NORME
METODOLOGICE Nr. 359 din 26 ianuarie 1993
cu privire la incasarea si plata drepturilor de folosinta cuvenite
principalilor realizatori cu drept de autor ai filmelor din productia nationala
ACT EMIS DE: CENTRUL NATIONAL AL CINEMATOGRAFIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 42 din 25 februarie 1993

Centrul National al Cinematografiei, in conformitate cu dispozitiile alin.
3 al art. 7 din Hotararea Guvernului nr. 532 din 4 septembrie 1992, emite urmatoarele
Norme metodologice cu privire la incasarea si plata drepturilor de folosinta
cuvenite principalilor realizatori cu drept de autor ai filmelor din productia
nationala:
1. Autorul scenariului literar, autorul compozitiei muzicale si regizorul ca
autor al unui film din productia nationala, angajati pe baza de contract
individual, au dreptul de a trage foloase din exploatarea filmelor
cinematografice sub forma unor plati periodice, daca la incheierea contractului
nu au cedat dreptul de folosinta unitatii cu care au incheiat contractul de
folosire a operei.
2. Cedarea dreptului de folosinta se face prin achitarea unei sume globale
negociate la incheierea contractului de comanda, caz in care producatorul va
mentiona despre achizitionarea tuturor drepturilor de autor in contractul cu
difuzorul sau distribuitorul, dupa caz, la darea in exploatare a filmului.
In cazul in care la incheierea contractului de comanda autorul cedeaza
dreptul de folosinta si consimte la incasarea periodica a unor sume, difuzorul
sau distribuitorul este obligat sa efectueze plata acestor drepturi in cote
procentuale din incasarile brute obtinute din difuzarea si exploatarea filmului
in reteaua cinematografica, potrivit art. 2 din Hotararea Guvernului nr. 532/
1992, fara a lua in calcul valoarea Timbrului cinematografic.
3. Remuneratia de folosinta se plateste in procentele prevazute in
Hotararea Guvernului nr. 532/1992 fiecarui realizator cu drept de autor angajat
pe baza de contract individual, care nu a incasat drepturile de folosinta,
printr-o suma globala potrivit pct. 2 alin. 1 din prezentele norme.
Cand una si aceeasi persoana a realizat scenariul literar, compozitia
muzicala si regia aceluiasi film sau numai doua dintre ele, remuneratia de
folosinta se cumuleaza si se plateste in procentele rezultate prin cumul din
incasarile brute.
Notificarea asupra calculului platii remuneratiei de folosinta in cote
procentuale se face de producator sau distribuitor, dupa caz, la incheierea
contractului cu difuzorul (organizatorul de spectacole) pentru predarea -
preluarea filmului in difuzare si exploatare in tara.
4. In cazul spectacolelor cinematografice in care sunt programate un film
romanesc de lung metraj si unul de scurt metraj, remuneratiile de folosinta cuvenite
autorilor angajati pe baza de contract individual se cumuleaza, fara a putea
depasi prin acest cumul 4,50% pentru regie film, 3,25% pentru scenarii literare
si 2,25% pentru operele muzicale, din reteta bruta (exclusiv valoarea Timbrului
cinematografic).
In aceste cazuri, remuneratiile de folosinta se vor calcula cu urmatoarele
cote:
A. Regie de film
a) film de lung metraj - 4,15% din reteta bruta;
b) film de scurt metraj - 0,35% din reteta bruta.
B. Scenariu literar
a) film de lung metraj - 2,95% din reteta bruta;
b) film de scurt metraj - 0,30% din reteta bruta.
C. Muzica de film
a) film de lung metraj - 2,05% din reteta bruta;
b) film de scurt metraj - 0,20% din reteta bruta.
Procentele sunt stabilite prin raportarea cuantumurilor prevazute de
Hotararea Guvernului nr. 532/1992, astfel incat sa reprezinte o justa
proportie.
5. In cazul spectacolelor cinematografice in care filmele romanesti de
scurt metraj sunt programate cu doua filme de lung metraj sau cu filme in doua
serii ori cu filme panoramice, cotele procentuale prevazute la art. 2 lit. A,
B, si C din Hotararea Guvernului nr. 532/1992 se aplica la jumatate din reteta
bruta realizata (exclusiv valoarea Timbrului cinematografic).
6. In situatia prezentarii de "pachete" de filme romanesti de
scurt metraj intr-un singur spectacol, suma cuvenita se va calcula in functie
de durata ocupata in spectacol de fiecare titlu de film (lungimea unui film de
scurt metraj este intre 151-600 m.u.) si la aceasta se aplica cotele
procentuale aferente filmului de scurt metraj; (pentru filmele cu o lungime de
pana la 900 m.u. cotele se vor dubla; pentru cele cu o lungime de pana la 1.200
m.u. cotele se vor tripla; pentru cele cu o lungime de pana la 1.500 m.u. se vor
majora de patru ori, iar pentru cele cu o lungime de pana la 1.800 m.u. se vor
majora de 5 ori), astfel incat prin cumularea acestora sa nu se depaseasca
4,50% pentru regie, 3,25% pentru scenarii literare si 2,25% pentru muzica de
film, din reteta bruta (exclusiv valoarea Timbrului cinematografic).
7. In cazul spectacolelor cinematografice in care filme romanesti de scurt
metraj sunt programate in mod exceptional cu un film de lung metraj din
productie straina, pentru completarea spectacolului cinematografic, remuneratia
de folosinta se calculeaza (exclusiv Timbrul cinematografic) numai pentru scurt
metraje si se plateste autorilor angajati pe baza de contract individual.
8. Pentru filmele ce nu intra sub incidenta prevederilor H.C.M. nr.
1081/1970 si ale Hotararii Guvernului nr. 532/1992, in sensul ca nu sunt
realizate in exclusivitate pe baza de contract individual - scurt metrajele
documentare si de animatie -, drepturile ce se cuvin autorilor scenariului
literar si ai compozitiei muzicale se calculeaza de organizatorul spectacolului
cinematografic cu plata asupra incasarilor brute realizate (exclusiv valoarea
Timbrului cinematografic) si sumele se vireaza direct uniunilor din domeniul de
creatie carora le apartine autorul pentru care se face plata.
Pentru aceste filme nu se calculeaza si nu se vireaza drepturi de autor
pentru regie decat atunci cand, in mod expres, producatorul sau, dupa caz,
distribuitorul a mentionat acest lucru la darea in locatie a filmului si la
programarea lui in reteaua cinematografica.
9. Pentru filmele executate de catre unitatile fata de care Centrul
National al Cinematografiei indeplineste atributiile ministerului de resort, la
comanda unor ministere, institutii publice, agenti economici, asociatii sau
fundatii cu scop nelucrativ, avand teme sau tratand probleme de interes
general, ca, de pilda: siguranta circulatiei, masuri de prevenire a
incendiilor, educatia sanitara, protectia muncii si altele asemenea, difuzate
in reteaua cinematografica, nu se calculeaza si nu se platesc drepturi de
folosinta de subunitatile din cadrul Regiei Autonome de Distributie si
Exploatare a Filmelor "Romaniafilm".
Realizatorii unor astfel de filme au dreptul sa ceara producatorului (celui
ce a facut comanda realizarii filmului) rezolvarea drepturilor patrimoniale ce
decurg din drepturile de autor.
Difuzorul sau, dupa caz, distribuitorul ori organizatorul de spectacol
cinematografic pentru filmele prevazute la alin. 1 nu are nici o obligatie
baneasca fata de unitatile care au produs filmele si nici fata de colaboratorii
cu drept de autor care au participat la realizarea lor, atat cu privire la
remuneratii, cat si cu privire la drepturi de baza si de folosinta.
10. Remuneratia de folosinta pentru filmele romanesti de lung si scurt
metraj se calculeaza de organizatorul de spectacol cinematografic cu plata
asupra incasarilor brute realizate (exclusiv valoarea Timbrului cinematografic)
din momentul prezentarii in premiera a filmului in reteaua cinematografica,
indiferent de numarul de spectatori ce au vizionat filmul. Suma astfel
calculata se depune lunar in contul Regiei Autonome a Distributiei si
Exploatarii Filmelor "Romaniafilm" care, trimestrial, efectueaza
plata catre cei in drept.
Se considera data a premierei data la care are loc primul spectacol cu
plata si se realizeaza incasari din exploatarea comerciala a filmului.
11. Pentru filmele iesite in premiera anterior datei de 1 septembrie 1992
se va proceda in felul urmator:
a) pentru filmele de lung metraj care au mai putin de 5 ani de la iesirea
lor in premiera (dupa 1 septembrie 1987), dar nu au realizat inca milionul de
spectatori, la care remuneratia de folosinta s-a calculat cu cotele procentuale
in vigoare pana la data de 1 septembrie 1992, fara a fi platite autorilor,
Regia Autonoma a Distributiei si Exploatarii Filmelor "Romaniafilm"
va achita celor in drept sumele cumulate, calculate pana la data intrarii in
vigoare a prevederilor Hotararii Guvernului nr. 532/1992;
b) pentru filmele de lung metraj care au realizat milionul de spectatori in
cadrul termenului de 5 ani, autorii lor beneficiaza de remuneratia de folosinta
in situatia in care anterior datei de 1 septembrie 1992 se aflau in exploatare
in reteaua cinematografica si autorilor li s-a calculat remuneratia de
folosinta cu cotele procentuale in vigoare pana la aceasta data, fara a fi
platita anterior, Regia Autonoma a Distributiei si Exploatarii Filmelor
"Romaniafilm" va achita celor in drept sumele cumulate, calculate si
neplatite;
c) remuneratia de folosinta nu se plateste pentru filmele care nu au fost
vizionate de cel putin un milion de spectatori si au implinit termenul de 5 ani
de la premiera pana la 31 august 1992. Remuneratia de folosinta, virata din
reteaua cinematografica in astfel de cazuri, se face venit la Regia Autonoma a
Distributiei si Exploatarii Filmelor "Romaniafilm" potrivit
dispozitiilor legale in vigoare la data virarii;
d) in toate cazurile in care filmele romanesti iesite in premiera anterior
datei de 1 septembrie 1992 sunt reprogramate si exploatate in reteaua
cinematografica, remuneratia de folosinta se va calcula si se va plati cu
cotele prevazute de art. 2 din Hotararea Guvernului nr. 532/1992, indiferent
daca, potrivit cerintelor anterioare ale legii, au realizat sau nu un milion de
spectatori.
12. Dreptul de a trage foloase din exploatarea cinematografica a filmului
exista pe toata durata recunoscuta de lege autorului pentru a trage astfel de
foloase din opera realizata.
Scenaristul, compozitorul muzicii si regizorul, ca principali realizatori
cu drept de autor al unui film cinematografic, se bucura pe tot timpul vietii
de dreptul de autor si de dreptul de a trage foloase din opera realizata.
La moartea autorului sau vreunuia dintre coautori, drepturile patrimoniale
de autor se transmit prin mostenire potrivit Codului civil, insa numai pentru
termenele prevazute de lege privind dreptul de autor.
Termenele in vigoare in prezent, in raport de gradul de rudenie al
mostenitorilor, sunt cele prevazute in anexa.
Calitatea de mostenitor se poate dovedi, in cazul sotului supravietuitor,
cu certificatul de casatorie sau cu certificatul de mostenitor eliberat de
autoritatea publica competenta.
Descendentii si ceilalti mostenitori care urmeaza a trage foloase
patrimoniale din opera cinematografica a defunctului trebuie sa dovedeasca
aceasta calitate cu certificatul de mostenitor.
13. Realizatorii romani care au realizat in aceasta calitate coproductii
sau au efectuat prestatii de servicii de filme cinematografice realizate in
studiourile apartinand Centrului National al Cinematografiei au dreptul la
plata remuneratiei de folosinta in aceleasi conditii ca si pentru filmele
romanesti, cand acestea sunt distribuite in reteaua cinematografica din tara,
cu conditia ca acestia sa fi cedat, prin contract, folosirea operelor
studioului din tara de la care au primit remuneratia de baza.
Nu beneficiaza de acest drept regizorii care au incheiat contract direct cu
producatorul extern si au incasat direct de la acesta drepturile de autor.
Dispozitiile alin. 3 al art. 3 din Hotararea Guvernului nr. 532/1992,
mentionate la alin. 1 de mai sus, se aplica fata de orice coproductie sau
prestatii realizate anterior datei de 1 septembrie 1992, daca filmele
cinematografice realizate in aceste conditii de un regizor roman sunt
reprogramate in reteaua cinematografica.
14. Crearea unei noi versiuni a unui film pe baza acelorasi secvente
dintr-o opera anterioara si cu filmarea numai a unor racorduri, indiferent de
lungimea acestora, ori prin montaj din filme anterioare nu da dreptul la
incasarea remuneratiei de folosinta, chiar daca anterior datei de 1 septembrie
1992 nu s-au incasat drepturi de folosinta pentru filmul ori filmele din care
s-au copiat secventele sau s-a efectuat montajul.
Filmele ce se constituie in studiu stiintific asupra unui subiect anume
determinat, cum ar fi personalitati, tari, unitati economice, bogatii sau ca un
tratat detaliat si multilateral si sunt realizate ca monografii, nu dau dreptul
la remuneratie de folosinta.
15. Regizorul, scenaristul si compozitorul unui film din productia
nationala, difuzat in strainatate, daca nu au incasat drepturile de folosinta
printr-o suma globala la incheierea contractului pentru realizarea filmului, au
dreptul fiecare la remuneratie de folosinta.
Remuneratia de folosinta se calculeaza cu cotele procentuale prevazute la
art. 2 al Hotararii Guvernului nr. 532/1992 asupra contravalorii in lei a
valutei obtinute de distribuitorul roman.
Cursul de schimb ce se va lua in calcul va fi cel de la data la care s-a
incasat suma de la partenerul extern.
16. Remuneratia de folosinta se calculeaza de catre toti organizatorii de
spectacole cu plata - persoane fizice sau juridice - pentru filmele din
productia nationala, indiferent de locul unde are loc spectacolul
cinematografic si de procedeul tehnic de proiectie folosit, asa cum se arata in
art. 5 al Hotararii Guvernului nr. 532/1992.
Sumele datorate se calculeaza prin aplicarea procentelor prevazute la art.
2 din Hotararea Guvernului nr. 532/1992 si pct. 4, 5 si 6 din prezentele norme
asupra incasarilor brute din pretul biletului de intrare (exclusiv valoarea
Timbrului cinematografic).
Cand proiectiile de filme din productia nationala se fac in hoteluri sau pe
mijloace de transport, pe nava, aeronava sau autocar, remuneratia de folosinta
se calculeaza in procentele prevazute la art. 2 din Hotararea Guvernului nr.
532/1992 asupra tarifului suplimentar ce se percepe beneficiarilor de servicii
in astfel de cazuri.
Sumele astfel calculate si datorate in conditiile alin. 1-3 de mai sus se
depun trimestrial in contul indicat de distribuitor la incheierea contractului
de dare in locatie.
17. Distribuitorul filmelor din productia nationala, la incheierea
contractului de dare in exploatare cu organizatorii de spectacole prevazuti la
art. 5 din Hotararea Guvernului nr. 532/1992, poate negocia achitarea
remuneratiei de folosinta printr-o suma globala inclusa in costul de inchiriere
a filmului. In astfel de cazuri, remuneratia de folosinta in procentele
prevazute la art. 2 al Hotararii Guvernului nr. 532/1992 se calculeaza asupra
sumei obtinute din inchirierea filmului si se plateste principalilor
realizatori cu drept de autor.
18. Pentru filmele din productia nationala prezentate in programele
televiziunii, principalii realizatori cu drept de autor au dreptul la plata
remuneratiei de folosinta, ori de cate ori opera in totalitate sau in parte le
este folosita in cadrul emisiunilor, cu exceptia cazurilor prevazute de lege ca
permise fara consimtamantul autorului si fara plata vreunei remuneratii.
De aceleasi drepturi beneficiaza realizatorii coproductiilor si ai filmelor
versiunea romaneasca, cu respectarea prevederilor de la pct. 13 din prezentele
norme.
Cotele prevazute la art. 2 al Hotararii Guvernului nr. 532/1992 se vor
calcula asupra sumelor rezultate din contractul anual incheiat cu televiziunea
nationala, de stat sau particulara, dupa caz. In lipsa unui astfel de contract,
procentele se vor aplica asupra sumei incasate pentru fiecare film din
productia nationala cedat spre exploatare prin proiectia pe micul ecran sau
pentru ilustrarea unor emisiuni.
Plata drepturilor de folosinta se face periodic de catre distribuitor, in
raport cu incasarile de la televiziune.
19. Distribuitorul este obligat ca, la darea in locatie a unui film, sa
pretinda prin contract, organizatorului de spectacol cinematografic cu plata,
retinerea si varsarea catre cei in drept a sumelor cu titlu de drept de folosinta
sau sa mentioneze, cand opera a trecut in domeniul public, ca nu se mai
incaseaza si nu se mai platesc drepturi de folosinta.
20. Regia Autonoma de Distributie si Exploatare a Filmelor
"Romaniafilm", potrivit atributiilor prevazute de lege, are obligatia
sa urmareasca si sa asigure plata drepturilor de folosinta principalilor
realizatori cu drept de autor de catre toti organizatorii de spectacole
cinematografice cu plata carora le-a dat in locatie pentru exploatare filme din
productia nationala.
Presedintele Centrului National
al Cinematografiei,
Petre Salcudeanu
ANEXA 1
TERMENELE IN VIGOARE
in raport cu gradul de rudenie al mostenitorilor, in care se transmit
drepturile patrimoniale
1. Sotului supravietuitor si ascendentilor de orice grad ai autorului, pe
tot timpul vietii fiecaruia.
2. Descendentilor, pe timp de 50 de ani.
3. Celorlalti mostenitori, pe timp de 15 ani, fara ca in acest caz dreptul
sa se poata transmite din nou prin mostenire. In cazul mostenitorilor minori
din aceasta categorie, termenul se prelungeste pana la implinirea varstei de
dobandire a capacitatii de exercitiu (in acest caz, 18 ani) sau pana la
terminarea studiilor superioare, dar fara a se putea depasi data implinirii
varstei de 25 de ani.
Termenele se socotesc de la data de 1 ianuarie a anului urmator mortii
autorului.
(A se vedea art. 6 din Decretul nr. 321/1956 privind dreptul de autor.)