ORDONANTA DE URGENTA Nr. 40 din 12 mai 2005
pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
60/2001 privind achizitiile publice
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 430 din 20 mai 2005

In vederea stabilirii in regim de urgenta a masurilor care sa permita
desfasurarea in conditii de transparenta, corectitudine si eficienta a
achizitiilor publice de servicii de publicitate, precum si pentru respectarea
angajamentelor asumate in acest sens de Guvern, prin crearea Grupului de lucru
pentru reglementarea publicitatii de stat, avand in vedere ca neadoptarea
acestor masuri printr-o ordonanta de urgenta ar conduce la amanarea, in mod
nejustificat, a aplicarii dispozitiilor prin care se asigura transparenta
contractelor de publicitate media, rezultate in urma dezbaterilor publice la
care au participat reprezentanti de marca ai societatii civile si ai
mass-media, elemente care vizeaza interesul public si constituie situatii de
urgenta si extraordinare,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 1
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60/2001 privind achizitiile publice,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 241 din 11 mai 2001,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 212/2002, cu modificarile
si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 3, dupa litera f) se introduce o noua litera, litera f^1),
cu urmatorul cuprins:
"f^1) contract de publicitate media - contract de achizitie publica de
servicii avand ca obiect crearea, producerea si/sau difuzarea de reclama sau
alte forme de promovare prin intermediul mijloacelor de informare in masa
scrise, audiovizuale si electronice;".
2. La articolul 8 alineatul (1), litera f), a doua liniuta va avea
urmatorul cuprins:
"- cumpararea, dezvoltarea, producerea sau coproducerea de programe de
catre organizatiile de radiodifuziune si/sau televiziune; achizitia de timpi de
emisie se realizeaza prin atribuirea unui contract similar cu cel de servicii
de publicitate;".
3. La capitolul III "Transparenta si publicitate", dupa sectiunea
1 se introduce o noua sectiune, sectiunea 1^1, cu urmatorul cuprins:
"SECTIUNEA 1^1
Transparenta contractelor de publicitate media
Art. 19^1
(1) Pentru toate procedurile avand ca obiect atribuirea contractelor de
publicitate cu valoare mai mare de 2.000 euro, autoritatea contractanta are
obligatia de a publica invitatia de participare, anuntul de participare sau un
anunt referitor la procedura pe pagina de Internet proprie si in sistemul
informatic de utilitate publica, accesibil prin Internet, la adresa
www.publicitatepublica.ro.
(2) In situatia in care criteriul de atribuire a contractului este oferta
cea mai avantajoasa din punct de vedere tehnico-economic, anunturile sau
invitatia prevazute la alin. (1) vor contine criteriile de evaluare si
algoritmul de calcul, intocmite in conformitate cu principiile prevazute la
art. 2.
(3) Anunturile sau invitatia prevazute la alin. (1) vor fi insotite de un
referat de oportunitate prin care se justifica ratiunea achizitiei de
publicitate, impactul urmarit si se precizeaza un set de criterii de evaluare a
rezultatului obtinut.
(4) Autoritatea contractanta are obligatia de a publica in sistemul
informatic de utilitate publica, accesibil prin Internet la adresa prevazuta la
alin. (1), un anunt de atribuire a contractului de publicitate media prevazut
la alin. (1), nu mai tarziu de 30 de zile de la data incheierii contractului de
publicitate media.
(5) Autoritatea contractanta are obligatia de a publica in sistemul
informatic de utilitate publica, accesibil prin Internet la adresa prevazuta la
alin. (1), un raport de evaluare a impactului achizitiei de publicitate, nu mai
tarziu de 120 de zile de la data finalizarii contractului de publicitate media.
(6) Sistemul informatic de utilitate publica, accesibil prin Internet la
adresa prevazuta la alin. (1), este operat de catre Agentia pentru Strategii
Guvernamentale, in scopul facilitarii transparentei, corectitudinii si
eficientei in domeniul achizitiilor publice de publicitate.
(7) Autoritatea contractanta nu are dreptul de a diviza contractul de
publicitate media in mai multe contracte distincte de valoare mai mica, in
scopul de a evita aplicarea procedurilor de transparenta prevazute la alin. (1)
- (6).
(8) Aplicarea prevederilor prezentului articol nu exonereaza autoritatea
contractanta de respectarea procedurilor pentru atribuirea contractului de
achizitie publica."
4. Alineatul (2^1) al articolului 28 va avea urmatorul cuprins:
"(2^1) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), autoritatea
contractanta nu are obligatia de a repeta procedura in cazul contractelor de
publicitate media prevazute la art. 19^1 alin. (1), precum si in cazul in care
a publicat si anuntul prevazut la alin. (1)."
5. Dupa articolul 72 se introduce un nou articol, articolul 72^1, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 72^1
(1) Contractele de publicitate media vor cuprinde o clauza privind
obligativitatea ca partile contractante sa asigure, inclusiv in timpul
derularii contractului, accesul publicului cel putin la urmatoarele informatii:
destinatarii finali ai fondurilor de publicitate, criteriile de alocare a
acestor fonduri, sumele aferente fiecarui beneficiar final si termenele de
executate a prevederilor contractuale. Autoritatea contractanta are obligatia,
prevazuta in contractul de achizitie publica, de a detine informatii
actualizate cu privire la derularea contractului.
(2) In cazul contractelor de publicitate media este obligatorie mentionarea
denumirii autoritatii/autoritatilor contractante in cadrul materialului
publicitar."
6. La articolul 79 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmatorul
cuprins:
"(2) Pentru contractele de publicitate media, autoritatile
contractante sunt obligate sa puna la dispozitie oricarei persoane, la cerere,
dosarul achizitiei publice, cu respectarea termenelor si a procedurilor
prevazute de Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de
interes public."
7. La articolul 98, dupa litera f) se introduce o noua litera, litera g),
cu urmatorul cuprins:
"g) nerespectarea prevederilor referitoare la atribuirea transparenta
a contractelor de publicitate media."
8. Alineatul (1) al articolului 99 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 99
(1) Contraventiile prevazute la art. 98 lit. a), b), e), f) si g) se
sanctioneaza cu amenda de la 30.000.000 lei la 75.000.000 lei, iar cele
prevazute la lit. c) si d), cu amenda de la 5.000.000 lei la 15.000.000
lei."
9. Dupa alineatul (1) al articolului 101 se introduce un nou alineat,
alineatul (1^1), cu urmatorul cuprins:
"(1^1) Orice persoana poate sesiza autoritatile prevazute la alin. (1)
cu privire la incalcarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta in ceea ce
priveste atribuirea contractelor de publicitate media."
Art. 2
(1) Sistemul informatic de utilitate publica prevazut la art. 19^1 alin.
(6) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60/2001 devine operational in
termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta.
(2) Pana la operationalizarea sistemului informatic de utilitate publica
prevazut la alin. (1), autoritatile contractante au obligatia de a respecta
procedura de transparenta prevazuta de prezenta ordonanta de urgenta prin
publicare pe pagina de Internet proprie.
Art. 3
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60/2001 privind achizitiile publice,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 241 din 11 mai 2001,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 212/2002, cu modificarile
si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta ordonanta de
urgenta, se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dupa
aprobarea acesteia prin lege, dandu-se textelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu
Ministrul delegat pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Mihai Alexandru Voicu
Presedintele Agentiei
pentru Strategii Guvernamentale,
Valeriu Turcan