ORDONANTA
URGENTA Nr. 108 din 13 decembrie 2006
pentru modificarea si
completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera
de stat a Romaniei
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 1028 din 27 decembrie 2006
Având în vedere importanţa îndeplinirii în termen a
angajamentelor asumate de România în vederea integrării în Uniunea Europeană,
respectiv a elaborării cadrului juridic necesar îndeplinirii obiectivelor
stabilite prin tratatele constitutive ale comunităţilor şi ale Uniunii
Europene, în special obiectivul asigurării dreptului la liberă circulaţie pe
teritoriul statelor membre pentru cetăţenii Uniunii Europene şi membrii
familiilor acestora,
ţinând seama de faptul că pregătirea aderării României
la Convenţia Schengen impune îndeplinirea anumitor obiective prevăzute în
Planul de acţiune Schengen, revizuit în 2006, până la data aderării României la
Uniunea Europeană, în special armonizarea prevederilor referitoare la
frontierele interne cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 562/2006 al
Parlamentului European şi al Consiliului din 15 martie 2006 privind crearea
unui cod comunitar asupra regulilor ce stau la baza liberei circulaţii a
persoanelor peste frontiere (Codul Frontierelor Schengen), clarificării
conceptului de frontieră internă, stabilirea unui calendar şi a unor proceduri
pentru intrarea în vigoare a măsurilor legate de eliminarea controalelor la frontierele
interne, în concordanţă cu calendarul de aderare la Convenţia Schengen,
eliminarea oricăror referinţe la încheierea acordurilor bilaterale şi
clarificarea situaţiei punctelor temporare de trecere a
frontierei,
luând în considerare prevederile art. 4 alin. (1) din
Actul de aderare ce constituie parte integrantă a Tratatului de aderare la
Uniunea Europeană, ratificat prin Legea nr. 157/2005,
având în vedere că nerealizarea acestei măsuri
legislative până la data aderării la Uniunea Europeană implică nerespectarea de
către România a obligaţiilor ce decurg din Tratatul de aderare,
ţinând seama că perioada rămasă până la data aderării
este insuficientă pentru promovarea reglementării în forma unui proiect de
lege,
luând în considerare faptul că toate aceste elemente
vizează interesul public şi constituie situaţii extraordinare a căror
reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I. - Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2001 privind
frontiera de stat a României, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 352 din 30 iunie 2001, aprobată cu modificări
prin Legea nr. 243/2002, cu
modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum
urmează:
1. La articolul 1, după
litera c) se introduce o nouă literă, litera c1), cu următorul cuprins:
,,c1) părţi contractante - statele părţi la
Acordul dintre guvernele statelor Uniunii Economice a Belgiei, Olandei şi
Luxemburgului, Republicii Federale Germania şi Republicii Franceze privind
eliminarea treptată a controalelor la frontierele lor comune, semnat la 14
iunie 1985, precum şi la Convenţia de punere în aplicare a Acordului Schengen
din 14 iunie 1985 dintre guvernele statelor din Uniunea Economică Benelux,
Republicii Federale Germania şi Republicii Franceze privind eliminarea treptată
a controalelor la frontierele comune, adoptată la Schengen la 19 iunie
1990."
2. La articolul 1,
literele d), e), f), g), h) şi j) vor avea următorul cuprins:
,,d) frontiere interne - frontierele comune terestre ale părţilor contractante, precum şi
aeroporturile pentru zborurile interne şi porturile pentru liniile regulate de
pasageri, care au ca punct de plecare sau ca destinaţie exclusivă alte porturi
de pe teritoriile părţilor contractante, fără escale în porturi din afara
acestor teritorii;
e) frontiere externe - frontiera terestră şi pe apă, precum şi aeroporturile şi porturile
părţilor contractante, dacă nu sunt frontiere interne;
f) zbor intern - orice
zbor care are ca punct de plecare sau ca destinaţie exclusivă teritoriile
părţilor contractantate, fără aterizare pe teritoriul unui stat terţ;
g) stat terţ - orice alt stat decât părţile contractante;
h) străin semnalat ca inadmisibil - străinul
care se află într-o situaţie
de nepermitere a intrării pe teritoriul României dintre cele prevăzute de
legislaţia în vigoare privind regimul străinilor;
j) punct de mic trafic - orice loc organizat şi autorizat de Guvernul României pentru
trecerea frontierei de stat a persoanelor din zona de frontieră, stabilit prin
convenţii şi acorduri încheiate cu statele vecine;".
3. Alineatul (4) al
articolului 3 va avea următorul cuprins:
„(4) Nu se constituie fâşie de protecţie a frontierei
de stat la ţărmul Mării
Negre, la Dunăre, pe căile de comunicaţie şi în zonele cu lucrări hidrotehnice
situate la frontieră."
4. Alineatul (4) al articolului 4 va avea următorul cuprins:
„(4) Fâşiile de teren, situate pe o adâncime de 10 km
de o parte şi de cealaltă a malurilor Dunării interioare, deschisă navigaţiei
internaţionale, inclusiv braţul Macin în întregime, sunt supuse regimului de
control al poliţiei de frontieră."
5. Alineatele (2) şi (3)
ale articolului 6 se abrogă.
6. Alineatul (2) al articolului 8 va avea
următorul cuprins:
„(2) Trecerea frontierei de stat a României se poate
face şi prin punctele de mic trafic, în condiţiile stabilite de comun acord prin documente bilaterale încheiate de România
cu statele vecine."
7. După alineatul (2) al
articolului 8 se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins:
„(21) Prin excepţie
de la prevederile alin. (1), trecerea frontierei de stat a României se poate
face şi prin alte locuri, numai în situaţiile stabilite prin normele de
aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă."
8. Alineatele (2), (3) şi
(5) ale articolului 9 vor avea următorul cuprins:
„(2) Guvernul României va da
publicităţii lista cuprinzând punctele de trecere a frontierei de stat deschise
traficului internaţional şi punctele de mic trafic.
(3) Denumirea punctului de trecere, suprafaţa pe care
o cuprinde, specificul de activitate şi orarul de funcţionare pentru acele
puncte de trecere care nu sunt deschise 24 de ore se afişează la loc vizibil,
la intrarea în punctul de trecere.
(5) Punctele de trecere şi punctele de mic trafic
funcţionează în subordinea Ministerului Administraţiei şi Internelor. Celelalte
autorităţi care îşi desfăşoară activitatea în punctul de trecere, în afara
poliţiei de frontieră, sunt organizate şi funcţionează potrivit prevederilor
legale speciale."
9. Alineatele (1) şi (4)
ale articolului 14 vor avea următorul cuprins:
„Art. 1. - (1) Şeful punctului de trecere este poliţist
de frontieră şi împreună cu şefii tuturor autorităţilor, care au, potrivit
legii, competenţe de control la trecerea frontierei de stat pentru mărfuri şi
călători, cooperează pentru organizarea activităţii de control.
(4) In cazul existenţei unor suspiciuni întemeiate sau
al unor informaţii referitoare la încălcarea reglementărilor legale la trecerea
frontierei de stat, şeful punctului de trecere poate solicita, în scris,
şefilor celorlalte autorităţi din punctul de trecere efectuarea unui alt control,
mai amănunţit. Autorităţile solicitate au obligaţia efectuării acestui
control."
10. Alineatul (2) al
articolului 14 se abrogă.
11. Alineatul (1) al articolului 17 va avea
următorul cuprins:
„Art. 17. - (1) Controlul pentru
trecerea frontierei de stat se efectuează în echipă constituită din personalul
autorităţilor prevăzute la art. 12 alin. (1), ai cărei membri au atribuţii
conform prevederilor legale speciale. Coordonarea echipei de control se face de
către poliţistul de frontieră."
12. Alineatul (2) al
articolului 18 va avea următorul cuprins:
„(2) La controlul de frontieră cetăţenii străini care
intră în România trebuie să facă dovada că îndeplinesc condiţiile de intrare şi
şedere stabilite de statul român."
13. Alineatul (1) al
articolului 42 va avea următorul cuprins:
„Art. 42. - (1) Activităţile de agrement şi sportive în
apele de frontieră, marea interioară şi marea teritorială se pot desfăşura cu
aprobarea căpităniei de port sau, după caz, a administraţiei publice locale şi
cu avizul şefului sectorului poliţiei de frontieră ori, după caz, al şefului
grupului de nave al poliţiei de frontieră."
14. Articolul 43 va avea
următorul cuprins:
„Art. 43. - Păşunatul animalelor este permis în timpul
zilei până la fâşia de protecţie a frontierei de stat, iar noaptea, până la 500
metri faţă de aceasta, către interior, în locurile stabilite de autorităţile
administraţiei publice locale şi cu avizul şefului sectorului poliţiei de
frontieră."
15. Articolul 44 va avea
următorul cuprins:
„Art. 44. - (1) Vânătoarea de-a lungul frontierei de
stat pe adâncimea de 500 metri de la fâşia de protecţie a frontierei de stat
către interior, pentru frontiera de uscat, şi de la limita terenului inundabil, pentru frontiera de apă, este
interzisă.
(2) Vânătoarea organizată a animalelor de pradă, pe
adâncimea prevăzută la alin. (1), este admisă numai ziua şi numai de la fâşia
de protecţie a frontierei de stat către interior, pe baza hotărârilor
consiliilor locale şi cu avizul prealabil al şefului sectorului poliţiei de
frontieră."
16. După alineatul (1) al
articolului 45 se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
„(11) Condiţiile de
eliberare de către şeful direcţiei teritoriale a poliţiei de frontieră
competente sau de şeful structurii de coordonare a punctelor de trecere
aeroportuare a avizului prevăzut la alin. (1), precum şi obligaţiile
persoanelor avizate se stabilesc prin normele de aplicare a prezentei ordonanţe
de urgenţă. In aviz se vor menţiona obligaţiile persoanelor avizate."
17. Alineatul (2) al
articolului 45 se abrogă.
18. La articolul 75, literele e) şi f) vor avea
următorul cuprins:
,,e) accesul la uscat fără aprobarea şefului punctului
de trecere al membrilor echipajelor navelor româneşti de transport de mărfuri care,
din motive justificate, sunt obligate să staţioneze în raza portului;
neprezentarea după plecarea navei a marinarilor rămaşi pe teritoriul României,
la agenţia companiei de navigaţie de care aparţine nava, pentru a li se rezolva
situaţia; accesul la bord al membrilor de familie ai marinarilor străini
îmbarcaţi pe navele aflate în porturile româneşti care navighează între
porturile Constanţa, Sulina şi Moldova Veche fără paşaport ori alte documente
de trecere a frontierei sau fără avizul şefului punctului de trecere;
desfăşurarea oricărei activităţi în punctele de trecere a frontierei de stat,
alta decât efectuarea controlului de frontieră, fără avizul, după caz, al
şefului direcţiei teritoriale a poliţiei de frontieră competente, al şefului
structurii de coordonare a punctelor de trecere aeroportuare, al administraţiei
publice locale sau al altei autorităţi prevăzute de lege; nerespectarea
obligaţiilor prevăzute în avizul eliberat de către şeful direcţiei teritoriale
a poliţiei de frontieră competente sau de şeful structurii de coordonare a
punctelor de trecere aeroportuare, potrivit art. 45 alin. (1); neluarea de
către conducătorii autorităţilor administraţiei publice locale a măsurilor
necesare în vederea îndeplinirii obligaţiei prevăzute la art. 7 alin. (2);
f) accesul persoanelor în fâşia de protecţie a
frontierei de stat până la culoarul de frontieră sau malul apelor, după caz,
fără documente de identitate sau fără aprobarea administraţiei publice ori fără
avizul şefului formaţiunii locale a poliţiei de frontieră; accesul persoanelor
pentru efectuarea unor activităţi dincolo de fâşia de protecţie a frontierei de
stat, în situaţia în care aceasta se constituie mai în adâncime, precum şi în
insulele şi ostroavele aparţinând statului român, situate în apele de
frontieră, prin alte locuri sau în alte condiţii decât cele stabilite de
administraţia publică locală ori fără avizul şefului formaţiunii locale a
poliţiei de frontieră; accesul persoanelor în insulele şi ostroavele de
formaţiune nouă din apele de frontieră înainte de determinarea apartenenţei
acestora; desfăşurarea activităţilor prevăzute la art. 39 fără avizul
direcţiilor teritoriale ale poliţiei de frontieră; efectuarea pescuitului în
apele de frontieră, apele maritime interioare şi în marea teritorială în alte
locuri sau în alte sectoare decât cele stabilite de autorităţile competente;
păstrarea bărcilor şi ambarcaţiunilor aflate pe apele de frontieră sau pe apele
maritime interioare în alte locuri decât cele stabilite de autorităţile
competente ori neluarea de către cei care le deţin a măsurilor necesare pentru
a preveni folosirea acestora
la trecerea ilegală a frontierei de stat, la practicarea contrabandei sau la
alte activităţi ilicite; desfăşurarea activităţilor de agrement şi sportive în
apele de frontieră, marea interioară şi marea teritorială fără aprobarea
căpităniei de port sau, după caz, a administraţiei publice locale ori fără
avizul şefului sectorului poliţiei de frontieră sau, după caz, al şefului
grupului de nave al poliţiei de frontieră; acostarea fără drept a navelor,
ambarcaţiunilor cu excursionişti în alte locuri decât porturile sau locurile
special amenajate în acest scop ori lipsa avizului direcţiei teritoriale a
poliţiei de frontieră competente în cazul navelor şi ambarcaţiunilor străine
care navighează pe Dunărea interioară pe braţul Tulcea şi braţul Sulina;
păşunatul animalelor în timpul zilei dincolo de fâşia de protecţie a frontierei
de stat; păşunatul animalelor în timpul nopţii în alte locuri decât cele
stabilite de autorităţile administraţiei publice locale sau fără avizul şefului
sectorului poliţiei de frontieră; vânătoarea de-a lungul frontierei de stat, pe
adâncimea de 500 metri de la fâşia de protecţie a frontierei de stat către
interior, pentru frontiera de uscat, şi de la limita terenului inundabil,
pentru frontiera de apă; desfăşurarea vânătorii, prevăzută la art. 44 alin.
(2), fără avizul prealabil al şefului sectorului poliţiei de frontieră; fixarea
pe bandă magnetică, pe hârtie sau pe alt suport a imaginilor care redau
porţiuni din teritoriul statelor vecine, de către persoanele care se deplasează
ori care desfăşoară diferite activităţi în apropierea frontierei de stat, dacă
acest lucru este prevăzut în acordurile sau convenţiile privitoare la frontieră
încheiate de România cu statele vecine; purtarea de convorbiri neautorizate
peste linia de frontieră, dacă acest lucru este prevăzut în acordurile sau
convenţiile privitoare la frontieră încheiate de România cu statele vecine;
comiterea sau proferarea de către persoanele care se deplasează ori desfăşoară
activităţi în apropierea frontierei de stat de fapte, gesturi sau expresii
jignitoare la adresa statului vecin ori a cetăţenilor acestuia, dacă acestea
sunt prevăzute în acordurile sau convenţiile privitoare la frontieră încheiate
de România cu statele vecine."
19. La articolul 76
alineatul (1), literele a), b), c), d) şi e) vor avea următorul cuprins:
,,a) cu amendă de la 500 lei la 5.000 lei cele de la lit. a);
b) cu amendă de la 3.000 lei la 15.000 lei cele de la
lit. b);
c) cu amendă de la 500 lei la 2.500 lei cele de la
lit. e);
d) cu amendă de la 300 lei la 1.500 lei cele de la
lit. c) şi d);
e) cu amendă de la 100 lei la 1.000 lei cele de la lit. f)."
20. După alineatul (2) al
articolului 76 se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins:
„(21) Săvârşirea în
mod repetat a contravenţiei de nerespectare a obligaţiilor prevăzute în avizul
eliberat de către şeful direcţiei teritoriale a poliţiei de frontieră
competente sau de şeful structurii de coordonare a punctelor de trecere
aeroportuare, potrivit art. 45 alin. (1), se sancţionează cu amendă de la 1.000
lei la 5.000 lei şi cu retragerea avizului."
21. Articolul 78 va
avea următorul cuprins:
„Art. 78. - Din sumele rezultate din amenzile aplicate
conform art. 76, o cotă de 50% va reveni Poliţiei de Frontieră Române, Poliţiei
Române sau autorităţii publice locale din care face parte agentul constatator.
Această sumă se reţine integral ca venituri extrabugetare, cu titlu permanent, şi va fi repartizată astfel:
20% pentru premierea persoanelor care au descoperit săvârşirea faptei şi au
aplicat sancţiunea, iar 80% pentru finanţarea cheltuielilor materiale şi de
capital; sumele rămase necheltuite la sfârşitul fiecărui an se reportează în
anul următor, având aceeaşi destinaţie."
Art. II. - Prevederile
art. 1 lit. d), e), f) şi g) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2001
privind frontiera de stat a României, astfel cum au
fost modificate prin art. I pct. 2 din prezenta
ordonanţă de urgenţă, precum şi prevederile art. I pct. 5 din prezenta ordonanţă de urgenţă intră în vigoare la data
aderării României la Acordul dintre guvernele statelor
Uniunii Economice a Belgiei, Olandei şi Luxemburgului,
Republicii Federale Germania şi Republicii Franceze privind eliminarea treptată
a controalelor la frontierele lor comune, semnat la 14 iunie 1985, precum şi la
Convenţia de punere în aplicare a Acordului Schengen din 14 iunie 1985 dintre
guvernele statelor din Uniunea Economică Benelux, Republicii Federale Germania
şi Republicii Franceze privind eliminarea treptată a controalelor la
frontierele comune, adoptată la Schengen la 19 iunie 1990.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
p. Ministrul afacerilor externe,
Anton Niculescu,
secretar de stat
Ministrul integrării europene,
Anca Daniela Boagiu
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu