Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 930 din 11 august 2005

pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul si marimea zonelor de protectie sanitara si hidrogeologica

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 800 din  2 septembrie 2005


SmartCity3


    In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 5 alin. (1) si (4) din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

    Art. 1
    Se aproba Normele speciale privind caracterul si marimea zonelor de protectie sanitara si hidrogeologica, prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
    Art. 2
    (1) Documentatiile tehnice intocmite pentru executarea captarilor, constructiilor si instalatiilor destinate alimentarii centralizate cu apa potabila/minerala terapeutica sau pentru imbutelierea apei potabile/minerale naturale cuprind si masurile pentru instituirea zonelor de protectie sanitara conform normelor prevazute la art. 1, ca o conditie obligatorie pentru obtinerea avizului de gospodarire a apelor.
    (2) Zonele de protectie sanitara se instituie in teren cel tarziu odata cu punerea in functiune a captarilor, constructiilor si instalatiilor respective, aceasta constituind o conditie obligatorie a eliberarii autorizatiei de gospodarire a apelor.
    Art. 3
    (1) Detinatorii si/sau operatorii cu orice titlu ai captarilor, constructiilor si instalatiilor prevazute la art. 2, aflate in functiune, pentru care nu s-au dimensionat si instituit zonele de protectie sanitara conform normelor prevazute la art. 1, vor intreprinde aceste actiuni in termen de maximum un an de la intrarea in vigoare a prezentei hotarari.
    (2) Perimetrele de protectie hidrogeologica se instituie in jurul surselor de ape minerale, al lacurilor si namolurilor terapeutice prin aviz al Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale.
    (3) Zonele de protectie sanitara se instituie in jurul surselor de ape minerale, al lacurilor si namolurilor terapeutice prin ordin al ministrului sanatatii, cu avizul Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale.
    Art. 4
    Detinatorii si/sau operatorii cu orice titlu ai captarilor destinate alimentarii cu apa potabila, care furnizeaza in medie peste 100 mc de apa pe zi, vor efectua programul de monitorizare conform normelor prevazute la art. 1, incepand cel mai tarziu cu data de 1 ianuarie 2007.
    Art. 5
    (1) Prezenta hotarare intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    (2) Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea Guvernului nr. 101/1997 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul si marimea zonelor de protectie sanitara, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 62 din 10 aprilie 1997, iar Instructiunile Ministerului Sanatatii, Comitetului de Stat al Apelor si Comitetului pentru Problemele Administrative Locale nr. 51/1968 pentru aplicarea prevederilor Decretului nr. 1.059/1967 al Consiliului de Stat privind protectia sanitara a surselor, constructiilor si instalatiilor centrale de alimentare cu apa potabila si a apelor minerale pentru cura interna isi inceteaza aplicabilitatea.

                  PRIM-MINISTRU
             CALIN POPESCU-TARICEANU

                       Contrasemneaza:
                       p. Ministrul mediului si
                       gospodaririi apelor,
                       Attila Korodi,
                       secretar de stat

                       Ministrul economiei si comertului,
                       Codrut Ioan Seres

                       p. Ministrul administratiei si internelor,
                       Paul Victor Dobre,
                       secretar de stat

    ANEXA 1

                                NORME SPECIALE
privind caracterul si marimea zonelor de protectie sanitara si hidrogeologica

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 1
    In jurul lucrarilor de captare, constructiilor si instalatiilor destinate alimentarii cu apa potabila, surselor de apa potabila destinate imbutelierii, surselor de ape minerale utilizate pentru cura interna sau pentru imbuteliere, lacurilor si namolurilor terapeutice, in conformitate cu art. 5 alin. (1) din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, se instituie zone de protectie sanitara si perimetre de protectie hidrogeologica, in scopul prevenirii pericolului de alterare a calitatii surselor de apa si, respectiv, a lacurilor si a namolurilor terapeutice.
    Art. 2
    Sunt supuse prevederilor Normelor speciale privind caracterul si marimea zonelor de protectie sanitara si hidrogeologica, denumite in continuare norme, urmatoarele obiective:
    a) sursele de ape subterane sau de suprafata, precum si captarile aferente acestora folosite pentru alimentarea centralizata cu apa potabila a populatiei, a agentilor economici din industria alimentara si farmaceutica, a unitatilor sanitare si social-culturale, constructiile si instalatiile componente ale sistemelor pentru alimentare cu apa potabila;
    b) zacamintele de ape minerale si captarile aferente acestora utilizate pentru cura interna sau pentru imbuteliere, instalatiile de imbuteliere si instalatiile de exploatare a namolurilor terapeutice;
    c) lacurile si namolurile terapeutice;
    d) captarile de ape subterane sau de suprafata folosite pentru imbutelierea apei potabile, alta decat apa minerala naturala.
    Art. 3
    Protectia sanitara a obiectivelor prevazute la art. 2 se realizeaza prin aplicarea masurilor de protectie a calitatii apelor, stabilite prin actele normative in vigoare, precum si prin instituirea in teren a urmatoarelor zone de protectie, cu grade diferite de risc fata de factorii de poluare, si anume:
    a) zona de protectie sanitara cu regim sever;
    b) zona de protectie sanitara cu regim de restrictie;
    c) perimetrul de protectie hidrogeologica.
    Art. 4
    In zonele de protectie sanitara si hidrogeologica, instituite pentru obiectivele prevazute la art. 2, se impun, diferentiat, masuri specifice in scopul evitarii contaminarii sau impurificarii apelor si, respectiv, a lacurilor si namolurilor terapeutice.
    Art. 5
    Zona de protectie sanitara cu regim sever cuprinde terenul din jurul tuturor obiectivelor prevazute la art. 2, unde este interzisa orice amplasare de folosinta sau activitate care ar putea conduce la contaminarea sau impurificarea surselor de apa.
    Art. 6
    Zona de protectie sanitara cu regim de restrictie cuprinde teritoriul din jurul zonei de protectie sanitara cu regim sever, astfel delimitat incat, prin aplicarea de masuri de protectie, in functie de conditiile locale, sa se elimine pericolul de alterare a calitatii apei.
    Art. 7
    Perimetrul de protectie hidrogeologica cuprinde arealul dintre domeniile de alimentare si de descarcare la suprafata si/sau in subteran a apelor subterane prin emergente naturale (izvoare), drenuri si foraje si are rolul de a asigura protectia fata de substante poluante greu degradabile sau nedegradabile si regenerarea debitului prelevat prin lucrarile de captare.
    Art. 8
    (1) Masurile pentru instituirea zonelor de protectie sanitara si hidrogeologica, incluse in documentatiile tehnice prevazute la art. 2 alin. (1) din hotarare, intocmite pentru obiectivele prevazute la art. 2, sunt:
    a) planuri de situatie cu zonele de protectie delimitate conform prezentelor norme si, dupa caz, instructiunilor prevazute la art. 12, fundamentate printr-o nota explicativa, in cazul captarilor de ape de suprafata, sau printr-un studiu hidrogeologic, in cazul captarilor de ape subterane si in cazul lacurilor si namolurilor terapeutice;
    b) lucrarile de constructii-montaj necesare instituirii in teren a acestor zone de protectie, inclusiv costul acestora, care va fi cuprins in costul total al investitiei;
    c) o lista-indrumar cu masurile ce trebuie respectate in interiorul zonelor de protectie in conformitate cu prevederile prezentelor norme.
    (2) In cazul captarilor de ape subterane, inainte de instituirea in teren a zonelor de protectie, proiectantul va face obligatoriu o verificare finala si, daca este cazul, o corectare a planurilor de situatie prevazute la alin. (1) lit. a), in functie de datele rezultate din executia lucrarilor de captare si din testele de pompare.
    (3) Documentatiile de urbanism elaborate si aprobate potrivit legii vor cuprinde obligatoriu planuri de situatie cu marcarea zonelor de protectie sanitara si a perimetrelor de protectie hidrogeologica. Regulamentele de urbanism aferente acestor documentatii, ce se intocmesc potrivit legii, vor include si protectia sanitara si hidrogeologica a obiectivelor cuprinse la art. 2, in vederea atingerii scopurilor specifice de conservare.
    (4) Documentatiile de urbanism existente, in care nu au fost luate in considerare si marcate zonele de protectie sanitara si hidrogeologica, vor fi refacute cu respectarea prezentelor norme, in termen de un an de la intrarea in vigoare a acestora.

    CAP. 2
    Factorii ce reprezinta riscuri de poluare a apei potabile si mecanismul poluarii

    Art. 9
    Procesul de poluare a apei potabile poate avea loc ca urmare a activitatii umane, economice si sociale, principalele riscuri fiind:
    1. poluarea cu agenti patogeni: bacterii, virusuri sau alte organisme vii;
    2. poluarea chimica cu:
    a) substante fitofarmaceutice provenite din combaterea daunatorilor in agricultura si silvicultura, precum si compusi ai azotului, fosforului si potasiului rezultati din aplicarea ingrasamintelor in agricultura;
    b) substante chimice provenite din activitatea industriala sau din utilizarea produsilor chimici ca: fenoli, gudroane, detergenti, petrol si reziduuri de petrol, uleiuri, combustibili lichizi, coloranti, cianuri, metale grele si altele asemenea;
    c) substante radioactive;
    3. poluarea termica cu ape cu temperatura ridicata evacuate de la instalatiile de racire ale unitatilor industriale.
    Art. 10
    Micsorarea sau evitarea influentei factorilor de poluare se face prin fenomenele de autopurificare si dilutie, precum si prin masuri speciale de interdictie a unor activitati, de utilizare cu restrictii a terenurilor in zonele de protectie sanitara si de folosire a tuturor mijloacelor si tehnologiilor de prevenire a poluarii solului si a apelor subterane in realizarea lucrarilor si activitatilor situate in perimetrele de protectie hidrogeologica.

    CAP. 3
    Indicatii tehnice pentru dimensionarea zonelor de protectie sanitara a captarilor de apa potabila din subteran si de ape minerale utilizate pentru cura interna si pentru imbuteliere

    Art. 11
    In vederea evitarii oricarei posibilitati de impurificare a apei, dimensionarea zonelor de protectie se va face luandu-se in considerare toti factorii locali, naturali si antropici, care pot interveni in impurificarea apei, si anume:
    a) caracteristicile geomorfologice, geotectonice si geotehnice ale zonei;
    b) structura si parametrii hidrogeologici ai stratelor situate deasupra acviferului captat;
    c) structura si parametrii hidrogeologici ai acviferului captat;
    d) calitatea apelor de suprafata, in cazurile cand acestea sunt in legatura hidraulica cu acviferul captat;
    e) regimul de exploatare a captarilor;
    f) sursele punctuale si difuze de poluare existente;
    g) alte aspecte constatate in teren.
    Art. 12
    (1) Dimensiunile si configuratia zonelor de protectie se stabilesc de catre unitatile atestate de autoritatea publica centrala din domeniul apelor, prin studii hidrogeologice elaborate in conformitate cu instructiunile privind delimitarea zonelor de protectie sanitara si a perimetrului de protectie hidrogeologica, aprobate prin ordin al conducatorului autoritatii publice centrale din domeniul apelor; zonele de protectie astfel stabilite se reprezinta cartografic pe planul de situatie in sistem Stereo 70 al lucrarilor respective, la o scara corespunzatoare, cu precizarea masurilor de protectie impuse in conformitate cu prezentele norme.
    (2) Detinatorii si/sau operatorii cu orice titlu ai captarilor de ape subterane destinate alimentarii centralizate cu apa potabila vor supune studiile hidrogeologice prevazute la alin. (1) expertizei efectuate in cadrul Institutului National de Hidrologie si Gospodarire a Apelor. Fac exceptie de la aceasta prevedere captarile care furnizeaza debite medii de pana la 10 mc/zi sau care deservesc mai putin de 50 de persoane.
    Art. 13
    Principiile de dimensionare a zonelor de protectie au la baza aplicarea selectiva a criteriilor de dimensionare, in functie de conditiile specifice fiecarei captari, astfel incat suprafetele delimitate sa asigure protectia corespunzatoare gradului lor de risc:
    a) la dimensionarea zonelor de protectie sanitara cu regim sever si cu regim de restrictie se utilizeaza, de regula, criteriul timpului de tranzit in subteran al unei particule de apa hidrodinamic active, folosindu-se in calcule parametrii hidrogeologici ai acviferului;
    b) marimea zonei de protectie sanitara cu regim sever se determina astfel incat sa fie asigurat un timp de tranzit in subteran de minimum 20 de zile pentru orice particule de apa presupuse contaminate care s-ar infiltra la limita acestei zone si ar ajunge la locul de captare a apei. In cazul captarilor care exploateaza acvifere freatice la care nu exista suficiente date pentru aplicarea metodelor de dimensionare cuprinse in instructiunile prevazute la art. 12 alin. (1), dimensiunile zonei de protectie sanitara cu regim sever vor fi de minimum 50 m amonte, 20 m aval de captare si 20 m lateral, de o parte si de alta a captarii, pe directia de curgere a apelor subterane, in cazul forajelor si drenurilor, iar in cazul captarilor de izvoare, de minimum 50 m amonte si 20 m lateral, de o parte si de alta a captarii;
    c) marimea zonei de protectie cu regim de restrictie se determina luand in considerare un timp de tranzit in subteran de minimum 50 de zile de la punctul de infiltrare pana la locul captarii;
    d) dimensionarea perimetrului de protectie hidrogeologica se face pentru captarile de izvoare, pentru drenuri si pentru forajele la freatic; aceasta dimensionare necesita o analiza detaliata a situatiei hidrogeologice, avand in vedere aria de regenerare a resurselor de apa exploatate.
    Art. 14
    In cazul forajelor care exploateaza acvifere de adancime sub presiune si care sunt executate astfel incat sa realizeze conditiile de izolare a stratului captat fata de suprafata terenului si fata de stratele acvifere superioare vulnerabile la poluare, se instituie numai zona de protectie sanitara cu regim sever, care va fi circulara, cu centrul pe pozitia forajului si raza de 10 m; in acest caz zona de protectie sanitara cu regim de restrictie coincide cu zona de protectie sanitara cu regim sever, iar perimetrul de protectie hidrogeologica, situat in zona de alimentare a acviferului, se instituie simultan pentru toate captarile care exploateaza aceeasi structura acvifera regionala. Zonele de alimentare ale structurilor acvifere regionale se declara zone protejate prin ordin al conducatorului autoritatii publice centrale din domeniul apelor, stabilindu-se totodata si masurile de protectie necesare.
    Art. 15
    Terenurile pe care s-au executat lucrari deschise pentru aductiunea apei, precum si bazine de infiltrare sau alte amenajari realizate in scopul realimentarii artificiale a acviferului exploatat vor fi incluse integral in zona de protectie sanitara cu regim sever a lucrarilor de captare.
    Art. 16
    (1) Zona de protectie sanitara cu regim sever, cu exceptia celei instituite pentru aductiuni si retele de distributie, se va imprejmui si se va marca prin placute avertizoare. Inaltimea si tipul imprejmuirii, marcajele si distanta intre acestea se stabilesc de catre detinatorul si/sau operatorul captarii, constructiilor si instalatiilor, de comun acord cu autoritatea de gospodarire a apelor, astfel incat sa fie oprit accesul populatiei, animalelor si utilajelor de orice fel. Pot fi exceptate de la imprejmuire si acele zone care se gasesc in locuri greu accesibile persoanelor fizice datorita configuratiei terenului.
    (2) Limitele zonei de protectie sanitara cu regim de restrictie vor fi marcate de catre detinatorul si/sau operatorul captarii prin borne sau semne vizibile, cu mentiunea: zona de protectie sanitara. Tipul si inaltimea marcajelor, precum si distanta dintre ele se stabilesc de catre detinatorul si/sau operatorul captarii, de comun acord cu autoritatea de gospodarire a apelor. Marcajele se amplaseaza pe teren de catre detinatorul si/sau operatorul captarii, impreuna cu reprezentantii consiliului local si cu detinatorii terenurilor, astfel incat de la fiecare marcaj sa se vada celelalte doua marcaje invecinate.

    CAP. 4
    Marimea zonei de protectie sanitara cu regim sever pentru captarile din surse de suprafata si pentru lacurile si namolurile terapeutice

    Art. 17
    (1) Pentru captarile din cursurile de apa zona de protectie sanitara cu regim sever va fi determinata dupa caracteristicile locale ale albiei. Dimensiunile minime ale acesteia vor fi de:
    a) 100 m, pe directia amonte de priza.
    b) 25 m, pe directia aval de ultimele lucrari componente ale prizei;
    c) 25 m lateral, de o parte si de alta a prizei.
    (2) Cand dimensiunea laterala nu poate fi respectata, vor fi executate lucrari compensatorii.
    (3) Pentru captarile din lacuri zona de protectie sanitara cu regim sever va avea urmatoarele dimensiuni minime, masurate la nivelul minim de exploatare al captarii:
    a) 100 m radial, pe apa, fata de locul in care este situat punctul de captare;
    b) 25 m radial, pe malul unde este situata priza.
    (4) Pentru lacurile si namolurile terapeutice zona de protectie sanitara cu regim sever cuprinde toata suprafata apei lacului, iar pe mal are 5 m latime in jurul lacului.
    Art. 18
    Zona de protectie sanitara cu regim sever se va marca pe suprafata apei prin geamanduri sau prin alte semne conventionale vizibile si se va imprejmui pe maluri, imprejmuirea fiind marcata cu placute avertizoare. Suprafata astfel delimitata va fi pastrata curata prin grija detinatorului captarii, care va lua masurile de protectie corespunzatoare, prevazute in capitolul VII al prezentelor norme.

    CAP. 5
    Masuri referitoare la utilizarea terenurilor cuprinse in perimetrele de protectie hidrogeologica

    Art. 19
    (1) In perimetrele de protectie hidrogeologica masurile de protectie au drept scop pastrarea regimului de alimentare a acviferelor cat mai aproape de cel natural, precum si evitarea poluarii apelor subterane si a lacurilor si namolurilor terapeutice cu substante poluante greu degradabile sau nedegradabile, in special cu substante radioactive si cu substante periculoase si prioritar periculoase prevazute in anexa A la Programul de eliminare treptata a evacuarilor, emisiilor si pierderilor de substante prioritar periculoase, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 351/2005.
    (2) In cadrul procedurii de reglementare din punct de vedere a gospodaririi apelor a tuturor lucrarilor situate in perimetrele de protectie hidrogeologica, se vor lua in considerare posibilele efecte ale acestor lucrari asupra captarilor de ape subterane si a lacurilor si namolurilor terapeutice, impunandu-se toate masurile de precautie necesare pentru prevenirea poluarii acestora cu substante greu degradabile sau nedegradabile, precum si pentru prevenirea sau compensarea modificarilor semnificative a regimului de regenerare a resurselor de apa exploatate.
    Art. 20
    (1) Pentru toate lucrarile si activitatile de pe terenurile situate in perimetrele de protectie hidrogeologica este necesara evaluarea impactului asupra mediului in cadrul procedurii de reglementare din punct de vedere al protectiei mediului.
    (2) Studiul de evaluare a impactului asupra mediului trebuie sa prevada toate masurile necesare pentru prevenirea patrunderii oricaror substante poluante greu degradabile sau nedegradabile in apele subterane sau in lacurile si namolurile terapeutice, masuri care vor constitui conditii impuse prin actul de reglementare.

    CAP. 6
    Masuri cu privire la exploatarea si amenajarea terenurilor incluse in zonele de protectie sanitara cu regim de restrictie

    Art. 21
    (1) Terenurile cuprinse in zona de protectie sanitara cu regim de restrictie pot fi exploatate agricol de catre detinatorii acestora, dar cu interzicerea:
    a) utilizarii ingrasamintelor naturale si chimice;
    b) utilizarii substantelor fitosanitare;
    c) irigarii cu ape uzate, chiar epurate complet;
    d) amplasarii grajdurilor si cotetelor de animale si a depozitarii de gunoi animalier;
    e) pasunatului si insilozarii nutreturilor;
    f) amplasarii de sere si de iazuri piscicole.
    (2) In vederea respectarii prevederilor alin. (1) detinatorii si/sau operatorii captarilor de ape subterane, cu exceptia celor prevazute la art. 14, vor intocmi si vor tine la zi un inventar al folosintei terenurilor aflate in zona de protectie sanitara cu regim de restrictie a captarilor respective.
    Art. 22
    In afara masurilor restrictive prevazute la art. 21 alin. (1), pe aceste terenuri sunt interzise:
    a) amplasarea de abatoare, triaje de cale ferata, baze auto;
    b) amplasarea de bazine neetanse pentru ape reziduale, puturi absorbante, haznale cu groapa simpla;
    c) amplasarea de locuinte, spitale, aeroporturi, unitati militare, daca nu dispun de un sistem de canalizare care sa transporte apele reziduale si pluviale, in conditii de deplina siguranta, in afara zonei de protectie sanitara cu regim de restrictie;
    d) amplasarea de cimitire umane si de animale, cimitire de masini, containere de deseuri;
    e) vidanjarea si spalarea cisternelor care transporta ape fecaloid-menajere;
    f) infiltrarea sau injectarea de ape de zacamant si/sau de racire;
    g) efectuarea de manevre militare, amplasarea de balastiere, exploatari de turba, cariere de piatra, executia lucrarilor de drenaj sau a oricaror alte lucrari prin care se diminueaza stratul acoperitor, protector al acviferului;
    h) executarea de constructii pentru activitati industriale si agricole, precum: grajduri, silozuri, depozite de ingrasaminte si de substante fitosanitare, depozite de carburanti, lubrifianti, combustibili solizi;
    i) amplasarea de campinguri si de stranduri, daca nu dispun de un sistem de canalizare care sa transporte apele reziduale si pluviale, in conditii de deplina siguranta, in afara zonei de protectie sanitara cu regim de restrictie;
    j) spalarea masinilor si efectuarea schimburilor de ulei;
    k) transportul pe conducte al substantelor poluante de orice fel, cu exceptia conductelor de canalizare a obiectivelor situate in interiorul zonei de protectie sanitara cu regim de restrictie, pentru care trebuie prevazute masuri stricte de asigurare a etanseitatii.
    Art. 23
    Pentru captarile existente si in cazuri bine justificate se admit exceptari de la prevederile art. 22 lit. b), i) si k), cu avizul unitatilor de sanatate publica si cu respectarea urmatoarelor conditii:
    a) asigurarea cu sisteme complete de canalizare a cladirilor de locuit si a obiectivelor economice si social-culturale;
    b) captarea apelor de siroire prin canale adecvate si dirijarea lor in afara zonei de protectie sanitara cu regim de restrictie;
    c) desfiintarea puturilor absorbante, a haznalelor si a latrinelor.

    CAP. 7
    Masuri cu privire la utilizarea suprafetelor incluse in zonele de protectie sanitara cu regim sever

    Art. 24
    Terenurile cuprinse in zona de protectie sanitara cu regim sever vor putea fi folosite numai pentru asigurarea exploatarii si intretinerii sursei, constructiei si instalatiei de alimentare cu apa.
    Art. 25
    In zonele de protectie sanitara cu regim sever instituite pentru captarile de ape subterane, precum si in partea de pe mal a zonelor de protectie sanitara cu regim sever instituite pentru sursele de apa de suprafata, sunt interzise toate activitatile prevazute pentru zona de protectie sanitara cu regim de restrictie, precum si:
    a) amplasarea de constructii sau amenajari care nu sunt legate direct de exploatarea sursei si a instalatiilor;
    b) efectuarea de explozii, sapaturi si excavatii de orice fel;
    c) depozitarea de materiale, cu exceptia celor strict necesare exploatarii sursei si a instalatiilor. In aceste cazuri se vor lua masuri pentru a preintampina patrunderea in sol a oricaror substante poluante;
    d) traversarea zonei de catre sisteme de canalizare pentru ape uzate, cu exceptia celor ce se colecteaza prin canalizarea aferenta obiectivului protejat. In aceste cazuri se vor lua masuri de asigurare a etanseitatii sistemelor de canalizare.
    Art. 26
    In zonele de protectie sanitara cu regim sever, instituite pentru apele de suprafata, sunt, de asemenea, interzise:
    a) deversarea de ape uzate, chiar daca sunt epurate;
    b) navigarea si acostarea de ambarcatiuni, oprirea acestora si acostarea plutelor si a lemnului flotant, in alte conditii decat cele stabilite la instituirea zonei de protectie sanitara cu regim sever;
    c) pescuitul si scaldatul;
    d) recoltatul ghetii si moraritul pe apa, precum si adaparea animalelor.
    Art. 27
    In zona de protectie sanitara cu regim sever se vor lua urmatoarele masuri de protectie:
    a) nu sunt permise nici un fel de interventii asupra stratului de sol activ si depozitelor acoperitoare ale acviferului;
    b) terenul aferent zonei de protectie sanitara cu regim sever va fi protejat impotriva eroziunii si inundatiilor, toate lucrarile vechi de excavatii deschise si galerii, canale, puturi, foraje, palnii de explozii vor fi asigurate pentru prevenirea infiltrarii apelor cu potential poluant.
    Art. 28
    (1) Terenurile agricole cuprinse in zonele de protectie sanitara cu regim sever vor putea fi exploatate numai pentru culturi de plante perene, de plante paioase si de pomi fructiferi, in conditii care sa nu provoace degradarea lucrarilor de alimentare cu apa.
    (2) Pe terenurile agricole din zona de protectie sanitara cu regim sever sunt interzise:
    a) utilizarea ingrasamintelor animale sau chimice si a substantelor fitofarmaceutice;
    b) irigarea cu ape care nu au caracteristici de potabilitate;
    c) culturile care necesita lucrari de ingrijire frecventa sau folosirea tractiunii animale;
    d) pasunatul.
    Art. 29
    Lucrarile si instalatiile de captare a apei vor fi aparate impotriva inundatiilor prin lucrari specifice, conform normelor tehnice in vigoare, iar in cazul captarilor de mal intreaga arie aferenta zonei de protectie sanitara cu regim sever va fi indiguita, cu respectarea normelor tehnice specifice.

    CAP. 8
    Masuri referitoare la protectia sanitara a constructiilor si instalatiilor

    Art. 30
    Dimensionarea zonei de protectie sanitara cu regim sever pentru statiile de pompare, instalatiile de imbunatatire a calitatii apei - deznisipatoare, decantoare, filtre, statii de dezinfectie si altele asemenea -, statiile de imbuteliere a apelor minerale, rezervoarele ingropate, aductiunile si retelele de distributie se va face cu respectarea urmatoarelor limite minime:
    a) statii de pompare, 10 m de la zidurile exterioare ale cladirilor;
    b) instalatii de tratare, 20 m de la zidurile exterioare ale instalatiei;
    c) rezervoare ingropate, 20 m de la zidurile exterioare ale cladirilor;
    d) aductiuni, 10 m de la generatoarele exterioare ale acestora;
    e) alte conducte din retelele de distributie, 3 m.
    Art. 31
    (1) La intersectia aductiunilor de apa potabila sau de ape minerale pentru cura interna ori pentru imbuteliere cu canalele sau conductele de canalizare a apelor uzate ori meteorice, aductiunile de apa potabila, respectiv de ape minerale, se vor amplasa deasupra canalului sau conductei, asigurandu-se o distanta intre ele de minimum 0,40 m pe verticala.
    (2) In zonele de traversare prevazute la alin. (1) aductiunile se vor executa din tuburi metalice, pe o lungime de 5 m, de o parte si de alta a punctului de intersectie.
    Art. 32
    (1) In cazul in care retelele de apa potabila se intersecteaza cu canale sau conducte de ape uzate menajere ori industriale sau cand sunt situate la mai putin de 3 m de acestea, reteaua de apa potabila se va aseza totdeauna mai sus decat aceste canale ori conducte, cu conditia de a se realiza adancimea minima pentru prevenirea inghetului.
    (2) Atunci cand, din cauze obiective, nu se pot indeplini conditiile prevazute la alin. (1), se vor lua masuri speciale care sa previna exfiltrarea apelor din canalele sau conductele de canalizare a apelor uzate.
    Art. 33
    La proiectarea si executia retelelor de apa potabila se vor avea in vedere evitarea oricaror legaturi intre acestea si retelele de apa nepotabila, precum si realizarea si mentinerea in timp a etanseitatii.
    Art. 34
    Se interzice trecerea conductelor de apa potabila sau de ape minerale prin camine de vizitare a retelei de canalizare, prin canale de evacuare a apelor uzate, prin haznale etc.

    CAP. 9
    Supravegherea comportarii acviferelor in exploatare

    Art. 35
    (1) Pentru asigurarea folosirii rationale si a protectiei resurselor de apa subterana impotriva supraexploatarii si poluarii, in cazul captarilor destinate alimentarii cu apa potabila care furnizeaza in medie peste 100 mc de apa pe zi, detinatorii acestora au obligatia de a efectua in forajele captarii observatii si masuratori privind evolutia debitelor exploatate si evolutia nivelurilor apelor subterane si a calitatii acestora, pe baza unui program stabilit prin autorizatia de gospodarire a apelor, de a tine o evidenta la zi a datelor obtinute in cadrul programului si de a transmite aceste date unitatii bazinale de gospodarire a apelor, in conformitate cu prevederile art. 35 din Legea nr. 107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare.
    (2) In cazul lucrarilor de captare destinate alimentarii cu apa potabila care furnizeaza in medie peste 5.000 mc de apa pe zi, detinatorii acestora vor amplasa si executa, in interiorul zonei de protectie sanitara cu regim de restrictie, un numar de foraje de monitorizare dependent de dimensiunile captarii, foraje ale caror amplasament si caracteristici tehnice vor fi aprobate prin avizul, respectiv autorizatia de gospodarire a apelor; programul de observatii si masuratori prevazut la alin. (1) va fi efectuat atat in forajele captarii, cat si in forajele de monitorizare.
    (3) Administratia Nationala "Apele Romane" intocmeste si tine la zi evidenta computerizata a zonelor de protectie sanitara si a perimetrelor de protectie hidrogeologica din fiecare bazin hidrografic si o transmite la sfarsitul fiecarui an calendaristic directiei de specialitate din cadrul autoritatii publice centrale din domeniul apelor, in vederea inscrierii acestora in Registrul zonelor protejate.
    Art. 36
    Supravegherea modificarilor regimului cantitativ si calitativ al apelor subterane in perimetrele de protectie hidrogeologica a lucrarilor de captare se face prin reteaua hidrogeologica nationala, parte componenta a retelei nationale de observatii si masuratori pentru gospodarirea apelor.

    CAP. 10
    Sanctiuni

    Art. 37
    Constituie contraventii la prezentele norme urmatoarele fapte:
    a) proiectarea si executarea obiectivelor prevazute la art. 2 lit. a) si b), fara a avea in vedere protectia sanitara a acestora pe baza documentatiei prevazute la art. 8 alin. (1);
    b) punerea in functiune, respectiv exploatarea obiectivelor prevazute la art. 2 lit. a) si b), fara instituirea in teren a zonelor de protectie sanitara prevazute de prezentele norme, delimitate conform documentatiei prevazute la art. 8 alin. (1);
    c) refuzul detinatorilor obiectivelor prevazute la art. 2 lit. a) si b) de a pune la dispozitia persoanelor cu drept de control documentatia de instituire a zonelor de protectie sanitara si/sau accesul la obiective si terenuri in scopul verificarii concordantei intre zonele instituite propriu-zis in teren si cele prevazute in documentatie;
    d) inexistenta imprejmuirii si a placutelor avertizoare la limita zonei de protectie sanitara cu regim sever a unei captari, precum si nerespectarea masurilor prevazute pentru aceasta zona;
    e) inexistenta bornarii si semnalizarii zonei de protectie sanitara cu regim de restrictie, prevazute in documentatia intocmita conform prezentelor norme;
    f) refuzul detinatorului captarilor de ape subterane, cu exceptia celor prevazute la art. 14, de a prezenta inventarul folosintei terenurilor aflate in zona de protectie sanitara cu regim de restrictie in vederea respectarii masurilor corespunzatoare prevazute de prezentele norme, precum si lipsa acestor documente;
    g) nerealizarea forajelor de monitorizare prevazute la art. 35 si 43, conform conditiilor prevazute in avizul, respectiv autorizatia de gospodarire a apelor;
    h) nerealizarea programului de observatii si masuratori prevazut la art. 35 si 42, netransmiterea datelor catre unitatile bazinale de gospodarire a apelor, in conformitate cu prevederile autorizatiei de gospodarire a apelor, lipsa unei evidente la zi a datelor obtinute in cadrul programului sau refuzul de a prezenta aceasta evidenta persoanelor cu drept de control.
    Art. 38
    (1) Contraventiile prevazute la art. 37 se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
    a) cu amenda de la 6.000 lei (RON) la 12.000 lei (RON), faptele prevazute la art. 37 lit. b), d) si g);
    b) cu amenda de la 3.000 lei (RON) la 6.000 lei (RON), faptele prevazute la art. 37 lit. a), c), e), f) si h).
    (2) Contravenientul poate achita in termen de cel mult 48 de ore de la data incheierii procesului-verbal de constatare ori, dupa caz, de la data comunicarii acestuia jumatate din minimul amenzii prevazute la alin. (1) pentru fapta savarsita.
    Art. 39
    Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre:
    a) inspectorii Inspectiei de stat a apelor din cadrul autoritatii publice centrale din domeniul apelor si inspectorii din cadrul Administratiei Nationale "Apele Romane";
    b) comisarii Garzii Nationale de Mediu;
    c) inspectorii compartimentelor de inspectie teritoriala pentru resurse minerale ale Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale;
    d) alte persoane imputernicite de conducatorul autoritatii publice centrale din domeniul apelor sau al autoritatii administratiei publice locale.
    Art. 40
    Dispozitiile referitoare la contraventiile prevazute la art. 38 si 39 se completeaza cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.

    CAP. 11
    Dispozitii tranzitorii si finale

    Art. 41
    (1) In situatia restrangerii sau incetarii functionarii unor lucrari existente de captare a apelor subterane, abandonarea acestora se va face numai dupa inchiderea lor conform instructiunilor aprobate prin ordin al conducatorului autoritatii publice centrale din domeniul apelor, pentru a se evita utilizarea acestor lucrari la evacuarea de reziduuri in subteran si pentru a se reface continuitatea acviferului.
    (2) Pentru avizarea de catre autoritatile de gospodarire a apelor a unor noi lucrari de captare ale aceluiasi beneficiar documentatia va contine obligatoriu costul si operatiunile necesare inchiderii lucrarilor de captare abandonate conform instructiunilor prevazute la alin. (1).
    (3) Autorizatia de gospodarire a apelor pentru noile lucrari de captare nu poate fi eliberata fara realizarea efectiva a operatiunilor de inchidere a vechilor lucrari de captare, prevazute in documentatia avizata.
    Art. 42
    In cazurile in care se va constata ca, din cauze neprevazute, zonele instituite conform prevederilor prezentelor norme nu confera protectia necesara, la cererea unitatilor de sanatate publica si a celor pentru gospodarirea apelor, cei care exploateaza obiectivele prevazute la art. 2 vor lua masuri pentru redimensionarea zonelor de protectie.
    Art. 43
    Captarile de ape subterane destinate alimentarii centralizate cu apa potabila pentru care nu poate fi asigurata protectia sanitara, in conformitate cu prezentele norme, avand in vedere situatia preexistenta in zona de amplasament, vor primi avizul, respectiv autorizatia de gospodarire a apelor, numai daca documentatia de fundamentare a acestora demonstreaza ca nu este fezabila nici o alta solutie de alimentare cu apa. In acest caz documentatia trebuie sa prevada lucrari suplimentare pentru supravegherea calitatii apei in amonte de captare, precum si programul de monitoring pe care detinatorul captarii urmeaza sa il efectueze in lucrarile respective, in vederea avertizarii in timp util a consumatorilor asupra oricarei eventuale poluari a apei.
    Art. 44
    Termenii si expresiile tehnice folosite in prezentele norme au semnificatiile stabilite in anexa care face parte integranta din prezentele norme.

    ANEXA 1
    la norme

                                 DEFINITIILE
              termenilor tehnici folositi in cuprinsul normelor

    1. acvifer - unul sau mai multe strate geologice cu o porozitate si o permeabilitate suficiente pentru a permite fie trecerea unui curent important de apa, fie captarea unor cantitati importante de apa subterana;
    2. aductiune - ansamblul constructiilor si instalatiilor care asigura transportul apei intre obiectele principale ale sistemului de alimentare cu apa situate in amonte de rezervor;
    3. apa pluviala - apa din precipitatii care se scurge la suprafata terenului spre depresiuni naturale, canale de coasta, rigole sau alte sisteme constructive prevazute pentru evacuare;
    4. apa potabila - apa care poate fi consumata de om, direct sau indirect, timp indelungat, fara a-i prejudicia sanatatea, indeplinind conditiile prevazute de Legea nr. 458/2002 privind calitatea apei potabile, modificata si completata prin Legea nr. 311/2004;
    5. apa uzata (reziduala) - orice apa care a facut obiectul unei folosiri si careia in procesul de utilizare i s-au modificat caracteristicile fizice, chimice, biologice sau microbiologice;
    6. captare de apa - ansamblu de constructii si instalatii care servesc la preluarea apei dintr-o sursa naturala, in vederea satisfacerii necesarului unei folosinte;
    7. dren - constructie hidrotehnica cu dimensiunea principala dezvoltata pe orizontala, realizata in scopul captarii apei dintr-un strat acvifer de mica adancime sau in scopul coborarii nivelului apei subterane;
    8. epurarea apei - succesiune de procedee tehnologice prin care sunt retinute, neutralizate si indepartate elementele impurificatoare din apele uzate;
    9. foraj - put executat prin forare si definitivat prin tubarea unei coloane prevazute cu filtre, in scopul captarii apelor subterane sau al efectuarii de observatii asupra acestora;
    10. put absorbant - put cu fund si pereti perforati, executat pana la nivelul unui strat permeabil, in scopul introducerii in acesta a unor cantitati de apa uzata;
    11. realimentare artificiala a acviferului - introducerea voluntara de apa in acviferul respectiv, pentru marirea afluxului de apa sau pentru ridicarea nivelului apelor subterane, reprezentand aportul de apa in acvifer suplimentar alimentarii sale naturale;
    12. retea de canalizare - parte din sistemul de canalizare alcatuita din canale, constructii-anexa, statii de pompare etc., care asigura colectarea si transportul apelor uzate si pluviale in afara incintelor utilizatorilor;
    13. retea de distributie - parte din sistemul de alimentare cu apa alcatuita din conducte, armaturi si constructii-anexa, prin care apa este distribuita utilizatorilor;
    14. sistem de alimentare cu apa   ansamblu de constructii si instalatii prin care apa este preluata dintr o sursa naturala, este tratata, transportata, inmagazinata si distribuita utilizatorilor;
    15. sistem de canalizare   ansamblu de canale, constructii anexa, statii de pompare etc., prin care apele uzate si pluviale sunt colectate, transportate, epurate si evacuate intr un receptor.



SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 930/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 930 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 930/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu