ORDONANTA
URGENTA Nr. 17 din 23 februarie 2011
privind administrarea
creantelor bugetare reprezentand comisionul datorat, pana la data de 31
decembrie 2010, de angajatori inspectoratelor teritoriale de munca, precum si
pentru modificarea si completarea unor acte normative în domeniul sistemului
asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 145 din 28 februarie 2011
Având în vedere faptul că, în prezent, bugetul de stat
are de recuperat creanţe restante de la angajatorii care datorează sume cu
titlu de comision, în baza Legii nr. 130/1999 privind unele măsuri de protecţie
a persoanelor încadrate în muncă, republicată, precum şi faptul că, începând cu
data de 1 februarie 2011, a fost abrogată Legea nr. 130/1999, republicată, iar
inspectoratele teritoriale de muncă nu mai au competenţă pentru colectarea şi
stingerea creanţelor fiscale conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, ne aflăm în situaţia în care nu există niciun organ de
specialitate al statului care să aibă competenţe în recuperarea acestor debite,
ţinând cont de faptul că, la data de 1 februarie 2011,
mai există angajatori care încă datorează comisionul restant în baza Legii nr.
130/1999, republicată, iar Inspecţia Muncii, prin structurile sale teritoriale,
nu mai are bază legală în vederea recuperării acestor sume,
pentru a se evita împlinirea termenului de prescripţie
privind recuperarea creanţelor bugetare reprezentând comisionul datorat de
angajatori până la data de 31 decembrie 2010,
pentru o mai bună organizare a sistemului pentru şomaj
fără a fi astfel afectate în vreun fel drepturile stabilite pentru această
categorie specială de beneficiari,
în considerarea faptului că
elementele sus-menţionate conduc la imposibilitatea recuperării la bugetul de
stat a acestor creanţe bugetare restante, vizând un interes public, aceasta
constituie o situaţie extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată,
şi impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I. - (1) Creanţele reprezentând comisionul datorat până la data de 31
decembrie 2010 de angajatori inspectoratelor teritoriale de muncă pentru
păstrarea şi completarea carnetelor de muncă, respectiv pentru certificarea
legalităţii înregistrărilor efectuate în baza prevederilor Legii nr. 130/1999
privind unele măsuri de protecţie a persoanelor încadrate în muncă,
republicată, precum şi obligaţiile fiscale accesorii aferente, stabilite prin
titluri de creanţă şi neachitate până la data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă, se fac venit la bugetul de stat şi au regim de creanţă
bugetară.
(2) Administrarea creanţelor bugetare prevăzute la
alin. (1) se efectuează de către inspectoratele teritoriale de muncă, potrivit prevederilor Ordonanţei
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, cu excepţia măsurilor de executare
silită.
(3) Executarea silită a creanţelor bugetare prevăzute
la alin. (1) se efectuează de către organele fiscale competente ale Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală, în temeiul înscrisurilor în care sunt
individualizate creanţele şi care reprezintă titluri executorii.
(4) Inspectoratele teritoriale de muncă vor preda
organelor fiscale competente titlurile prevăzute la alin. (3), neatacate în
termenul legal şi devenite executorii, ori, după caz, vor comunica dispozitivul hotărârii judecătoreşti
irevocabile prin care s-a soluţionat contestaţia formulată împotriva acestora.
Art. II. - Responsabilitatea
pentru prescrierea până la 31 decembrie 2010 a dreptului de a cere executarea
silită pentru sumele reprezentând comisionul datorat de angajatori
inspectoratelor teritoriale de muncă, inclusiv dobânzile şi penalităţile de
întârziere datorate, potrivit legii, aparţine inspectoratelor teritoriale de
muncă.
Art. III. - (1) Pentru
creanţele bugetare prevăzute la alin. (1) al art. I datorate până la data de 31 decembrie 2010, procedurile de
executare silită aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă vor fi continuate de Agenţia Naţională de Administrare
Fiscală şi unităţile sale subordonate, care se subrogă în drepturile şi
obligaţiile Inspecţiei Muncii şi inspectoratelor teritoriale de muncă, după
caz, în calitate de creditor bugetar, şi le succedă de drept în această
calitate, actele îndeplinite anterior rămânând valabile.
(2) Pentru litigiile având ca obiect contestaţiile la
executare silită, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi unităţile sale
subordonate se subrogă în toate drepturile şi obligaţiile procesuale ale
Inspecţiei Muncii şi inspectoratelor teritoriale de muncă, după caz, şi
dobândesc calitatea procesuală a acestora, în termen de 60 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, în toate procesele şi
cererile aflate pe rolul instanţelor judecătoreşti, indiferent de faza de
judecată.
(3) In cazul debitorilor aflaţi în procedura
insolvenţei, înscrierea la masa credală pentru creanţele prevăzute la art. I alin. (1) se efectuează de către
inspectoratele teritoriale de muncă.
Art. IV. - Declaraţiile fiscale privind stabilirea comisionului datorat pentru
perioadele anterioare datei de 31 decembrie 2010 se depun în continuare la
inspectoratul teritorial de muncă în a cărui rază teritorială îşi are sediul
angajatorul care datorează comisionul.
Art. V. - Procedura de predare-primire a titlurilor executorii prevăzute la
art. I, precum şi a
documentelor privind măsurile de executare silită întreprinse de inspectoratele
teritoriale de muncă va fi aprobată prin ordin comun al ministrului finanţelor
publice şi al ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale.
Art. VI. - Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi
stimularea ocupării forţei de muncă, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 103 din 6 februarie 2002, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum
urmează:
1. La articolul 5, punctele V, VI şi VII vor avea următorul cuprins:
„V. stagiu de cotizare -
perioada de timp pentru care s-a datorat contribuţia de asigurări pentru şomaj
atât de către asigurat, cât şi de angajator sau, după caz, numai de către
asigurat, precum şi perioada pentru care persoanele asigurate în sistemul
asigurărilor pentru şomaj prin încheierea unui contract de asigurare pentru
şomaj au datorat şi au plătit contribuţia de asigurări pentru şomaj;
VI. asigurat- persoana
fizică ce realizează venituri, potrivit legii, şi pentru care angajatorul este
obligat să reţină şi să plătească
contribuţia individuală de asigurări pentru şomaj, precum şi persoana care se
asigură prin încheierea unui contract de asigurare pentru şomaj;
VII. indemnizaţie de şomaj - o compensaţie parţială a veniturilor asiguratului ca urmare a
pierderii locului de muncă sau a veniturilor absolvenţilor instituţiilor de
învăţământ care nu s-au putut încadra în muncă;".
2. La articolul 16,
litera b) va avea următorul cuprins:
,,b) nu au putut ocupa loc de muncă după absolvirea
unei instituţii de
învăţământ;".
3. La articolul 17
alineatul (2), litera c) se abrogă.
4. La articolul 34, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Constituie stagiu de cotizare şi perioadele pentru
care angajatorul este scutit, în condiţiile legii, de plata contribuţiei
datorate la bugetul asigurărilor pentru şomaj."
5. La articolul 37, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 37. - (1) Constituie stagiu de cotizare
perioadele în care angajaţii sau, după caz, şi angajatorii au datorat
contribuţii de asigurări pentru şomaj în sistemul asigurărilor pentru şomaj în
România, precum şi în alte ţări, în condiţiile stabilite prin acordurile şi
convenţiile internaţionale la care România este parte."
6. La articolul 38
alineatul (1), litera n) se abrogă.
7. La articolul 38, alineatele (2) şi (3) vor avea
următorul cuprins:
„(2) Indemnizaţia de şomaj se acordă de la data
prevăzută la alin. (1), dacă cererea este înregistrată la agenţia pentru
ocuparea forţei de muncă în termen de 10 de zile de la această dată.
(3) Dacă cererea este înregistrată după expirarea
termenului de 10 de zile, dar nu mai târziu de 12 luni de la data prevăzută la
alin. (1), indemnizaţia de şomaj se acordă începând cu data înregistrării
cererii."
Art. VII. - Persoanele
care solicită dreptul la indemnizaţie de şomaj înainte de data intrării în
vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă beneficiază de acest drept în
condiţiile stabilite de prevederile legale în vigoare la data solicitării
dreptului.
Art. VIII. -Alineatul
(25) al articolului III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 58/2010
pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal şi
alte măsuri financiar-fiscale, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 431 din 28 iunie
2010, aprobată prin Legea nr. 279/2010, cu modificările ulterioare, se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„(25) Perioadele în care s-au
datorat contribuţiile individuale de asigurări pentru şomaj în conformitate cu
prevederile prezentului articol constituie stagiu de cotizare în sistemul asigurărilor
pentru şomaj."
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul muncii, familiei şi
protecţiei sociale,
Ioan Nelu Botiş
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Ialomiţianu