LEGE
Nr. 585 din 15 decembrie 2004
pentru aderarea la Conventia internationala din 2001 privind controlul
sistemelor antivegetative daunatoare utilizate la nave, adoptata la Conferinta
Organizatiei Maritime Internationale la Londra la 5 octombrie 2001
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1257 din 27 decembrie 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Romania adera la Conventia internationala din 2001 privind controlul
sistemelor antivegetative daunatoare utilizate la nave, adoptata la Conferinta
Organizatiei Maritime Internationale la Londra la 5 octombrie 2001.
Art. 2
In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi,
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului va elabora normele
metodologice de punere in aplicare a conventiei internationale prevazute la
art. 1.
Art. 3
Prezenta lege intra in vigoare la 180 de zile de la data publicarii ei in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU
CONVENTIA INTERNATIONALA
din 2001 privind controlul sistemelor antivegetative daunatoare utilizate la
nave*)
*) Traducere.
Notand ca studiile si cercetarile stiintifice efectuate de catre guverne si
organizatiile internationale competente au aratat ca anumite sisteme
antivegetative utilizate la nave prezinta un pericol considerabil de toxicitate
si alte efecte cronice din punct de vedere ecologic si economic asupra
organismelor marine importante si ca sanatatea umana poate fi pusa in pericol
ca urmare a consumului de alimente de origine marina afectate,
notand in special preocuparile serioase cu privire la sistemele
antivegetative care utilizeaza compusi organostanici ce actioneaza ca biocide
si fiind convinse ca introducerea acestor compusi organostanici in mediul marin
trebuie sa fie eliminata in mod treptat,
amintind ca la cap. 17 din Agenda 21, adoptata de Conferinta Natiunilor
Unite din 1992 cu privire la mediu si dezvoltare, statele sunt solicitate sa ia
masuri pentru reducerea poluarii determinate de compusii organostanici
utilizati in sistemele antivegetative,
amintind, de asemenea, ca in Rezolutia A.895(21) adoptata de Adunarea
Organizatiei Maritime Internationale la 25 noiembrie 1999 Comitetul pentru
protectia mediului marin (MEPC) al Organizatiei este rugat insistent sa
actioneze in sensul elaborarii rapide a unui instrument juridic mondial
obligatoriu pentru a face fata in caz de urgenta tuturor efectelor daunatoare
ale sistemelor antivegetative,
constiente de conceptul precautiei care a fost stabilit in principiul 15 al
Declaratiei de la Rio cu privire la mediu si dezvoltare si care a fost
mentionat in Rezolutia MEPC.67(37), adoptata de MEPC la 15 septembrie 1995,
recunoscand importanta protectiei mediului marin si a sanatatii oamenilor
impotriva efectelor nefavorabile ale sistemelor antivegetative,
recunoscand, de asemenea, ca utilizarea sistemelor antivegetative pentru
prevenirea acumularii de organisme pe suprafata navelor este de o importanta
majora pentru asigurarea eficientei comertului, transporturilor maritime si
pentru impiedicarea raspandirii organismelor acvatice daunatoare si a agentilor
patogeni,
recunoscand in plus ca sunt necesare dezvoltarea in continuare a sistemelor
antivegetative care sunt eficiente si nu prezinta pericol pentru mediu si
promovarea inlocuirii sistemelor daunatoare cu sisteme cat mai putin daunatoare
sau, de preferinta, nedaunatoare,
partile la prezenta conventie au convenit dupa cum urmeaza:
Art. 1
Obligatii generale
(1) Fiecare parte la prezenta conventie se angajeaza sa puna pe deplin si
complet in aplicare prevederile prezentei conventii pentru a reduce sau a
elimina efectele nefavorabile asupra mediului marin si asupra sanatatii umane
datorate sistemelor antivegetative.
(2) Anexele fac parte integranta din prezenta conventie. Daca nu s-a
prevazut in mod expres altfel, o referire la prezenta conventie constituie in
acelasi timp o referire la anexele sale.
(3) Nici o prevedere a prezentei conventii nu trebuie sa fie interpretata
in sensul impiedicarii unui stat de a lua, individual sau in comun, masuri mai
stricte cu privire la reducerea ori eliminarea efectelor nefavorabile ale
sistemelor antivegetative asupra mediului, in conformitate cu legislatia
internationala.
(4) Partile trebuie sa depuna eforturi pentru cooperarea in scopul
implementarii, respectarii si aplicarii efective a prezentei conventii.
(5) Partile se angajeaza sa promoveze dezvoltarea continua a sistemelor
antivegetative care sunt eficiente si nu prezinta pericol pentru mediu.
Art. 2
Definitii
In sensul prezentei conventii, daca nu s-a prevazut in mod expres altfel:
(1) Administratie inseamna guvernul statului sub a carui autoritate este
exploatata nava. In ceea ce priveste o nava autorizata sa arboreze pavilionul
unui stat, Administratia este guvernul acelui stat. Referitor la platformele
fixe sau plutitoare angajate in explorarea si exploatarea fundului marii si a
subsolului acesteia, adiacent coastei asupra careia statul riveran isi exercita
drepturile de suveranitate in scopul explorarii si exploatarii resurselor lor
naturale, Administratia este guvernul statului riveran respectiv.
(2) Sistem antivegetativ inseamna un strat de protectie, o vopsea, un
tratament al suprafetei, o suprafata sau un dispozitiv utilizat la o nava
pentru a controla sau a preveni fixarea organismelor nedorite.
(3) Comitet inseamna Comitetul pentru protectia mediului marin al
Organizatiei.
(4) Tonaj brut inseamna tonajul brut calculat in conformitate cu regulile
de masurare a tonajului din anexa I la Conventia internationala din 1969 asupra
masurarii tonajului navelor sau din orice conventie care ii succeda.
(5) Voiaj international inseamna un voiaj efectuat de o nava autorizata sa
arboreze pavilionul unui stat, avand destinatia sau provenind dintr-un port,
santier naval sau terminal din larg, aflat sub jurisdictia altui stat.
(6) Lungime inseamna lungimea, asa cum s-a definit in Conventia
internationala din 1966 asupra liniilor de incarcare, astfel cum a fost
modificata prin Protocolul din 1988 referitor la aceasta, sau in orice conventie
care ii succeda.
(7) Organizatie inseamna Organizatia Maritima Internationala.
(8) Secretar general inseamna secretarul general al Organizatiei.
(9) Nava inseamna o nava de orice tip care opereaza in mediul marin si
include ambarcatiuni pe aripi portante, ambarcatiuni pe perna de aer,
submersibile, constructii plutitoare, platforme fixe sau plutitoare, unitati
plutitoare de stocare (FSU) si unitati plutitoare de stocare si descarcare a
productiei (FPSO).
(10) Grup tehnic este un organ format din reprezentanti ai partilor, ai
membrilor Organizatiei, ai Organizatiei Natiunilor Unite si ai institutiilor
sale specializate, ai organizatiilor interguvernamentale care au incheiat
acorduri cu Organizatia si ai organizatiilor neguvernamentale cu statut
consultativ in cadrul Organizatiei, care trebuie, de preferinta, sa includa
reprezentanti ai institutiilor si laboratoarelor angajate in analize ale
sistemelor antivegetative. Acesti reprezentanti trebuie sa aiba experienta in
domeniul transformarilor din mediul ambiant si al efectelor asupra mediului
ambiant, al efectelor toxice, al biologiei marine, al sanatatii umane, al
analizei economice, al managementului riscului, al transporturilor maritime
internationale, al tehnologiei straturilor de protectie ale sistemelor
antivegetative sau in alte domenii specializate necesare pentru examinarea
obiectiva a avantajelor tehnice ale unei propuneri detaliate.
Art. 3
Domeniul de aplicare
(1) In afara cazului in care in prezenta conventie se specifica altfel,
aceasta se aplica:
a) navelor autorizate sa arboreze pavilionul unei parti;
b) navelor care nu sunt autorizate sa arboreze pavilionul unei parti, dar
care opereaza sub autoritatea unei parti; si
c) navelor care intra intr-un port, santier naval sau terminal din larg al
unei parti, dar care nu intra sub incidenta lit. a) sau b).
(2) Prezenta conventie nu se aplica navelor de razboi, navelor auxiliare
sau altor nave care apartin unei parti sau sunt exploatate de aceasta si care,
la momentul respectiv, sunt utilizate doar pentru serviciul guvernamental
necomercial. Totusi, fiecare parte trebuie sa se asigure, prin adoptarea unor
masuri corespunzatoare, care sa nu prejudicieze operarea sau capacitatile
operationale de functionare ale acestor nave, detinute ori operate de ea, ca
aceste nave actioneaza, in masura in care este rezonabil in practica, intr-un
mod compatibil cu prezenta conventie.
(3) In ceea ce priveste navele statelor care nu sunt parti la prezenta
conventie, partile trebuie sa aplice cerintele acesteia in masura in care este
necesar pentru a se asigura ca aceste nave nu beneficiaza de un tratament mai
favorabil.
Art. 4
Masuri de control asupra sistemelor antivegetative
(1) In conformitate cu cerintele specificate in anexa nr. 1, fiecare parte
trebuie sa interzica si/sau sa limiteze:
a) aplicarea, reaplicarea, instalarea sau utilizarea sistemelor
antivegetative daunatoare la navele mentionate la art. 3 alin. (1) lit. a) sau
b); si
b) aplicarea, reaplicarea, instalarea sau utilizarea acestor sisteme la
navele mentionate la art. 3 alin. (1) lit. c), atunci cand se afla intr-un
port, santier naval sau terminal din larg al unei parti,
si trebuie sa ia masurile eficiente pentru a se asigura ca aceste nave
corespund acestor cerinte.
(2) Navele care au un sistem antivegetativ ce este supus unui control
rezultat in baza unui amendament la anexa nr. 1 ca urmare a intrarii in vigoare
a prezentei conventii pot sa isi pastreze acest sistem pana la data prevazuta
pentru inlocuirea acestui sistem, dar in nici un caz aceasta perioada nu
trebuie sa depaseasca 60 de luni de la aplicarea sistemului antivegetativ, in
afara de cazul in care Comitetul decide ca exista circumstante exceptionale
care justifica aplicarea mai devreme a masurii de control.
Art. 5
Masuri de control asupra deseurilor rezultate din aplicarea sau
indepartarea unui sistem antivegetativ prevazut in anexa nr. 1
Avand in vedere regulile, standardele si cerintele internationale, partile
prezentei conventii trebuie sa ia masurile necesare pe teritoriul sau pentru a
solicita ca deseurile rezultate din aplicarea sau indepartarea unui sistem
antivegetativ prevazut in anexa nr. 1 sa fie colectate, manipulate,
transportate, tratate si eliminate in siguranta, astfel incat sa nu prezinte un
risc pentru sanatatea populatiei si a mediului inconjurator.
Art. 6
Proceduri pentru propunere de amendamente privind masurile de control
asupra sistemelor antivegetative
(1) Orice parte poate propune un amendament la anexa nr. 1 in conformitate
cu acest articol.
(2) O propunere initiala trebuie sa contina informatiile cerute in anexa
nr. 2 si trebuie sa fie transmisa Organizatiei. Daca Organizatia primeste o
propunere, ea o va aduce in atentia partilor, a membrilor Organizatiei, a
Organizatiei Natiunilor Unite si institutiilor sale specializate, a
organizatiilor interguvernamentale care au incheiat acorduri cu Organizatia si
a organizatiilor neguvernamentale cu statut consultativ in cadrul Organizatiei
si o va pune la dispozitia lor.
(3) Comitetul trebuie sa decida daca respectivul sistem antivegetativ
justifica o examinare mai aprofundata in baza propunerii initiale. Daca
Comitetul decide ca se justifica o examinare mai ampla, el va cere partii care
a prezentat propunerea sa ii transmita o propunere mai detaliata cuprinzand
informatiile prevazute in anexa nr. 3, cu exceptia cazului in care propunerea
initiala include, de asemenea, toate informatiile prevazute in anexa nr. 3. In
cazul in care Comitetul este de parere ca exista o amenintare de distrugere
serioasa sau ireversibila, lipsa de certitudine stiintifica nu trebuie sa fie
invocata ca motiv pentru impiedicarea deciziei de evaluare a propunerii.
Comitetul trebuie sa stabileasca un grup tehnic in conformitate cu art. 7.
(4) Grupul tehnic trebuie sa examineze propunerea detaliata, impreuna cu
toate datele suplimentare transmise de toate partile interesate, si trebuie sa
evalueze si sa raporteze Comitetului daca propunerea a demonstrat existenta
unui risc exagerat al efectelor nefavorabile asupra organismelor nevizate sau
asupra sanatatii umane, astfel incat amendamentul la anexa nr. 1 sa fie
justificat. In acest scop:
a) Examinarea efectuata de grupul tehnic trebuie sa includa:
(i) o evaluare a legaturii dintre respectivul sistem antivegetativ si
efectele negative fie asupra mediului, fie asupra sanatatii populatiei, care
include consumul de alimente de origine marina afectate, dar fara a se limita
la acesta, sau o evaluare prin studii verificate care se bazeaza pe datele
descrise in anexa nr. 3 si pe orice alte date pertinente puse in evidenta;
(ii) o evaluare a reducerii pericolului posibil ca urmare a masurilor de
control propuse si a tuturor celorlalte masuri de control care pot fi luate in
considerare de grupul tehnic;
(iii) analiza informatiilor disponibile cu privire la posibilitatea
realizarii pe plan tehnic a masurilor de control si a raportului cost-eficienta
din propunere;
(iv) analiza informatiilor disponibile cu privire la alte efecte rezultate
din introducerea acestor masuri de control, referitoare la:
- mediul inconjurator (care include costul inactiunii si efectul asupra
calitatii aerului, dar fara a se limita la acestea);
- problemele de sanatate si securitate pentru santierele navale (si anume:
efectele asupra muncitorilor din santiere);
- costul pentru transporturile maritime internationale si alte sectoare
relevante; si
(v) analiza disponibilitatii altor tehnici corespunzatoare, inclusiv
analiza eventualelor riscuri asociate acestor tehnici.
b) Raportul grupului tehnic trebuie sa fie intocmit in forma scrisa si sa
tina seama de fiecare dintre evaluarile si analizele mentionate la lit. a), cu
exceptia faptului ca grupul tehnic poate decide sa nu efectueze evaluarile si
analizele mentionate la lit. a) (ii) - (v) daca, dupa evaluarea mentionata la
lit. a) (i), se stabileste ca propunerea nu justifica analizarea in continuare.
c) Raportul grupului tehnic trebuie sa includa, printre altele, o
recomandare care sa indice daca controalele internationale prevazute in
conformitate cu prevederile prezentei conventii sunt justificate in ceea ce
priveste respectivul sistem antivegetativ, daca masurile de control specifice
sugerate in propunerea detaliata corespund sau daca exista alte masuri de
control care sunt considerate a fi mult mai convenabile.
(5) Raportul grupului tehnic trebuie sa fie difuzat tuturor partilor,
membrilor Organizatiei, Organizatiei Natiunilor Unite si institutiilor sale
specializate, organizatiilor interguvernamentale care au incheiat acorduri cu
Organizatia si organizatiilor neguvernamentale cu statut consultativ in cadrul
Organizatiei, inainte de analizarea sa de catre Comitet. Comitetul trebuie sa
decida daca aproba o propunere de amendare a anexei nr. 1 sau o modificare a
acesteia, dupa caz, tinandu-se seama de raportul grupului tehnic. Daca raportul
indica un risc de deteriorare grava sau ireversibila, lipsa certitudinii
stiintifice nu trebuie sa fie invocata in scopul impiedicarii luarii unei
decizii de a include un sistem antivegetativ in anexa nr. 1. Amendamentele
propuse la anexa nr. 1, daca sunt aprobate de catre Comitet, trebuie sa fie
difuzate in conformitate cu art. 16 alin. (2) lit. a). O decizie de a nu aproba
propunerea nu trebuie sa excluda prezentarea ulterioara a unei noi propuneri cu
privire la un anumit sistem antivegetativ, daca sunt aduse noi informatii.
(6) Doar partile pot participa la luarea de catre Comitet a deciziilor
prezentate in alin. (3) si (5).
Art. 7
Grupurile tehnice
(1) Comitetul trebuie sa stabileasca un grup tehnic in conformitate cu art.
6, in cazul in care primeste o propunere detaliata. In cazurile in care mai
multe propuneri sunt primite concomitent sau secvential, Comitetul poate
constitui unul ori mai multe grupuri tehnice, daca este nevoie.
(2) Toate partile pot participa la dezbaterile unui grup tehnic si trebuie
sa faca apel la competenta tehnica corespunzatoare de care dispun ele.
(3) Comitetul trebuie sa decida asupra mandatului, organizarii si
functionarii grupurilor tehnice. Mandatul grupurilor tehnice trebuie sa asigure
caracterul confidential al oricarei informatii care poate fi comunicata.
Grupurile tehnice se pot intruni, daca se considera necesar, dar trebuie sa se
straduiasca sa isi desfasoare activitatea prin corespondenta scrisa sau
electronica ori prin alte mijloace corespunzatoare.
(4) Numai reprezentantii partilor pot participa la formularea oricarei
recomandari transmise Comitetului conform art. 6. Grupul tehnic trebuie sa se
straduiasca sa realizeze unanimitatea reprezentantilor partilor. Daca acest
lucru este imposibil, grupul tehnic trebuie sa comunice orice opinii ale
minoritatii acestor reprezentanti.
Art. 8
Cercetarea tehnico-stiintifica si supravegherea
(1) Partile trebuie sa ia masurile corespunzatoare pentru promovarea si
facilitarea cercetarii stiintifice asupra efectelor sistemelor antivegetative,
precum si supravegherea acestor efecte. In mod special, aceasta cercetare
trebuie sa includa observarea, masurarea, prelevarea de probe, evaluarea si
analiza efectelor sistemelor antivegetative.
(2) Pentru promovarea obiectivelor prezentei conventii, fiecare parte
trebuie sa faciliteze accesul celorlalte parti solicitante la informatiile
corespunzatoare privind:
a) activitatile tehnico-stiintifice efectuate in conformitate cu prezenta
conventie;
b) programele stiintifice si tehnologice referitoare la mediul marin si
obiectivele lor; si
c) efectele observate in timpul programelor de supraveghere si evaluare
privind sistemele antivegetative.
Art. 9
Comunicarea si schimbul de informatii
(1) Fiecare parte se angajeaza sa comunice Organizatiei:
a) o lista a inspectorilor numiti sau a organizatiilor recunoscute, care
sunt autorizate sa actioneze in numele acelei parti la administrarea
problemelor referitoare la controlul sistemelor antivegetative, in conformitate
cu prevederile prezentei conventii, in scopul difuzarii acesteia catre parti in
vederea informarii inspectorilor lor. Prin urmare, Administratia trebuie sa
notifice Organizatiei responsabilitatile specifice atribuite inspectorilor
numiti sau organizatiilor recunoscute si conditiile de delegare a autoritatii;
b) anual, informatiile privind toate sistemele antivegetative aprobate,
limitate sau interzise in virtutea legislatiei sale interne.
(2) Organizatia trebuie sa puna la dispozitie, prin orice mijloace
corespunzatoare, informatiile care i-au fost comunicate conform alin. (1).
(3) Pentru acele sisteme antivegetative care sunt aprobate, inregistrate
sau autorizate de catre o parte, acea parte trebuie fie sa furnizeze ori sa
solicite producatorilor acestor sisteme antivegetative, fie sa furnizeze acelor
parti care au solicitat informatiile relevante pe baza carora s-a luat
hotararea, inclusiv informatiile mentionate in anexa nr. 3, sau alte informatii
care permit efectuarea unei evaluari corespunzatoare a sistemului
antivegetativ. Nu trebuie sa fie furnizata nici o informatie care este
protejata de lege.
Art. 10
Inspectarea si certificarea
O parte trebuie sa se asigure ca navele autorizate sa arboreze pavilionul
ei sau exploatate sub autoritatea sa sunt inspectate si certificate in
conformitate cu dispozitiile anexei nr. 4.
Art. 11
Inspectarea navelor si identificarea contraventiilor
(1) O nava careia i se aplica prezenta conventie poate ca in orice port,
santier naval sau terminal din larg al unei parti sa fie inspectata de
inspectori autorizati de acea parte in scopul determinarii conformitatii navei
cu prezenta conventie. Daca nu exista motive intemeiate pentru a considera ca o
nava contravine prezentei conventii, toate inspectiile de acest tip trebuie sa
se limiteze la:
a) verificarea existentei la bordul navei a unui certificat international
pentru sistemul antivegetativ valabil sau a unei declaratii valabile privind
sistemul antivegetativ, daca se cere; si/sau
b) un esantion reprezentativ al sistemului antivegetativ al navei care nu
afecteaza integritatea, structura sau functionarea acestui sistem, tinandu-se
seama de instructiunile elaborate de Organizatie*). Totusi, timpul necesar
pentru prelucrarea rezultatelor acestei probe nu trebuie sa impiedice miscarea
si plecarea navei.
(2) Daca exista motive intemeiate pentru a considera ca nava contravine
prezentei conventii, se poate efectua o inspectie amanuntita tinandu-se seama
de instructiunile elaborate de Organizatie*).
(3) Daca se constata ca nava contravine prezentei conventii, partea care efectueaza
inspectia poate lua masuri de avertizare, retinere, indepartare sau excludere a
navei din porturile sale. O parte care ia astfel de masuri impotriva unei nave
pe motiv ca aceasta nu corespunde prezentei conventii trebuie sa informeze
imediat Administratia navei respective.
(4) Partile trebuie sa coopereze in ceea ce priveste identificarea
contraventiilor si punerea in aplicare a prezentei conventii. De asemenea, o
parte poate inspecta o nava care face escala in portul, santierul naval sau
terminalul din larg aflat sub jurisdictia sa, daca o alta parte ii solicita
efectuarea unei anchete si ii furnizeaza dovezi suficiente ca nava opereaza sau
a operat contrar prezentei conventii. Raportul acestei anchete va fi transmis
partii solicitante si autoritatii competente a Administratiei navei respective,
astfel incat masurile corespunzatoare sa poata fi luate conform prezentei
conventii.
------------
*) Instructiunile urmeaza sa fie elaborate.
Art. 12
Contraventii
(1) Orice incalcare a prevederilor prezentei conventii este interzisa si
sanctionata prin legislatia Administratiei navei respective, indiferent de
locul in care s-a produs contraventia. Daca Administratia este informata despre
o astfel de contraventie, ea trebuie sa efectueze o ancheta si poate cere
partii care a semnalat contraventia sa furnizeze dovezi suplimentare asupra
contraventiei presupuse. Daca Administratia se convinge ca exista dovezi
suficiente pentru a-i permite sa declanseze proceduri in legatura cu
contraventia presupusa, ea va declansa aceste proceduri cat mai curand posibil,
in conformitate cu legislatia sa. Administratia trebuie sa informeze imediat
partea care a semnalat contraventia presupusa, precum si Organizatia asupra
masurilor luate. Daca Administratia nu a luat nici o masura in decurs de un an
dupa primirea informatiilor, ea trebuie sa informeze partea care a semnalat
contraventia presupusa.
(2) Orice incalcare a prevederilor prezentei conventii, comisa in limitele
jurisdictiei unei parti la conventie, este interzisa si, in consecinta,
sanctiunile trebuie sa fie stabilite in conformitate cu legislatia acelei
parti. Ori de cate ori se produce o astfel de contraventie, acea parte trebuie:
a) sa declanseze procedurile in conformitate cu legislatia sa; sau
b) sa furnizeze Administratiei navei respective informatiile si dovezile pe
care le poseda in legatura cu producerea acestei contraventii.
(3) Sanctiunile prevazute de legislatia partii ca urmare a prezentului
articol trebuie sa fie de o severitate care sa descurajeze incalcarea prezentei
conventii, indiferent de locul unde a avut loc contraventia.
Art. 13
Intarzierea sau retinerea nedreapta a navelor
(1) Toate eforturile posibile trebuie sa fie depuse pentru ca masurile
luate in conformitate cu prevederile art. 11 sau 12 din prezenta conventie sa
nu produca retinerea sau intarzierea nejustificata a navei.
(2) Daca o nava este retinuta sau intarziata nejustificat in conformitate
cu prevederile art. 11 sau 12 din prezenta conventie, atunci ea este
indreptatita la compensatie pentru orice pierdere sau dauna suferita.
Art. 14
Rezolvarea litigiilor
Partile trebuie sa isi rezolve orice litigiu survenit intre ele cu privire
la interpretarea sau aplicarea prezentei conventii prin negociere, investigare,
mediere, conciliere, arbitraj, reglementare judecatoreasca, recurgere la
organisme sau acorduri regionale ori prin alte mijloace pasnice alese de ele.
Art. 15
Relatia cu dreptul international asupra marii
Nici o prevedere din prezenta conventie nu trebuie sa prejudicieze
drepturile si obligatiile vreunui stat in virtutea legislatiei uzuale
internationale, asa cum se arata in Conventia Natiunilor Unite privind dreptul
marii.
Art. 16
Amendamente
(1) Prezenta conventie poate fi amendata prin oricare dintre procedurile
specificate in paragrafele de mai jos.
(2) Amendamente dupa examinarea in cadrul Organizatiei:
a) Orice parte poate propune amendamente la prezenta conventie.
Amendamentul propus trebuie sa fie transmis secretarului general care trebuie
sa il difuzeze apoi partilor si membrilor Organizatiei cu cel putin 6 luni
inaintea examinarii sale. In cazul unei propuneri de amendare a anexei nr. 1,
aceasta trebuie sa urmeze procedurile cuprinse in art. 6 inainte de examinarea
sa conform acestui articol.
b) Un amendament propus si difuzat ca mai sus trebuie sa fie transmis
Comitetului pentru examinare. Partile, fie ca sunt sau nu sunt membre ale
Organizatiei, trebuie sa fie autorizate sa participe la dezbaterile Comitetului
in vederea examinarii si adoptarii amendamentului.
c) Amendamentele trebuie sa fie adoptate cu o majoritate de doua treimi din
numarul partilor prezente si votante in Comitet, cu conditia ca cel putin o
treime din acesta sa fie prezenta in momentul votarii.
d) Amendamentele adoptate conform lit. c) trebuie sa fie comunicate
partilor de catre secretarul general, in vederea acceptarii.
e) Un amendament se considera ca a fost acceptat in urmatoarele situatii:
(i) un amendament la un articol din prezenta conventie se considera ca a
fost acceptat la data la care doua treimi din numarul partilor au notificat
secretarului general acceptul lor cu privire la acesta;
(ii) un amendament la o anexa se considera ca a fost acceptat la sfarsitul
a 12 luni dupa data adoptarii sau la alta data, astfel cum s-a stabilit de
catre Comitet. Totusi, daca la acea data mai mult de o treime din numarul
partilor notifica secretarului general ca ele au o obiectie la amendament,
acesta se considera a nu fi fost acceptat.
f) Un amendament trebuie sa intre in vigoare in urmatoarele conditii:
(i) un amendament la un articol din prezenta conventie trebuie sa intre in
vigoare, pentru acele parti care au declarat ca l-au acceptat, la 6 luni de la
data la care se considera a fi fost acceptat in conformitate cu lit. e) (i);
(ii) un amendament la anexa nr. 1 trebuie sa intre in vigoare, pentru toate
partile, la 6 luni dupa data la care se considera a fi fost acceptat, cu
exceptia oricarei parti care:
1. a notificat obiectia sa la amendament in conformitate cu lit. e) (ii) si
care nu si-a retras aceasta obiectie;
2. a notificat secretarului general, inainte de intrarea in vigoare a
acestui amendament, ca amendamentul trebuie sa intre in vigoare pentru ea numai
dupa o notificare ulterioara a acceptarii sale; sau
3. a facut o declaratie in momentul depunerii instrumentului sau de
ratificare, acceptare, aprobare sau de aderare la prezenta conventie ca
amendamentele la anexa nr. 1 trebuie sa intre in vigoare pentru ea doar dupa
notificarea secretarului general asupra acceptarii sale cu privire la aceste
amendamente;
(iii) un amendament la o anexa, alta decat anexa nr. 1, trebuie sa intre in
vigoare, pentru toate partile, la 6 luni dupa data la care se considera a fi
fost acceptat, cu exceptia acelor parti care au notificat obiectia lor la
amendament in conformitate cu lit. e) (ii) si care nu si-au retras aceasta
obiectie.
g) (i) O parte care a notificat o obiectie conform lit. f) (ii) sau (iii)
poate notifica ulterior secretarului general ca accepta amendamentul. Acest
amendament va intra in vigoare pentru aceasta parte la 6 luni dupa data
notificarii acceptarii sale sau data la care amendamentul intra in vigoare,
oricare dintre acestea este mai tarzie.
(ii) Daca o parte care a facut o notificare sau o declaratie mentionata la
lit. f) (ii) 2, respectiv 3, notifica secretarului general acceptarea sa cu
privire la un amendament, acest amendament trebuie sa intre in vigoare pentru
aceasta parte la 6 luni dupa data notificarii acceptarii sale sau data la care
amendamentul intra in vigoare, oricare dintre acestea este mai tarzie.
(3) Amendament printr-o conferinta:
a) La cererea unei parti, sustinuta de cel putin o treime din numarul
partilor, Organizatia trebuie sa convoace o conferinta a partilor pentru a
examina amendamentele la prezenta conventie.
b) Un amendament adoptat de aceasta conferinta cu o majoritate de doua
treimi din numarul partilor prezente si votante trebuie sa fie comunicat de
catre secretarul general tuturor partilor in vederea acceptarii.
c) Daca conferinta nu hotaraste altfel, amendamentul trebuie sa se
considere ca a fost acceptat si trebuie sa intre in vigoare conform
procedurilor stabilite la alin. (2) lit. e) si, respectiv, lit. f) din acest
articol.
(4) Orice parte care nu a acceptat un amendament la o anexa trebuie sa fie
considerata ca nefiind parte numai din punctul de vedere al aplicarii acestui
amendament.
(5) O adaugare a unei noi anexe trebuie sa fie propusa si adoptata si
trebuie sa intre in vigoare in conformitate cu procedura aplicabila unui
amendament la un articol din prezenta conventie.
(6) Orice notificare sau declaratie in conformitate cu acest articol
trebuie sa fie facuta in scris catre secretarul general.
(7) Secretarul general trebuie sa informeze partile si membrii Organizatiei
cu privire la:
a) orice amendament care intra in vigoare si data intrarii sale in vigoare,
in general si pentru fiecare parte; si
b) orice notificare sau declaratie facuta in virtutea acestui articol.
Art. 17
Semnarea, ratificarea, acceptarea, aprobarea si aderarea
(1) Prezenta conventie trebuie sa fie deschisa pentru semnare de catre
orice stat, la sediul Organizatiei, incepand cu 1 februarie 2002 si pana la 31
decembrie 2002, si trebuie sa ramana apoi deschisa pentru aderare oricarei
parti.
(2) Statele pot deveni parti la prezenta conventie prin:
a) semnare fara rezerva in ceea ce priveste ratificarea, acceptarea sau
aprobarea; sau
b) semnare sub rezerva ratificarii, acceptarii sau aprobarii, urmata de
ratificare, acceptare sau aprobare; sau
c) aderare.
(3) Ratificarea, acceptarea, aprobarea sau aderarea trebuie sa fie
efectuata prin depunerea unui instrument in acest scop la secretarul general.
(4) Daca un stat poseda doua sau mai multe unitati teritoriale in care sunt
aplicabile diferite sisteme legislative in legatura cu problemele vizate de
prezenta conventie, acel stat poate, in momentul semnarii, ratificarii,
acceptarii, aprobarii sau aderarii, sa declare ca prezenta conventie trebuie sa
se aplice tuturor unitatilor sale teritoriale sau numai uneia ori mai multora
dintre acestea si poate modifica aceasta declaratie prin prezentarea oricand a
unei alte declaratii.
(5) Orice declaratie de acest fel trebuie sa fie notificata secretarului
general si trebuie sa precizeze in mod expres unitatile teritoriale in care se
aplica prezenta conventie.
Art. 18
Intrarea in vigoare
(1) Prezenta conventie va intra in vigoare la 12 luni dupa data la care cel
putin 25 de state, ale caror flote comerciale reprezinta in total cel putin 25%
din tonajul brut al flotei comerciale mondiale, fie au semnat conventia fara
rezerve in ceea ce priveste ratificarea, acceptarea sau aprobarea, fie au depus
instrumentul cerut de ratificare, acceptare, aprobare sau aderare, in
conformitate cu art. 17.
(2) Pentru statele care au depus un instrument de ratificare, acceptare,
aprobare sau aderare la prezenta conventie dupa ce au fost respectate cerintele
de intrare in vigoare a acesteia, dar inainte de data intrarii in vigoare,
ratificarea, acceptarea, aprobarea sau aderarea trebuie sa aiba efect la data
intrarii in vigoare a prezentei conventii sau la 3 luni dupa data depunerii
instrumentului, oricare dintre acestea este mai tarzie.
(3) Orice instrument de ratificare, acceptare, aprobare sau de aderare
depus dupa data intrarii in vigoare a prezentei conventii trebuie sa aiba efect
la 3 luni de la data depunerii.
(4) Orice instrument de ratificare, acceptare, aprobare sau de aderare
depus dupa data la care un amendament la prezenta conventie se considera a fi
fost acceptat in conformitate cu prevederile art. 16 trebuie sa se aplice
prezentei conventii in forma sa modificata.
Art. 19
Denuntarea
(1) Prezenta conventie poate fi denuntata de catre orice parte, in orice
moment dupa expirarea a 2 ani de la data intrarii sale in vigoare pentru acea
parte.
(2) Denuntarea trebuie sa se efectueze prin depunerea unei notificari in
scris la secretarul general si va avea efect la un an dupa data primirii
notificarii sau la expirarea unei perioade mai lungi precizate in acea
notificare.
Art. 20
Depozitarul
(1) Prezenta conventie trebuie sa fie depusa la secretarul general, care
trebuie sa transmita copii certificate ale acesteia tuturor statelor care au
semnat prezenta conventie sau care au aderat la aceasta.
(2) Suplimentar fata de functiile specificate in alte articole din prezenta
conventie, secretarul general trebuie:
a) sa informeze toate statele care au semnat prezenta conventie sau au
aderat la aceasta cu privire la:
(i) fiecare noua semnare sau depunere a unui instrument de ratificare,
acceptare, aprobare sau de aderare, impreuna cu data acesteia;
(ii) data intrarii in vigoare a prezentei conventii; si
(iii) depunerea oricarui instrument de denuntare a prezentei conventii,
impreuna cu data la care a fost ea primita si data la care denuntarea produce
efect; si
b) sa transmita Secretariatului Organizatiei Natiunilor Unite, imediat ce
prezenta conventie intra in vigoare, textul acesteia pentru inregistrare si
publicare in conformitate cu prevederile art. 102 din Carta Natiunilor Unite.
Art. 21
Limbile
Prezenta conventie este intocmita intr-un singur exemplar in limbile araba,
chineza, engleza, franceza, rusa si spaniola, fiecare text avand aceeasi
valabilitate.
Drept care subsemnatii, imputerniciti legal in acest scop de guvernele
respective, am semnat prezenta conventie.
Intocmita la Londra la 5 octombrie 2001.
ANEXA 1
MASURI DE CONTROL
asupra sistemelor antivegetative
________________________________________________________________________________
Sistem antivegetativ Masuri de control Aplicare Data
efectiva
________________________________________________________________________________
Compusi organostanici Navelor nu trebuie sa Toate navele 1
ianuarie
care actioneaza ca li se aplice sau sa li 2003
biocide in sistemele se reaplice acesti
antivegetative compusi.
________________________________________________________________________________
Compusi organostanici Navele: Toate navele (cu 1
ianuarie
care actioneaza ca exceptia platformelor 2008
biocide in sistemele (1) fie nu trebuie sa fixe si plutitoare,
antivegetative aiba acesti compusi FSU si FPSO, care au
aplicati pe corp sau pe fost construite
partile ori pe inainte de 1 ianuarie
suprafetele exterioare; 2003 si care nu au
fost andocate la
(2) fie trebuie sa aiba 1 ianuarie 2003 sau
un strat de protectie dupa aceasta data)
care sa formeze o
bariera fata de acesti
compusi rezultati in
urma solubilizarii din
sistemele antivegetative
necorespunzatoare aflate
sub acesta
________________________________________________________________________________
ANEXA 2
ELEMENTELE
cerute pentru o propunere initiala
(1) O propunere initiala trebuie sa includa o documentatie corespunzatoare
care sa contina cel putin urmatoarele:
a) identificarea sistemului antivegetativ vizat de propunere: numele
sistemului antivegetativ; numele ingredientelor active si numarul de
inregistrare in baza de date Chemical Abstract Services (numarul CAS), daca
este cazul, sau componentele sistemului care sunt suspectate ca ar fi
determinat respectivele efecte nefavorabile;
b) descrierea informatiilor care sugereaza ca sistemul antivegetativ sau
produsele sale de transformare pot constitui un pericol pentru sanatatea umana
ori pot determina efecte nefavorabile asupra organismelor nevizate in
concentratii susceptibile a fi intalnite in mediul inconjurator (de exemplu,
rezultatele studiilor de toxicitate pe specii reprezentative sau datele privind
bioacumularea);
c) dovezi care sustin pericolul aparitiei in mediul inconjurator a
componentelor toxice din sistemul antivegetativ sau produsele sale de
transformare in concentratii din care ar putea rezulta efecte nefavorabile
pentru organismele nevizate, sanatatea umana sau calitatea apei (de exemplu:
datele cu privire la persistenta in coloana de apa, sedimente si biotop; media
de evacuare a componentelor toxice de pe suprafetele tratate, masurata in
cadrul studiilor efectuate sau in conditii reale de utilizare, sau datele
adunate in cadrul unui program de supraveghere, dupa caz);
d) o analiza a legaturii dintre sistemul antivegetativ, efectele negative
respective si concentratiile poluantilor determinate sau estimate din mediu;
e) o recomandare preliminara asupra tipului de restrictii care ar putea fi
eficiente pentru reducerea pericolelor in legatura cu sistemul antivegetativ.
(2) O propunere initiala trebuie sa fie transmisa in conformitate cu
regulile si procedurile stabilite de Organizatie.
ANEXA 3
ELEMENTELE
cerute pentru o propunere detaliata
(1) O propunere detaliata trebuie sa includa documentatia adecvata, care sa
contina urmatoarele:
a) elementele noi in raport cu datele incluse in propunerea initiala;
b) concluziile de la categoriile de date mentionate la alin. (3) lit. a),
b) si c), daca este cazul, in functie de subiectul propunerii, si identificarea
sau descrierea metodelor care au servit la stabilirea datelor;
c) un rezumat al concluziilor studiilor privind efectele negative ale
sistemului antivegetativ;
d) daca s-a efectuat vreo supraveghere, un rezumat al rezultatelor acestei
supravegheri, inclusiv informatia cu privire la traficul maritim in zona
supravegheata si o descriere generala a acestei zone;
e) un rezumat al datelor disponibile cu privire la punerea in pericol a
mediului ambiant sau la pericolul ecologic si estimarile concentratiilor in
mediul ambiant, stabilite prin aplicarea modelelor matematice care utilizeaza
toti parametrii disponibili pentru transformari din mediul ambiant, de
preferinta aceia care au fost determinati experimental, precum si o
identificare sau descriere a metodologiei de modelare;
f) o evaluare a legaturii dintre respectivul sistem antivegetativ, efectele
negative asupra mediului si concentratiile poluantilor, determinate sau
estimate, din mediul inconjurator;
g) o indicare calitativa a gradului de incertitudine in evaluarea mentionata
la lit. f);
h) o recomandare a masurilor de control specifice pentru reducerea
pericolelor aferente sistemului antivegetativ; si
i) un rezumat al rezultatelor oricaror studii disponibile asupra
posibilelor efecte ale masurilor de control recomandate in legatura cu
calitatea aerului, conditiile din santierele navale, transportul maritim
international si din alte sectoare relevante, precum si disponibilitatea de
solutii echivalente corespunzatoare.
(2) O propunere detaliata trebuie sa includa, de asemenea, informatii cu
privire la fiecare dintre proprietatile fizice si chimice ale
componentei/componentelor respective, dupa caz:
- punctul de topire;
- punctul de fierbere;
- densitatea (densitatea relativa);
- presiunea vaporilor;
- solubilitatea in apa/pH/constanta de disociere (pKa);
- potentialul de oxidare/reducere;
- masa moleculara;
- structura moleculara; si
- alte proprietati fizice si chimice precizate in propunerea initiala.
(3) In sensul alin. (1) lit. b) de mai sus, categoriile de date sunt:
a) Date cu privire la schimbarile din mediu si efectele asupra mediului:
- moduri de degradare/disipare (de exemplu:
hidroliza/fotodegradarea/biodegradarea);
- persistenta in medii relevante (de exemplu: coloana de
apa/sedimente/biotop);
- distributie sedimente/apa;
- viteza de solubilizare a biocidelor sau ingredientelor active;
- echilibrare de greutate;
- bioacumulare, coeficient de distributie, coeficient octanol/apa; si
- orice reactii noi in conditii de degajare sau orice efecte interactive
cunoscute.
b) Date cu privire la efectele neintentionate asupra plantelor acvatice,
nevertebratelor, pestilor, pasarilor marine, mamiferelor marine, speciilor pe
cale de disparitie, altor biotopuri, calitatii apei, fundului marii sau
habitatului organismelor nevizate, inclusiv al organismelor sensibile si
reprezentative:
- toxicitate acuta;
- toxicitate cronica;
- toxicitate la nivel de dezvoltare si reproducere;
- probleme endocrine;
- toxicitate de sedimente;
- biodisponibilitate/bioamplificare/bioconcentrare;
- efecte asupra retelei alimentare/populatiei;
- observatii asupra efectelor nefavorabile in teren/la pesti
morti/esuari/analiza tesuturilor celulare; si
- reziduuri in alimente de origine marina.
Aceste date trebuie sa se refere la unul sau mai multe tipuri de organisme
nevizate, cum ar fi plantele acvatice, nevertebratele, pestii, pasarile,
mamiferele si speciile pe cale de disparitie.
c) Date cu privire la posibila amploare a efectelor asupra sanatatii umane
(inclusiv cazul consumului de alimente de origine marina afectate, dar fara a
se limita doar la acesta).
(4) O propunere detaliata trebuie sa includa o descriere a metodologiilor
utilizate, precum si toate masurile relevante luate pentru asigurarea calitatii
si toate examinarile de studii comparabile efectuate.
ANEXA 4
CERINTE
privind inspectiile si eliberarea certificatelor corespunzatoare sistemelor
antivegetative
REGULA 1
Inspectii
(1) Navele cu un tonaj brut mai mare sau egal cu 400, mentionate la art. 3
alin. (1) lit. a), care efectueaza voiaje internationale, excluzand platformele
fixe sau plutitoare, FSU si FPSO, trebuie supuse inspectiilor mai jos
mentionate:
a) o inspectie initiala efectuata inaintea punerii in exploatare a navei
sau inaintea eliberarii pentru prima oara a Certificatului international pentru
sistemul antivegetativ (Certificat), ceruta in conformitate cu prevederile
regulii 2 sau 3; si
b) o inspectie efectuata in cazul schimbarii sau inlocuirii sistemului
antivegetativ. Aceste inspectii trebuie sa fie atestate in certificatul
eliberat in conformitate cu prevederile regulii 2 sau 3.
(2) Inspectia trebuie efectuata astfel incat sa se asigure ca sistemul
antivegetativ al navei corespunde in totalitate prevederilor prezentei
conventii.
(3) In cazul navelor care nu sunt supuse prevederilor alin. (1) din aceasta
regula, Administratia trebuie sa stabileasca masurile corespunzatoare pentru a
se asigura ca prezenta conventie este respectata.
(4) a) In ceea ce priveste punerea in aplicare a prezentei conventii,
inspectiile navelor trebuie efectuate de inspectori corespunzator autorizati de
catre Administratie sau, asa cum s-a prevazut in regula 3 alin. (1), tinand
seama de Instructiunile pentru inspectii elaborate de catre Organizatie*).
Alternativ, Administratia poate incredinta inspectiile prevazute de prezenta
conventie fie inspectorilor numiti pentru acest scop, fie organizatiilor
recunoscute de ea.
b) O Administratie care numeste inspectori sau recunoaste organizatii*) sa
efectueze inspectii trebuie, ca minimum, sa imputerniceasca orice inspector
numit sau organizatie recunoscuta sa:
(i) impuna unei nave pe care o inspecteaza sa respecte prevederile anexei
nr. 1; si
(ii) sa efectueze inspectii daca acest lucru i se cere de catre
autoritatile competente ale statului portului care este parte la prezenta
conventie.
c) Daca Administratia, un inspector numit sau o organizatie recunoscuta
stabileste ca sistemul antivegetativ al navei nu corespunde fie
caracteristicilor dintr-un certificat cerut in conformitate cu prevederile
regulii 2 sau 3, fie cerintelor din prezenta conventie, aceasta administratie,
inspectorul sau organizatia trebuie sa se asigure imediat ca este luata masura
corectiva pentru realizarea conformitatii navei. Un inspector sau o organizatie
trebuie, de asemenea, sa informeze in timp util Administratia cu privire la
aceasta hotarare. Daca masura corectiva ceruta nu este luata, Administratia
trebuie sa fie informata imediat si sa se asigure ca certificatul nu este
eliberat sau ca este retras, dupa caz.
d) In cazul descris la lit. c), daca nava este in portul altei parti,
autoritatile corespunzatoare ale statului portului trebuie sa fie informate
imediat. Daca Administratia, un inspector numit sau o organizatie recunoscuta a
informat autoritatile competente ale statului portului, guvernul statului
portului respectiv trebuie sa acorde acestei Administratii, inspector sau
organizatii orice ajutor necesar pentru indeplinirea obligatiilor lor conform
acestei reguli, inclusiv luarea masurilor in conformitate cu prevederile art.
11 sau 12.
------------
*) Instructiunile urmeaza a fi elaborate.
*) Se face referire la Instructiunile adoptate de catre Organizatie prin
Rezolutia A.739(18), astfel cum poate fi amendata de Organizatie, si
specificatiile adoptate de catre aceasta prin Rezolutia A.789(19), asa cum
poate fi amendata de Organizatie.
REGULA 2
Eliberarea sau aprobarea Certificatului international pentru sistemul
antivegetativ
(1) Administratia trebuie sa ceara ca unei nave careia i se aplica
prevederile regulii 1 sa i se elibereze Certificatul international pentru
sistemul antivegetativ (Certificatul) dupa terminarea cu succes a unei
inspectii in conformitate cu prevederile regulii 1. Un certificat eliberat sub
autoritatea unei parti trebuie sa fie acceptat de catre celelalte parti si sa
fie considerat acoperitor pentru prezenta conventie si avand aceeasi
valabilitate ca un certificat eliberat de ele.
(2) Certificatele trebuie sa fie eliberate sau aprobate fie de catre
Administratie, fie de catre orice persoana sau organizatie autorizata oficial de
aceasta. In fiecare caz Administratia isi asuma intreaga responsabilitate
pentru certificat.
(3) Pentru navele prevazute cu un sistem antivegetativ supus unei masuri de
control in conformitate cu prevederile anexei nr. 1, care s-a aplicat inainte
de data intrarii in vigoare a acestei masuri de control pentru un astfel de
sistem, Administratia trebuie sa elibereze un certificat in conformitate cu
alin. (2) si (3) din aceasta regula nu mai tarziu de 2 ani dupa intrarea in
vigoare a acestei masuri de control. Acest paragraf nu trebuie sa afecteze vreo
cerinta cu privire la respectarea de catre nave a anexei nr. 1.
(4) Certificatul trebuie sa fie intocmit in forma corespunzatoare modelului
dat in Apendicele 1 din prezenta anexa si trebuie sa fie scris cel putin in
limbile engleza, franceza sau spaniola. Daca o limba oficiala a statului care
elibereaza certificatul este utilizata in aceeasi masura, aceasta trebuie sa
prevaleze in cazul unui litigiu sau dezacord.
REGULA 3
Eliberarea sau aprobarea de catre alta parte a certificatului
(1) La cererea Administratiei, o alta parte la aceasta conventie poate sa
efectueze o inspectie la o nava si, daca se considera ca prevederile prezentei
conventii au fost respectate, aceasta trebuie sa elibereze sau sa autorizeze
eliberarea unui certificat navei si, dupa caz, trebuie sa aprobe sau sa
autorizeze aprobarea acestui certificat pentru nava, in conformitate cu
prevederile prezentei conventii.
(2) O copie a certificatului si o copie a raportului de inspectie trebuie
sa fie transmise cat mai curand posibil Administratiei solicitante.
(3) Un certificat astfel eliberat trebuie sa contina o declaratie care sa
indice ca el a fost eliberat la cererea Administratiei, mentionata la alin.
(1), si el trebuie sa aiba aceeasi valabilitate si aceeasi recunoastere ca un
certificat eliberat de catre Administratie.
(4) Nici un certificat nu trebuie sa fie eliberat unei nave care este
autorizata sa arboreze pavilionul unui stat care nu este parte la conventie.
REGULA 4
Valabilitatea certificatului
(1) Un certificat eliberat in conformitate cu prevederile regulii 2 sau 3
trebuie sa isi inceteze valabilitatea in oricare dintre urmatoarele cazuri:
a) daca sistemul antivegetativ este modificat sau inlocuit si certificatul
nu este vizat in conformitate cu conventia; si
b) la transferul navei la pavilionul altui stat. Un nou certificat trebuie
sa fie eliberat doar daca partea emitenta a noului certificat este pe deplin
satisfacuta ca nava corespunde cerintelor prezentei conventii. In cazul unui
transfer de pavilion intre parti, daca se cere in decurs de 3 luni dupa ce
transferul a avut loc, partea al carei pavilion nava a fost autorizata anterior
sa il arboreze trebuie sa transmita Administratiei, cat mai curand posibil, o
copie a certificatelor aflate la bordul navei inainte de transfer si, daca este
posibil, o copie a rapoartelor de inspectie relevante.
(2) Eliberarea de catre o parte a unui nou certificat unei nave care a fost
transferata de la alta parte poate fi efectuata pe baza unei noi inspectii sau
a unui certificat valabil eliberat de partea al carei pavilion nava a fost
autorizata anterior sa il arboreze.
REGULA 5
Declaratie privind sistemul antivegetativ
(1) Administratia trebuie sa ceara unei nave cu o lungime mai mare sau
egala cu 24 m, dar avand un tonaj brut mai mic de 400, angajata in voiaje
internationale si careia i se aplica prevederile art. 3 alin. (1) lit. a)
(exclusiv platformele fixe sau plutitoare, FSU si FPSO) sa aiba la bord o
declaratie semnata de armator sau de reprezentantul autorizat al acestuia.
Aceasta declaratie trebuie sa fie insotita de documentatia corespunzatoare (cum
ar fi o chitanta pentru vopsea sau o factura a furnizorului) sau sa contina
aprobarea corespunzatoare.
(2) Declaratia trebuie sa fie intocmita in forma corespunzatoare modelului
prezentat in apendicele 2 la aceasta anexa si trebuie sa fie scrisa cel putin
in limbile engleza, franceza sau spaniola. Daca o limba oficiala a statului al
carui pavilion nava este autorizata sa il arboreze se utilizeaza in aceeasi
masura, aceasta va prevala in cazul unui litigiu sau dezacord.
APENDICELE 1*)
la anexa nr. 4
*) Apendicele 1 este reprodus in facsimil.
MODEL DE CERTIFICAT INTERNATIONAL PENTRU SISTEMUL ANTIVEGETATIV
CERTIFICAT INTERNATIONAL PENTRU SISTEMUL ANTIVEGETATIV
(Acest certificat va fi suplimentat cu o Lista pentru sisteme
antivegetative)
(Sigiliul oficial) (Statul)
Eliberat in virtutea prevederilor
Conventiei internationale privind controlul sistemelor antivegetative
daunatoare utilizate la nave
din imputernicirea Guvernului
.......................................................
(numele statului)
de catre
.......................................................
(persoana sau organizatia autorizata)
Daca un Certificat a fost eliberat in prealabil, acest Certificat
inlocuieste certificatul din data ........................
Caracteristicile navei*1)
Numele navei ..............................................................
Numarul sau literele distinctive ..........................................
Portul de inmatriculare ...................................................
Tonajul brut ..............................................................
Numarul IMO*2) ............................................................
Un sistem antivegetativ verificat potrivit anexei nr. 1 nu a fost aplicat
_
in timpul constructiei acestei nave sau dupa aceasta .......................
|_|
Un sistem antivegetativ verificat potrivit anexei nr. 1 a fost aplicat in
prealabil acestei nave, dar a fost inlocuit cu ............... (se introduce
_
numele instalatiei) la ...................... (data) .......................
|_|
Un sistem antivegetativ verificat potrivit anexei nr. 1 a fost aplicat in
prealabil acestei nave, dar a fost acoperit cu un strat de protectie izolator
aplicat cu ................................ (se introduce numele instalatiei)
_
................... la ...................... (data) .......................
|_|
Un sistem antivegetativ verificat in raport cu anexa nr. 1 s-a aplicat
acestei nave inainte de .......................... (data)*3), dar trebuie sa
fie inlocuit sau acoperit cu un strat de protectie izolator inainte de
_
............................... (data)*4) ..................................
|_|
SE CERTIFICA PRIN PREZENTUL CA:
1. Nava a fost inspectata in conformitate cu prevederile regulii 1 din
anexa nr. 4 din Conventie; si
2. In urma inspectiei s-a constatat ca sistemul antivegetativ al navei
corespunde cerintelor aplicabile din anexa nr. 1 la Conventie.
Eliberat la ...............................................................
(Locul de eliberare a certificatului)
..................... .........................................
(Data eliberarii) (Semnatura persoanei oficiale
autorizate sa elibereze certificatul)
Data terminarii inspectiei
pe baza careia s-a eliberat acest certificat: ............................
------------
*1) Alternativ, particularitatile navei pot fi incadrate pe orizontala in
casute.
*2) In conformitate cu Schema cu numerele IMO de identificare a navelor
adoptata de catre Organizatie prin Rezolutia Adunarii A.600(15).
*3) Data intrarii in vigoare a masurii de control.
*4) Data expirarii oricarei perioade de implementare specificate in
articolul 4 (2) sau anexa nr. 1.
MODEL DE LISTA PENTRU SISTEME ANTIVEGETATIVE
LISTA PENTRU SISTEME ANTIVEGETATIVE
Aceasta Lista trebuie sa fie anexata permanent la Certificatul
international pentru sistemul antivegetativ
Caracteristicile navei
Numele navei: ............................
Numarul sau literele distinctive: ............................
Numarul IMO: ............................
Detalii cu privire la sistemul(le) antivegetativ(e) aplicat(e)
Tipul sistemului(lor) antivegetativ(e) utilizat(e)
...........................................................................
Data(le) aplicarii sistemului(lor) antivegetativ(e)
...........................................................................
Numele companiei(lor) si instalatiei(lor)/locului(le) unde s-a efectuat
aplicarea
...........................................................................
Numele producatorului(lor) sistemului(lor) antivegetativ(e)
...........................................................................
Numele si culoarea(le) sistemului(lor) antivegetativ(e)
...........................................................................
Ingredient(e) activ(e) si numarul(le) lui(lor) de inregistrare din baza de
date a Chemical Abstract Services (numarul(le) CAS)
...........................................................................
Tipul(le) stratului de protectie izolator, daca este cazul
...........................................................................
Numele si culoarea(le) stratului de protectie izolator aplicat, daca este
cazul
...........................................................................
Data aplicarii stratului de protectie izolator ............................
PRIN PREZENTA SE CERTIFICA faptul ca aceasta Lista este corecta din toate
punctele de vedere.
Eliberata la ..............................................................
(Locul de eliberare a Listei)
..................... ..................................
(Data eliberarii) (Semnatura persoanei oficiale
autorizate sa elibereze Lista)
Aprobarea Listelor*5)
SE CERTIFICA PRIN PREZENTA ca in urma inspectiei cerute in conformitate cu
prevederile regulii 1 (1) b) din anexa nr. 4 din Conventie s-a constatat ca
nava corespunde Conventiei.
Detalii cu privire la sistemul(le) antivegetativ(e) aplicat(e)
Tipul sistemului(lor) antivegetativ(e) utilizat(e)
...........................................................................
Data(le) aplicarii sistemului(lor) antivegetativ(e)
...........................................................................
Numele companiei(lor) si instalatiei(lor)/locului(lor) unde s-a efectuat
aplicarea
...........................................................................
Numele producatorului(lor) sistemului(lor) antivegetativ(e)
...........................................................................
Numele si culoarea(le) sistemului(lor) antivegetativ(e)
...........................................................................
Ingredient(e) activ(e) si numarul(le) lui(lor) de inregistrare din baza de
date a Chemical Abstract Services (numarul(le) CAS)
...........................................................................
Tipul(le) stratului de protectie izolator, daca este cazul
...........................................................................
Numele si culoarea(le) stratului de protectie izolator aplicat, daca este
cazul
...........................................................................
Data aplicarii stratului de protectie izolator ............................
Semnat: ............................................................
(Semnatura persoanei oficiale autorizata sa elibereze Lista)
Locul: .............................................................
Data*6): ...........................................................
(Sigiliul sau stampila autoritatii)
------------
*5) Aceasta pagina a Listei trebuie sa fie reprodusa si adaugata la Lista
daca se considera necesar de catre Administratie.
*6) Data terminarii inspectiei la care s-a facut aceasta aprobare.
APENDICELE 2*)
la anexa nr. 4
*) Apendicele 2 este reprodus in facsimil.
MODEL DE DECLARATIE PRIVIND SISTEMUL ANTIVEGETATIV
DECLARATIE PRIVIND SISTEMUL ANTIVEGETATIV
Redactare conform
Conventiei internationale privind controlul sistemelor antivegetative
daunatoare utilizate la nave
Numele navei ..............................................................
Numarul sau literele distinctive ..........................................
Portul de inmatriculare ...................................................
Lungimea ..................................................................
Tonajul brut ..............................................................
Numarul IMO (daca este cazul) .............................................
Subsemnatul declar ca sistemul antivegetativ utilizat la aceasta nava
corespunde anexei nr. 1 din Conventie.
.......... .............................................
(Data) (Semnatura armatorului sau a reprezentantului
autorizat al armatorului)
Aprobarea sistemului(lor) antivegetativ(e) utilizat(e)
Tipul sistemului(lor) antivegetativ(e) utilizat(e) si data(le) aplicarii
...........................................................................
.......... .............................................
(Data) (Semnatura armatorului sau a reprezentantului
autorizat al armatorului)
Tipul sistemului(lor) antivegetativ(e) utilizat(e) si data(le) aplicarii
...........................................................................
.......... .............................................
(Data) (Semnatura armatorului sau a reprezentantului
autorizat al armatorului)
Tipul sistemului(lor) antivegetativ(e) utilizat(e) si data(le) aplicarii
...........................................................................
.......... .............................................
(Data) (Semnatura armatorului sau a reprezentantului
autorizat al armatorului)