LEGE
Nr. 457 din 1 noiembrie 2004
privind publicitatea si sponsorizarea pentru produsele din tutun
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1067 din 17 noiembrie 2004

Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Prezenta lege stabileste masuri cu privire la publicitatea produselor din
tutun, precum si cu privire la promovarea acestora in presa si in alte
publicatii tiparite, in emisiuni radiodifuzate, prin servicii ale societatii
informationale si prin sponsorizarea in domeniul tutunului, inclusiv prin
distribuirea gratuita a produselor din tutun, in vederea prevenirii consumului
produselor din tutun.
Art. 2
In sensul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele
semnificatii:
a) produse din tutun - produsele destinate fumatului, prizatului, suptului
sau mestecatului, fabricate total ori partial din tutun, modificat genetic sau
nu;
b) publicitate pentru produse din tutun - orice forma de comunicare
comerciala care are ca scop sau ca efect direct ori indirect promovarea unui
produs din tutun;
c) sponsorizare pentru produse din tutun - orice forma de contributie
publica sau privata pentru orice eveniment, activitate ori persoana, cu scopul
sau avand ca efect direct ori indirect promovarea marcilor produselor din
tutun;
d) servicii ale societatii informationale - orice servicii de acest tip,
astfel cum sunt definite la art. 1 pct. 1 din Legea nr. 365/2002 privind
comertul electronic, cu modificarile ulterioare.
Art. 3
(1) Se interzice publicitatea produselor din tutun:
a) in presa scrisa si in alte publicatii tiparite, cu exceptia anunturilor
prevazute expres de lege;
b) transmisa de posturile de radiodifuziune si de televiziune publice sau
private;
c) in cinematografe;
d) pe panouri publicitare, pe copertine sau structuri de afisaj pentru care
se datoreaza taxa pentru afisaj in scop de reclama si publicitate, prevazuta de
Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile ulterioare;
e) prin serviciile societatii informationale;
f) prin folosirea marcilor de tutun pe produse sau servicii care nu au
legatura cu produsele din tutun;
g) prin vanzarea de dulciuri sau de jucarii destinate copiilor si fabricate
cu intentia evidenta de a da produsului si/sau ambalajului sau asemanarea cu un
tip de produs din tutun.
(2) Publicitatea pentru produsele din tutun este permisa numai in
publicatiile destinate in mod exclusiv profesionistilor din domeniul industriei
tutunului si in publicatiile care nu au fost editate ori tiparite in Romania
sau intr-un stat membru al Uniunii Europene si nici nu sunt destinate in
principal pietei romanesti sau celei comunitare.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) lit. d), este permisa
publicitatea produselor din tutun prin servicii ale societatii informationale,
in conditiile prevazute la alin. (2).
Art. 4
(1) Se interzice sponsorizarea pentru produsele din tutun a evenimentelor
ori activitatilor care au efecte transfrontiere sau care implica ori au loc in
cel putin doua state membre ale Uniunii Europene, dintre care unul este
Romania.
(2) Se interzice distribuirea gratuita a produselor din tutun in contextul
sponsorizarii evenimentelor prevazute la alin. (1), avand ca scop ori ca efect
direct sau indirect promovarea produselor din tutun.
Art. 5
(1) Constituie contraventie nerespectarea prevederilor art. 3 alin. (1) si
ale art. 4 alin. (1) si se sanctioneaza cu amenda contraventionala de la 25.000.000
lei la 500.000.000 lei.
(2) Constituie contraventie nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (2) si
se sanctioneaza astfel:
a) firmele distribuitoare, cu amenda contraventionala de la 50.000.000 lei
la 100.000.000 lei;
b) contravenientii majori, cu amenda de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei;
c) contravenientii minori, precum si persoanele care sunt elevi sau
studenti, cu amenda contraventionala de la 1.000.000 lei la 5.000.000 lei.
(3) A doua abatere de la prevederile art. 4 alin. (1) se sanctioneaza cu
amenda contraventionala prevazuta la alin. (1) si cu suspendarea temporara a
activitatii de catre institutiile competente.
Art. 6
(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
persoanele imputernicite in acest sens din cadrul Ministerului Sanatatii si
Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, conform prevederilor
legale in vigoare.
(2) Contravenientul poate achita, pe loc sau in termen de cel mult 48 de
ore de la data incheierii procesului-verbal ori, dupa caz, de la data
comunicarii acestuia, jumatate din minimul amenzii prevazute la art. 5, agentul
constatator facand mentiune despre aceasta posibilitate in procesul-verbal.
(3) Contraventiilor prevazute la art. 5 li se aplica dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
si completarile ulterioare.
Art. 7
(1) Prezenta lege intra in vigoare la data de 31 decembrie 2006.
(2) Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga art. 10 lit. b)
din Legea nr. 148/2000 privind publicitatea, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 359 din 2 august 2000, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Art. 8
Prezenta lege transpune Directiva nr. 2003/33/CE privind armonizarea
dispozitiilor legislative, de reglementare sau administrative ale statelor
membre cu privire la publicitatea si sponsorizarea pentru produsele din tutun,
publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene (JOCE) nr. L152 din 20
iunie 2003, si unele dispozitii din Recomandarea nr. 2003/54/CE cu privire la
prevenirea fumatului si la initiativele de imbunatatire a controlului asupra
tutunului, publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene (JOCE) nr.
L022 din 25 ianuarie 2003.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU