LEGE Nr. 467
din 12 decembrie 2006
privind stabilirea cadrului
general de informare si consultare a angajatilor
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 1006 din 18 decembrie 2006
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL I
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prevederile prezentei
legi reglementează cadrul general de stabilire a cerinţelor minime ale
dreptului la informare şi consultare a angajaţilor.
Art. 2. - (1) Modalităţile de informare şi consultare
se pun în aplicare potrivit legii şi contractelor colective de muncă.
(2) In definirea şi aplicarea
modalităţilor de informare şi consultare, angajatorul şi reprezentanţii
angajaţilor vor respecta drepturile şi obligaţiile reciproce, ţinând seama atât
de interesele întreprinderii, cât şi de cele ale angajaţilor.
Art. 3. - In sensul prevederilor
prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) întreprindere - entitatea
publică sau privată care desfăşoară o activitate economică cu ori fără scop
lucrativ;
b) angajator - persoana
fizică sau juridică parte la contracte de muncă ori raporturi de muncă cu
angajaţii în conformitate cu legislaţia română în vigoare;
c) angajat - persoana
fizică, parte a unui contract individual de muncă sau raport de muncă, care
prestează munca pentru şi sub autoritatea unui angajator şi beneficiază de
drepturile prevăzute de legea română, precum şi de contractele şi acordurile de
muncă;
d) reprezentanţii
angajaţilor - reprezentanţii organizaţiilor
sindicale sau, în cazul în care nu există sindicat, persoanele alese şi
mandatate să reprezinte angajaţii, potrivit legii;
e) informare - transmiterea
de date de către angajator către reprezentanţii angajaţilor, pentru a le
permite să se familiarizeze cu problematica dezbaterii şi să o examineze în
cunoştinţă de cauză;
f) consultare - schimbul
de păreri şi stabilirea unui dialog între angajator şi reprezentanţii
angajaţilor.
SECŢIUNEA a 2-a
Domeniul de aplicare
Art. 4. - (1) Prezenta lege se aplică întreprinderilor
cu sediul în România care au cel puţin 20 de angajaţi.
(2) Numărul de angajaţi luat
în considerare la nivelul întreprinderii este cel existent la data începerii
procedurilor de informare.
(3) Prevederile prezentei legi nu se aplică
personalului navigant din marina comercială, aflat în misiune.
CAPITOLUL II
SECŢIUNEA 1
Modalităţi de informare şi consultare
Art. 5. - (1) Angajatorii
au obligaţia să informeze şi să consulte reprezentanţii angajaţilor, potrivit
legislaţiei în vigoare, cu privire la:
a) evoluţia recentă şi evoluţia probabilă a
activităţilor şi situaţiei economice a întreprinderii;
b) situaţia, structura şi evoluţia probabilă a
ocupării forţei de muncă în cadrul întreprinderii, precum şi cu privire la
eventualele măsuri de anticipare avute în vedere, în special atunci când există
o ameninţare la adresa locurilor de muncă;
c) deciziile care pot duce la modificări importante în
organizarea muncii, în relaţiile contractuale sau în raporturile de muncă,
inclusiv cele vizate de legislaţia română privind procedurile specifice de
informare şi consultare în cazul concedierilor colective şi al protecţiei
drepturilor angajaţilor, în cazul transferului întreprinderii.
(2) Informarea se face într-un moment, într-un mod şi
cu un conţinut corespunzătoare, pentru a permite reprezentanţilor angajaţilor
să examineze problema în mod adecvat şi să pregătească, dacă este cazul,
consultarea.
(3) Consultarea are loc:
a) într-un moment, într-un mod şi cu un conţinut
corespunzătoare, pentru a permite reprezentanţilor angajaţilor să examineze
problema în mod adecvat şi să elaboreze un punct de vedere;
b) la un nivel relevant de reprezentare a conducerii
şi a reprezentanţilor angajaţilor, în funcţie de subiectul discutat;
c) pe baza informaţiilor furnizate de angajator, în
conformitate cu prevederile art. 3 lit. e) şi a punctului de vedere pe care
reprezentanţii angajaţilor au dreptul să îl formuleze;
d) astfel încât să permită reprezentanţilor angajaţilor
să se întâlnească cu angajatorul şi să obţină un răspuns motivat la orice punct
de vedere pe care îl pot formula;
e) în vederea negocierii unui
acord privind deciziile care se încadrează în obligaţiile angajatorului,
prevăzute la alin. (1) lit. c).
Art. 6. - (1) Modalităţile de informare şi consultare a
angajaţilor pot fi definite în mod liber şi în orice moment, în contractele şi
acordurile colective de muncă, încheiate conform legii.
(2) Contractele şi acordurile prevăzute la alin. (1),
precum şi orice înnoiri ulterioare ale acestora pot prevedea dispoziţii
diferite de cele prevăzute la art. 5, cu respectarea dispoziţiilor art. 2 alin.
(2).
Art. 7. - (1) Reprezentanţilor angajaţilor, precum şi
experţilor care îi asistă pe parcursul derulării oricăror proceduri de
consultare sau negociere colectivă le este interzis să divulge angajaţilor sau
terţilor orice informaţii care, în interesul legitim al întreprinderii, le-au
fost furnizate în mod expres cu titlu confidenţial. Această obligaţie continuă
să se aplice reprezentanţilor sau experţilor şi după expirarea mandatului lor.
Tipul de informaţii supus regimului de confidenţialitate este convenit de părţi
în acordurile colective sau în altă formă agreată de parteneri şi face obiectul
unui contract de confidenţialitate.
(2) Angajatorul nu este
obligat să comunice informaţii sau să întreprindă consultări, dacă acestea sunt
de natură să dăuneze grav funcţionării întreprinderii sau să-i prejudicieze
interesele. Decizia de a nu comunica aceste informaţii sau de a nu întreprinde
consultări trebuie motivată faţă de reprezentanţii angajaţilor.
(3) In condiţiile în care reprezentanţii angajaţilor
nu consideră justificată decizia angajatorului de a invoca confidenţialitatea
informaţiilor sau de a nu furniza informaţiile relevante ori de a nu iniţia
consultări în condiţiile alin. (1) şi (2), aceştia se pot adresa instanţelor
judecătoreşti de drept comun competente.
SECŢIUNEA a 2-a
Protecţia reprezentanţilor angajaţilor şi a
drepturilor părţilor
Art. 8. - Reprezentanţii angajaţilor beneficiază de
protecţie şi garanţii care să le permită să-şi îndeplinească corespunzător
obligaţiile ce le-au fost încredinţate, în conformitate cu prevederile
legislaţiei române, pe toată durata exercitării mandatului.
Art. 9. - Constituie contravenţii şi se sancţionează
după cum urmează:
a) cu amendă de la 1.000 lei la 20.000 lei,
nerespectarea de către angajator a obligaţiei de a transmite reprezentanţilor
angajaţilor informaţiile prevăzute la art. 5 alin. (1);
b) cu amendă de la 2.500 lei la 25.000 lei,
nerespectarea obligaţiei angajatorului de a iniţia consultări potrivit art. 5
alin. (3);
c) cu amendă de la 5.000 lei la 50.000 lei,
transmiterea cu rea-credinţă de informaţii incorecte sau incomplete, în condiţiile
art. 5 alin. (2), de natură a nu permite reprezentanţilor angajaţilor
formularea unui punct de vedere adecvat pentru pregătirea unor consultări
ulterioare.
Art. 10. - Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor se fac de către persoanele împuternicite de Ministerul Muncii,
Solidarităţii Sociale şi Familiei sau de către alte organe care, potrivit
legii, au dreptul să efectueze controlul.
Art. 11. - Contravenţiilor prevăzute la art. 9 li se
aplică dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002,
cu modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL III
Dispoziţii finale
Art. 12. - Dispoziţiile prezentei legi nu aduc atingere
legislaţiei române privind:
a) procedurile specifice de
informare şi consultare, în cazul concedierilor colective;
b) protecţia drepturilor angajaţilor, în cazul
transferului întreprinderii;
c) constituirea comitetului european de întreprindere
sau instituirea procedurii de informare şi consultare a angajaţilor în
întreprinderile de dimensiune comunitară şi în grupurile de întreprinderi de
dimensiune comunitară.
Art. 13. - Reglementarea procedurilor de informare şi
consultare a angajaţilor în domenii specifice se face prin hotărâre a
Guvernului.
Art. 14. - Prezenta lege intră
în vigoare la data de 1 ianuarie 2007.
Prezenta lege transpune Directiva Parlamentului
European şi a Consiliului 2002/14/CE de stabilire a unui cadru general de
informare şi consultare a salariaţilor din Comunitatea Europeană, publicată în
Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene (JOCE) nr. L80 din 23 martie 2002.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU