LEGE Nr. 56
din 17 martie 2006
pentru modificarea si
completarea Legii nr. 199/2000 privind utilizarea eficienta a energiei
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 291 din 31 martie 2006
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. I. - Legea nr.
199/2000 privind utilizarea eficientă a energiei,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 734 din 8 octombrie 2002, cu modificările şi
completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 1, după
alineatul (2) se introduce un nou
alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) Prin prezenta lege se creează cadrul legislativ
necesar dezvoltării pieţei concurentiale
de servicii energetice, în vederea aplicării măsurilor de creştere a eficienţei energetice destinate consumatorilor de energie."
2. Articolul 2 va avea
următorul cuprins:
„Art. 2. - In sensul prezentei legi, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarea semnificaţie:
a) balanţă energetică - analiza ce reprezintă, într-un cadru coerent, toate cantităţile de energie produse,
transformate, transportate şi consumate într-o zonă geografică şi într-o perioadă de timp dată; aceste cantităţi de
energie sunt exprimate în aceeaşi
unitate de măsură, pentru a putea fi comparate şi însumate;
b) bilanţ energetic
- metodologie de calculare a fluxurilor energetice
şi a randamentului energetic,
aferente funcţionării unei instalaţii sau unui echipament, pe baza datelor
culese cu ajutorul aparatelor de măsură, în scopul verificării conformităţii rezultatelor cu datele de referinţă;
c) companie de servicii energetice - societate care prestează servicii energetice şi sau alte măsuri de
creştere a eficienţei energetice în cadrul instalaţiei ori al incintei consumatorului şi care acceptă un grad de
risc financiar. Plata pentru serviciile prestate este bazată, în întregime sau
în parte, pe creşterea eficienţei energetice şi pe alte criterii agreate de
cele două părţi;
d) finanţare de către
terţi - aranjament financiar care implică,
suplimentar faţă de furnizorul de energie, alte entităţi care oferă servicii
energetice şi/sau finanţează investiţia. Valoarea financiară a economiei de
energie generate de îmbunătăţirea eficienţei energetice determină rata de recuperare a costurilor,
inclusiv a profitului furnizorului de servicii
energetice;
e) contract de performanţă
- aranjament financiar care garantează că valoarea
creşterii eficienţei energetice, acceptată ca rezultat al implementării unui
serviciu energetic, va fi
efectiv atinsă;
f) conservarea energiei - totalitatea activităţilor orientate spre utilizarea eficientă a resurselor energetice în
procesul de extragere, producere, prelucrare, depozitare, transport,
distribuţie şi consum al acestora, precum şi spre atragerea în circuitul
economic a resurselor regenerabile de energie; conservarea energiei include 3
componente esenţiale: utilizarea eficientă a energiei, creşterea eficienţei
energetice şi înlocuirea combustibililor deficitari;
g) consumator de energie - persoana fizică sau juridică care utilizează energie în vederea
realizării unei unităţi de produs, bun sau serviciu, pentru terţi, inclusiv
pentru scopuri personale;
h) creşterea eficienţei
energetice - îmbunătăţirea eficienţei utilizării
energiei datorită schimbărilor tehnologice, de comportament şi/sau economice;
i) economie de energie - cantitatea de energie economisită, determinată prin măsurători
şi/sau prin estimarea consumurilor înainte şi după implementarea uneia ori mai
multor măsuri de creştere a eficienţei energetice;
j) energie - toate formele
comerciale de energie disponibile şi de resurse energetice, incluzând energia electrică, gazul natural, inclusiv
gazul natural lichefiat şi gazul petrolier lichefiat, şi orice combustibil
utilizat pentru încălzire şi răcire, inclusiv pentru încălzirea în sisteme
centralizate de alimentare cu energie termică şi aer condiţionat, cărbunii şi lignitul, turba, combustibilul pentru
transport, excluzând combustibilul
pentru aviaţie şi depozitele străine de combustibil, şi biomasa, aşa cum este
definită în Hotărârea Guvernului nr. 443/2003 privind promovarea producţiei de
energie electrică din surse regenerabile de energie, cu modificările
ulterioare;
k) lanţ energetic - fluxul de energie de la producţia de energie primară până la
utilizarea finală a energiei, una sau mai multe verigi ale lanţului energetic
conţinând o conversie a unei forme de energie în alta;
l) management energetic - proces de conducere a sectorului energetic al unui consumator de
energie, bazat pe sisteme avansate de echipamente şi tehnici de măsurare pentru
monitorizarea utilizării energiei, identificarea ineficientei şi a
potenţialelor dificultăţi.
Acest sistem permite luarea unor decizii atât pe baza unor informaţii de natură
tehnică şi financiară, cât şi a evidenţei în timp a datelor de consum energetic;
m) măsuri de creştere a
eficienţei energetice - toate acţiunile care, în
mod normal, conduc la o
creştere a eficienţei energetice ce poate fi verificată, măsurată sau estimată;
n) mecanisme de eficienţă
energetică - instrumente generale utilizate de Guvern sau de instituţii guvernamentale pentru a crea un
cadru vizând sprijinirea ori stimularea actorilor de pe piaţă pentru ca aceştia
să furnizeze, să cumpere servicii energetice sau să implementeze măsuri de
creştere a eficienţei energetice;
o) producţie de energie - obţinerea energiei din resurse naturale şi, prin extensie,
producerea unei energii derivate - energie electrică, energie termică şi
altele;
p) programe de creştere a
eficienţei energetice - activităţi concentrate pe
grupuri de consumatori de energie care, în mod normal, conduc la o creştere a
eficienţei energetice ce
poate fi verificată, măsurată sau estimată;
r) surse regenerabile de energie - surse de energie nefosile, cum sunt: eoliană, solară, geotermală, a
valurilor, a mareelor, energia hidro, biomasa, gaz de fermentare a deşeurilor,
denumit şi gaz de depozit, sau gaz de fermentare a nămolurilor din instalaţiile
de epurare a apelor uzate şi biogaz, conform Hotărârii Guvernului nr. 443/2003,
cu modificările ulterioare;
s) serviciu energetic - beneficiul fizic,
serviciul public sau bunul derivat din combinaţia
energie şi tehnologie eficientă energetic, ceea ce include operarea,mentenanţa
şi controlul necesar pentru a furniza serviciul energetic pe baza unui contract
şi care, în mod normal,
conduce la o creştere a eficienţei energetice ce poate fi verificată, măsurată
sau estimată;
t) utilizarea eficientă a
energiei - realizarea unei unităţi de produs, bun
sau serviciu fără scăderea calităţii ori performanţelor acestuia, concomitent
cu reducerea cantităţii de energie cerute pentru realizarea acestui produs, bun
sau serviciu."
3. La articolul 3
alineatul (3), literele c) şi e) vor avea următorul cuprins:
,,c) introducerea tehnologiilor noi cu eficienţă
energetică ridicată a sistemelor moderne de măsură şi control, precum şi a sistemelor proprii
asistate de computer, pentru monitorizarea, evaluarea continuă a eficienţei
energetice şi previzionarea consumurilor energetice;
.............................................................................................................................
e) reducerea impactului asupra mediului al
activităţilor de producere, transport, distribuţie şi consum al tuturor
formelor de energie, cu respectarea legislaţiei în vigoare;"
4. La articolul 3
alineatul (3), după litera e) se introduce o literă nouă, litera f), cu
următorul cuprins:
,,f) aplicarea principiilor moderne de management
energetic."
5. La articolul 4,
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Programele proprii de eficienţă energetică
întocmite conform alin. (1) se transmit Agenţiei Române pentru Conservarea
Energiei prin intermediul filialelor sale teritoriale."
6. La articolul 5, litera
h) va avea următorul cuprins: ,,h) reducerea
impactului asupra mediului."
7. Articolul 6 va
avea următorul cuprins:
„Art. 6. - Sinteza programelor de eficienţă energetică
pe ansamblul economiei naţionale, elaborată anual de Agenţia Română pentru
Conservarea Energiei, se aprobă de Guvern, la propunerea Ministerului Economiei
şi Comerţului, şi va sta la baza propunerilor de fundamentare, în cadrul bugetului de stat, a
necesarului de fonduri pentru acordarea facilităţilor financiare, de susţinere
a implementării programelor naţionale de creştere a eficienţei energetice şi
utilizare optimă a surselor regenerabile de
energie."
8. La articolul 7,
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 7. - (1) Agenţia Română pentru Conservarea
Energiei este organul de specialitate la nivel naţional în domeniul eficienţei
energetice, instituţie publică cu personalitate juridică, aflată în subordinea
Ministerului Economiei şi Comerţului. Finanţarea cheltuielilor curente şi de
capital ale Agenţiei Române pentru Conservarea Energiei se asigură din venituri
proprii şi alocaţii acordate de la bugetul de stat."
9. La articolul 7
alineatul (2), literele a), e), f), h), j) şi k) vor avea următorul cuprins:
,,a) participarea la elaborarea politicii naţionale de
utilizare eficientă a energiei, la solicitarea Ministerului Economiei si
Comerţului, si supunerea acesteia spre aprobare Guvernului, odată cu politica energetică naţională, ca
parte a acesteia;
..........................................................................................................................
e) asigurarea supravegherii pieţei de echipamente şi
aparate pentru care există reglementări specifice privind eficienţa energetică;
f) autorizarea persoanelor fizice şi juridice care au
dreptul să elaboreze bilanţuri energetice;
............................................................................................................................
h) evaluarea tehnică şi avizarea proiectelor de
investiţii în domeniul eficienţei energetice, pentru care se cere finanţare de
la bugetul de stat şi din alte surse interne şi externe la dispoziţia Guvernului;
...............................................................................................................................
j) cooperarea cu instituţiile abilitate, în vederea
elaborării balanţelor energetice şi formării unor baze de date energetice
necesare pentru evaluarea raportului cerere-ofertă în domeniul energiei, a
realizării unor scenarii pe termen scurt, mediu şi lung privind evoluţia acestui raport, inclusiv a
calculului indicatorilor de eficienţă energetică la nivel naţional;
k) acordarea de consultanţă
gratuită în elaborarea şi aplicarea proiectelor de creştere a eficienţei energetice;"
10. La articolul 7
alineatul (2), după litera m) se introduc două noi litere, literele n) şi o),
cu următorul cuprins:
,,n) promovarea producerii de
energie, utilizând sursele regenerabile de energie, prin acţiuni complementare
reglementării pieţei de energie;
o) participarea la elaborarea de studii pentru
fundamentarea programelor naţionale de eficienţă energetică sau pentru proiecte
declarate eligibile, în cadrul programelor de eficienţă energetică şi energii regenerabile, iniţiate de organisme
internaţionale."
11. La articolul 7,
alineatul (3) va avea următorul cuprins:
„(3) Agenţia Română pentru Conservarea Energiei este
condusă de un preşedinte numit prin ordin al ministrului economiei şi
comerţului. Preşedintele este asimilat din punct de vedere al salarizării cu funcţia de secretar de stat."
12. Articolul 8 va avea următorul cuprins:
„Art. 8. - (1) Agenţia Română pentru Conservarea
Energiei este împuternicită, în condiţiile prezentei legi, ca, în colaborare cu
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, să asigure supravegherea
pieţei pentru respectarea reglementărilor tehnice privind eficienţa energetică.
(2) Agenţia Română pentru Conservarea Energiei are
dreptul de a solicita informaţii şi documente privind utilizarea şi gestionarea
energiei şi a resurselor energetice
de la persoanele fizice şi juridice a căror activitate face obiectul aplicării
prevederilor prezentei legi.
(3) Personalul Agenţiei Române pentru Conservarea
Energiei are dreptul de acces, în condiţiile legii, în spaţiile de producţie,
încercări, verificare finală şi de depozitare a aparatelor, echipamentelor şi utilajelor cu rol în producere, transport,
distribuţie şi consum de energie, precum şi în locurile în care acestea sunt
utilizate.
(4) Personalul Agenţiei Române pentru Conservarea
Energiei are dreptul de acces,
în condiţiile legii, la instalaţiile de măsurare a energiei electrice, gazelor
naturale, energiei termice şi a consumurilor de apă caldă şi rece, ale
persoanelor juridice."
13. Articolul 12 va avea
următorul cuprins:
„Art. 12. - Consumatorii de energie, persoane juridice,
sunt obligaţi să dispună de un sistem propriu de
măsură, evidenţă şi monitorizare a consumurilor energetice şi să pună la
dispoziţie Agenţiei Române pentru Conservarea Energiei şi altor instituţii abilitate, la cerere, informaţii privind
consumurile energetice şi indicatorii de eficienţă energetică."
14. Articolul 13 va avea
următorul cuprins:
„Art. 13. - (1) Consumatorii care folosesc o cantitate
de energie cuprinsă între 200 t şi 1.000 t echivalent petrol pe an sunt
obligaţi să întocmească la fiecare 2 ani un bilanţ energetic realizat de o
persoană fizică sau juridică autorizată în condiţiile prezentei legi.
(2) Consumatorii care folosesc o cantitate de energie
mai mare de 1.000 t echivalent petrol pe an sunt
obligaţi:
a) să numească un responsabil cu atribuţii în domeniul
gestiunii energiei şi resurselor energetice, atestat de Agenţia Română pentru
Conservarea Energiei, în condiţiile legii;
b) să efectueze anual un bilanţ energetic elaborat de
o persoană fizică sau juridică autorizată de Agenţia Română pentru Conservarea Energiei, în condiţiile
legii.
(3) In cazul consumatorilor de energie care deţin
subunităţi (sucursale, puncte de lucru, precum şi alte sedii secundare)
amplasate în mai multe puncte geografice, care nu sunt legate direct prin
funcţionalitate sau reţele energetice, fiecare subunitate situată într-un punct
geografic diferit de al celorlalte subunităţi este considerată din punctul de vedere al obligaţiilor ce îi revin ca
unitate independentă. In acest sens, subunităţile vor avea obligaţia de
efectuare a bilanţurilor energetice, de numire a unui responsabil cu atribuţii
în domeniul gestiunii energiei, respectiv de elaborare a programelor proprii de
eficienţă energetică, în funcţie de consumul total anual de energie, conform
prevederilor alin. (1) şi (2).
(4) Coordonarea responsabililor în domeniul gestiunii
energiei pentru consumatorii de energie care deţin
subunităţile menţionate la alin. (3) se va face numai de persoane atestate în
domeniul gestiunii energiei."
15. La articolul 14 alineatul (1), litera c) va avea următorul cuprins:
,,c) în condiţiile convenite cu consumatorii,
producătorii şi furnizorii de energie electrică şi termică au obligaţia de a
desfăşura activităţi de informare, consultanţă, finanţare,precum şi de a
executa lucrări în vederea creşterii eficienţei energetice în instalaţiile ce
le deţin."
16. La articolul 14,
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Societăţile de transport, alte societăţi, precum
şi unităţile administraţiei publice
locale şi centrale, care deţin mai mult de 25 de autovehicule, au obligaţia să dezvolte programe de monitorizare şi
gestiune a consumului de carburanţi pentru grupul de vehicule deţinut."
17. La articolul 14, după
alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), care va avea
următorul cuprins:
„(3) In cazul entităţilor menţionate la alin. (2), care
deţin subunităţi (sucursale, puncte de lucru, precum şi alte sedii secundare)
amplasate în mai multe puncte geografice, fiecare subunitate situată într-un punct geografic diferit de al celorlalte subunităţi este
considerată din punctul de vedere al obligaţiilor ce îi revin ca unitate independentă. In acest sens, subunităţile
vor avea obligaţia de dezvoltare a unor programe de monitorizare şi gestiune a
consumului de carburanţi pentru grupul de vehicule deţinut, conform
prevederilor alin. (2)."
18. La articolul 15,
litera e) va avea următorul cuprins: ,,e)
elaborarea în condiţiile legii, o dată la 5 ani, a unui bilanţ energetic pentru clădirile cu
suprafaţa desfăşurată mai
mare de 1.000 m2,
dotate cu instalaţii de încălzire şi climatizare aflate în exploatare;".
19. La articolul 15,
literele c) şi f) se abrogă.
20. Articolul 16 va avea
următorul cuprins:
„Art. 16. - (1) In termen de 6 luni*) de la publicarea
legii în Monitorul Oficial al României, Partea I, se
elaborează Programul de creştere a eficienţei energetice pentru perioada 2006 -
2010, denumit în continuare Program, asociat cu un mecanism de acordare a
sprijinului financiar de la bugetul de stat şi bugetele locale pentru creşterea
eficienţei energetice atât la nivel naţional, cât şi local, gestionat de
Ministerul Economiei şi Comerţului.
(2) Programul se aprobă prin hotărâre a Guvernului,
la propunerea Ministerului Economiei şi Comerţului şi la iniţiativa Agenţiei
Române pentru Conservarea Energiei, cu avizul Grupului interministerial de
lucru pentru coordonarea elaborării şi implementării Strategiei naţionale în domeniul eficienţei energetice
şi a planului de acţiune aferent,
constituit prin Hotărârea Guvernului nr. 1.488/2002.
(3) Programul va conţine proiectele prioritare din
domeniile economice de bază - industrie, transporturi, comerţ, agricultură,
servicii, autorităţi locale şi sectorul rezidenţial.
(4) Programele locale se elaborează şi se aprobă de
autorităţile locale cu sprijin şi consultanţă din partea Agenţiei Române pentru
Conservarea Energiei şi vor conţine proiectele de interes local menite să
promoveze creşterea eficienţei energetice.
*) Termenul de 6 luni curge de la data publicării
prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
(5) Programul la nivel naţional şi programele locale
de creştere a eficienţei energetice vor preciza sursele bugetare de la bugetul
de stat şi bugetele locale.
(6) Mecanismul de acordare a sprijinului financiar de la bugetul de stat şi bugetele locale prin Program, cuprinzând
categoriile de activitate, condiţiile de eligibilitate a beneficiarilor, condiţiile de eligibilitate a
proiectelor, precum şi procedura de acordare a sprijinului financiar, inclusiv
nivelul de finanţare, se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, la propunerea
Agenţiei Române pentru Conservarea Energiei, cu avizul Grupului
interministerial de lucru pentru coordonarea elaborării şi implementării Strategiei naţionale în domeniul
eficienţei energetice şi a planului de acţiune aferent, constituit prin
Hotărârea Guvernului nr. 1.488/2002."
21. Articolul 17 va avea
următorul cuprins:
„Art. 17. - (1) Pentru finanţarea investiţiilor care au
ca obiectiv principal creşterea eficienţei energetice, consumatorii de energie
pot beneficia de sprijin financiar din Program de până la 50% din valoarea
proiectului.
(2) Autorităţile administraţiei publice locale şi
centrale pot finanţa lucrări pentru creşterea eficienţei energetice şi pe baza
unui contract de performanţă încheiat cu terţi."
22. Articolul 18 va avea
următorul cuprins:
„Art. 18. - Acordarea de stimulente financiare pentru
promovarea eficienţei energetice se face cu respectarea legislaţiei în vigoare
cu privire la acordarea ajutorului de stat."
23. Articolul 19 se abrogă.
24. Articolul 20 va avea
următorul cuprins:
„Art. 20. - Constituie contravenţii următoarele fapte:
a) nerespectarea de către operatorul economic,
administraţia publică locală şi de către administratorii clădirilor publice a
prevederilor art. 4 alin. (1), ale art. 8 alin. (3) şi (4), precum şi ale art.
12-15;
b) nerespectarea reglementărilor tehnice privind
eficienţa energetică potrivit art. 10 şi 11."
25. Articolul 21 va avea următorul
cuprins:
„Art. 21. - (1) Contravenţiile prevăzute la art. 20 se
sancţionează după cum urmează:
a) cu amendă de la 7.500 lei la 15.000 lei, cele
prevăzute la lit. a);
b) cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei şi, după
caz, oprirea temporară a introducerii
pe piaţă a aparatelor,utilajelor şi echipamentelor pentru care sunt în vigoare
reglementări tehnice privind eficienţa energetică, până la o dată stabilită de
organul de control, cele prevăzute la lit. b).
(2) Contravenientul poate achita, pe loc sau în termen
de cel mult 48 de ore de la data încheierii
procesului-verbal ori, după caz, de la data comunicării acestuia, jumătate din
minimul amenzilor prevăzute la alin. (1), organul de control făcând menţiune în procesul-verbal despre această
posibilitate.
(3) Actualizarea limitelor amenzilor prevăzute la alin. (1) se face prin hotărâre a Guvernului, la
propunerea Agenţiei Române pentru Conservarea Energiei."
26. Articolul 22 va avea
următorul cuprins:
„Art. 22. - (1) Constatarea contravenţiilor şi
aplicarea sancţiunilor, inclusiv măsura privind oprirea temporară a
introducerii pe piaţă a aparatelor, utilajelor şi echipamentelor pentru care sunt în vigoare reglementări tehnice
privind eficienţa energetică,
se fac de personalul împuternicit de Agenţia Română pentru Conservarea
Energiei.
(2) Organele de poliţie acordă
sprijin, la cerere, personalului împuternicit de Agenţia Română pentru
Conservarea Energiei."
27. Articolul 23 va avea
următorul cuprins:
„Art. 23. - Prevederile art. 20 şi 21 se completează cu
dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002,
cu modificările şi completările ulterioare."
Art. II. - In termen de
90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Ministerul
Economiei şi Comerţului, la propunerea Agenţiei Române pentru Conservarea
Energiei, va supune spre aprobare Guvernului normele metodologice de aplicare a acesteia, care se vor publica în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Art. III. - Legea nr.
199/2000 privind utilizarea eficientă a energiei,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 734 din 8 octombrie 2002, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta lege, va fi
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
dându-se textelor o nouă numerotare.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ADRIAN NĂSTASE
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU