7.5.4.2. Comenzile de aprovizionare ale producatorului vehiculului trebuie
sa descrie clar produsele solicitate pentru a permite controlul conformitatii
acestora cu conditiile specificate. Produsele neconforme din loturile
aprovizionate trebuie tratate in acelasi mod ca si produsele neconforme, identificate
pe fluxul de fabricatie al producatorului vehiculului.
7.5.5. Identificarea si trasabilitatea produselor
Producatorul trebuie sa identifice loturile de produse prin mijloace
adecvate, incepand de la receptie, pe parcursul tuturor etapelor de productie,
montaj si service.
7.5.6. Controlul proceselor
Producatorul trebuie sa se asigure ca procesele de productie se desfasoara
in conditii controlate. Conditiile controlate trebuie sa includa:
- instructiuni de lucru documentate, care definesc modul de productie, de
montaj si de service, si echipamentele necesare;
- monitorizarea si controlul parametrilor proceselor si al
caracteristicilor produselor, dupa caz;
- calificarea proceselor si echipamentelor, dupa caz;
- mentenanta corespunzatoare a echipamentelor, pentru a asigura
capabilitatea permanenta a proceselor;
- calificarea corespunzatoare a personalului.
7.5.7. Inspectii si incercari
7.5.7.1. Producatorul trebuie sa verifice daca sunt satisfacute conditiile
specificate pentru produsul fabricat. In acest scop este necesar:
- sa verifice ca materialele, reperele si subansamblurile care intra in
componenta produsului sa fie conforme cu conditiile specificate;
- sa stabileasca si sa aplice proceduri sau metode adecvate pentru
efectuarea inspectiilor si incercarilor pe tot fluxul de productie;
- sa asigure personal instruit, conditii de mediu si echipamente adecvate
pentru inspectiile si incercarile efectuate.
7.5.7.2. Producatorul trebuie sa indice prin mijloace adecvate
conformitatea sau neconformitatea componentei fabricate in ceea ce priveste
inspectiile si incercarile. Producatorul trebuie sa mentina inregistrari care
fac dovada ca produsul iesit de pe fluxul de fabricatie a fost admis la inspectia
si incercarile efectuate in conformitate cu planul calitatii sau cu procedurile
documentate.
7.5.8. Controlul produsului neconform
Producatorul trebuie sa stabileasca si sa aplice proceduri sau metode
adecvate de tratare a neconformitatilor fata de conditiile stabilite.
Procedurile sau metodele respective trebuie sa indice actiunile necesare pentru
identificarea, documentarea, izolarea, analizarea si tratarea produsului
neconform. Trebuie mentinute inregistrari cu privire la neconformitatile
inregistrate si la modul lor de tratare.
7.5.9. Controlul echipamentelor de inspectie, masurare si incercare
7.5.9.1. Producatorul vehiculului trebuie sa asigure echipamentul adecvat
de inspectie, masurare si incercare pentru efectuarea masurarilor necesare si a
capabilitatii de masurare.
7.5.9.2. Echipamentele de inspectie, masurare si incercare ce pot influenta
calitatea produsului trebuie verificate, etalonate si ajustate la intervale
prestabilite sau inainte de utilizare, in raport cu echipamentele certificate
care au trasabilitate la etaloane recunoscute. Stadiul verificarii/etalonarii
trebuie identificat prin mijloace adecvate.
7.5.9.3. Producatorul de componente pentru vehicule rutiere trebuie sa
asigure conditiile de mediu adecvate pentru verificarile si etalonarile care se
efectueaza. Producatorul trebuie sa mentina inregistrarile referitoare la
etalonarea si verificarea echipamentelor de inspectie, masurare si incercare.
7.5.10. Manipularea, ambalarea, depozitarea si livrarea produselor
Producatorul de componente trebuie sa stabileasca proceduri sau metode
adecvate pentru manipularea, ambalarea, depozitarea si livrarea produselor
fabricate pentru a asigura conformitatea cu conditiile specificate si pentru a
preveni deteriorarea acestora.
7.5.11. Tehnici statistice
In functie de volumul fabricatiei producatorul de componente pentru
vehicule rutiere trebuie sa defineasca si sa aplice tehnici statistice pentru
controlul si verificarea capabilitatii proceselor si/sau ale caracteristicilor
adecvate ale reperelor ce intra in componenta produsului.
7.5.12. Prezentele conditii minimale pentru asigurarea conformitatii
productiei de componente si materiale de exploatare pentru vehicule rutiere pot
fi modificate prin procedurile de certificare R.A.R.