Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 399 din 27 decembrie 2005

pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian

ACT EMIS DE: PARLAMENTUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 22 din 10 ianuarie 2006


SmartCity3

 

    Art. I. - Ordonanta Guvernului nr.29/1997 privind Codul aerian, republicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.45 din 26 ianuarie 2001, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
    1. Titlul Ordonantei Guvernului va avea urmatorul cuprins:
    "ORDONANTA
    privind Codul aerian civil"
    2. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 1. - Prevederile prezentului cod aerian se aplica activitatilor aeronautice civile si persoanelor fizice sau juridice care desfasoara aceste activitati în spatiul aerian national si pe teritoriul României, precum si celor care, prin activitatile desfasurate, pot pune în pericol siguranta zborurilor si securitatea aeronautica."
    3. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 2. - (1) Activitatile aeronautice civile pe teritoriul si în spatiul aerian national sunt reglementate prin prezentul cod aerian si prin alte acte normative în materie, prin Conventia privind aviatia civila internationala, semnata la Chicago la 7 decembrie 1944, denumita în continuare Conventia de la Chicago, precum si prin tratatele bi- si multilaterale, la care România este parte.
    (2) Aplicarea prezentului cod aerian se face fara a aduce atingere suveranitatii depline si exclusive asupra spatiului aerian national, precum si reglementarilor specifice referitoare la aparare, ordine si siguranta nationala."
    4. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 3. - În sensul prezentului cod aerian, termenii si definitiile utilizate au urmatorul înteles:
    3.1. accident - eveniment legat de operarea/utilizarea unei aeronave, care se produce între momentul în care o persoana se îmbarca la bordul acesteia, cu intentia si cu dreptul legal de a efectua un zbor, si momentul în care toate persoanele aflate la bord sunt debarcate si în cursul caruia:
    a) o persoana este ranita grav sau mortal, datorita faptului ca se gaseste:
    - în aeronava;
    - în contact direct cu orice parte a aeronavei, inclusiv cu bucatile care se detaseaza din aceasta;
    - expusa direct jetului (aspiratiei sau suflului motoarelor ori elicelor), cu exceptia cazurilor în care ranile se datoreaza unor cauze naturale, autoranirilor sau sunt produse de alta persoana ori a cazurilor în care ranirile sunt produse în afara zonei ce este în mod normal disponibila pasagerilor sau membrilor echipajului;
    b) aeronava sufera deteriorari sau o cedare de structura, care altereaza caracteristicile de rezistenta structurala, de performanta si de zbor si care, în mod normal, necesita o reparatie importanta sau înlocuirea componentelor afectate, cu exceptia defectarii motorului ori deteriorarii, când deteriorarea este limitata la motor, capote sau la accesoriile sale ori când este vorba despre deteriorari limitate la elice, la extremitatile aripii, pneuri, frâne, carenaje sau mici înfundari ori perforatii în învelis;
    c) aeronava a disparut sau este total inaccesibila;
    3.2. act de interventie ilicita - act produs în mod ilicit, cu intentie, constând în:
    a) violenta împotriva uneia sau mai multor persoane la bordul unei aeronave la sol si în zbor, daca acel act poate sa pericliteze siguranta aeronavei respective;
    b) distrugere a unei aeronave în serviciu sau provocare de avarii unei astfel de aeronave, care o fac indisponibila pentru zbor ori care îi pot periclita siguranta în zbor;
    c) amplasare sau favorizare a amplasarii prin orice mijloace a unui dispozitiv ori a unei substante care poate distruge o aeronava aflata în serviciu sau îi poate provoca avarii care sa o faca indisponibila pentru zbor ori care îi poate periclita siguranta în zbor;
    d) distrugere sau avariere a mijloacelor de navigatie aeriana ori de interventie în functionarea lor, daca un asemenea act poate periclita siguranta aeronavelor în zbor;
    e) comunicare intentionata a unor informatii false, punând astfel în pericol siguranta unei aeronave în zbor;
    f) folosirea ilegala a oricarui dispozitiv, substanta sau arma pentru:
    - producerea unui act de violenta împotriva uneia sau mai multor persoane, care provoaca ranirea grava ori moartea acestora, pe un aeroport care deserveste aviatia civila;
    - distrugerea sau avarierea grava a facilitatilor care apartin aviatiei civile sau a aeronavelor care nu sunt în serviciu, dar se afla pe acel aeroport, ori pentru întreruperea serviciilor aeroportului, daca un asemenea act pune în pericol sau poate periclita siguranta aeroportului;
    3.3. activitati aeronautice civile - totalitatea activitatilor legate de proiectarea, constructia, atestarea, reparatia, întretinerea si operarea aeronavelor civile, a aerodromurilor si a altor obiective de infrastructura de aeronautica civila, de serviciile de navigatie aeriana, de pregatirea personalului aeronautic civil, precum si a activitatilor aeronautice civile conexe acestora;
    3.4. activitati aeronautice civile conexe - totalitatea serviciilor care contribuie direct la asigurarea desfasurarii activitatilor aeronautice civile;
    3.5. administrator al aerodromului - persoana fizica sau juridica care conduce si gestioneaza un aerodrom aflat în proprietatea publica ori în proprietatea privata a unor persoane fizice ori juridice;
    3.6. aerodrom - suprafata delimitata pe pamânt sau pe apa, care cuprinde, eventual, cladiri, instalatii si echipamente, destinata sa fie utilizata, în totalitate ori în parte, pentru sosirea, plecarea si manevrarea la sol a aeronavelor. Aerodromul utilizat exclusiv pentru elicoptere se numeste heliport;
    3.7. aeronava - aparatul care se poate mentine în atmosfera cu ajutorul altor reactii ale aerului decât cele asupra suprafetei pamântului;
    3.8. aeronave de stat - aeronavele folosite pentru servicii militare, vamale sau de politie;
    3.9. aeroport - aerodromul certificat pentru operatiuni de transport aerian public;
    3.10. aeroport international - aeroportul nominalizat ca aeroport de intrare si de plecare, destinat traficului international al aeronavelor, si în care sunt asigurate facilitatile de control pentru trecerea frontierei de stat, pentru controlul vamal, de sanatate publica, pentru controlul veterinar si fitosanitar, precum si pentru alte facilitati similare;
    3.11. agent aeronautic civil - orice persoana fizica sau juridica certificata sa desfasoare activitati aeronautice civile;
    3.12. autorizare - confirmare oficiala data printr-un document eliberat în conformitate cu prevederile reglementarilor aeronautice române, prin care se atesta capacitatea detinatorului de a desfasura activitatile aeronautice civile mentionate în acest document;
    3.13. autorizatie de operator aerian - documentul care certifica faptul ca un operator aerian poate sa efectueze activitati de lucru aerian sau de aviatie generala;
    3.14. bloc de spatiu aerian - un volum de spatiu aerian de dimensiuni definite în spatiu si timp, în cadrul caruia se furnizeaza servicii de navigatie aeriana;
    3.15. bloc functional de spatiu aerian - un bloc de spatiu aerian care are la baza cerinte operationale si care reflecta necesitatea asigurarii unui management al spatiului aerian la un nivel mai integrat, fara a tine seama de granitele existente;
    3.16. certificare - recunoasterea faptului ca un serviciu, un produs, o piesa sau un echipament, o organizatie sau o persoana se conformeaza cerintelor aplicabile, precum si eliberarea unui certificat relevant care atesta aceasta conformare; certificarea poate avea ca rezultat si conferirea unui drept, potrivit reglementarilor în vigoare;
    3.17. certificat - documentul emis ca rezultat al certificarii în conformitate cu reglementarile specifice aplicabile;
    3.18. certificat de operator aerian - documentul care certifica faptul ca un operator aerian are capacitatea de a efectua activitatile de transport aerian public prevazute în acesta;
    3.19. certificat de navigabilitate/autorizatie - document individual prin care se atesta navigabilitatea unei aeronave;
    3.20. certificat de înmatriculare/identificare - document individual care atesta înregistrarea unei aeronave, conferindu-i acesteia nationalitatea;
    3.21. certificat de tip - documentul care defineste proiectul de tip al unei aeronave si atesta faptul ca acest proiect de tip se conformeaza cerintelor de navigabilitate aplicabile;
    3.22. drept de trafic - dreptul unui operator aerian certificat de a transporta pasageri, bagaje, marfuri si/sau posta pe o ruta aeriana care deserveste doua sau mai multe aeroporturi interne ori internationale;
    3.23. eveniment de aviatie civila - întrerupere operationala, defect, greseala sau orice alta circumstanta care are sau poate avea influenta asupra sigurantei zborului si care nu are ca rezultat un accident sau un incident grav;
    3.24. facilitati - totalitatea serviciilor si baza materiala asociata acestora, asigurate pe un aerodrom în legatura cu intrarea si iesirea aeronavelor, persoanelor, bagajelor, marfurilor si altele asemenea, în traficul aerian intern si international;
    3.25. forta majora - evenimentul de aviatie civila, incidentul sau orice circumstanta imprevizibila si inevitabila care genereaza imposibilitatea temporara sau definitiva de a respecta cerintele autorizarii acordate;
    3.26. incident - eveniment, altul decât un accident, asociat cu exploatarea unei aeronave, care afecteaza sau poate afecta siguranta exploatarii aeronavei;
    3.27. incident grav - un incident ale carui circumstante arata ca un accident ar fi fost pe cale sa se produca;
    3.28. investigatie tehnica - activitatea concreta de identificare, de strângere si de analiza a informatiilor pentru determinarea cauzelor unui incident sau accident de aviatie civila, emiterea concluziilor si, pe baza lor, stabilirea unor recomandari privind siguranta zborurilor, precum si formularea unor propuneri si recomandari de îmbunatatire a activitatilor în vederea prevenirii accidentelor si incidentelor de aviatie;
    3.29. licenta de lucru în perimetrul infrastructurii aeroportuare - document individual prin care se acorda unui agent economic deptul de a desfasura activitati în perimetrul infrastructurii aeroportuare;
    3.30. licenta de tansport aerian - document individual prin care unui operator aerian, detinator al unui certificat, i se acorda dreptul de a efectua operatiunile de transport aerian public prevazute în acesta;
    3.31. misiune - activitatea unui membru al echipajului din momentul în care acesta intra în serviciu, dupa o perioada de odihna corespunzatoare, dar înaintea începerii unui zbor sau a unei serii de zboruri, pâna în momentul în care acel membru al echipajului iese din serviciu dupa încheierea acelui zbor sau a seriei de zboruri;
    3.32. navigabilitate - caracteristica aeronavei pregatite pentru zbor, constând în conformarea acesteia la reglementarile de admisibilitate la zbor;
    3.33. operator aerian - persoana fizica sau juridica angajata în operarea aeronavelor;
    3.34. reglementari specifice - acte normative, proceduri sau standarde specifice unui domeniu de activitate;
    3.35. securitate aeronautica - ansamblu de masuri, resurse materiale si forte umane, coordonate, mobilizate si utilizate în scopul protectiei aeronauticii civile împotriva actelor de interventie ilicita;
    3.36. serviciu de navigatie aeriana - termen generic ce include serviciile de trafic aerian, serviciile de comunicatii aeronautice, navigatie si supraveghere în domeniul aeronautic, serviciile meteorologice aeronautice si serviciile de informare aeronautica, definite conform reglementarilor specifice aplicabile;
    3.37. servicii de trafic aerian - serviciile de control al traficului aerian (serviciile de control regional, de apropiere si de aerodrom), serviciile de informare a zborului, serviciile consultative de trafic aerian si serviciile de alarmare, definite conform reglementarilor specifice aplicabile;
    3.38. servitute aeronautica - conditii, restrictii, obligatii impuse de reglementarile nationale si/sau internationale, în interesul sigurantei zborului;
    3.39. siguranta zborului - capacitate a activitatii aeronautice constând în evitarea afectarii sanatatii sau pierderii de vieti omenesti, precum si a producerii de pagube materiale;
    3.40. supervizarea sigurantei zborului - activitate constând în acordarea de certificate, supravegherea continua a mentinerii conditiilor asociate certificatelor respective, precum si a îndeplinirii obiectivelor si nivelurilor de siguranta, potrivit reglementarilor specifice aplicabile;
    3.41. supraveghere continua - procesele de verificare a îndeplinirii în mod continuu si sistematic a conditiilor asociate acordarii unui certificat pe parcursul perioadei sale de valabilitate, precum si de luare a masurilor de siguranta necesare;
    3.42. tehnica aeronautica - tehnica folosita în aeronautica, care intra sub incidenta normelor privind siguranta zborului;
    3.43. trafic aerian - ansamblu de aeronave care, la un moment dat, se afla în zbor într-un spatiu aerian determinat sau opereaza pe suprafata de manevra a unui aerodrom;
    3.44. trafic aerian general - toate miscarile aeronavelor civile, precum si toate miscarile aeronavelor de stat, inclusiv cele ale aeronavelor militare, de vama si politie, care se efectueaza în conformitate cu procedurile Organizatiei Aviatiei Civile Internationale;
    3.45. trafic aerian operational - toate miscarile aeronavelor civile si de stat care se efectueaza în conformitate cu reglementarile nationale, altele decât în conformitate cu procedurile Organizatiei Aviatiei Civile Internationale;
    3.46. transportator aerian - operator aerian detinator al unui certificat de operator aerian în termen de valabilitate si, dupa caz, al unei licente de transport aerian;
    3.47. zbor V.F.R. - zbor efectuat dupa regulile zborului la vedere."
    5. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 4. - Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, în calitate de organ de specialitate al administratiei publice centrale si de autoritate de stat în domeniul aviatiei civile, are urmatoarele atributii specifice:
    a) elaboreaza strategia de dezvoltare a aviatiei civile, în conformitate cu politica economica a Guvernului si cu planurile de dezvoltare a transporturilor;
    b) emite, în conformitate cu strategia de dezvoltare, cerintele, standardele si recomandarile organizatiilor internationale de aviatie civila si tratatele internationale la care România este parte, reglementari specifice care stau la baza desfasurarii activitatilor aeronautice civile;
    c) reprezinta Guvernul, în domeniul aviatiei civile, în organismele internationale si comunitare specifice si în relatiile bilaterale cu alte state;
    d) asigura administrarea proprietatii publice a statului din domeniul aviatiei civile;
    e) emite reglementari specifice privind certificarea agentilor aeronautici civili si asigura eliberarea, prelungirea valabilitatii, validarea, echivalarea, modificarea, limitarea, suspendarea si revocarea licentelor si a documentelor de certificare a agentilor aeronautici civili;
    f) emite reglementari specifice privind siguranta si securitatea activitatilor aeronautice civile si supravegheaza respectarea acestora;
    g) emite reglementari specifice obligatorii pentru efectuarea transporturilor aeriene de marfuri periculoase;
    h) asigura organizarea spatiului aerian national, în conditiile prezentei legi, în colaborare cu organele specializate ale Ministerului Apararii Nationale;
    i) coordoneaza sistemul de securitate în domeniul aviatiei civile, aproba sistemele de facilitati aeronautice la nivelul aeroporturilor civile;
    j) investigheaza incidentele si accidentele din domeniul aviatiei civile si emite reglementari specifice privind raportarea si investigarea tehnica a acestora, în conditiile prezentei legi;
    k) reglementeaza si asigura exercitarea activitatilor de registru în aviatia civila;
    l) emite reglementari specifice privind certificarea tehnicii aeronautice si asigura certificarea acesteia;
    m) emite reglementari specifice privind certificarea personalului aeronautic civil si asigura eliberarea, prelungirea valabilitatii, validarea, echivalarea, modificarea, limitarea, suspendarea si revocarea licentelor si a documentelor de certificare pentru aceasta categorie de personal;
    n) asigura gestionarea frecventelor de telecomunicatii alocate aviatiei civile;
    o) asigura organizarea si functionarea serviciilor civile de navigatie aeriana în spatiul aerian al României, autorizeaza efectuarea zborurilor în spatiul aerian national, în limita competentelor legale;
    p) avizeaza, împreuna cu Ministerul Apararii Nationale, în cazul aerodromurilor exploatate în comun, efectuarea de lucrari supuse servitutilor de aeronautica civila;
    r) asigura, împreuna cu organele specializate ale ministerelor abilitate prin lege, asistenta operatiunilor de cautare si de salvare a aeronavelor civile implicate în accidente;
    s) emite reglementari pentru uniformizarea definitiilor si a abrevierilor utilizate în aviatia civila, în conformitate cu legislatia internationala;
    t) asigura certificarea aerodromurilor civile;
    u) organizeaza activitatea pentru constituirea fondului propriu de date statistice din domeniul aviatiei civile care se pune la dispozitie institutiilor abilitate;
    v) asigura cadrul legislativ si reglementarile necesare pentru dezvoltarea unui mediu concurential normal în domeniul transporturilor aeriene;
    x) emite reglementari specifice privind raportarea si investigarea evenimentelor de aviatie civila, precum si a actelor de interventie ilicita asupra aeronavelor civile;
    y) aproba tarifele percepute de organismele tehnice specializate, institutii publice sau operatori economici, ca urmare a prestarii activitatilor pentru care le-au fost delegate competente în conformitate cu prevederile prezentului cod aerian."
    6. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 5. - (1) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului asigura, direct sau prin delegare de competenta, si desemnarea unor organisme tehnice specializate institutii publice sau operatori economici -, elaborarea si punerea în aplicare a reglementarilor specifice, supervizarea sigurantei zborului, certificarea agentilor aeronautici civili, a personalului aeronautic civil si a tehnicii aeronautice, avizarea lucrarilor efectuate în zonele supuse servitutilor de aeronautica civila, inspectia de siguranta a zborului, investigarea tehnica a incidentelor si accidentelor în domeniul aviatiei civile, precum si inspectia si controlul de securitate aeronautica.
    (2) În cazul operatorilor economici, costurile aferente activitatilor delegate conform alin. (1) se acopera integral din tarifele percepute pentru activitatile respective.
    (3) Delegarea de competente se poate realiza în domenii de stricta specialitate, pentru care Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului trebuie sa aiba compartimente de specialitate."
    7. La articolul 6, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
    "(2) În spatiul aerian national se desfasoara atât trafic aerian general, cât si trafic aerian operational."
    8. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 7. - În spatiul aerian national se pot stabili, în conformitate cu reglementarile specifice aplicabile:
    a) spatii aeriene rezervate, destinate unor activitati aeronautice militare, de scoala, de sport aeronautic, de încercare si omologare a aeronavelor, precum si altor activitati stabilite prin reglementari specifice;
    b) spatii aeriene restrictionate, constituite din zone periculoase, zone restrictionate sau zone interzise."
    9. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 8. - (1) Sunt asimilate din punct de vedere al furnizarii serviciilor de navigatie aeriana cu spatiul aerian national:
    a) spatiul aerian de deasupra zonei internationale a Marii Negre alocat României de Organizatia Aviatiei Civile Internationale, în baza acordurilor regionale de navigatie aeriana;
    b) spatiul aerian al altor tari, în care a fost delegata României, permanent sau pe termen limitat, prin tratate internationale, furnizarea serviciilor de navigatie aeriana.
    (2) Spatiul aerian national poate fi integrat din punct de vedere al furnizarii serviciilor de navigatie aeriana în unul sau mai multe blocuri functionale de spatiu aerian stabilite prin tratate încheiate de România cu alte state, în baza reglementarilor specifice aplicabile."
    10. Titlul sectiunii a II-a a capitolului III va avea urmatorul cuprins:
    "SECTIUNEA a II-a
    Utilizarea spatiului aerian national"
    11. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 11. - (1) Orice zbor în spatiul aerian national trebuie sa fie autorizat. Procedura de autorizare a zborurilor se reglementeaza prin hotarâre a Guvernului.
    (2) Decolarea si aterizarea aeronavelor civile se efectueaza pe aerodromuri certificate în acest scop, potrivit reglementarilor specifice, precum si pe alte terenuri sau suprafete de apa, în conditiile stabilite prin hotarâre a Guvernului.
    (3) Aeronavele de stat care opereaza într-o portiune de spatiu aerian aflata sub controlul serviciilor de trafic aerian civile trebuie sa opereze ca trafic aerian general, respectând reglementarile specifice aviatiei civile, cu exceptia cazului în care se prevede altfel, prin procedurile de coordonare stabilite între unitatile civile si militare ale serviciilor de trafic aerian, în conformitate cu prevederile art. 10 din prezentul cod aerian.
    (4) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, respectiv Ministerul Apararii Nationale, poate restrictiona sau interzice temporar desfasurarea traficului aerian general într-o portiune ori în întreg spatiul aerian national din motive privind apararea, ordinea publica si siguranta nationala, conform atributiilor ce le revin."
    12. Dupa articolul 11 se introduc trei noi articole, articolele 111-113, cu urmatorul cuprins:
    "Art. 111. - În spatiul aerian national este interzisa operarea aeronavelor:
    a) care sunt echipate cu sau care transporta arme nucleare, chimice ori alte arme de distrugere în masa, cu exceptia celor prevazute de tratatele la care România este parte;
    b) la viteze supersonice, la altitudini mai mici de 10.000 m, cu exceptia zborurilor aeronavelor militare române sau ale statelor aliate executate pentru îndeplinirea misiunilor de lupta;
    c) care executa activitati de publicitate, folosind mijloace sonore.
    Art. 112. - (1) Aeronavele civile cu capabilitate de flotabilitate, pe timpul cât se deplaseaza pe portiuni din apele teritoriale, care sunt organizate ca aerodromuri, se supun reglementarilor specifice aplicabile aeronavelor care opereaza pe aerodromuri.
    (2) Aeronavele civile cu capabilitate de flotabilitate, pe timpul cât se deplaseaza pe ape, care nu sunt organizate ca aerodromuri, se supun reglementarilor specifice aplicabile navelor maritime, fluviale sau ambarcatiunilor pentru apele interioare.
    (3) Aeronavele civile care opereaza pe navele maritime ori fluviale, pe timpul cât sunt pe nave, se supun reglementarilor specifice aplicabile navelor.
    Art. 113. - (1) Orice activitate care nu intra în categoria activitatilor aeronautice civile, având drept efect ajungerea în spatiul aerian a diverselor corpuri materiale care pot constitui un pericol pentru siguranta zborurilor aeronavelor, poate fi efectuata numai în conditiile autorizarii.
    (2) Activitatile prevazute la alin. (1) si modul de autorizare a acestora se stabilesc prin reglementari specifice comune ale Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului si Ministerului Apararii Nationale."
    13. Titlul sectiunii a III-a a capitolului III va avea urmatorul cuprins:
    "SECTIUNEA a III-a
    Serviciile de navigatie aeriana"
    14. Articolul 12 din cadrul sectiunii a II-a a capitolului III devine articolul 12 în cadrul sectiunii a III-a a aceluiasi capitol, cu urmatorul cuprins:
    "Art. 12. - (1) Serviciile de navigatie aeriana se furnizeaza traficului aerian numai de catre agenti aeronautici certificati si desemnati în acest scop, potrivit reglementarilor specifice aplicabile.
    (2) Portiunile de spatiu aerian national unde se furnizeaza servicii de trafic aerian civile se stabilesc în conformitate cu prevederile prezentului cod aerian si cu reglementarile specifice aplicabile.
    (3) Furnizarea serviciilor de navigatie aeriana într-un bloc functional de spatiu aerian, care include si spatiul aerian national, partial sau integral, se face în conformitate cu prevederile tratatului international referitor la acesta."
    15. Articolul 13 din cadrul sectiunii a II-a a capitolului III devine articolul 13 în cadrul sectiunii a III-a a aceluiasi capitol, cu urmatorul cuprins:
    "Art. 13. - (1) Toate aeronavele care opereaza în spatiul aerian national au obligatia achitarii unor tarife pentru utilizarea serviciilor de navigatie aeriana.
    (2) Tarifele prevazute la alin. (1) sunt nediscriminatorii pentru aceleasi categorii de zboruri civile, indiferent de nationalitatea operatorilor aerieni si de statul de înmatriculare a aeronavei utilizate.
    (3) Sunt scutite de la plata tarifelor pentru servicii de navigatie aeriana de ruta urmatoarele categorii de aeronave numai în cazul în care costurile acestor scutiri nu sunt aplicate celorlalti utilizatori care nu beneficiaza de astfel de facilitati:
    a) aeronave care efectueaza zboruri V.F.R.;
    b) aeronave militare românesti care efectueaza zboruri militare, iar în cazul aeronavelor militare straine care efectueaza zboruri militare, pe baza de reciprocitate;
    c) aeronave utilizate pentru interventii în zone calamitate;
    d) aeronave care efectueaza zboruri exclusiv pentru transportul în misiune oficiala al monarhilor domnitori si al membrilor apropiati ai familiei, al sefilor de stat, al sefilor de guvern si al ministrilor. În toate cazurile misiunile oficiale vor fi confirmate prin indicatorul de statut corespunzator pe planul de zbor;
    e) aeronave care efectueaza zboruri de cautare si salvare autorizate de un organ competent de cautare si salvare (SAR);
    f) aeronave care efectueaza zboruri ce se termina la aerodromul de la care aeronava a decolat si în timpul carora nu s-a efectuat nici o aterizare intermediara;
    g) aeronave a caror masa maxima certificata la decolare este strict mai mica de doua tone;
    h) aeronave care efectueaza zboruri-scoala executate exclusiv în cadrul examinarilor în vederea obtinerii licentei sau a unei calificari pentru echipajul de comanda si, pentru aceasta, este confirmata prin mentiunea corespunzatoare pe planul de zbor;
    i) aeronave care efectueaza zboruri exclusiv în scopul verificarii sau testarii echipamentelor folosite ori care se intentioneaza sa fie folosite ca mijloace de sol pentru navigatia aeriana;
    j) alte categorii de aeronave prevazute de lege.
    (4) Pot fi scutite, total sau partial, de la plata tarifelor prevazute la alin. (1) si alte categorii de aeronave, cu aprobarea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
    (5) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului poate interzice temporar accesul în spatiul aerian national al aeronavelor operatorilor aerieni care înregistreaza restante la achitarea tarifelor pentru utilizarea serviciilor de navigatie aeriana."
    16. Articolele 14 si 15 se abroga.
    17. Articolul 17 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 17. - (1) O aeronava civila poate opera în spatiul aerian national numai daca detine un certificat de înmatriculare în conformitate cu prevederile Conventiei de la Chicago.
    (2) Certificatul de înmatriculare este document obligatoriu la bordul aeronavelor.
    (3) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului poate stabili, prin reglementari specifice, categorii de aeronave civile care pot opera în spatiul aerian national fara a detine un certificat de înmatriculare."
    18. La articolul 18, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 18. - (1) O aeronava civila înmatriculata în România nu poate fi înmatriculata si în alt stat."
    19. La articolul 19, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 19. - (1) Prin înmatricularea în Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile din România, aeronava respectiva capata nationalitatea româna."
    20. Articolul 20 se abroga.
    21. La articolul 21, partea introductiva va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 21. - Sunt recunoscute, fara discriminare, persoanelor fizice si juridice, române sau straine, urmatoarele drepturi asupra aeronavelor civile:"
    22. Articolul 23 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 23. - Aerodromurile civile pot fi proprietate publica sau proprietate privata, deschise ori închise utilizarii publice."
    23. Articolul 24 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 24. - Înfiintarea, functionarea si dezafectarea aerodromurilor civile sunt supuse reglementarilor specifice emise de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, cu avizul ministerelor abilitate, prin care se stabilesc cerintele tehnice, operationale, de siguranta a zborului, de securitate aeronautica si de protectie a mediului."
    24. Articolul 25 se abroga.
    25. Articolul 26 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 26. - (1) Un aerodrom este deschis pentru operarea aeronavelor civile numai daca este certificat de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
    (2) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului tine registrul de evidenta a aerodromurilor civile certificate din România."
    26. Articolul 27 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 27. - (1) Toate aeronavele civile care executa zboruri internationale cu originea/destinatia România sunt obligate sa decoleze si sa aterizeze pe un aeroport international sau deschis traficului aerian international.
    (2) Conditiile pentru certificarea aeroporturilor civile internationale sau deschise traficului aerian international se stabilesc prin hotarâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului."
    27. Articolul 28 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 28. - (1) Administratorii aerodromurilor civile au obligatia de a asigura conditiile prevazute de reglementarile specifice aplicabile privind aterizarea si decolarea în siguranta a aeronavelor, securitatea aeronautica, serviciile necesare aeronavelor la sol, precum si cele privind lupta împotriva incendiilor.
    (2) Administratorii aeroporturilor civile vor asigura si existenta facilitatilor de ambulanta si prim ajutor pentru cazuri de urgenta si, dupa caz, a celor de vama, granita, fitosanitare, sanitar-veterinare si sanitar-umane."
    28. Articolul 29 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 29. - (1) Operatorii economici si, dupa caz, organele competente ale statului care desfasoara activitati pe aerodromurile civile au obligatia de a respecta normele stabilite, în temeiul prezentului cod aerian si al reglementarilor specifice aplicabile, de catre administratorii aerodromurilor.
    (2) Toate activitatile care se deruleaza în perimetrul unui aerodrom civil se desfasoara sub coordonarea administratorului aerodromului.
    (3) Operatorii economici care desfasoara activitati în perimetrul aerodromurilor civile trebuie sa detina o licenta de lucru în acest perimetru, eliberata de administratorul aerodromului, în conformitate cu reglementarile specifice emise de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului."
    29. Articolul 30 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 30. - Facilitatile si serviciile asigurate pe un aerodrom civil deschis utilizarii publice sunt accesibile, fara discriminare, tuturor aeronavelor civile."
    30. Articolul 31 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 31. - (1) Tarifele stabilite pentru utilizarea facilitatilor si furnizarea serviciilor prevazute la art. 30 se aplica în mod nediscriminatoriu, indiferent de nationalitatea aeronavei civile, si se publica în conformitate cu reglementarile internationale de aviatie.
    (2) Pe aerodromurile civile deschise utilizarii publice sunt scutite de la plata tarifelor aeroportuare de pasager, aterizare, stationare si iluminat, precum si a tarifelor pentru servicii de navigatie aeriana terminala urmatoarele categorii de aeronave:
    a) aeronavele militare românesti;
    b) aeronavele militare straine, pentru care exista acorduri bilaterale în acest sens, încheiate în conformitate cu prevederile legale în vigoare, la cererea Ministerului Apararii Nationale;
    c) aeronavele care executa zboruri exclusiv pentru transportul în misiune oficiala al monarhilor domnitori si al membrilor apropiati ai familiei, al sefilor de stat, al sefilor de guvern si al ministrilor. În toate cazurile misiunile oficiale vor fi confirmate prin indicatorul de statut corespunzator pe planul de zbor;
    d) aeronavele care executa zboruri în folosul Organizatiei Natiunilor Unite, Crucii Rosii sau al Semilunii Rosii;
    e) aeronavele civile care efectueaza misiuni de cautare si de salvare sau transporta personal si materiale în cadrul acestor misiuni;
    f) aeronavele care efectueaza misiuni umanitare si de ajutorare urgenta;
    g) aeronavele care sunt nevoite sa aterizeze datorita unor cauze tehnice, din cauza conditiilor meteorologice nefavorabile sau a unor situatii de forta majora;
    h) aeronavele care aterizeaza din dispozitia Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului si/sau a Ministerului Apararii Nationale;
    i) alte categorii de aeronave prevazute de lege.
    (3) Pot fi scutite, total sau partial, de la plata tarifelor prevazute la alin. (1) si alte categorii de aeronave, cu aprobarea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
    (4) Scutirile prevazute la alin. (2) lit. a)-c) se aplica numai pe aerodromurile civile unde statul român este actionar majoritar.
    (5) Administratorii aerodromurilor au dreptul de a retine la sol o aeronava civila, în situatia în care aceasta nu a achitat contravaloarea tarifelor prevazute la alin. (1), pâna la stingerea debitelor sau pâna se face dovada constituirii unor garantii suficiente în raport cu creanta invocata si aceasta este acceptata de administratorul aerodromului, cu respectarea reglementarilor în vigoare."
    31. La articolul 33, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
    "(2) Drepturile si obligatiile personalului aeronautic civil se stabilesc prin reglementari specifice, în conditiile legii."
    32. Articolul 34 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 34. - Personalul aeronautic civil navigant cuprinde:
    a) personalul care constituie echipajul de conducere de la bordul aeronavelor civile: piloti, navigatori, mecanici si/sau ingineri de bord si operatori radionaviganti;
    b) personalul de cabina, tehnic sau care îndeplineste alte functii la bordul aeronavelor civile, calificat pentru categoria respectiva de aeronava civila, care, neparticipând la conducerea acestora, exercita la bord activitati cu privire la pasageri si marfuri, activitati de control tehnic în vederea constatarii starii de navigabilitate, activitati de verificare în zbor a functionarii mijloacelor serviciilor de comunicatii, navigatie si supraveghere, precum si alte activitati aeronautice civile, potrivit reglementarilor specifice aplicabile;
    c) personalul de inspectie în zbor a operatiunilor aeriene;
    d) parasutistii."
    33. Articolul 35 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 35. - Personalul aeronautic civil nenavigant cuprinde:
    a) personalul tehnic calificat care lucreaza direct la planificarea si pregatirea operationala a zborurilor, la proiectarea, certificarea, fabricatia, inspectia, întretinerea, reparatia si operarea tehnicii aeronautice;
    b) personalul care furnizeaza si/sau asigura serviciile de navigatie aeriana;
    c) inspectorii aeronautici care exercita activitati de supervizare a sigurantei zborului;
    d) personalul de aerodrom care executa activitati specifice, cu impact asupra sigurantei zborului."
    34. Articolul 36 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 36. - (1) Echipajul aeronavei civile este constituit din personal certificat în mod corespunzator, care desfasoara activitati la bord în conformitate cu reglementarile specifice aplicabile.
    (2) Membrii echipajului aeronavei au obligatia ca, pe întreaga perioada a misiunii, sa aiba asupra lor documentele de certificare individuale obligatorii prevazute de reglementarile specifice aplicabile.
    (3) Echipajul se afla în subordinea comandantului de aeronava civila.
    (4) Comandantul aeronavei civile este desemnat de operatorul aerian, pentru fiecare zbor, cu exceptia cazului când prin reglementari specifice se prevede altfel."
    35. Articolul 37 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 37. - (1) Functia de comandant de aeronava civila este îndeplinita de pilotul comandant, certificat pentru categoria, clasa sau tipul aeronavei civile respective si având licenta corespunzatoare în termen de valabilitate.
    (2) Persoana care îndeplineste conditiile prevazute la alin. (1) are functia de comandant de aeronava din momentul începerii misiunii si pâna în momentul terminarii acesteia.
    (3) Comandantul aeronavei civile care remorcheaza alte aeronave este comandantul acestora pâna la declansarea lor."
    36. Articolul 38 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 38. - (1) Comandantul aeronavei civile raspunde de pregatirea si executarea în siguranta a fiecarui zbor, precum si de comportamentul si disciplina echipajului la bord si la sol, cu respectarea prevederilor prezentului cod aerian si ale reglementarilor specifice aplicabile.
    (2) Acesta va refuza decolarea atunci când constata nereguli cu ocazia îndeplinirii sarcinilor ce îi revin, în conformitate cu reglementarile specifice în vigoare."
    37. Articolul 39 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 39. - (1) În timpul misiunii sale comandantul de aeronava civila poate delega atributii, dar nu poate sa îsi delege responsabilitatile.
    (2) În cazul în care acesta este împiedicat din orice cauza, în cursul zborului sau la sol, sa îsi îndeplineasca functia, în lipsa desemnarii prealabile a unei alte persoane pentru a-l înlocui, functia de comandant de aeronava civila va fi exercitata de unul dintre ceilalti membri ai echipajului de conducere, în ordinea stabilita prin reglementarile specifice aplicabile."
    38. La articolul 40, alineatele (4) si (5) vor avea urmatorul cuprins:
    "(4) În caz de pericol, comandantul de aeronava civila va lua masurile necesare pentru salvarea pasagerilor, a echipajului, a încarcaturii, precum si a aeronavei, dupa caz.
    (5) În cazul unui accident, comandantul de aeronava civila îsi mentine toate prerogativele pâna în momentul când autoritatea în drept îl elibereaza de atributiile ce îi revin în legatura cu operarea aeronavei."
    39. Articolele 41 si 42 se abroga.
    40. Articolul 43 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 43. - (1) Prin derogare de la prevederile art. 37, operatorul poate desemna în functia de comandant de aeronava civila si o alta persoana decât pilotul comandant.
    (2) Obligatiile si raspunderile pentru executarea misiunii se împart între comandantul de aeronava civila si pilotul comandant, dupa cum urmeaza:
    a) pilotul comandant raspunde, de la începerea si pâna la terminarea operatiunii de zbor cu aeronava civila, de conducerea tehnica si de siguranta a aeronavei, putând lua orice masuri pentru realizarea sigurantei zborului;
    b) comandantul de aeronava raspunde, în conformitate cu dispozitiile prezentului cod aerian de executarea misiunii în bune conditii, pentru toate celelalte aspecte care nu privesc conducerea tehnica si operarea în siguranta a aeronavei."
    41. Articolul 45 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 45. - Operatiunile de transport aerian public sunt transporturile de pasageri, bagaje, marfuri si/sau posta, efectuate pe baze comerciale, prin curse regulate sau neregulate, de catre transportatorii aerieni. Transporturile aeriene publice executate în spatiul aerian national sunt supuse tratatelor internationale la care România este parte."
    42. Articolul 46 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 46. - (1) Transporturile aeriene publice se executa pe baza de contract de transport încheiat între transportatorul aerian si beneficiarul transportului.
    (2) Prin contractul de transport aerian, transportatorul aerian se obliga sa duca la destinatie pasagerii, bagajele, marfa si/sau posta, iar beneficiarul sa plateasca pretul transportului."
    43. Articolul 47 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 47. - (1) Transportatorul aerian raspunde pentru orice prejudiciu produs prin decesul sau vatamarea sanatatii pasagerilor ori avarierea sau pierderea bagajelor, a marfii si/sau a postei transportate.
    (2) Regimul raspunderii transportatorului aerian este, pentru transporturile aeriene publice internationale, reglementat în conformitate cu tratatele internationale la care România este parte, iar pentru transporturile aeriene publice interne, în conformitate cu prevederile dreptului comun, în masura în care nu s-a stabilit altfel printr-o lege speciala sau printr-un tratat international la care România este parte."
    44. Articolul 49 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 49. - (1) Transporturile aeriene publice, altele decât cele prevazute la art. 48, se efectueaza prin curse neregulate.
    (2) Transporturile aeriene publice prin curse neregulate includ si zborurile care nu implica transportul pasagerilor între doua sau mai multe aerodromuri, efectuate pe baze comerciale, cu unul sau mai multi pasageri la bord."
    45. Articolul 50 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 50. - (1) Transportatorii aerieni români pot efectua transporturi aeriene publice pe rute interne sau internationale, prin curse regulate sau neregulate, numai în conditiile detinerii unui certificat de operator aerian în termen de valabilitate si a unei licente de transport aerian eliberate de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
    (2) Exceptiile de la prevederile alin. (1) se stabilesc de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului prin reglementari specifice.
    (3) Transportatorii aerieni straini pot efectua transporturi aeriene publice în spatiul aerian national, în conformitate cu drepturile de trafic acordate de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului sau în conditiile stabilite prin tratatele internationale la care România este parte."
    46. Articolul 51 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 51. - (1) Operatiunile de aviatie generala cuprind:
    a) transporturile aeriene în interes propriu;
    b) zborurile în interes propriu;
    c) zborurile particulare;
    d) zborurile scoala.
    (2) Transporturile aeriene în interes propriu reprezinta operatiunile de aviatie generala executate de o persoana juridica, fara perceperea unui tarif sau a echivalentului acestuia în bunuri ori servicii, utilizându-se aeronave civile proprii sau închiriate, care constituie accesoriul unei alte activitati economice executate de persoana respectiva, beneficiarul transportului.
    (3) Zborurile în interes propriu reprezinta operatiunile de aviatie generala, altele decât transporturile în interes propriu, efectuate de persoane fizice sau juridice, cu aeronave civile proprii sau închiriate, pentru si în sustinerea nevoilor activitatilor proprii, fara perceperea de tarife. Zborurile în interes propriu includ si zborurile efectuate exclusiv în scop sportiv.
    (4) Zborurile particulare reprezinta operatiunile de aviatie generala efectuate de detinatorii de aeronave civile, persoane fizice, exclusiv în scop necomercial.
    (5)Zborurile scoala reprezinta operatiunile aeriene civile organizate de persoane fizice sau juridice în scopul pregatirii personalului aeronautic civil navigant."
    47. Articolul 52 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 52. - Operatiunile de lucru aerian sunt operatiunile aeriene civile efectuate pentru nevoile industriei, agriculturii, silviculturii, sanatatii publice si protectiei mediului, de cautare si salvare, cercetare stiintifica, fotografiere, monitorizare, publicitate, precum si în alte scopuri de catre operatori aerieni certificati de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului."
    48. Articolul 53 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 53. - Regimul raspunderii operatorilor aerieni care efectueaza operatiuni aeriene de aviatie generala sau de lucru aerian pe teritoriul României este reglementat în conformitate cu prevederile dreptului comun, în masura în care nu s-a stabilit altfel printr-o lege speciala sau printr-un tratat international la care România este parte."
    49. Articolul 54 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 54. - În sensul prezentului cod aerian, protectia mediului reuneste toate activitatile ce au ca scop reducerea impactului aviatiei civile asupra mediului, datorat zgomotului produs de aeronavele civile, emisiilor motoarelor de aviatie, substantelor folosite în cadrul activitatilor aeronautice civile si reziduurilor rezultate în urma desfasurarii acestor activitati."
    50. Articolul 55 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 55. - Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului stabileste, împreuna cu autoritatea de mediu, politici si reglementari specifice în domeniul protectiei mediului."
    51. Articolul 58 se abroga.
    52. Articolul 61 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 61. - (1) Siguranta zborului reprezinta o cerinta obligatorie si, totodata, un criteriu de performanta fundamental pentru orice activitate aeronautica civila.
    (2) Siguranta zborului se realizeaza prin:
    a) emiterea de reglementari specifice, inclusiv stabilirea obiectivelor de siguranta, precum si a nivelurilor de siguranta cerute sau minim acceptabile;
    b) asigurarea cadrului de implementare a reglementarilor, obiectivelor si nivelurilor de siguranta;
    c) exercitarea functiei de supervizare a sigurantei zborului."
    53. Articolul 62 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 62. - (1) Functia de supervizare a sigurantei zborului în aviatia civila la nivel national se îndeplineste prin desemnare si delegare de competenta din partea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, în conditiile art. 5, de catre un organism tehnic specializat care functioneaza separat de agentii aeronautici civili supusi supervizarii.
    (2) Organismul tehnic specializat prevazut la alin. (1) are personalitate juridica proprie, este autonom din punct de vedere administrativ si financiar si îsi exercita în mod independent atributiile de natura tehnica stabilite.
    (3) Pâna la 31 decembrie 2005, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului va desemna organismul tehnic specializat, prevazut la alin. (1), si va stabili atributiile acestuia prin ordin."
    54. Dupa articolul 62 se introduce un nou articol, articolul 621, cu urmatorul cuprins:
    "Art. 621. - (1) Organismul tehnic specializat prevazut la art. 62 poate interzice temporar sau poate restrictiona efectuarea de zboruri în spatiul aerian national de catre aeronavele civile straine despre care sunt detinute informatii ca operarea ori întretinerea acestora nu corespunde standardelor minime de siguranta stabilite în baza prevederilor Conventiei de la Chicago.
    (2) În cazul în care astfel de neconformitati cu standardele minime de siguranta stabilite în baza prevederilor Conventiei de la Chicago sunt sesizate cu ocazia inspectiilor la sol efectuate pe aerodromurile din România, conform reglementarilor specifice aplicabile, iar masurile corective subsecvente nu sunt aplicate înaintea efectuarii zborului urmator sau sunt necorespunzatoare, organismul tehnic specializat prevazut la art. 62 poate decide retinerea la sol a aeronavei civile respective, pâna la remedierea deficientelor semnalate, urmând a informa imediat autoritatile competente române si pe cele ale statului de înmatriculare a aeronavei retinute, precum si operatorul implicat.
    (3) Masurile necesare pentru retinerea la sol a aeronavei civile prevazute la alin. (2) vor fi luate de administratorul aerodromului, la solicitarea organismului tehnic specializat prevazut la art. 62 sau a reprezentantului sau autorizat."
    55. Titlul sectiunii a II-a a capitolului IX va avea urmatorul cuprins:
    "SECTIUNEA a II-a
    Certificarea agentilor aeronautici civili"
    56. Articolul 63 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 63. - În scopul realizarii sigurantei zborului, urmatoarele categorii de agenti aeronautici civili sunt supusi certificarii si supravegherii continue de catre organismul tehnic prevazut la art. 62 alin. (1):
    a) operatorii aerieni corespunzator cu operatiunile aeriene civile pe care le desfasoara;
    b) agentii aeronautici civili care au ca obiect de activitate proiectarea, fabricatia si întretinerea aeronavelor, motoarelor, elicelor, pieselor si echipamentelor asociate, precum si cei care au ca obiect de activitate procesele specializate, inclusiv încercarile de tip, testarile specializate si distribuirea produselor aeronautice;
    c) agentii aeronautici civili care desfasoara activitati de proiectare, constructii, montaj, reparatii pentru elemente de infrastructura si echipamente care concura direct la siguranta zborului;
    d) agentii aeronautici civili care au ca obiect de activitate furnizarea serviciilor de navigatie aeriana, precum si activitatile aeroportuare;
    e) agentii aeronautici civili care se ocupa cu pregatirea personalului aeronautic civil;
    f) alte categorii de agenti aeronautici civili, potrivit reglementarilor specifice aplicabile."
    57. Articolele 64 si 65 se abroga.
    58. Titlul sectiunii a III-a a capitolului IX va avea urmatorul cuprins:
    "SECTIUNEA a III-a
    Certificarea personalului aeronautic civil"
    59. Articolul 66 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 66. - (1) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului stabileste, prin reglementari specifice, categoriile de personal aeronautic civil supus certificarii, precum si documentele de certificare obligatorii pentru exercitarea activitatilor aeronautice civile.
    (2) Oricare persoana care face dovada îndeplinirii cerintelor prevazute în reglementarile specifice aplicabile poate solicita certificarea ca personal aeronautic civil."
    60. Articolul 67 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 67. - Certificatele personalului aeronautic civil sunt documente nominale individuale, obligatorii pe întreaga durata a desfasurarii activitatii ca personal aeronautic civil."
    61. Articolul 68 se abroga.
    62. Articolul 69 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 69. - În conditiile în care tratatele internationale la care România este parte nu prevad altfel, documentele de certificare emise de alte state pot fi recunoscute sau validate în România numai daca criteriile în baza carora au fost eliberate se situeaza cel putin la nivelul standardelor si practicilor recomandate de Organizatia Aviatiei Civile Internationale si în conditiile îndeplinirii cerintelor reglementarilor nationale specifice aplicabile."
    63. Articolul 70 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 70. - Examinarea medicala a candidatilor care solicita certificarea ca personal aeronautic civil poate fi efectuata numai de catre o institutie medicala autorizata, potrivit reglementarilor specifice aplicabile."
    64. Titlul sectiunii a IV-a a capitolului IX va avea urmatorul cuprins:
    "SECTIUNEA a IV-a
    Certificarea aeronavelor civile"
    65. Articolul 71 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 71. - (1) Aeronavele civile care se înmatriculeaza în România, motoarele si elicele acestora vor detine un certificat de tip emis potrivit reglementarilor specifice aplicabile, care sa acopere produsul, inclusiv toate piesele si echipamentele instalate pe acesta.
    (2) În certificatul de tip se înscriu conditiile si limitarile care sunt cerute în interesul sigurantei zborului."
    66. Articolul 72 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 72. - Piesele si echipamentele pot detine un certificat specific în urma demonstrarii ca acestea sunt conforme cu specificatiile detaliate de navigabilitate stabilite."
    67. Articolul 73 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 73. - (1) Fiecare aeronava civila trebuie sa detina un certificat de navigabilitate individual, eliberat în urma demonstrarii ca aeronava civila este conforma cu proiectul de tip aprobat în certificatul de tip si ca întreaga documentatie, inspectiile si încercarile relevante demonstreaza ca aeronava este în conditie de operare în siguranta.
    (2) În certificatul de navigabilitate, care trebuie sa se afle în permanenta la bordul aeronavei, se înscriu categoriile de activitati pentru care aeronava civila poate fi folosita, precum si alte conditii si limitari impuse de siguranta zborului."
    68. Titlul sectiunii a V-a a capitolului IX va avea urmatorul cuprins:
    "SECTIUNEA a V-a
    Zone supuse servitutilor de aeronautica civila"
    69. Articolul 75 se abroga.
    70. Articolul 76 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 76. - În scopul asigurarii sigurantei zborului se stabilesc, în conformitate cu reglementarile specifice emise de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, zone supuse servitutilor de aeronautica civila aferente aerodromurilor civile si echipamentelor serviciilor civile de navigatie aeriana."
    71. Articolul 77 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 77. - În zonele supuse servitutilor de aeronautica civila pot fi construite si amplasate constructii, instalatii si echipamente noi numai cu avizul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, iar în cazul aerodromurilor exploatate în comun, cu avizul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, împreuna cu Ministerul Apararii Nationale."
    72. Articolul 78 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 78. - Administratorii aerodromurilor civile, ai echipamentelor aferente serviciilor de navigatie aeriana, cât si proprietarii terenurilor, cladirilor si amenajarilor aflate în zonele supuse servitutilor de aeronautica civila sunt obligati sa respecte restrictiile impuse prin reglementarile specifice referitoare la aceste zone, precum si prin avizul prevazut la art. 77."
    73. Dupa sectiunea a V-a a capitolului IX se introduce o noua sectiune, sectiunea a VI-a, cu urmatorul cuprins:
    "SECTIUNEA a VI-a
    Transferul responsabilitatilor de supraveghere a sigurantei zborului"
    74. La sectiunea a VI-a a capitolului IX, dupa articolul 78 se introduc doua noi articole, articolele 781 si 782, cu urmatorul cuprins:
    "Art. 781. - În cazul unei aeronave înmatriculate într-un alt stat si operate de un operator aerian român, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului poate încheia, conform Conventiei de la Chicago si potrivit atributiilor ce îi revin prin prezentul cod aerian, acorduri bilaterale cu autoritatile aeronautice din acel stat, prin care se preiau, în totalitate sau în parte, functiile si obligatiile ce revin statului de înmatriculare a aeronavei.
    Art. 782. - În cazul unei aeronave înmatriculate în România si operate de un operator aerian dintr-un alt stat, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului poate încheia, conform Conventiei de la Chicago si potrivit atributiilor ce îi revin prin prezentul cod aerian, acorduri bilaterale cu autoritatile aeronautice din acel stat prin care se transfera, în totalitate sau în parte, functiile si obligatiile ce revin statului român în calitate de stat de înmatriculare a aeronavei."
    75. Articolul 81 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 81. - Facilitatile aeronautice se realizeaza în conformitate cu procedurile, standardele si practicile recomandate, emise de organizatiile internationale de aviatie civila la care România este parte, precum si cu legislatia europeana si nationala specifica în vigoare."
    76. Articolul 82 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 82. - Administratorii aerodromurilor civile au obligatia sa asigure conditiile pentru implementarea si asigurarea functionarii sistemului de facilitati aeronautice la aerodromurile pe care le administreaza."
    77. Articolul 83 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 83. - În spatiul aerian national, precum si pe teritoriul României operatiunile de cautare si salvare a aeronavelor civile aflate în primejdie si a supravietuitorilor unui accident de aviatie se realizeaza în conformitate cu legislatia nationala referitoare la managementul situatiilor de urgenta."
    78. Articolul 84 se abroga.
    79. Titlul capitolului XIII va avea urmatorul cuprins:
    "CAPITOLUL XIII
    Investigatia tehnica a incidentelor si accidentelor de aviatie"
    80. Articolul 87 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 87. - Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului este autoritatea de stat pentru reglementarea, organizarea si desfasurarea activitatilor privind investigatia tehnica a incidentelor si a accidentelor din aviatia civila."
    81. Articolul 88 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 88. - (1) Scopul investigatiei tehnice îl reprezinta stabilirea faptelor, cauzelor si împrejurarilor care au condus la producerea incidentului sau a accidentului de aviatie civila, precum si identificarea masurilor preventive corespunzatoare.
    (2) Obiectivul investigatiei tehnice îl reprezinta cresterea sigurantei zborului prin emiterea de recomandari în vederea prevenirii producerii unor incidente sau accidente similare în aviatia civila."
    82. Articolul 89 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 89. - (1) Investigatia tehnica este independenta de ancheta penala sau disciplinara.
    (2) Stabilirea responsabilitatilor, a persoanelor vinovate, a gradului de vinovatie, precum si aplicarea sanctiunilor sunt de competenta organelor abilitate prin lege."
    83. Articolul 90 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 90. - (1) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului emite reglementari specifice cu privire la raportarea, colectarea, prelucrarea si arhivarea informatiilor referitoare la evenimentele de aviatie civila, în conformitate cu recomandarile organizatiilor internationale de aviatie civila.
    (2) Agentii aeronautici civili au obligatia sa informeze Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului asupra producerii incidentelor si accidentelor de aviatie civila.
    (3) Confidentialitatea surselor de informare în timpul investigatiei tehnice, inclusiv raportarile voluntare ale personalului aeronautic civil, care stau la baza începerii sau desfasurarii unei investigatii, este garantata în conditiile legii."
    84. Articolul 91 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 91. - Echipajele aeronavelor civile, precum si orice persoana fizica sau juridica sunt obligate sa furnizeze, la cererea comisiei de investigare, pe durata investigatiei tehnice, toate informatiile si relatiile care le sunt cunoscute."
    85. Articolul 93 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 93. - (1) Constituie contraventii, daca nu au fost savârsite în astfel de conditii încât, potrivit legii, sa constituie infractiuni, urmatoarele fapte:
    a) lipsa de la bordul aeronavei a documentelor obligatorii prevazute la art. 17 alin. (2), art. 36 alin. (2) si la art. 73 alin. (2);
    b) refuzul comandantului unei aeronave civile de a prezenta persoanelor împuternicite, în conditiile legii, documentele obligatorii prevazute la art. 17 alin. (2), art. 36 alin. (2) si la art. 73 alin. (2);
    c) neinformarea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului cu privire la producerea incidentelor si accidentelor de aviatie civila, de catre cei care au aceasta obligatie în conformitate cu prevederile art. 90 alin. (2);
    d) desfasurarea de activitati în perimetrul infrastructurii aeroportuare fara licenta prevazuta la art. 29 alin. (3);
    e) efectuarea activitatilor aeronautice civile prevazute la art. 63, fara detinerea unui certificat valabil, de catre persoane fizice sau juridice;
    f) efectuarea de operatiuni de transport aerian public fara detinerea licentei de transport aerian si/sau a certificatului de operator prevazute la art. 50 alin. (1);
    g) amplasarea constructiilor, instalatiilor si echipamentelor în zonele supuse servitutilor de aeronautica civila fara obtinerea avizului Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, prevazut la art. 77;
    h) nerespectarea restrictiilor impuse prin reglementarile specifice referitoare la zonele supuse servitutilor aeronautice sau prin avizele emise de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, de catre persoanele fizice si juridice prevazute la art. 78;
    i) operarea unei aeronave civile cu nerespectarea conditiilor si limitarilor înscrise în certificatul de navigabilitate conform prevederilor art. 73 alin. (2);
    j) efectuarea serviciului de catre personalul aeronautic civil sub influenta bauturilor alcoolice sau a altor substante interzise de autoritatea de reglementare. Se considera sub influenta bauturilor alcoolice personalul care are o îmbibatie alcoolica în sânge de pâna la 0,8‰.
    (2) Prin hotarâre a Guvernului se pot stabili si alte fapte contraventionale din domeniul aviatiei civile."
    86. Articolul 94 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 94. - Contraventiile prevazute la art. 93 alin. (1) se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
    a) contraventiile prevazute la lit. a)-c), cu amenda de la 2.000 lei la 4.000 lei;
    b) contraventiile prevazute la lit. d)-f), cu amenda de la 3.000 lei la 6.000 lei;
    c) contraventiile prevazute la lit. g)-j), cu amenda de la 10.000 lei la 15.000 lei."
    87. Articolele 95 si 96 se abroga.
    88. Articolul 97 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 97. - (1) Constatarea contraventiilor prevazute la art. 93, precum si aplicarea amenzilor se fac, cu respectarea dispozitiilor legale în vigoare, de catre persoanele împuternicite în acest scop de ministrul transporturilor, constructiilor si turismului.
    (2) Contraventiilor prevazute la art. 93 le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr.2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare."
    89. Articolul 100 se abroga.
    90. Articolul 101 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 101. - (1) Savârsirea faptei prevazute la art. 93 alin. (1) lit. j), daca aceasta este de natura sa puna în pericol siguranta zborului, se pedepseste cu închisoare de la unu la 5 ani.
    (2) Efectuarea serviciului în stare de ebrietate de catre personalul aeronautic civil se pedepseste cu închisoare de la unu la 5 ani.
    (3) Daca fapta prevazuta la alin. (1) este savârsita de personalul aeronautic navigant, pedeapsa este închisoarea de la 2 la 7 ani.
    (4) Este considerat în stare de ebrietate personalul care are o îmbibatie alcoolica în sânge mai mare de 0,8‰."
    91. Articolul 102 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 102. - (1) Pilotarea unei aeronave de catre o persoana care nu detine documentele de certificare prevazute de reglementarile în vigoare pentru pilotarea aeronavei respective se pedepseste cu închisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amenda.
    (2) Daca prin fapta prevazuta la alin. (1) s-a pus în pericol siguranta altor zboruri, sanatatea publica sau protectia mediului, pedeapsa este închisoarea de la 2 la 5 ani."
    92. Articolul 103 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 103. - (1) Se pedepsesc cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amenda urmatoarele fapte:
    a) exploatarea unei aeronave fara ca aceasta sa posede un certificat de înmatriculare/identificare si un certificat/autorizatie de navigabilitate ori documente echivalente;
    b) nerespectarea restrictiilor impuse prin reglementarile specifice referitoare la zonele supuse servitutilor aeronautice sau prin avizele emise de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, de catre persoanele fizice si juridice prevazute la art. 78, daca fapta este de natura sa puna în pericol siguranta zborului;
    c) efectuarea de operatiuni de transport aerian public fara detinerea licentei de transport aerian si/sau a certificatului de operator prevazute la art. 50 alin. (1), daca fapta este de natura sa puna în pericol siguranta zborului;
    d) inscriptionarea neconforma cu certificatul de înmatriculare/identificare sau suprimarea marcilor de inscriptionare.
    (2) Fapta prevazuta la lit. a), savârsita dupa refuzul eliberarii certificatului de înmatriculare sau a certificatului de navigabilitate, se pedepseste cu închisoare de la unu la 3 ani."
    93. Articolul 105 se abroga.
    94. La articolul 107, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 107. - (1) Savârsirea, cu ajutorul unui dispozitiv, al unei arme sau al unei substante, a unui act de violenta împotriva unei persoane aflate într-un aeroport civil, daca fapta pune în pericol sau este de natura a pune în pericol siguranta si securitatea în acest aeroport, se pedepseste cu închisoare de la 2 la 7 ani."
    95. Articolul 108 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 108. - (1) Distrugerea sau deteriorarea grava, cu ajutorul unui dispozitiv, al unei arme sau al unei substante, a instalatiilor unui aeroport civil ori a unei aeronave care nu este în serviciu, dar se afla pe un aeroport, precum si întreruperea serviciilor de aeroport, daca fapta compromite sau este de natura a compromite siguranta si securitatea în acest aeroport, se pedepsesc cu închisoare de la 3 la 10 ani.
    (2) Distrugerea sau deteriorarea instalatiilor ori a serviciilor de navigatie aeriana sau perturbarea functionarii acestora, daca fapta este de natura sa puna în pericol siguranta zborului, se pedepseste cu închisoare de la 10 la 20 de ani si interzicerea unor drepturi.
    (3) Cu pedeapsa prevazuta la alin. (2) se sanctioneaza si distrugerea unei aeronave în serviciu sau cauzarea de deteriorari care o fac indisponibila de zbor ori care sunt de natura sa îi puna în pericol siguranta în zbor.
    (4) Plasarea sau înlesnirea plasarii pe o aeronava civila, prin orice mijloc, a unui dispozitiv sau a unei substante capabile sa distruga acea aeronava sau sa îi produca deteriorari care o fac inapta de zbor ori care sunt de natura sa pericliteze siguranta acesteia în zbor se pedepseste cu închisoare de la 15 la 25 de ani si interzicerea unor drepturi."
    96. La articolul 111, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 111. - (1) Tentativa la infractiunile prevazute în prezentul capitol se pedepseste."
    97. Articolul 112 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 112. - Cercetarea faptelor prevazute la art. 98111, precum si punerea în miscare a actiunii penale sunt de competenta procurorului de pe lânga curtea de apel în a carei raza teritoriala au fost savârsite acestea."
    98. Dupa articolul 113 se introduce un nou articol, articolul 1131, cu urmatorul cuprins:
    "Art. 1131. - Masurile de natura ajutorului de stat prevazute în prezenta lege vor fi notificate potrivit Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, republicata, si se vor acorda numai dupa autorizarea acestora de catre Consiliul Concurentei."
    Art. II. - (1) Prezenta lege intra în vigoare la 6 luni de la data publicarii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    (2) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului va emite sau, dupa caz, va actualiza reglementarile specifice, în conformitate cu prevederile Codului aerian, astfel cum a fost modificat si completat prin prezenta lege.
    (3) Pe data intrarii în vigoare a prezentei legi orice dispozitie contrara se abroga.
    Art. III. - Ordonanta Guvernului nr.29/1997 privind Codul aerian, republicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.45 din 26 ianuarie 2001, cu modificarile si completarile aduse prin prezenta lege, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o noua numerotare.
    Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia României, republicata.
    p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR, PRESEDINTELE SENATULUI
    LUCIAN AUGUSTIN BOLCAS NICOLAE VACAROIU


SmartCity5

COMENTARII la Legea 399/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 399 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Legea 399/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu