E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDONANTA DE URGENTA Nr

ORDONANTA DE URGENTA   Nr. 1 din 25 ianuarie 1997

pentru ratificarea Protocolului privind definirea notiunii de "produse originare" si metodele de cooperare administrativa, anexa la Acordul european instituind o asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta parte

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 13 din 31 ianuarie 1997


SmartCity3


    In temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,

    Guvernul Romaniei adopta urmatoarea ordonanta de urgenta:

    ARTICOL UNIC
    Se ratifica Protocolul privind definirea notiunii de "produse originare" si metodele de cooperare administrativa, anexa la Acordul european instituind o asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta parte.
    Prezentul protocol inlocuieste Protocolul nr. 4, anexa la Acordul european instituind o asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta parte, ratificat prin Legea nr. 20/1993 si publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 73 din 12 aprilie 1993.

              PRIM-MINISTRU
              VICTOR CIORBEA

                     Contrasemneaza:
                     Ministru de stat,
                     ministrul industriei
                     si comertului,
                     Calin Popescu-Tariceanu

                           ACORD EUROPEAN
instituind o asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta parte

               DECIZIA Nr. 1/97 A CONSILIULUI DE ASOCIERE
                         din 31 ianuarie 1997
privind modificarea Protocolului nr. 4 referitor la definirea notiunii de "produse originare" si la metodele de cooperare administrativa

    Consiliul de Asociere,
    luand in considerare Acordul european instituind o asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, si, in particular, articolul 33 al Protocolului nr. 4, anexa la acesta,
    considerand ca este de preferat introducerea unui sistem de cumul largit, care sa permita utilizarea materialelor originare din Comunitate, Polonia, Ungaria, Republica Ceha, Republica Slovaca, Bulgaria, Romania, Letonia, Lituania, Estonia, Slovenia, Spatiul Economic European (denumit in continuare SEE), Islanda, Norvegia sau Elvetia, pentru a facilita comertul si a imbunatati eficacitatea acordului, modificarile definitiei notiunii de "produse originare" sunt cerute,
    considerand ca este de preferat, pentru ca acordul sa se aplice marfurilor originare din Andora si San Marino, sa se asigure o astfel de posibilitate printr-o declaratie comuna la Protocolul nr. 4,
    considerand ca, pentru aplicarea sistemului de cumul largit si pentru a evita ocolirea taxelor vamale, este necesara introducerea de noi prevederi in Protocolul nr. 4 referitoare la interzicerea returnarii sau exceptarii de la plata taxelor vamale,
    considerand ca, in scopul facilitarii comertului si simplificarii procedurilor administrative, este necesara modificarea listei de prelucrari sau transformari prevazute de protocol pentru ca materialele neoriginare sa obtina caracterul de originar si a prevederilor referitoare la dovada originii,
    considerand ca anumite operatiuni care se aplica materialelor neoriginare pentru a le oferi caracterul originar trebuie sa fie modificate pentru a tine seama de evolutia tehnicilor de transformare, ca, tinand seama de experienta, prezentarea listei regulilor de prelucrare sau transformare ar putea fi imbunatatita prin extinderea ei la toate pozitiile Sistemului armonizat (SA), ca imbunatatirile tehnice trebuie sa fie aduse acestor reguli de asa natura incat sa tina seama de modificarile ce vor fi introduse in Sistemul armonizat incepand cu 1 ianuarie 1996,
    considerand ca este cazul, in consecinta, pentru garantarea bunei functionari a acordului, sa se incorporeze, intr-un text unic, totalitatea prevederilor in cauza, in scopul facilitarii muncii utilizatorilor si a administratiilor vamale,
    decide:

    Art. 1
    Protocolul nr. 4 este inlocuit prin textul-anexa la prezenta decizie.
    Art. 2
    Prezenta decizie intra in vigoare la 31 ianuarie 1997.
    Intocmita la Bruxelles la 31 ianuarie 1997.

                       Pentru Consiliul de Asociere,
                       H. Van Mierlo,
                       presedinte

                          PROTOCOLUL Nr. 4
privind definirea notiunii de "produse originare" si metodele de cooperare administrativa*)

    *) Traducere.

    TITLUL I
    Prevederi generale
    Art. 1
    Definitii
    In scopurile acestui protocol:
    a) fabricare inseamna orice forma de prelucrare sau transformare, inclusiv asamblare sau operatiuni specifice;
    b) material inseamna orice ingredient, materie prima, componenta sau parte etc., folosita la fabricarea produsului;
    c) produs inseamna produsul obtinut, chiar daca este destinat pentru folosire ulterioara intr-o alta operatiune de productie;
    d) marfuri inseamna atat materialele, cat si produsele;
    e) valoare in vama inseamna valoarea determinata in concordanta cu Acordul pentru aplicarea articolului VII al Acordului general pentru tarife si comert, 1994 (Acordul Organizatiei Mondiale a Comertului pentru evaluare in vama);
    f) pretul de uzina inseamna pretul platit pentru produs la iesirea din uzina producatorului din Comunitate sau din Romania, in a carui intreprindere s-a realizat ultima prelucrare sau transformare, cu conditia ca pretul sa includa valoarea tuturor materialelor folosite, din care se scad toate taxele interne care sunt sau pot fi restituite atunci cand produsul obtinut este exportat;
    g) valoarea materialelor inseamna valoarea in vama in momentul importului materialelor neoriginare folosite sau, daca aceasta nu este cunoscuta sau nu poate fi determinata, primul pret determinabil, platit pentru materiale, in Comunitate sau in Romania;
    h) valoarea materialelor originare inseamna valoarea unor astfel de materiale, asa cum este definita in subparagraful g), aplicat mutatis mutandis;
    i) valoare adaugata va fi considerata pretul de uzina al produselor, din care se scade valoarea in vama a fiecaruia dintre produsele incorporate care nu sunt originare din tara in care aceste produse au fost obtinute;
    j) capitole si pozitii inseamna capitolele si pozitiile (la nivel de patru cifre) folosite in nomenclatura care formeaza Sistemul armonizat de descriere si codificare a marfurilor, denumit in acest protocol Sistemul armonizat sau SA;
    k) clasificat se refera la clasificarea unui produs sau material intr-o pozitie distincta;
    l) transport inseamna produsele trimise simultan de la un exportator la un destinatar sau transportate sub acoperirea unui singur document de transport unic de la exportator la destinatar sau, in absenta acestuia, sub acoperirea unei singure facturi;
    m) teritorii include apele teritoriale.

    TITLUL II
    Definirea notiunii de produse originare
    Art. 2
    Conditii generale
    1. In scopul aplicarii acestui acord, urmatoarele produse sunt considerate produse originare din Comunitate:
    a) produsele obtinute in intregime in Comunitate, in sensul art. 5 al acestui protocol;
    b) produsele obtinute in Comunitate, care incorporeaza materiale ce nu au fost obtinute in intregime acolo, cu conditia ca astfel de materiale sa fi suferit prelucrari sau transformari suficiente in Comunitate, in sensul art. 6 al acestui protocol;
    c) bunurile originare din SEE, in sensul Protocolului nr. 4 al Acordului privind spatiul economic european.
    2. In scopul aplicarii acestui acord, urmatoarele produse sunt considerate produse originare din Romania:
    a) produse obtinute in intregime in Romania, in sensul art. 5 al acestui protocol;
    b) produse obtinute in Romania, care incorporeaza materiale ce nu au fost obtinute in intregime acolo, cu conditia ca aceste materiale sa fi suferit prelucrari sau transformari suficiente in Romania, in sensul art. 6 al acestui protocol.
    Art. 3
    Cumul bilateral de origine
    1. Materialele originare din Comunitate sunt considerate materiale originare din Romania, in cazul in care sunt incorporate intr-un produs obtinut acolo. Nu este necesar ca aceste materiale sa fi suferit prelucrari sau transformari suficiente acolo, cu conditia ca totusi sa fi suferit prelucrari sau transformari care le depasesc pe cele la care se face referire la art. 7 paragraful 1.
    2. Materialele originare din Romania sunt considerate materiale originare din Comunitate, in cazul in care incorporeaza un produs obtinut acolo. Nu este necesar ca astfel de materiale sa fi suferit prelucrari sau transformari acolo, cu conditia ca totusi sa fi suferit prelucrari sau transformari care le depasesc pe cele la care se face referire la art. 7 paragraful 1.
    Art. 4
    Cumul diagonal de origine
    1. Supuse prevederilor paragrafelor 2 si 3, materialele originare din Ungaria, Republica Ceha, Republica Slovaca, Bulgaria, Polonia, Letonia, Lituania, Estonia, Slovenia, Islanda, Norvegia sau Elvetia, in sensul acordurilor dintre Comunitate si Romania si aceste tari, sunt considerate originare din Comunitate sau din Romania, atunci cand sunt incorporate intr-un produs obtinut in acea tara. Nu este necesar ca astfel de materiale sa fi suferit prelucrari sau transformari suficiente.
    2. Produsele care au dobandit statutul de produs originar in virtutea paragrafului 1 sunt considerate in continuare produse originare din Comunitate sau din Romania, cand valoarea adaugata acolo depaseste valoarea materialelor folosite, originare din oricare dintre tarile la care se face referire la paragraful 1. Daca nu se intampla astfel, produsele in cauza sunt considerate originare din tara la care se face referire la paragraful 1, care reprezinta cea mai mare valoare a materialelor originare folosite. In atribuirea originii nu se va tine seama de materialele originare din alte tari la care se face referire la paragraful 1, care au fost prelucrate sau transformate suficient in Comunitate sau in Romania.
    3. Cumulul prevazut in prezentul articol se aplica numai atunci cand materialele folosite au dobandit statutul de produse originare prin aplicarea de reguli de origine identice cu cele cuprinse in acest protocol. Comunitatea si Romania isi vor comunica reciproc, prin intermediul Comisiei Europene, detaliile acordurilor si regulile de origine corespunzatoare, incheiate cu alte tari la care se face referire la paragraful 1.
    4. Comisia Europeana va publica in Jurnalul oficial al Comunitatilor Europene (Seria C) data la care tarile la care se face referire la paragraful 1 trebuie sa-si indeplineasca obligatiile stipulate la paragraful 3.
    Art. 5
    Produse obtinute in intregime
    1. Sunt considerate ca obtinute in intregime in Comunitate sau in Romania urmatoarele:
    a) produsele minerale extrase din solul sau subsolul lor marin;
    b) produsele vegetale recoltate acolo;
    c) animalele vii nascute si crescute acolo;
    d) produse ale animalelor vii crescute acolo;
    e) produsele obtinute din vanatoare si din pescuit;
    f) produse ale pescuitului marin si alte produse scoase din mare in afara apelor teritoriale ale Comunitatii sau ale Romaniei de catre vasele lor;
    g) produsele fabricate la bordul vaselor lor uzina, exclusiv din produsele la care se face referire in subparagraful f);
    h) articolele uzate, colectate acolo, destinate numai recuperarii materiilor prime, inclusiv anvelopele uzate destinate resaparii sau folosite ca deseuri;
    i) deseurile si reziduurile rezultate din operatiuni de productie;
    j) produsele extrase din solul sau subsolul marin din afara apelor lor teritoriale, cu conditia ca ele sa aiba drepturi de exploatare exclusiva a acelui sol sau subsol;
    k) marfurile produse acolo, exclusiv din produsele mentionate la subparagrafele a)-j).
    2. Termenii vasele lor si vasele lor uzina de la subparagrafele 1.f) si 1.g) se aplica numai vaselor si vaselor-uzina:
    a) care sunt inregistrate sau inmatriculate intr-un stat membru al Comunitatii sau in Romania;
    b) care navigheaza sub pavilionul unui stat membru al Comunitatii sau al Romaniei;
    c) care sunt detinute in proportie de cel putin 50% de cetateni ai statelor Comunitatii sau ai Romaniei, sau de o companie al carei sediu se afla intr-unul dintre aceste state, ai carei manageri sau manager, presedinte al consiliului de conducere si majoritatea membrilor acestor consilii sunt cetateni ai statelor Comunitatii sau ai Romaniei si in care, in plus, in cazul asocierilor sau societatilor cu raspundere limitata, cel putin jumatate din capital apartine acestor state, institutiilor publice sau unor cetateni ai acestor state;
    d) ai caror ofiteri sau conducatori sunt cetateni ai statelor Comunitatii sau ai Romaniei; si
    e) cel putin 75% din membrii echipajului sunt cetateni ai statelor membre ale Comunitatii sau ai Romaniei.
    Art. 6
    Produse suficient prelucrate sau transformate
    1. Pentru aplicarea prevederilor art. 2, produsele care nu sunt obtinute in intregime sunt considerate ca fiind suficient prelucrate sau transformate atunci cand sunt indeplinite conditiile stipulate in lista-anexa nr. II la acest protocol. Conditiile la care se face referire mai sus indica, pentru toate produsele acoperite de prezentul acord, prelucrarea sau transformarea care trebuie realizata asupra materialelor neoriginare folosite la fabricarea acestor produse si se aplica numai pentru aceste materiale. In consecinta, daca un produs, care a dobandit caracterul de produs originar prin indeplinirea conditiilor stabilite in lista, este folosit la fabricarea unui alt produs, conditiile aplicabile produsului in care este incorporat nu se aplica acestuia si nu vor fi luate in considerare materialele neoriginare care au fost folosite la fabricarea sa.
    2. Prin derogare de la prevederile paragrafului 1, materialele neoriginare care, in conformitate cu conditiile stabilite in lista, nu ar fi trebuit sa fie folosite la fabricarea unui produs pot, cu toate acestea, sa fie folosite, cu conditia ca:
    a) valoarea lor totala sa nu depaseasca 10% din pretul de uzina al produsului;
    b) oricare dintre procentajele date in lista pentru valoarea maxima a materialelor neoriginare sa nu fie depasite prin aplicarea acestui paragraf.
    Acest paragraf nu se aplica produselor incadrate la cap. 50-63 ale Sistemului armonizat.
    3. Paragrafele 1 si 2 se aplica sub rezerva prevederilor art. 7.
    Art. 7
    Operatiuni de prelucrare sau transformare insuficiente
    1. Sub rezerva prevederilor paragrafului 2, urmatoarele operatiuni sunt considerate prelucrari sau transformari insuficiente pentru a conferi statutul de produse originare, indiferent daca cerintele stipulate la art. 6 sunt indeplinite:
    a) manipulari pentru asigurarea pastrarii in bune conditii a produselor in timpul transportului si depozitarii (aerare, prefirare, uscare, refrigerare, conservare in saramura, in dioxid de sulf sau in alte solutii apoase, indepartarea partilor alterate si operatiuni similare);
    b) operatiuni simple de desprafuire, cernere, triere, clasificare, asortare (inclusiv alcatuirea seturilor de marfuri), spalare, vopsire, transare;
    c) (i) schimbarea ambalajului si recompartimentarea coletelor;
    (ii) simpla imbuteliere in sticle, flacoane, ambalarea in saci, cutii, lazi, fixarea pe plansete etc. si orice alte operatiuni simple de ambalare;
    d) aplicarea, pe produse sau pe ambalajele lor, de marci, etichete sau alte semne distinctive similare;
    e) simplul amestec de produse, chiar din categorii diferite, atunci cand unul sau mai multe componente ale amestecului nu indeplinesc conditiile stabilite in acest protocol pentru a fi recunoscute ca originare fie din Romania, fie din Comunitate;
    f) simpla asamblare a partilor de articole pentru a constitui un articol complet;
    g) cumulul a doua sau al mai multor operatiuni dintre cele specificate in subparagrafele a)-f);
    h) sacrificarea animalelor.
    2. Toate operatiunile realizate fie in Comunitate, fie in Romania asupra unui anumit produs vor fi considerate impreuna atunci cand se determina daca prelucrarea sau transformarea suferita de acel produs urmeaza a fi considerata ca insuficienta in sensul paragrafului 1.
    Art. 8
    Unitatea de luat in considerare
    1. Unitatea de luat in considerare pentru aplicarea prevederilor acestui protocol va fi produsul in cauza care este considerat ca unitate de baza la determinarea clasificarii bazate pe Nomenclatura Sistemului armonizat.
    In consecinta, urmeaza ca:
    a) in cazul in care un produs compus dintr-un grup sau dintr-un ansamblu de produse este clasificat in termenii Sistemului armonizat la o singura pozitie tarifara, intregul constituie unitatea de luat in considerare;
    b) in cazul in care un transport consta intr-un numar de produse identice clasificate la aceeasi pozitie a Sistemului armonizat, fiecare produs trebuie luat individual la aplicarea prevederilor acestui protocol.
    2. Atunci cand, in baza regulii generale nr. 5 a Sistemului armonizat, ambalajul este clasificat impreuna cu produsul pe care il contine, el este inclus in scopul determinarii originii.
    Art. 9
    Accesorii, piese de schimb si utilaje
    Accesoriile, piesele de schimb si utilajele expediate odata cu un echipament, cu o masina, cu un aparat sau cu un vehicul si care fac parte din echiparea normala si sunt incluse in pret sau nu sunt facturate separat sunt considerate ca formand un tot cu echipamentul, masina sau vehiculul respectiv.
    Art. 10
    Seturi
    Seturile, conform prevederilor regulii generale de incadrare nr. 3 din Sistemul armonizat, sunt considerate originare, cu conditia ca toate articolele componente sa fie originare. Totusi, un set compus din articole originare si neoriginare este considerat originar in intregime, cu conditia ca valoarea articolelor neoriginare sa nu depaseasca 15% din pretul de uzina al setului.
    Art. 11
    Elemente neutre
    Pentru a determina daca un produs este originar, nu este necesar sa se determine originea urmatoarelor elemente care ar putea fi folosite la fabricarea sa:
    a) energia si combustibilul;
    b) instalatii si echipamente;
    c) masini si unelte;
    d) marfuri care nu intra si care nu sunt destinate sa intre in compozitia finala a produsului.

