ORDONANTA
URGENTA Nr. 134 din 21 decembrie 2006
privind infiintarea
Autoritatii Nationale pentru Reglementare in Comunicatii si Tehnologia
Informatiei
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 1046 din 29 decembrie 2006
Având în vedere armonizarea deplină a legislaţiei
naţionale cu cea comunitară şi garantarea ducerii la îndeplinire a prevederilor
tratatelor de constituire a Uniunii Europene şi ţinând seama de necesitatea
reglementării domeniului tehnologiei informaţiilor în strânsă legătură cu
domeniul comunicaţiilor electronice şi al poştei, ca
domenii convergente,
luând în considerare faptul că în România nu există în
acest moment cadrul instituţional de reglementare a transmisiilor de date, fapt
de natură a conduce la grave disfuncţionalităţi şi costuri ridicate
nejustificate în domeniul comunicaţiilor, situaţie extraordinară, a cărei
reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din
Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 1. - (1) Se înfiinţează
Autoritatea Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia
Informaţiei, denumită în continuare ANRCTI, instituţie publică cu personalitate juridică în subordinea
Guvernului, finanţată integral din venituri proprii, prin reorganizarea
Autorităţii Naţionale de Reglementare în Comunicaţii, care se desfiinţează.
(2) ANRCTI are sediul central
în municipiul Bucureşti, servicii regionale şi oficii teritoriale în fiecare
municipiu reşedinţă de judeţ şi în fiecare sector al municipiului Bucureşti.
Art. 2. - ANRCTI se organizează
şi funcţionează sub coordonarea primului-ministru.
Art. 3. - ANRCTI are ca rol
fundamental punerea în aplicare a politicii naţionale în domeniul
comunicaţiilor electronice, poştei şi tehnologiei informaţiei.
Art. 4. - (1) In vederea
realizării rolului său, ANRCTI îndeplineşte următoarele funcţii:
a) de punere în aplicare a politicii şi strategiei sectoriale
în domeniul comunicaţiilor electronice, tehnologiei informaţiei şi al
serviciilor poştale;
b) de administrare şi de gestionare a resurselor, prin
care planifică, alocă, urmăreşte şi evaluează utilizarea acestora pentru
punerea în aplicare a politicilor în domeniu;
c) de alocare a resurselor de numerotaţie pentru
servicii de comunicaţii electronice, prin elaborarea Planului naţional de
numerotaţie şi a planurilor de perspectivă în acest sens;
d) de gestionare a resurselor de numerotaţie la nivel naţional,
în vederea utilizării raţionale şi eficiente a acestora;
e) de elaborare şi adoptare de norme tehnice, de
iniţiere de standarde naţionale, de propunere spre adoptare a standardelor
internaţionale ca standarde naţionale şi de adoptare de reglementări tehnice
care să declare obligatorie aplicarea standardelor în domeniul comunicaţiilor
electronice, tehnologiei informaţiei şi al serviciilor poştale, precum şi
pentru utilizarea resurselor de numerotaţie;
f) de reglementare a activităţilor în domeniul
comunicaţiilor electronice, tehnologiei informaţiei, al serviciilor poştale şi
al resurselor de numerotaţie, prin adoptarea şi implementarea de decizii cu
caracter normativ şi individual, precum şi de proceduri funcţionale,
operaţionale şi financiare prin care se pun în aplicare politicile în domeniu,
de urmărire şi control al respectării acestora;
g) de reprezentare în organismele şi organizaţiile
naţionale, regionale şi internaţionale, ca autoritate de stat pentru domeniul
comunicaţiilor electronice şi al serviciilor poştale, precum şi de comunicare
cu acestea;
h) de comunicare cu celelalte structuri ale
administraţiei publice, cu societatea civilă şi cu cetăţenii, precum şi cu
furnizorii de reţele şi de servicii în domeniul comunicaţiilor electronice,
tehnologiei informaţiei şi al serviciilor poştale;
i) de arbitru şi organ de decizie în soluţionarea
litigiilor dintre furnizorii de reţele şi de servicii în domeniul
comunicaţiilor electronice, tehnologiei informaţiei şi al serviciilor poştale,
în scopul asigurării liberei concurenţe şi al protecţiei intereselor
utilizatorilor pe pieţele acestor servicii.
(2) In îndeplinirea rolului şi
atribuţiilor sale legale, ANRCTI va colabora cu Consiliul Concurenţei, inclusiv
prin furnizarea reciprocă de informaţii necesare aplicării atât a prevederilor
legislaţiei concurenţei, cât şi a prevederilor legislaţiei din domeniul
comunicaţiilor electronice şi al serviciilor poştale.
Art. 5. - (1) In îndeplinirea
atribuţiilor sale, ANRCTI va urmări atingerea obiectivelor prevăzute la alin. (2) -(4), luând în acest sens măsuri
rezonabile, cu respectarea principiului proporţionalităţii.
(2) ANRCTI promovează
concurenţa în sectorul comunicaţiilor electronice şi al serviciilor poştale,
acţionând în special în următoarele direcţii:
a) luarea tuturor măsurilor necesare pentru ca
utilizatorii, inclusiv cei cu handicap sau cu nevoi sociale speciale, să obţină
un maximum de beneficii în condiţiile unei pieţe concurenţiale, în ceea ce
priveşte diversitatea ofertei, tarifele şi calitatea serviciilor;
b) prevenirea acţiunilor ce au ca obiect sau pot avea
ca efect distorsionarea ori restrângerea concureţei în sectorul comunicaţiilor
electronice, tehnologiei informaţiei şi al serviciilor poştale;
c) încurajarea investiţiilor eficiente în
infrastructură şi promovarea inovaţiei;
d) încurajarea utilizării eficiente şi asigurarea
administrării eficiente a resurselor de numerotaţie.
(3) ANRCTI contribuie la
dezvoltarea pieţei interne a Comunităţii Europene, în special prin:
a) înlăturarea barierelor în calea furnizării la nivel
european a reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice şi tehnologia
informaţiei, a infrastructurii asociate şi a serviciilor poştale;
b) încurajarea stabilirii şi dezvoltării de reţele
transeuropene, a interoperabilităţii serviciilor paneuropene şi a
conectivităţii între utilizatorii finali;
c) respectarea principiului nediscriminării în ceea
ce priveşte tratamentul aplicat furnizorilor de reţele şi servicii de
comunicaţii electronice şi tehnologia informaţiei sau furnizorilor de servicii
poştale aflaţi în situaţii similare;
d) cooperarea într-o manieră transparentă cu
autorităţile naţionale de reglementare cu atribuţii similare din străinătate,
precum şi cu Comisia Europeană, în vederea dezvoltării unei practici de
reglementare coerente şi a aplicării concertate a legislaţiei naţionale
armonizate cu normele adoptate la nivelul Uniunii Europene.
(4) ANRCTI promovează
interesele utilizatorilor finali din Uniunea Europeană, în special prin:
a) asigurarea condiţiilor de exercitare a dreptului
de acces la serviciul universal, astfel cum acesta este prevăzut de Legea nr. 304/2003 pentru serviciul universal şi
drepturile utilizatorilor cu privire la reţelele şi serviciile de comunicaţii
electronice, cu modificările şi completările ulterioare, şi de Ordonanţa
Guvernului nr. 31/2002 privind
serviciile poştale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 642/2002, cu modificările şi
completările ulterioare;
b) asigurarea unui nivel înalt de protecţie a
utilizatorilor finali în relaţiile acestora cu furnizorii;
c) implicarea în asigurarea unui nivel înalt de
protecţie a drepturilor persoanelor, în special a dreptului la viaţa privată,
cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal;
d) promovarea furnizării de informaţii clare, în
special în ceea ce priveşte transparenţa tarifelor şi a condiţiilor de
utilizare a serviciilor de comunicaţii electronice şi tehnologia informaţiei
destinate publicului;
e) promovarea intereselor specifice ale
utilizatorilor cu handicap şi ale celor cu nevoi sociale speciale;
f) asigurarea protejării integrităţii şi securităţii
reţelelor publice de comunicaţii electronice şi tehnologia informaţiei.
(5) In activitatea sa ANRCTI
are în vedere respectarea principiului neutralităţii tehnologice, prin prisma
fenomenului convergenţei tehnologiilor, şi contribuie, în limitele
competenţelor sale, la asigurarea implementării politicilor care urmăresc
promovarea diversităţii culturale şi lingvistice, precum şi a pluralismului
media.
Art. 6. - (1) Pentru atingerea
obiectivelor sale, ANRCTI are următoarele atribuţii principale:
1. elaborarea şi actualizarea
autorizaţiilor generale;
2. monitorizarea şi controlul
respectării obligaţiilor impuse furnizorilor de reţele şi de servicii de
comunicaţii electronice prin autorizaţiile generale;
3. promovarea şi sprijinirea
armonizării la nivel european a utilizării resurselor de numerotaţie, în
conformitate cu instrumentele juridice în vigoare în cadrul Uniunii Europene;
4. adoptarea Planului
naţional de numerotaţie şi a oricăror modificări ale acestuia, sub rezerva
restricţiilor impuse din motive de siguranţă naţională;
5. gestionarea la nivel
naţional a resurselor de numerotaţie;
6. acordarea licenţelor de
utilizare a resurselor de numerotaţie, stabilirea şi încasarea tarifelor pentru
emiterea licenţelor, în conformitate cu legislaţia în vigoare şi în concordanţă
cu costurile administrative aferente emiterii acestora;
7. emiterea reglementărilor
privind modul de utilizare a resurselor de numerotaţie;
8. identificarea pieţelor
relevante în sectorul comunicaţiilor electronice şi elaborarea metodologiei
pentru efectuarea analizelor
de piaţă, prin elaborarea şi actualizarea regulamentelor prevăzute la art. 32 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 79/2002 privind cadrul
general de reglementare a comunicaţiilor, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 591/2002, cu
modificările şi completările ulterioare;
9. efectuarea analizelor de
piaţă în situaţiile în care acestea sunt obligatorii, potrivit legii;
10. desemnarea furnizorilor
de reţele şi de servicii de comunicaţii electronice cu putere semnificativă pe
piaţă;
11. impunerea în sarcina
furnizorilor de reţele sau de servicii de comunicaţii electronice cu putere
semnificativă pe piaţă a obligaţiilor prevăzute la art. 9 - 13 din Ordonanţa Guvernului nr. 34/2002 privind accesul la reţelele de
comunicaţii electronice şi la infrastructura asociată, precum şi
interconectarea acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 527/2002, cu modificările şi completările
ulterioare;
12. gestionarea mecanismelor
de finanţare a obligaţiilor legate de asigurarea serviciului universal,
prevăzute de legislaţia specială;
13. controlul îndeplinirii
obligaţiilor impuse furnizorilor de serviciu universal în temeiul prevederilor
legislaţiei speciale;
14. atribuţiile care revin
autorităţii de reglementare în temeiul prevederilor Legii nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu
caracter personal şi protecţia vieţii private în sectorul comunicaţiilor
electronice, cu completările ulterioare;
15. atribuţiile care revin
autorităţii de reglementare în temeiul prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 31/2002, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 642/2002, cu modificările şi completările ulterioare;
16. elaborarea
reglementărilor necesare în vederea asigurării protecţiei mediului în domeniul
comunicaţiilor electronice şi al serviciilor poştale;
17. elaborarea şi adoptarea de
norme tehnice, iniţierea de standarde naţionale în acord cu cerinţele naţionale
şi cu standardele internaţionale în domeniu, propunerea spre adoptare a
standardelor internaţionale ca standarde naţionale şi adoptarea de reglementări
tehnice care să declare obligatorie aplicarea standardelor pe întregul
teritoriu naţional, pe plan zonal sau pe plan local, în domeniul comunicaţiilor
electronice, tehnologiei informaţiei şi al serviciilor poştale, precum şi
pentru utilizarea resurselor de numerotaţie;
18. asigurarea reprezentării
în instituţii şi în organizaţii internaţionale din domeniul comunicaţiilor
electronice, tehnologiei informaţiei şi al serviciilor poştale, susţinând în
cadrul acestora politica şi strategia naţională în domeniu;
19. colaborarea cu instituţii
şi organizaţii naţionale şi internaţionale din domeniul comunicaţiilor
electronice, tehnologiei informaţiei şi al serviciilor poştale, dezvoltarea şi
stimularea relaţiilor cu acestea; cooperarea cu autorităţi de reglementare în
domeniul comunicaţiilor electronice şi al serviciilor poştale din străinătate,
inclusiv prin încheierea de acorduri de colaborare şi schimb de informaţii;
20. aplicarea acordurilor
internaţionale în domeniul comunicaţiilor electronice, tehnologiei informaţiei
şi al serviciilor poştale;
21. colaborarea cu ministerul
de specialitate în toate domeniile în care expertiza ANRCTI este necesară sau
utilă;
22. înaintarea către
ministerul de specialitate de propuneri privind cadrul legislativ pentru
stimularea dezvoltării sectoarelor de comunicaţii electronice, tehnologia
informaţiei şi servicii poştale;
23. prognozarea, planificarea
şi programarea în proiectul de buget propriu a resurselor financiare necesare
în vederea realizării politicilor în domeniul său de competenţă;
24. coordonarea derulării
programelor de asistenţă financiară de la Uniunea Europeană în domeniul
comunicaţiilor electronice, tehnologiei informaţiei şi al serviciilor poştale,
care vizează capacitatea instituţională a ANRCTI;
25. elaborarea şi publicarea
de rapoarte, studii, analize şi altele asemenea în domeniul comunicaţiilor
electronice, tehnologiei informaţiei şi al serviciilor poştale, în special
pentru evaluarea necesităţii şi oportunităţii emiterii de noi reglementări,
pentru evaluarea şi controlul implementării politicilor şi reglementărilor,
precum şi al conducerii programelor şi proiectelor, organizarea de seminarii şi
mese rotunde, acţiuni promoţionale de imagine, informare şi de conştientizare a
publicului, putând contracta în aceste scopuri servicii de consultanţă,
expertiză, asistenţă tehnică şi altele asemenea, în conformitate cu
reglementările legale în vigoare;
26. urmărirea şi controlul
aplicării prevederilor cuprinse în actele normative în vigoare, în acordurile
internaţionale în domeniul comunicaţiilor electronice, tehnologiei informaţiei
şi al serviciilor poştale, luând măsuri pentru prevenirea, înlăturarea şi
sancţionarea nerespectării acestor prevederi, potrivit competenţei recunoscute
de acestea.
(2) ANRCTI îndeplineşte şi alte
atribuţii acordate prin dispoziţii legale speciale.
(3) ANRCTI poate încheia
contracte cu persoane juridice de drept public sau de drept privat, având ca
obiect efectuarea unor activităţi specifice, necesare îndeplinirii funcţiilor,
obiectivelor şi atribuţiilor sale.
Art. 7. - (1) Conducerea ANRCTI
este asigurată de un preşedinte şi 2 vicepreşedinţi numiţi de primul-ministru pe o perioadă de 5 ani.
(2) Mandatul preşedintelui
şi al vicepreşedinţilor încetează:
a) în cazul încălcării prevederilor Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 79/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 591/2002, cu modificările şi completările
ulterioare;
b) în caz de condamnare penală prin hotărâre
judecătorească definitivă, pentru care nu a intervenit reabilitarea;
c) în situaţia imposibilităţii de a-şi îndeplini
mandatul mai mult de 120 de zile calendaristice
consecutive.
(3) Preşedintele reprezintă
ANRCTI în raporturile cu Parlamentul, Guvernul, ministerele, cu alte autorităţi
publice şi organizaţii,
precum şi cu persoanele juridice şi fizice din ţară şi din străinătate.
(4) Preşedintele ANRCTI este
ordonator de credite.
(5) In exercitarea
atribuţiilor sale, preşedintele emite decizii.
(6) Deciziile cu caracter
normativ se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
(7) Deciziile, inclusiv cele adoptate în conformitate
cu prevederile art. 20 alin. (3) din Ordonanţa
Guvernului nr. 34/2002, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 527/2002, cu modificările şi completările ulterioare, pot fi atacate în
contencios administrativ la Curtea de Apel Bucureşti, în termen de 30 de zile de la publicare sau de la
comunicare, după caz, fără parcurgerea procedurii prealabile prevăzute la art. 7 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 8. - (1) ANRCTI preia
bugetul, patrimoniul, numărul de posturi şi personalul fostei Autorităţi
Naţionale de Reglementare în Comunicaţii.
(2) Personalul preluat în
condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă îşi păstrează drepturile salariale de
la data preluării.
(3) Structura organizatorică
a ANRCTI se aprobă de către preşedinte.
Art. 9. - In termen de 60 de
zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Guvernul
va aproba Regulamentul de organizare şi funcţionare al Autorităţii Naţionale
pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei.
Art. 10. - In cuprinsul actelor
normative în vigoare, următoarele denumiri se înlocuiesc în mod corespunzător
prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, după cum urmează:
a) „Autoritatea Naţională de Reglementare în
Comunicaţii" şi „ANRC" cu „Autoritatea Naţională pentru Reglementare
în Comunicaţii si Tehnologia Informaţiei" si „ANRCTI";
b) „comunicaţii electronice" cu sintagma
„comunicaţii electronice şi tehnologia informaţiei".
Art. 11. - Pe data intrării în
vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se abrogă art. 37, 38, 40, 44 şi 46
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicaţiilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 457 din 27 iunie 2002, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 591/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei,
Zsolt Nagy
Şeful Cancelariei Primului-Ministru,
Ion-Mircea Plângu
Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în
Comunicaţii,
Dan Cristian Georgescu