LEGE Nr. 7 din
18 februarie 2004
privind Codul de conduita a
functionarilor publici*)
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 525 din 2 august 2007
CAPITOLUL I
Domeniul de aplicare şi principii generale
Domeniul de aplicare
Art. 1. - (1) Codul de conduită a funcţionarilor
publici, denumit în continuare cod de conduită, reglementează normele de
conduită profesională a funcţionarilor publici.
(2) Normele de conduită profesională prevăzute de
prezentul cod de conduită sunt obligatorii pentru persoanele care ocupă o
funcţie publică în cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice ale
administraţiei publice centrale şi locale, precum şi în cadrul autorităţilor administrative
autonome, denumite în continuare autorităţi şi instituţii publice.
Obiective
Art. 2. - Obiectivele prezentului cod de conduită
urmăresc să asigure creşterea calităţii serviciului public, o bună administrare în realizarea interesului
public, precum şi să contribuie la eliminarea birocraţiei şi a faptelor de
corupţie din administraţia publică, prin:
a) reglementarea normelor de conduită profesională
necesare realizării unor raporturi sociale şi profesionale corespunzătoare
creării şi menţinerii la nivel înalt a prestigiului instituţiei funcţiei
publice şi al funcţionarilor publici;
b) informarea publicului cu
privire la conduita profesională la care este îndreptăţit să se aştepte din
partea funcţionarilor publici în exercitarea funcţiilor publice;
c) crearea unui climat de încredere şi respect reciproc
între cetăţeni şi funcţionarii publici, pe de o parte, şi între cetăţeni şi
autorităţile administraţiei publice, pe de altă parte.
Principii generale
Art. 3. - Principiile care guvernează conduita
profesională a funcţionarilor publici sunt următoarele:
a) supremaţia Constituţiei şi
a legii, principiu conform căruia funcţionarii publici au îndatorirea de a
respecta Constituţia şi legile ţării;
b) prioritatea interesului public, principiu conform
căruia funcţionarii publici au îndatorirea de a considera interesul public mai
presus decât interesul personal, în exercitarea funcţiei publice;
c) asigurarea egalităţii de tratament a cetăţenilor în
faţa autorităţilor şi instituţiilor publice, principiu conform căruia
funcţionarii publici au îndatorirea de a aplica acelaşi regim juridic în
situaţii identice sau similare;
d) profesionalismul, principiu conform căruia
funcţionarii publici au obligaţia de a îndeplini atribuţiile de serviciu cu
responsabilitate, competenţă, eficienţă, corectitudine şi conştiinciozitate;
e) imparţialitatea şi independenţa, principiu conform
căruia funcţionarii publici sunt obligaţi să aibă o atitudine obiectivă, neutră
faţă de orice interes politic, economic, religios sau de altă natură, în
exercitarea funcţiei publice;
f) integritatea morală,
principiu conform căruia funcţionarilor publici le este interzis să solicite
sau să accepte, direct ori indirect, pentru ei sau pentru alţii, vreun avantaj
ori beneficiu în considerarea funcţiei publice pe care o deţin, sau să abuzeze
în vreun fel de această funcţie;
g) libertatea gândirii şi a exprimării, principiu
conform căruia funcţionarii publici pot să-şi exprime şi să-şi fundamenteze
opiniile, cu respectarea ordinii de drept şi a bunelor moravuri;
h) cinstea şi corectitudinea, principiu conform căruia
în exercitarea funcţiei publice şi în îndeplinirea atribuţiilor de serviciu
funcţionarii publici trebuie să fie de bună-credinţă;
i) deschiderea şi transparenţa, principiu conform
căruia activităţile desfăşurate de funcţionarii publici în exercitarea funcţiei
lor sunt publice şi pot fi supuse monitorizării cetăţenilor.
Termeni
Art. 4. -In înţelesul prezentei legi, următorii termeni
se definesc astfel:
a) funcţionar public-persoana
numită într-o funcţie publică în condiţiile Legii nr. 188/1999 privind Statutul
funcţionarilor publici, republicată**);
b) funcţie publică - ansamblul atribuţiilor şi responsabilităţilor stabilite de
autoritatea sau instituţia publică, în temeiul legii, în scopul realizării
competenţelor sale;
c) interes public - acel
interes care implică garantarea şi respectarea de către instituţiile şi
autorităţile publice a drepturilor, libertăţilor şi intereselor legitime ale
cetăţenilor, recunoscute de Constituţie, legislaţia internă şi tratatele
internaţionale la care România este parte;
d) interes personal -
orice avantaj material sau de altă natură, urmăritori obţinut, în mod direct
sau indirect, pentru sine ori pentru alţii, de către funcţionarii publici prin
folosirea reputaţiei, influenţei, facilităţilor, relaţiilor, informaţiilor la
care au acces, ca urmare a exercitării funcţiei publice;
e) conflict de interese -
acea situaţie sau împrejurare în care interesul personal, direct ori indirect,
al funcţionarului public contravine interesului public, astfel încât afectează
sau ar putea afecta independenţa şi imparţialitatea sa în luarea deciziilor ori
îndeplinirea la timp şi cu obiectivitate a îndatoririlor care îi revin în
exercitarea funcţiei publice deţinute;
f) informaţie de interes public - orice informaţie care
priveşte activităţile sau care rezultă din activităţile unei autorităţi publice
ori instituţii publice, indiferent de suportul ei;
g) informaţie cu privire la
date personale - orice informaţie privind o
persoană identificată sau identificabilă.
*) Republicată în temeiul art. II
din Legea nr. 50/2007 pentru modificarea şi
completarea Legii nr. 7/2004 privind Codul de conduită a funcţionarilor
publici, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 194 din 21 martie 2007, dându-se
textelor o nouă numerotare.
Legea nr. 7/2004 privind Codul de conduită a
funcţionarilor publici a fost publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 157 din 23 februarie 2004.
**) Legea nr. 188/1999 a fost republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 365 din 29 mai 2007.
CAPITOLUL II
Norme generale de conduită profesională a
funcţionarilor publici
Asigurarea unui serviciu public de calitate
Art. 5. - (1) Funcţionarii publici au obligaţia de a
asigura un serviciu public de calitate în beneficiul cetăţenilor, prin participarea activă la luarea
deciziilor şi la transpunerea lor în practică, în scopul realizării competenţelor autorităţilor şi ale
instituţiilor publice.
(2) In exercitarea funcţiei publice, funcţionarii
publici au obligaţia de a avea un comportament profesionist, precum şi de a asigura, în condiţiile
legii, transparenţa administrativă,
pentru a câştiga şi a menţine încrederea publicului în integritatea, imparţialitatea şi eficacitatea
autorităţilor şi instituţiilor publice.
Loialitatea faţă de Constituţie şi lege
Art. 6. - (1) Funcţionarii publici au obligaţia ca,
prin actele şi faptele lor, să respecte Constituţia, legile ţării şi să acţioneze pentru punerea în
aplicare a dispoziţiilor legale, în conformitate cu atribuţiile care le revin, cu respectarea eticii
profesionale.
(2) Funcţionarii publici trebuie să se conformeze
dispoziţiilor legale privind restrângerea exerciţiului unor drepturi, datorată naturii funcţiilor publice
deţinute.
Loialitatea faţă de
autorităţile şi
instituţiile publice
Art. 7. - (1) Funcţionarii publici au obligaţia de a
apăra în mod loial prestigiul autorităţii sau instituţiei publice în care îşi desfăşoară activitatea, precum
şi de a se abţine de la orice act ori fapt care poate
produce prejudicii imaginii sau intereselor legale ale acesteia.
(2) Funcţionarilor publici le este interzis:
a) să exprime în public aprecieri neconforme cu
realitatea în legătură cu activitatea autorităţii sau instituţiei publice în
care îşi desfăşoară activitatea, cu politicile şi strategiile acesteia ori cu proiectele
de acte cu caracter normativ sau individual;
b) să facă aprecieri neautorizate în legătură cu
litigiile aflate în curs de soluţionare şi în care autoritatea sau instituţia
publică în care îşi desfăşoară activitatea are calitatea de parte;
c) să dezvăluie informaţii care nu au caracter public,
în alte condiţii decât cele prevăzute de lege;
d) să dezvăluie informaţiile la care au acces în
exercitarea funcţiei publice, dacă această dezvăluire este de natură să atragă
avantaje necuvenite ori să prejudicieze imaginea sau drepturile instituţiei ori
ale unor funcţionari publici, precum şi ale persoanelor fizice sau juridice;
e) să acorde asistenţă şi consultanţă persoanelor
fizice sau juridice în vederea promovării de acţiuni juridice ori de altă
natură împotriva statului sau autorităţii ori instituţiei publice în care îşi
desfăşoară activitatea.
(3) Prevederile alin. (2) lit. a)-d) se aplică şi după
încetarea raportului de serviciu, pentru o perioadă de 2 ani, dacă dispoziţiile
din legi speciale nu prevăd alte termene.
(4) Dezvăluirea informaţiilor care nu au caracter
public sau remiterea documentelor care conţin asemenea informaţii, la
solicitarea reprezentanţilor unei alte autorităţi ori instituţii publice, este
permisă numai cu acordul conducătorului autorităţii sau instituţiei publice în
care funcţionarul public respectiv îşi desfăşoară activitatea.
(5) Prevederile prezentului cod de conduită nu pot fi
interpretate ca o derogare de la obligaţia legală a funcţionarilor publici de a
furniza informaţii de interes public celor interesaţi, în condiţiile legii, sau
ca o derogare de la dreptul funcţionarului public de a face sesizări în baza
Legii nr. 571/2004 privind protecţia personalului din autorităţile publice,
instituţiile publice şi din alte unităţi care semnalează încălcări ale legii.
Libertatea opiniilor
Art. 8. - (1) In îndeplinirea atribuţiilor de serviciu,
funcţionarii publici au obligaţia de a respecta demnitatea funcţiei publice deţinute, corelând libertatea
dialogului cu promovarea intereselor autorităţii sau instituţiei publice în
care îşi desfăşoară activitatea.
(2) In activitatea lor, funcţionarii publici au
obligaţia de a respecta libertatea opiniilor şi de a nu se lăsa influenţaţi de
considerente personale sau de popularitate. In exprimarea opiniilor,
funcţionarii publici trebuie să aibă o atitudine conciliantă şi să evite
generarea conflictelor datorate schimbului de păreri.
Activitatea publică
Art. 9. - (1) Relaţiile cu mijloacele de informare în
masă se asigură de către funcţionarii publici desemnaţi în acest sens de conducătorul autorităţii sau
instituţiei publice, în condiţiile legii.
(2) Funcţionarii publici
desemnaţi să participe la activităţi sau dezbateri publice, în calitate oficială,
trebuie să respecte limitele mandatului de reprezentare încredinţat de
conducătorul autorităţii ori instituţiei publice în care îşi desfăşoară
activitatea.
(3) In cazul în care nu sunt
desemnaţi în acest sens, funcţionarii publici pot participa la activităţi sau
dezbateri publice, având obligaţia de a face cunoscut faptul că opinia
exprimată nu reprezintă punctul de vedere oficial al autorităţii ori
instituţiei publice în cadrul căreia îşi desfăşoară activitatea.
Activitatea politică
Art. 10. -In exercitarea funcţiei publice,
funcţionarilor publici le este interzis:
a) să participe la colectarea de fonduri pentru
activitatea partidelor politice;
b) să furnizeze sprijin logistic candidaţilor la
funcţii de demnitate publică;
c) să colaboreze, în afara relaţiilor de serviciu, cu
persoanele fizice sau juridice care fac donaţii ori sponsorizări partidelor
politice;
d) să afişeze, în cadrul autorităţilor sau
instituţiilor publice, însemne ori obiecte inscripţionate cu sigla sau
denumirea partidelor politice ori a candidaţilor acestora.
Folosirea imaginii proprii
Art. 11. -In
considerarea funcţiei publice deţinute, funcţionarilor publici le este interzis să permită utilizarea numelui sau
imaginii proprii în acţiuni publicitare pentru promovarea unei activităţi comerciale, precum şi în
scopuri electorale.
Cadrul relaţiilor în exercitarea funcţiei publice
Art. 12. - (1) In relaţiile cu personalul din cadrul
autorităţii sau instituţiei publice în care îşi desfăşoară activitatea, precum şi cu persoanele fizice sau
juridice, funcţionarii publici sunt obligaţi să aibă un comportament bazat pe respect,
bună-credinţă, corectitudine şi amabilitate.
(2) Funcţionarii publici au obligaţia de a nu aduce
atingere onoarei, reputaţiei şi demnităţii persoanelor din cadrul autorităţii
sau instituţiei publice în care îşi desfăşoară activitatea, precum şi
persoanelor cu care intră în legătură în exercitarea funcţiei publice, prin:
a) întrebuinţarea unor expresii jignitoare;
b) dezvăluirea unor aspecte ale vieţii private;
c) formularea unor sesizări sau plângeri calomnioase.
(3) Funcţionarii publici trebuie să adopte o atitudine
imparţială şi justificată pentru rezolvarea clară şi eficientă a problemelor
cetăţenilor. Funcţionarii publici au obligaţia să respecte principiul
egalităţii cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor
publice, prin:
a) promovarea unor soluţii similare sau identice
raportate la aceeaşi categorie de situaţii de fapt;
b) eliminarea oricărei forme de discriminare bazate pe
aspecte privind naţionalitatea, convingerile religioase şi politice, starea
materială, sănătatea, vârsta, sexul sau alte aspecte.
(4) Pentru realizarea unor raporturi sociale şi
profesionale care să asigure demnitatea persoanelor, eficienţa activităţii,
precum şi creşterea calităţii serviciului public, se recomandă respectarea
normelor de conduită prevăzute la alin. (1)-(3) şi de către celelalte subiecte
ale acestor raporturi.
Conduita în cadrul relaţiilor internaţionale
Art. 13. - (1) Funcţionarii publici care reprezintă
autoritatea sau instituţia publică în cadrul unor organizaţii internaţionale,
instituţii de învăţământ, conferinţe, seminarii şi alte activităţi cu caracter internaţional au
obligaţia să promoveze o imagine favorabilă ţării şi autorităţii sau instituţiei publice pe care o reprezintă.
(2) In relaţiile cu reprezentanţii altor state,
funcţionarilor publici le este interzis să exprime opinii personale privind
aspecte naţionale sau dispute internaţionale.
(3) In deplasările externe, funcţionarii publici sunt
obligaţi să aibă o conduită corespunzătoare regulilor de protocol şi le este
interzisă încălcarea legilor şi obiceiurilor ţării gazdă.
Interdicţia privind acceptarea cadourilor, serviciilor
şi avantajelor
Art. 14. - Funcţionarii publici nu trebuie să solicite
ori să accepte cadouri, servicii, favoruri, invitaţii sau orice alt avantaj, care le sunt destinate
personal, familiei, părinţilor, prietenilor ori persoanelor cu care au avut relaţii de afaceri sau
de natură politică, care le pot
influenţa imparţialitatea în exercitarea funcţiilor publice deţinute ori pot
constitui o recompensă în
raport cu aceste funcţii.
Participarea la procesul de luare a deciziilor
Art. 15. - (1) In procesul de luare a deciziilor,
funcţionarii publici au obligaţia să acţioneze conform prevederilor legale şi să îşi exercite
capacitatea de apreciere în mod fundamentat şi imparţial.
(2) Funcţionarilor publici le este interzis să promită
luarea unei decizii de către autoritatea sau instituţia publică, de către alţi funcţionari publici, precum
şi îndeplinirea atribuţiilor în mod privilegiat.
Obiectivitate în evaluare
Art. 16. - (1) In exercitarea atribuţiilor specifice
funcţiilor publice de conducere, funcţionarii publici au obligaţia să asigure egalitatea de şanse şi
tratament cu privire la dezvoltarea
carierei în funcţia publică pentru funcţionarii publici din subordine.
(2) Funcţionarii publici de conducere au obligaţia să
examineze şi să aplice cu obiectivitate
criteriile de evaluare a competenţei profesionale
pentru personalul din subordine, atunci când propun
ori aprobă avansări, promovări, transferuri, numiri sau eliberări din funcţii ori acordarea de
stimulente materiale sau morale, excluzând orice formă
de favoritism ori discriminare.
(3) Se interzice funcţionarilor
publici de conducere să favorizeze sau să defavorizeze accesul ori promovarea
în funcţia publică pe criterii discriminatorii, de rudenie, afinitate sau alte
criterii neconforme cu principiile prevăzute la art. 3.
Folosirea prerogativelor de putere publică
Art. 17. - (1) Este interzisă folosirea de către
funcţionarii publici, în alte scopuri decât cele prevăzute de lege, a prerogativelor funcţiei publice deţinute.
(2) Prin activitatea de luare a deciziilor, de consiliere, de elaborare a proiectelor de acte
normative, de evaluare sau de participare la anchete ori acţiuni de control,
funcţionarilor publici le este interzisă urmărirea obţinerii de foloase sau
avantaje în interes personal ori producerea de
prejudicii materiale sau morale altor persoane.
(3) Funcţionarilor publici le este interzis să
folosească poziţia oficială pe care o deţin sau relaţiile pe care le-au
stabilit în exercitarea funcţiei publice, pentru a influenţa anchetele interne
ori externe sau pentru a determina luarea unei anumite măsuri.
(4) Funcţionarilor publici le este interzis să impună
altor funcţionari publici să se înscrie în organizaţii sau asociaţii,
indiferent de natura acestora, ori să le sugereze acest lucru, promiţându-le acordarea unor avantaje materiale sau profesionale.
Utilizarea resurselor publice
Art. 18. - (1) Funcţionarii publici sunt obligaţi să
asigure ocrotirea proprietăţii publice şi private a statului şi a unităţilor administrativ-teritoriale, să
evite producerea oricărui prejudiciu, acţionând în orice situaţie ca un bun
proprietar.
(2) Funcţionarii publici au obligaţia să folosească
timpul de lucru, precum şi bunurile aparţinând autorităţii sau instituţiei
publice numai pentru desfăşurarea activităţilor aferente funcţiei publice
deţinute.
(3) Funcţionarii publici trebuie să propună şi să
asigure, potrivit atribuţiilor care le revin, folosirea utilă şi eficientă a
banilor publici, în conformitate cu prevederile legale.
(4) Funcţionarilor publici care desfăşoară activităţi
publicistice în interes personal sau activităţi didactice le este interzis să
folosească timpul de lucru ori logistica autorităţii sau a instituţiei publice
pentru realizarea acestora.
Limitarea participării la achiziţii, concesionări
sau închirieri
Art. 19. - (1) Orice funcţionar public poate
achiziţiona un bun aflat în proprietatea privată a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale, supus
vânzării în condiţiile legii, cu excepţia următoarelor cazuri:
a) când a luat cunoştinţă, în
cursul sau ca urmare a îndeplinirii atribuţiilor de serviciu, despre valoarea
ori calitatea bunurilor care urmează să fie vândute;
b) când a participat, în exercitarea atribuţiilor de
serviciu, la organizarea vânzării bunului respectiv;
c) când poate influenţa
operaţiunile de vânzare sau când a obţinut informaţii la care persoanele
interesate de cumpărarea bunului nu au avut acces.
(2) Dispoziţiile alin. (1) se aplică în mod
corespunzător şi în cazul concesionării sau închirierii unui bun aflat în
proprietatea publică ori privată a statului sau a unităţilor
administrativ-teritoriale.
(3) Funcţionarilor publici le este interzisă furnizarea
informaţiilor referitoare la bunurile proprietate publică sau privată a
statului ori a unităţilor administrativ-teritoriale, supuse operaţiunilor de
vânzare, concesionare sau închiriere, în alte condiţii decât cele prevăzute de
lege.
CAPITOLUL III
Coordonarea, monitorizarea şi controlul aplicării
normelor de conduită profesională
Rolul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor
Publici
Art. 20. - (1) Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici
coordonează, monitorizează şi controlează aplicarea normelor prevăzute de prezentul cod de
conduită, exercitând următoarele
atribuţii:
a) urmăreşte aplicarea şi respectarea, în cadrul
autorităţilor şi instituţiilor publice, a prevederilor prezentului cod de
conduită;
b) elaborează studii şi analize privind respectarea
prevederilor prezentului cod de conduită;
c) colaborează cu organizaţiile neguvernamentale care
au ca scop promovarea şi apărarea intereselor legitime ale cetăţenilor în
relaţia cu funcţionarii publici.
(2) Prin activitatea sa, Agenţia Naţională a
Funcţionarilor Publici nu poate influenţa derularea
procedurii de lucru a comisiilor de disciplină din
cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice.
Rolul autorităţilor şi instituţiilor publice
Art. 21. - (1) In scopul aplicării eficiente a
dispoziţiilor prezentului cod de conduită, conducătorii autorităţilor şi instituţiilor publice vor desemna un
funcţionar public, de regulă din
cadrul compartimentului de resurse umane, pentru consiliere etică şi
monitorizarea respectării normelor de conduită.
(2) Persoanele prevăzute la alin. (1) exercită
următoarele atribuţii:
a) acordarea de consultanţă şi asistenţă funcţionarilor
publici din cadrul autorităţii sau instituţiei publice cu privire la
respectarea normelor de conduită;
b) monitorizarea aplicării prevederilor prezentului cod
de conduită în cadrul autorităţii sau instituţiei Dublice:
c) întocmirea de rapoarte trimestriale privind
respectarea normelor de conduită de către funcţionarii publici din cadrul
autorităţii sau instituţiei publice.
(3) Atribuţiile prevăzute la alin. (2) se exercită în
temeiul unui act administrativ emis de conducătorul autorităţii sau instituţiei
publice sau prin completarea fişei postului cu atribuţia distinctă de
consiliere etică şi monitorizare a respectării normelor de conduită.
(4) Rapoartele prevăzute la alin. (2) lit. c),
aprobate de conducătorul autorităţii sau instituţiei publice, se comunică
funcţionarilor publici din cadrul autorităţii sau instituţiei publice şi se
transmit trimestrial, la termenele şi în forma standard stabilite prin
instrucţiuni de Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici.
(5) Rapoartele autorităţilor şi instituţiilor publice
privind respectarea normelor de conduită vor fi centralizate într-o bază de
date necesară pentru:
a) identificarea cauzelor care determină încălcarea
normelor de conduită profesională, inclusiv a constrângerilor sau ameninţărilor
exercitate asupra unui funcţionar public pentru a-l determina să încalce
dispoziţii legale în vigoare ori să le aplice necorespunzător;
b) identificarea modalităţilor de prevenire a
încălcării normelor de conduită profesională;
c) adoptarea măsurilor privind reducerea şi eliminarea
cazurilor de nerespectare a prevederilor legale.
Publicitatea cazurilor de încălcare a normelor de
conduită
Art. 22. - (1) Raportul anual cu privire la managementul funcţiei publice şi al funcţionarilor publici, care se întocmeşte de Agenţia Naţională a
Funcţionarilor Publici, trebuie
să cuprindă şi următoarele date:
a) numărul şi obiectul sesizărilor privind cazurile de
încălcare a normelor de conduită profesională;
b) categoriile şi numărul de funcţionari publici care
au încălcat normele de conduită morală şi profesională;
c) cauzele şi consecinţele nerespectării prevederilor
prezentului cod de conduită;
d) evidenţierea cazurilor în care funcţionarilor
publici li s-a cerut să acţioneze sub presiunea factorului politic.
(2) Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici poate să
prezinte în raportul anual, în mod detaliat, unele cazuri care prezintă un
interes deosebit pentru opinia publică.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Răspunderea
Art. 23. - (1) Incălcarea dispoziţiilor prezentului cod
de conduită atrage răspunderea disciplinară a funcţionarilor publici, în condiţiile legii.
(2) Comisiile de disciplină au competenţa de a
cerceta încălcarea prevederilor prezentului cod de conduită şi de a propune
aplicarea sancţiunilor disciplinare, în condiţiile legii.
(3) Funcţionarii publici nu pot fi sancţionaţi sau
prejudiciaţi în niciun fel pentru sesizarea cu bună-credinţă a comisiei de
disciplină competente, în condiţiile legii, cu privire la cazurile de încălcare
a normelor de conduită.
(4) In cazurile în care faptele săvârşite întrunesc
elementele constitutive ale unor infracţiuni, vor fi sesizate organele de
urmărire penală competente, în condiţiile legii.
(5) Funcţionarii publici răspund potrivit legii în
cazurile în care, prin faptele săvârşite cu încălcarea normelor de conduită
profesională, creează prejudicii persoanelor fizice sau juridice.
Armonizarea regulamentelor interne de organizare şi
funcţionare
Art. 24. -In termen de 60 de zile de la intrarea în
vigoare a prezentei legi, autorităţile şi instituţiile publice vor armoniza regulamentele interne de
organizare şi funcţionare sau codurile de conduită specifice, potrivit dispoziţiilor prezentului
cod de conduită, în funcţie de domeniul lor de
activitate.
Asigurarea publicităţii
Art. 25. - Pentru informarea cetăţenilor,
compartimentele de relaţii publice din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice au obligaţia de a asigura
publicitatea şi de a afişa codul de conduită la sediul autorităţilor sau instituţiilor publice, într-un
loc vizibil.
Intrarea în vigoare
Art. 26. - Prezentul cod de conduită intră în vigoare
la 15 zile de la data publicării în Monitorul Oficial
al României, Partea I