ORDONANTA
URGENTA Nr. 150 din 4 noiembrie 2008
pentru modificarea si
completarea Legii nr. 227/2006 privind prevenirea si combaterea dopajului in
sport
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 809 din 3 decembrie 2008
Având în vedere prevederile Convenţiei împotriva
dopajului, adoptată în cadrul Consiliului Europei, la Strasbourg la 16
noiembrie 1989, ratificată prin Legea nr. 171/1998, ale Protocolului adiţional
la Convenţia împotriva dopajului (Strasbourg, 1989), adoptat la Varşovia la 12
septembrie 2002, ratificat prin Legea nr. 302/2006, ale Convenţiei
internaţionale împotriva dopajului în sport, adoptată în cadrul Conferinţei
Generale a Organizaţiei Naţiunilor Unite pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură,
la Paris la 19 octombrie 2005, acceptată prin Legea nr. 367/2006, în domeniul
dopajului în sport,
luând în considerare angajamentele asumate de România,
prin semnarea Memorandumului de la Copenhaga în anul 2003, în sensul
respectării Codului Mondial Anti-Doping, adoptat la Conferinţa Mondială asupra
Dopajului în Sport (Copenhaga, 3-5 martie 2003), şi implementării prevederilor
sale la nivel naţional, document fundamental în lupta pe plan mondial împotriva
dopajului în sport,
în contextul adoptării noului Cod Mondial Anti-Doping,
cu ocazia Conferinţei Mondiale asupra Dopajului în Sport, desfăşurată în
perioada 15-17 noiembrie 2007 la Madrid, Spania, ale cărui prevederi urmează a
intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2009,
în scopul armonizării reglementărilor actuale din
România cu noile reglementări internaţionale,
dat fiind faptul că timpul rămas până la sfârşitul
actualei sesiuni parlamentare nu permite adoptarea până la 1 ianuarie 2009 a
unei legi în acest sens, chiar şi cu procedură de urgenţă, iar neadoptarea de
măsuri prin utilizarea procedurii de legiferare pe calea ordonanţei de urgenţă
va avea consecinţe negative asupra drepturilor sportivilor, determinând
totodată apariţia de diferenţe între regimul sancţionator aplicabil pe plan
naţional şi cel pe plan internaţional, ce vor constitui premise de tensiune,
întrucât aceste elemente vizează
interesul public şi constituie o situaţie extraordinară a cărei reglementare nu
poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I. - Legea nr. 227/2006
privind prevenirea şi combaterea dopajului în sport, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 518 din 15 iunie 2006, cu modificările ulterioare, se modifică
şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 1, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Conform reglementărilor Convenţiei împotriva
dopajului, adoptată în cadrul Consiliului Europei, la Strasbourg la 16
noiembrie 1989, ratificată prin Legea nr. 171/1998, ale Convenţiei
internaţionale împotriva dopajului în sport, adoptată în cadrul Conferinţei
Generale a Organizaţiei Naţiunilor Unite pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură,
la Paris la 19 octombrie 2005, acceptată prin Legea nr. 367/2006, şi ale
Codului Mondial Anti-Doping, elaborat de Agenţia Mondială Anti-Doping, denumit în continuare Cod, se
interzice dopajul în sport din raţiuni de natură etică şi medicală."
2. La articolul 2
alineatul (2), literele d) şi g) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,d) încălcarea de 3 ori, într-o perioadă de 18 luni, a
reglementărilor în vigoare referitoare la disponibilitatea sportivului pentru
testarea doping în afara competiţiei, inclusiv nerespectarea de către sportiv a
obligaţiei de a furniza informaţii privind localizarea sa, precum şi a
reglementărilor privind testele neefectuate conform Standardului internaţional
pentru testare al Agenţiei Mondiale Anti-Doping, inclusiv orice combinaţie de 3
asemenea încălcări într-o perioadă de 18 luni;
........................................................................................................................................................................ ........................................................
g) traficarea sau tentativa de traficare a oricărei
substanţe şi/sau metode interzise;".
3. La articolul 3,
punctele 1-7, 12, 17, 18, 28, 30, 31, 35 şi 37 se modifică şi vor avea următorul
cuprins:
„1. sportiv - orice
persoană care participă la activitatea sportivă la nivel internaţional, definit
ca atare de fiecare federaţie internaţională, sau orice persoană care participă
la activitatea sportivă la nivel naţional, legitimată la un club sportiv,
afiliat la o federaţie sportivă naţională ori la o asociaţie judeţeană pe ramură de sport, şi orice altă persoană
care participă la activitatea sportivă la un nivel inferior, dacă este
desemnată de o altă organizaţie care acceptă Codul. Prezenta definiţie cuprinde
şi practicanţii de sport la nivel recreativ, fără ca aceştia să aibă obligaţia
de a furniza informaţii privind localizarea lor şi de a solicita scutire pentru
uz terapeutic (SUT);
2. sportiv de nivel
internaţional - sportivul desemnat de una sau mai
multe federaţii internaţionale ca făcând parte din
lotul de testare înregistrat al unei federaţii internaţionale;
3. personal asistent al sportivului - orice
antrenor, instructor, manager, agent, personal din conducerea echipei, oficial,
personal medical ori paramedical, părinte sau orice
altă persoană care lucrează cu, tratează sau consiliază sportivi care participă
ori se pregătesc să participe la competiţii sportive;
4. organizaţie naţională
anti-doping - acea autoritate naţională sau acele
autorităţi naţionale responsabile cu privire la adoptarea şi implementarea
reglementărilor anti-doping, conducerea activităţii de prelevare de probe
biologice, gestionarea rezultatelor la testele efectuate şi conducerea
audierilor, toate aceste responsabilităţi fiind la nivel naţional;
5. control doping -
procesul care include furnizarea de informaţii privind localizarea sportivilor,
planificarea distribuirii testărilor, recoltarea şi mânuirea de probe
biologice, transportul de probe biologice la laborator, analiza de laborator,
scutirile pentru uz terapeutic (SUT), gestionarea rezultatelor, audieri şi
apeluri;
6. în competiţie - perioada care începe cu 12 ore înainte de o competiţie la care
sportivul este programat să participe, până la finalul competiţiei şi al
procesului de recoltare a probelor legat de acea competiţie, cu excepţia
situaţiilor în care se prevede altfel în reglementările unei federaţii
internaţionale sau ale unei alte organizaţii naţionale anti-doping;
7. în afara competiţiei - orice control doping care nu este
realizat în competiţie;
........................................................................................................................................................................ ........................................................
12. testare doping -
parte a procesului de desfăşurare a controlului doping, ce presupune
planificarea distribuirii testelor, recoltarea de probe biologice, mânuirea lor
şi transportul de probe biologice la laborator;
........................................................................................................................................................................ ........................................................
17. standard internaţional - un standard adoptat de către
Agenţia Mondială Anti-Doping, ce conţine şi detalii tehnice necesare pentru
implementarea dispoziţiilor Codului;
18. rezultate pozitive -
un raport de la un laborator sau de la altă entitate căreia i s-a aprobat
efectuarea de testări, care identifică într-o probă biologică prezenţa unei
substanţe interzise, a metaboliţilorori a markerilor săi, inclusiv însemnate
cantităţi de substanţe endogene sau dovezi ale utilizării de metode interzise;
........................................................................................................................................................................ ........................................................
28. manifestare sportivă - o serie de competiţii individuale organizate de un singur
organism decizional;
........................................................................................................................................................................ ........................................................
30. lipsa vinovăţiei - demonstrarea de către sportiv a faptului că nu a ştiut sau nu a
suspectat şi nici nu ar fi avut posibilitatea să ştie ori să suspecteze, chiar
prin exercitarea celei mai atente griji, faptul că a folosit sau că i s-au
administrat substanţe ori metode interzise;
31. lipsa neglijenţei
semnificative - demonstrarea de către sportiv a
faptului că neglijenţa de care a dat dovadă nu a fost semnificativă în ceea ce
priveşte încălcarea legislaţiei antidoping;
........................................................................................................................................................................ ........................................................
35. lot de testare înregistrat - eşantionul de sportivi de înalt nivel stabilit separat de către
fiecare federaţie internaţională şi organizaţie naţională anti-doping, care
este supus testării doping în cadrul şi în afara competiţiei, ca parte a
planului de distribuţie a testărilor aparţinând organizaţiei sau federaţiei
internaţionale respective;
........................................................................................................................................................................ ........................................................
37. sport individual -
orice sport care nu este sport de echipă;".
4. La articolul 3,
după punctul 37 se introduc şase noi puncte,
punctele 38-43, cu următorul cuprins:
„38. rezultat atipic -
un raport de la laborator sau o altă entitate recunoscută de către Agenţia
Mondială Anti-Doping, care necesită investigaţii ulterioare potrivit
prevederilor Standardului internaţional pentru laboratoare înainte de a se
stabili existenţa unui rezultat pozitiv;
39. audiere provizorie -
o scurtă audiere ce are loc înaintea audierii prevăzute la art. 28, la care
sportivului i se aduc la cunoştinţă rezultatul constatat, reglementările
anti-doping încălcate şi drepturile de care beneficiază în vederea aplicării
suspendării provizorii;
40. suspendare provizorie - oprirea temporară a sportivului sau a unei persoane din cadrul
personalului asistent al sportivului suspectat de una dintre încălcările
prevăzute la art. 2 alin. (2) de la participarea în cadrul oricărei competiţii
până la luarea deciziei finale conform art. 28 alin. (3);
41. sistem de management şi
administrare anti-doping (ADAMS) - o bază de date
pe internet, instrument pentru gestionarea introducerii, păstrării şi
raportării informaţiilor, proiectată pentru a sprijini partenerii şi Agenţia
Mondială Anti-Doping în activităţile lor anti-doping, în conformitate cu
legislaţia privind protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal;
42. manifestare sportivă
naţională - manifestare sportivă ce implică
participarea sportivilor de nivel naţional şi internaţional, care nu este o
manifestare sportivă internaţională;
43. ajutor substanţial - sprijin efectiv acordat de către un
sportiv sau o persoană din cadrul personalului asistent al sportivilor, prin
furnizarea de informaţii şi probe concludente, inclusiv prin depunerea de mărturii, pentru descoperirea sau
stabilirea de încălcări ale reglementărilor anti-doping de către alţi sportivi
sau persoane din cadrul personalului asistent al sportivilor."
5. Denumirea titlului II se modifică şi va avea următorul cuprins:
„TITLUL II
Organizarea activităţii anti-doping la nivel
naţional"
6. La articolul 6, literele h) - m), o) - q), s), u) şi v) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,h) propune măsuri specifice şi colaborează cu
autorităţile şi instituţiile publice, în sensul intensificării luptei împotriva
traficului ilicit de substanţe şi/sau metode interzise;
i) aprobă, publică şi revizuieşte Lista interzisă, în
conformitate cu lista Agenţiei Mondiale Anti-Doping;
j) actualizează, în colaborare cu Ministerul Sănătăţii
Publice şi cu Agenţia Naţională a Medicamentului, şi publică anual lista cu
specialităţile farmaceutice autorizate şi comercializate în România care au în
componenţă substanţe şi/sau metode interzise;
k) întocmeşte planul naţional anual de testare, în
competiţie şi în afara competiţiei;
l) întocmeşte lotul de testare
înregistrat şi ţine evidenţa localizării sportivilor, potrivit prevederilor
Standardului internaţional pentru testare al Agenţiei Mondiale Anti-Doping;
m) organizează şi efectuează controale doping în
competiţie şi în afara competiţiei;
........................................................................................................................................................................ ........................................................
o) planifică şi asigură desfăşurarea audierilor
sportivilor şi ale personalului asistent al acestora suspectaţi de încălcarea
reglementărilor anti-doping, într-un cadru corect şi echitabil, în conformitate
cu legislaţia în vigoare şi cu standardele internaţionale;
p) aprobă scutirile de uz terapeutic pentru sportivii
de nivel naţional, la solicitarea scrisă a acestora, în conformitate cu
procedura descrisă în Standardul internaţional pentru scutiri de uz terapeutic
(SUT) al Agenţiei Mondiale Anti-Doping, şi ţine evidenţa scutirilor pentru uz
terapeutic (SUT) pentru sportivii de nivel internaţional;
q) comunică Agenţiei Mondiale Anti-Doping cazurile de
încălcări ale reglementărilor anti-doping gestionate, precum şi solicitările de
scutiri pentru uz terapeutic (SUT) pentru sportivii de nivel naţional;
........................................................................................................................................................................ ........................................................
s) organizează cursuri pentru formarea profesională şi
perfecţionarea ofiţerilor de control doping;
........................................................................................................................................................................ ........................................................
u) organizează periodic cu structurile sportive acţiuni
privind informarea, prevenirea şi combaterea fenomenului de dopaj în sport;
v) iniţiază, promovează şi desfăşoară activităţi de
cercetare ştiinţifică;".
7. La articolul 6,
după litera v) se introduce o nouă literă, litera w), cu următorul cuprins:
,,w) elaborează normele de
utilizare a veniturilor Agenţiei pentru categoriile de cheltuieli ce se
efectuează pentru realizarea acţiunilor de prevenire şi combatere a dopajului
în sport, precum şi a celor de prevenire şi combatere a traficului ilicit de
substanţe cuprinse în Lista interzisă şi le supune Guvernului spre aprobare, prin
hotărâre."
8. Articolul 7 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 7. - Posturile publice de radio şi de televiziune
pun la dispoziţie, gratuit,
Agenţiei un spaţiu de emisie de minimum 30 de minute lunar, din care 50% la ore de maximă audienţă, pentru
difuzarea de materiale promotionale în scopul prevenirii şi combaterii
dopajului în sport."
9. La articolul 9,
alineatele (1) şi (7) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 9. - (1) Consiliul
director al Agenţiei are în componenţă 9 membri, după cum urmează:
a) preşedinte;
b) 3 reprezentanţi ai Cancelariei Primului-Ministru,
desemnaţi de şeful Cancelariei;
c) un reprezentant al Agenţiei
Naţionale pentru Sport, desemnat de preşedintele acesteia din rândul
angajaţilor săi;
d) un reprezentant al Comitetului Olimpic şi Sportiv
Român;
e) un reprezentant din domeniul farmacologiei sau
toxicologiei ori medicinei, desemnat de Ministerul Sănătăţii Publice;
f) un reprezentant al sportivilor
de performanţă, desemnat de Comitetul Olimpic şi Sportiv Român;
g) un reprezentant al federaţiilor sportive naţionale,
desemnat de Comitetul Olimpic şi Sportiv Român.
........................................................................................................................................................................ ........................................................
(7) Convocarea Consiliului director se face cu cel
puţin 5 zile lucrătoare înainte de data şedinţei şi va cuprinde în mod
obligatoriu ordinea de zi şi documentaţia necesară."
10. La articolul 10, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) In cazurile prevăzute la alin. (1) se desemnează
un nou reprezentant, al cărui mandat durează până la expirarea mandatului celui
în locul căruia a fost numit."
11. Articolul 12 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 12. - (1) Pe lângă Agenţie se constituie Comisia
de acordare a scutirilor
pentru uz terapeutic, Comisia de audiere a sportivilor şi a personalului
asistent al sportivilor care au încălcat reglementările anti-doping şi Comisia
de apel.
(2) Componenţa şi competenţele
comisiilor prevăzute la alin. (1) se aprobă prin ordin al preşedintelui
Agenţiei.
(3) Membrii comisiilor prevăzute la alin. (1), care
participă la şedinţe, beneficiază de indemnizaţie de şedinţă de 20% din
indemnizaţia lunară a preşedintelui. Totalul sumelor cuvenite unui membru al
comisiilor, ca urmare a participării la şedinţe, nu poate depăşi într-o lună
20% din indemnizaţia lunară a preşedintelui.
(4) Pentru activitatea prestată
de comisiile prevăzute la alin. (1) se percep taxe al căror cuantum se
stabileşte anual prin decizie a Consiliului director, aprobată prin hotărâre a
Guvernului."
12. Articolul 13 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 13. - Finanţarea cheltuielilor curente şi de
capital ale Agenţiei se
asigură din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat, prin
bugetul Cancelariei Primului-Ministru."
13. După articolul 13
se introduc trei noi articole, articolele 131 - 131, cu următorul cuprins:
„Art. 131. - (1)
Salariaţii care au o vechime în muncă în cadrul Agenţiei de cel puţin 2 ani
primesc lunar un spor de stabilitate de 5%, calculat la salariul de bază.
(2) Pentru fiecare an de vechime în muncă, care
depăşeşte pragul de 2 ani, la procentul prevăzut la alin. (1) se adaugă câte 3
procente.
(3) Sporul de stabilitate,
acordat în condiţiile alin. (1) şi (2), nu poate depăşi 20% din salariul de
bază.
(4) Sporul de stabilitate se
acordă cu data de 1 a lunii următoare celei în care s-a împlinit vechimea
prevăzută la alin. (1) şi (2).
(5) Sporul de stabilitate nu se
acordă persoanelor încadrate în muncă după pensionare.
Art. 132. - (1)
Personalul Agenţiei, datorită faptului că este supus prin profilul activităţii
desfăşurate la o solicitare psihică foarte ridicată şi la riscul de îmbolnăvire ca urmare a manevrării
de probe biologice de urină şi sânge, beneficiază de un spor în cuantum de până
la 25%, calculat la salariul de bază, în condiţiile legii.
(2) Categoriile de personal contractual, cuantumurile
sporului prevăzut la alin. (1) şi condiţiile de acordare se stabilesc, în
limitele prevăzute de lege, prin actul administrativ al ordonatorului principal
de credite, cu încadrarea în cheltuielile de personal prevăzute în bugetul
aprobat.
Art. 133. -
Finanţarea sporurilor prevăzute la art. 131 şi 132 se
efectuează din venituri proprii, cu încadrarea în
cheltuielile de personal prevăzute în bugetul aprobat."
14. Articolul 15 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 15. - (1) Lista interzisă, în conformitate cu cea
a Agenţiei Mondiale
Anti-Doping, se aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei şi se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Agenţia va revizui Lista interzisă ori de câte ori
vor apărea modificări în lista publicată de Agenţia Mondială Anti-Doping."
15. Articolul 16 se abrogă.
16. Articolul 17 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 17. - (1) Agenţia asigură aplicarea procedurii de acordare a scutirilor pentru uz
terapeutic pentru sportivii de nivel naţional, la solicitarea scrisă a
acestora, în conformitate cu procedura descrisă în Standardul internaţional de
acordare a scutirilor pentru uz terapeutic (SUT) al Agenţiei Mondiale
Anti-Doping.
(2) Agenţia va raporta Agenţiei Mondiale Anti-Doping,
prin Sistemul de management şi administrare anti-doping (ADAMS), scutirile
pentru uz terapeutic acordate sportivilor de nivel naţional care sunt înscrişi
în lotul său de testare înregistrat.
(3) Sportivii de nivel internaţional au obligaţia de a
comunica Agenţiei solicitările de acordare a scutirilor pentru uz terapeutic,
depuse potrivit prevederilor Standardului internaţional de acordare a
scutirilor pentru uz terapeutic (SUT) al Agenţiei Mondiale Anti-Doping."
17. La articolul 18,
partea introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 18. - Medicii şi asistenţii medicali trebuie să
acorde o atenţie deosebită tratamentului medical aplicat sportivilor şi să
respecte următoarele reguli:".
18. Articolul 20 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 20. - Controlul doping, în competiţie şi în afara competiţiei, se efectuează conform
Planului naţional anual de testare, cu respectarea prevederilor Standardului
internaţional pentru testare."
19. La articolul 21
alineatul (1), partea introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 21. - (1) Controlul doping
se efectuează de către Agenţie, din proprie inţiativă, sau poate fi solicitat
acesteia de către:".
