LEGE Nr. 505
din 28 decembrie 2006
privind aprobarea Ordonantei
Guvernului nr. 35/2006 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului
nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 1054 din 30 decembrie 2006
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. I. - Se aprobă Ordonanţa
Guvernului nr. 35 din 26 iulie 2006 pentru modificarea şi completarea
Ordonanţei Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, adoptată în temeiul art. 1 pct.
1.1 din Legea nr. 288/2006 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 675 din 7 august 2006, cu următoarele modificări şi completări:
1. La articolul I, după
punctul 3 se introduce un nou punct, punctul 31 cu următorul cuprins:
„31.
Alineatul (2) al articolului 33 va avea următorul cuprins:
«(2) In cazul contribuabililor nerezidenţi care
desfăşoară activităţi pe teritoriul României prin unul sau mai multe sedii
permanente, competenţa revine organului fiscal pe a cărui rază teritorială se
află situat fiecare sediu permanent. In cazul în care activitatea unui sediu
permanent se desfăşoară pe raza teritorială a mai multor organe fiscale,
competenţa revine acelui organ fiscal în a cărui rază teritorială începe
activitatea acelui sediu permanent.»"
2. La articolul I punctul
5, alineatul (11) al articolului 42 va avea următorul cuprins:
„(11) Termenul pentru emiterea unui acord de preţ în
avans este de 12 luni în cazul unui acord unilateral, respectiv de 18 luni în
cazul unui acord bilateral sau multilateral, după caz. Termenul pentru emiterea
soluţiei fiscale individuale anticipate este de 45 de zile. Dispoziţiile art.
681 sunt aplicabile
în mod corespunzător."
3. La articolul I punctul 8, alineatul (2) al
articolului 682 va avea următorul cuprins:
„(2) Obligaţiile fiscale se consideră a fi îndeplinite
în termen, fără perceperea de majorări de întârziere sau aplicarea de sancţiuni
prevăzute de lege, dacă acestea se execută în termen de 60 de zile de la
încetarea evenimentelor prevăzute la alin. (1)."
4. La articolul I, după
punctul 10 se introduce un nou punct, punctul 101, cu următorul cuprins:
„ 101. La
articolul 81, alineatul (4) va avea următorul cuprins:
«(4) Nedepunerea declaraţiei fiscale dă dreptul
organului fiscal să procedeze la stabilirea din oficiu a impozitelor, taxelor,
contribuţiilor şi a altor sume datorate bugetului general consolidat. Stabilirea
din oficiu a obligaţiilor fiscale nu se poate face înainte de împlinirea unui
termen de 15 zile de la înştiinţarea contribuabilului privind depăşirea
termenului legal de depunere a declaraţiei fiscale. In cazul contribuabililor
care au obligaţia declarării bunurilor sau veniturilor impozabile, stabilirea
din oficiu a obligaţiei fiscale se face prin estimarea bazei de impunere,
potrivit art. 66. Impunerea din oficiu nu se face în cazul contribuabililor
inactivi sau al celor din evidenţa specială, atât timp cât se găsesc în această
situaţie.»"
5. La articolul I, după
punctul 13 se introduce un nou punct, punctul 131, cu următorul cuprins:
„131. La
articolul 111, alineatele (1)-(4) vor avea următorul cuprins:
«ARTICOLUL 111
Ordinea stingerii datoriilor
(1) Dacă un contribuabil datorează mai multe tipuri
de impozite, taxe, contribuţii şi alte sume reprezentând creanţe fiscale
prevăzute la art. 21 alin. (2) lit. a), iar suma plătită nu este suficientă
pentru a stinge toate datoriile, atunci se sting datoriile corelative acelui
tip de creanţă fiscală principală pe care îl stabileşte contribuabilul.
(2) In cadrul tipului de impozit, taxă, contribuţie sau altă sumă reprezentând creanţă fiscală,
stabilit de contribuabil, stingerea se efectuează, de drept, în următoarea
ordine:
a) sumele datorate în contul ratei din luna curentă din
graficul de plată a obligaţiei fiscale pentru care s-a aprobat eşalonare la
plată, precum şi dobânda datorată în luna curentă din grafic sau suma amânată
la plată, împreună cu dobânzile
datorate pe perioada amânării, în cazul în care termenul de plată se împlineşte
în luna curentă, precum şi obligaţiile fiscale curente de a căror plată depinde
menţinerea valabilităţii înlesnirii acordate;
b) obligaţiile fiscale principale sau accesorii, în
ordinea vechimii, cu excepţia cazului în care s-a început executarea silită,
când se aplică prevederile art. 166 în mod corespunzător;
c) sumele datorate în contul următoarelor rate din
graficul de plată a obligaţiei fiscale pentru care s-a aprobat eşalonare, până
la concurenţa cu suma eşalonată la plată sau până la concurenţa cu suma
achitată, după caz, precum şi suma amânată la plată împreună cu dobânzile
datorate pe perioada amânării, după caz;
d) obligaţiile cu scadenţe viitoare, la solicitarea
contribuabilului.
(3) Vechimea obligaţiilor fiscale de plată se
stabileşte astfel:
a) în funcţie de scadenţă, pentru obligaţiile fiscale
principale;
b) în funcţie de data comunicării, pentru diferenţele
de obligaţii fiscale principale stabilite de organele competente, precum şi
pentru obligaţiile fiscale accesorii;
c) în funcţie de data depunerii la organul fiscal a
declaraţiilor fiscale rectificative, pentru diferenţele de obligaţii fiscale
principale stabilite de contribuabil.
(4) Organul fiscal competent va înştiinţa debitorul
despre modul în care s-a efectuat stingerea prevăzută la alin. (2).»"
6. La articolul I, după punctul 14 se introduce un nou punct, punctul 141, cu următorul cuprins:
„ 141. La
articolul 112, după litera e) a alineatului (5) se introduce o nouă literă,
litera f), cu următorul cuprins:
«f) fonduri comunitare, cum ar fi PHARE, ISPA, fonduri
structurale şi fond de coeziune.»"
7. La articolul I, după
punctul 15 se introduce un nou punct, punctul 151, cu următorul cuprins:
„ 151.
După alineatul (51) al articolului 112 se introduce un nou alineat, alineatul (52), cu următorul cuprins:
«(52) Pentru celelalte
creanţe fiscale, ordinea prevăzută la alin. (5) se aplică de fiecare autoritate
competentă pentru creanţele fiscale pe care le administrează.»"
8. La articolul I, după
punctul 27 se introduc două noi puncte, punctele 271 şi 272, cu următorul cuprins:
„271. La
articolul 158 alineatul (4), litera k) va avea următorul cuprins:
«k) menţiunea că ofertanţii sunt obligaţi să depună în
cazul vânzării la licitaţie, până la termenul prevăzut la alin. (7), o taxă de
participare ori o scrisoare de garanţie bancară, reprezentând 10% din preţul de
pornire a licitaţiei;»
272. La
articolul 158, litera b) a alineatului (7) va avea următorul cuprins:
«b) dovada plăţii taxei de participare sau a
constituirii garanţiei sub forma scrisorii de garanţie bancară, potrivit alin.
(11) ori (12);»"
9. La articolul I punctul
28, alineatul (11) al articolului 158 va avea următorul cuprins:
„(11) Taxa de participare
reprezintă 10% din preţul de pornire a licitaţiei şi se plăteşte în lei la
unitatea teritorială a Trezoreriei Statului. In termen de 5 zile de la data
întocmirii procesului-verbal de licitaţie, organul fiscal va restitui taxa de participare
participanţilor care au depus oferte de cumpărare şi care nu au fost declaraţi
adjudecatari, iar în cazul adjudecării, taxa se reţine în contul preţului. Taxa
de participare nu se restituie ofertanţilor care nu s-au prezentat la
licitaţie, celui care a refuzat încheierea procesului-verbal de adjudecare, precum şi adjudecatarului care
nu a plătit preţul. Taxa de participare care nu se restituie se face venit la
bugetul de stat, cu excepţia cazului în care executarea silită este organizată
de organele fiscale prevăzute la art. 35, caz în care
taxa de participare se face venit la bugetele locale."
10. La articolul I, după punctul 28 se introduce un nou punct, punctul 281, cu următorul cuprins:
„281. La
articolul 158, după alineatul (11) se introduc două noi alineate, alineatele
(12) şi (13), cu următorul cuprins:
«(12) Pentru participarea la licitaţie, ofertanţii pot
constitui şi garanţii, în condiţiile legii, sub forma scrisorii de garanţie
bancară.
(13) Scrisoarea de garanţie bancară, constituită în
condiţiile alin. (12), se valorifică de organul de executare în cazul în care
ofertantul este declarat adjudecatar şi/sau în situaţiile prevăzute la alin.
(11) teza a treia.»"
11. La articolul I punctul
29, alineatul (2) al articolului 160 va avea următorul cuprins:
„(2) Dacă adjudecatarul nu
plăteşte preţul, licitaţia se va relua în termen de 10 zile de la data
adjudecării. In acest caz, adjudecatarul este obligat să plătească cheltuielile
prilejuite de noua licitaţie şi, în cazul în care preţul obţinut la noua
licitaţie este mai mic, diferenţa de preţ. Adjudecatarul va putea să achite
preţul oferit iniţial şi să facă dovada achitării acestuia până la termenul
prevăzut la art. 158 alin. (7), caz în care va fi obligat numai la plata
cheltuielilor cauzate de noua licitaţie."
12. La articolul I punctul
36, după alineatul (3) al articolului 17420 se introduce un nou alineat, alineatul (31), cu următorul cuprins:
„(31) Orice acţiune
iniţiată în statul membru al autorităţii solicitate pentru rambursarea sumelor
recuperate sau compensare, în ceea ce priveşte recuperarea creanţelor
constatate în temeiul alin. (3), trebuie notificată autorităţii solicitante în
scris de către autoritatea solicitată, de îndată ce aceasta din urmă este
informată asupra acţiunii în cauză. In măsura în care este posibil, autoritatea
solicitată implică autoritatea solicitantă în procedurile de regularizare a
sumei de rambursat şi a compensaţiei datorate. Pe baza unei motivări scrise a
autorităţii solicitate, autoritatea solicitantă transferă sumele rambursate şi
compensaţia plătită, în termen de două luni de la primirea cererii."
13. La articolul I punctul 36, articolul 17422 va avea următorul cuprins:
„ARTICOLUL 17422
Rambursarea cheltuielilor de recuperare
(1) Autoritatea solicitată va cere autorităţii
solicitante rambursarea cheltuielilor de recuperare în următoarele situaţii:
a) în situaţia în care autoritatea solicitată a
efectuat acţiuni recunoscute ca fiind nejustificate din punctul de vedere al realităţii creanţei sau al
valabilităţii titlului emis de autoritatea solicitantă;
b) atunci când statul membru în care îşi are sediul
autoritatea solicitată convine cu statul membru în care îşi are sediul
autoritatea solicitantă asupra unor modalităţi specifice de rambursare, în
cazul în care recuperarea creanţei pune probleme deosebite, implică cheltuieli
foarte mari sau se înscrie în cadrul luptei împotriva crimei organizate. In
această situaţie, autoritatea solicitată formulează o cerere motivată şi
anexează o estimare detaliată a costurilor cerute a fi rambursate de
autoritatea solicitantă. Aceasta confirmă în scris primirea cererii de
rambursare în cel mai scurt timp şi în orice caz în termen de 7 zile de la
primire. In termen de două luni de la data confirmării de primire a cererii,
autoritatea solicitantă anunţă autoritatea solicitată dacă şi în ce măsură
acceptă modalităţile de rambursare propuse. In cazul în care autoritatea
solicitată şi autoritatea solicitantă nu ajung la un acord, autoritatea
solicitată va continua procedurile de recuperare prevăzute de legislaţia în
vigoare în statul membru în care aceasta din urmă îşi are sediul.
(2) In cazul în care recuperarea creanţelor de către
autorităţile solicitate din celelalte state membre se face în condiţiile alin.
(1) lit. b), aprobarea costurilor cerute a fi rambursate se face de către
conducătorii autorităţilor competente prevăzute la art. 1743."
14. La articolul I, după punctul 40 se introduce un nou punct, punctul 401, cu următorul cuprins:
„401. La articolul 190, literele d) şi x) ale alineatului (1) vor avea
următorul cuprins:
«d) nerespectarea programului de lucru al
antrepozitului fiscal de producţie de alcool etilic şi de distilate, aşa cum a
fost aprobat de autoritatea fiscală competentă;
x) funcţionarea instalaţiilor de producere alcool
etilic şi de distilate, fără program aprobat;»"
15. La articolul I, după punctul 42 se introduce un nou punct, punctul 43, cu următorul
cuprins:
„43. La articolul 200, după alineatul (1) se
introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul
cuprins:
«(11) In situaţia în
care confiscările dispuse de procurori sau de instanţele de judecată privesc
sume exprimate în monedă străină, sumele se vor converti în lei la cursul de
schimb comunicat de Banca Naţională a României, valabil la data rămânerii
definitive a măsurii confiscării.»"
16. La articolul IV, după litera b) a alineatului (2) se introduce o nouă literă, litera
c), cu următorul cuprins:
,,c) dispoziţiile art. 1711 alin. (4) teza a doua din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind
Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta ordonanţă."
Art. II. - Prezenta lege
intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2007.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