    TITLUL III
    Conditii teritoriale
    Art. 12
    Principiul teritorialitatii
    1. Conditiile stabilite in titlul II privind dobandirea statutului originar trebuie sa fie indeplinite fara intrerupere in Comunitate sau in Romania, cu exceptia celor prevazute la art. 2 subparagraful 1. c) si la art. 4.
    2. Daca marfurile originare exportate din Comunitate sau din Romania intr-o alta tara sunt returnate, cu exceptia celor prevazute la art. 4, trebuie sa fie considerate neoriginare, daca nu se demonstreaza autoritatilor vamale ca:
    a) marfurile returnate sunt aceleasi cu cele exportate; si
    b) ele nu au suferit nici o operatiune peste cea necesara pastrarii lor in aceeasi stare in timp ce s-au aflat in acea tara sau cand au fost exportate.
    Art. 13
    Transport direct
    1. Regimul preferential prevazut in acord este aplicabil numai produselor care satisfac cerintele stipulate in acest protocol, care sunt transportate direct intre Comunitate si Romania sau pe teritoriul altor tari la care se face referire la art. 4. Totusi, produsele constituind un singur transport pot fi transportate prin alte teritorii si, daca este cazul, cu transbordare sau depozitare temporara in aceste teritorii, cu conditia ca produsele sa ramana sub supravegherea autoritatilor vamale ale tarii de tranzit sau de depozitare si ca ele sa nu fie supuse altor operatiuni in afara celor de descarcare, reincarcare sau oricarei alte operatiuni destinate a asigura conservarea lor ca atare. Produsele originare pot fi transportate prin conducte prin alt teritoriu decat cel al Comunitatii sau al Romaniei.
    2. Dovada ca au fost indeplinite conditiile prevazute la paragraful 1 este adusa organelor vamale ale tarii de import prin prezentarea:
    a) fie a unui document de transport unic ce a permis trecerea prin tara de tranzit;
    b) fie a unui certificat eliberat de catre autoritatile vamale ale tarii de tranzit, care contine:
    (i) o descriere exacta a produselor;
    (ii) data descarcarii si reincarcarii produselor si, daca este cazul, indicarea navelor folosite sau a altor mijloace de transport utilizate; si
    (iii) certificarea conditiilor in care produsele au stationat in tara de tranzit;
    c) fie, in lipsa acestora, a oricaror documente probatorii.
    Art. 14
    Expozitii
    1. Produsele originare, trimise pentru o expozitie intr-o alta tara decat cele la care se face referire la art. 4 si vandute dupa expozitie pentru a fi importate in Comunitate sau in Romania, beneficiaza la import de prevederile acordului, cu conditia de a se demonstra autoritatilor vamale ca:
    a) un exportator a expediat aceste produse din Comunitate sau din Romania in tara in care este organizata expozitia si ca au fost expuse acolo;
    b) exportatorul a vandut produsele sau le-a cedat unui destinatar din Comunitate sau din Romania;
    c) produsele au fost expediate in timpul desfasurarii expozitiei sau imediat dupa aceea, din tara in care au fost trimise pentru expozitie; si
    d) produsele nu au fost folosite din momentul in care au fost expediate pentru expozitie in alte scopuri decat cele legate de prezentarea lor la expozitia respectiva.
    2. O dovada de origine trebuie sa fie eliberata sau intocmita in conformitate cu prevederile titlului V si prezentata in conditiile normale autoritatilor vamale ale tarii de import. Denumirea si adresa expozitiei trebuie sa fie indicate pe aceasta. Atunci cand este necesar, poate fi solicitata o dovada documentara suplimentara privind conditiile in care au fost expuse.
    3. Prevederile paragrafului 1 se aplica tuturor expozitiilor, targurilor sau manifestarilor publice similare, cu caracter comercial, industrial, agricol si mestesugaresc, in afara celor organizate in interes particular in magazine sau localuri comerciale si care au ca obiect vanzarea produselor straine si in timpul carora produsele raman sub control vamal.

    TITLUL IV
    Drawback sau exceptare de la plata taxelor vamale
    Art. 15
    Interzicerea drawback sau a exceptarii de la plata taxelor vamale
    1. a) Materialele neoriginare folosite la fabricarea produselor originare din Comunitate, din Romania sau dintr-una dintre tarile la care se face referire la art. 4, pentru care o dovada a originii este eliberata sau intocmita in concordanta cu prevederile titlului V, nu beneficiaza nici in Comunitate, nici in Romania, de drawback sau de exceptare de la plata taxelor vamale.
    b) Produsele incadrate la cap. 3 si la pozitiile tarifare nr. 16.04 si 16.05 ale Sistemului armonizat, originare din Comunitate, in sensul acestui protocol, asa cum este prevazut la art. 2 subparagraful 1. c), pentru care o dovada a originii este eliberata sau intocmita in concordanta cu prevederile titlului V, nu beneficiaza in Comunitate de drawback sau de exceptare de la plata taxelor vamale.
    2. Interdictia prevazuta la paragraful 1 se va aplica oricarei intelegeri de restituire, remitere sau neplata, partiala sau completa, a taxelor vamale sau a taxelor avand efect echivalent, aplicabile in Comunitate sau in Romania materialelor folosite in fabricatie, precum si produselor mentionate la subparagraful 1. b) de mai sus, daca astfel de restituiri, remiteri sau neplata se aplica, expres sau in fapt, atunci cand produsele obtinute din materialele mentionate sunt exportate si nu atunci cand sunt retinute pentru consumul intern.
    3. La cererea autoritatilor vamale, exportatorul produselor acoperite de o dovada de origine trebuie sa prezinte, in orice moment, toate documentele corespunzatoare care dovedesc ca nu a fost obtinuta nici o restituire a taxelor vamale pentru materialele folosite la fabricarea produselor in cauza si ca toate taxele vamale sau taxele avand efect echivalent, aplicabile pentru astfel de materiale, au fost platite.
    4. Prevederile paragrafelor 1-3 se aplica, de asemenea, ambalajelor, in sensul art. 8 paragraful 2, accesoriilor, pieselor de schimb si uneltelor, in sensul art. 9, si produselor dintr-un set, in sensul art. 10, cand astfel de articole sunt neoriginare.
    5. Prevederile paragrafelor 1-4 se aplica numai materialelor mentionate in acord. In plus, ele nu vor impiedica aplicarea unui sistem de restituire la export pentru produsele agricole, aplicabil la export in conformitate cu prevederile acordului.
    6. Sub rezerva prevederilor paragrafului 1, Romania poate aplica aranjamente de drawback sau de exceptare de taxe vamale sau de taxe cu efect echivalent, aplicabile materialelor utilizate la fabricarea produselor originare, sub rezerva dispozitiilor urmatoare:
    a) o taxa de 5% din taxa vamala se va retine pentru produsele mentionate la cap. 25-49 si 64-97 ale Sistemului armonizat sau o taxa mai mica, daca este in vigoare in Romania;
    b) o taxa de 10% din taxa vamala se va retine pentru produsele mentionate la cap. 50-63 ale Sistemului armonizat sau o taxa mai mica, daca este in vigoare in Romania.
    Dispozitiile acestui paragraf se aplica pana la data de 31 decembrie 1998 si pot fi reexaminate de comun acord.

    TITLUL V
    Dovada originii
    Art. 16
    Conditii generale
    1. Produsele originare din Comunitate beneficiaza la importul in Romania si produsele originare din Romania beneficiaza la importul in Comunitate de prevederile acordului, prin prezentarea:
    a) fie a unui certificat de circulatie a marfurilor EUR 1, al carui model figureaza in anexa nr. III;
    b) fie, in cazurile mentionate la art. 21 paragraful 1, a unei declaratii, al carei text figureaza in anexa nr. IV, data de exportator pe o factura, pe o nota de livrare sau pe orice alt document comercial care descrie produsele in cauza, suficient de detaliat pentru a permite identificarea lor (denumita in cele ce urmeaza declaratie pe factura).
    2. Prin derogare de la dispozitiile paragrafului 1, produsele originare, in sensul acestui protocol, beneficiaza, in cazurile specificate la art. 26, de prevederile acestui acord, fara a fi necesar sa se prezinte nici unul dintre documentele la care se face referire mai sus.
    Art. 17
    Procedura pentru eliberarea unui certificat de circulatie a marfurilor EUR 1
    1. Certificatul de circulatie a marfurilor EUR 1 este eliberat de catre autoritatile vamale ale tarii exportatoare pe baza cererii scrise a exportatorului sau, sub raspunderea exportatorului, de catre reprezentantul sau autorizat.
    2. In acest scop, exportatorul sau reprezentantul sau autorizat completeaza atat certificatul de circulatie a marfurilor EUR 1, cat si formularul de cerere, ale caror modele figureaza in anexa nr. III. Aceste formulare se completeaza intr-una dintre limbile in care este redactat acest protocol si conform prevederilor legale ale tarii de export. Formularele completate cu caractere de mana trebuie scrise cu cerneala, cu majuscule. Descrierea produselor trebuie sa fie facuta in caseta destinata acestui scop, fara a lasa nici o linie libera. In cazul in care caseta nu este completata in intregime, trebuie sa fie trasa o linie orizontala sub ultima linie a descrierii, spatiul liber fiind barat.
    3. Exportatorul care solicita eliberarea unui certificat de circulatie a marfurilor EUR 1 trebuie sa prezinte oricand, la cererea autoritatilor vamale ale tarii exportatoare in care se elibereaza certificatul de circulatie a marfurilor EUR 1, toate documentele necesare care dovedesc caracterul originar al produselor in cauza, precum si indeplinirea celorlalte conditii stipulate in acest protocol.
    4. Certificatul de circulatie a marfurilor EUR 1 este eliberat de catre autoritatile vamale ale unui stat membru al Comunitatii sau ale Romaniei, daca produsele in cauza pot fi considerate produse originare din Comunitate, din Romania sau dintr-una dintre tarile la care se face referire la art. 4 si daca indeplinesc celelalte cerinte stipulate in acest protocol.
    5. Autoritatile vamale emitente iau toate masurile pentru a verifica caracterul originar al produselor si indeplinirea celorlalte conditii stipulate in acest protocol. In acest scop, vor avea dreptul sa solicite orice document justificativ si sa realizeze orice control in contabilitatea exportatorului sau orice alta verificare considerata necesara. Autoritatile vamale emitente se vor asigura, de asemenea, ca documentele la care se face referire la paragraful 2 sunt completate corespunzator. Ele verifica, in mod special, daca spatiul rezervat descrierii marfurilor a fost completat in asa fel incat sa excluda orice posibilitate de adaugare frauduloasa.
    6. Data eliberarii certificatului de circulatie a marfurilor EUR 1 trebuie indicata in caseta nr. 11 a acestuia.
    7. Certificatul de circulatie a marfurilor EUR 1 este eliberat de catre autoritatile vamale si pus la dispozitia exportatorului de indata ce prezentul export a fost efectuat sau asigurat.
    Art. 18
    Certificat de circulatie a marfurilor EUR 1 eliberat "a posteriori"
    1. In conditii exceptionale, prin derogare de la prevederile art. 17 paragraful 7, un certificat de circulatie a marfurilor EUR 1 poate fi eliberat dupa exportul produselor la care se refera, daca:
    a) nu a fost eliberat in momentul exportului din cauza unor erori, omisiuni involuntare sau circumstante speciale; sau
    b) se demonstreaza autoritatilor vamale ca a fost eliberat un certificat de circulatie a marfurilor EUR 1, dar nu a fost acceptat la import din motive tehnice.
    2. Pentru punerea in aplicare a prevederilor paragrafului 1, exportatorul trebuie sa indice in cererea sa locul si data exportului produselor la care se refera certificatul de circulatie a marfurilor EUR 1, precum si motivul solicitarii sale.
    3. Autoritatile vamale pot elibera un certificat de circulatie a marfurilor EUR 1 a posteriori numai dupa verificarea concordantei dintre informatiile furnizate in cererea exportatorului si cele din dosarul corespunzator.
    4. Certificatele de circulatie a marfurilor EUR 1 eliberate a posteriori trebuie sa fie vizate cu una dintre urmatoarele expresii:
    "NACHTRAGLICH AUSGESTELLT", "DELIVRE A POSTERIORI", "RILASCIATO A POSTERIORI", "AFGEGEVEN A POSTERIORI", "ISSUED RETROSPECTIVELY", "UDSTEDT EFTERFOLGENDE", EKLOOEN EK TON YETEPON", "EXPEDIDO A POSTERIORI", "EMITIDO A POSTERIORI", "ANNETTU JALKIKATEEN", "UTFARDAT I EFTERHAND", "ISDUOTAS PO EKSPORTAVIMO".
    5. Mentiunea la care se face referire la paragraful 4 se trece in caseta "Observatii" a certificatului de circulatie a marfurilor EUR 1.
    Art. 19
    Eliberarea unui duplicat al certificatului de circulatie a marfurilor EUR 1
    1. In cazul furtului, pierderii sau distrugerii unui certificat de circulatie a marfurilor EUR 1, exportatorul poate cere autoritatilor vamale emitente eliberarea unui duplicat, pe baza documentelor de export pe care le poseda.
    2. Duplicatului emis in acest mod trebuie sa i se aplice una dintre urmatoarele mentiuni:
    "DUPLIKAT", "DUPLICATA", "DUPLICATO", "DUPLICAAT", "DUPLICATE", "ANTI PA O", "DUPLICADO", "SEGUNDA VIA", "KAKSOISKAPPALE", "DUPLICAT".
    3. Mentiunea de la paragraful 2 este inscrisa in caseta "Observatii" a duplicatului certificatului de circulatie a marfurilor EUR 1.
    4. Duplicatul, care trebuie sa poarte data emiterii certificatului original de circulatie a marfurilor EUR 1, va fi valabil de la acea data.
    Art. 20
    Eliberarea certificatelor de circulatie a marfurilor EUR 1 pe baza unei dovezi de origine eliberata sau facuta anterior
    In cazul in care produsele originare sunt plasate sub controlul unei unitati vamale din Comunitate sau din Romania, este posibil sa se inlocuiasca dovada originii initiale printr-unul sau mai multe certificate de circulatie a marfurilor EUR 1, in scopul trimiterii tuturor sau a unei parti din aceste produse, oriunde in interiorul Comunitatii sau in Romania. Certificatele de circulatie a marfurilor EUR 1, inlocuitoare, sunt eliberate de catre unitatea vamala sub controlul careia sunt plasate produsele.
    Art. 21
    Conditii pentru intocmirea unei declaratii pe factura
    1. Declaratia pe factura la care se face referire la art. 16 subparagraful 1. b) poate fi intocmita:
    a) de catre un exportator autorizat in sensul art. 22;
    b) de catre un exportator pentru orice transport constand in unul sau mai multe colete continand produse originare a caror valoare totala nu depaseste 6.000 ECU.
    2. O declaratie pe factura poate fi intocmita daca produsele in cauza pot fi considerate produse originare din Comunitate, din Romania sau dintr-una dintre tarile la care se face referire la art. 4 si daca indeplinesc celelalte conditii stipulate in acest protocol.
    3. Exportatorul care intocmeste o declaratie pe factura trebuie sa prezinte, in orice moment, la cererea autoritatilor vamale ale tarii exportatoare, toate documentele necesare care dovedesc caracterul originar al produselor in cauza, precum si indeplinirea celorlalte conditii stipulate in acest protocol.
    4. O declaratie pe factura este facuta de catre exportator prin dactilografiere, stampilare sau tiparire pe factura, pe documentul de livrare sau pe alt document comercial, dupa modelul de text care figureaza la anexa nr. IV, folosind una dintre versiunile lingvistice stabilite in acea anexa si in conformitate cu prevederile legale interne ale tarii exportatoare. Declaratia poate fi completata si de mana; in acest caz, ea trebuie scrisa cu majuscule, cu cerneala.
    5. Declaratiile pe factura trebuie sa fie semnate de mana, in original, de catre exportator. Totusi un exportator autorizat in sensul art. 22 nu este obligat sa semneze aceste declaratii, cu conditia sa prezinte un angajament scris autoritatilor vamale ale tarii exportatoare prin care accepta intreaga responsabilitate pentru orice declaratie pe factura care il identifica ca si cand ar fi fost semnata, in original, de el.
    6. O declaratie pe factura poate fi intocmita de catre exportator in cazul in care produsele la care se refera sunt exportate sau dupa export, cu conditia ca aceasta sa fie prezentata in tara importatoare nu mai tarziu de 2 ani dupa efectuarea importului produselor la care se refera.
    Art. 22
    Exportator autorizat
    1. Autoritatile vamale ale tarii exportatoare pot autoriza orice exportator, denumit in cele ce urmeaza exportator autorizat, care efectueaza frecvent exporturi de produse in baza prevederilor acestui acord, sa intocmeasca declaratii pe facturi, indiferent de valoarea produselor in cauza. Un exportator care solicita o astfel de autorizatie trebuie sa ofere autoritatilor vamale toate garantiile necesare pentru verificarea caracterului originar al produselor, precum si indeplinirea celorlalte cerinte ale acestui protocol.
    2. Autoritatile vamale acorda statutul de exportator autorizat, daca acesta indeplineste conditiile pe care ele le considera necesare.
    3. Autoritatile vamale vor acorda exportatorului autorizat o autorizatie vamala numerotata, care va aparea pe declaratia pe factura.
    4. Autoritatile vamale controleaza folosirea autorizatiei de catre exportatorul autorizat.
    5. Autoritatile vamale pot retrage autorizatia in orice moment. Ele vor proceda in acest mod atunci cand exportatorul autorizat nu mai ofera garantiile la care se face referire in paragraful 1, nu mai indeplineste conditiile la care se face referire in paragraful 2 sau se foloseste intr-un mod incorect de autorizatie.
    Art. 23
    Valabilitatea dovezii de origine
    1. Dovada originii este valabila 4 luni de la data emiterii in tara exportatoare si trebuie prezentata, in termenul mentionat, autoritatilor vamale ale tarii importatoare.
    2. Dovezile de origine prezentate autoritatilor vamale ale tarii importatoare dupa expirarea termenului de prezentare prevazut la paragraful 1 pot fi acceptate, in vederea aplicarii regimului preferential, atunci cand nerespectarea termenului se datoreaza unor imprejurari exceptionale.
    3. In celelalte cazuri de prezentare intarziata, autoritatile vamale ale tarii importatoare pot accepta dovezile de origine atunci cand produsele au fost prezentate inainte de data limita.
    Art. 24
    Prezentarea dovezii de origine
    Dovezile de origine vor fi prezentate autoritatilor vamale ale tarii importatoare, in conformitate cu procedurile aplicabile in acea tara. Autoritatile respective au dreptul sa solicite o traducere a dovezii de origine si pot, de asemenea, sa solicite ca declaratia de import sa fie insotita de o declaratie a importatorului prin care acesta atesta ca produsele indeplinesc conditiile cerute pentru aplicarea acordului.
    Art. 25
    Importul esalonat
    In cazul in care, la cererea importatorului si in conditiile stabilite de catre autoritatile vamale ale tarii importatoare, produsele neasamblate sau demontate, in sensul regulii generale de incadrare nr. 2 a) a Sistemului armonizat, incadrate in sectiunile XVI si XVII sau la pozitiile nr. 73.08 si 94.06 ale Sistemului armonizat, sunt importate in transe, o singura dovada de origine pentru aceste produse va fi depusa la autoritatile vamale la importul primei transe.
    Art. 26
    Exceptari de la prezentarea dovezii originii
    1. Produsele trimise, sub forma de colete mici, de catre persoane particulare catre persoane particulare sau care fac parte din bagajul personal al calatorilor sunt considerate produse originare, fara a se cere prezentarea unei dovezi de origine, cu conditia ca aceste produse sa reprezinte importuri lipsite de orice caracter comercial si aceasta de indata ce sunt declarate ca indeplinind conditiile necesare pentru aplicarea acestui protocol si atunci cand nu exista nici o indoiala in ceea ce priveste sinceritatea acestei declaratii. In cazul produselor expediate prin posta, aceasta declaratie poate fi facuta pe declaratia C2/CP3 sau pe o foaie de hartie anexata acelui document.
    2. Importurile cu caracter ocazional sau care constau numai in produse pentru uzul personal al destinatarilor, calatorilor sau familiilor lor sunt considerate importuri lipsite de orice caracter comercial, daca, prin natura si cantitatea lor, este evident ca nu sunt destinate comercializarii.
    3. In plus, valoarea totala a acestor produse nu trebuie sa depaseasca 500 ECU pentru pachetele mici sau 1.200 ECU pentru continutul bagajelor personale ale calatorilor.
    Art. 27
    Documente probatorii
    Documentele la care se face referire la art. 17 paragraful 3 si la art. 21 paragraful 3, folosite in scopul de a se dovedi ca produsele acoperite de un certificat de circulatie a marfurilor EUR 1 sau de o declaratie pe factura pot fi considerate produse originare din Comunitate, din Romania sau dintr-una dintre tarile la care se face referire la art. 4 si indeplinesc celelalte conditii stipulate in acest protocol, pot consta inter alia in urmatoarele:
    a) dovada directa a operatiunilor realizate de catre exportator sau furnizor pentru a obtine bunurile in cauza, continute, de exemplu, in conturile sale sau in contabilitatea sa interna;
    b) documente care dovedesc caracterul originar al materialelor folosite, emise sau intocmite in Comunitate sau in Romania, atunci cand aceste documente sunt folosite conform legislatiei nationale;
    c) documente care dovedesc prelucrarile sau transformarile materialelor in Comunitate sau in Romania, eliberate sau intocmite in Comunitate sau in Romania, atunci cand aceste documente sunt folosite in conformitate cu legislatia nationala;
    d) certificate de circulatie a marfurilor EUR 1 sau declaratii pe factura, care dovedesc caracterul originar al materialelor folosite, eliberate sau intocmite in Comunitate, in Romania sau intr-una dintre tarile la care se face referire la art. 4, in concordanta cu regulile de origine care sunt identice cu regulile cuprinse in acest protocol.
    Art. 28
    Pastrarea dovezii originii si a documentelor probatorii
    1. Exportatorul care solicita eliberarea unui certificat de circulatie a marfurilor EUR 1 trebuie sa pastreze, cel putin 3 ani, documentele mentionate la art. 17 paragraful 3.
    2. Exportatorul care intocmeste o declaratie pe factura va pastra, cel putin 3 ani, copia de pe aceasta declaratie pe factura, precum si documentele la care se face referire la art. 21 paragraful 3.
    3. Autoritatile vamale ale tarii exportatoare care elibereaza un certificat de circulatie a marfurilor EUR 1 vor pastra, cel putin 3 ani, cererea la care se face referire la art. 17 paragraful 2.
    4. Autoritatile vamale ale tarii importatoare trebuie sa pastreze, cel putin 3 ani, certificatele de circulatie a marfurilor EUR 1 si declaratiile pe factura care le-au fost prezentate.
    Art. 29
    Neconcordante si erori formale
    1. Constatarea unor mici neconcordante intre mentiunile facute pe dovada originii si cele facute pe documentele prezentate unitatii vamale, in vederea indeplinirii formalitatilor pentru importul produselor, nu anuleaza ipso facto valabilitatea dovezii originii, daca se stabileste in mod evident ca acest document corespunde produsului prezentat.
    2. Erorile formale evidente, precum erorile de dactilografiere pe dovada originii, nu trebuie sa determine respingerea acestui document, daca aceste erori nu sunt in masura sa creeze dubii in ceea ce priveste corectitudinea declaratiilor facute in acest document.
    Art. 30
    Sumele exprimate in ECU
    1. Sumele exprimate in moneda nationala a tarii exportatoare, echivalente cu sumele exprimate in ECU, sunt fixate de tara exportatoare si comunicate tarilor importatoare prin intermediul Comisiei Europene.
    2. In cazul in care sumele sunt mai mari decat sumele corespunzatoare fixate de tara importatoare, aceasta din urma le accepta, daca produsele sunt facturate in moneda tarii exportatoare. Daca produsele sunt facturate in moneda altui stat membru al Comunitatii, a Romaniei sau a unei tari la care se face referire la art. 4, tara importatoare recunoaste suma notificata de tara in cauza.
    3. Sumele ce urmeaza a fi folosite, in orice moneda nationala determinata, vor fi echivalentul in acea moneda nationala al sumelor exprimate in ECU in prima zi lucratoare a lunii octombrie 1995.
    4. Sumele exprimate in ECU si echivalentul lor in monedele nationale ale statelor membre ale Comunitatii si Romaniei vor fi revazute de catre Comitetul de Asociere, la cererea Comunitatii sau a Romaniei. La realizarea acestei revizuiri, Comitetul de Asociere se va asigura ca nu sunt scaderi ale sumelor ce vor fi folosite in orice moneda nationala si, in plus, va lua in considerare necesitatea de a se mentine efectele limitelor in cauza in termeni reali. In acest scop, se poate hotari modificarea sumelor exprimate in ECU.