20. La articolul 21,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Procedura de desfăşurare a controlului doping este
reglementată în normele metodologice privind organizarea şi desfăşurarea
controlului doping, care se elaborează de Agenţie, în conformitate cu
prevederile Codului şi Standardului internaţional pentru testare, emise de
Agenţia Mondială Anti-Doping."
21. La articolul 21,
după alineatul (3) se introduce un nou alineat,
alineatul (4), cu următorul cuprins:
„(4) Agenţia poate efectua testări doping la
solicitarea organizaţiilor anti-doping ale altor state, organizaţiilor
internaţionale anti-doping, precum şi la solicitarea structurilor sportive
internaţionale."
22. La articolul 22,
alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(2) Recordul naţional se poate omologa numai în urma
testării doping a sportivului în cauză, imediat după înregistrarea acestuia.
(3) Testările-ţintă şi cele în afara competiţiei pot fi
efectuate oricând, fără aviz prealabil, la cea mai apropiată staţie de control
doping, la locurile de cazare a sportivului în perioada de pregătire, în toate
locurile şi incintele în care se desfăşoară activităţi fizice şi sportive sau
la domiciliul sportivului, iar acesta are obligaţia să se supună acestor
testări."
23. Articolul 23 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 23. - (1) Testarea doping în competiţie se
efectuează în spaţii adecvate
numite staţie de control doping, organizate conform normelor
metodologice privind organizarea şi desfăşurarea controlului doping.
(2) In termen de 6 luni de la data intrării în vigoare
a prezentei legi, administratorii de baze sportive au obligaţia să amenajeze
staţii de control doping în conformitate cu prevederile alin. (1)."
24. Articolul 24 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 24. - Testările doping pot fi efectuate de către
ofiţerii de control doping care au absolvit cursurile
de formare profesională şi perfecţionare organizate de
Agenţie şi au obţinut în acest sens un certificat, precum şi de către
personalul din cadrul Agenţiei împuternicit în acest sens de către preşedintele
acesteia."
25. Articolul 26 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 26. - (1) Analiza probelor biologice se
efectuează de către Direcţia
cercetare şi laborator control doping, potrivit prevederilor Standardului
internaţional pentru laboratoare al Agenţiei Mondiale Anti-Doping, sau de un
alt laborator acreditat de Agenţia Mondială Anti-Doping.
(2) Rezultatul analizei de laborator este emis sub
forma unui buletin de analiză ce se comunică preşedintelui Agenţiei.
(3) In cazul unui rezultat
pozitiv, Agenţia verifică dacă a survenit una dintre următoarele situaţii:
a) a fost acordată sau urmează
să fie acordată o scutire pentru uz terapeutic;
b) există o suspiciune cu
privire la încălcarea prevederilor Standardului internaţional pentru testare
sau a Standardului internaţional pentru laboratoare, care să infirme
validitatea rezultatului pozitiv constatat.
(4) Dacă verificarea nu
evidenţiază una dintre situaţiile prevăzute la alin. (3), Agenţia informează
sportivul în cauză şi federaţia sportivă naţională responsabilă, Agenţia
Naţională pentru Sport, Comitetul Olimpic şi Sportiv Român, federaţia
internaţională responsabilă şi Agenţia Mondială Anti-Doping asupra:
a) rezultatului constatat;
b) reglementării anti-doping încălcate;
c) dreptului sportivului de a
cere contraexpertiza, datei şi locului efectuării acesteia;
d) drepturilor sportivului.
(5) In cazul unui rezultat
atipic, Agenţia verifică dacă a survenit una dintre următoarele situaţii:
a) a fost acordată o scutire pentru uz terapeutic;
b) există o suspiciune cu
privire la încălcarea prevederilor Standardului internaţional pentru testare
sau a Standardului internaţional pentru laboratoare, care să infirme
validitatea rezultatului atipic constatat.
(6) Dacă verificarea nu
evidenţiază una dintre situaţiile prevăzute la alin. (5), Agenţia efectuează
investigaţiile ulterioare necesare, potrivit prevederilor Standardului
internaţional pentru laboratoare, pentru a stabili dacă rezultatul atipic va fi
înaintat sau nu drept un rezultat pozitiv.
(7) După încheierea
investigaţiilor prevăzute la alin. (6), Agenţia informează sportivul în cauză
şi federaţia sportivă naţională responsabilă, Agenţia Naţională pentru
Sport, Comitetul Olimpic şi Sportiv Român, federaţia
internaţională responsabilă şi Agenţia Mondială Anti-Doping dacă rezultatul
atipic va fi înaintat sau nu drept un rezultat pozitiv, cu respectarea alin.
(4), după caz.
(8) Agenţia nu are obligaţia de a informa despre un
rezultat atipic până la încheierea investigaţiilor prevăzute la alin. (6) şi
luarea deciziei de a înainta rezultatul atipic drept un rezultat pozitiv, cu
excepţia următoarelor situaţii:
a) dacă Agenţia stabileşte că
efectuarea contraexpertizei este necesară înainte de încheierea investigaţiilor
prevăzute la alin. (6), situaţie în care decide efectuarea acesteia după
informarea sportivului cu privire la rezultatul atipic constatat, cu
respectarea prevederilor art. 27 lit. b) şi c);
b) dacă Agenţia primeşte o
solicitare în acest sens fie din partea unui organizator al unui eveniment
sportiv major, cu puţin timp înaintea unei manifestări sportive internaţionale,
fie din partea unei organizaţii sportive care are responsabilitatea de a
respecta un termen-limită pentru selecţionarea membrilor unei echipe pentru o manifestare
sportivă internaţională, numai după informarea sportivului cu privire la
rezultatul atipic constatat."
26. După articolul 26
se introduce un nou articol, articolul 261, cu următorul cuprins:
„Art. 261. -In cazul
încălcărilor reglementărilor anti-doping prevăzute la art. 2 alin. (2), care nu
presupun analiza de probe biologice, Agenţia verifică circumstanţele în care a
fost săvârşită posibila încălcare a reglementărilor anti-doping şi informează
sportivul sau persoana în cauză, federaţia sportivă naţională responsabilă,
Agenţia Naţională pentru Sport, Comitetul Olimpic şi Sportiv Român, federaţia
internaţională responsabilă şi Agenţia Mondială Anti-Doping asupra:
a) reglementării anti-doping încălcate;
b) drepturilor sportivului sau persoanei învinuite pe
parcursul desfăşurării procedurii de audiere."
27. După articolul 27
se introduc două noi articole, articolele 271 şi 272, cu următorul cuprins:
„Art. 271. - (1)
Agenţia poate dispune suspendarea provizorie a unui sportiv pe baza unui
rezultat pozitiv pentru o substanţă specifică sau pe baza unei alte posibile
încălcări a reglementărilor anti-doping, în legătură cu o manifestare sportivă,
după verificarea şi informarea prevăzute la art. 26 alin. (3) şi (4), respectiv
la art. 261.
(2) Suspendarea provizorie a unui sportiv pe baza unui rezultat pozitiv pentru o substanţă interzisă, cu
excepţia substanţelor specifice, în legătură cu o manifestare sportivă, este
obligatorie, după verificarea si informarea prevăzute la art. 26 alin. (3) şi
(4).
(3) Suspendarea provizorie, conform alin. (1)şi (2), nu poate fi dispusă fără a i se acorda
sportivului în cauză dreptul la o audiere provizorie înainte de impunerea
suspendării provizorii sau imediat după impunerea acesteia ori dreptul la o
audiere în regim de urgenţă, potrivit art. 28 alin. (4), imediat după impunerea
suspendării provizorii.
Art. 272. - Dacă
sportivul sau persoana din cadrul personalului asistent, care este suspectat(ă)
de una dintre încălcările prevăzute la art. 2 alin. (2), se retrage din
activitatea sportivă înainte de începerea sau în timpul procedurilor prevăzute
în prezentul capitol, Agenţia poate decide continuarea acestora."
28. Articolul 28 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 28. - (1) Comisia de audiere a sportivilor şi a personalului asistent al sportivilor care
au încălcat reglementările anti-doping organizează o procedură de audiere
pentru sportivul sau personalul asistent al acestuia, învinuit de una dintre
încălcările prevăzute la art. 2 alin. (2).
(2) Procedura de audiere se desfăşoară cu respectarea
următoarelor principii:
a) organizarea audierii într-un interval de timp
rezonabil, cu respectarea alin. (3);
b) o comisie de audiere echitabilă şi imparţială;
c) dreptul de a fi reprezentat pe cheltuiala persoanei;
d) dreptul de a fi informat corect şi la timp despre învinuirea adusă de încălcare a
reglementărilor anti-doping;
e) dreptul de a se apăra în faţa învinuirii aduse de
încălcare a reglementărilor anti-doping şi faţă de consecinţele decurgând din
aceasta;
f) dreptul fiecărei părţi de a prezenta probe, de a
chema şi interoga martori, acceptarea mărturiei sub forma declaraţiei scrise
fiind la latitudinea Comisiei de audiere a sportivilor şi a personalului
asistent al sportivilor care au încălcat reglementările anti-doping;
g) dreptul persoanei la un
interpret pe durata audierii, desemnat de Comisia de audiere a sportivilor şi a
personalului asistent al sportivilor care au încălcat reglementările
anti-doping care dispune şi asupra resposabilităţii costurilor acestuia;
h) dreptul la o decizie în
formă scrisă, motivată, datată şi comunicată într-un timp rezonabil.
(3) Audierea se va desfăşura cu celeritate, fără a
depăşi 3 luni de la încheierea procesului de gestionare a rezultatelor prevăzut
la cap. VI, cu excepţia
cazurilor în care sunt aplicabile dispoziţiile art. 39.
(4) Preşedintele Agenţiei poate
decide organizarea unei proceduri de audiere în regim de urgenţă, atunci când
împrejurările o cer."
29. Articolul 29 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 29. - (1) Identitatea sportivilor sau a
personalului asistent al acestora, care sunt
suspectaţi de una dintre încălcările prevăzute la art. 2 alin. (2), va fi
făcută publică de către preşedintele Agenţiei sau, în lipsa acestuia, de către
înlocuitorul său, în termen de cel mult 20 de zile de la soluţionarea
definitivă a cazului.
(2) Identitatea sportivilor sau
a personalului asistent al acestora, care după soluţionarea definitivă a
cazului nu au fost găsiţi vinovaţi de una sau mai multe încălcări ale
reglementărilor anti-doping prevăzute la art. 2 alin. (2), va putea fi făcută
publică numai cu acordul scris al acestora.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) şi (2),
preşedintele Agenţiei sau, în lipsa acestuia, înlocuitorul său poate face
comentarii publice despre un caz aflat în curs de soluţionare, dacă acestea
sunt necesare ca răspuns la comentarii publice ale sportivilor sau personalului
asistent în cauză.
(4) Până la informarea publică
prevăzută la alin. (1)-(3), instituţiile prevăzute la art. 26 alin. (4) şi la
art. 261, precum şi
cluburile şi ligile profesioniste au obligaţia de a păstra confidenţialitatea
informaţiilor ce le sunt comunicate.
(5) Informaţiile făcute publice
potrivit alin. (1)-(3) sunt prezentate şi păstrate cel puţin un an şi pe
paginile de internet proprii ale Agenţiei şi federaţiilor sportive naţionale
responsabile, acolo unde acestea există."
30. Articolul 31 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 31. - Faptele prevăzute la art. 2 alin. (2) lit.
a), b) şi f) se sancţionează
cu suspendarea din activitatea sportivă pe o perioadă de 2 ani la prima
încălcare, cu excepţia cazurilor în care sunt aplicabile prevederile art. 32,
ale art. 39 şi ale art. 39V
31. Articolul 32 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 32. - Dacă faptele prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. a), b) şi f) implică o
substanţă specifică, iar sportivul sau persoana din cadrul personalului
asistent demonstrează cum a pătruns în organismul său ori modul în care a
intrat în posesia sa acea substanţă specifică, precum şi că utilizarea
substanţei specifice nu a avut drept scop mărirea performanţei sportive sau
mascarea utilizării unei alte substanţe interzise, perioada de suspendare
prevăzută la art. 31 va fi înlocuită, la prima încălcare, cel puţin cu o
mustrare, fără acordarea unei perioade de suspendare
sau cu acordarea a cel mult 2 ani de suspendare."
32. Articolul 33 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 33. - (1) Faptele prevăzute la art. 2 alin. (2)
lit. c) şi e) se sancţionează conform art. 31, la prima încălcare, cu excepţia
cazurilor în care sunt aplicabile prevederile art. 39 şi ale art. 391.
(2) Pentru încălcarea
dispoziţiilor art. 2 alin. (2) lit. g) şi h), perioada de suspendare va fi de
minimum 4 ani, mergând până la suspendarea pe viaţă, la prima încălcare, cu
excepţia cazurilor în care sunt aplicabile prevederile art. 39.
(3) Pentru încălcarea
dispoziţiilor art. 2 alin. (2) lit. d), perioada de suspendare va fi de minimum
un an şi maximum 2 ani la prima încălcare, în funcţie de gradul de vinovăţie a
sportivului, conform normelor metodologice de organizare şi desfăşurare a
controlului doping."
33. După articolul 33
se introduc două noi articole, articolele 331 şi 332, cu următorul cuprins:
„Art. 331. - Pentru
a doua încălcare a dispoziţiilor art. 2 alin. (2), perioadele de suspendare se
vor încadra în limitele prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezenta lege.
Art. 332. -A treia
încălcare a reglementărilor anti-doping se sancţionează întotdeauna cu
suspendarea pe viaţă, cu excepţia faptei prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. d)
şi a cazurilor în care sunt aplicabile prevederile art. 32, situaţii în care
perioada de suspendare va fi de minimum 8 ani, mergând până la suspendarea pe
viaţă."
34. Articolul 34 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 34. - Orice faptă
prevăzută la art. 2 alin. (2), săvârşită de către o persoană din cadrul personalului asistent al sportivului
cu implicarea unui sportiv minor, atunci când aceasta nu implică o substanţă
specifică, se sancţionează direct cu suspendarea pe viaţă din activitatea
sportivă."
35. La articolul 35,
după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (31), cu următorul
cuprins:
„(31) In cazul
sancţionării unui sportiv pentru încălcarea dispoziţiilor art. 2 alin. (2) lit.
a), costurile analizelor de laborator vor fi suportate de către structura
sportivă în numele căreia sportivul a participat la activitatea sportivă la
care acesta a fost testat doping."
36. La articolul 35,
alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(4) Pe perioada suspendării,
sportivii sau membrii personalului asistent suspendaţi nu pot participa în
nicio calitate în cadrul unei competiţii ori manifestări sportive."
37. La articolul 35,
după alineatul (4) se introduc două noi alineate, alineatele (41) şi (42), cu următorul cuprins:
„(41) Dacă sportivul
sau persoana din cadrul personalului asistent care a fost suspendat/ă încalcă
dispoziţiile alin. (4), atunci perioada de suspendare care a fost impusă
iniţial va începe să curgă din nou de la data participării în cadrul
competiţiei sau manifestării sportive.
(42) Perioada de
suspendare reînnoită conform alin. (41) poate fi redusă, însă aceasta nu va fi mai mică decât jumătate
din perioada de suspendare impusă iniţial, dacă sportivul sau persoana în cauză
demonstrează lipsa neglijenţei semnificative."
38. Articolul 36 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 36. - (1) Pe perioada suspendării, sportivii au
obligaţia de a comunica
Agenţiei informaţii privind localizarea.
(2) In vederea reintegrării în activitatea sportivă, pe
perioada suspendării, sportivii trebuie să se supună la 4 testări doping fără
aviz prealabil, din care o testare în momentul reînceperii activităţii
sportive.
(3) In situaţia în care, pe perioada suspendării,
sportivul se retrage din activitatea sportivă, iar ulterior solicită
reintegrarea în activitatea sportivă, acesta nu va putea fi reintegrat decât
după informarea Agenţiei şi efectuarea de testări doping fără aviz prealabil pe o perioadă de timp egală cu
perioada de suspendare rămasă de efectuat."
39. La articolul 38,
alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 38. - (1) Atunci când mai mult de un membru al
unei echipe sportive a încălcat sau este susceptibil de săvârşirea uneia dintre
încălcările prevăzute la art. 2 alin. (2) în legătură cu o manifestare
sportivă, echipa va fi supusă testelor-ţintă stabilite pentru acea manifestare
sportivă.
(2) In situaţia în care mai mult de 2 membri ai unei
echipe sportive sunt găsiţi vinovaţi de una dintre încălcările prevăzute la
art. 2 alin. (2) în perioada unei manifestări sportive, echipa va fi supusă
sancţiunii de descalificare sau unei alte sancţiuni disciplinare stabilite de
organizaţia care guvernează manifestarea respectivă."
40. Articolul 39 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 39. - (1) Sportivul este responsabil de prezenţa
în proba biologică a oricărei
substanţe interzise sau a metaboliţilor ori a markerilor ei, nefiind necesar să
se demonstreze intenţia sau culpa pentru a se stabili o încălcare a reglementărilor antidoping.
(2) In cazul în care sportivul dovedeşte lipsa
vinovăţiei cu privire la fapta prevăzută la art. 2 alin. (2) lit. a),
sancţiunea cu suspendarea nu se aplică, iar fapta nu va fi considerată
încălcare a reglementărilor anti-doping.
(3) In cazul încălcărilor
prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. a)-c) şi e)-h), perioada de suspendare poate
fi redusă, însă aceasta nu va fi mai mică decât jumătate din perioada de
suspendare care s-ar fi cuvenit pentru respectiva faptă, dacă sportivul sau
persoana în cauză demonstrează lipsa neglijenţei semnificative.
(4) Pentru aplicarea măsurilor
prevăzute la alin. (2) şi (3, sportivul trebuie să demonstreze modalitatea în
care substanţa interzisă a pătruns în corpul său.
(5) Aplicarea măsurii prevăzute la alin. (3) nu poate
fi dispusă în situaţiile în care sunt aplicabile prevederile art. 32.
(6) Dacă sancţiunea aplicabilă
este suspendarea pe viaţă, atunci perioada de suspendare redusă aplicată potrivit
alin. (3) nu va fi mai mică de 8 ani.
(7) In cazul în care sportivul
sau persoana în cauză acordă Comisiei de audiere a sportivilor şi a
personalului asistent al sportivilor care au încălcat reglementările
anti-doping şi Comisiei de apel un ajutor substanţial în vederea descoperirii
sau stabilirii de încălcări ale reglementărilor anti-doping săvârşite de către
alţi sportivi sau personalul asistent, perioada de suspendare poate fi redusă,
iar aceasta nu va fi mai mare de trei pătrimi din perioada de suspendare care
s-ar fi cuvenit în mod normal pentru fapta săvârşită. După expirarea termenului
de contestaţie sau luarea unei decizii potrivit art. 481, Agenţia poate reduce perioada de
suspendare aplicată cu aprobarea Agenţiei Mondiale Anti-Doping şi a federaţiei
internaţionale de specialitate.
(8) Dacă sancţiunea aplicabilă
este suspendarea pe viaţă, atunci perioada de suspendare redusă aplicată
potrivit alin. (7) nu va fi mai mică de 8 ani.
(9) In cazul în care un sportiv sau o altă persoană
recunoaşte din proprie iniţiativă că a săvârşit o încălcare a reglementărilor
anti-doping înainte de a primi invitaţia pentru recoltarea de probe care ar
putea stabili încălcarea sau mai înainte de constatarea uneia dintre
încălcările prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. b)-h) şi primirea, potrivit art.
261, a informării
despre încălcarea recunoscută, această recunoaştere fiind singura dovadă a
încălcării la momentul recunoaşterii, perioada de suspendare poate fi redusă,
însă aceasta nu va fi mai mică decât jumătate din perioada de suspendare care
s-ar fi cuvenit pentru respectiva faptă recunoscută.
(10) In cazul în care pentru un sportiv sau o persoană
din personalul asistent al sportivilor sunt întrunite condiţiile pentru aplicarea a cel puţin două dintre
prevederile alin. (3), (7) sau (9), perioada de suspendare poate fi redusă,
însă aceasta nu va fi mai mică decât o pătrime din perioada de suspendare care
s-ar fi cuvenit în mod normal."
41. După articolul 39
se introduce un nou capitol, capitolul XI1 „Circumstanţe care pot conduce la majorarea perioadei de
suspendare", cuprinzând articolul 391, cu următorul cuprins:
„CAPITOLUL XI1
Circumstanţe care pot conduce la majorarea
perioadei de suspendare
Art. 391. - (1)
Perioadele de suspendare prevăzute la art. 31 şi 33 pentru încălcarea
dispoziţiilor art. 2 alin. (2) lit. a)-f) se majorează până la maximum 4 ani,
dacă fapta este săvârşită în una dintre următoarele situaţii:
a) sportivul sau o altă
persoană a săvârşit încălcarea reglementărilor anti-doping într-o acţiune de
dopaj dirijat, fie individual, fie împreună cu mai multe persoane;
b) sportivul sau o altă
persoană a deţinut ori a folosit mai multe substanţe sau metode interzise ori a
deţinut sau a folosit o substanţă ori o metodă interzisă de mai multe ori;
c) sportivul sau o altă persoană obstrucţionează
detectarea ori stabilirea unei încălcări a reglementărilor anti-doping.
(2) Dispoziţiile alin. (1) nu se aplică în situaţia în
care sportivul sau o altă persoană poate demonstra Comisiei de audiere a
sportivilor şi a personalului asistent al sportivilor care au încălcat
reglementările anti-doping faptul că nu a încălcat cu intenţie reglementările
anti-doping ori sportivul sau persoana în cauză recunoaşte încălcarea
reglementărilor anti-doping imediat după ce i-a fost adusă la cunoştinţă de
către Agenţie conform art. 26 alin. (4) şi art. 261."
42. La articolul 44
alineatul (1), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) oferirea, prescrierea, administrarea de substanţe
sau metode interzise unui sportiv minor;".
43. Articolul 47 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 47. - Pot fi contestate
următoarele decizii:
a) deciziile Comisiei de audiere a sportivilor şi a
personalului asistent al sportivilor care au încălcat reglementările
anti-doping, referitoare la încălcările dispoziţiilor art. 2;
b) deciziile Comisiei de audiere
a sportivilor şi a personalului asistent al sportivilor care au încălcat
reglementările anti-doping, luate în conformitate cu prevederile art. 35 alin.
(41);
c) decizia conform căreia Comisia de audiere a
sportivilor şi a personalului asistent al sportivilor care au încălcat
reglementările anti-doping nu are competenţă pentru a judeca o posibilă
încălcare a reglementărilor anti-doping;
d) decizia Agenţiei de a nu prezenta un rezultat
pozitiv sau un rezultat atipic ca o încălcare a reglementărilor anti-doping
conform art. 26 alin. (4) şi (7);
e) decizia de a nu acţiona în
cazul unei încălcări a reglementărilor anti-doping după o investigaţie conform
art. 261;
f) decizia de suspendare provizorie dispusă conform
art. 271;
g) deciziile Agenţiei privind
acordarea sau neacordarea scutirilor pentru uz
terapeutic."
44. La articolul 48,
partea introductivă şi litera d) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 48. - Procedura soluţionării contestaţiilor
prevăzute la art. 47 se desfăşoară cu respectarea următoarelor principii:
........................................................................................................................................................................ ........................................................
d) dreptul la o decizie în formă scrisă, motivată,
datată, redactată şi comunicată în timp rezonabil."
45. După articolul 48
se introduc patru noi articole, articolele 481-484, cu următorul cuprins:
„Art. 481. - (1)
Deciziile prevăzute la art. 47 lit. a)-e) şi g), luate în legătură cu o
competiţie din cadrul unei manifestări sportive naţionale sau care implică sportivi de nivel naţional, pot
fi contestate la Comisia de apel, în termen de 21 de zile de la data
comunicării, de către următoarele persoane:
a) sportivii de nivel naţional
sau altă persoană care este subiect al deciziei contestate;
b) structura sportivă căreia
aparţine sportivul sau cealaltă parte în legătură cu care s-a luat decizia
contestată;
c) federaţia internaţională responsabilă, Comitetul
Olimpic Internaţional, Comitetul Paralimpic Internaţional;
d) organizaţia anti-doping a
ţării de domiciliu a persoanei/sportivului;
e) Agenţie.
(2) Deciziile prevăzute la alin. (1) pot fi contestate
şi de Agenţia Mondială Anti-Doping în termen de 21 de zile de la ultima zi în
care orice parte ar fi putut face apel sau în termen de 21 de zile de la
primirea de către aceasta a dosarului complet referitor la cazul soluţionat.
Art. 482. - Deciziile Comisiei de apel pot fi
apelate la Curtea de arbitraj sportiv de la Lausanne.
Art. 483. -
Deciziile prevăzute la art. 47 lit. a)-e) şi g), luate în legătură cu o
competiţie din cadrul unei manifestări sportive internaţionale sau care implică
sportivi de nivel internaţional, pot fi apelate la Curtea de arbitraj sportiv
de la Lausanne de către următoarele persoane:
a) sportivii de nivel internaţional sau altă persoană care este subiect al deciziei contestate;
b) structura sportivă căreia
aparţine sportivul sau cealaltă parte în legătură cu care s-a luat decizia
contestată;
c) federaţia internaţională responsabilă;
d) organizaţia anti-doping a ţării de domiciliu a
persoanei/ sportivului;
e) Agenţie;
f) Agenţia Mondială Anti-Doping.
Art. 484. -
Deciziile prevăzute la art. 47 lit. f) pot fi contestate numai de către
sportivii sau persoanele împotriva cărora a fost impusă sancţiunea de
suspendare provizorie, conform art. 481, respectiv art. 483, după caz."
46. Articolul 49 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 49. - Deciziile contestate îşi păstrează efectele
pe durata desfăşurării
procedurilor prevăzute la art. 481 şi 483,
cu excepţia situaţiei în care Comisia de apel,
respectiv Curtea de arbitraj sportiv decide suspendarea acestora."
47. La articolul 51,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 51. - (1) Federaţiile sportive naţionale sunt
obligate să comunice Agenţiei, în termenul stabilit de aceasta, informaţii
detaliate privind calendarul sportiv intern şi internaţional, precum şi
planurile de pregătire a echipelor şi sportivilor lor, cu precizarea exactă a
locurilor şi orelor de desfăşurare, precum şi lista cu sportivii de nivel
naţional/internaţional desemnaţi de Agenţie şi adresele acestora."
48. După articolul 53
se introduce un nou articol, articolul 531, cu următorul cuprins:
„Art. 531. - (1)
Introducerea sportivilor aflaţi în perioada de suspendare în competiţii sau
manifestări sportive de către federaţii sportive naţionale, cluburi ori ligi
profesioniste constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 7.500
lei la 30.000 lei, precum şi retragerea oricărui sprijin financiar de la
bugetul de stat, suspendarea temporară a certificatului de identitate sportivă
sau radierea din registrul sportiv.
(2) Desemnarea pentru a fi supusă testării doping a
unei persoane care nu are calitatea de sportiv constituie contravenţie si se
sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la 30.000 lei."
49. La articolul 54,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Nerespectarea prevederilor art. 23 alin. (2)
constituie contravenţie si se sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la 15.000
lei"
50. La articolul 54,
după alineatul (2) se introduce un nou alineat,
alineatul (21), cu următorul
cuprins:
„(21) Nerespectarea
de către sportivii sau membrii personalului asistent suspendaţi a prevederilor
art. 35 alin. (4) constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la
5.000 lei la 10.000 lei."
51. Articolul 55 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 55. - (1) Contravenientul poate achita, pe loc sau
în termen de 48 de ore de la data încheierii
procesului-verbal ori, după caz, de la data comunicării acestuia, jumătate din
minimul amenzii prevăzute la art. 53, 531 şi 54, agentul constatator făcând menţiune despre această
posibilitate în procesul-verbal. (2) Contravenţiilor prevăzute la art. 53, 531 şi 54 le sunt aplicabile
dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002,
cu modificările şi completările ulterioare."
52. Articolul 57 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 57. - Pentru informarea şi educarea personalului implicat în activităţile anti-doping,
toate instituţiile de învăţământ superior de educaţie fizică şi sport din ţară
şi Centrul Naţional de Formare şi Perfecţionare a Antrenorilor introduc în
programele de învăţământ cursuri de prezentare a reglementărilor naţionale şi internaţionale
anti-doping, precum şi Strategia naţională antidoping."
53. Articolul 58 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 58. - Conducerea Agenţiei şi personalul implicat
în controlul doping vor avea
acces la toate manifestările sportive pe bază de legitimaţie, ale cărei model
şi conţinut se stabilesc prin normele metodologice de organizare şi desfăşurare
a controlului doping."
54. După articolul 63
se introduce anexa având conţinutul prevăzut în anexa la prezenta ordonanţă de
urgenţă.
Art. II. - Agenţia Naţională
Anti-Doping recunoaşte, în condiţii de reciprocitate, deciziile de suspendare a
sportivilor români, luate în conformitate cu dispoziţiile Codului Mondial
Anti-Doping, de către organizaţiile anti-doping ale statelor părţi la Convenţia
împotriva dopajului, adoptată în cadrul Consiliului Europei, la Strasbourg la
16 noiembrie 1989, ratificată prin Legea nr. 171/1998.
Art. III. - Prezenta ordonanţă
de urgenţă intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2009.
Art. IV. - (1) Cazurile de
încălcări ale reglementărilor antidoping aflate în curs de soluţionare la data
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă vor continua să fie
soluţionate potrivit dispoziţiilor Legii nr. 227/2006 privind prevenirea şi
combaterea dopajului în sport, aflate în vigoare la data începerii procedurii
de soluţionare.
(2) Rezultatele pozitive înregistrate după data
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se soluţionează potrivit
prevederilor în vigoare la data efectuării testării doping.
Art. V. - In termen de 30 de
zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se vor
actualiza Normele metodologice privind organizarea şi desfăşurarea controlului
doping, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.592/2006, precum şi Hotărârea
Guvernului nr. 1.522/2006 privind aprobarea structurii organizatorice şi a
Regulamentului de organizare şi funcţionare ale Agenţiei Naţionale Anti-Doping,
cu modificările ulterioare.
Art. VI. - Legea nr. 227/2006
privind prevenirea şi combaterea dopajului în sport, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 518 din 15 iunie 2006, cu
modificările ulterioare, precum şi cu modificările şi completările aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, se va
republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, după aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouă
numerotare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Şeful Cancelariei Primului-Ministru,
Marian Marius Dorin
Preşedintele Agenţiei Naţionale Antidoping,
Graziela Elena
Vâjială
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Sport,
Octavian Ioan Atanase Bellu
Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
Mariana Câmpeanu
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Cătălin Doica,
secretar de stat
ANEXĂ (Anexa la Legea nr. 227/2006)
LIMITELE
perioadelor de suspendare în cazul săvârşirii unei a
doua încălcări a prevederilor art. 2 alin. (2)
A doua incălcare
|
SR
|
TNNI
|
LNS
|
SS
|
SA
|
TA
|
Prima încălcare
|
SR
|
1-4
|
2-4
|
2-4
|
4-6
|
8-10
|
10 - pe viaţă
|
TNNI
|
1-4
|
4-8
|
4-8
|
6-8
|
10 - pe viaţă
|
pe viaţă
|
LNS
|
1-4
|
4-8
|
4-8
|
6-8
|
10 - pe viaţă
|
pe viaţă
|
SS
|
2-4
|
6-8
|
6-8
|
8 - pe viaţă
|
pe viaţă
|
pe viaţă
|
SA
|
4-5
|
10 -pe viaţă
|
10 - pe viaţă
|
pe viaţă
|
pe viaţă
|
pe viaţă
|
TA
|
8 -pe viată
|
pe viaţă
|
pe viaţă
|
pe viaţă
|
pe viaţă
|
pe viaţă
|
SR - sancţiune redusă -
încălcarea reglementărilor anti-doping a fost sau urmează să fie sancţionată cu
o sancţiune redusă, în conformitate cu prevederile art. 32;
TNNI - test neefectuat
sau netransmiterea informaţiilor privind localizarea sportivului - încălcarea
dispoziţiilor art. 2 alin. (2) lit. d);
LNS - sancţiune redusă
pentru lipsa neglijenţei semnificative - încălcarea reglementărilor anti-doping
a fost sau urmează să fie sancţionată cu o sancţiune redusă în conformitate cu prevederile art. 39 alin. (3);
SS - sancţiune standard - încălcarea reglementărilor
anti-doping a fost sau urmează să fie sancţionată în conformitate cu
prevederile art. 31 sau art. 33 alin. (1);
SA - sancţiune majorată
- încălcarea reglementărilor anti-doping a fost sau urmează să fie sancţionată
cu o sancţiune majorată în conformitate cu prevederile art. 391;
TA - traficare sau
tentativă de traficare şi administrare sau tentativă de administrare -
încălcarea dispoziţiilor art. 2 alin. (2) lit. g) şi h).