LEGE Nr. 425
din 22 noiembrie 2006
pentru modificarea si
completarea Legii nr. 296/2004 privind Codul consumului
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 968 din 4 decembrie 2006
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. I. - Legea nr. 296/2004 privind Codul consumului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 593 din 1 iulie 2004, cu modificările ulterioare, se modifică şi se
completează după cum urmează:
1. Articolul 32 va avea
următorul cuprins:
„Art. 32. - Organizaţiile neguvernamentale ale
consumatorilor au următoarele drepturi:
a) de a fi sprijinite logistic de către organismele
administraţiei publice centrale şi locale, în vederea
atingerii obiectivelor lor;
b) de a primi sume de la bugetul de stat şi de la
bugetele locale;
c) de a fi consultate, cu ocazia
elaborării proiectelor de acte normative, standardelor sau specificaţiilor care
definesc caracteristicile tehnice şi calitative ale produselor şi serviciilor
destinate consumatorilor;
d) de a introduce acţiuni în justiţie pentru apărarea
drepturilor şi intereselor legitime ale consumatorilor;
e) de a obţine informaţii asupra preţului şi
caracteristicilor calitative ale produselor sau serviciilor, de natură să ajute
consumatorul la luarea unei decizii asupra achiziţionării acestora."
2. După articolul 32 se introduce un nou articol, articolul 321, cu următorul cuprins:
„Art. 321. -
Organizaţiile neguvernamentale ale consumatorilor au următoarele obligaţii:
a) de a solicita autorităţilor competente luarea de
măsuri în vederea opririi producţiei sau retragerii de pe piaţă a produselor
ori serviciilor care nu asigură nivelul calitativ prevăzut în documentele
stabilite de lege sau care pun în pericol viaţa, sănătatea ori securitatea
consumatorilor;
b) de a propune operatorilor economici realizarea de produse şi servicii în condiţii speciale, în vederea
satisfacerii nevoilor consumatorilor cu handicap sau de vârsta a treia;
c) de a solicita informaţii asupra preţului şi
caracteristicilor calitative ale produselor sau serviciilor, de natură să ajute consumatorul la luarea
unei decizii asupra achiziţionării acestora;
d) de a informa opinia publică, prin mass-media, asupra
neconformităţii produselor şi serviciilor existente pe piaţă, precum şi asupra
posibilelor consecinţe vătămătoare dovedite ale
acestora pentru consumatori."
3. Articolul 39 va avea
următorul cuprins:
„Art. 39. - Educarea consumatorilor este o parte din
programul de învăţământ şi o componentă a obiectelor de studii. Formarea
competenţelor în domeniul protecţiei consumatorului şi a mediului se realizează
în cadrul programului de învăţământ. Formarea competenţelor practice se
realizează inclusiv prin colaborarea instituţiilor de învăţământ preuniversitar
cu operatorii economici din domeniu."
4. La articolul 40, partea introductivă va avea următorul cuprins:
„Art. 40. - In programele de educare şi informare a
consumatorilor se includ ca aspecte importante ale protecţiei acestora:".
5. La articolul 40, după
litera d) se introduce o nouă literă, litera d1), cu următorul cuprins:
„d1) practicile
comerciale ale producătorilor, prestatorilor sau distribuitorilor şi prevenirea
actelor de comerţ incorecte."
Art. II. - In tot
cuprinsul Legii nr. 296/2004 privind Codul consumului, cu modificările
ulterioare, sintagma „agent economic" se înlocuieşte cu sintagma „operator
economic".
Art. III. - Legea nr.
296/2004 privind Codul consumului, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 593 din 1 iulie
2004, cu modificările ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezenta lege, se
va republica, dându-se textelor o nouă numerotare.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU