LEGE
Nr. 517 din 9 octombrie 2001
privind ratificarea Contractului de finantare dintre Romania si Banca Europeana
de Investitii si Compania Nationala "Administratia Porturilor Maritime
Constanta" - S.A. pentru finantarea Proiectului privind mediul si
infrastructura in Portul Constanta, semnat la Bucuresti la 6 noiembrie 2000*)
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 670 din 24 octombrie 2001
*) A se vedea si Decretul nr. 638 din 23 iulie 2001, publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 415 din 26 iulie 2001.
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se ratifica Contractul de finantare dintre Romania si Banca Europeana de
Investitii si Compania Nationala "Administratia Porturilor Maritime
Constanta" - S.A. pentru finantarea Proiectului privind mediul si
infrastructura in Portul Constanta, semnat la Bucuresti la 6 noiembrie 2000.
Art. 2
Implementarea contractului de finantare va fi realizata de catre Compania
Nationala "Administratia Porturilor Maritime Constanta" - S.A., in
calitate de beneficiar final al imprumutului.
Art. 3
Intre Ministerul Finantelor Publice, pe de o parte, si Compania Nationala
"Administratia Porturilor Maritime Constanta" - S.A. si Ministerul
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, pe de alta parte, se va
incheia un acord de imprumut subsidiar prin care se vor delega Companiei
Nationale "Administratia Porturilor Maritime Constanta" - S.A.
intreaga autoritate si responsabilitate pentru utilizarea imprumutului,
realizarea proiectului si respectarea obligatiilor asumate prin contractul de
finantare.
Art. 4
(1) Fondurile necesare in vederea rambursarii imprumutului, platii
dobanzilor si a altor costuri aferente imprumutului se vor asigura din surse
proprii ale Companiei Nationale "Administratia Porturilor Maritime
Constanta" - S.A.
(2) Contributia Guvernului Romaniei la realizarea investitiilor finantate
prin imprumutul Bancii Europene de Investitii, mentionat la art. 1, inclusiv
pentru plata taxelor si impozitelor percepute pe teritoriul tarii, precum si
contravaloarea altor costuri locale, care nu se pot plati din imprumutul
extern, se va asigura din surse proprii ale Companiei Nationale "Administratia
Porturilor Maritime Constanta" - S.A. si din alte surse atrase.
Art. 5
Se autorizeaza Guvernul Romaniei ca, prin Ministerul Finantelor Publice, de
comun acord cu Banca Europeana de Investitii si Compania Nationala
"Administratia Porturilor Maritime Constanta" - S.A., sa introduca pe
parcursul utilizarii imprumutului, in raport cu conditiile concrete de derulare
a contractului de finantare mentionat la art. 1, amendamente la continutul
acestuia, care privesc realocari de fonduri, modificari de termene, precum si
orice alte modificari care nu sunt de natura sa sporeasca obligatiile
financiare ale Romaniei fata de Banca Europeana de Investitii sau sa determine
noi conditionari economice fata de cele convenite initial intre parti.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 27 august
2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 13 septembrie 2001, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
PAUL PACURARU
BANCA EUROPEANA DE INVESTITII
FI Nr. 20.779
Agora nr. 2000 0224
ROMANIA - PROIECTUL PRIVIND MEDIUL SI INFRASTRUCTURA IN PORTUL CONSTANTA
CONTRACT DE FINANTARE
intre Romania si Banca Europeana de Investitii si Compania Nationala
"Administratia Porturilor Maritime Constanta" - S.A.*)
*) Traducere.
Acest contract este incheiat intre:
Romania, reprezentata de Ministerul Finantelor, cu sediul in Romania,
municipiul Bucuresti, str. Apolodor nr. 17, sectorul 5, reprezentat de doamna
Valentina Siclovan, secretar de stat, denumita in continuare Imprumutatul, ca
prima parte;
Banca Europeana de Investitii, cu sediul central in Marele Ducat al
Luxemburgului, Luxemburg-Kirchberg, bd. Konrad Adenauer nr. 100, reprezentata
de domnul Wolfgang Roth, vicepresedinte, denumita in continuare Banca, ca a
doua parte; si
Compania Nationala "Administratia Porturilor Maritime Constanta"
- S.A., cu sediul in Romania, municipiul Constanta, 8700, reprezentata de
domnul Laurentiu Mironescu, director general, denumita in continuare APMC, ca a
treia parte.
Avand in vedere ca:
1. La data de 1 februarie 1993 Comunitatile Europene si Imprumutatul au
incheiat Acordul european de asociere intre Comunitatile Europene si statele
membre ale acestora, pe de o parte, si Romania, pe de alta parte (denumit in
continuare acord european).
2. In cadrul acordului european si in conformitate cu Decizia Consiliului
nr. 2000/24/CE din 22 decembrie 1999, Consiliul Guvernatorilor Bancii a
autorizat la data de 28 martie 2000 acordarea de imprumuturi pentru proiecte de
investitii in Romania.
3. La data de 4/5 iunie 1997 un acord-cadru (denumit in continuare
acord-cadru) referitor la cooperarea financiara a fost semnat de Imprumutat si
de Banca si este aplicabil acestui contract.
4. Imprumutatul a propus initierea unui proiect (denumit in continuare
Proiect) care urmeaza sa fie realizat de APMC si care consta in modernizarea
conditiilor de colectare, tratare si depozitare a deseurilor si a
echipamentului de furnizare a energiei electrice in Portul Constanta la Marea
Neagra, dupa cum se specifica mai detaliat in descrierea tehnica prezentata in
anexa A la prezentul contract (denumita in continuare Descrierea tehnica).
5. Costul total al Proiectului, astfel cum a fost estimat de Banca, este de
30.500.000 EUR (treizeci milioane cinci sute mii euro), inclusiv cheltuieli
neprevazute si dobanzi pe perioada executiei, dar excluzand impozite si taxe.
6. Costul Proiectului urmeaza sa fie finantat astfel:
________________________________________________________________________________
Contributia statului, fonduri proprii ale APMC sau alte fonduri EUR
15.500.000
Imprumutul Bancii EUR
15.000.000
________________________________________________________________________________
TOTAL: EUR
30.500.000
________________________________________________________________________________
7. In consecinta, Imprumutatul a solicitat Bancii un imprumut in suma
echivalenta cu 15.000.000 EUR (cincisprezece milioane euro).
8. In baza art. 3 din acordul-cadru Imprumutatul a fost de acord ca dobanda
si celelalte plati datorate Bancii si care apar ca urmare a activitatilor avute
in vedere in acordul-cadru, precum si activele si veniturile Bancii legate de
astfel de activitati sa fie scutite de impozite.
9. In baza art. 4 din acordul-cadru Imprumutatul a fost de acord ca pe
intreaga perioada de efectuare a oricarei operatiuni financiare incheiate in
conformitate cu acordul-cadru:
a) sa asigure:
(i) ca beneficiarii sa poata schimba in orice valuta liber convertibila, la
cursul de schimb care prevaleaza, sumele in moneda nationala a Imprumutatului,
necesare pentru plata la timp a tuturor sumelor datorate Bancii in legatura cu
imprumuturile si garantiile referitoare la orice proiect; si
(ii) ca aceste sume sa fie transferabile liber, imediat si efectiv; si
b) sa asigure:
(i) ca Banca sa poata schimba in orice valuta liber convertibila, la cursul
de schimb care prevaleaza, sumele in moneda nationala a Imprumutatului, primite
de Banca cu titlu de plati aferente unor imprumuturi si garantii sau oricarei
alte activitati, si ca Banca sa poata transfera liber, imediat si efectiv
sumele astfel schimbate; sau, daca Banca va opta astfel,
(ii) ca Banca sa poata dispune liber de astfel de sume pe teritoriul
Imprumutatului.
10. Convinsa ca prezenta operatiune corespunde scopurilor functiilor sale
si ca este conforma cu scopurile acordului-cadru si tinand seama de aspectele
mentionate anterior, Banca a decis sa dea curs solicitarii Imprumutatului,
acordandu-i un credit in suma echivalenta cu 15.000.000 EUR (cincisprezece
milioane euro).
11. Doamna Valentina Siclovan este pe deplin autorizata, potrivit
conditiilor stabilite in documentul I anexat, sa semneze acest contract in
numele Imprumutatului si domnul Laurentiu Mironescu este pe deplin autorizat,
potrivit conditiilor stabilite in documentul II anexat, sa semneze acest
contract in numele APMC.
12. Euro este moneda comuna a statelor membre ale Uniunii Europene, care
participa la etapa a treia a Uniunii Economice si Monetare Europene (UEM).
13. Reglementarea Consiliului (CE) nr. 1.103/97 din 17 iunie 1997 si
Reglementarea Consiliului (CE) nr. 974/98 din 3 mai 1998 au implementat anumite
aspecte referitoare la introducerea monedei euro.
14. Referirile din prezentul contract la articole, preambul, paragrafe,
subparagrafe, alineate, anexe si documente anexate reprezinta referiri facute
la articolele, preambulul, paragrafele, subparagrafele, alineatele, anexele si
documentele anexate ale prezentului contract.
Drept care s-a convenit prin prezentul contract dupa cum urmeaza:
Art. 1
Trageri
1.01. Suma creditului
Prin acest contract Banca acorda Imprumutatului, iar Imprumutatul accepta,
un credit, denumit in continuare credit, in suma echivalenta cu 15.000.000 EUR
(cincisprezece milioane euro), care va fi utilizat exclusiv pentru finantarea
partiala a costurilor Proiectului.
1.02. Proceduri de tragere
A. Creditul va fi pus la dispozitie pentru a fi tras de APMC, in numele
Imprumutatului, in cel mult 7 transe (denumite in continuare transe, iar
fiecare denumita transa). Fiecare transa va avea o valoare echivalenta cu cel
putin doua milioane euro (cu exceptia ultimei transe) si nu va depasi
echivalentul a 5 milioane euro.
B. Tragerea fiecarei transe se va efectua in baza unei cereri scrise
(denumita in continuare cerere) din partea APMC, in numele Imprumutatului,
potrivit conditiilor mentionate in paragraful 1.04. Fiecare cerere:
a) va specifica suma solicitata pentru tragere in cadrul transei;
b) va specifica valuta in care APMC, in numele Imprumutatului, solicita sa
fie trasa transa, ca fiind o valuta la care se face referire in paragraful
1.03;
c) va specifica rata dobanzii aplicabila, daca este cazul, indicata
anterior APMC, in numele Imprumutatului, de catre Banca, fara angajament;
d) va specifica data preferata pentru efectuarea tragerii, intelegandu-se
ca Banca poate disponibiliza transa in termen de pana la 4 luni calendaristice
de la data cererii; si
e) va fi insotita de documente justificative, solicitate conform
subparagrafului 1.04 C.
Nici o cerere nu va putea fi efectuata dupa data de 31 iulie 2004. Sub
rezerva prevederilor subparagrafului 1.02 C, fiecare cerere este irevocabila.
C. Cu 10 - 15 zile inainte de data disponibilizarii transei, in cazul in
care cererea este conforma cu prevederile subparagrafului 1.02 B si in masura
in care documentele justificative puse la dispozitie in conformitate cu
prevederile subparagrafului 1.02 B alin. e) sunt acceptabile Bancii, aceasta va
remite Imprumutatului si APMC o notificare (denumita in continuare aviz de
tragere) prin care:
a) va confirma valoarea si valuta transei, specificate in cerere;
b) va specifica rata dobanzii aplicabila transei conform paragrafului 3.01;
si
c) va specifica data disponibilizarii transei.
In cazul in care unul sau mai multe elemente specificate in avizul de
tragere nu sunt conforme cu elementele corespunzatoare din cerere, APMC, in
numele Imprumutatului, intr-un interval de 3 zile lucratoare in Luxemburg de la
primirea avizului de tragere, poate revoca cererea printr-o notificare adresata
Bancii si, ca urmare, cererea si avizul de tragere vor ramane fara efect.
D. Tragerea fiecarei transe va fi efectuata in acel cont bancar, in numele
si pe seama Imprumutatului sau APMC, pe care APMC, in numele Imprumutatului, il
va notifica Bancii cu cel putin 8 zile inainte de data efectuarii tragerii.
1.03. Valuta tragerii
Sub rezerva existentei disponibilitatilor, Banca va disponibiliza fiecare
transa in valuta pentru care APMC, in numele Imprumutatului, si-a exprimat o
preferinta. Fiecare valuta de tragere va fi euro, o valuta a unuia dintre
statele membre ale Bancii, care nu participa la etapa a treia a UEM, sau orice
alta valuta care este tranzactionata pe scara larga pe principalele piete
valutare.
Pentru calculul sumelor ce urmeaza sa fie trase in alte valute decat euro
Banca va aplica cursurile de schimb de referinta calculate si publicate de
Banca Centrala Europeana din Frankfurt sau, in lipsa acestora, cursurile de
schimb care prevaleaza pe oricare alta piata financiara aleasa de Banca, la o
data cuprinsa intr-un interval de 15 zile anterior datei efectuarii tragerii,
dupa cum va decide Banca.
1.04. Conditii de tragere
A. Tragerea primei transe, in conformitate cu prevederile paragrafului
1.02, va fi conditionata de indeplinirea in mod satisfacator pentru Banca a
urmatoarelor conditii, si anume ca inainte de data primei cereri:
a) un consilier juridic al Imprumutatului sa fi emis un aviz juridic
privind semnarea in mod corespunzator a acestui contract de catre Imprumutat,
precum si privind documentele relevante, in forma si continutul acceptabile
pentru Banca;
b) un consilier juridic al APMC sa fi emis un aviz juridic privind semnarea
in mod corespunzator a acestui contract de catre APMC, precum si privind
documentele relevante, in forma si continutul acceptabile pentru Banca;
c) toate aprobarile necesare privind controlul schimbului valutar (daca
este cazul) sa fi fost obtinute, pentru a permite APMC sa efectueze trageri in
conditiile prezentului contract si sa permita Imprumutatului sa ramburseze
imprumutul (astfel cum este definit in paragraful 2.01) si sa plateasca dobanda
si toate celelalte sume datorate conform prezentului contract; astfel de
aprobari trebuie sa se extinda si asupra deschiderii si mentinerii conturilor
in care APMC, in numele Imprumutatului, solicita Bancii sa disponibilizeze
creditul;
d) Banca sa fi primit dovezi satisfacatoare in limba engleza, care sa
ateste ca Imprumutatul a autorizat si a imputernicit pe deplin APMC sa solicite
trageri si sa primeasca sumele corespunzatoare in conformitate cu prezentul
contract, in numele si pe seama Imprumutatului;
e) Banca sa fi primit dovezi satisfacatoare privind imputernicirea
persoanei sau a persoanelor autorizate sa semneze cererile, precum si
specimenele de semnatura autentificate ale acestei sau acestor persoane;
f) Banca sa fi primit dovezi satisfacatoare care sa ateste ca APMC a
infiintat o unitate de implementare a Proiectului, cu o structura adecvata,
care sa poata realiza Proiectul;
g) Banca sa fi primit dovezi satisfacatoare care sa ateste angajarea
consultantilor in conformitate cu prevederile paragrafului 6.10;
h) Banca sa fi primit dovezi satisfacatoare in limba engleza, referitoare
la imputernicirea doamnei Valentina Siclovan si a domnului Laurentiu Mironescu
de a semna acest contract in numele Imprumutatului si, respectiv, al APMC,
precum si o copie de pe o rezolutie satisfacatoare prin care APMC sa fie
autorizata sa fie parte la acest contract.
Daca o cerere pentru tragerea primei transe este efectuata inainte de
primirea de catre Banca a unor dovezi satisfacatoare, demonstrand ca aceste
conditii au fost indeplinite, o astfel de cerere va fi considerata ca fiind
primita de Banca la acea data la care conditiile vor fi fost indeplinite.
B. Tragerea fiecarei transe ulterioare primei transe va fi conditionata de
primirea de catre Banca, inainte sau chiar la data cererii respective, a unor
dovezi la care se face referire in subparagraful 1.04 C.
In plus tragerea fiecarei asemenea transe se va face cu conditia ca Banca
sa fie convinsa permanent ca suficiente fonduri continua sa fie asigurate in
conformitate cu prevederile paragrafului 6.07, astfel incat sa se asigure
realizarea si terminarea la timp a Proiectului.
Fiecare tragere, inclusiv tragerea primei transe, va fi in plus
conditionata de:
a) aprobarea de catre autoritatile competente din domeniul mediului a
lucrarilor care urmeaza sa fie finantate din sumele acelei trageri;
b) primirea de catre Banca a unei/unor copii de pe raportul/rapoartele
satisfacator/satisfacatoare pentru aceasta, intocmit/intocmite de consultantii
internationali in conformitate cu prevederile paragrafului 6.10 B si
referitor/referitoare la acea parte a Proiectului pentru care este solicitata
tragerea respectiva.
C. In decurs de 90 de zile de la tragerea oricarei transe APMC va remite
Bancii dovezi satisfacatoare, demonstrand ca APMC a efectuat cheltuieli
(excluzand impozitele si taxele platibile in Romania) pentru articolele
finantate de catre Banca, in conformitate cu Descrierea tehnica, in suma
globala egala cu toate transele trase anterior, mai putin o suma de 1.000.000
EUR, exceptie facand ultima tragere.
Daca vreo parte a acestor dovezi nu este satisfacatoare pentru Banca,
aceasta poate disponibiliza proportional mai putin decat suma solicitata, fara
a contraveni insa conditiilor subparagrafului 1.02 A.
D. Pentru calcularea echivalentului in euro al sumelor cheltuite Banca va
aplica cursul de schimb in vigoare cu 30 de zile inainte de data cererii.
E. Daca vreo parte a dovezilor furnizate de APMC nu este satisfacatoare
pentru Banca, aceasta poate fie sa actioneze in concordanta cu prevederile
ultimului paragraf din subparagraful 1.04 A, fie sa elibereze proportional mai
putin decat suma solicitata.
1.05. Anularea creditului
In cazul in care costul Proiectului va fi mai mic decat cifra estimata in
preambul, Banca poate, printr-o notificare adresata Imprumutatului si APMC, sa
anuleze creditul proportional cu diferenta. Imprumutatul poate oricand,
printr-o notificare adresata Bancii, sa anuleze integral sau partial orice suma
netrasa din credit, cu conditia ca, daca Imprumutatul anuleaza orice transa
care a facut obiectul unui aviz de tragere si care nu a fost revocata in
conformitate cu prevederile subparagrafului 1.02 C, va plati un comision
calculat asupra sumei anulate, la o rata fixa, egala cu jumatate din rata
dobanzii aplicabila acelei transe.
Dupa data de 31 decembrie 2004 Banca poate, printr-o notificare adresata
Imprumutatului si APMC, sa anuleze partea din credit pentru care nu s-a
efectuat nici o tragere.
1.06. Anularea si suspendarea creditului
Banca poate, printr-o notificare adresata Imprumutatului si APMC, sa
anuleze integral sau partial, in orice moment si cu efect imediat, partea
netrasa din credit:
a) ca urmare a aparitiei oricarui eveniment mentionat in subparagraful
10.01 A sau 10.01 B; sau
b) daca vor surveni situatii exceptionale care vor afecta negativ accesul
Bancii pe piata nationala de capital sau pe pietele internationale de capital
relevante.
Alternativ, daca a survenit o situatie dintre cele descrise la alin. a) sau
b) de mai sus si in opinia Bancii aceasta are un caracter temporar, Banca poate
suspenda integral sau partial, printr-o notificare adresata Imprumutatului si
APMC, partea netrasa din credit. Intr-un astfel de caz suspendarea va continua
pana cand Banca va instiinta Imprumutatul si APMC ca este din nou in masura sa
emita un aviz de tragere cu privire la acea parte din credit. Suspendarea nu va
implica nici o extindere a datei de anulare prevazute in paragraful 1.05.
Totusi Banca nu va fi indreptatita sa anuleze sau sa suspende, in temeiul
prevederilor alin. b) al acestui paragraf, nici o transa care a facut obiectul
unui aviz de tragere.
Partea netrasa din credit va fi considerata anulata daca Banca solicita
rambursarea in baza art. 10.
In cazul in care creditul este anulat in temeiul alin. a) de mai sus, Imprumutatul
va plati un comision pentru suma anulata a oricarei transe netrase care a facut
obiectul unui aviz de tragere, la o rata anuala de 0,75%, calculat de la data
avizului de tragere respectiv pana la data anularii.
1.07. Valuta comisioanelor
Comisioanele datorate de Imprumutat Bancii, in baza prezentului articol,
vor fi calculate si platibile in euro.
Art. 2
Imprumutul
2.01. Suma imprumutului
Imprumutul (denumit in continuare imprumut) va cuprinde totalul sumelor in
valutele disponibilizate de Banca, astfel cum au fost notificate de Banca cu
ocazia disponibilizarii fiecarei transe.
2.02. Valuta de rambursare
Fiecare rambursare efectuata in baza art. 4 sau, dupa caz, a art. 10 se va
face in valutele disponibilizate si in proportiile in care acestea sunt
cuprinse in soldul imprumutului.
2.03. Valuta dobanzii si a altor obligatii de plata
Dobanda si celelalte obligatii de plata datorate conform prevederilor art.
3, 4 si 10 vor fi calculate si platibile proportional in fiecare valuta in care
imprumutul este rambursabil.
Orice alta plata va fi efectuata in valuta specificata de Banca, avandu-se
in vedere valuta in care s-au efectuat cheltuielile ce urmeaza sa fie
rambursate prin acea plata.
2.04. Notificari ale Bancii
Dupa disponibilizarea fiecarei transe Banca va transmite Imprumutatului si
APMC o situatie rezumativa cuprinzand suma, data tragerii si rata dobanzii
pentru acea transa.
Art. 3
Dobanda
3.01. Rata dobanzii
A. Soldul nerambursat al oricarei transe va fi purtator de dobanda la rata
specificata in avizul de tragere aferent acesteia, care va fi rata dobanzii
aplicabila la data emiterii avizului de tragere pentru imprumuturile exprimate
in valuta respectiva si acordate de Banca imprumutatilor sai in aceleasi
conditii de rambursare si de plata a dobanzii ca cele pentru transa in cauza.
B. Dobanda va fi platibila semestrial la datele specificate in paragraful
5.03.
3.02. Dobanda la sumele cu scadenta depasita
Fara a contraveni prevederilor art. 10 si ca exceptie de la cele ale
paragrafului 3.01, pentru orice suma restanta platibila in conditiile acestui
contract se va datora dobanda de la data scadentei pana la data efectiva a
platii, la o rata anuala calculata dupa cum urmeaza:
a) pentru o suma datorata din orice transa, la o rata egala cu suma a:
(i) 2,5% (doi virgula cinci procente); si
(ii) rata relevanta specificata conform paragrafului 3.01; si
b) pentru orice alta suma, la o rata egala cu suma a:
(i) 2,5% (doi virgula cinci procente); si
(ii) rata dobanzii perceputa de Banca la data scadentei pentru imprumuturi
acordate in valuta respectiva pe termen de 15 ani.
Aceasta dobanda este platibila in aceeasi valuta ca si suma restanta pentru
care este datorata.
Art. 4
Rambursarea
4.01. Rambursarea obisnuita
Imprumutatul va rambursa imprumutul conform graficului de rambursare
prezentat in anexa B.
4.02. Rambursarea anticipata voluntara
A. Imprumutatul poate rambursa anticipat integral sau partial o transa in
baza unei comunicari scrise (denumita in continuare notificare de rambursare
anticipata) in care se specifica suma (suma rambursata anticipat) care urmeaza
sa fie rambursata anticipat si data propusa pentru rambursarea anticipata (data
rambursarii anticipate), care va fi o data specificata in paragraful 5.03
(fiecare denumita data de plata). Notificarea de rambursare anticipata va fi
transmisa Bancii cu cel putin o luna inainte de data rambursarii anticipate.
Rambursarea anticipata va fi conditionata de plata de catre Imprumutat a unei
compensatii, daca este cazul, datorata Bancii in conformitate cu prevederile
subparagrafelor 4.02 B si 4.02 C.
B. Valoarea compensatiei va fi suma diferentei de dobanda neincasata de Banca
pentru fiecare semestru incheiat la datele de plata ulterioare datei
rambursarii anticipate, calculata dupa cum se specifica in urmatorul
subparagraf si diminuata in conformitate cu prevederile subparagrafului 4.02 C.
Suma acestei diferente va fi calculata ca fiind suma prin care:
x) dobanda care ar fi fost platibila in timpul acelui semestru pentru
transa sau partea din transa rambursata anticipat
depaseste
y) dobanda care ar fi fost astfel platibila in timpul acelui semestru daca
ar fi fost calculata la rata de referinta; in acest scop rata de referinta
inseamna rata anuala a dobanzii (diminuata cu 15 puncte procentuale) pe care
Banca o stabileste cu o luna inainte de data rambursarii anticipate ca fiind
rata standard pentru un imprumut acordat de Banca din surse proprii
imprumutatilor sai, denominat in valuta transei respective, avand aceleasi
caracteristici financiare ca si transa care urmeaza sa fie rambursata
anticipat, in special aceeasi periodicitate pentru plata dobanzii, aceeasi
perioada ramasa pana la scadenta si acelasi tip de rambursare.
Rata dobanzii pe care Banca, urmand procedurile stabilite de Consiliul
Guvernatorilor Bancii, o stabileste pentru un imprumut este, in conformitate cu
statutul Bancii, determinata pe baza conditiilor dominante de pe piata de
capital.
C. Fiecare suma calculata in acest mod va fi diminuata la data rambursarii
anticipate prin aplicarea unei rate de discont egale cu rata determinata
conform alin. y) al subparagrafului 4.02 B.
D. Banca va notifica Imprumutatului valoarea compensatiei datorate sau,
dupa caz, neperceperea vreunei compensatii. Daca pana la ora 5 p.m. ora
Luxemburgului la data notificarii Imprumutatul nu confirma in scris intentia sa
de a efectua rambursarea anticipata in conditiile comunicate de Banca,
notificarea de rambursare anticipata va ramane fara efect. Cu exceptia unui
astfel de caz mentionat anterior, Imprumutatul va avea obligatia sa efectueze
plata in conformitate cu notificarea de rambursare anticipata si de a plati
dobanda datorata asupra sumei rambursate anticipat, precum si orice alta suma
datorata conform prevederilor prezentului paragraf.
4.03. Rambursarea anticipata obligatorie
A. Daca Imprumutatul ramburseaza anticipat in mod voluntar, partial sau integral,
orice alt imprumut contractat initial pe o perioada mai mare de 5 ani, Banca
poate solicita rambursarea anticipata a unei parti din suma nerambursata in
acel moment a imprumutului, in aceeasi proportie cu aceea dintre suma
rambursata anticipat si suma totala nerambursata a tuturor acelor imprumuturi.
Banca va adresa Imprumutatului cererea sa, daca este cazul, in termen de 4
saptamani de la primirea notificarii respective, conform prevederilor
subparagrafului 8.02 a). Orice suma solicitata de Banca va fi platita, impreuna
cu dobanda datorata, la data indicata de Banca, data care nu va preceda datei
rambursarii anticipate a celuilalt imprumut.
Rambursarea anticipata a unui imprumut printr-un nou imprumut cu termen de
rambursare cel putin la fel de mare ca si termenul neexpirat al imprumutului
rambursat anticipat nu va fi considerata rambursare anticipata.
B. In cazul in care costul total al Proiectului se va situa semnificativ
sub cifra specificata in preambul, Banca poate cere rambursarea anticipata a
imprumutului proportional cu diferenta.
4.04. Prevederi generale privind rambursarea anticipata conform prezentului
articol
Rambursarea anticipata va fi efectuata in toate valutele imprumutului,
proportional cu sumele nerambursate respective, exceptand cazul in care
Imprumutatul poate alege in schimb sa ramburseze anticipat, conform
prevederilor paragrafului 4.02, intreaga suma trasa si nerambursata, intr-o
singura transa.
In cazul rambursarii anticipate partiale in toate valutele, fiecare suma
rambursata anticipat va determina o reducere pro rata a fiecarei rate ramase de
rambursat.
Dispozitiile prezentului articol nu vor contraveni prevederilor art. 10.
Art. 5
Platile
5.01. Locul platii
Fiecare suma platibila de catre Imprumutat in cadrul acestui contract va fi
platita in contul respectiv comunicat Imprumutatului si APMC de catre Banca.
Banca va indica contul cu cel putin 15 zile inainte de data scadentei pentru
prima plata pe care o va face Imprumutatul si va notifica orice schimbare a
contului cu cel putin 15 zile inainte de data primei plati la care se aplica
modificarea.
Aceasta perioada de notificare nu se aplica in cazul platilor efectuate in
baza art. 10.
5.02. Calculul platilor referitoare la o fractiune de an
Orice suma datorata de Imprumutat sub forma de dobanda, comision sau in alt
mod, conform acestui contract, si calculata pentru orice fractiune din an va fi
calculata pe baza unui an de 360 de zile si a unei luni de 30 de zile.
5.03. Datele de plata
Sumele datorate semestrial conform acestui contract sunt platibile Bancii
in fiecare an la datele de 25 ianuarie si 25 iulie.
Orice plata scadenta intr-o zi nelucratoare va fi platibila in ziua
lucratoare imediat urmatoare. Zi lucratoare inseamna o zi in care bancile sunt
deschise pentru tranzactii in centrul financiar al tarii a carei moneda
nationala este moneda sumei datorate, cu mentiunea ca in cazul monedei euro zi
lucratoare inseamna o zi in care instructiunile de creditare sau de transfer in
euro se prelucreaza prin sistemul de decontare euro, denumit Transfer rapid
automat transeuropean cu privire la decontarile brute in timp real (TARGET).
Alte sume datorate conform prezentului contract sunt platibile in termen de
7 zile lucratoare de la primirea de catre Imprumutat a cererii emise de Banca.
O suma datorata de Imprumutat va fi considerata platita in momentul in care
aceasta este primita de Banca.
Art. 6
Angajamente speciale
6.01. Utilizarea imprumutului si a altor fonduri
APMC, in numele Imprumutatului, va folosi sumele imprumutului si celelalte
fonduri mentionate in planul de finantare descris in preambul exclusiv pentru
executia Proiectului.
6.02. Finalizarea Proiectului
APMC, in numele Imprumutatului, se angajeaza sa realizeze Proiectul in
conformitate cu Descrierea tehnica si sa il finalizeze pana la data specificata
in aceasta, data care poate fi modificata periodic cu aprobarea Bancii.
6.03. Costul majorat al Proiectului
In cazul in care costul Proiectului depaseste cifra estimata prezentata la
pct. 5 din preambul, Imprumutatul si/sau APMC vor/va obtine finantare pentru a
acoperi depasirea costului fara a apela la Banca, astfel incat APMC sa poata
finaliza Proiectul in conformitate cu Descrierea tehnica. Planurile pentru
finantarea costului suplimentar vor fi comunicate Bancii in timp util pentru
aprobare.
6.04. Procedura de licitatie
APMC se angajeaza sa achizitioneze bunuri si servicii si sa comande lucrari
pentru Proiect, acolo unde este cazul si in mod satisfacator pentru Banca, prin
licitatie internationala deschisa participantilor din toate tarile.
6.05. Asigurare
Atat timp cat imprumutul este nerambursat APMC va asigura in mod
corespunzator toate lucrarile si proprietatile care fac parte din Proiect, in
conformitate cu practica obisnuita pentru lucrari de interes public similare.
6.06. Intretinerea
Atat timp cat imprumutul este nerambursat APMC se va ingriji ca toate
proprietatile ce fac parte din Proiect sa fie intretinute, reparate, ca
acestora sa li se faca reparatii capitale si sa fie modernizate, dupa cum va fi
necesar, pentru a fi mentinute in buna stare de functionare.
6.07. Alocarea fondurilor
Imprumutatul se angajeaza sa aloce anual Proiectului suficiente fonduri
bugetare si/sau alte resurse financiare pentru completarea planului de
finantare a Proiectului, pentru partea neacoperita de imprumut, si sa permita
finalizarea la timp a acestuia in conformitate cu Descrierea tehnica.
6.08. Auditarea conturilor
Imprumutatul si APMC se angajeaza sa supuna auditarii anuale conturile,
bugetul si situatiile financiare ale APMC, in conformitate cu standardele
contabile internationale, de catre o firma de auditori cu reputatie internationala,
satisfacatoare pentru Banca.
6.09. Functionarea Proiectului
Atat timp cat imprumutul este nerambursat si daca Banca nu isi va fi dat
consimtamantul altfel in scris, APMC isi va pastra titlul de proprietate si
posesiunea asupra activelor care fac parte din Proiect sau, dupa caz, va
inlocui si va reinnoi aceste active si va mentine Proiectul in permanenta
functionare, in conformitate cu scopul sau initial.
Banca poate sa nu isi dea consimtamantul numai in cazul in care actiunea
propusa ar prejudicia interesele acesteia in calitate de creditor al
Imprumutatului sau ar face ca Proiectul sa devina neeligibil pentru finantare
din partea Bancii.
6.10. Servicii de consultanta
A. APMC se obliga sa angajeze, in urma unei proceduri de selectie
satisfacatoare pentru Banca, consultanti internationali ale caror calificare,
experienta si termeni de referinta vor fi satisfacatori pentru Banca, in
urmatoarele scopuri:
a) sa asigure asistenta APMC in ceea ce priveste proiectarea si
specificatiile Proiectului si pregatirea documentelor de licitatie respective
care vor cuprinde recomandarile din rapoartele la care se face referire in
subparagraful 6.10 B si vor fi satisfacatoare pentru Banca;
b) sa asigure asistenta APMC pentru licitarea lucrarilor si serviciilor
referitoare la Proiect;
c) sa certifice evidenta cheltuielilor efectuate, mentionate in
subparagraful 1.04 C;
d) sa supervizeze si sa raporteze asupra implementarii Proiectului.
B. APMC se obliga in aceeasi masura sa angajeze consultanti internationali
satisfacatori pentru Banca, care sa pregateasca rapoarte satisfacatoare pentru
Banca, referitoare la:
a) verificarea propunerii referitoare la incinerare conform celei mai bune
practici internationale, incluzand stabilirea fluxurilor de deseuri si
necesitatea reala de incinerare;
b) nivelurile de contaminare a materialului rezultat din dragarea curenta
de intretinere, pentru a asigura depozitarea oricarui material contaminat in
facilitatile incluse in Proiect;
c) stabilirea impactului asupra mediului al rampei pentru deseuri si al
incineratorului, impreuna cu includerea unor masuri de atenuare a acestui
impact in cadrul planurilor si al contractelor de constructie/aprovizionare si
operare; si
d) detalii privind costul si descrierea tehnica ale rampei pentru deseuri
si ale incineratorului, modificate dupa cum este necesar in concordanta cu
rezultatele masurilor detaliate la alin. a), b) si c) de mai sus.
6.11. Aranjamente speciale
APMC se angajeaza sa incheie un acord pe termen lung cu municipalitatea
si/sau judetul Constanta, cel mai tarziu pana la data de 31 decembrie 2004,
care sa fie satisfacator pentru Banca, pentru intocmirea unui plan regional de
management al deseurilor solide, care sa permita depozitarea in comun a
deseurilor solide, incluzand o rampa comuna pentru deseuri solide sau o alta
facilitate de acest gen acceptabila pentru Banca, care sa fie operational pana
la sfarsitul anului 2006.
APMC se angajeaza, de asemenea, ca vor fi luate masuri adecvate impreuna cu
municipalitatea Constanta in scopul utilizarii comune a incineratorului pentru
tratarea deseurilor infestate, dupa cum se mentioneaza la alin. 3 din anexa A,
inclusiv in scopul recuperarii costurilor.
APMC se angajeaza, de asemenea, ca vor fi realizate studii-pilot de testare
pentru statia de tratare a apelor uzate, dupa cum sunt prezentate la alin. 2
din anexa A (la care se face referire in continuare ca STAU), si ca
recomandarile vor fi incluse in contractul/contractele relevant/relevante de
furnizare, satisfacatoare pentru Banca, sau ca studiile-pilot mentionate mai
sus vor fi incluse in contractul de furnizare pentru STAU.
APMC se angajeaza, de asemenea, sa defineasca pana cel tarziu la mijlocul
anului 2001 masuri contractuale relevante si programul aplicarii acestora,
referitoare la managementul, operarea si intretinerea tuturor componentelor
Proiectului, incluzand taxe pentru utilizator si recuperarea costurilor,
satisfacatoare pentru Banca.
6.12. Prevederi privind mediul
Atat timp cat imprumutul este nerambursat APMC:
a) isi va desfasura activitatile in conformitate cu legislatia aplicabila
privind mediul si cu standardele Uniunii Europene referitoare la protectia
mediului, dupa cum acestea pot fi amendate sau modificate, dupa caz, va obtine
si va mentine toate autorizatiile guvernamentale necesare, aplicabile in
aceasta privinta;
b) va realiza toate lucrarile de intretinere, constructie si reabilitare,
precum si politicile de reducere a impactului asupra mediului, care pot fi
necesare in cadrul Proiectului, in conformitate cu buna practica si cu
standardele la care se face referire in alin. a) din acest paragraf; si
c) va realiza toate lucrarile de intretinere si de reabilitare pentru
facilitatile Proiectului, care pot fi solicitate de autoritatile competente.
6.13. Vizite
A. Imprumutatul intelege ca Banca poate fi obligata sa divulge Curtii de
Conturi a Comunitatilor Europene (denumita in continuare Curtea de Conturi)
acele documente referitoare la Imprumutat si la Proiect care sunt necesare
pentru indeplinirea sarcinilor Curtii de Conturi, in conformitate cu legislatia
Uniunii Europene.
B. Imprumutatul va determina APMC sa permita persoanelor desemnate de
Banca, care pot fi insotite de reprezentati ai Curtii de Conturi, sa viziteze
amplasamentele, instalatiile si lucrarile incluse in Proiect si sa efectueze
acele verificari pe care acestia le doresc. In acest scop Imprumutatul le va
acorda sau se va asigura ca le va fi acordata toata asistenta necesara. Cu
ocazia unei astfel de vizite reprezentantii Curtii de Conturi pot solicita APMC
sa prezinte documentele care cad sub incidenta subparagrafului 6.13 A.
Art. 7
Garantii
7.01. Garantii
Daca Imprumutatul va acorda unei terte parti vreo garantie pentru
indeplinirea oricareia dintre obligatiile sale privind datoria externa sau
orice fel de preferinta ori prioritate in legatura cu acestea, Imprumutatul,
daca Banca va solicita, va furniza Bancii o garantie echivalenta pentru indeplinirea
obligatiilor sale in cadrul prezentului contract sau va acorda Bancii o
preferinta ori o prioritate echivalenta.
Imprumutatul confirma ca in prezent nu exista nici o astfel de garantie,
preferinta sau prioritate.
Art. 8
Informatii
8.01. Informatii privind Proiectul
APMC:
a) se va asigura ca evidentele sale prezinta toate operatiunile referitoare
la finantarea si realizarea Proiectului;
b) va transmite Bancii in limba engleza sau in traducere in limba engleza:
(i) pana la data de 30 iunie 2001 si ulterior, trimestrial, pana la
terminarea Proiectului, cate un raport privind implementarea Proiectului, care
va fi elaborat de consultantii independenti mentionati la alin. g) al
subparagrafului 1.04 A;
(ii) la 6 luni dupa incheierea Proiectului, un raport privind terminarea
Proiectului; si
(iii) periodic, orice alte documente sau informatii suplimentare privind
finantarea, implementarea si functionarea Proiectului, dupa cum Banca poate
solicita in mod rezonabil, aceste rapoarte fiind elaborate si aprobate de
consultantul independent, mentionat la alin. g) al subparagrafului 1.04 A;
c) va supune spre aprobare Bancii, fara intarziere, orice modificare de
natura materiala in planurile generale, graficul de executie, planurile de
finantare sau in programul de cheltuieli ale Proiectului, in legatura cu
aspectele facute cunoscute Bancii inainte de semnarea acestui contract;
d) va informa Banca in timp util despre orice situatie care impune
consimtamantul acesteia, in conformitate cu prevederile paragrafului 6.09; si
e) va informa in general Banca despre orice fapt sau eveniment ce ii este
cunoscut care poate prejudicia in mod substantial sau poate afecta conditiile
de executie sau de functionare a Proiectului.
8.02. Informatii privind Imprumutatul
Imprumutatul va informa Banca:
a) imediat despre orice hotarare luata de el din orice motiv sau despre
orice situatie care il obliga ori despre orice cerere care i s-a facut de a
rambursa anticipat orice imprumut acordat initial pentru o perioada mai mare de
5 ani;
b) imediat despre orice intentie din partea sa de a acorda in favoarea unei
terte parti orice garantie pentru oricare dintre activele sale; sau
c) in general despre orice situatie sau eveniment care ar putea impiedica
indeplinirea oricarei obligatii a Imprumutatului asumate in cadrul acestui
contract sau ar prejudicia in mod substantial ori ar afecta conditiile de
executie sau de functionare a Proiectului.
8.03. Informatii privind APMC
APMC:
a) va furniza Bancii in fiecare an, in termen de o luna de la publicarea
lor, raportul anual, bilantul contabil, contul de profit si pierderi si
raportul auditorului, efectuate in concordanta cu standardele internationale de
contabilitate; si
b) va informa Banca:
(i) imediat in legatura cu orice modificare adusa documentelor sale
statutare de baza si cu orice schimbare a statutului legal sau a mandatului
sau; sau
(ii) in general despre orice situatie sau eveniment care ar putea impiedica
indeplinirea oricareia dintre obligatiile sale asumate in cadrul prezentului
contract.
Art. 9
Speze si cheltuieli
9.01. Impozite, taxe si comisioane
Imprumutatul si/sau APMC vor/va plati toate impozitele, taxele,
comisioanele si alte impuneri de orice natura, inclusiv taxele de timbru si
taxele de inregistrare, aferente semnarii sau implementarii prezentului
contract ori a oricarui document legat de acesta si aferente acordarii oricarei
garantii pentru imprumut.
Imprumutatul va plati integral capitalul, dobanda, comisioanele si alte
sume datorate in baza prezentului contract, brut, fara deducerea vreunei
impuneri nationale sau locale de orice fel, cu conditia ca, daca Imprumutatul
este obligat prin lege sa faca orice astfel de deducere, acesta sa majoreze
suma de plata catre Banca, astfel incat dupa deducere suma neta primita de
Banca sa fie echivalenta cu suma datorata.
9.02. Alte speze
Imprumutatul va suporta orice costuri profesionale, bancare, de transfer
sau de schimb valutar, ocazionate de semnarea sau de implementarea acestui
contract ori a documentelor legate de acesta si de acordarea oricarei garantii
pentru imprumut.
Art. 10
Rambursarea anticipata ca urmare a unui caz de neindeplinire a obligatiilor
10.01. Dreptul de a solicita rambursarea
Imprumutatul va rambursa imprumutul sau orice parte a acestuia, pe baza
cererii facute in acest sens de Banca:
A. imediat:
a) daca vreo informatie materiala sau vreun document remis Bancii de catre
sau in numele Imprumutatului ori al APMC, in legatura cu negocierea acestui
contract sau pe perioada in care acesta este in vigoare, se dovedeste a fi fost
incorect in orice detaliu de natura materiala;
b) daca Imprumutatul nu ramburseaza la data scadentei orice parte din
imprumut, nu plateste dobanda la acesta sau nu efectueaza orice alta plata
catre Banca, dupa cum este prevazut in prezentul contract;
c) daca, din cauza neindeplinirii oricarei obligatii in legatura cu acest
imprumut, Imprumutatului sau APMC i se cere sa ramburseze anticipat orice
imprumut acordat initial pentru un termen mai mare de 5 ani;
d) daca survine vreun eveniment sau vreo situatie care este posibil sa
pericliteze indeplinirea obligatiilor de plata care decurg din imprumut sau sa
afecteze negativ orice garantie acordata pentru acesta;
e) daca vreo obligatie asumata de Imprumutat si la care se face referire la
pct. 8 si 9 din preambul inceteaza sa fie indeplinita cu privire la orice
imprumut acordat oricarui imprumutat din Romania din resursele Bancii sau ale
Uniunii Europene;
f) daca Imprumutatul sau APMC nu isi indeplineste orice obligatie cu
privire la orice alt imprumut acordat de Banca din resursele Bancii sau ale
Uniunii Europene; sau
g) (i) daca un executor intra in posesia oricarei parti a activelor APMC
sau daca un creditor, lichidator ori administrator este desemnat pentru orice
parte a acestora; sau
(ii) daca orice retinere, executare, sechestru sau orice alt proces este
initiat ori aplicat asupra proprietatii APMC;
B. la expirarea unei perioade rezonabile, specificata de Banca intr-o
comunicare catre Imprumutat, fara ca problema sa fi fost remediata in mod
satisfacator pentru Banca:
a) daca Imprumutatul sau APMC nu indeplineste orice obligatie care rezulta
din prezentul contract, alta decat cea mentionata la subparagraful 10.01 A
alin. b); sau
b) daca vreun fapt esential prevazut in preambul se modifica sau se
dovedeste eronat si daca modificarea fie prejudiciaza interesul Bancii, in
calitate de creditor al Imprumutatului, fie afecteaza negativ implementarea sau
functionarea Proiectului.
10.02. Alte drepturi legale
Prevederile paragrafului 10.01 nu vor limita nici un alt drept legal al
Bancii de a solicita rambursarea anticipata a imprumutului.
10.03. Daune
In cazul solicitarii rambursarii anticipate conform prevederilor
paragrafului 10.01, Imprumutatul va plati Bancii o suma calculata la data la
care s-a facut solicitarea, oricare este mai mare dintre:
a) o suma calculata conform prevederilor subparagrafului 4.02 A, aplicata
asupra sumei care a devenit scadenta si platibila si cu efect de la data
scadentei specificata in solicitarea scrisa a Bancii; si
b) o suma calculata la o rata anuala de 0,25% de la data solicitarii pana
la data la care fiecare rata de rambursare a sumei solicitate ar fi fost
rambursabila daca nu ar fi fost facuta solicitarea.
10.04. Nederogari
Neindeplinirea sau indeplinirea cu intarziere de catre Banca a exercitarii
oricaruia dintre drepturile sale conform prevederilor prezentului articol nu va
fi considerata ca o renuntare la un astfel de drept.
10.05. Utilizarea sumelor primite
Sumele primite ca urmare a solicitarii formulate conform prevederilor
prezentului articol vor fi utilizate in primul rand pentru plata daunelor,
comisioanelor si a dobanzii, in aceasta ordine, si in al doilea rand pentru
acoperirea ratelor nerambursate, in ordinea inversa a scadentelor. Acestea se
vor aplica intre transe, dupa cum va considera Banca.
Art. 11
Legea si jurisdictia
11.01. Legea
Prezentul contract, precum si intocmirea, interpretarea si validitatea lui
vor fi guvernate de legea franceza.
Locul realizarii acestui contract este sediul central al Bancii.
11.02. Jurisdictia
Toate litigiile privind acest contract vor fi supuse Curtii de Justitie a
Comunitatilor Europene (denumita in continuare Curtea).
Partile la acest contract renunta, prin acesta, la orice imunitate sau
drept de a obiecta fata de jurisdictia Curtii.
O decizie a Curtii, emisa conform prevederilor prezentului paragraf, va fi
definitiva si obligatorie pentru parti, fara restrictie sau rezerva.
11.03. Dovada sumelor datorate
In orice actiune juridica ce decurge din acest contract certificarea de
catre Banca a oricarei sume datorate Bancii in cadrul acestui contract va
constitui dovada prima facie a unei astfel de sume.
Art. 12
Clauze finale
12.01. Notificari
Notificarile si alte comunicari transmise in legatura cu prezentul contract
vor fi trimise la adresele mentionate la pct. 1 de mai jos, cu exceptia
notificarilor catre Imprumutat si APMC in legatura cu litigiile in curs sau in
declansare, care vor fi trimise la adresele specificate la pct. 2 de mai jos,
unde Imprumutatul si APMC isi aleg sediul:
- pentru Banca:
1. 100, boulevard Konrad Adenauer, L-2950 Luxemburg-Kirchberg, Marele Ducat
al Luxemburgului;
- pentru Imprumutat:
1. str. Apolodor nr. 17, sectorul 5, RO-70060, Bucuresti, Romania;
2. Misiunea Romaniei pe langa Comunitatile Europene, 107, rue Gabrielle,
B-1180, Bruxelles, Belgia;
- pentru APMC:
1. Portul Constanta, RO-8700, Constanta, Romania;
2. Misiunea Romaniei pe langa Comunitatile Europene, 107, rue Gabrielle,
B-1180 Bruxelles, Belgia.
Fiecare parte poate, prin notificarea celeilalte parti, sa isi schimbe
adresele mentionate mai sus, cu conditia ca adresele de la pct. 2 de mai sus sa
fie schimbate numai cu alta adresa din cadrul Uniunii Europene.
12.02. Forma notificarii
Notificarile si alte comunicari pentru care sunt mentionate in acest
contract perioade fixe sau care fixeaza ele insele perioade obligatorii pentru
destinatar vor fi transmise personal, prin scrisoare recomandata, telegrama,
telex sau prin orice alte mijloace de transmitere care fac posibila dovada
primirii de catre destinatar. Data inregistrarii sau, dupa caz, data declarata
a primirii documentului transmis va fi concludenta pentru determinarea unei
perioade.
12.03. Preambul, anexe si documente anexate
Preambulul si urmatoarele anexe fac parte din acest contract:
- anexa A "Descrierea tehnica";
- anexa B "Graficul de rambursare".
Urmatoarele documente sunt anexate la prezentul contract:
- documentul I "Imputernicirea pentru semnare din partea
Imprumutatului";
- documentul II "Imputernicirea pentru semnare din partea APMC".
Ca urmare partile la prezentul contract au convenit ca acesta sa fie semnat
in 4 exemplare originale in limba engleza, fiecare pagina fiind semnata cu
initiale in numele Imprumutatului de doamna Carmen Ghita, director general
adjunct, in numele Bancii de domnul Gerhard Hutz, consilier-sef, si in numele
APMC de doamna Nicoleta Dogaru, sef serviciu.
Semnat pentru si in numele Romaniei,
Valentina Siclovan
Semnat pentru si in numele Bancii Europene de Investitii,
Wolfgang Roth
Semnat pentru si in numele
Companiei Nationale
"Administratia Porturilor Maritime Constanta" - S.A.,
Laurentiu Mironescu
Bucuresti, 6 noiembrie 2000.
ANEXA A
DESCRIEREA TEHNICA
Romania - Proiectul privind mediul si infrastructura in Portul Constanta
Proiectul consta in intocmirea studiilor pregatitoare, constructia,
furnizarea de bunuri si servicii, punerea in functiune si operarea
facilitatilor de management al deseurilor in Portul Constanta, impreuna cu
modernizarea furnizarii energiei electrice pentru port.
Proiectul cuprinde in particular urmatoarele componente:
1. nava multifunctionala de colectare a deseurilor pentru recuperarea apei
de santina (capacitate de depozitare de circa 25 mc), a apelor uzate de la nave
(capacitate de depozitare de circa 25 mc), a deseurilor solide (capacitate de
depozitare de circa 8 mc), precum si a deseurilor lichide (capacitate de
depozitare de circa 50 mc), colectate de la suprafata bazinului portuar;
2. noi facilitati cu o capacitate de circa 520.000 tone/an pentru tratarea
apelor uzate de la terminalul de produse petrochimice si a apelor cu reziduuri
petroliere si nocive provenite de la tancurile de balast si de la spalarea
tancurilor petroliere si de produse chimice (MARPOL 73/78, anexele nr. I si
II), in vederea efectuarii tratamentului fizic, chimic si biologic pentru
asigurarea ca efluentul care se va deversa in bazinul portuar respecta nivelul
legal de contaminare;
3. noul incinerator de deseuri pentru tratamentul deseurilor infestate
colectate de la nave (MARPOL 73/78, anexa nr. V), de la suprafata apei din
bazin, de la unitatile medicale din incinta portului si de la spitalele din
municipiul Constanta; incineratorul va avea o capacitate de tratare de pana la
3.400 tone de deseuri pe an, ce urmeaza sa fie verificata de comun acord cu
Banca;
4. acoperirea in conditii de siguranta si sigilarea gropii pentru deseuri
solide existente, impreuna cu prevederea unei rampe pentru deseuri pe termen
scurt (5 ani), cu o capacitate de aproximativ 165.000 tone, pentru colectarea
deseurilor solide din port; groapa va include pe termen scurt o zona de
depozitare securizata pentru depozitarea a aproximativ 750 tone de deseuri
periculoase;
5. extinderea capacitatii de furnizare a energiei electrice pentru Portul
Constanta-Sud, prin instalarea a doua noi linii de alimentare de 110 kV in
substatia Eforie-Nord, precum si a unei noi substatii interioare de 20 kV in
Portul IV si a doua transformatoare de 20/110 kV 40 MVA.
Proiectul include toate lucrarile civile, constructiile, sistemele
auxiliare, sistemele de siguranta, protectie impotriva incendiului, electrice,
control si monitorizare necesare. Toate facilitatile vor fi proiectate in
concordanta cu directivele relevante ale Uniunii Europene.
Cheltuielile de capital pentru acest proiect au fost estimate dupa cum
urmeaza:
___________________________________________________________________________
Nr. Componenta Proiectului Total
crt. milioane EUR*)
___________________________________________________________________________
1. Nava multifunctionala de colectare a deseurilor 1,41
2. Statie de tratare a apelor uzate in terminalul pentru
produse petrochimice 4,60
3. Lucrari privind rampa pentru deseuri 5,20
4. Incinerator 5,31
5. Lucrari electrice 9,55
6. Diverse (studii de mediu) 0,03
Total cheltuieli directe, in preturile anului 2000 26,10
Cheltuieli neprevazute 2,00
Dobanda pe perioada constructiei 2,40
Cost total estimativ 30,50
___________________________________________________________________________
*) 1 EUR = 20.416 lei (la data de 30 iunie 2000).
NOTA:
Pct. 1 - 5 includ o alocatie de 10% pentru engineering si supervizare,
impreuna cu cheltuieli tehnice neprevazute la o rata medie de 15% .
Darea in exploatare comerciala a diferitelor componente ale Proiectului,
inclusiv toate testele in vederea aprobarii, sunt programate sa fie terminate
pana la data de 31 decembrie 2003.
ANEXA B
GRAFIC DE RAMBURSARE
Romania - Proiectul privind mediul si infrastructura in Portul Constanta
__________________________________________________________
Data scadenta a ratei Sume de rambursat exprimate ca
de rambursat procent din imprumut
__________________________________________________________
1. 25 ianuarie 2006 5%
2. 25 iulie 2006 5%
3. 25 ianuarie 2007 5%
4. 25 iulie 2007 5%
5. 25 ianuarie 2008 5%
6. 25 iulie 2008 5%
7. 25 ianuarie 2009 5%
8. 25 iulie 2009 5%
9. 25 ianuarie 2010 5%
10. 25 iulie 2010 5%
11. 25 ianuarie 2011 5%
12. 25 iulie 2011 5%
13. 25 ianuarie 2012 5%
14. 25 iulie 2012 5%
15. 25 ianuarie 2013 5%
16. 25 iulie 2013 5%
17. 25 ianuarie 2014 5%
18. 25 iulie 2014 5%
19. 25 ianuarie 2015 5%
20. 25 iulie 2015 5%
__________________________________________________________