LEGE
Nr. 6 din 30 iunie 1977
privind rolul si atributiile maistrului in productie
ACT EMIS DE: MAREA ADUNARE NATIONALA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 62 din 8 iulie 1977

Dezvoltarea si modernizarea accelerata a productiei materiale impun
intarirea rolului maistrului in organizarea si conducerea procesului de
productie, sporirea neintrerupta a contributiei sale la utilizarea cu maximum
de eficienta economica a resurselor materiale si umane, la identificarea
sistematica si utilizarea rezervelor de crestere a productivitatii muncii,
imbunatatirea continua a nivelului calitatii produselor, mobilizarea
colectivelor de muncitori pentru indeplinirea exemplara a sarcinilor, in
concordanta cu obiectivele planului national unic de dezvoltare economica si
sociala.
In acest scop,
Marea Adunare Nationala a Republicii Socialiste Romania adopta prezenta
lege.
CAP. 1
Rolul si locul maistrului in productie
Art. 1
(1) Maistrul este organizatorul si conducatorul nemijlocit al formatiei de
lucru incredintate si raspunde de activitatea de productie si de realizarea
sarcinilor de plan ale acesteia. Maistrul are in subordine un numar de
muncitori stabiliti prin normative si, dupa caz, sefi de echipe sau de brigada
care raspund de sarcinile unor colective de munca.
(2) Maistrul participa direct, alaturi de muncitorii din subordine, la
procesul de productie si face parte din categoria de personal tehnic productiv.
Art. 2
Maistrul este subordonat direct sefului de atelier, sefului de sectie sau
altor conducatori de compartimente de productie, in functie de forma
organizatorica a unitatii. Maistrul colaboreaza cu compartimentele de productie
sau functionale ale unitatii in problemele legate de indeplinirea sarcinilor de
plan, precum si cu proiectantii si tehnologii pentru modernizarea proceselor de
productie, introducerea in fabricatie a produselor si tehnologiilor noi si
imbunatatirea continua a calitatii productiei.
CAP. 2
Atributiile si raspunderile maistrului
Art. 3
(1) Maistrul are obligatia sa asigure realizarea ritmica a sarcinilor de
plan care revin formatiei de lucru incredintate si sa ia toate masurile de
organizare stiintifica a productiei si a muncii. In acest scop, maistrul
raspunde de:
a) realizarea programului de productie, pe sortimente si la termenele
prevazute;
b) organizarea fiecarui loc de munca si pregatirea conditiilor de
fabricatie; repartizarea lucrarilor pe fiecare echipa, brigada si pe executanti;
supravegherea executarii operatiilor pe intreg timpul desfasurarii lucrarilor;
c) organizarea aprovizionarii pe fiecare loc de munca cu materii prime,
materiale si semifabricate si asigurarea cu desene, fise tehnologice si alte
documentatii tehnice, precum si cu scule, dispozitive si aparate de masura si
control necesare executarii si verificarii lucrarilor, operatiilor, produselor
si serviciilor;
d) folosirea completa a capacitatilor de productie, utilizarea cu randament
maxim a utilajelor, masinilor si instalatiilor, prevenirea si eliminarea
intreruperilor sau deficientelor in functionarea acestora;
e) introducerea si extinderea metodelor moderne de productie si de munca,
aplicarea in cadrul formatiei de lucru a inventiilor si inovatiilor si
sprijinirea initiativelor in domeniul progresului tehnic si mecanizarii
operatiilor manuale;
f) incadrarea in normele de consum de materii prime, materiale, energie si
combustibil stabilite pentru fiecare reper, subansamblu si produs; recuperarea
si valorificarea superioara a deseurilor, gospodarirea judicioasa a tuturor
bunurilor materiale;
g) indeplinirea sarcinilor de munca pe fiecare muncitor si pe intreaga
formatie si raportarea operativa catre seful ierarhic superior a stadiului
realizarii programului de productie, preluarea sarcinilor formatiei de la
schimbul precedent si predarea sarcinilor catre schimbul urmator, cu precizarea
obiectivelor de urmarit.
(2) Maistrul are obligatia sa participe direct la realizarea unui anumit
volum de produse sau lucrari, prin executarea unor operatii complexe, lucrari
de montaj, intretinere, reparatii, reglaje si manevre ale utilajelor, urmarirea
aparaturii de masura si control, precum si a altor operatii care necesita
inalta calificare si experienta, asigurandu-se prin aceasta folosirea intregii
capacitati de munca a formatiei de lucru pe care o conduce.
Art. 4
Maistrul raspunde de asigurarea calitatii produselor sau lucrarilor
executate in cadrul formatiei sale de lucru si este obligat sa ia masuri
pentru:
a) respectarea riguroasa de catre executanti a tehnologiilor de fabricatie
si a instructiunilor privind exploatarea si intretinerea mijloacelor si
uneltelor de productie; instruirea muncitorilor in subordine asupra modului de
realizare a lucrarilor, executarea directa a unor operatii sau manevre cu grad
de dificultate ridicat, pana la insusirea acestora de catre muncitorii in
subordine, desfasurarea activitatii de productie in conditii igienico-sanitare
si sanitar-veterinare prevazute de lege; b) verificarea si rezolvarea operativa
a sesizarilor muncitorilor din subordine privind caracteristicile calitative
ale materiilor prime, materialelor si sculelor utilizate in fabricatie, ce nu
corespund standardelor, normelor tehnice sau caietelor de sarcini;
c) controlul permanent al calitatii operatiilor, lucrarilor si produselor
executate de muncitorii formatiei de lucru, pentru a asigura parametrii
calitativi prevazuti in documentatiile tehnice, precum si in scopul prevenirii
abaterilor de la prescriptiile acestora; conservarea calitatii produselor in
timpul manipularii, ambalarii si depozitarii lor la locul de munca;
d) oprirea executarii operatiilor si a fabricatiei in cazul unor abateri
grave de la normele de calitate, informand despre aceasta pe conducatorul
ierarhic;
e) organizarea dezbaterii in cadrul colectivului de munca a cazurilor de
incalcare a normelor de calitate, a cauzelor rebuturilor si a masurilor pentru
evitarea acestora; stabilirea vinovatilor pentru producerea de rebuturi sau
produse declasate.
Art. 5
In domeniul asigurarii cresterii productivitatii muncii, aplicarii normelor
de munca si retribuirii dupa cantitatea si calitatea muncii, maistrul raspunde
de:
a) elaborarea si aplicarea masurilor din programul de crestere a
productivitatii muncii, pe locuri de munca si pe ansamblul formatiei de lucru;
asigurarea folosirii complete a zilei de munca de catre toti muncitorii
formatiei de lucru;
b) crearea la fiecare loc de munca a conditiilor tehnice si organizatorice
prevazute in documentatia care a stat la baza stabilirii normelor si
normativelor de munca;
c) participarea la activitatea de normare operativa a muncii, aplicarea
riguroasa a normelor de munca si urmarirea permanenta a modului de indeplinire
a acestora de catre muncitorii in subordine; adoptarea de masuri pentru
eliminarea cauzelor care determina nerealizarea normelor de munca;
d) elaborarea propunerilor pentru imbunatatirea normelor de munca in
concordanta cu modificarile conditiilor tehnice si organizatorice stabilite;
e) aplicarea formelor de retribuire stabilite pentru formatia de lucru;
f) aplicarea prevederilor legii privind stabilirea retributiei muncitorilor
ce lucreaza in acord sau in regie si acordarea acesteia cu conditia realizarii
sarcinilor proprii de munca si a prevederilor privind majorarea sau diminuarea
retributiei individuale cuvenite in cadrul acordului colectiv, in functie de
contributia efectiva a fiecarui membru al formatiei la realizarea lucrarilor;
g) programarea concediilor de odihna, tinand seama de necesitatile
productiei si interesele personalului, cu respectarea normelor legale.
Art. 6
Maistrul are raspunderea pentru desfasurarea activitatii de productie in
deplina securitate si pentru realizarea integrala a masurilor de protectie a
muncii. In acest scop, maistrul ia masuri pentru:
a) instruirea muncitorilor din formatie si supravegherea aplicarii stricte
a reglementarilor privind protectia muncii, a regulilor de igiena a muncii si
de prevenire si stingere a incendiilor; repetarea periodica a instructajului si
verificarea insusirii acestuia de catre membrii formatiei;
b) asigurarea dispozitivelor de securitate a muncii si a echipamentelor de
protectie prevazute in normele specifice fiecarui loc de munca; afisarea
instructiunilor si planselor privind securitatea si protectia muncii la toate
locurile de munca si a indicatoarelor de avertizare a locurilor periculoase;
c) functionarea masinilor, utilajelor si instalatiilor in conditii de
deplina siguranta pentru intregul personal;
d) urmarirea realizarii lucrarilor de protectie a muncii si de prevenire a
incendiilor, prevazute in programul intreprinderii pentru formatia sa; oprirea
lucrului in caz de pericol pentru securitatea muncii, cu anuntarea sefului
ierarhic; interzicerea participarii la lucru a muncitorilor in stare de
ebrietate, oboseala, sau fara echipament de protectie corespunzator;
e) acordarea primului ajutor in caz de accident, anuntarea imediata a
organelor ierarhice superioare; inlaturarea cauzelor generatoare de pericol
pentru securitatea muncii;
f) imbunatatirea continua a conditiilor igienico-sanitare ale muncii;
sesizarea cauzelor ce duc la poluarea mediului inconjurator si prevenirea
acestora precum si pentru preintampinarea accidentelor si imbolnavirilor
profesionale.
Art. 7
In domeniul ridicarii continue a calificarii profesionale a personalului
din formatia de lucru la nivelul cerintelor progresului tehnic si de educare in
spiritul disciplinei socialiste a muncii, maistrul raspunde de:
a) supravegherea si indrumarea fiecarui muncitor in vederea insusirii
cunostintelor si deprinderilor necesare executarii in bune conditii a
sarcinilor de productie; instruirea la locul de munca a tinerilor muncitori in
vederea ridicarii calificarii si perfectionarii lor profesionale;
b) insusirea de catre membrii formatiei de lucru a reglementarilor privind
ordinea si disciplina tehnologica si de munca, a prescriptiilor de exploatare
si intretinere a instalatiilor, masinilor si utilajelor, precum si a regulilor
de manipulare, transport si depozitare a materiilor prime si produselor;
c) instruirea muncitorilor formatiei de lucru in vederea insusirii
procedeelor avansate de munca realizate de muncitorii fruntasi si crearea
conditiilor pentru aplicarea acestora;
d) organizarea practicii in productie a elevilor si studentilor repartizati
formatiei de lucru pe care o conduce;
e) crearea conditiilor pentru frecventarea cursurilor de calificare sau a
formelor de perfectionare a pregatirii profesionale de catre muncitorii pe care
i-a propus sa urmeze aceste cursuri; imbunatatirea continutului cursurilor de
pregatire pentru muncitorii din formatia sa de lucru si propunerea de
completare a programelor de calificare si perfectionare.
Art. 8
Maistrul are indatorirea de a participa la organizarea intrecerii
socialiste si a adunarilor lunare ale grupelor sindicale si de a actiona
impreuna cu birourile acestora pentru fundamentarea si realizarea
angajamentelor in intrecere. In cadrul adunarilor lunare, maistrul raporteaza
asupra modului de realizare a sarcinilor de productie, inclusiv a
angajamentelor asumate si a stadiului rezolvarii propunerilor oamenilor muncii,
prezinta sarcinile programului de productie ale formatiei de lucru pentru
perioada urmatoare si supune dezbaterii masurile necesare indeplinirii
acestuia.
Art. 9
Neindeplinirea din vina maistrului a atributiilor stabilite prin prezenta
lege si a sarcinilor proprii, atrage, dupa caz, raspunderea sa disciplinara,
administrativa, materiala sau penala.
CAP. 3
Drepturile maistrului
Art. 10
In calitatea sa de conducator al formatiei de lucru, maistrul are dreptul
sa dea dispozitii muncitorilor din subordine, direct sau prin sefii de echipa
ori de brigada; dispozitiile sefilor ierarhici superiori sau ale organelor
tehnice de control catre muncitorii dintr-o formatie de lucru, se dau prin
maistrul care o conduce. In cazuri de exceptie, cand maistrul lipseste si
necesitatile impun luarea unor masuri urgente, seful ierarhic poate da
dispozitii direct muncitorilor, cu obligatia de a-l informa imediat ce revine
la locul de munca.
Art. 11
Pentru realizarea sarcinilor ce revin formatiei de lucru, maistrul are
dreptul sa repartizeze personalul pe echipe, brigazi si locuri de munca;
incadrarea, transferarea sau desfacerea contractului de munca pentru membrii
formatiei de lucru pe care o conduce, se face numai cu acordul maistrului.
Art. 12
(1) Pentru realizari deosebite obtinute in munca de catre personalul din
subordine, maistrul, cu consultarea organizatiilor sindicale si de tineret
stabileste urmatoarele stimulente:
a) multumirea verbala sau in scris pentru realizari deosebite;
b) desemnarea muncitorilor care vor putea fi declarati evidentiati sau
fruntasi in intrecere; popularizarea la panoul de onoare al unitatii.
(2) Rezolvarea de catre conducerea unitatii a cererilor de locuinte si a
altor probleme sociale ale muncitorilor in subordine, se va face cu consultarea
maistrului.
(3) Inscrierea muncitorilor la examenul pentru promovarea in categorii
superioare de calificare, acordarea de trepte de retribuire, premierea
muncitorilor pentru realizari deosebite in timpul anului din fondurile
destinate in acest scop si acordarea altor recompense materiale care se
stabilesc de conducerea unitatii se vor face cu acordul maistrului.
Art. 13
(1) In scopul intaririi ordinii si disciplinei la locul de munca, evitarii
si eliminarii abaterilor de la normele stabilite in regulamentele de ordine
interioara, maistrul, cu consultarea organizatiilor sindicale si de tineret are
dreptul sa aplice urmatoarele sanctiuni:
a) mustrare;
b) avertisment;
c) retragerea unei trepte de retributie pe o durata de pana la 3 luni.
(2) Pentru abateri mai grave, maistrul propune sefilor ierarhici aplicarea
altor sanctiuni, potrivit legii.
Art. 14
Pentru cresterea cointeresarii in indeplinirea sarcinilor repartizate si
obtinerea unor rezultate deosebite in productie, maistrul beneficiaza de:
a) acordarea unei retributii tarifare, stabilita corespunzator cu
raspunderea si rolul pe care il are in productie, care va fi in toate cazurile
superioara celei a muncitorilor din cadrul formatiei de lucru condusa. In acest
scop, in cadrul formatiilor de munca vor putea fi cuprinsi numai muncitori a
caror retributie tarifara este inferioara celei a maistrului. Maistrii
promovati din randul muncitorilor, sefilor de echipa sau brigada, vor fi
incadrati cu retributia tarifara stabilita conform art. 24 (4) din Legea nr.
57/1974, luandu-se in calcul retributia de incadrare avuta ca muncitor,
inclusiv indemnizatia tarifara primita pentru conducerea unei echipe sau
brigazi;
b) retribuirea in acord global, impreuna cu formatia de lucru condusa. In
acest caz, maistrilor li se acorda retributia in aceeasi proportie cu gradul de
indeplinire a retributiilor tarifare ale muncitorilor din cadrul formatiei de
lucru conduse, corespunzator timpului lucrat. Acordarea integrala a adaosului
de acord cuvenit maistrului se face cu conditia realizarii sarcinilor de
productie contractate, precum si a sarcinilor ce-i revin in calitate de
conducator de formatie. In cazul nerealizarii acestor sarcini, reducerea
adaosului de acord, pana la anulare, se stabileste de organul de conducere
colectiva al unitatii;
c) premierea pentru realizari deosebite in munca, prevazuta de art. 59 din
Legea nr. 57/1974, se face din fondul de premiere constituit prin aplicarea
cotei de pana la 1% asupra fondului de retribuire planificat pentru maistri si
muncitori pe intreaga unitate.
Art. 15
Maistrul face parte de drept din comisia tehnica de incadrare si promovare
a muncitorilor si poate fi ales in organele de conducere colectiva ale
unitatii.
CAP. 4
Obligatiile organelor de conducere colectiva ale unitatilor
Art. 16
Organele de conducere colectiva ale unitatilor economice sunt obligate sa
ia toate masurile pentru a crea conditiile necesare indeplinirii de catre
maistru a rolului sau in procesul de productie si sa asigure, prin seful de
atelier, seful de sectie sau prin compartimentele unitatii, urmatoarele:
a) repartizarea programului de productie cu cel putin 5 zile inainte de
inceperea lunii, cu precizarea sarcinilor de plan referitoare la sortimente,
cantitati si termene, numarul de muncitori, fondul de retribuire si normele de
munca, indicatorii de calitate, indicii de consum si coeficientul de rebuturi
admis, indicii de utilizare a utilajelor, masinilor si instalatiilor;
b) pregatirea tehnologica, documentatia tehnica, materiile prime si
materialele, sculele, dispozitivele si verificatoarele, aparatura de masura si
control; mijloacele de depozitare si transportul intern, potrivit sarcinilor de
plan; stabilirea obligatiilor concrete de dispecer sau asistenta tehnica pe
care le au inginerii, subinginerii si tehnicienii din sectie pentru a sprijini
activitatea maistrului;
c) organizarea si executarea, conform programului a lucrarilor de
intretinere si reparatii a utilajului, masinilor, instalatiilor si dotarea cu
dispozitive de securitate a muncii;
d) stabilirea precisa in cadrul activitatii de rationalizare a sistemului
de evidenta si calcul, a sarcinilor personalului de executie din sectie,
atelier sau din alte compartimente ale unitatii, care are atributii de a
sprijini activitatea maistrului, in asa fel incat acesta sa efectueze cat mai
putine asemenea lucrari si sa dispuna de datele necesare pentru conducerea si
controlul realizarii cantitative si calitative a productiei planificate;
e) informarea si consultarea maistrului asupra deciziilor adoptate la
nivelul conducerii unitatii sau sectiei, in problemele care privesc activitatea
formatiei de lucru;
f) participarea maistrului la elaborarea programelor de productie si
aplicarea masurilor tehnice si organizatorice intreprinse in cadrul atelierului
sau sectiei din care face parte si care privesc formatia pe care o conduce;
g) completarea regulamentului de organizare si functionare al unitatii si a
fisei postului cu sarcinile maistrului, specifice ramurii sau tehnologiei
locului de munca.
CAP. 5
Incadrarea, pregatirea si perfectionarea profesionala a maistrului
Art. 17
Maistrul se selectioneaza din randurile muncitorilor de inalta calificare
si ale tehnicienilor cu experienta indelungata in productie, in specialitate si
cu pregatirea profesionala prevazuta de lege, care se bucura in colectivul in
care lucreaza de autoritate profesionala, politica si morala si dovedeste ca
este un bun organizator al productiei si al muncii.
Art. 18
(1) Ocuparea functiei de maistru se face prin concurs, la care pot
participa candidati care dovedesc capacitate de conducere si organizare si
sunt:
a) absolventi cu diploma ai scolii de maistri sau ai altor scoli echivalente
in specialitatea respectiva;
b) muncitori de inalta calificare, absolventi ai liceelor sau ai scolilor
profesionale, cu o vechime de cel putin 10 ani ca muncitori calificati in
specialitatea respectiva si sunt incadrati in ultima sau penultima categorie de
incadrare din reteaua tarifara a ramurii;
c) tehnicieni cu o vechime de cel putin 10 ani in sectoarele de productie,
in domeniul pentru care participa la concurs.
(2) Absolventii cu diploma ai scolilor de maistri pot participa la
concursul organizat de alte intreprinderi numai dupa indeplinirea obligatiilor
stabilite prin actul aditional fata de unitatea care i-a recomandat la scoala.
(3) Pentru inscrierea la concurs, persoanele prevazute la alin. (1) lit. b)
si c), vor prezenta recomandarea colectivelor de munca in care lucreaza,
avizata de biroul consiliului oamenilor muncii al intreprinderii.
Art. 19
(1) Concursul pentru ocuparea functiei de maistru se sustine in fata
comisiei de incadrare si promovare a personalului tehnic, economic, de alta
specialitate si administrativ din intreprindere, constituita potrivit
dispozitiilor legale privind incadrarea si promovarea in munca a personalului
din unitatile socialiste de stat.
(2) Concursul consta din probe date sub forma unor lucrari practice si
scrise, pentru verificarea cunostintelor profesionale in domeniul organizarii
productiei si a muncii, normelor de calitate a produselor, normelor de tehnica
securitatii, precum si verificarea executarii corecte a unor lucrari complexe,
specifice tehnologiei utilizate in intreprinderea respectiva.
(3) Biroul consiliului oamenilor muncii sau, dupa caz, conducatorul
unitatii va incadra sau promova ca maistru pe acela care, pe langa rezultatele
obtinute la concurs, este apreciat pentru realizarile cele mai bune in
productie.
(4) Persoanele incadrate pe baza concursului pentru ocuparea functiei de
maistru sunt supuse unei perioade de incercare de 30 de zile. Daca, la
sfarsitul acestei perioade, persoana respectiva s-a dovedit corespunzatoare,
promovarea va fi definitiva de la data inceperii perioadei de incercare. In
cazul cand in perioada de incercare, persoana nu a dovedit ca poate face fata
sarcinilor ce ii revin, va fi trecuta in functia avuta anterior sau alta
echivalenta.
Art. 20
(1) Maistrii promovati in conditiile prevazute la art. 18 (1) lit. b) si
c), au obligatia sa absolve scoala de maistri - invatamant seral, in urmatorii
5 ani de la numirea lor in acesta functiei.
(2) Aceeasi obligatie o au si maistrii care pana la data intrarii in
vigoare a prezentei legi trebuiau sa absolve un curs special de maistri.
Persoanele promovate in functii de maistri, inainte de aceasta data si care au
absolvit un curs special de maistri, nu sunt supuse obligatiei prevazute in
alineatul precedent.
(3) Persoanele incadrate in functii de maistri, inainte de data intrarii in
vigoare a prezentei legi, vor putea ocupa in continuare functiile respective in
conditiile prevazute de art. 68 din Legea nr. 12/1971, privind incadrarea si
promovarea in munca a personalului din unitatile socialiste de stat.
Art. 21
(1) Pregatirea profesionala a maistrilor se realizeaza prin scoli de
maistri care functioneaza cu invatamant de zi si invatamant seral.
(2) Durata studiilor in scolile de maistri este de un an pana la un an si
jumatate la invatamantul de zi si de doi ani la invatamantul seral.
(3) La invatamantul de zi, jumatate din timpul de scolarizare va fi afectat
practicii in productie, timp in care elevii vor lucra efectiv la masinile si
instalatiile cele mai importante din sectoarele respective de activitate,
precum si ca ajutoare ale maistrilor.
(4) Nomenclatorul specialistilor care se pregatesc prin scoli de maistri si
durata studiilor la invatamantul de zi si seral se stabilesc prin decret al
Consiliului de Stat.
(5) Planul anual de scolarizare se aproba prin hotarare a Consiliului de
Ministri, la propunerea Ministerului Educatiei si Invatamantului, cu acordul
Comitetului de Stat al Planificarii, Ministerului Muncii si Ministerului
Finantelor si cu consultarea ministerelor si a celorlalte organe centrale si
locale care organizeaza scoli de maistri.
Art. 22
(1) Scolile de maistri se organizeaza pe langa intreprinderi si alte
organizatii socialiste, de catre ministere si celelalte organe centrale, precum
si comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului
Bucuresti, care raspund de pregatirea fortei de munca.
(2) Scolile de maistri functioneaza, de regula, in grupuri scolare,
impreuna cu licee de profil si scoli profesionale. In localitatile in care nu
sunt organizate astfel de unitati scolare, scolile de maistri pot functiona ca
unitati de sine statatoare.
(3) In scolile de maistri se organizeaza cursuri de pregatire pentru mai
multe specialitati. In functie de necesarul de maistri se pot organiza si clase
de elevi cu doua specialitati.
(4) Conducerea scolilor de maistri, asigurarea bazei tehnico-materiale,
organizarea si desfasurarea procesului instructiv-educativ, precum si controlul
si indrumarea acestuia se realizeaza in conditiile si de catre organele
prevazute de lege pentru unitatile scolare din invatamantul liceal.
(5) Scolile de maistri sunt subordonate Ministerului Educatiei si
Invatamantului, precum si ministerelor si celorlalte organe centrale si organe
locale, care le organizeaza si au obligatia de a asigura indrumarea de
specialitate, baza didactico-materiala si cadrele de specialitate necesare
desfasurarii procesului instructiv-educativ.
Art. 23
(1) Admiterea in scolile de maistri se face pe baza de concurs, care se
organizeaza si se desfasoara in conditiile stabilite de Ministerul Educatiei si
Invatamantului, cu consultarea celorlalte organe centrale si organe locale.
(2) Recrutarea candidatilor pentru admiterea in scolile de maistri se face
din randul muncitorilor absolventi ai liceelor sau ai scolilor profesionale, cu
vechime de cel putin 8 ani in productie, incadrati in ultima sau in penultima
categorie de incadrare, cu experienta indelungata in productie, avand
prioritate cei care au indeplinit functia de sef de echipa, care se bucura de
autoritate profesionala, politica si morala si sunt buni organizatori ai
productiei si ai muncii.
(3) Candidatii vor avea recomandarea colectivului de munca in care lucreaza,
inclusiv a maistrului, avizata de biroul consiliului oamenilor muncii al
intreprinderii din care provin. Pentru fiecare post de maistru necesar,
intreprinderile vor propune la examenul de admitere cel putin doi candidati.
(4) Maistrii promovati din randul muncitorilor si al tehnicienilor, care au
obligatia de a absolvi scoala de maistri potrivit prevederilor art. 20 (1), vor
fi admisi in scolile de maistri cu invatamantul seral, fara concurs, in cadrul
planului de scolarizare aprobat.
(5) Dupa admiterea in scolile de maistri - invatamant de zi - fiecare elev
va incheia cu intreprinderea un act aditional la contractul de munca prin care
se obliga sa lucreze in aceasta intreprindere ca maistru o perioada de minimum
5 ani, dupa absolvirea scolii.
Art. 24
(1) Prin procesul instructiv-educativ, scoala de maistri asigura elevilor
cunostintele de conducere si organizare stiintifica a productiei si a muncii,
precum si cunostintele privind cele mai moderne tehnici si tehnologii de lucru,
aparatura de masura si control, exploatarea, reglarea, intretinerea si
repararea masinilor, utilajelor si instalatiilor, protectia muncii, legislatia
economica si a muncii, specifice domeniului de activitate pentru care se
pregatesc.
(2) Ministerul Educatiei si Invatamantului raspunde de continutul
procesului instructiv-educativ si aproba planurile de invatamant, programele si
manualele scolare, cu consultarea ministerelor si a celorlalte organe centrale
si locale care organizeaza scolile de maistri. Programele si manualele scolare
se elaboreaza de ministere si celelalte organe centrale si locale care
organizeaza scoli de maistri, impreuna cu Ministerul Educatiei si
Invatamantului si se imbunatatesc periodic, pe baza noilor realizari ale
stiintei, tehnicii si pedagogiei contemporane.
Art. 25
(1) Incheierea studiilor scolii de maistri se face prin examen de
absolvire, care consta din sustinerea de catre elevi a proiectului sau lucrarii
de diploma; tema proiectului sau lucrarii se stabileste cu consultarea
intreprinderilor pentru care se pregatesc elevii.
(2) Persoanele care promoveaza examenul de absolvire a scolii de maistri
primesc diploma de absolvire a acestei scoli.
(3) Cei care nu promoveaza examenul de absolvire au dreptul sa-l repete o
singura data intr-una din sesiunile anului scolar urmator. Pana la promovarea
examenului de absolvire acestia raman incadrati in productie la locurile de
munca in care au activat inainte de a urma scoala de maistri sau intr-un alt
loc de munca similar.
Art. 26
(1) Pe timpul studiilor, elevii scolilor de maistri beneficiaza de sprijin
material si de studii. Formele de sprijin material si de studii se stabilesc
prin decret al Consiliului de Stat.
(2) Cheltuielile pentru acoperirea drepturilor prevazute la alin. (1) se
suporta de unitatile pentru care se pregatesc elevii, din fondurile prevazute
in plan pentru scolarizarea personalului.
(3) Elevii de la invatamantul de zi care sunt exmatriculati in cursul
scolarizarii, au obligatia de a restitui sumele reprezentand cheltuielile de
scolarizare, stabilite conform reglementarilor in vigoare. Se excepteaza de la
aceasta prevedere cei aminati medical.
(4) Obligatia de restituire a sumelor reprezentand cheltuielile de
scolarizare o au si elevii scolii de maistri - invatamant de zi - care sunt
respinsi la examenul de absolvire in termenul prevazut la art. 25 (3), precum
si absolventii care refuza incadrarea la intreprinderea pentru care s-au
pregatit sau parasesc locul de munca inainte de expirarea termenului prevazut
in actul aditional la contractul de munca.
Art. 27
In cazul in care scoala de maistri - invatamant seral - se afla in alta
localitate decat unitatea de productie din care provin elevii, acestia vor fi
detasati, pe durata scolarizarii, la alte unitati de acelasi profil, care au
sediul in localitatea in care functioneaza scoala. Pe durata detasarii, elevii
- maistri sunt retribuiti de unitatea la care sunt detasati, beneficiind de
drepturile stabilite potrivit art. 26 (1).
Art. 28
(1) In situatia in care, din lipsa de posturi, absolventii scolilor de
maistri nu pot fi incadrati in functia de maistru la unitatea care i-a
recomandat, aceasta este obligata sa le permita inscrierea la concursurile
pentru ocuparea posturilor de maistri organizate de alte unitati, iar in caz de
reusita, sa le acorde transferul in interesul serviciului, fara a mai fi
necesara aprobarea organului ierarhic superior al acesteia.
(2) Pana la realizarea transferului, absolventii scolilor de maistri vor fi
incadrati in productie pe locurile de munca in care au activat inainte de a
urma scoala de maistri sau in alte locuri de munca similare, in intreprinderea
cu care au incheiat actele aditionale la contractul de munca.
Art. 29
(1) Maistrii au datoria de a-si perfectiona pregatirea profesionala, prin
insusirea permanenta si sistematica a celor mai noi cunostinte din domeniul
conducerii si organizarii productiei si a muncii, precum si din domeniul de
specialitate in care lucreaza. Intreprinderile au obligatia sa asigure conditii
ca fiecare maistru sa urmeze periodic - cel putin o data la 5 ani - sau ori de
cate ori nevoile productiei o impun, o forma organizata de perfectionare.
(2) Perfectionarea pregatirii profesionale a maistrilor se organizeaza, de
regula, de catre intreprinderile in care acestia activeaza. Pentru unele
categorii de maistri, care vor fi stabilite de catre ministere, celelalte
organe centrale si locale prin planuri si programe anuale, perfectionarea se va
organiza de catre centralele industriale sau de centrele de perfectionare ale
acestor organe.
(3) Obiectivele, continutul si formele de perfectionare a pregatirii
profesionale a maistrilor se stabilesc de fiecare intreprindere sau centrala
industriala, potrivit reglementarilor in vigoare.
Art. 30
(1) Principalele forme de perfectionare a pregatirii maistrilor si de
verificare a nivelului de cunostinte profesionale si a capacitatii de a
indeplini in continuare functia de maistru sunt urmatoarele:
a) cursuri de perfectionare cu durata de pana la un an, organizate in
cadrul intreprinderii, in alte intreprinderi sau in centre de perfectionare, cu
scoaterea partiala de la locul de munca;
b) programe personale de perfectionare, cu verificarea periodica a
cunostintelor asimilate.
(2) Perfectionarea se poate face, dupa caz, si prin:
a) stagii de specializare in alte intreprinderi din tara;
b) stagii de specializare in strainatate, atunci cand acestea sunt
prevazute in cadrul contractelor sau acordurilor incheiate cu alte tari.
(3) Absolvirea formelor de perfectionare de la paragraful (1) se va face,
dupa caz, pe baza de probe teoretice si practice, lucrari si examene in
conditiile stabilite de lege, cu eliberarea unor adeverinte.
CAP. 6
Promovarea in functia de maistru principal
Art. 31
Maistrul care obtine rezultate deosebite in productie, are calitati
politico-profesionale verificate in practica, indeplineste conditiile de
pregatire prevazute la art. 18 si are o vechime de cel putin 5 ani in functia
de maistru sau in alte functii tehnice, are dreptul sa candideze la examen sau
concurs pentru promovarea in functia de maistru principal, in limita posturilor
disponibile.
Art. 32
(1) Maistrul principal este o functie imediat superioara celei de maistru
sub aspectul pregatirii profesionale si al retributiei si are toate
atributiile, raspunderile si drepturile stabilite prin prezenta lege pentru
functia de maistru.
(2) Maistrului principal i se va repartiza formatia de lucru cea mai
complexa sub raportul organizatoric si tehnologic.
(3) In cazul in care productia nu este organizata pe ateliere iar sectia
are cel putin opt formatii de lucru pe un schimb, maistrul principal poate
primi sarcina sa coordoneze un numar de cel putin patru formatii conduse
efectiv de cate un maistru. De asemenea, in cazul in care unele unitati
lucreaza in schimburi, dar nu au constituite sectii sau ateliere pe fiecare
schimb, maistrul principal, poate primi sarcina sa coordoneze activitatea mai
multor schimburi.
Art. 33
Promovarea in functia de sef de atelier si in alte functii de conducere a
productiei, specifice unor ramuri, se face cu precadere din randul maistrilor
principali, cu respectarea conditiilor de pregatire si vechime minima in specialitate,
prevazute de lege.
CAP. 7
Normative de maistri si maistri principali
Art. 34
(1) Numarul de maistri si maistri principali pe fiecare unitate se
stabileste pe baza de normative de constituire a formatiilor de lucru conduse
de un maistru de schimb.
(2) Normativele de constituire a formatiilor de lucru vor stabili numarul
minim de muncitori, precum si unu sau doi parametri care caracterizeaza zona de
activitate sau capacitate de productie a instalatiilor, agregatelor sau
utilajelor deservite de formatie, in mod diferentiat dupa gradul de inzestrare
tehnica a locului de munca, suprafata sau palierele deservite si de alti
factori specifici unor tehnologii sau ramuri de productie.
(3) Limitele privind numarul minim de muncitori care constituie formatia de
lucru condusa de un maistru de schimb, pe ramuri de activitate productiva, se
stabilesc prin decret al Consiliului de Stat.
Art. 35
(1) Normativele unificate pe ramuri, subramuri si grupuri de unitati cu
profil similar, vor fi elaborate cu respectarea limitelor prevazute la art.
34(3) si aprobate de ministere, celelalte organe centrale si locale, cu avizul
Ministerului Muncii si acordul Consiliului Central al Uniunii Generale a
Sindicatelor din Romania. La aplicarea acestor normative conducerea unitatii va
preciza numarul de muncitori in formatie, astfel incat sa se asigure un grad
rational de ocupare a timpului de lucru al maistrului si capacitatea de
cuprindere si de realizare a sarcinilor de productie.
(2) Numarul de maistri principali poate fi de cel mult unu din trei posturi
de maistri, prevazute in statul de functii.
(3) In cadrul masurilor de rationalizare a personalului, conducerile de
unitati sunt obligate sa asigure cu prioritate numarul de posturi de maistri
necesar productiei, potrivit cu prevederile normelor de structura in vigoare.
(4) Inginerii si subinginerii in perioada de stagiu de productie pot fi
utilizati ca ajutoare ale maistrului sau pot sa primeasca sarcina de a conduce
o formatie de lucru, exercitand atributiile si raspunderile functiei de
maistru.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 36
Ministerele, celelalte organe centrale si comitetele executive ale
consiliilor populare judetene si ale municipiului Bucuresti, precum si consiliile
oamenilor muncii din centrale si intreprinderi au obligatia sa ia masurile
necesare pentru cresterea permanenta a rolului maistrului in organizarea si
conducerea nemijlocita a productiei si a contributiei acestuia la indeplinirea
sarcinilor de plan ale fiecarei unitati economice.
Art. 37
Prevederile prezentei legi se aplica si in unitatile economice subordonate
Ministerului Apararii Nationale si Ministerului de Interne, precum si in
unitatile cooperatiste si obstesti.
Art. 38
Prezenta lege intra in vigoare la 30 de zile de la publicare.
Pe data intrarii in vigoare, se abroga Hotararea Consiliului de Ministri
nr. 1061/1959 privind ridicarea rolului maistrilor in productie, Regulamentul
tip privind atributiile maistrilor aprobat prin Hotararea Consiliului de
Ministri si a Consiliului Central al Sindicatelor nr. 876 din 1 iulie 1960,
dispozitiile referitoare la scolile de maistri din Legea nr. 11/1968 privind
invatamantul in Republica Socialista Romania si din Hotararea Consiliului de Ministri
nr. 125/1963 privind drepturile elevilor scolilor de maistri cursuri serale,
precum si orice dispozitii contrare prezentei legi.