ORDONANTA
URGENTA Nr. 71 din 30 iunie 2010
privind stabilirea
strategiei pentru mediul marin
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 452 din 2 iulie 2010
Având în vedere necesitatea adoptării unor măsuri
urgente pentru elaborarea şi promovarea unei legislaţii în domeniul mediului
marin,
ţinând cont de obligaţiile asumate de România la
momentul aderării la Uniunea Europeană şi având în vedere prevederile
Tratatului de aderare a României la Uniunea Europeană, ratificat prin Legea nr.
157/2005, precum şi prevederile tratatelor de instituire a Comunităţilor
Europene referitoare la actele adoptate de Comisie şi de Consiliu şi la
modalităţile de aplicare a acestora în sistemul de drept naţional,
luând în considerare faptul că Directiva 2008/56/CE a
Parlamentului European şi a Consiliului din 17 iunie 2008 de instituire a unui
cadru de acţiune comunitară în domeniul politicii privind mediul marin
(Directiva-cadru „Strategia pentru mediul marin") are ca termen de
transpunere în legislaţia naţională data de 15 iulie 2010, iar necesitatea
transpunerii corecte şi complete vizează interesul public,
având în vedere faptul că neadoptarea în regim de
urgenţă a acestor măsuri conduce la prejudicii importante pentru România prin
declanşarea procedurii de infrigement şi aplicarea de sancţiuni pecuniare, în
conformitate cu legislaţia Uniunii Europene, cu consecinţe grave asupra
bugetului de stat,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Obiectivul
Art. 1. - (1) Prezenta ordonanţă de urgenţă are
ca obiectiv stabilirea strategiei pentru mediul marin, care prevede măsurile
necesare pentru a obţine sau a menţine starea ecologică bună a mediului marin,
cel mai târziu până în anul 2020, denumită în continuare strategia marină.
(2) In acest scop, autoritatea publică centrală din
domeniul apelor elaborează şi implementează strategia marină pentru:
a) protecţia şi conservarea mediului marin, prevenirea
deteriorării acestuia sau, dacă este posibil, refacerea ecosistemelor marine în
zonele în care acestea au fost afectate;
b) prevenirea şi reducea aportului de elemente externe
în mediul marin, în vederea eliminării treptate a poluării, astfel cum este
definită la art. 3 pct. 8, cu condiţia să se asigure că nu sunt impacturi sau
riscuri semnificative pentru biodiversitatea marină, ecosistemele marine,
sănătatea umană sau utilizările legale ale mării.
(3) Strategia marină are la bază abordarea ecosistemică
pentru gestionarea activităţilor umane, fapt ce asigură că presiunea totală
rezultată din aceste activităţi este menţinută la un nivel compatibil cu
realizarea unei stări ecologice bune şi, de asemenea, că nu este compromisă
capacitatea ecosistemelor marine de a reacţiona la schimbările induse de om,
făcând posibilă totodată o utilizare durabilă a bunurilor şi a serviciilor
marine de către generaţiile prezente şi cele viitoare.
(4) Prezenta ordonanţă de urgenţă contribuie la
întărirea coerenţei dintre diferitele politici, acorduri şi măsuri legislative
în domeniul mediului marin şi urmăreşte să asigure integrarea activităţilor din
acest domeniu.
Domeniul de aplicare
Art. 2. - (1) Prezenta ordonanţă de urgenţă se aplică
apelor marine, astfel cum sunt definite la art. 3 pct. 1, şi ia în considerare
efectele transfrontiere asupra calităţii mediului marin al ţărilor nemembre ale
Uniunii Europene (UE) din aceeaşi regiune marină.
(2) Prezenta ordonanţă de urgenţă nu se aplică
activităţilor al căror obiectiv unic este apărarea sau securitatea naţională.
Cu toate acestea, autoritatea publică centrală din domeniul apelor trebuie să
se asigure că aceste activităţi sunt compatibile cu obiectivele legii, în
măsura în care acest lucru este posibil şi realizabil.
Definiţii
Art. 3. - Pentru aplicarea prezentei ordonanţe de
urgenţă, termenii şi expresiile de mai jos semnifică după cum urmează:
1. ape marine:
a) apele, fundul mării şi subsolul marin situate în
partea exterioară a liniei de bază care este limita de măsurare a întinderii
apelor teritoriale ce se extind până la extremitatea zonei în care România
deţine şi/sau îşi exercită jurisdicţia, conform Legii nr. 17/1990 privind
regimul juridic al apelor maritime interioare, al mării teritoriale, al zonei
contigue şi al zonei economice exclusive ale României, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, şi Legii nr. 110/1996 privind
ratificarea Convenţiei Naţiunilor Unite asupra dreptului mării, încheiată la
Montego Bay (Jamaica) la 10 decembrie 1982, şi aderarea la Acordul referitor la
aplicarea părţii a XI-a a Convenţiei Naţiunilor Unite asupra dreptului mării,
încheiat la New York la 28 iulie 1994;
b) apele costiere, aşa cum sunt definite la pct.
10 din anexa nr. 1 la Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi
completările ulterioare, fundul şi subsolul acestora, în măsura în care unele
aspecte specifice ale stării ecologice a mediului marin nu au fost abordate în
legea menţionată sau în alte acte normative;
2. regiune marină - regiunea prevăzută la art. 4
şi subregiunile acestei sunt definite în scopul facilitării punerii în aplicare
a prezentului act normativ şi sunt determinate pe baza caracteristicilor
hidrologice, oceanografice şi biogeografice;
3. strategie marină - strategia care trebuie
elaborată şi pusă în practică pentru fiecare regiune sau subregiune marină
vizată, potrivit prevederilor art. 5;
4. stare ecologică - starea generală a mediului
în apele marine, ţinându-se cont de structura, funcţia şi procesele
componentelor ecosistemelor marine, împreună cu factorii naturali fiziografici,
geografici, biologici, geologici şi climatici, precum şi de condiţiile fizice,
acustice şi chimice care rezultă în special din activitatea umană desfăşurată
în cadrul sau în afara zonei în cauză;
5. stare ecologică bună - starea ecologică a
apelor marine, care se defineşte prin diversitatea ecologică şi dinamica
oceanelor şi a mărilor, care sunt curate, în bună stare sanitară şi productive,
caracteristici ce depind de factorii intrinseci şi printr-o utilizare durabilă
a mediului marin, salvgardându-se astfel potenţialul acestuia pentru
utilizările şi activităţile generaţiilor actuale şi viitoare, şi anume:
a) structura, funcţiile şi procesele componentelor
ecosistemelor marine, care împreună cu factorii fiziografici, geografici,
geologici şi climatici permit acestor ecosisteme să îşi păstreze întreaga
funcţionalitate şi capacitate de rezistenţă la schimbările ecologice induse de
om. Speciile şi habitatele marine sunt protejate, este prevenit declinul
biodiversităţii datorat intervenţiei omului şi funcţionarea diferitelor
componente biologice este în echilibru;
b) proprietăţile hidromorfologice, fizice şi chimice
ale ecosistemelor, inclusiv acele proprietăţi care rezultă din activităţile
umane din zona în cauză, susţin ecosistemele. Introducerea în mediul marin de
substanţe şi de energie rezultate din activităţile umane, inclusiv zgomotul, nu
provoacă efecte poluante. Starea ecologică bună este determinată la nivelul
regiunii sau subregiunii marine, prevăzute la art. 4, pe baza descriptorilor
calitativi prevăzuţi în anexa nr. 1. Se pune în aplicare o gestionare adaptată
la condiţiile de mediu şi care are la bază abordarea ecosistemică cu scopul
atingerii unei stări ecologice bune;
6. criterii - caracteristicile tehnice
particulare care sunt strâns legate de descriptorii calitativi;
7. obiectiv de mediu - descrierea calitativă şi
cantitativă a stării dorite pentru diferitele componente ale apelor marine,
precum şi a presiunilor şi a impacturilor exercitate asupra lor, în fiecare
regiune şi subregiune marină. Obiectivele de mediu sunt stabilite în
conformitate cu art. 10;
8. poluare - introducerea directă sau indirectă
în mediul marin, ca urmare a activităţilor umane, de substanţe şi energie,
inclusiv surse sonore submarine care rezultă din activităţi umane, care produc
sau sunt susceptibile să producă efecte nocive, cum ar fi deteriorarea
resurselor vii şi a ecosistemelor marine, inclusiv pierderea biodiversităţii,
riscuri pentru sănătatea umană, obstacole pentru activităţi maritime, inclusiv
pentru pescuit, turism şi agrement, precum şi pentru alte utilizări legale ale
mării, provoacă alterarea calităţii apelor marine din punctul de vedere al
utilizării acestora şi reducerea facilităţilor de agrement ale mediului marin
sau, în general, afectează utilizarea durabilă a bunurilor şi a serviciilor
marine;
9. cooperare regională - cooperarea şi
coordonarea activităţilor între statele membre ale UE şi, ori de câte ori este
posibil, între state membre şi ţări nemembre ale UE, care împart aceeaşi
regiune sau subregiune marină, cu scopul de a elabora şi de a pune în aplicare
strategii marine;
10. convenţie privind mările regionale - orice
convenţie sau acord internaţional împreună cu organismele lor de conducere,
încheiată/încheiat în scopul protecţiei mediului marin din regiunile marine
menţionate la art. 4, cum ar fi Convenţia pentru protecţia mediului marin din
zona Mării Baltice, Convenţia privind protecţia mediului marin al Atlanticului de
Nord-Est şi Convenţia privind protecţia mediului marin şi a zonei de coastă a
Mării Mediterane, Convenţia privind protecţia Mării Negre împotriva poluării.
Regiunile marine
Art. 4. - (1) Atunci când pune în aplicare
obligaţiile care îi revin în temeiul prezentei ordonanţe de urgenţă,
autoritatea publică centrală din domeniul apelor are în vedere în mod
corespunzător faptul că apele marine aflate sub suveranitatea sau jurisdicţia
sa fac parte integrantă din regiunea marină Marea Neagră.
(2) Autoritatea publică centrală din domeniul apelor
notifică Comisiei Europene cu privire la subdiviziunile apelor marine până la
data de 15 iulie 2010.
Strategia marină
Art. 5. -(1) Autoritatea publică centrală din
domeniul apelor elaborează, pentru regiunea Marea Neagră, strategia marină
aplicabilă apelor sale marine, conform planului de acţiune prevăzut la alin.
(3) lit. a) şi b).
(2) Autoritatea publică centrală din domeniul apelor,
în cadrul strategiei marine pe care o implementează, cooperează cu alte state
membre ale UE din bazinul Mării Negre, precum şi cu statele semnatare ale
Convenţiei privind protecţia Mării Negre împotriva poluării, pentru a adopta
măsurile cerute în scopul realizării obiectivelor acesteia.
(3) Pentru a se asigura o abordare comună în realizarea
stării ecologice bune, coerenţa şi coordonarea activităţilor din regiunea Mării
Negre, la implementarea strategiei marine se are în vedere următorul plan de
acţiune:
a) pregătirea activităţii, care se realizează după cum
urmează:
(i) evaluarea iniţială, care trebuie efectuată până la
data de 15 iulie 2012, a stării ecologice actuale a apelor teritoriale şi a
impactului de mediu al activităţilor umane asupra acestor ape, în conformitate
cu prevederile art. 8;
(ii) evaluarea, efectuată până la data de 15 iulie
2012, a stării ecologice bune pentru apele marine, în conformitate cu
prevederile art. 9 alin. (1);
(iii) stabilirea, până la data de 15 iulie 2012, a unui
set de obiective de mediu şi de indicatori asociaţi, în conformitate cu prevederile
art. 10 alin. (1);
(iv) elaborarea şi punerea în aplicare, până la data de
15 iulie 2014, în lipsa dispoziţiilor contrare ale legislaţiei din domeniu, a
unui program de monitorizare în vederea evaluării continue şi a actualizării
periodice a obiectivelor, în conformitate cu prevederile art. 11 alin. (1);
b) programul de măsuri, care se realizează după cum
urmează:
(i) elaborarea, cel mai târziu până în anul 2015, a
unui program de măsuri destinat să asigure realizarea sau menţinerea stării
ecologice bune, potrivit prevederilor art. 13 alin. (1)-(3);
(ii) punerea în aplicare, cel mai târziu până în anul
2016, a programului prevăzut la pct. (i), în conformitate cu prevederile art.
12 alin. (10).
(4) In cazul în care starea ecosistemelor din regiunea
Mării Negre este atât de critică încât necesită o acţiune urgentă, autoritatea
publică centrală din domeniul apelor împreună cu statele membre ale UE care au
graniţă în această regiune vor elabora un plan de acţiune în conformitate cu
alin. (1) şi vor prevedea lansarea anticipată a unui program de măsuri, precum
şi posibile măsuri de protecţie mai stricte, cu condiţia ca acestea să nu
împiedice realizarea stării ecologice bune în altă zonă a regiunii marine. Ca
urmare a situaţiei la care face referire alin. (3), statele membre în cauză
informează Comisia Europeană cu privire la programul lor revizuit şi acţionează
în consecinţă.
Cooperarea regională
Art. 6. - (1) In vederea realizării coordonării
prevăzute la art. 5 alin. (2), autoritatea publică centrală din domeniul apelor
utilizează, în măsura în care acest lucru este posibil şi oportun, prevederile
Legii nr. 98/1992 pentru ratificarea Convenţiei privind protecţia Mării Negre
împotriva poluării, semnată la Bucureşti la 21 aprilie 1992, prin care ţările
riverane Mării Negre se angajează să protejeze şi să conserve mediul marin,
precum şi alte structuri instituţionale regionale existente în materie de
cooperare.
(2) Pentru implementarea strategiei marine în regiunea
Mării Negre, autoritatea publică centrală din domeniul apelor depune toate
eforturile utilizând forurile internaţionale competente, inclusiv mecanismele
şi structurile stipulate în Legea nr. 98/1992, pentru a-şi coordona acţiunile
cu ţările nemembre ale UE care au suveranitate sau jurisdicţie asupra apelor
din aceeaşi regiune. In acest context, autoritatea publică centrală din
domeniul apelor se bazează, în măsura în care este posibil, pe programele şi
activităţile relevante existente elaborate în cadrul structurilor rezultate din
Legea nr. 98/1992 şi acorduri bilaterale încheiate cu ţările riverane regiunii
Mării Negre.
(3) Coordonarea şi cooperarea sunt extinse, atunci când
este cazul, la toate statele membre ale UE situate în bazinul regiunii marine
Marea Neagră, inclusiv ţările fără ieşire la mare, pentru a permite statelor
membre UE situate în această regiune să îşi îndeplinească obligaţiile,
utilizând structurile de cooperare prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă
şi de Legea nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare.
Autorităţile competente
Art. 7. - (1) Autorităţile competente pentru
implementarea strategiei marine sunt prevăzute în tabelul nr. 1 din anexa nr.
2.
(2) Autoritatea publică centrală din domeniul apelor
transmite Comisiei Europene lista autorităţilor competente prevăzute la alin.
(1) împreună cu informaţiile prevăzute în anexa nr. 2, până la data de 15
ianuarie 2011.
(3) Autoritatea publică centrală din domeniul apelor
este autoritatea responsabilă cu cooperarea şi coordonarea regională în
conformitate cu prevederile art. 6.
(4) Autoritatea publică centrală din domeniul apelor
transmite Comisiei Europene lista cu autorităţile competente, care fac parte
din organisme internaţionale care sunt relevante în procesul de implementare al
strategiei marine şi care sunt prevăzute în tabelul nr. 2 din anexa nr. 2.
(5) Autoritatea publică centrală din domeniul apelor
informează Comisia Europeană cu privire la orice modificări ale informaţiilor
comunicate în baza alin. (2) în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a
unei asemenea modificări.
CAPITOLUL II
Pregătirea, prima componentă a planului de acţiune
Evaluarea
Art. 8. - (1) Autoritatea publică centrală din domeniul
apelor evaluează starea iniţială a apelor sale marine, ţinând cont de datele
existente, atunci când acestea sunt disponibile şi care cuprind următoarele
elemente:
a) analiza particularităţilor, a caracteristicilor
esenţiale şi a stării ecologice a acestor ape în momentul evaluării, bazate pe
lista orientativă a caracteristicilor enumerate în tabelul nr. 1 din anexa nr.
3, acoperind caracteristicile fizice şi chimice, tipurile de habitat,
trăsăturile biologice şi hidromorfologia;
b) analiza presiunilor şi a impacturilor predominante,
inclusiv cele care rezultă din activităţi umane, care influenţează starea
ecologică a acestor ape, analiză care:
(i) se bazează pe lista orientativă a elementelor
enumerate în tabelul nr. 2 din anexa nr. 3 şi cuprinde aspectele calitative şi
cantitative ale efectelor cumulate ale diverselor presiuni, precum şi
tendinţele previzibile;
(ii) cuprinde principalele efecte cumulative şi
sinergice; şi
(iii) ia în considerare evaluările relevante care au
fost efectuate în conformitate cu legislaţia în vigoare;
c) analiza economică şi socială a utilizării acestor
ape şi a costurilor degradării mediului marin.
(2) Analizele prevăzute la alin. (1) ţin cont de
elementele privind apele costiere, tranzitorii şi teritoriale aflate sub
incidenţa dispoziţiilor Legii nr. 107/1996, cu modificările şi completările
ulterioare. Acestea iau în considerare sau au drept bază şi alte evaluări
relevante, precum cele efectuate în colaborare cu celelalte ţări din cadrul
convenţiilor privind mările regionale sau se bazează pe acestea, astfel încât
să realizeze o evaluare globală a stării mediului marin.
(3) In cursul pregătirii evaluării prevăzute la alin.
(1), autoritatea publică centrală din domeniul apelor se asigură că, prin
coordonarea stabilită în conformitate cu prevederile art. 5 şi 6:
a) metodologia de evaluare este armonizată în regiunea
marină Marea Neagră;
b) sunt luate în considerare impactul şi
caracteristicile transfrontieră.
Determinarea stării ecologice bune
Art. 9. - (1) Autoritatea publică centrală din domeniul
apelor, ţinând seama de rezultatele evaluării iniţiale realizate potrivit
prevederilor art. 8 alin. (1), stabileşte pentru apele marine proprii un set de
caracteristici corespunzătoare unei stări ecologice bune, pe baza
descriptorilor calitativi prevăzuţi în anexa nr. 1. In elaborarea acestui set
se iau în considerare elementele orientative prevăzute în tabelul nr. 1 din
anexa nr. 3 şi în special de caracteristicile fizice şi chimice, tipurile de
habitat, de caracteristicile biologice şi hidromorfologie. De asemenea, se ţine
cont şi de presiunile şi impacturile produse de activităţile umane în regiunea
marină Marea Neagră, luând în considerare listele orientative prevăzute în
tabelul nr. 2 din anexa nr. 3.
(2) Autoritatea publică centrală din domeniul apelor
notifică Comisiei Europene rezultatele evaluării realizate conform art. 8 alin.
(1), precum şi rezultatele determinării efectuate conform alin. (1), în termen
de 3 luni de la finalizarea acesteia din urmă.
Stabilirea obiectivelor de mediu
Art. 10. - (1) Autoritatea publică centrală din
domeniul apelor, pe baza evaluării iniţiale realizate în temeiul art. 8 alin.
(1), stabileşte pentru apele marine teritoriale un set complet de obiective de
mediu şi de indicatori relevanţi în scopul de a orienta eforturile în vederea
atingerii stării ecologice bune a mediului marin, luând în considerare lista
orientativă de presiuni şi impacturi prezentată în tabelul nr. 2 din anexa nr.
3, precum şi din lista orientativă de caracteristici prevăzută în anexa nr. 4.
La stabilirea obiectivelor şi a indicatorilor respectivi se ţine cont de
continuitatea aplicării pentru aceleaşi ape a obiectivelor de mediu relevante
existente, stabilite la nivel naţional, comunitar sau internaţional, asigurând
compatibilitatea reciprocă a acestor obiective şi luarea în considerare, de
asemenea, pe cât acest lucru este posibil, a impacturilor transfrontiere
semnificative şi a caracteristicilor transfrontiere.
(2) Autoritatea publică centrală din domeniul apelor
notifică Comisiei Europene obiectivele de mediu prevăzute la alin. (1) în
termen de 3 luni de la stabilirea acestora.
Programe de monitorizare
Art. 11. - (1) Autoritatea publică centrală din
domeniul apelor, pe baza evaluării iniţiale realizate conform art. 8 alin. (1),
elaborează programul de monitorizare în vederea evaluării permanente a stării
ecologice a apelor sale marine, pe baza listelor indicative de elemente
enumerate în anexa nr. 3 şi a listei prevăzute în anexa nr. 5 şi în funcţie de
obiectivele de mediu stabilite în conformitate cu art. 10. Autoritatea
competentă pune în aplicare programul de monitorizare. Programele de
monitorizare sunt compatibile în cadrul regiunii marine Marea Neagră şi se
bazează pe dispoziţiile relevante în materie de evaluare şi de monitorizare
stabilite prin Legea nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare,
inclusiv Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor
naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei
sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare, sau în temeiul
acordurilor internaţionale şi sunt compatibile cu aceste dispoziţii.
(2) România împreună cu statele membre ale UE cu care
împarte aceeaşi regiune marină elaborează programul de monitorizare în
conformitate cu alin. (1) şi se asigură că:
a) metodele de monitorizare sunt compatibile în
regiunea marină în cauză, pentru a facilita compararea rezultatelor
monitorizării;
b) sunt luate în considerare impactul şi
caracteristicile transfrontieră relevante.
(3) Autoritatea publică centrală din domeniul apelor
notifică Comisiei Europene programele de monitorizare prevăzute la alin. (1) în
termen de 3 luni de la elaborarea lor.
CAPITOLUL III
Programul de măsuri, a doua componentă a planului de
acţiune
Programul de măsuri
Art. 12. - (1) Pentru regiunea marină Marea Neagră,
autoritatea publică centrală din domeniul apelor identifică, conform art. 9
alin. (1), măsurile necesare pentru a atinge sau pentru a menţine starea
ecologică bună în apele sale marine. Aceste măsuri se elaborează pe baza
evaluării iniţiale realizate în baza art. 8 alin. (1), având în vedere
obiectivele de mediu stabilite în temeiul art. 10 alin. (1) şi ţinând cont de
tipurile de măsuri enumerate în anexa nr. 6.
(2) Autoritatea publică centrală din domeniul apelor
integrează măsurile elaborate în temeiul alin. (1) într-un program de măsuri,
ţinând cont de măsurile relevante din Legea nr. 107/1996, cu modificările şi
completările ulterioare, Hotărârea Guvernului nr. 188/2002 pentru aprobarea
unor norme privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate,
cu modificările şi completările ulterioare, Hotărârea Guvernului nr. 546/2008
privind gestionarea calităţii apei de îmbăiere, de viitoarea legislaţie din
domeniul protecţiei apelor, precum şi de acordurile internaţionale la care
România este parte.
(3) Autoritatea publică centrală din domeniul apelor,
în stabilirea unui program de măsuri conform alin. (2), trebuie să ţină cont de
dezvoltarea durabilă şi în special de repercusiunile sociale şi economice ale
măsurilor prevăzute. In scopul acordării de asistenţă autorităţii sau
autorităţilor competente menţionate la art. 7 în vederea realizării
obiectivelor lor într-o manieră integrată, autoritatea publică centrală din
domeniul apelor poate identifica sau înfiinţa cadrul administrativ pentru a
putea beneficia de pe urma unei interacţiuni de acest fel. Autoritatea publică
centrală din domeniul apelor se asigură că măsurile sunt rentabile şi
realizabile din punct de vedere tehnic şi efectuează, înainte de introducerea
oricărei noi măsuri, o evaluare a impactului acesteia, inclusiv analiza
cost-beneficiu.
(4) Programul prevăzut la alin. (2) cuprinde măsuri de
protecţie spaţială, ce fac referire la reţelele coerente şi reprezentative de
zone marine protejate, cuprinzând în mod adecvat diversitatea ecosistemelor
componente, ca de exemplu zonele speciale de conservare prevăzute în Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, cu modificările şi completările
ulterioare, astfel cum au fost convenite de acordurile internaţionale sau
regionale la care România este parte.
(5) In cazul în care autoritatea publică centrală din
domeniul apelor consideră că gestionarea unei activităţi umane la nivel
comunitar sau internaţional ar putea avea un impact semnificativ asupra
mediului marin, în special în zonele menţionate la alin. (4), se va adresa, în
mod individual sau împreună cu alt stat membru, autorităţii competente sau
organizaţiei internaţionale corespunzătoare în vederea examinării şi a unei
eventuale adoptări a unor măsuri care ar putea fi necesare pentru realizarea
obiectivelor prezentei ordonanţe de urgenţă, pentru a permite menţinerea sau,
după caz, refacerea integrităţii, structurii şi funcţionării ecosistemelor.
(6) Autoritatea publică centrală din domeniul apelor
pune la dispoziţia publicului informaţiile corespunzătoare privind zonele
prevăzute la alin. (4) şi (5) pentru regiunea marină Marea Neagră nu mai târziu
de anul 2013.
(7) Autoritatea publică centrală din domeniul apelor
indică în programul de măsuri modalităţile de punere în aplicare a acestuia şi
modul în care acesta contribuie la realizarea obiectivelor de mediu stabilite
în temeiul art. 10 alin. (1).
(8) Autoritatea publică centrală din domeniul apelor
examinează implicaţiile programului de măsuri pentru apele aflate dincolo de
apele sale marine teritoriale în scopul diminuării riscului unor efecte
negative şi, dacă este posibil, în vederea realizării unui impact pozitiv
asupra apelor în cauză.
(9) Autoritatea publică centrală din domeniul apelor
notifică Comisiei Europene, precum şi celorlalte state membre ale UE interesate
programul de măsuri, în termen de 3 luni de la elaborarea acestuia.
(10) Autoritatea publică centrală din domeniul apelor
urmăreşte ca programul de măsuri să fie operaţional în termen de un ah de la
elaborarea acestuia.
Excepţii
Art. 13. - (1) Autoritatea publică centrală din domeniul
apelor poate identifica în apele sale marine situaţii în care, pentru unul
dintre motivele enumerate la lit. a)-d), obiectivele de mediu pentru starea
ecologică bună nu pot fi realizate sub toate aspectele principale ale măsurilor
care sunt luate sau în care pentru motivele enunţate la lit. e), nu pot fi
realizate conform următoarelor condiţii:
a) acţiunea sau lipsa de acţiune pentru care România nu
este responsabilă;
b) cauze naturale;
c) forţă majoră;
d) modificarea sau alterarea caracteristicilor fizice
ale apelor marine cauzate de acţiuni întreprinse din motive de interes public
superior care depăşesc impactul negativ asupra mediului, inclusiv orice impact
transfrontier;
e) condiţiile naturale care nu permit îmbunătăţirea în
timp util a stării apelor marine, astfel:
(i) autoritatea publică centrală din domeniul apelor
prezintă clar în programul de măsuri aceste situaţii, care vor fi comunicate şi
Comisiei Europene. In identificarea acestor situaţii se vor lua în considerare
consecinţele pentru statele riverane regiunii marine Marea Neagră;
(ii) autoritatea publică centrală din domeniul apelor
adoptă măsuri adecvate pentru aceste situaţii în scopul continuării urmăririi
obiectivelor de mediu, în vederea evitării oricărei noi deteriorări a stării
apelor marine afectate pentru motivele expuse la lit. b), c) sau d) şi pentru a
atenua impactul negativ la nivelul regiunii marine mai sus menţionate sau în
apele marine ale altor state membre ale UE.
(2) In situaţia prevăzută la alin. (1) lit. d),
autoritatea publică centrală din domeniul apelor urmăreşte ca modificările sau
alterările cauzate de situaţiile prevăzute mai sus să nu împiedice sau să nu
compromită într-o manieră definitivă realizarea stării ecologice bune la
nivelul regiunii marine sau în apele marine ale altor state membre UE.
(3) Măsurile pentru aceste situaţii prevăzute la alin.
(1) lit. e) pct. (ii) sunt, în măsura posibilului, integrate în programele de
măsuri.
(4) Autoritatea publică centrală din domeniul apelor
elaborează şi pune în aplicare toate elementele strategiei marine prevăzute la
art. 5 alin. (2), dar nu este obligată, cu excepţia evaluării iniţiale descrise
la art. 8, să ia măsuri specifice, în cazul în care nu există un risc
semnificativ pentru mediul marin sau în cazul în care costurile acestor măsuri
ar fi disproporţionate având în vedere riscurile pentru mediul marin şi cu
condiţia să nu continue deteriorarea acestuia.
(5) Atunci când, pentru oricare dintre motivele
menţionate anterior, autoritatea publică centrală din domeniul apelor nu ia
niciun fel de măsuri, aceasta transmite Comisiei Europene justificările
necesare pentru a-şi motiva decizia, evitând, în acelaşi timp, compromiterea
permanentă a obiectivului de a realiza starea ecologică bună.
Recomandări pentru acţiunea comunitară
Art. 14. - (1) In cazul în care se identifică o
problemă cu impact asupra stării ecologice a apelor sale marine, care nu poate
fi rezolvată prin metodele adoptate la nivel naţional, sau care este legată de
o altă politică comunitară ori de un acord internaţional, autoritatea publică
centrală din domeniul apei informează Comisia Europeană şi transmite punctul
său de vedere în acest sens.
(2) In cazul în care este necesară o acţiune a
instituţiilor comunitare, autoritatea publică centrală din domeniul apelor
adresează recomandări corespunzătoare Comisiei Europene sau Consiliului Uniunii
Europene referitoare la măsurile privind problemele menţionate la alin. (1).
CAPITOLUL IV
Actualizare, rapoarte şi informarea publicului
Actualizarea
Art. 15. - (1) Autoritatea publică centrală din
domeniul apelor urmăreşte permanent ca strategia marină să fie actualizată în
funcţie de situaţiile ce apar în zona sa marină.
(2) In sensul alin. (1), autoritatea publică centrală
din domeniul apelor revizuieşte următoarele elemente din strategia marină care
se actualizează la fiecare 6 ani, într-o manieră coordonată, potrivit
prevederilor art. 5, astfel:
a) evaluarea iniţială şi determinarea stării ecologice
bune, astfel cum sunt prevăzute la art. 8 alin. (1) şi la art. 9 alin. (1);
b) obiectivele de mediu stabilite în baza art. 10 alin.
(1);
c) programele de monitorizare elaborate în baza art. 11
alin. (1);
d) programele de măsuri elaborate în baza art. 12 alin.
(2).
(3) Detaliile referitoare la orice actualizări
efectuate ca urmare a revizuirii prevăzute la alin. (2) sunt comunicate
Comisiei Europene, secretariatelor convenţiilor privind mările regionale şi
oricăror alte state membre interesate, într-un termen de 3 luni de la data
publicării acestora, în conformitate cu art. 17 alin. (2).
Rapoarte intermediare
Art. 16. -In termen de 3 ani de la data publicării
fiecărui program de măsuri sau de la data actualizării acestuia în conformitate
cu art. 17 alin. (2), autoritatea publică centrală din domeniul apelor transmite
Comisiei Europene un raport intermediar succint, în care se prezintă progresele
realizate în punerea în aplicare a programului respectiv.
Consultarea şi informarea publicului
Art. 17. - (1) Autoritatea publică centrală din
domeniul apelor, conform legislaţiei în vigoare, urmăreşte ca toţi factorii
interesaţi să aibă timpul necesar să participe la implementarea prezentei
strategii, implicând structurile sau organele existente responsabile cu
gestionarea problemelor ce ţin de obiectivul acesteia, inclusiv Convenţia
privind protecţia Mării Negre împotriva poluării, organele consultative
ştiinţifice şi consiliile consultative regionale.
(2) In conformitate cu legislaţia naţională în vigoare,
autoritatea publică centrală din domeniul apelor publică şi pune la dispoziţia
publicului pentru observaţii rezumatele următoarelor elemente ale strategiei
marine sau ale actualizărilor respective, astfel:
a) evaluarea iniţială şi determinarea stării ecologice
bune, prevăzute la art. 8 alin. (1) şi la art. 9 alin. (1);
b) obiectivele de mediu stabilite în baza art. 10 alin.
(1);
c) programele de monitorizare elaborate în baza art. 11
alin. (1);
d) programele de măsuri elaborate în baza art. 13 alin.
(2). (3) In ceea ce priveşte accesul la informaţii în materie de mediu se
aplică prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 68/2007 privind
răspunderea de mediu cu referire la prevenirea şi repararea prejudiciului
asupra mediului, aprobată prin Legea nr. 19/2008, cu modificările şi
completările ulterioare. Autoritatea publică centrală din domeniul apelor
asigură Comisiei Europene, în scopul îndeplinirii sarcinilor ce îi revin din
prezenta ordonanţă de urgenţă, în special evaluarea stării mediului marin din
România, în temeiul Ordonanţei Guvernului nr. 4/2010 privind instituirea
Infrastructurii naţionale pentru informaţii spaţiale în România, dreptul de
acces şi de utilizare a datelor şi informaţiilor rezultate în urma evaluării
iniţiale efectuate în temeiul art. 8 şi în urma programului de monitorizare
elaborat în temeiul art. 11. In termen de cel mult 6 luni de la data la care
datele şi informaţiile rezultate în urma evaluării iniţiale efectuate în
temeiul art. 8 şi în urma programului de monitorizare elaborat în temeiul art.
11 devin disponibile, autoritatea publică centrală din domeniul apelor asigură
Agenţiei Europene de Mediu accesul la aceste informaţii şi date, în scopul
îndeplinirii sarcinilor ce îi revin.
Finanţarea comunitară
Art. 18. - (1) Având în vedere caracterul prioritar
inerent stabilirii unor strategii marine, punerea în aplicare a prezentei
ordonanţe de urgenţă este sprijinită prin instrumente financiare comunitare
existente, în conformitate cu normele şi condiţiile corespunzătoare.
(2) Programele de măsuri elaborate de statele membre
ale UE sunt cofinanţate din fonduri europene, în conformitate cu instrumentele
financiare existente.
Transpunerea
Art. 19. -Autoritatea publică centrală din domeniul
apelor transmite Comisiei Europene textele principalelor dispoziţii de drept
intern pe care le emite sau pe care Guvernul le emite în domeniul reglementat
de prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 20. -Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din
prezenta ordonanţă de urgentă.
Prezenta ordonanţă de urgenţă transpune Directiva
2008/56/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 17 iunie 2008 de
instituire a unui cadru de acţiune comunitară în domeniul politicii privind
mediul marin (Directiva-cadru „Strategia pentru mediul marin"), publicată
în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) seria L nr. 164 din 25 iunie
2008.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul mediului şi pădurilor,
Laszlo Borbely
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu
Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
Mihail Dumitru
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Bogdan Mănoiu
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXA Nr. 1
Descriptori calitativi pentru determinarea stării
ecologice bune
1. Diversitatea biologică este conservată. Calitatea şi
numărul habitatelor, precum şi distribuţia şi abundenţa speciilor sunt adaptate
condiţiilor fiziografice, geografice şi climatice existente.
2. Speciile neindigene introduse în urma activităţilor
umane sunt la un nivel care nu perturbă ecosistemele.
3. Populaţiile tuturor peştilor şi crustaceelor
exploatate în scopuri comerciale sunt în limitele securităţii biologice,
prezentând o distribuţie a populaţiei în funcţie de vârstă şi mărime, care
indică starea bună a stocurilor.
4. Toate elementele ce formează reţeaua trofică marină,
în măsura în care sunt cunoscute, sunt prezente în abundenţă şi diversitate
normală şi la un nivel care să asigure abundenţa speciilor pe termen lung şi să
menţină în totalitate capacitatea lor de reproducere.
5. Eutrofizarea rezultată din activităţi umane, în
special efectele sale negative, cum ar fi pierderi ale biodiversităţii,
degradarea ecosistemelor, proliferarea algelor toxice şi dezoxigenarea apelor
profunde, este redusă la minimum.
6. Aspectul integral al fundului mării asigură că
structura şi funcţiile ecosistemului sunt conservate, iar ecosistemele
bentonice, în special, nu sunt afectate.
7. Modificarea permanentă a condiţiilor hidrografice nu
dăunează ecosistemelor marine.
8. Nivelul de concentraţie al contaminanţilor nu
provoacă efecte datorate poluării.
9. Concentraţiile de contaminanţi prezente în peşti şi
în alte resurse vii destinate consumului uman nu depăşesc limitele fixate de
legislaţia comunitară sau de alte norme aplicabile.
10. Proprietăţile şi cantităţile de deşeuri marine nu
provoacă daune mediului costier şi marin.
11. Introducerea de energie, inclusiv surse sonore
submarine, se face la un nivel care nu dăunează mediului marin.
Pentru determinarea caracteristicilor stării ecologice
bune a regiunii marine, astfel cum se prevede la art. 9 alin. (1) din ordonanţa
de urgenţă, autoritatea publică centrală din domeniul apelor analizează fiecare
dintre descriptorii calitativi enumeraţi în prezenta anexă, în scopul de a
identifica descriptorii ce trebuie utilizaţi pentru stabilirea stării ecologice
bune a regiunii marine respective. In cazul în care se consideră că nu este
oportun să se folosească unul sau mai mulţi descriptori, se trimite Comisiei
Europene o justificare în cadrul notificării efectuate în conformitate cu art.
9 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă.
ANEXA Nr. 2
Autorităţi competente [conform art. 7 alin. (1) din
ordonanţa de urgenţă]
Tabelul nr. 1
Nr. crt.
|
Autoritatea competentă
|
Adresa
|
Statutul juridic
|
Responsabilităţi
|
1.
|
Ministerul Mediului şi Pădurilor
|
Bd. Libertăţii nr. 12, sectorul 5
|
art. 1 alin. (3) şi art. 5 din Hotărârea Guvernului nr.
1.635/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului şi
Pădurilor
|
Transpunerea şi implementarea directivei
|
2.
|
Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale
|
Bd. Carol I nr. 17, sectorul 2
|
art. 1 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 25/2010 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale
|
Protejarea resursei vii, eliminarea pescuitului din ariile marine
protejate, controlul pescuitului, renunţarea la uneltele de pescuit agresive
pentru populaţii, practici agricole durabile
|
3.
|
Ministerul Administraţiei şi Internelor/Inspectoratul General al
Poliţiei de Frontieră
|
Str. Răzoare nr. 5, sectorul 6
|
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 104/2001 privind
organizarea şi funcţionarea Poliţiei de Frontieră Române, cu modificările şi
completările ulterioare
|
Control, intervenţie în caz de accident, protecţia resurselor vii
şi combaterea braconajului, monitorizarea navelor în apele teritoriale,
asigurarea perimetrului cu nave în caz de poluare
|
4.
|
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii
|
Bd. Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1
|
Hotărârea Guvernului
nr. 76/2009 privind organizarea
şi funcţionarea Ministerului
Transporturilor şi Infrastructurii,
cu modificările şi completările
ulterioare
|
Elaborează norme şi reglementări specifice în transporturi, cu
privire la protecţia mediului şi aprobă planurile de gestionare a deşeurilor
generate de nave şi a reziduurilor mărfii.
|
5.
|
Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri
|
Calea Victoriei nr. 152, sectorul 1
|
Hotărârea Guvernului nr. 1.634/2009 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri
|
Elaborează norme şi reglementări specifice, în vederea
valorificării potenţialului energetic al Mării Negre.
|
Nr. crt.
|
Autoritatea competentă
|
Adresa
|
Statutul juridic
|
Responsabilităţi
|
Membri
|
1.
|
Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Protecţia
Mediului (Institutul Naţional „Grigore Antipa")
|
Bd. Mamaia nr. 300, Constanţa
|
Hotărârea Guvernului nr. 1.442/2009 privind înfiinţarea
Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Protecţia Mediului şi aprobarea
regulamentului de organizare şi funcţionare a acestuia
|
Activităţi de cercetare şi monitorizare a stării ecologice a
ecosistemelor marine Operatorul tehnic al reţelei naţionale de monitoring
fizic, chimic, biologic al apelor marine costiere şi de supraveghere a
eroziunii costiere, fiind abilitat să propună Ministerului Mediului şi
Pădurilor reglementări în domeniu.
|
2.
|
Administraţia Naţională „Apele Române"
|
Str. Edgar Quinet nr. 6, sectorul 1
|
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2002 privind înfiinţarea
Administraţiei Naţionale „Apele Române", aprobată cu modificări prin
Legea nr. 404/2003, cu modificările şi completările ulterioare
|
Autoritatea competentă de implementare a directivei. Armonizarea
cerinţelor Directivei-cadru „Strategia pentru mediul marin" cu cerinţele
Directivei-cadru a apei referitoare la atingerea obiectivelor de mediu pentru
zona costieră. Monitorizarea şi controlul calităţii apelor tranzitorii şi
marine (ape maritime interioare şi marea teritorială), precum şi alte activităţi
ce decurg din legislaţia în vigoare
|
3.
|
Administraţia Biosferei „Delta Dunării"
|
Str. Portului nr. 34A, 820243 - Tulcea
|
Legea nr. 82/1993 privind constituirea Rezervaţiei Biosferei
„Delta Dunării", cu modificările ulterioare
|
Protecţia zonelor protejate marine aflate în dreptul rezervaţiei
|
4.
|
Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului
|
Bd. Splaiul Independenţei nr. 294, sectorul 6, Bucureşti
|
Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului se organizează şi
funcţionează în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi
completările ulterioare, ale Hotărârii Guvernului nr. 1.635/2009 şi cu
respectarea legislaţiei privind Statutul funcţionarilor publici, precum şi
ale altor acte normative aplicabile.
|
Controlul emisiilor, avize de mediu. La nivel local îndeplineşte
sarcinile şi responsabilităţile autorităţii publice centrale pentru protecţia
mediului, conform competenţelor stabilite de către această autoritate, în
conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2005,
cu modificările şi completările ulterioare, şi cu ale celorlalte reglementări
în vigoare.
|
5.
|
Garda Naţională de Mediu
|
Bd. Unirii nr. 78, bl. J2, sectorul 3, Bucureşti
|
Hotărârea Guvernului nr. 112/2009 privind organizarea
şi funcţionarea Gărzii Naţionale de Mediu, cu modificările
ulterioare
|
Control şi sancţiuni în caz de poluare şi distrugere a
ecosistemului marin
|
6.
|
Agenţia Naţională pentru Pescuit şi Acvacultura
|
Str. Agricultorilor
nr. 37-39, sectorul 2,
Bucureşti
|
Hotărârea Guvernului nr. 1.194/2008 privind organizarea,
structura şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Pescuit şi Acvacultura,
cu modificările şi completările ulterioare
|
Gestionarea resursei vii din zonele protejate marine
|
7.
|
Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale
|
Str. Mendeelev nr. 36-38, sectorul 1, Bucureşti
|
Legea minelor nr. 85/2003, cu modificările şi completările
ulterioare, Legea petrolului nr. 238/2004, cu modificările şi completările
ulterioare, Hotărârea Guvernului nr. 1.419/2009 privind organizarea şi
funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale
|
Conform art. 2 lit. f) din Hotărârea Guvernului nr. 1.419/2009,
urmăreşte aplicarea măsurilor stabilite pentru protecţia mediului, în cursul
şi după efectuarea operaţiunilor petroliere şi a activităţilor miniere.
|
Nr. crt.
|
Autoritatea competentă
|
Adresa
|
Statutul juridic
|
Responsabilităţi
|
8.
|
Autoritatea Navală Română
|
Incintă Port Constanţa nr. 1, Constanţa
|
Hotărârea Guvernului nr. 1.133/2002 privind organizarea şi
funcţionarea Autorităţii Navale Române, cu modificările ulterioare
|
Controlează gestionarea şi predarea tuturor deşeurilor generate
la bordul navelor şi a reziduurilor mărfurilor transportate; cercetează
evenimentele şi accidentele de navigaţie, inclusiv poluările accidentale cu
hidrocarburi şi alte substanţe dăunătoare, produse de către nave, în apele
teritoriale; coordonează acţiunile de intervenţie pe mare, în caz de poluare
marină.
|
9.
|
Compania Naţională „Administraţia Porturilor Maritime" -
S.A. Constanţa
|
Str. Gara Maritimă poarta 1, Constanţa
|
Hotărârea Guvernului nr. 517/1998 privind înfiinţarea
Companiei Naţionale „Administraţia Porturilor Maritime" -
S.A. Constanţa, cu modificările şi completările ulterioare
|
Urmăreşte şi coordonează activităţile de transport naval în
porturi desfăşurate de operatorii economici autorizaţi; gestionează
activitatea de preluare a deşeurilor provenite din exploatarea navelor şi a
reziduurilor mărfii.
|
10.
|
Direcţia de Sănătate Publică a Judeţului Constanţa
|
Str. M. Eminescu nr. 2, Constanţa
|
Ordinul ministrului sănătăţii nr. 127/2009 privind aprobarea
regulamentului de organizare şi funcţionare şi a structurii organizatorice
ale direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, cu
modificările ulterioare
|
Monitorizarea apelor de îmbăiere din zonele de competenţă
|
11.
|
Direcţia de Sănătate Publică a Judeţului Tulcea
|
Str. Viitorului nr. 50, Tulcea
|
Ordinul ministrului sănătăţii nr. 127/2009, cu modificările
ulterioare
|
Monitorizarea apelor de îmbăiere din zonele de competenţă
|
12.
|
Autorităţile administraţiei publice locale riverane Mării Negre,
respectiv judeţele Tulcea şi Constanţa
|
|
Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006, cu
modificările şi completările ulterioare, art. 9 şi 11 din Legea serviciului
de alimentare cu apă si canalizare nr. 241/2006
|
Asigurarea calităţii corespunzătoare a apei deversate în mare
|
Tabelul nr. 2
Coordonare regională şi subregionala
|
Comisia Mării Negre
|
Dolmabahce Sarayi 2 Hareket Kosku 34353 Besiktas Istanbul, Turkey
|
Convenţia privind protecţia Mării Negre împotriva poluării
(Convenţia de la Bucureşti, 1992)
|
Coordonarea activităţii de monitoring şi control al poluării.
Evaluarea stării biodiversităţii în regiunea marină Marea Neagră
|
Comisia româno-bulgară
|
|
Acord între Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor din
România şi Ministerul Mediului şi Apelor din Republica Bulgaria privind
cooperarea în domeniul gospodăririi apelor, semnat la Bucureşti, 2004
|
Coordonarea activităţii în zona comună în vederea implementării
DCSM
|
Comisia Dunării
|
Vienna internaţional Centre, D0412, Viena, Austria
|
Convenţia pentru protecţia fluviului Dunărea
|
Coordonarea activităţii de monitoring şi control al calităţii
apei fluviului Dunărea Asigurarea unei calităţi corespunzătoare a fluviului
va contribui la îmbunătăţirea calităţii apei marine
|
ANEXA Nr. 3
Lista orientativă de caracteristici, presiuni şi
impacturi
[menţionată la art. 8 alin. (1), art. 9 alin. (1) şi
(3), art. 10 alin. (1), art. 11 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă]
Tabelul nr. 1
Caracteristici
Caracteristici fizice şi chimice
|
- topografia şi batimetria fundului marin;
- regimul anual şi sezonier de temperatură şi acoperire cu gheaţă,
viteza curenţilor, creşterea apelor de adâncime, expunerea la valuri,
caracteristici de amestec, turbiditatea, timp de staţionare;
- distribuţia spaţio-temporală a salinităţii;
- distribuţia spaţio-temporală a nutrienţilor (azot mineral
dizolvat, azot total, fosfor anorganic dizolvat, fosfor total, conţinut total
de oxigen) şi oxigenului;
- standarde pH şi presiunea parţială a dioxidului de carbon (pCO2)
sau alte procedee echivalente utilizate pentru măsurarea acidificării
mediului marin.
|
Tipuri de habitate
|
- tip/tipuri de habitate dominante ale fundului mării şi ale
coloanei de apă, cu descrierea caracteristicilor fizice şi chimice, cum sunt
adâncimea, regimul de temperatură al apei, circulaţia curenţilor şi a altor
mase de apă, salinitatea, structura şi compoziţia substraturilor fundului
mării;
- identificarea şi cartografierea tipurilor de habitat speciale,
în special a celor recunoscute sau identificate prin Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea
habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi
completările ulterioare, sau de convenţiile internaţionale ca prezentând un
interes special din punct de vedere ştiinţific ori al biodiversităţii;
- habitate din zonele care merită 0 atenţie specială datorită
caracteristicilor, localizării sau importanţei strategice a acestora. Este
vorba de zone supuse la presiuni extreme sau specifice ori de zone care
necesită un regim de protecţie special.
|
Caracteristici biologice
|
- descrierea comunităţilor biologice asociate habitatelor
dominante ale fundului mării şi ale coloanei de apă: această descriere
trebuie să conţină informaţii despre comunităţile de fitoplancton şi de
zooplancton, incluzând speciile şi variabilitatea lor sezonieră şi
geografică;
- informaţii asupra angiospermelor, macroalgelor şi faunei
nevertebrate bentice, inclusiv compoziţia taxonomică, biomasa şi
variabilitatea anuală/sezonieră;
- informaţii asupra structurii populaţiei ihtiologice, inclusiv
abundenţa, distribuţia şi structura vârstă/mărime a populaţiilor;
- descrierea dinamicii populaţiilor, a zonei de răspândire
naturală şi reală şi a stării speciilor de mamifere şi de reptile marine
prezente în regiunea marină;
- descrierea dinamicii populaţiilor, a zonei de răspândire
naturală şi reală şi a statutului speciilor de păsări marine prezente în
regiunea marină;
- descrierea dinamicii populaţiilor, a zonei de răspândire
naturală şi actuală şi a statutului altor specii prezente în regiunea marină,
care fac obiectul legislaţiei în domeniu sau al altor acorduri
internaţionale;
- un inventar al speciilor neindigene, exotice privind evoluţia
temporală, abundenţa şi răspândirea spaţială a acestora sau, dacă este cazul,
al formelor genetice distincte de specii indigene prezente în regiunea
marină.
|
Alte caracteristici
|
- descrierea situaţiei cu referire la substanţele chimice,
inclusiv la substanţele chimice cu efecte negative, a contaminării
sedimentelor, surselor punctiforme de poluare majoră, problemelor legate de
sănătatea umană şi contaminării biotei (în special a acelei biote destinate
consumului uman);
- 0 descriere a tuturor celorlalte particularităţi sau
caracteristici tipice ori distinctive ale regiunii marine.
|
Tabelul nr. 2
Presiuni şi impacturi
Pierderi fizice
|
- înăbuşire (de exemplu, punerea în funcţiune de structuri
realizate de om sau evacuarea reziduurilor de dragare);
- colmatare (de exemplu, prin construcţii permanente).
|
Daune fizice
|
- modificări în înnămolire (de exemplu: la deversări, la mărirea
scurgerilor sau la dragare/evacuarea reziduurilor de dragare);
- eroziune (cauzată, de exemplu, de impactul produs asupra
fundului mării de pescuitul comercial, navigaţie, manevrele de ancorare);
- extracţia selectivă (cauzată, de exemplu, de explorarea şi
exploatarea resurselor biologice şi nebiologice de pe fundul mării şi din
subsol).
|
Alte perturbări fizice
|
- zgomotul subacvatic (de exemplu: activităţi nautice, echipament
acustic subacvatic);
- deşeuri marine.
|
Interferenţa cu procese hidrologice
|
- modificări importante ale regimului termic (cauzate, de
exemplu, de deversările de la centralele electrice);
- modificări importante în regimul de salinitate (cauzate, de
exemplu, de prezenţa construcţiilor care obstrucţionează circulaţia apei sau
a captărilor de apă).
|
Contaminarea cu substanţe periculoase
|
- introducerea de compuşi sintetici (de exemplu, substanţe
prioritare prevăzute în Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi
completările ulterioare, care sunt relevante pentru mediul marin, ca de
exemplu pesticide, agenţi antiseptici, produse farmaceutice, provenind, de
exemplu, din pierderi din surse difuze, poluare de către nave, depuneri
atmosferice şi substanţe active din punct de vedere biologic);
- introducerea de substanţe şi compuşi nesintetici (de exemplu,
metale grele, hidrocarburi provenind, de exemplu, din poluarea de către nave
şi din explorarea şi exploatarea zăcămintelor de petrol, gaz şi minerale,
depuneri atmosferice, aluviuni);
- introducerea de radionuclizi.
|
Eliminarea sistematică şi/sau intenţionată de substanţe
|
- introducerea de alte substanţe, care pot fi solide, lichide sau
în stare gazoasă, în apele marine în urma eliminării sistematice şi/sau
intenţionate a acestora în mediul marin, în conformitate cu legislaţia în
vigoare şi/sau cu convenţiile internaţionale la care România este parte.
|
îmbogăţirea cu nutrienţi şi materii organice
|
- introducerea de îngrăşăminte şi de alte substanţe bogate în
azot şi fosfor (de exemplu, din surse punctiforme şi difuze, inclusiv
agricultura, acvacultura, depunerile atmosferice);
- introducerea de substanţe organice (de exemplu, apele uzate,
maricultura, aluviuni).
|
Perturbaţii biologice
|
- introducerea de organisme patogene microbiene;
- introducerea de specii neindigene şi translocaţii;
- extracţia selectivă de specii, inclusiv capturile accidentale
(de exemplu, pescuitul comercial şi sportiv).
|
ANEXA Nr. 4
Lista orientativă de caracteristici ce trebuie luate
în considerare la stabilirea obiectivelor de mediu
1. Analiza adecvată a tuturor elementelor care
caracterizează apele marine aflate sub suveranitatea sau jurisdicţia României
în regiunea marină Marea Neagră
2. Necesitatea de a fixa: a) obiective stabilind
condiţiile cerute potrivit definiţiei stării ecologice bune; b) obiective
măsurabile şi indicatorii aferenţi permiţând asigurarea monitorizării şi
evaluării; şi c) obiective operaţionale asociate unor măsuri de punere în
aplicare concrete în vederea facilitării realizării acestora
3. Determinarea stării ecologice care trebuie realizată
sau menţinută şi precizarea acestei stări în termeni de proprietăţi măsurabile
ale elementelor care caracterizează apele marine ale României în regiunea Mării
Negre
4. Coerenţa setului de obiective şi absenţa
conflictelor dintre ele
5. Indicarea de resurse necesare la realizarea
obiectivelor
6. Formularea obiectivelor, inclusiv a eventualelor
obiective intermediare, asociate unui termen de realizare
7. Specificarea indicatorilor prevăzuţi pentru a
monitoriza progresele şi a orienta deciziile de gestiune în vederea atingerii
obiectivelor
8. Dacă este cazul, menţionarea punctelor de referinţă
(puncte de referinţă limită şi ţintă)
9. In stabilirea obiectivelor se va ţine seama de
preocupările sociale şi economice
10. Examinarea setului de obiective de mediu, a
indicatorilor aferenţi şi a punctelor de referinţă limită şi ţintă determinate
în funcţie de obiectivele generale stabilite la art. 1 din ordonanţa de
urgenţă, cu scopul de a determina dacă realizarea obiectivelor de mediu va avea
drept consecinţă faptul ca starea apelor marine aflate sub suveranitatea sau
jurisdicţia României să fie conformă acestor obiective
11. Compatibilitatea obiectivelor de mediu cu
obiectivele pe care Comunitatea şi statele membre s-au angajat să le atingă în
virtutea acordurilor internaţionale şi regionale aplicabile, reţinându-le pe
cele mai pertinente pentru regiunea sau subregiunea marină în cauză, în vederea
atingerii obiectivelor stabilite la art. 1 din ordonanţa de urgenţă
12. Odată stabilit setul de obiective de mediu şi
indicatorii aferenţi, toate acestea trebuie examinate în ansamblu în lumina
obiectivelor stabilite la art. 1 din ordonanţa de urgenţă, cu scopul de a
determina dacă realizarea obiectivelor de mediu va avea drept consecinţă faptul
că starea mediului marin să fie conformă acestor obiective
ANEXA Nr. 5
Programe de monitorizare
1. Necesitatea de a furniza informaţii referitoare la
evaluarea stării ecologice şi estimarea perioadei restante şi a progreselor
deja realizate pentru realizarea stării ecologice bune conform anexei nr. 2 şi
a criteriilor şi normelor metodologice care trebuie definite prin aplicarea
art. 9 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă
2. Necesitatea de a
asigura producerea de informaţii care fac posibilă identificarea indicatorilor
adecvaţi pentru obiectivele de mediu prevăzute la art. 10
3. Necesitatea de a asigura producerea de informaţii
care permit evaluarea impactului măsurilor menţionate la art. 13 din ordonanţa
de urgenţă
4. Necesitatea de a include activităţi pentru
identificarea cauzei degradării şi eventualele măsuri corective ce trebuie
luate pentru a reface starea ecologică bună, în cazul în care au fost observate
abateri de la această stare, care a fost identificată
5. Necesitatea de a furniza informaţii despre poluanţii
chimici prezenţi în speciile destinate consumului uman în zonele de pescuit
comercial
6. Necesitatea de a include activităţi pentru a
confirma că măsurile corective produc schimbările dorite şi nu au niciun efect
secundar nedorit
7. Necesitatea de a strânge informaţiile în funcţie de
condiţiile din regiunea marină deţinută conform art. 4 din ordonanţa de urgenţă
8. Necesitatea de a asigura comparabilitatea
abordărilor şi metodelor de evaluare în cadrul regiunii marine Marea Neagră,
precum şi cu alte regiuni/subregiuni marine
9. Necesitatea de a pune la punct specificaţii tehnice
şi metode standard pentru monitorizarea la nivel comunitar în măsură să permită
comparabilitatea informaţiilor
10. Necesitatea de a asigura, în măsura posibilului,
compatibilitatea cu programele existente elaborate la nivel regional şi
internaţional în scopul favorizării coerenţei dintre aceste programe, şi de a
evita suprapunerile de activităţi, folosind ghidul de monitoring corespunzător
pentru regiunea marină în cauză
11. Necesitatea de a include, ca parte în evaluarea
iniţială, prevăzută la art. 8 din ordonanţa de urgenţă, o evaluare a
principalelor schimbări în condiţiile ecologice şi, dacă este cazul, probleme
noi şi viitoare
12. Necesitatea de a trata, ca parte în evaluarea
iniţială prevăzută la art. 8 din ordonanţa de urgenţă, elementele relevante
menţionate în anexa nr. 3, inclusiv variabilitatea lor naturală şi de a evalua
progresul pentru realizarea obiectivelor de mediu stabilite conform art. 10
alin. (1) din ordonanţa de urgenţă, utilizând, după caz, indicatorii stabiliţi
şi punctele lor de referinţă limită si ţintă
ANEXA Nr. 6
Programe de măsuri
1. Controlul intrărilor: măsuri de gestionare care
influenţează dimensiunea permisă a activităţii umane
2. Controlul ieşirilor: măsuri de gestionare care
influenţează gradul de perturbare permis asupra componentelor ecosistemului
3. Controlul distribuţiei spaţiale şi temporale: măsuri
de gestionare care influenţează locul şi momentul în care este permisă o
activitate
4. Măsuri de coordonare a gestionării: instrumente care
asigură că gestionarea este coordonată
5. Măsuri de ameliorare a urmăririi, dacă este fezabil,
a poluării marine
6. Măsuri de stimulare economică: măsuri de gestionare
care, datorită interesului economic pe care îl prezintă, stimulează
utilizatorii ecosistemelor marine să acţioneze în aşa fel încât să contribuie
la realizarea stării ecologice bune
7. Instrumente de diminuare şi remediere: instrumente
de gestionare care orientează activităţile umane spre o refacere a
componenţilor deterioraţi ai ecosistemelor marine
8. Comunicarea, participarea părţilor interesate şi
conştientizarea publicului