LEGE
Nr. 91 din 9 februarie 1945
pentru infiintarea Casei de Administrare si Supraveghere a Bunurilor Inamice
ACT EMIS DE: REGELE MIHAI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 33 din 10 februarie 1945
MIHAI I,
Prin gratia lui Dumnezeu si vointa nationala, Rege al Romaniei,
toti de fata si viitori, sanatate:
Asupra raportului ministrilor Nostri, secretari de Stat la Departamentele
Finantelor si Economiei Nationale cu Nr. 184.233 din 6 Februarie 1945,
In baza dispozitiunilor inaltului decret regal Nr. 1626 din 31 August 1944;
Vazand jurnalul Consiliului de Ministri Nr. 203 din 1945,
Am decretat si decretam:
DECRET-LEGE
pentru infiintarea Casei de Administrare si Supraveghere a Bunurilor Inamice
Art. 1
Se infiinteaza, pe data publicarii prezentului decret-lege, Casa de
Administrare si Supraveghere a Bunurilor Inamice (C.A.S.B.I.), persoana
juridica de drept public, care va functiona sub autoritatea tutelara a
Ministerului Finantelor.
Art. 2
Casa de Administrare si Supraveghere a Bunurilor Inamice are urmatoarele
atributiuni:
a) Administreaza bunurile mobile si imobile, apartinand persoanelor
prevazute de art. 8 din Conventia de Armistitiu din 12 Septemvrie 1944, si
anume:
Statele german si ungar, persoanele fizice si juridice de nationalitate
germana sau ungara, ori persoanele cu resedinta sau sediul in teritoriul
Germaniei sau Ungariei ori in teritoriile ocupate de acestea;
b) Supravegheaza si controleaza administrarea intreprinderilor comerciale
sau industriale, al caror capital apartine intr-o proportie de cel putin 20%
persoanelor aratate la punctul a);
c) De asemenea va putea supraveghea si controla, numind in acest scop un
administrator, si intreprinderile comerciale care au functionat sub controlul
financiar netagaduit al persoanelor prevazute la punctul a).
Art. 3
Casa de Administrare si Supraveghere a Bunurilor Inamice numeste, revoca si
controleaza pe administratori, custozi si orice alte persoane insarcinate cu
operatiunea conservarii, administrarii si exploatarii intreprinderilor si
bunurilor prevazute in art. 2 de mai sus.
Vor putea fi numiti administratori si custozi:
a) Functionarii superiori ai intreprinderii, care prezinta toate garantiile
de pregatire si moralitate;
b) Persoanele in afara de intreprindere, dar de o competenta recunoscuta in
ce priveste administrarea categoriei respective de intreprinderi;
c) Persoane juridice de drept public sau de drept privat dintre acelea
controlate de Stat.
Numirea de administratori si custozi se va face de catre consiliul de
administratie al Casei de Administrare si Supraveghere a Bunurilor Inamice.
Revocarea administratorilor si a custozilor numiti in baza prezentei legi,
precum si a acelora numiti in baza legilor Nr. 498 din 3 Iulie 1942, Nr. 443
din 2 Septemvrie 1944 si Nr. 644 din 19 Decemvrie 1944, se va face de catre
consiliul de administratie pe baza de decizie nemotivata.
Art. 4
Casa de Administrare si Supraveghere a Bunurilor Inamice supravegheaza si
controleaza intocmirea bilanturilor si a deciziilor de lichidare a
intreprinderilor dela punctele b) si c) din art. 2 de mai sus, urmarind
activitatea lor administrativa si economica; hotaraste asupra oportunitatii si
modului de lichidare, precum si a intrebuintarii soldului rezultat din
instrainare si lichidare, dand autorizatiunile necesare in acest scop.
Art. 5
Casa de Administrare si Supraveghere a Bunurilor Inamice va putea, pe cale
de deciziune, sa stabileasca norme dupa care sa se desfasoare activitatea
comerciala si industriala a intreprinderilor prevazute la art. 2, fie pentru
toate intreprinderile, fie numai pentru o parte din ele, precum si sa ia masuri
cu privire la conservarea si blocarea bunurilor, drepturilor si intereselor
care sunt supuse prevederilor acestei legi.
Art. 6
In legatura cu scopul infiintarii ei, Casa de Administrare si Supraveghere
a Bunurilor Inamice exercita atributiunile rezervate Statului sau organelor
sale, astfel cum sunt aratate si inscrise in urmatoarele conventiuni si legi:
a) Conventia de Armistitiu din 12 Septemvrie 1944;
b) Legea Nr. 498 din 3 Iulie 1942 si legea Nr. 443 din 2 Septemvrie 1944,
pentru regimul bunurilor supusilor Statelor cu care Romania se gaseste in stare
de razboi;
c) Legea Nr. 644 din 19 Decemvrie 1944 si orice legi prezente sau viitoare
conferind Statului drepturi in legatura cu cele de mai sus.
Art. 7
Casa de Administrare si Supraveghere a Bunurilor Inamice este autorizata a
face prin personalul sau orice control in scriptele oricarei intreprinderi
bancare, comerciale, industriale sau oricarei persoane fizice sau juridice de
drept public sau privat, pentru a stabili existenta, situatiunea, conditiunile
de administrare si conservare a bunurilor care intra in prevederile acestei
legi, modul in care se respecta dispozitiunile legale referitoare la aceste
bunuri, cat si raspunderile reprezentantilor, titularii intreprinderilor
individuale, administratorilor numiti de Stat sau de C.A.S.B.I., precum si a
custozilor.
Casa de Administrare si Supraveghere a Bunurilor Inamice va putea obliga ca
sa se intocmeasca in conditiunile pe care le va crede necesare, bilanturile
intreprinderilor si va fi in drept sa stabileasca normele de inregistrare
contabile acestor bunuri si a veniturilor si fructelor sale.
De asemenea Casa de Administrare si Supraveghere a Bunurilor Inamice va
putea cere in scris, in termenul ce-l va indica, comunicarea de bilanturi,
conturi, situatiuni si orice alte informatiuni de orice natura.
Membrii Parchetelor, judecatorii de Judecatorii, prefectii de judet,
primarii, reprezentantii Camerelor de comert si industrie, reprezentantii
Camerelor agricole si in genere orice persoane fizice sau orice persoane
juridice de drept public sau privat, sunt obligate sa se conformeze deciziilor
Casei de Administrare si Supraveghere a Bunurilor Inamice, referitoare la
identificarea, preluarea, conservarea si administrarea intreprinderilor si
bunurilor de orice fel care cad sub prevederile acestei legi.
Casa de Administrare si Supraveghere a Bunurilor Inamice va avea
posibilitatea de a se adresa direct Ministerului Finantelor, care vor fi
obligate a-i da concurs pentru orice inspectie si control.
Ea va putea, de asemenea, sa se adreseze si oricaror alte departamente,
pentru ca aceasta sa delege organele de inspectie si control necesare in cazuri
speciale.
Art. 8
Pentru indeplinirea insarcinarilor ce-i sunt atribuite, Casa de
Administrare si Supraveghere a Bunurilor Inamice va alcatui un buget care se va
acoperi din:
a) O subventie data de Ministerul Finantelor;
b) Din diferite venituri ale Casei de Administrare si Supraveghere a
Bunurilor Inamice.
Art. 9
Cheltuielile de orice natura ale Casei de Administrare si Supraveghere a
Bunurilor Inamice nu sunt supuse dispozitiunilor legii contabilitatii publice
si celorlalte legi financiare speciale.
Justificarea lor se face prin aprobarea consiliului de administratie data
pe actele sau dovezile din care sa rezulte ca s-au efectuat cheltuielile.
Art. 10
Verificarea conturilor de gestiune ale bugetului se va face de o comisie
speciala a Inaltei Curti de Conturi, care va da descarcarea in termen de 15
zile de la expirarea fiecarui trimestru.
Aceasta comisiune va fi constituita prin decizia Ministerului Finantelor si
se va compune din 3 consilieri ai Inaltei Curti de conturi, ajutati de
referendari desemnati de aceasta Inalta Curte.
Art. 11
Casa de Administrare si Supraveghere a Bunurilor Inamice va fi administrata
de un consiliu de administratie, compus dintr-un presedinte ales dintre
personalitatile cu o competenta recunoscuta, in materie financiara, tehnica sau
economica si din 6 membri desemnati dupa cum urmeaza:
a) Cate un delegat al Ministerului Finantelor si al Ministerului Economiei
Nationale, ales dintre functionarii superiori ai acestor departamente;
b) Un delegat al Comisiunii Romane pentru aplicarea Armistitiului;
c) Un delegat al Institutului Central de Statistica;
d) Unul dintre administratori si directorul general al Casei de Finantare
si Amortizare;
e) Un delegat al Ministerului Muncii dintre functionarii sai superiori.
Toti vor fi numiti prin decret regal la propunerea Ministerului Finantelor.
Deciziile consiliului de administratie se vor lua cu majoritatea membrilor
prezenti, fiind obligatorie prezenta a cel putin 4 membri.
In caz de paritate de voturi, votul presedintelui este hotarator.
Art. 12
Consiliul de administratie va putea delega o parte din drepturile sale unui
comitet de directie, compus din presedintele Casei de Administrare si
Supraveghere a Bunurilor Inamice si doi membrii, la care vor lua parte cu vot
consultativ directorul general sau inlocuitorul sau.
Art. 13
Conducerea si gestiunea zilnica a Casei de Administrare si Supraveghere a
Bunurilor Inamice este incredintata directorului general.
Consiliul de administratie, directorul general sau delegatii acestora,
reprezinta Casa de Administrare si Supraveghere a Bunurilor Inamice in
raporturile cu tertele persoane si in fata justitiei, semnand valabil.
Directorul general aproba orice plati in limitele fixate de consiliul de
administratie, in cadrul bugetului.
Art. 14
Organizarea si functionarea Casei de Administrare si Supraveghere a
Bunurilor Inamice, impartirea pe directiuni, servicii si sectiuni, precum si
numirile de personal se vor face prin decizia consiliului de administratie,
aprobate de Ministerul Finantelor.
Casa de Administrare si Supraveghere a Bunurilor Inamice va avea un corp de
inspectie si de control.
Art. 15
Incadrarea serviciilor Casei de Administrare si Supraveghere a Bunurilor
Inamice se va face cu functionari publici detasati in acest scop la cererea
Casei de Administrare si Supraveghere a Bunurilor Inamice, precum si cu
functionari particulari detasati in acest scop la cererea Casei, de
intreprinderea sau administratia pe langa care functioneaza.
Consiliul de administratie al Casei de Administrare si Supraveghere a
Bunurilor Inamice va hotari care anume din functionarii actualului Comisariat
General al Bunurilor Inamice vor fi detasati la aceasta Casa.
De asemenea, se va putea angaja personal nou, care nu va dobandi calitatea
de functionari publici, drepturile lui fiind cele stabilite de legea
contractelor de munca.
Art. 16
Consiliul de administratie va putea acorda personalului detasat dela alte
departamente sau institutiuni publice indemnizatii pentru activitate
exceptionala.
Functionarii particulari detasati dela institutiunile private vor continua
a-si primi salarizarea dela institutiunile dela care provin, Casa de
Administrare si Supraveghere a Bunurilor Inamice fiind obligata a restitui
acelor institutiuni sumele respective.
Consiliul de administratie va putea acorda si acestor functionari
indemnizatii de activitate suplimentara.
Art. 17
Membrii consiliului de administratie si personalul Casei de Administrare si
Supraveghere a Bunurilor Inamice nu vor fi supusi nici unei dispozitiuni legale
sau statutare privitor la incompatibilitate, cumul sau plafon de salarizare.
Art. 18
Consiliul de administratie va stabili atributiunile si puterile
administratorilor, custozilor, precum si a tuturor persoanelor fizice si
juridice de drept public si privat, carora le va da orice fel de delegatiuni.
Art. 19
Administratorii, custozii si orice alte persoane care vor primi o
delegatiune, sub orice titlu si in orice calitate din partea Casei, sunt
obligati sa intocmeasca un inventar de luare in primire si un raport lunar de
activitate pe care il vor depune la sediul Casei in primele 5 zile ale lunii
urmatoare celei la care se refera raportul.
Daca in cursul lunii se ivesc imprejurari deosebite ei vor referi imediat
Casei.
Art. 20
Salarizarea administratorilor, custozilor, delegatilor de orice fel va fi
fixata prin deciziunea consiliului de administratie al Casei.
Art. 21
Pe tot timpul functionarii lor, administratorii, custozii si orice fel de
delegat al Casei, carora li se va fi incredintat administrarea, conservarea sau
paza vreunui lucru, sunt asimilati din punct de vedere al raspunderii,
functionarilor publici.
Daunele constatate vor fi imputate in sarcina lor prin decizia de imputare
data de consiliul de administratie, cu aprobarea Ministerului Finantelor, care
nu vor putea fi atacate decat cu apel la Curtea de Apel, care urmeaza a-l
judeca de urgenta si cu precadere.
Deciziunea de imputare ramasa definitiva constituie titlul executoriu al
Casei.
Art. 22
Nici un administrator, custode sau delegat de orice fel nu-si va putea
parasi postul - chiar daca i se va primi demisiunea - decat dupa ce va fi
predat in intregime inlocuitorului sau bunurile si gestiunea.
Art. 23
Orice neexecutare a cererilor, deciziunilor sau ordinelor date de catre
Casa de Administrare si Supraveghere a Bunurilor Inamice, in cazul persoanelor
fizice, a membrilor organelor persoanelor juridice, se va pedepsi cu 1-3 ani
inchisoare si cu 100.000-5.000.000 lei amenda, pentru persoanele juridice
aplicandu-se numai pedeapsa amenzii.
Cand infractorii sunt functionari publici se va aplica art. 213 din codul
penal.
Aceleasi sanctiuni se vor aplica si oricarei persoane care va fi sustras
sau distrus bunurile care intra in prevederile acestei legi.
Instigatorii la savarsirea infractiunilor prevazute de prezenta lege,
complicii si tainuitorii se pedepsesc ca si autorii.
Art. 24
Infractiunile pedepsite de aceasta lege vor fi constatate de membrii
Ministerului public de pe langa tribunale, judecatorii de pace, inspectorii sau
controlorii financiari, de personalul de inspectie si control al Casei de
Administrare si Supraveghere a Bunurilor Inamice, precum si de oricare alt
ofiter de politie judiciara, delegati sau sesizati in acest scop.
Procesele-verbale incheiate de functionarii Casei de Administrare si
Supraveghere a Bunurilor Inamice, pe baza constatarilor facute in registre sau
scripte fac dovada pana la proba contrarie.
Cele care constata elementele materiale constituind infractiunea flagranta
sunt crezute pana la inscrierea in fals.
Toti ofiterii si agentii de politie judiciara sunt obligati a da concursul
lor personalului Casei de Administrare si Supraveghere a Bunurilor Inamice,
pentru indeplinirea misiunii lor.
In baza proceselor verbale dresate de persoanele aratate in alineatul prim,
Ministerul public deschide actiunea publica, iar in cazuri complicate trimite
cazul judecatorului de instructie spre instruire.
Judecatorul de instructie, sesizat in conditiunile alineatului de mai sus
va putea dispune detinerea preventiva a inculpatilor.
Mandatul de arestare emis de judecatorul de instructie va fi supus
confirmarii tribunalului, in conditiunile prevazute de codul de procedura
penala.
In cazul infractiunilor flagrante, Ministerul public, deschizand actiune
publica, va putea emite impotriva infractorului in conditiunile art. 206
procedura penala si in forma prevazuta de art. 256 procedura penala, un mandat
de arestare si va inainta pe infractor de indata, instantei respective, spre a
fi judecat in aceeasi zi sau cel mai tarziu in ziua urmatoare.
Mandatul emis in aceste conditiuni nu este supus confirmarii tribunalului.
In toate celelalte cazuri, infractiunile se judeca de urgenta si cu precadere,
de tribunale, dupa procedura prevazuta de legea pentru apararea patrimoniului
public.
Hotararile vor fi date cu recurs la Curtea de Apel. Recursurile se vor
judeca cu precadere.
Daca infractiunile prevazute in prezenta lege au fost savarsite de cei
insarcinati in virtutea oricarui titlu cu conducerea, administrarea sau
reprezentarea unei societati sau de orice alt prepus al societatii sau de
persoanele numite ca administratori, custozi, delegati de orice fel, pedepsele
se vor aplica acestor persoane conform art. 23.
Art. 25
In toate procesele penale pornite pe baza prezentei legi, va fi citata Casa
de Administrare si Supraveghere a Bunurilor Inamice.
Art. 26
Hotararile instantelor de judecata, ramase definitive se vor executa de
indata, chiar inainte de redactarea lor, pe temeiul dispozitivului pronuntat,
in conformitate cu art. 327 si 328, punctul 8 procedura penala.
Amenzile penale se vor executa conform art. 54 din codul penal si art. 526
din codul de procedura penala.
Art. 27
Intreprinderile intrand in prevederile art. 2, carora pana in prezent nu li
s-au numit administratori, vor putea fi supuse prevederilor acestui decret lege
prin deciziunea consiliului de administratie al Casei de Administrare si
Supraveghere a Bunurilor Inamice.
Consiliul de administratie al Casei de Administrare si Supraveghere a
Bunurilor Inamice va putea decide scoaterea de sub prevederile acestui decret
lege a oricarei intreprinderi prevazute la art. 2. al. b) si c).
Art. 28
Vor fi supuse aprobarii Ministerului Finantelor:
a) Bugetul Casei de Administrare si Supraveghere a Bunurilor Inamice;
b) Numirea directorului general;
c) Normele generale de procedare pentru administrarea bunurilor de tot
felul prevazute in prezenta lege;
d) Incadrarea sau scoaterea de sub prevederile prezentei legi a oricarei
intreprinderi.
In afara de aceasta, Ministerul Finantelor controleaza in general intreaga
activitate a Casei de Administrare si Supraveghere a Bunurilor Inamice.
Art. 29
Toate dispozitiunile legale contrarii prezentului decret lege sunt si raman
abrogate.
Dat in Bucuresti la 9 Februarie 1945
REGELE MIHAI
Ministerul finantelor,
Mihail Romniceanu
Ministrul economiei nationale,
Dr. A. Leucutia
Raportul d-lor ministri: al finantelor si cel al economiei nationale catre
M.S. Regele.
Sire,
Prin art. 8 al Conventiei de Armistitiu din 12 Septemvrie 1944, intre
Romania pe deoparte si Puterile Aliate pe de alta parte, Romania a fost
obligata sa conserve bunurile tuturor supusilor inamici germani si unguri,
precum si ale tuturor persoanelor de alta nationalitate si chiar romani, care
s-ar gasi, fie in Germania, fie in Ungaria sau in teritoriile ocupate de aceste
puteri.
Chiar inainte de semnarea acestei Conventiuni, Romania luase oarecare
masuri pentru blocarea bunurilor inamice, intinzandu-se si la aceste bunuri
dispozitiile legii Nr. 498 din 1942 si punand o serie din ele sub administratii
fortate.
In curand insa, s-a vazut ca aceste masuri nu sunt suficiente, deoarece
administrarea acestor bunuri, ridica o serie de probleme nebanuite la inceput,
de ordin administrativ, contabil si juridic. Rezolvarea acestor probleme
reclama o munca organizata si o pregatire tehnica deosebita, in toate aceste
domenii, lucrand intr-un mediu sustras dela orice alte preocupari sau
influiente, decat acelea ale unei executari stricte a obligatiilor prevazute
prin Conventia de Armistitiu.
Pentru a corespunde la aceste cerinte, am socotit ca executarea art. 8 al
Conventiei de Armistitiu trebuie data unui organism autonom, in masura sa poata
sa-si formeze o doctrina si o jurisprudenta, care sa cuprinda liniile largi si
permanente ale rezolvarii tuturor problemelor ce se vor pune.
Am socotit necesar ca acest nou organ sa fie pus sub autoritatea tutelara a
Ministerului Finantelor, pe langa care functioneaza in momentul de fata Casa de
Finantare si Amortizare, care are in atributiile sale, administrarea intregului
portofoliu de actiuni apartinand Statului si care deci, prin insasi organizatia
sa, este in masura sa dea un concurs activ si rodnic in toata aceasta
chestiune.
Totodata, pentru atingerea scopului acestei Case, i s-au conferit toate
drepturile necesare pentru numirea si revocarea sechestrelor, pentru
verificarea gestiunii lor, putand sa se adreseze si justitiei ca reprezentanti
ai intereselor Statului in aceasta materie.
Administrarea Casei este data in seama unui consiliu de administratie,
compus din reprezentantii tuturor departamentelor interesate, precum si ai
Comisiunii Romane pentru Aplicarea Armistitiului si ai Institutului National de
Statistica a carui colaborare si competenta tehnica vor fi indispensabile.
Administratia propriu zisa este data in mana unui director general, care va
avea sub ordinele sale intreg personalul Casei, impartit in primul rand intr-o
Directie administrativa si un serviciu de control, precum si in alte diviziuni,
ce se vor socoti necesare.
Personalul va fi recrutat atat dintre functionarii de Stat disponibili,
precum si din personalul de o pregatire recunoscuta, angajat in afara cadrelor
Statului, pentru a se putea apela in aceasta materie complexa la toate
competentele comerciale si industriale de care am avea nevoie.
In ce priveste persoana sechestrilor, s-au luat toate masurile pentru ca ei
sa aiba pregatirea necesara misiunii lor, introducandu-se si ideea noua ca vor
putea functiona in aceasta calitate pe langa persoane fizice si institutiuni de
Stat, care, prin organizatia lor, vor putea da un concurs pretios in aceasta
materie.
Rolul Ministerului Finantelor va fi redus numai la darea directivelor
generale in interesul superior al Statului, precum si la rezolvarea unor
chestiuni de o deosebita importanta, cum ar fi de exemplu incadrarea sau
scoaterea de sub prevederile art. 8 al Conventiei de Armistitiu a unor anumite
patrimonii.
Credem ca pe aceste baze si intemeiati pe experienta trecutului, se va
ajunge la o organizare care sa corespunda tuturor nevoilor si sa permita in
modul cel mai corect posibil indeplinirea integrala a stipulatiunilor art. 8 al
Conventiei de Armistitiu.
Suntem cu cel mai profund respect,
Sire,
ai Maiestatii voastre,
prea plecati si prea supusi servitori,
Ministrul finantelor,
Mihail Romniceanu
Ministrul economiei nationale,
Dr. A. Leucutia