LEGE
Nr. 56 din 15 aprilie 1999
pentru ratificarea Conventiei consulare dintre Romania si Georgia, semnata la
Tbilisi la 1 iulie 1998
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 174 din 23 aprilie 1999

Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Conventia consulara dintre Romania si Georgia, semnata la
Tbilisi la 1 iulie 1998.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 22 februarie 1999, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 29 martie
1999, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
PAULA IVANESCU
CONVENTIE CONSULARA INTRE ROMANIA SI GEORGIA
Romania si Georgia, denumite in continuare parti contractante,
animate de dorinta de a dezvolta legaturile prietenesti traditionale dintre
cele doua tari,
reafirmand hotararea de a aseza la baza relatiilor lor increderea,
cooperarea si ajutorul reciproc, in conformitate cu principiile respectarii
reciproce a independentei politice, suveranitatii si integritatii teritoriale,
neamestecului in treburile interne, egalitatii in drepturi,
hotarate sa reglementeze si sa promoveze relatiile lor consulare cu
respectarea angajamentelor internationale asumate,
au hotarat sa incheie prezenta conventie consulara si au convenit
urmatoarele:
CAP. 1
Definitii
Art. 1
Definitii
1. In prezenta conventie expresiile de mai jos vor avea urmatorul inteles:
a) prin oficiu consular se intelege orice consulat general, consulat,
viceconsulat sau agentie consulara;
b) prin circumscriptie consulara se intelege teritoriul atribuit unui
oficiu consular pentru exercitarea functiilor consulare;
c) prin sef de oficiu consular se intelege persoana insarcinata sa
actioneze in aceasta calitate;
d) prin functionar consular se intelege orice persoana, inclusiv seful
oficiului consular, insarcinata sa exercite functiile consulare;
e) prin angajat consular se intelege orice persoana angajata in serviciile
administrative sau tehnice ale oficiului consular;
f) prin membru al personalului de serviciu se intelege orice persoana
folosita in serviciul casnic al unui oficiu consular;
g) prin membri ai oficiului consular se intelege functionarii consulari,
angajatii consulari si membrii personalului de serviciu;
h) prin membru al personalului particular se intelege persoana folosita in
mod exclusiv in serviciul particular al unui membru al oficiului consular;
i) prin membru de familie se intelege sotul/sotia membrului oficiului
consular, copiii si parintii acestuia, cu conditia ca aceste persoane sa
locuiasca impreuna si sa fie in intretinerea membrului oficiului consular;
j) prin localuri consulare se intelege cladirile sau partile din cladiri si
terenul aferent, care, indiferent in proprietatea cui se afla, sunt folosite
exclusiv pentru oficiul consular;
k) prin arhive consulare se intelege toate hartiile, documentele,
corespondenta, cartile, filmele, mijloacele tehnice, folosite pentru culegerea
si utilizarea informatiilor, registrele oficiului consular, precum si
materialul de cifru, fisierele si mobilierul, destinate sa le protejeze si sa
le conserve;
l) prin nava se intelege orice mijloc civil de navigatie care are dreptul
sa arboreze drapelul statului trimitator potrivit legilor sale, cu exceptia
navelor militare;
m) prin aeronava se intelege orice aparat civil de zbor inregistrat in
statul trimitator si care are dreptul sa foloseasca insemnele de inregistrare
ale acestui stat, cu exceptia aparatelor militare.
2. Dispozitiile prezentei conventii referitoare la cetatenii statului
trimitator se aplica, in mod corespunzator, atunci cand contextul admite,
persoanelor juridice care sunt constituite conform legislatiei statului
trimitator si care isi au sediul in acest stat.
CAP. 2
Infiintarea de oficii consulare si numirea membrilor oficiilor consulare
Art. 2
Infiintarea unui oficiu consular
1. Statul trimitator poate infiinta un oficiu consular pe teritoriul
statului de resedinta numai cu consimtamantul acestui stat.
2. Sediul oficiului consular, rangul si circumscriptia sa consulara sunt
stabilite de statul trimitator si sunt supuse aprobarii statului de resedinta.
Statul trimitator poate aduce modificari ulterioare sediului oficiului
consular, rangului sau ori circumscriptiei consulare numai cu consimtamantul
statului de resedinta.
Art. 3
Numirea si admiterea sefului oficiului consular
1. Seful oficiului consular este numit de statul trimitator si este admis
pentru exercitarea functiilor sale de catre statul de resedinta.
2. Sub rezerva prevederilor prezentei conventii, modalitatile de numire si
de admitere a sefului oficiului consular sunt stabilite de legile,
regulamentele si uzantele statului trimitator si ale statului de resedinta.
Art. 4
Patenta consulara sau notificarea numirii
1. Statul trimitator elibereaza sefului oficiului consular un document sub
forma de patenta sau un act similar, intocmit pentru fiecare numire, atestand
calitatea sa si indicand, ca regula generala, numele si prenumele, categoria si
clasa sa, circumscriptia consulara si sediul oficiului consular.
2. Statul trimitator transmite guvernului statului de resedinta, pe cale
diplomatica sau pe orice alta cale potrivita, patenta consulara sau actul
similar.
Art. 5
Exequaturul
1. Seful oficiului consular este admis sa isi exercite functiile printr-o
autorizatie a statului de resedinta, denumita exequatur, oricare ar fi forma
acesteia.
2. Statul care refuza sa elibereze un exequatur nu este obligat sa comunice
statului trimitator motivele refuzului sau.
3. Sub rezerva prevederilor art. 6 si 8, seful oficiului consular nu poate
sa isi exercite functiile inainte de primirea exequaturului.
Art. 6
Admiterea provizorie a sefului oficiului consular
Pana la eliberarea exequaturului seful oficiului consular poate fi admis,
cu titlu provizoriu, sa isi exercite functiile. In acest caz dispozitiile
prezentei conventii ii sunt aplicabile.
Art. 7
Exercitarea cu titlu temporar a functiilor sefului oficiului consular
1. Daca seful oficiului consular este impiedicat sa isi exercite functiile
sau daca postul sau este vacant, un gerant interimar poate actiona, cu titlu
provizoriu, in calitate de sef al oficiului consular.
2. Numele si prenumele gerantului interimar sunt notificate ministerului
afacerilor externe al statului de resedinta sau autoritatii desemnate de acest
minister de catre misiunea diplomatica a statului trimitator sau, in lipsa unei
misiuni diplomatice a acestui stat in statul de resedinta, de catre seful
oficiului consular sau, in cazul in care acesta este impiedicat sa o faca, de
catre orice autoritate competenta a statului trimitator. In general, aceasta
notificare trebuie facuta in prealabil. Statul de resedinta poate conditiona
acordarea consimtamantului sau pentru admiterea ca gerant interimar a unei
persoane de calitatea acestuia de agent diplomatic sau de functionar consular
al statului trimitator in statul de resedinta.
3. Autoritatile statului de resedinta trebuie sa acorde asistenta si
protectie gerantului interimar. In perioada gerantei sale dispozitiile
prezentei conventii ii sunt aplicabile in aceeasi masura ca si sefului
oficiului consular respectiv.
4. Daca, in circumstantele prevazute la paragraful 1 al acestui articol, un
membru al personalului diplomatic al misiunii diplomatice sau un reprezentant
al ministerului afacerilor externe al statului trimitator este numit de acest
stat in calitate de gerant interimar, acesta continua sa beneficieze de
privilegiile si imunitatile diplomatice.
Art. 8
Notificarea catre autoritatile din circumscriptia consulara
De indata ce seful oficiului consular a fost admis, chiar cu titlu
provizoriu, sa isi exercite functiile, statul de resedinta este obligat sa
informeze imediat autoritatile competente din circumscriptia consulara si va
lua masurile necesare pentru ca acesta sa isi indeplineasca functiile si sa
beneficieze de prevederile prezentei conventii.
Art. 9
Cetatenia functionarilor consulari
Functionarii consulari pot fi numai cetateni ai statului trimitator, care
nu au domiciliul in statul de resedinta.
Art. 10
Exercitarea functiilor consulare intr-un stat tert
Statul trimitator poate, dupa notificarea facuta statelor interesate si
numai daca nici unul dintre acestea nu se opune in mod expres, sa incredinteze
unui oficiu consular infiintat in statul de resedinta exercitarea functiilor
consulare intr-un alt stat.
Art. 11
Exercitarea functiilor consulare pentru un stat tert
Dupa notificarea corespunzatoare facuta statului de resedinta si daca
acesta nu se opune, un oficiu consular al statului trimitator poate exercita in
statul de resedinta functii consulare pentru un stat tert.
Art. 12
Functionarii consulari onorifici
1. Fiecare dintre cele doua parti contractante poate numi si primi
functionari consulari onorifici in relatiile lor bilaterale, aplicand in privinta
acestora dispozitiile cap. III al Conventiei de la Viena cu privire la
relatiile consulare din anul 1963 si, atunci cand contextul o permite,
dispozitiile prezentei conventii.
2. Functionarii consulari onorifici pot avea cetatenia statului trimitator,
a statului de resedinta sau a unui stat tert.
Art. 13
Notificarea catre statul de resedinta a sosirilor si plecarilor
Statul trimitator notifica, in scris, ministerului afacerilor externe al
statului de resedinta:
a) sosirea unui membru al oficiului consular, plecarea sa definitiva sau
incetarea exercitarii functiilor sale, precum si orice alte schimbari
referitoare la statutul sau, care s-au produs in timpul serviciului sau la
oficiul consular;
b) sosirea si plecarea definitiva a unui membru de familie al membrului
oficiului consular si, daca este cazul, faptul ca o persoana devine sau
inceteaza de a mai fi membru al familiei acestuia;
c) sosirea si plecarea definitiva a unui membru al personalului particular,
precum si incetarea activitatii sale in aceasta calitate;
d) angajarea si concedierea persoanelor rezidente in statul de resedinta,
care au calitatea de membri ai oficiului consular sau de membri ai personalului
particular, indreptatite sa beneficieze de privilegii si imunitati.
Art. 14
Documente de identitate
1. Autoritatile statului de resedinta vor elibera, in mod gratuit, fiecarui
functionar consular un document care atesta identitatea si calitatea sa,
mentionand functia pe care o indeplineste.
2. Prevederea paragrafului 1 al prezentului articol se aplica, de asemenea,
membrilor de familie ai functionarului consular, precum si angajatilor
consulari, membrilor personalului de serviciu, membrilor personalului
particular si membrilor familiilor acestora, cu conditia ca aceste persoane sa
nu fie cetateni ai statului de resedinta sau rezidenti in acest stat.
Art. 15
Incetarea functiilor unui membru al oficiului consular
1. Functiile unui membru al oficiului consular inceteaza indeosebi prin:
a) notificarea incetarii functiilor acestuia, facuta statului de resedinta
de catre statul trimitator;
b) retragerea exequaturului;
c) notificarea de catre statul de resedinta statului trimitator ca el a
incetat sa mai considere persoana in cauza membru al oficiului consular.
2. Statul de resedinta poate, in orice moment si fara a fi obligat sa isi
motiveze decizia, sa comunice statului trimitator, pe cale diplomatica, ca
retrage exequaturul eliberat sefului oficiului consular sau ca un alt functionar
consular este declarat persona non grata ori ca un alt membru al oficiului
consular a devenit inacceptabil. Intr-o asemenea situatie statul trimitator va
rechema persoana in cauza, daca aceasta a intrat deja in exercitiul functiilor
sale. Daca statul trimitator nu ia masurile de rechemare intr-un termen
rezonabil, statul de resedinta poate inceta sa mai considere persoana in cauza
ca membru al oficiului consular.
CAP. 3
Functii consulare
Art. 16
Scopul functiilor consulare
Functionarul consular favorizeaza, prin toate mijloacele, dezvoltarea
relatiilor economice, comerciale, culturale, stiintifice si turistice dintre
statul trimitator si statul de resedinta, promoveaza, in orice alt mod, relatii
prietenesti intre statul trimitator si statul de resedinta, apara si protejeaza
in statul de resedinta drepturile si interesele statului trimitator si ale
cetatenilor sai.
Art. 17
Comunicarea cu autoritatile statului de resedinta
1. Functionarul consular isi exercita functiile in circumscriptia
consulara. Totusi, in cazuri exceptionale, el poate sa isi exercite functiile
si in afara acestei circumscriptii, cu consimtamantul statului de resedinta.
2. In exercitarea functiilor sale functionarul consular se poate adresa:
a) autoritatilor locale competente din circumscriptia consulara;
b) autoritatilor centrale competente ale statului de resedinta, in masura
in care acest lucru este permis de legile, regulamentele si uzantele acestui
stat si de acordurile internationale.
Art. 18
Reprezentarea pe langa organizatii internationale
Dupa notificarea facuta statului de resedinta functionarul consular poate
actiona si in calitate de reprezentant al statului trimitator pe langa
organizatiile internationale care isi au sediul in statul de resedinta.
Art. 19
Reprezentarea cetatenilor in fata tribunalelor statului de resedinta
1. Functionarul consular are dreptul, sub rezerva practicilor si a
procedurilor in vigoare in statul de resedinta, sa reprezinte cetatenii
statului trimitator sau sa ia masuri in scopul reprezentarii corespunzatoare a
acestora in fata tribunalelor sau a altor autoritati ale statului de resedinta,
pentru a cere, conform legilor si regulamentelor statului de resedinta,
adoptarea de masuri provizorii in vederea apararii drepturilor si intereselor
acestor cetateni atunci cand, datorita absentei lor sau din oricare alta cauza,
nu isi pot apara, in timp util, drepturile si interesele.
2. Reprezentarea la care se refera paragraful 1 al prezentului articol ia
sfarsit in momentul in care persoana reprezentata isi desemneaza mandatarul ori
isi asigura ea insasi apararea drepturilor si intereselor.
Art. 20
Inregistrarea cetatenilor statului trimitator, eliberarea pasapoartelor si
vizelor
Functionarul consular are dreptul:
a) sa inregistreze cetatenii statului trimitator aflati in statul de
resedinta;
b) sa elibereze cetatenilor statului trimitator pasapoarte sau alte
documente de calatorie, sa le prelungeasca valabilitatea, sa faca modificari in
acestea ori sa le anuleze;
c) sa acorde vize.
Art. 21
Functii referitoare la starea civila
1. Seful oficiului consular are dreptul sa incheie casatorii, cu conditia
ca viitorii soti sa aiba cetatenia statului trimitator. Oficiul consular
informeaza autoritatile competente ale statului de resedinta in legatura cu
casatoriile incheiate, daca legislatia statului de resedinta o impune.
2. Functionarul consular are dreptul sa inregistreze casatoriile, nasterile
si decesele cetatenilor statului trimitator si sa elibereze documentele
corespunzatoare sau sa primeasca comunicari si documente privind nasterile,
casatoriile sau decesele cetatenilor acestui stat. Totusi aceste prevederi nu
ii exonereaza pe cetatenii statului trimitator de obligatia de a respecta
legislatia statului de resedinta in materie de inregistrare a nasterilor,
casatoriilor si deceselor.
3. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor transmite
oficiului consular, in scopuri oficiale, la cererea sa si gratuit, copiile si
extrasele de pe documentele de stare civila ale cetatenilor statului
trimitator.
Art. 22
Functii notariale
1. Functionarul consular are dreptul:
a) sa primeasca, sa intocmeasca si sa autentifice declaratiile cetatenilor
statului trimitator;
b) sa primeasca, sa intocmeasca si sa autentifice dispozitiile de ultima
vointa si alte documente privind actele juridice unilaterale ale cetatenilor
statului trimitator, intocmite conform legilor acestui stat;
c) sa legalizeze semnaturile si sigiliile de pe documentele cetatenilor
statului trimitator, eliberate de autoritatile acestui stat;
d) sa legalizeze copii si extrase de pe inscrisuri, la cererea cetatenilor
statului trimitator;
e) sa efectueze si sa legalizeze traduceri de pe inscrisuri prezentate de
cetatenii statului trimitator;
f) sa intocmeasca si sa autentifice contracte incheiate intre cetatenii
statului trimitator, daca acestea nu se refera la stabilirea, transferul sau
extinderea drepturilor reale asupra bunurilor imobile situate in statul de
resedinta;
g) sa legalizeze sau sa elibereze, conform prevederilor legale ale statului
trimitator, certificate de origine a marfurilor sau alte documente similare.
2. Documentele enumerate la paragraful 1 al prezentului articol, intocmite,
autentificate sau legalizate de functionarul consular, sunt considerate
documente oficiale valabile care au aceeasi forta probanta si produc aceleasi
efecte juridice ca si documentele intocmite, autentificate sau legalizate de
autoritatile statului de resedinta.
Art. 23
Primirea in depozit
1. Functionarul consular are dreptul sa primeasca in depozit documentele,
sumele de bani si obiectele de valoare, incredintate de cetatenii statului
trimitator, admise de legislatia statului de resedinta.
2. Functionarul consular are, de asemenea, dreptul sa primeasca, pentru a
le transmite proprietarilor lor, obiectele pierdute de cetatenii statului
trimitator in timpul sederii lor in statul de resedinta.
Art. 24
Tutela si curatela
1. Autoritatile statului de resedinta informeaza oficiul consular ori de
cate ori este necesar sa se instituie tutela sau curatela pentru a proteja un
cetatean al statului trimitator, minor sau care are capacitate limitata de a contracta
ori pentru a se asigura protectia bunurilor acestuia aflate in statul de
resedinta si pe care cetateanul statului trimitator nu poate sa le administreze
singur, indiferent de motive.
2. Functionarul consular poate informa autoritatile competente ale statului
de resedinta daca are cunostinta despre situatiile mentionate la paragraful 1
si are dreptul sa propuna persoana care sa actioneze in calitate de tutore sau
curator.
Art. 25
Comunicarea cu cetatenii statului trimitator
Functionarul consular are dreptul sa comunice cu cetateanul statului
trimitator, sa ii acorde asistenta, sa il indrume si, in caz de nevoie, sa ii
asigure asistenta juridica. Statul de resedinta nu va limita in nici un fel
posibilitatile de comunicare ale cetatenilor statului trimitator cu oficiul
consular si nici accesul lor la acest oficiu.
Art. 26
Comunicarea cu cetatenii privati de libertate
1. Functionarul consular va fi informat, cat mai curand posibil, dar nu mai
tarziu de 3 zile, de catre autoritatile competente ale statului de resedinta,
in legatura cu retinerea, arestarea sau cu orice alta masura privativa de
libertate, care priveste un cetatean al statului trimitator aflat in
circumscriptia sa.
2. Functionarul consular are dreptul sa viziteze si sa comunice cu
cetateanul statului trimitator arestat sau care este supus oricarei alte forme
de limitare a libertatii personale ori care executa o pedeapsa privativa de
libertate si, dupa caz, sa intreprinda masurile corespunzatoare pentru a-i asigura
asistenta legala si reprezentarea. Dreptul la vizita si de comunicare se acorda
periodic si va putea fi exercitat cat mai curand posibil, fara a putea fi
amanat dupa implinirea termenului de 4 zile de la data luarii masurii de
privare sau de limitare, sub orice forma, a libertatii personale.
3. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa cetatenii
in cauza despre posibilitatea lor de a comunica cu functionarul consular.
4. Vizitele mentionate la paragraful 2 al prezentului articol vor avea loc
in conformitate cu legile si regulamentele statului de resedinta. Se intelege
ca aceste legi si regulamente nu trebuie sa impiedice exercitarea functiilor
consulare.
Art. 27
Accidentele de circulatie
Autoritatile competente ale statului de resedinta il vor informa imediat pe
functionarul consular in legatura cu toate accidentele grave de circulatie ale
cetatenilor statului trimitator. La cererea oficiului consular acestea ii vor
pune la dispozitie documentele intocmite de organele competente in legatura cu
evenimentele rutiere in care a fost implicat un cetatean al statului
trimitator.
Art. 28
Decesul unui cetatean
Autoritatile competente ale statului de resedinta il vor informa fara
intarziere pe functionarul consular in legatura cu decesul unui cetatean al
statului trimitator. La cererea oficiului consular acestea ii vor pune la
dispozitie gratuit certificatul de deces ori o copie de pe alt document care
confirma decesul.
Art. 29
Succesiunile
1. Autoritatile competente ale statului de resedinta il vor informa fara
intarziere pe functionarul consular despre deschiderea in acest stat a unei
succesiuni, ca urmare a decesului unui cetatean al statului trimitator, precum
si in legatura cu deschiderea unei succesiuni, indiferent de cetatenia
persoanei decedate, de care poate fi interesat un cetatean al statului
trimitator in calitate de mostenitor, titular de drepturi sau legatar.
2. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor lua masurile
necesare, prevazute de legile si regulamentele acestui stat, pentru a conserva
succesiunea si pentru a transmite functionarului consular copia de pe
testament, daca acesta a fost intocmit, precum si toate informatiile de care
acestea dispun in legatura cu titularii de drepturi, cu domiciliul lor
permanent sau temporar, cu valoarea si componenta masei succesorale, inclusiv
cu sumele provenite din asigurarile sociale, din alte venituri sau din politele
de asigurare. Ele vor informa, de asemenea, despre data la care urmeaza sa se
deschida procedura succesorala sau despre stadiul acestei proceduri.
3. Functionarul consular este autorizat sa il reprezinte direct sau
indirect prin intermediul reprezentantului sau, in fata tribunalelor sau a
altor autoritati competente ale statului de resedinta, pe cetateanul statului
trimitator, care are dreptul sau care are pretentii la o succesiune deschisa in
statul de resedinta, in cazul in care acest mostenitor este absent sau nu si-a
desemnat un mandatar.
4. Functionarul consular are dreptul sa solicite autoritatilor competente
ale statului de resedinta:
a) sa ia masuri de conservare a succesiunii, sa puna sau sa ridice sigilii,
inclusiv sa desemneze un administrator al succesiunii, precum si sa participe
la aceste operatiuni;
b) sa procedeze la vanzarea bunurilor care fac parte din succesiune si sa
comunice data fixata pentru aceasta vanzare, astfel incat el sa poata fi
prezent.
5. In momentul incheierii procedurii succesorale sau a celorlalte
formalitati oficiale, autoritatile competente ale statului de resedinta il vor
informa, fara intarziere, pe functionarul consular si, dupa plata datoriilor, a
taxelor si impozitelor, vor permite, in termen de 3 luni, ca succesiunea sau
bunurile personale ale persoanelor pe care le reprezinta sa fie transmise
beneficiarilor.
6. In cazul in care valoarea succesiunii nu este importanta, functionarul
consular va putea cere ca bunurile succesorale sa ii fie remise. El va avea, in
aceasta situatie, dreptul de a le transmite persoanelor interesate.
7. Functionarul consular are dreptul sa primeasca, pentru a le transmite
celor interesati, bunurile personale si valorile apartinand cetatenilor
statului trimitator, care nu domiciliaza in statul de resedinta, precum si
sumele care le revin acestora cu titlu de indemnizatie, de pensie, de asigurari
sociale, drepturi salariale sau provenite din politele de asigurare.
8. Daca un cetatean al statului trimitator, care nu are domiciliul in
statul de resedinta, a decedat in timpul unei sederi temporare in acest stat,
bunurile sale trebuie protejate de autoritatile competente ale statului de
resedinta si transmise, fara o procedura speciala, functionarului consular al
statului trimitator. Functionarul consular trebuie sa acopere datoriile contractate
de defunct in timpul sederii acestuia in statul de resedinta pana la un nivel
care sa nu depaseasca valoarea acestor bunuri.
9. Transferul bunurilor si al activelor in statul trimitator, in
conformitate cu prevederile acestui articol, se va putea face cu respectarea
legislatiei statului de resedinta.
Art. 30
Atributii privind navele
1. Functionarul consular are dreptul sa acorde orice fel de asistenta
prevazuta in prezenta conventie navelor statului trimitator si echipajelor
acestor nave, pe perioada in care se afla in apele teritoriale sau interioare
ale statului de resedinta, inclusiv in porturi, de indata ce aceste nave au
fost admise la libera practica. El poate beneficia de dreptul de control si de
inspectie asupra navelor acestui stat si echipajelor lor. In acest scop el
poate vizita navele statului trimitator si ii poate primi pe comandantii si
echipajele acestor nave.
2. In indeplinirea tuturor actelor privind nava statului trimitator,
comandantul sau echipajul sau, functionarul consular poate solicita asistenta
autoritatilor competente ale statului de resedinta.
Art. 31
Drepturile functionarului consular privind nava si echipajul
In ceea ce priveste navele statului trimitator, functionarul consular are
dreptul:
a) fara a prejudicia drepturile autoritatilor statului de resedinta, sa il
chestioneze pe comandantul navei sau pe oricare alt membru al echipajului, sa
verifice, sa primeasca, sa intocmeasca sau sa semneze orice fel de certificat
sau alte documente privind nava, sa primeasca declaratii privind nava,
incarcatura sau voiajul, precum si sa elibereze documentele necesare pentru a
facilita intrarea, sederea si iesirea navei;
b) sa intervina in vederea solutionarii sau facilitarii solutionarii,
conform legislatiei statului trimitator, a oricaror diferende intre comandant
si ceilalti membri ai echipajului, inclusiv diferendele privind contractele de
angajare si conditiile de munca;
c) sa participe la instalarea sau la concedierea comandantului sau la
inrolarea altor membri ai echipajului;
d) sa ia masurile necesare in vederea asigurarii spitalizarii si
repatrierii comandantului sau a oricarui alt membru al echipajului;
e) sa acorde sprijin si asistenta comandantului navei sau oricarui alt membru
al echipajului in raporturile lor cu tribunalele si cu alte autoritati ale
statului de resedinta;
f) sa ia toate masurile utile pentru asigurarea disciplinei si ordinii la
bordul navei.
Art. 32
Interventia autoritatilor statului de resedinta la bordul navelor
1. In cazul in care un tribunal sau oricare alta autoritate a statului de
resedinta are intentia sa ii aresteze sau sa ii retina la bordul navei statului
trimitator pe comandant, pe un alt membru al echipajului, pe un pasager al acestei
nave sau o alta persoana care nu este cetatean al statului de resedinta, sa
aplice sechestru pe un bun aflat la bord ori sa angajeze o ancheta oficiala la
bordul navei, acestea trebuie sa il informeze, in prealabil, pe functionarul
consular, astfel incat el sa poata asista la executarea unor astfel de masuri.
Daca, datorita urgentei masurii, nu a fost posibil sa fie informat functionarul
consular sau daca acesta nu a fost prezent la executarea masurilor,
autoritatile statului de resedinta il vor informa, fara intarziere si complet,
pe functionarul consular in legatura cu masurile pe care le-au luat.
Autoritatile competente ale statului de resedinta vor facilita vizita
functionarului consular la persoana arestata sau retinuta si comunicarea lui cu
aceasta si vor asigura luarea masurilor corespunzatoare, menite sa protejeze
interesele persoanei sau ale navei.
2. Prevederile paragrafului 1 al prezentului articol nu se aplica in cazul
unui control uzual efectuat de autoritatile statului de resedinta in materie de
pasapoarte, vama, sanatate publica, poluarea marii si apararea vietii umane pe
mare sau in cazul oricarui alt demers intreprins la cererea sau cu
consimtamantul comandantului navei.
Art. 33
Avaria sau naufragiul navei
1. Daca o nava a statului trimitator naufragiaza, este deteriorata,
esueaza, este aruncata pe tarm sau sufera orice alta avarie in apele
teritoriale ori interioare ale statului de resedinta, inclusiv in porturi,
autoritatile competente ale acestui stat il vor informa, fara intarziere, pe
functionarul consular in legatura cu aceasta.
2. In cazurile enumerate la paragraful 1 al prezentului articol,
autoritatile competente ale statului de resedinta vor lua, conform legilor
statului de resedinta, masurile necesare pentru a organiza salvarea si
protectia navei, a pasagerilor, echipajului, echipamentului navei,
incarcaturii, proviziilor si a altor obiecte aflate la bord si, de asemenea,
pentru a se evita orice prejudiciu privind bunurile, precum si pentru a se
impiedica dezordini la bord sau pentru a le elimina. Aceste masuri vor fi
luate, de asemenea, si fata de obiectele care fac parte din nava sau din
incarcatura sa si care au fost aruncate peste bord, informandu-l pe
functionarul consular despre masurile luate. Aceste autoritati il vor ajuta pe
functionarul consular pentru ca el sa poata lua toate masurile de inlaturare a
urmarilor avariei, esuarii sau naufragiului.
3. Atunci cand o nava naufragiata a statului trimitator, echipamentul sau,
incarcatura sa, proviziile sau orice alte obiecte care erau la bord au fost
gasite pe tarmul statului de resedinta sau in apropierea lui ori sunt aduse in
portul acestui stat si cand nici comandantul navei, nici mandatarul sau, nici
agentul maritim, nici reprezentantul asigurarilor nu este prezent sau nu poate
lua masurile necesare de conservare sau de administrare, functionarul consular
este autorizat sa ia masurile pe care proprietarul insusi le-ar fi luat in
acelasi scop, daca ar fi fost prezent.
4. Functionarul consular poate, de asemenea, sa ia masurile prevazute la
paragraful 3 al prezentului articol si atunci cand un obiect apartinand unui
cetatean al statului trimitator si provenind de la bordul sau din incarcatura
unei nave, indiferent de nationalitatea ei, a fost adus intr-un port sau a fost
gasit pe tarm ori in apropierea tarmului de pe o nava avariata, esuata sau
naufragiata. Autoritatile competente ale statului de resedinta trebuie sa il
informeze, fara intarziere, pe functionarul consular despre existenta unui
asemenea obiect.
5. Functionarul consular are dreptul sa participe la ancheta deschisa
pentru a determina cauzele avariei, esuarii sau naufragiului, conformandu-se
legilor si regulamentelor statului de resedinta.
Art. 34
Decesul sau disparitia unui membru al echipajului
1. Daca comandantul sau oricare alt membru al echipajului unei nave a
statului trimitator a decedat sau este dat disparut in statul de resedinta, la
bordul navei sau pe uscat, comandantul sau inlocuitorul sau, precum si
functionarul consular al statului trimitator sunt singurii competenti sa faca
inventarul obiectelor, valorilor sau al altor bunuri lasate de defunct sau de
disparut si sa efectueze demersurile necesare pentru conservarea si
transmiterea lor in vederea lichidarii succesiunii. Daca defunctul sau
disparutul este cetatean al statului de resedinta, comandantul sau inlocuitorul
sau intocmeste inventarul in momentul constatarii decesului sau a disparitiei
si remite o copie de pe acest inventar autoritatilor statului de resedinta
competente sa efectueze demersurile necesare pentru conservarea bunurilor si,
in caz de necesitate, pentru lichidarea succesiunii. Aceste autoritati vor
informa oficiul consular al statului trimitator in legatura cu demersurile lor.
2. In cazul in care un functionar consular exercita drepturile in materie
succesorala prevazute la paragraful 1 al prezentului articol, el trebuie sa se
conformeze legilor si regulamentelor statului de resedinta.
Art. 35
Navigatia aeriana
Prevederile prezentei conventii se aplica in mod corespunzator si
aeronavelor statului trimitator, cu conditia ca aplicarea lor sa nu contravina
prevederilor conventiilor bilaterale sau multilaterale in domeniu la care sunt
parte statele contractante.
Art. 36
Taxe consulare
1. Oficiul consular poate percepe pe teritoriul statului de resedinta taxe
pentru serviciile consulare prestate, conform legilor si regulamentelor
statului trimitator.
2. Sumele percepute pentru serviciile consulare prestate, mentionate in
paragraful 1 al prezentului articol, sunt exceptate de la orice fel de impozite
si taxe in statul de resedinta.
Art. 37
Transmiterea actelor
Functionarul consular are dreptul sa transmita acte judiciare sau
extrajudiciare si sa ia interogatorii, in conformitate cu acordurile in vigoare
intre partile contractante, iar in lipsa unor asemenea acorduri, intr-un mod
compatibil cu legile si cu regulamentele statului de resedinta. Acest drept nu
poate fi exercitat decat fata de cetatenii statului trimitator si fara a aplica
mijloace de constrangere.
Art. 38
Alte functii consulare
Functionarul consular poate indeplini orice alte functii consulare pe care
i le incredinteaza statul trimitator, daca acestea nu sunt contrare legilor si
regulamentelor statului de resedinta sau daca statul de resedinta nu se opune
indeplinirii lor.
CAP. 4
Facilitati, privilegii si imunitati
Art. 39
Facilitati acordate oficiului consular
Statul de resedinta acorda oficiului consular orice inlesniri pentru
exercitarea functiilor sale consulare si ia masurile necesare pentru ca membrii
oficiului consular sa isi poata indeplini insarcinarile oficiale si sa
beneficieze de privilegiile si imunitatile prevazute in prezenta conventie.
Art. 40
Folosirea drapelului si a stemei nationale
Statul trimitator are dreptul sa foloseasca in statul de resedinta drapelul
sau national si scutul cu stema de stat, conform prevederilor prezentului
articol:
a) drapelul national al statului trimitator poate fi arborat pe cladirea
destinata ca sediu al oficiului consular, pe resedinta sefului oficiului
consular si pe mijloacele sale de transport atunci cand acestea sunt folosite
in interes oficial;
b) stema statului trimitator si denumirea oficiului consular, scrisa in
limba acestui stat si in cea a statului de resedinta, pot fi puse pe cladirea
oficiului consular si pe resedinta sefului oficiului consular;
c) in exercitarea dreptului acordat prin prezentul articol se va tine seama
de legile, regulamentele si uzantele statului de resedinta.
Art. 41
Localuri si locuinte
Statul de resedinta sprijina statul trimitator, in cadrul legilor si
reglementarilor sale, sa procure localurile necesare oficiului consular si, in
caz de necesitate, locuinte convenabile pentru membrii oficiului consular.
Art. 42
Achizitionarea de terenuri si cladiri
1. Statul trimitator are dreptul, in cadrul legilor si reglementarilor
statului de resedinta:
a) sa achizitioneze cladiri sau parti din cladiri, destinate birourilor
oficiului consular, resedintei sefului oficiului consular sau locuintelor
celorlalti membri ai oficiului consular;
b) sa construiasca sau sa amenajeze in aceleasi scopuri cladirile
achizitionate.
2. Dispozitiile paragrafului 1 al prezentului articol nu absolva statul
trimitator de obligatia de a respecta reglementarile si restrictiile in materie
de constructii, urbanism, protectie a ansamblurilor arhitectonice si a
monumentelor, aplicabile pe teritoriul unde se afla amplasate cladirile sau
partile din cladiri destinate localurilor consulare.
Art. 43
Inviolabilitatea localurilor consulare si a resedintei sefului oficiului
consular
1. Localurile consulare si resedinta sefului oficiului consular sunt
inviolabile. Autoritatile statului de resedinta nu pot patrunde in aceste
localuri decat cu consimtamantul sefului oficiului consular, al sefului
misiunii diplomatice a statului trimitator sau al persoanei desemnate de unul
dintre acestia.
2. Statul de resedinta are obligatia speciala de a lua toate masurile
necesare pentru a impiedica violarea sau deteriorarea localurilor consulare, a
resedintei sefului oficiului consular si pentru a preveni tulburarea linistii
oficiului consular sau afectarea demnitatii sale.
Art. 44
Scutirea de rechizitie
Localurile consulare, resedinta sefului oficiului consular, mobilierul si
bunurile oficiului consular, precum si mijloacele de transport nu pot face
obiectul nici unei forme de rechizitie in scopuri de aparare nationala sau de utilitate
publica. In cazul in care o expropriere ar fi necesara in aceste scopuri, vor
fi luate toate masurile corespunzatoare pentru a se evita impiedicarea
exercitarii functiilor consulare, iar statului trimitator ii va fi varsata cu
promptitudine o indemnizatie adecvata si efectiva.
Art. 45
Scutirea fiscala a localurilor consulare si a mijloacelor de transport
1. Localurile consulare si resedinta sefului oficiului consular, al caror
proprietar sau locatar este statul trimitator sau orice persoana actionand in
numele acestui stat, sunt scutite de impozite si taxe de orice fel, nationale,
regionale sau comunale, cu exceptia taxelor percepute ca remunerare pentru
servicii special prestate.
2. Scutirea fiscala prevazuta la paragraful 1 al prezentului articol nu se
aplica acelor impozite si taxe care, conform legilor si regulamentelor statului
de resedinta, cad in sarcina persoanei care a contractat cu statul trimitator
sau cu persoana care actioneaza in numele acestui stat.
3. Dispozitiile prezentului articol se aplica si mijloacelor de transport
folosite pentru nevoile oficiului consular.
Art. 46
Inviolabilitatea arhivelor si documentelor consulare
Arhivele si documentele consulare sunt inviolabile in orice moment si in
orice loc s-ar gasi.
Art. 47
Libertatea de comunicare
1. Statul de resedinta permite si protejeaza libera comunicare a oficiului
consular pentru orice scopuri oficiale. Comunicand cu guvernul, cu misiunile
diplomatice si cu celelalte oficii consulare ale statului trimitator, oriunde
s-ar gasi ele, oficiul consular poate folosi toate mijloacele de comunicare
potrivite, inclusiv curierii diplomatici sau consulari, valiza diplomatica sau
consulara si mesaje in clar sau cifrate. Totusi oficiul consular nu poate
instala si utiliza un post de radioemisie decat cu consimtamantul statului de
resedinta.
2. Corespondenta oficiala a oficiului consular este inviolabila. Prin
expresia corespondenta oficiala se intelege intreaga corespondenta referitoare
la oficiul consular si la functiile sale.
3. Valiza consulara nu poate fi nici deschisa si nici retinuta. Totusi,
daca autoritatile competente ale statului de resedinta au motive serioase sa
creada ca valiza contine alte obiecte decat corespondenta, documentele si
obiectele vizate la paragraful 4 al prezentului articol, ele pot cere ca valiza
sa fie deschisa in prezenta lor de catre un reprezentant autorizat al statului
trimitator. Daca autoritatile statului trimitator refuza sa satisfaca cererea,
valiza este inapoiata la locul de origine.
4. Coletele care constituie valiza consulara trebuie sa poarte semne
exterioare vizibile ale caracterului lor si nu pot contine decat corespondenta
oficiala si documente sau obiecte destinate exclusiv folosintei oficiale.
5. Curierul consular trebuie sa posede un document oficial care sa ateste
calitatea sa si sa precizeze numarul de colete care constituie valiza
consulara. In afara de cazul in care statul de resedinta consimte la aceasta,
el nu trebuie sa fie nici cetatean al statului de resedinta, nici, cu exceptia
situatiei in care el este cetatean al statului trimitator, o persoana cu
resedinta permanenta in statul de resedinta. In exercitarea functiilor sale
acest curier este protejat de catre statul de resedinta. El se bucura de
inviolabilitatea persoanei si nu poate fi supus nici unei forme de arest, de
detentie sau unei alte forme de limitare a libertatii personale.
6. Valiza consulara poate fi incredintata comandantului unei nave sau al
unei aeronave care urmeaza sa soseasca intr-un punct de intrare autorizat.
Comandantul trebuie sa poarte un document oficial care sa indice numarul de
colete ce constituie valiza, fara ca el sa fie considerat curier consular.
Printr-un aranjament cu autoritatile locale competente, oficiul consular poate
trimite pe unul dintre membrii sai sa ia valiza, in mod direct si liber, de la
comandantul navei sau al aeronavei si sa o predea in acelasi mod.
Art. 48
Protectia functionarilor consulari
Statul de resedinta ii va trata pe functionarii consulari cu respectul
cuvenit si va lua toate masurile necesare pentru a impiedica orice atingere
adusa persoanei, libertatii si demnitatii lor.
Art. 49
Imunitatea de jurisdictie si inviolabilitatea personala a sefului oficiului
consular
1. Seful oficiului consular nu este supus jurisdictiei penale, civile si
administrative a statului de resedinta. Aceste dispozitii nu se aplica in caz
de actiune civila:
a) care rezulta din incheierea unui contract pe care seful oficiului consular
nu l-a facut in mod expres sau implicit in numele statului trimitator;
b) intentata de un tert pentru pagube rezultate dintr-un accident cauzat in
statul de resedinta de un vehicul, de o nava sau o aeronava.
2. Persoana sefului oficiului consular este inviolabila. Nici o masura de
executare nu poate fi luata impotriva acestuia, in afara de cazurile prevazute
la lit. a) si b) ale paragrafului 1 din prezentul articol si numai daca
executarea poate avea loc fara a aduce atingere inviolabilitatii persoanei sau
locuintei sale.
Art. 50
Imunitatea de jurisdictie si inviolabilitatea personala a membrilor
oficiului consular
1. Functionarii consulari, angajatii consulari si membrii personalului de
serviciu nu sunt supusi jurisdictiei penale, civile si administrative a
statului de resedinta pentru actele indeplinite in exercitarea atributiilor lor
oficiale.
2. Totusi dispozitiile paragrafului 1 al prezentului articol nu se aplica
in caz de actiune civila:
a) care rezulta din incheierea unui contract, facut de un functionar
consular, angajat consular sau de un membru al personalului de serviciu, pe
care nu l-a incheiat in mod expres sau implicit in numele statului trimitator;
b) intentata de un tert pentru pagube rezultate dintr-un accident cauzat in
statul de resedinta de un vehicul, o nava sau o aeronava.
3. Functionarul consular nu poate fi supus nici pentru activitatile
desfasurate in afara atributiilor legate de calitatea pe care o are:
a) unor masuri de retinere sau de detentie preventiva decat in cazul
comiterii pe teritoriul statului de resedinta a unei infractiuni pentru care se
prevede o pedeapsa privativa de libertate de minimum 5 ani si numai ca urmare a
unei hotarari a autoritatilor judiciare competente ale statului de resedinta;
b) unor alte masuri privative de libertate decat in cazul executarii unei
hotarari judecatoresti definitive.
4. Atunci cand o procedura penala este angajata impotriva unui functionar
consular, acesta este obligat sa se prezinte in fata autoritatilor competente
ale statului de resedinta. Intr-un astfel de caz procedura trebuie sa fie
deschisa in termenul cel mai scurt posibil. Aceasta trebuie condusa cu
consideratia cuvenita functionarului consular, avandu-se in vedere pozitia sa oficiala
si, cu exceptia cazului prevazut la paragraful 3 al prezentului articol, astfel
incat sa stanjeneasca cat mai putin posibil exercitarea functiilor consulare.
5. In cazul luarii unor masuri privative de libertate sau de urmarire
penala impotriva unui functionar consular sau unui membru al familiei acestuia,
unui angajat consular sau unui membru al personalului de serviciu, autoritatile
competente ale statului de resedinta il vor informa despre aceasta, fara
intarziere, pe seful oficiului consular al statului trimitator.
6. Prevederile prezentului articol cu privire la functionarii consulari nu
se aplica sefului oficiului consular.
Art. 51
Obligatia de a depune ca martor
1. Membrii oficiului consular pot fi chemati sa depuna ca martori in fata
autoritatilor judiciare sau a altor autoritati competente ale statului de
resedinta. Totusi nici o masura coercitiva sau nici o alta sanctiune nu va
putea fi luata fata de functionarii consulari. Angajatul consular si membrul
personalului de serviciu nu trebuie sa refuze sa depuna ca martor, daca nu se
afla in situatia mentionata in paragraful 3 al prezentului articol.
2. Autoritatea care solicita marturia trebuie sa evite sa il impiedice pe
functionarul consular sa isi indeplineasca functiile. Ea poate sa obtina
marturia la resedinta lui, la oficiul consular sau sa accepte o declaratie
scrisa din partea acestuia, ori de cate ori acest lucru este posibil.
3. Membrii oficiului consular nu sunt obligati sa depuna marturie despre
faptele care au legatura cu exercitarea functiilor lor si sa prezinte
corespondenta si documente oficiale referitoare la acestea. Ei au, de asemenea,
dreptul de a refuza sa depuna marturie in calitate de experti asupra
legislatiei statului trimitator.
Art. 52
Renuntarea la privilegii si imunitati
1. Statul trimitator poate renunta la privilegiile si imunitatile prevazute
la art. 49 - 51. Renuntarea trebuie sa fie expresa si sa fie comunicata in
scris autoritatilor statului de resedinta.
2. Daca un membru al oficiului consular angajeaza o procedura intr-o
materie in care ar beneficia de imunitate de jurisdictie, el nu poate invoca
imunitatea de jurisdictie fata de nici o cerere reconventionala legata direct
de cererea principala.
3. Renuntarea la imunitatea de jurisdictie pentru o actiune civila sau
administrativa nu este considerata renuntare la imunitate in ceea ce priveste
masurile de executare a unei hotarari pentru care este necesara o renuntare
expresa.
Art. 53
Scutirea de prestatii personale si reale
Statul de resedinta ii scuteste pe membrii oficiului consular de orice
prestatii personale si de orice servicii de interes public, indiferent de
caracterul lor, precum si de sarcinile militare, cum ar fi rechizitiile,
contributiile si incartiruirile militare.
Art. 54
Scutirea de obligatia de inmatriculare a strainilor
Functionarii consulari si angajatii consulari, precum si membrii familiilor
lor care locuiesc impreuna cu ei sunt scutiti de toate obligatiile prevazute de
legile si regulamentele statului de resedinta in materie de inmatriculare a
strainilor, de permise de sedere si de alte formalitati privind strainii.
Art. 55
Scutirea fiscala
1. Functionarul consular, angajatul consular, precum si membrii familiilor acestora
sunt scutiti de orice impozite si taxe, personale si reale, nationale,
regionale si comunale, cu exceptia:
a) impozitelor indirecte, incorporate in mod normal in pretul marfurilor
sau al serviciilor;
b) impozitelor si taxelor pe bunuri imobile particulare, situate pe
teritoriul statului de resedinta, sub rezerva dispozitiilor art. 45;
c) drepturilor de succesiune si de mutatie, percepute de catre statul de
resedinta, sub rezerva prevederilor art. 57;
d) impozitelor si taxelor pe orice fel de venituri particulare care isi au
sursa in statul de resedinta;
e) drepturilor percepute ca remunerare a serviciilor particulare prestate;
f) taxelor de inregistrare, de grefa, de ipoteca si de timbru, sub rezerva
dispozitiilor art. 45.
2. Membrii personalului de serviciu sunt scutiti de impozite si taxe pe
salariile pe care le primesc pentru serviciile lor.
3. Membrii oficiului consular care angajeaza persoane ale caror retributii
sau salarii nu sunt scutite de impozitul pe venit in statul de resedinta
trebuie sa respecte obligatiile pe care legile si reglementarile acestui stat
le impun in materie de percepere a impozitului pe venit.
Art. 56
Scutirea de taxe vamale si de control vamal
1. In conformitate cu legile si cu regulamentele sale, statul de resedinta
autorizeaza intrarea si iesirea si acorda scutirea de orice taxe vamale si de
alte redevente conexe, cu exceptia cheltuielilor de depozitare, de transport si
a cheltuielilor privind serviciile similare, pentru:
a) obiectele destinate activitatii oficiului consular;
b) obiectele de uz personal ale functionarului consular si ale membrilor
familiei sale care locuiesc impreuna cu el, inclusiv efectele destinate
instalarii sale. Articolele de consum nu trebuie sa depaseasca cantitatile
necesare pentru folosirea lor directa de catre cei interesati.
2. Angajatul consular beneficiaza de privilegiile si scutirile prevazute la
paragraful 1 lit. b) din prezentul articol in ceea ce priveste obiectele
importate cu ocazia primei sale instalari.
3. Functionarul consular si membrii familiei sale sunt scutiti de controlul
bagajului personal, daca nu exista motive serioase sa se presupuna ca acesta
contine obiecte care nu beneficiaza de scutirile mentionate la paragraful 1
lit. b) din prezentul articol sau obiecte al caror import ori export este
interzis de legile statului de resedinta sau de regulamentele sale de
carantina. Intr-un asemenea caz controlul nu se poate face decat in prezenta
functionarului consular sau a unui membru al familiei sale.
Art. 57
Succesiunea unui membru al oficiului consular sau a unui membru al familiei
sale
In caz de deces al unui membru al oficiului consular sau al unui membru al
familiei sale care locuia impreuna cu el, statul de resedinta este obligat:
a) sa permita exportul bunurilor mobile ale defunctului, cu exceptia celor
care au fost dobandite in statul de resedinta si care fac obiectul unei
prohibitii la export in momentul decesului;
b) sa nu perceapa taxe nationale, regionale sau comunale de succesiune sau
de mutatie asupra bunurilor mobile a caror situare in statul de resedinta se
datora exclusiv prezentei in acest stat a defunctului in calitate de membru al
oficiului consular sau de membru al familiei unui membru al oficiului consular.
Art. 58
Libertatea de deplasare
Sub rezerva legilor si a regulamentelor referitoare la zonele in care
accesul este interzis sau reglementat din motive de securitate nationala,
statul de resedinta asigura tuturor membrilor oficiului consular libertatea de
deplasare si de circulatie pe teritoriul sau.
Art. 59
Asigurarea mijloacelor de transport
Mijloacele de transport, proprietate a statului trimitator, destinate
uzului oficiului consular sau care sunt proprietate a membrilor oficiului
consular, trebuie sa faca obiectul unei asigurari obligatorii.
Art. 60
Privilegii si imunitati ale membrilor de familie
Membrii de familie ai membrilor oficiului consular beneficiaza, in mod
corespunzator, de privilegiile recunoscute acestora din urma, cu conditia sa nu
fie cetateni ai statului de resedinta, sa nu domicilieze si sa nu exercite vreo
activitate cu caracter lucrativ in acest stat.
Art. 61
Persoanele care nu se bucura de privilegii si imunitati
1. Angajatii consulari si membrii personalului de serviciu, care sunt
cetateni ai statului de resedinta sau au domiciliul in acest stat, nu
beneficiaza de privilegiile si imunitatile prevazute in prezenta conventie, cu
exceptia prevederilor art. 51 paragraful 3.
2. Totusi statul de resedinta trebuie sa isi exercite jurisdictia asupra
persoanelor mentionate la paragraful 1 al prezentului articol in asa fel incat
sa nu impiedice fara motiv exercitarea functiilor oficiului consular.
CAP. 5
Dispozitii generale si finale
Art. 62
Respectarea legilor si regulamentelor statului de resedinta
1. Toate persoanele care se bucura de privilegii si imunitati, in virtutea
prezentei conventii, sunt obligate sa respecte legile si regulamentele statului
de resedinta, fara ca privilegiile si imunitatile lor sa fie prejudiciate.
2. Localurile consulare nu vor fi utilizate in mod incompatibil cu
exercitarea functiilor consulare.
Art. 63
Exercitarea functiilor consulare de catre misiunea diplomatica
1. Dispozitiile prezentei conventii se aplica si in cazul in care functiile
consulare sunt exercitate de misiunea diplomatica.
2. Numele si prenumele membrilor misiunii diplomatice afectati serviciului
consular al acesteia vor fi notificate ministerului afacerilor externe al
statului de resedinta.
3. Membrii misiunii diplomatice mentionati la paragraful 2 al prezentului
articol continua sa beneficieze de privilegiile si de imunitatile pe care le
confera statutul diplomatic.
Art. 64
Ratificarea si intrarea in vigoare
1. Prezenta conventie va fi supusa ratificarii si va intra in vigoare in a
30-a zi de la data ultimei notificari, pe cale diplomatica, privind
indeplinirea procedurii legale pentru intrarea ei in vigoare.
2. Prezenta conventie se incheie pe o perioada nedeterminata. Ea poate fi
denuntata, prin notificare scrisa, de orice parte contractanta. In acest caz,
ea isi va inceta valabilitatea dupa 6 luni de la data denuntarii.
Drept care imputernicitii partilor contractante au semnat prezenta
conventie si au aplicat sigiliile.
Semnata la Tbilisi la 1 iulie 1998, in doua exemplare originale, fiecare in
limbile romana, georgiana si engleza, toate textele avand aceeasi valoare; in
caz de divergenta de interpretare, va prevala textul in limba engleza.
Pentru Romania,
Mihai-Razvan Ungureanu
Pentru Georgia,
Irakli Menagarishvili