    TITLUL VI
    Metode de cooperare administrativa
    Art. 31
    Asistenta reciproca
    1. Autoritatile vamale ale statelor membre ale Comunitatii si ale Romaniei isi comunica reciproc, prin intermediul Comisiei Europene, specimenele de stampile folosite de unitatile lor vamale pentru eliberarea certificatelor de circulatie a marfurilor EUR 1, precum si adresele autoritatilor vamale competente pentru verificarea acestor certificate si a declaratiilor pe factura.
    2. Pentru a asigura aplicarea corespunzatoare a prevederilor acestui protocol, Comunitatea si Romania isi vor acorda reciproc asistenta, prin intermediul administratiilor vamale competente, la verificarea autenticitatii certificatelor de circulatie a marfurilor EUR 1 sau a declaratiilor pe factura si a corectitudinii informatiilor furnizate in aceste documente.
    Art. 32
    Verificarea dovezilor de origine
    1. Verificarea ulterioara a dovezilor de origine se efectueaza prin sondaj sau ori de cate ori autoritatile vamale ale tarii importatoare au suspiciuni intemeiate in legatura cu autenticitatea acestor documente, cu caracterul originar al produselor in cauza sau cu indeplinirea celorlalte conditii stipulate in acest protocol.
    2. In vederea aplicarii prevederilor paragrafului 1, autoritatile vamale ale tarii importatoare returneaza certificatul de circulatie a marfurilor EUR 1 si factura, daca a fost prezentata, declaratia pe factura sau o copie de pe documente autoritatilor vamale ale tarii exportatoare, indicand, daca este cazul, motivele de fond si de forma care justifica o ancheta. Orice documente sau informatii obtinute, care sugereaza ca informatiile furnizate in dovezile de origine sunt incorecte, vor fi transmise ca dovada a cererii de verificare.
    3. Verificarea este efectuata de catre autoritatile vamale ale tarii exportatoare. In acest scop, ele au dreptul sa ceara orice dovada si sa realizeze orice verificare a conturilor exportatorului sau orice alt control considerat corespunzator.
    4. Daca autoritatile vamale ale tarii importatoare hotarasc suspendarea acordarii regimului preferential pentru produsele in cauza in asteptarea rezultatelor verificarii, ele acorda liberul de vama importatorului, pentru aceste produse, sub rezerva masurilor de prevedere apreciate ca necesare.
    5. Autoritatile vamale care solicita verificarea vor fi informate asupra rezultatelor verificarii cat mai curand posibil. Aceste rezultate trebuie sa indice cu claritate daca documentele sunt autentice, daca produsele in cauza pot fi considerate produse originare din Comunitate, din Romania sau dintr-una dintre tarile la care se face referire la art. 4 si daca indeplinesc celelalte conditii stipulate in acest protocol.
    6. In cazul unor suspiciuni intemeiate, daca, in termenul de 10 luni de la data cererii de control a posteriori, nu se primeste un raspuns sau daca raspunsul nu contine date suficiente pentru determinarea autenticitatii documentului in cauza sau a originii reale a produsului, autoritatile vamale care solicita verificarea pot refuza acordarea preferintelor, cu exceptia imprejurarilor exceptionale.
    Art. 33
    Solutionarea litigiilor
    In cazul litigiilor survenite cu ocazia verificarilor mentionate la art. 32, care nu pot fi rezolvate intre autoritatile vamale care solicita verificarea si autoritatile vamale raspunzatoare pentru realizarea acestei verificari sau atunci cand se ridica o problema in ceea ce priveste interpretarea acestui protocol, ele vor fi prezentate Comitetului de Asociere.
    In toate cazurile, solutionarea litigiilor intre importator si autoritatile vamale ale tarii importatoare se face conform legislatiei din tara respectiva.
    Art. 34
    Sanctiuni
    Sanctiunile vor fi aplicate oricarei persoane care emite sau determina emiterea unui document ce contine date inexacte in scopul obtinerii regimului preferential pentru produse.
    Art. 35
    Zone libere
    1. Comunitatea si Romania vor lua toate masurile necesare pentru a se asigura ca produsele comercializate sub acoperirea unei dovezi de origine si care in cursul transportului raman intr-o zona libera situata pe teritoriul lor sa nu fie inlocuite cu alte marfuri si sa nu faca obiectul unor manipulari, in afara celor obisnuite, menite sa previna deteriorarea lor.
    2. Prin derogare de la prevederile paragrafului 1, atunci cand produse originare din Comunitate sau din Romania sunt importate intr-o zona libera sub acoperirea unei dovezi de origine si sufera prelucrari sau transformari, autoritatile vamale competente elibereaza un nou certificat EUR 1, la cererea exportatorului, daca tratamentele sau prelucrarile suferite sunt in conformitate cu prevederile acestui protocol.

    TITLUL VII
    Ceuta si Melilla
    Art. 36
    Aplicarea protocolului
    1. Termenul Comunitate folosit la art. 2 nu acopera Ceuta si Melilla.
    2. Produsele originare din Romania beneficiaza, in toate cazurile, atunci cand sunt importate in Ceuta si Melilla, de acelasi regim vamal ca si cel care este aplicat produselor originare din teritoriul vamal al Comunitatii, in virtutea Protocolului nr. 2 al Actului de aderare a Regatului Spaniei si a Republicii Portugalia la Comunitatile Europene. Romania va acorda importurilor de produse acoperite de acord si originare din Ceuta si Melilla acelasi regim vamal ca si cel acordat produselor importate din Comunitate si originare de aici.
    3. In scopul aplicarii prevederilor paragrafului 1 referitor la produsele originare din Ceuta si Melilla, acest protocol se va aplica, mutatis mutandis, sub rezerva conditiilor speciale stabilite la art. 37.
    Art. 37
    Conditii speciale
    1. Cu conditia sa fi fost transportate direct, conform prevederilor art. 13, urmatoarele sunt considerate ca:
    (1) produse originare din Ceuta si Melilla:
    a) produsele obtinute in intregime in Ceuta si Melilla;
    b) produsele obtinute in Ceuta si Melilla, la fabricarea carora sunt folosite produse, altele decat cele la care se face referire la subparagraful a), cu conditia ca:
    (i) aceste produse sa fi suferit prelucrari sau transformari suficiente in sensul art. 6; si
    (ii) aceste produse sa fie originare din Romania sau din Comunitate, in sensul prevederilor acestui protocol, cu conditia ca ele sa fi fost supuse unor prelucrari sau transformari care depasesc prelucrarile sau transformarile insuficiente la care se face referire la art. 7 paragraful 1;
    (2) produse originare din Romania:
    a) produsele obtinute in intregime in Romania;
    b) produsele obtinute in Romania, la fabricarea carora sunt folosite produse, altele decat cele la care se face referire la subparagraful a), cu conditia ca:
    (i) aceste produse sa fi suferit prelucrari sau transformari suficiente in sensul art. 6; sau
    (ii) aceste produse sa fie originare din Ceuta si Melilla sau din Comunitate, in sensul prevederilor acestui protocol, cu conditia ca ele sa fi fost supuse unor prelucrari sau transformari care depasesc prelucrarile sau transformarile insuficiente la care se face referire la art. 7 paragraful 1.
    2. Ceuta si Melilla sunt considerate un singur teritoriu.
    3. Exportatorul sau reprezentantul sau autorizat va face mentiunea "Romania" sau "Ceuta si Melilla" in caseta nr. 2 a certificatului de circulatie a marfurilor EUR 1 sau pe declaratia pe factura. In plus, in cazul produselor originare din Ceuta si Melilla, caracterul originar trebuie indicat in caseta nr. 4 a certificatului de circulatie a marfurilor EUR 1 sau pe declaratiile pe factura.
    4. Autoritatile vamale spaniole sunt raspunzatoare de aplicarea acestui protocol in Ceuta si Melilla.

    TITLUL VIII
    Prevederi finale
    Art. 38
    Amendamente la acest protocol
    Consiliul de Asociere poate decide amendarea prevederilor acestui protocol.

    NOTA:
    Anexele nr. I IV la acest protocol se publica ulterior.



SmartCity5

COMENTARII la OUG 1/1997

Momentan nu exista niciun comentariu la OUG 1 din 1997
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu OUG 1/1997
OUG 192 2001
pentru ratificarea Protocolului referitor la definirea notiunii de "produse originare" si metodele de cooperare administrativa, anexa la Acordul european instituind o asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta parte
OUG 267 2000
privind ratificarea Protocolului aditional nr. 9, semnat la Varsovia la 15 noiembrie 2000, la Acordul central european de comert liber (CEFTA), semnat la Cracovia la 21 decembrie 1992
OUG 275 2000
privind aprobarea amendarii Protocolului nr. 4 privind definirea notiunii de "produse originare" si metodele de cooperare administrativa, anexa la Acordul european instituind o asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta parte
OUG 190 1999
privind aprobarea amendarii Protocolului nr. 4 la Acordul european instituind o asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta parte
OUG 71 1998
privind aprobarea amendarii Protocolului nr. 4 la Acordul european instituind o asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta parte, precum si pentru rectificarea versiunii in limba romana a paragrafului 6 al articolului 15 din protocol
Legea 51 1997
privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 1/1997 pentru ratificarea Protocolului privind definirea notiunii de "produse originare" si metodele de cooperare administrativa, anexa la Acordul european instituind o asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta parte
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu